ΔΟΚΙΜΕΣ

Πρώτες εντυπώσεις Toyota GR Yaris: Και ξανά προς τη δόξα τραβά

protes-entyposeis-toyota-gr-yaris-kai-xana-pros-ti-doxa-trava-704160

Η συνταγή για το Toyota GR Yaris είναι γνωστή, πρόκειται για μια ειδική έκδοση που δημιουργήθηκε ως βάση για το αγωνιστικό του WRC. Αρκετές οι αλλαγές της δεύτερης γενιάς του μοντέλου, που πλέον είναι διαθέσιμο και με αυτόματο κιβώτιο.

του Gian Luca Pellegrini, Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος, Φωτογραφίες: Eduardo Bueno

Το επάγγελμα του δοκιμαστή αυτοκινήτων έχει πολλά καλά. Το κυριότερο είναι ότι οδηγεί σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που είναι διαθέσιμα προς πώληση. Τα πρώτα χρόνια είναι υπέροχα, συγκεντρώνεις μοναδικές εμπειρίες. Από κάποια στιγμή και μετά όμως, μόλις κοπάσει ο αρχικός ενθουσιασμός, αρχίζουν όλα τα αυτοκίνητα και δείχνουν ίδια. Ελάχιστα είναι πλέον τα αυτοκίνητα που μπορούν πραγματικά να σε συγκινήσουν. Να σε ωθήσουν να βάλεις νωρίς το ξυπνητήρι, ώστε να προλάβεις να κάνεις μια «σωστή» βόλτα πριν πας στο γραφείο. Με τη ραγδαία άνοδο των τιμών στη μετα-Covid εποχή, πλέον αυτά τα αυτοκίνητα έχουν συνήθως εξαψήφια τιμή. Ευτυχώς υπάρχουν ορισμένες εξαιρέσεις, μεταξύ των οποίων το Toyota GR Yaris κατέχει περίοπτη θέση.

Toyota GR Yaris

Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που δημιουργήθηκε ως βάση για την αντίστοιχη αγωνιστική έκδοση (κάτι που στην πορεία άλλαξε). Τα αυτοκίνητα αυτά –«Rally ή Homologation Specials» τα ονομάζουμε– αποτελούν μια αγαπημένη κατηγορία για τους λάτρεις της αυτοκίνησης. Ανάλογα με την ηλικία του καθενός, υπάρχει κάποιο αυτοκίνητο στην κορυφή της λίστας των προτιμήσεών του. Lancia Stratos ή Delta Integrale, Audi quattro, Ford Escort ή Sierra ή Escort Cosworth, Toyota Celica, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evolution είναι τα πιο θρυλικά των τελευταίων 50 ετών. Τη σκυτάλη από αυτά πήρε εν έτει 2021 το Toyota GR Yaris. Μπορεί να έμοιαζε με το υβριδικό Yaris του γείτονα, δεν είχε όμως την παραμικρή σχέση με αυτό. Η αναμονή για την απόκτησή του έφτανε ακόμα και τα δύο χρόνια, καθώς τα τελευταία από τα 25.000 Toyota GR Yaris που κατασκευάστηκαν παραδόθηκαν τον Ιανουάριο του 2024. Ελάχιστες ημέρες αργότερα, βρεθήκαμε στην πίστα Jarama (κοντά στη Μαδρίτη) για να οδηγήσουμε μια έκδοση προ-παραγωγής (που εξηγεί το καμουφλάζ) της δεύτερης γενιάς του μοντέλου. Περιττό να τονίσω ότι οι προσδοκίες ήταν πολύ υψηλές. Δεν θα σας κρατήσω σε αγωνία, οι Ιάπωνες τα κατάφεραν. Αντί να διατηρήσουν απαράλλαχτα τα μηχανικά μέρη και να προβούν σε μια-δυο αισθητικές αλλαγές που να δικαιολογούν την ονομασία «facelift», τόλμησαν και έκαναν αρκετές παρεμβάσεις που ενισχύουν σημαντικά το σύνολο.

Toyota GR Yaris

Έφτιαξαν τη θέση οδήγησης

Καλό, χρυσό και άγιο το Toyota GR Yaris, αλλά όλους τους ενοχλούσε η υπερβολικά ψηλή θέση οδήγησης. Κρατούσες το τιμόνι χαμηλά, σχεδόν ανάμεσα στα πόδια σου, τα οποία έπρεπε να έχεις ανοιχτά, και ένιωθες μακριά από τον επιλογέα των ταχυτήτων. Επιπλέον, σε συνδυασμό με το χαμηλό παρμπρίζ και την ψηλά τοποθετημένη οθόνη του infotainment, η ορατότητα ήταν αρκετά περιορισμένη. Μπορεί να φαίνεται περίεργο που ξεκινάμε από αυτό, αλλά το χαμήλωμα της θέσης οδήγησης κατά 25 χιλιοστά βελτίωσε τη σχετική θέση του σώματος με το τιμόνι και τον επιλογέα, ώστε πλέον να μην υπάρχει παράπονο. Επίσης, η αιωρούμενη οθόνη έχει ενσωματωθεί στο ταμπλό, βελτιώνοντας σημαντικά την ορατότητα. Οι αλλαγές αυτές σου επιτρέπουν να συγκεντρωθείς και να χαρείς περισσότερο την οδήγηση.

Σε απόλυτες τιμές, μην περιμένετε κάποια συγκλονιστική διαφορά. Η απόδοση του τρικύλινδρου των 1.618 κ.εκ. αυξήθηκε κατά 19 ίππους και 30 Nm και έγιναν περαιτέρω βελτιώσεις για την ενίσχυση της αξιοπιστίας του (νέο υλικό για τις βαλβίδες εξαγωγής, αύξηση της πίεσης του ψεκασμού καυσίμου, πιο ελαφριά πιστόνια με πιο ανθεκτικούς δακτυλίους και ένας νέος αισθητήρας πίεσης στην εισαγωγή). Στα πιτ της πίστας, οι τεχνικοί της ιαπωνικής εταιρίας μάς έδειξαν με περηφάνια όλα τα μέρη που αντικατέστησαν με νέα. Στην πίστα, τώρα, ομολογώ ότι δεν κατάφερα να νιώσω τις διαφορές στην απόδοση, αν και σίγουρα θα είναι μερικά δέκατα ταχύτερο το νέο μοντέλο. Αυτό που ένιωσα είναι μια πιο «γεμάτη» απόδοση από τον κινητήρα. Τραβάει καλύτερα από χαμηλά και σε καμία περίπτωση δεν νιώθεις ότι οδηγείς τρικύλινδρο. Ωστόσο, θα χρειαστεί να περιμένουμε τις μετρήσεις μας στην πίστα για να επιβεβαιωθεί αυτή η αίσθηση.

Toyota GR Yaris

Πλέον λατρεύει την πίστα

Στην οδήγηση, όμως, γίνονται περισσότερο αισθητές οι αλλαγές. Να θυμίσουμε ότι το Toyota GR Yaris ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις με ή χωρίς τα διαφορικά Torsen εμπρός και πίσω. Στην έκδοση Circuit Pack με τα διαφορικά, ήταν ένα σχεδόν αγωνιστικό αυτοκίνητο. Πλέον, η βασική έκδοση είναι η Circuit Pack, η οποία διαθέτει ελαστικά Michelin Pilot 4S και ακόμα πιο άκαμπτο πλαίσιο (η ανάρτηση εδράζεται σε τρία σημεία αντί σε ένα). Αλλαγές έχουν γίνει και στο σύστημα διαχείρισης της τετρακίνησης. Η βασική ρύθμιση Normal (κατανομή της ροπής 60/40 μεταξύ των δύο αξόνων) παραμένει απαράλλαχτη. Η λειτουργία Track (50/50) έχει αντικατασταθεί από την Gravel (53/47). H Sport, που έστελνε μεγαλύτερο ποσοστό της ροπής στον πίσω άξονα (30/70), πλέον ονομάζεται Track και μεταβάλλει διαρκώς το ποσοστό της ροπής που στέλνει στον εμπρός και τον πίσω άξονα. Αυτό γίνεται προκειμένου να αυξηθεί περαιτέρω η οδηγική απόλαυση.

Toyota GR Yaris

Το νέο Toyota GR Yaris, όπως και το πρώτο, δείχνει κολλημένο στην άσφαλτο. Το turn in είναι άμεσο, αν και το εμπρός μέρος είναι μια ιδέα λιγότερο ευέλικτο. Στο πρώτο Toyota GR Yaris, το άφημα του γκαζιού οδηγούσε σε μετατόπιση φορτίου. Αυτό πλέον δεν συμβαίνει, χάρη στη νέα ρύθμιση της ανάρτησης. Η ευστάθεια είναι επίσης εξαιρετική στο φρενάρισμα και η πρώτη αίσθηση είναι ότι τα φρένα είναι ακόμα πιο αποτελεσματικά. Στο τέλος της μεγάλης ευθείας στην Jarama, το Toyota GR Yaris «μαζεύει» περισσότερα από 240 χλμ./ώρα. Παρά τα συνεχή φρεναρίσματα από αυτή την ταχύτητα, τα φρένα δεν έδειξαν το παραμικρό σημάδι κόπωσης και ο πίσω άξονας παρέμεινε ακλόνητος. Κάτι που δεν είναι πάντοτε δεδομένο, ωστόσο ζητούμενο σε ένα αυτοκίνητο με τόσο κοντό μεταξόνιο.

Toyota GR Yaris

Το μεγαλύτερο δίλημμα είναι η επιλογή του κιβωτίου. Το κλασικό χειροκίνητο με τις έξι σχέσεις ή το νέο αυτόματο με τις οκτώ σχέσεις; Αναμφισβήτητα, με το αυτόματο (κλασικό με μετατροπέα ροπής, όχι διπλού συμπλέκτη) κινείσαι ταχύτερα – το γράφω αυτό με μεγάλο πόνο στην καρδιά μου. Αν αποφύγεις τα πρόωρα κατεβάσματα, μπορείς να κινηθείς ταχύτατα, δίχως καν να καταφύγεις στη manual λειτουργία του για να εκμεταλλευτείς την απόδοση του τρικύλινδρου κινητήρα. Αρκετές φορές έπιασα τον εαυτό μου να κινούμαι με D στο κιβώτιο, δίχως να χάνω το παραμικρό σε αποτελεσματικότητα ή ταχύτητα.

Toyota GR Yaris

Εν κατακλείδι, το Toyota GR Yaris παραμένει το εξαιρετικό αυτοκίνητο που ήταν και στην πρώτη γενιά του, με βελτιωμένα οδικά χαρακτηριστικά. Πλέον, η μόνη ουσιαστική κριτική αφορά στη σχεδίαση του ταμπλό. Το παλιό, αναλογικό, ταμπλό υπερέχει σχεδιαστικά έναντι του νέου, ψηφιακού, που θυμίζει επαγγελματικό όχημα. Κάτι που δεν θα επηρεάσει στο ελάχιστο τις πωλήσεις. Εάν ενδιαφέρεστε πραγματικά, τρέξτε να προλάβετε, γιατί μάλλον κι αυτό το Toyota GR Yaris θα ξεπουλήσει.

Τεχνολογία

Παραμένει άγριο

Στο εμπρός μέρος, το πλέγμα στην εισαγωγή αέρα είναι πλέον μεταλλικό, αντί του πλαστικού της πρώτης γενιάς. Στο πίσω μέρος, υπάρχει ένα επιπλέον άνοιγμα που διευκολύνει τη ροή του αέρα κάτω από το δάπεδο. Επίσης, το (κεντρικό) πίσω φως των φρένων έχει μετακομίσει από το πίσω σπόιλερ στην πόρτα του χώρου αποσκευών και το φως της όπισθεν από τον προφυλακτήρα στα φωτιστικά σώματα. Τέλος, η χρωματική παλέτα έχει εμπλουτιστεί με το γκρι χρώμα (επιπλέον του λευκού, του μαύρου και του κόκκινου).

Βελτιωμένο χάρη στο WRC

Ισχυρότερος κινητήρας, νέο αυτόματο κιβώτιο και διαφορετική λογική στη λειτουργία της τετρακίνησης. Αυτά είναι τα κυριότερα χαρακτηριστικά του ανανεωμένου Toyota GR Yaris. Στην πράξη, έχουν γίνει πάρα πολλές ακόμα μικρές παρεμβάσεις, σύμφωνα με την εμπειρία που αποκτήθηκε από το WRC. Ρόλο έπαιξαν και οι επισημάνσεις των οδηγών και δοκιμαστών των αγωνιστικών αυτοκινήτων, μεταξύ των οποίων είναι και ο Sébastien Ogier. Οκτώ φορές παγκόσμιος πρωταθλητής – κάτι θα ξέρει. Μεταξύ αυτών των παρεμβάσεων ήταν η ενίσχυση του πλαισίου. Τα σημεία έδρασης της εμπρός ανάρτησης έχουν ενισχυθεί, όπως και ο αριθμός των συγκολλήσεων και των δομικών ενισχύσεων (+15%), ενώ και τα αμορτισέρ είναι πιο σκληρά. Αλλαγές έγιναν και στα πίσω φώτα, επειδή κατά τη διάρκεια των αγώνων η ζέστη έλιωνε τους λαμπτήρες. Αλλαγές έχουν γίνει και στον εμπρός προφυλακτήρα. Το πλέγμα στην εισαγωγή αέρα είναι μεταλλικό αντί για πλαστικό και οι εισαγωγές αέρα έχουν αλλάξει θέση. Οι αλλαγές στο σύστημα ψύξης περιλαμβάνουν ένα επιπλέον ψυγείο, επανασχεδιασμένη εισαγωγή και ψεκασμό νερού για το intercooler. Με λίγα λόγια, αυξημένη αξιοπιστία στα ράλλυ και στο δρόμο.

Αυτόματο κιβώτιο

Το μεγαλύτερο νέο είναι η εξέλιξη ενός νέου αυτόματου κιβωτίου, ειδικά για το Toyota GR Yaris. Ονομάζεται Gazoo Racing Direct και πρόκειται για ένα παραδοσιακό αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, με μετατροπέα ροπής. Σχεδιάστηκε με έμφαση στην αξιοπιστία και στις γρήγορες αλλαγές σχέσεων. Διαθέτει πλήρως αυτόματη ή χειροκίνητη λειτουργία και αλλάζει το χαρακτήρα του ανάλογα με το επιλεγμένο προφίλ (Eco, Normal και Sport).

Ισχυρότερος και πιο αξιόπιστος

Ο τρικύλινδρος κινητήρας των 1.618 κ.εκ. αποδίδει 19 ίππους και 30 Nm ροπής παραπάνω. Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στη βελτίωση της μακροζωίας του. Νέα ελαφρύτερα πιστόνια, νέες βαλβίδες εξαγωγής και αυξημένη πίεση στο σύστημα άμεσου ψεκασμού. Επιπλέον, διαθέτει το νέο «Cooling Performance Pack», βελτιωμένο σύστημα ψύξης δηλαδή, με επανασχεδιασμένη εισαγωγή και ψεκασμό νερού για την ψύξη του intercooler.

Νέας λογικής 4×4

Τα βασικά χαρακτηριστικά του συστήματος τετρακίνησης, με τον πολύδισκο συμπλέκτη και τα διαφορικά Torsen εμπρός και πίσω, παραμένουν αμετάβλητα. Αυτό που αλλάζει είναι η ηλεκτρονική διαχείριση της κατανομής της ροπής μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα. Η λειτουργία Track (50/50) πλέον ονομάζεται Gravel (53/47). H Sport (30/70) πλέον ονομάζεται Track και δεν έχει καθορισμένο ποσοστό κατανομής της ροπής. Καμία αλλαγή δεν έχει γίνει στη Normal (60/40).

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Στοιχεία κατασκευαστή αυτοκινήτου δοκιμής

Κινητήρας

Τρικύλινδρος, turbo, βενζίνης

Άμεσου/έμμεσου ψεκασμού βενζίνης

Χωρητικότητα 1.618 κ.εκ.

Iσχύς

Μέγιστη ισχύς: 280 ίπποι/6.500 σ.α.λ.

Μέγιστη ροπή: 390 Nm/3.250-4.600 σ.α.λ.

Μετάδοση

Τετρακίνηση

Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων με μετατροπέα ροπής

Μπλοκέ διαφορικό τύπου Torsen στον εμπρός και πίσω άξονα

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: δ.α.

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: δ.α.

Κατανάλωση καυσίμου

Κατασκευαστή (WLTP): δ.α.

Εκπομπές CO2: δ.α.

Pεζερβουάρ

50 λίτρα

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος): 3.995 x 1.805 x 1.455 χιλ.

Μεταξόνιο 2.560 χιλ.

Βάρος 1.280 κιλά

Χώρος αποσκευών

141 λίτρα

Τιμή αγοράς

Βασική έκδοση: δ.α.

Όλες οι ειδήσεις

Αποστολή στην Πορτογαλία: Πρώτες εντυπώσεις από τη νέα BMW iX2

Έρευνα Autotypos.gr: 10% πιο ακριβή η βενζίνη με τις ίδιες διεθνείς τιμές πετρελαίου!

Τέλη κυκλοφορίας 2024: «Αντίστροφη μέτρηση» για την λήξη της προθεσμίας – Ποιοι κινδυνεύουν με πρόστιμο

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο