Ηλεκτροκίνητος πύραυλος εδάφους-εδάφους εισέρχεται στον «εναέριο» ιερό χώρο της σκληροπυρηνικής οδήγησης, εξαερώνοντας στερεότυπα και προκαταλήψεις. Ναι, η Porsche Taycan 4S Sport Τurismo είναι μία ιδιάζουσα περίπτωση ηλεκτρικού μοντέλου, ίσως η μοναδική του είδους της που σε υποχρεώνει να αποδεχτείς πως, ποτέ μη λες ποτέ! Μα ποτέ όμως…
του Αλέξανδρου Ι. Βενιού, φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου/ Δημήτρης Μανώλαρος
Προς αποφυγή πάσης παρερμηνείας ή παρεξήγησης, οφείλω να διευκρινίσω ευθύς εξ’ αρχής πως, η συμπάθεια που τρέφω για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα είναι αντίστοιχη της συμπάθειας που τρέφω για τη καρέκλα του οδοντιάτρου: δηλαδή μηδενική!
Aν και τώρα που το ξανασκέφτομαι, όχι, η καρέκλα του οδοντιάτρου μου προκαλεί μικρότερη αποστροφή καθώς η συνύπαρξη μαζί της συνοδεύεται με πόνο, ωστόσο στο φινάλε σου αποφέρει και ένα αστραφτερό χαμόγελο.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την άλλη, σίγουρα δεν προκαλούν πόνο, παρόλα αυτά χαμόγελα και δη αστραφτερά δεν προκαλούν επ’ ουδενί. Και επειδή ζωή δίχως χαμόγελα είναι φαγητό δίχως αλάτι, φαντάζομαι πως πλέον είναι κατανοητός ο λόγος γιατί «ευχαριστώ πολύ αλλά δεν είμαι φίλος» απέναντι στη νέα ηλεκτροκίνητη τάξη πραγμάτων της αυτοκίνησης. Mέχρι στιγμής έστω.
H (κρυφή) γοητεία της παραδοξότητας
Κατά τη τελευταία εικοσαετία συλλήβδην οι κατασκευάστριες εταιρείες ωθούμενες, είτε από ένστικτο επιβίωσης, είτε – κακά τα ψέματα – από απληστία, έχουν επιδοθεί σε έναν αδιάκοπο αγώνα, που αγγίζει ή και ξεπερνά τα όρια του παράδοξου. Λόγου χάρη, ας θυμηθούμε οι παλαιότεροι πως νιώσαμε όταν το 2002 είδαμε τον ένδοξο θυρεό της Porsche να κοσμεί το καπό της Cayenne, αλλά και το 2009 τη Panamera. Η πρώτη SUV, η δεύτερη τετράπορτη και τετραθέσια.
Χωρίς περιστροφές, έκπληξη πρώτου μεγέθους βιώσαμε και στις δύο περιπτώσεις, καθότι στο μυαλό και τη ψυχή μας, όπως άλλωστε και των απανταχού σκληροπυρηνικών φανατικών της Γερμανικής φίρμας, μία Porsche είναι αυστηρά, δίπορτη, 2+2 θέσεων (θεωρητικά) διθέσια κατ’ ουσίαν και κινείται από 6κύλινδρο boxer κινητήρα. Ωστόσο οι συγκεκριμένες υλοποιήσεις, στάθηκαν στο περίοπτο ύψος των περιστάσεων που επιτάσσει η παράδοση της Γερμανικής εταιρείας, γεγονός που επέτρεψε την αποδοχή τους σε ιδεολογικό επίπεδο, καταγράφοντας παράλληλα και εμπορική επιτυχία.
Αυθεντική Porsche
Ερχόμενοι στο σύγχρονο παρόν λοιπόν, η τετράπορτη και τετραθέσια συνέχεια της Panamera έχει πια, άλλο όνομα και ενθυλακώνει εντελώς διαφορετική τεχνολογία στα «σωθικά» της ούσα αμιγώς ηλεκτρική. Αυτά βέβαια είναι και τα μόνα στοιχεία που διαφοροποιούν τη Taycan από το παρελθόν, αφού από εκεί και πέρα, η τεχνολογία αιχμής και οι επιδόσεις supercar περιλαμβάνονται στο pedigree της.
Η πιο πρόσφατη εκδοχή της 4S Sport Turismo που σας παρουσιάζουμε σήμερα, αγγίζει τη χρυσή τομή συνδυάζοντας το λατρεμένο σπορ χαρακτήρα με την ευρυχωρία. Σε κάθε μέτρο κίνησης γίνεσαι δίχως υπερβολή θέαμα.
Για να σας προλάβω δεν είναι μόνον οι τεράστιες, επιπέδου Γολιάθ, εξωτερικές διαστάσεις (βλ. μήκος 4,96 μ., πλάτος 1,96μ.) ή το σήμα στο καπό που προκαλούν ταραχές. Οι ακαταμάχητες καμπύλες και οι ιδιαίτερες σχεδιαστικές λεπτομέρειες της ασκούν εξίσου, για να μη πω, μεγαλύτερη έλξη αποπνέοντας υπέρμετρο δυναμισμό και φινέτσα, ως επιτάσσει η παράδοση του Tσουφενχάουζεν.
Όμως και η εικόνα που αντικρίζεις στο πολυτελές τετραθέσιο σαλόνι της, είναι πλήρως εναρμονισμένη με την εξωτερική εμφάνιση της. Εκ νέου λοιπόν, η παράδοση συνδυάζεται αριστοτεχνικά με την εξέλιξη, προσφέροντας όλα όσα επιθυμεί ο υποψήφιος αγοραστής της σε, αισθητική, πολυτέλεια, πληρότητα εξοπλισμού και ανέσεων. Η ιδιαίτερη μνεία στη κορυφαία ποιότητα υλικών και κατασκευής, μάλλον αποτελεί ύβρη, καθώς αναφερόμαστε σε μία Porsche και ως εκ τούτου καθίσταται περιττή! Αντίθετα οι γραμμές που ορίζουν τη διαμόρφωση του, χρήζουν ιδιαίτερης αναφοράς καθώς το σχεδιαστικό τμήμα βρέθηκε σε μεγάλο οίστρο, εστιάζοντας στις λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά. Πασιφανές πως, πηγή έμπνευσης σε κάθε τους βήμα ο θρύλος 911.
Παραδείγματος χάρη ο κυρτός αιωρούμενος πίνακας οργάνων που κοσμεί το οπτικό πεδίο του οδηγού. Ψηφιακός μεν, ωστόσο διατηρεί αναλλοίωτη τη τεχνοτροπία των στρογγυλών οργάνων (τρία στη προκειμένη περίπτωση αντί πέντε). Ή το μπουτόν των ηλεκτροκινητήρων που υφίσταται στα αριστερά του ταμπλό (σημείο που κατά τα ειωθότα εδρεύει η μίζα), το κλασσικό ρολόϊ – χρονόμετρο πάνω στο ταμπλό, ακόμα και το κάθετα τοποθετημένο πανέμορφο θερμαινόμενο τριάκτινο τιμόνι με τη δερμάτινη επένδυση αλκαντάρα, συνιστούν στοιχεία που «κραυγάζουν» 911. Αντίθετα, η οθόνη αφής του infotainment στο μέσο του ταμπλό το ευθυγραμμίζει πλήρως στο high tech παρόν, όταν την ίδια ώρα η, ομοίως, οθόνη αφής για το χειρισμό του κλιματισμού που εδράζεται στη κεντρική κονσόλα, παραπέμπει ευθέως σε κόκπιτ αεροσκάφους.
Από εργονομικής άποψης, ο χειρισμός και η πρόσβαση στη μακροσκελή λίστα βασικών λειτουργιών και τα υποστηρικτικά συστήματα, δεν ξεφεύγουν από το συνήθη μέσο όρο πολυπλοκότητας των συστημάτων του είδους. Αντίθετα η θέση οδήγησης είναι απλά τέλεια, ενώ πολύ καλή είναι η περιμετρική ορατότητα παρά τις σχετικά στενές πλευρικές γυάλινες επιφάνειες. Οι χορταστικές εξωτερικές διαστάσεις προϊδεάζουν θετικά για άνετους εσωτερικούς χώρους λόγω των 2,90μ. του μεταξονίου. Μία τετραμελής παρέα ενηλίκων με ανάστημα μέχρι 1,85μ. θα βολευτούν άψογα, με τους πίσω επιβάτες να έχουν αρκετό αέρα πάνω από τα κεφάλια τους λόγω της διαφορετικής σχεδίασης της οροφής. Ταυτόχρονα τα 446 λίτρα του χώρου αποσκευών όπως και τα επιπλέον 84 λίτρα (κάτω από το εμπρός καπό), αρκούν για να φιλοξενήσουν με επάρκεια τις αποσκευές της τετραμελούς παρέας.
Darth Maul’s Scimitar…
…ή αλλιώς το αεροσκάφος του Darth Weider από τη ταινία «Πόλεμος των άστρων». Που κολλάει θα αναρωτηθείτε εντός του δικαίου, αυτή η παραπομπή σε μία δοκιμή αυτοκινήτου; Κι όμως, κολλάει καθότι η συγκεκριμένη Taycan είναι φτιαγμένη για υπερηχητικές πτήσεις επί ασφάλτου, ενώ ο απόκοσμος τεχνητός ήχος που παράγει (επιλέγοντας την αντίστοιχη λειτουργία στο infotainment) προκαλεί δέος και ανατριχίλα μεταφέροντας σε νοερά στη μεγάλη οθόνη. Έχοντας ως δεδομένο πως, κατ’ ουσίαν πρόκειται για μία πολυτελή λιμουζίνα υψηλών επιδόσεων ο ευκαιριακός δοκιμαστής είναι προετοιμασμένος για ότι συναρπαστικό θα βιώσει στη συνέχεια.
Παρόλα αυτά πιστέψτε με, η πραγματικότητα ξεπερνά κατά πολύ τις αρχικές προσδοκίες, όταν την ίδια ώρα η άκρατη αίσθηση πολυτέλειας σε αρραγές μέτωπο με την πληθωρική ισχύ, όπως και να το κάνουμε γεννούν δύο σοβαρά διλήμματα. Τουτέστιν, να παραμείνεις ήρεμος απολαμβάνοντας τις απαράμιλλες άνεση και ποιότητα κύλισης ή να βυθιστείς στη παραβατικότητα και να εθιστείς κυριολεκτικά στη χρήση της μισής χιλιάδας ίππων (για την ακρίβεια από 490 έως 530 ίππους με χρήση overboost σε λειτουργία Launch Control) που παράγουν οι δύο ηλεκτροκινητήρες; Τελικώς σε όποια πλευρά κι αν γύρει η πλάστιγγα, η 4S Sport Turismo τις υποστηρίζει με ολοκληρωμένο τρόπο. Σε κάθε άγγιγμα του πεντάλ του γκαζιού, τα 650Nm της ροπής σε κολλάνε στο εξαιρετικό κάθισμα και τα τριψήφια νούμερα στο ταχύμετρο με το «2» μπροστά προκύπτουν με το ανοιγόκλειμα των ματιών! Αντίστοιχες υψηλές πιέσεις όμως δέχεσαι και όταν πέσεις στα φρένα από αυτές τις ταχύτητες, καθώς οι τεράστιοι αεριζόμενοι δίσκοι σε όλους τους τροχούς (360/ 358 χλστ. εμπρός/ πίσω) ακινητοποιούν με εξίσου καταιγιστικό τρόπο τη βαριά (2.245 κιλά) ηλεκτρική λιμουζίνα της Porsche, διατηρώντας την αντοχή τους ακόμα και στη σκληρή χρήση. Ως επιστέγασμα των προαναφερομένων οι επιδόσεις που ανακοινώνει ο κατασκευαστής και μιλούν από μόνες τους.
Έχουμε και λέμε λοιπόν, η τετρακίνητη Taycan επιταχύνεται από, 0-100χλμ./ώρα σε 4,0 δλ., 0-160χλμ./ώρα σε 8,7 δλ., 0-200 χλμ./ώρα μόλις 13,3 δλ.! Κι όλα αυτά τα συναρπαστικά στα όρια της ανατριχίλας, εκδηλώνονται ακαριαία ελέω, τετρακίνησης και τεράστιων τροχών (265/35R21 εμπρός και 305/35R21 πίσω). Πύραυλος από στάση η συγκεκριμένη ηλεκτρική Porsche και πύραυλος παραμένει μέχρι τη τελική της ταχύτητα (περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα). Κι αυτό το άκρως σημαντικό χαρακτηριστικό συνδέεται με τη παρουσία κυκλώματος 800 V στα μηχανικά της μέρη, περιορίζοντας τις θερμικές απώλειες που εμφανίζουν τα ηλεκτρικά οχήματα και οδηγεί σε δραματική πτώση της απόδοσης τους στις υψηλές ταχύτητες. Την ίδια ώρα, ο σπορ οδηγικός χαρακτήρας κάνει την εμφάνιση του με το δέοντα σε μία αυθεντική Porsche τρόπο, έστω κι αν πρόκειται για ένα τεράστιο σε διαστάσεις μα και βάρος μοντέλο. Το στήσιμο της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης αερανάρτησης, η ανεξάντλητη ροπή των δύο ηλεκτροκινητήρων, μα κυρίως η τετρακίνηση, προσφέρουν αφειδώς στιγμές ατόφιας οδηγικής έξαψης.
Ναι καλά διαβάσατε, με τούτο το ηλεκτρικό θηρίο δίχως υπερβολή είναι στιγμές που νιώθεις πως βρίσκεσαι σε μία 911. Ακόμα και το γνώριμο ελάφρωμα της μουσούδας λίγο πριν τη κορυφή της στροφής αναπτύσσει, μόνο που εδώ όλα εξελίσσονται και ελέγχονται λίγο πιο εύκολα. Σ’ αυτό το σημείο, αν αφήσεις στιγμιαία το γκάζι το πίσω μέρος ανοίγει πανηγυρικά τη τροχιά του εκδηλώνοντας υπερστροφή, όμως το πολύ καλό σε αίσθηση και ακρίβεια τιμόνι και η τάχιστη απόκριση των ηλεκτροκινητήρων επαναφέρουν τη τάξη, εγκαθιστώντας στο πρόσωπο ένα μόνιμο χαμόγελο! Εκείνες τις στιγμές νοερά διερωτάσαι τι άλλο θα μπορούσε να κάνει, αν διέθετε επιπλέον το κιβώτιο ταχυτήτων PDK που θα εξασφάλιζε στο 100% το πλήρη έλεγχο όλου αυτού του ιπποφορβείου. Γιατί κακά τα ψέματα, τούτη η Taycan είναι ένα υπερόπλο. Ασφαλέστατο μεν, υπερόπλο δε και ως τέτοιο απαιτεί παντού και πάντοτε σύνεση και εγκράτεια. Αν παρόλα αυτά το ηθικό σας παραμένει ακμαίο και ανεξέλεγκτο, η μικρή αυτονομία των 310-350 χλμ. παρά τη μεγάλη σε χωρητικότητα (79,2 kWh) υγρόψυκτη μπαταρία θα βάλει φρένο στην ακόρεστη οδηγική σας δίψα, επιβάλλοντας εν τέλει τη τάξη…
Τεράστια εξαίρεση!
Aυτό ακριβώς είναι η Porsche Taycan 4S Sport Turismo, μία τεράστια εξαίρεση, υπέρλαμπρη για την ακρίβεια, που τη καθιστά απόλυτη πρωταγωνίστρια στον άνοστο και άγευστο κόσμο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Γνήσιος απόγονος της μεγάλης αρχοντικής οικογένειας προσφέρει, ανόθευτη όλη τη γεύση (σπορ οδηγικό χαρακτήρα, υπερεπιδόσεις, εμφάνιση, ποιότητα) χωρίς καθόλου «λιπαρά»(λόγω ηλεκτροκινητήρα). Αν είχε λίγο μεγαλύτερη αυτονομία τότε η επιλογή της θα ήταν μονόδρομος, για τον οικογενειάρχη κάτοχο μίας 911.
Και αυτό θεωρώ πως λέει πολλά!
Υ.Γ. Eυχαριστούμε θερμά τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του Ν.Π.Δ.Δ. Πράσινο Ταμείο κύριο Στάθη Σταθόπουλο και την υπεύθυνη Επικοινωνίας, Διάχυσης και Ενημέρωσης Πράσινου Ταμείου κυρία Κέλλη Κολιγιώργα, για την άμεση ανταπόκριση στο αίτημα μας για την πραγματοποίηση της φωτογράφισης στη Βίλα Καζούλη και τη φιλοξενία που μας επεφύλαξαν!
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Τιμή αγοράς
Από 121.100 ευρώ
Κινητήρες
Εμπρός/ Πίσω: Ηλεκτροκινητήρας/ Ηλεκτροκινητήρας
Μέγιστη ισχύς: 490 ίπποι (έως 530 λειτουργία Overboost με Launch Control)
Μέγιστη ροπή: 650 Nm
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου 79,2 kWh (ωφέλιμο 71 kWh)
Φόρτιση
AC στα 11 kW
DC στα 270 kW
Μετάδοση
Κιβώτιο: δύο σχέσεων
Κίνηση: σε όλους τους τροχούς
Επιδόσεις
Μέγιστη ταχύτητα 250 χλμ./ώρα
0-100 σε 4,0”
Κατανάλωση
Κατασκευαστή (κατά WLTP): 25,8 kWh/100 χλμ.
Δοκιμής: από 24,1 έως 27,2 kWh/100 χλμ.
Αυτονομία: 310-350 χλμ.
Διαστάσεις και βάρος
Μήκος 4.963 χιλ.
Πλάτος 1.966 χιλ.
Ύψος 1.390 χιλ.
Μεταξόνιο 2.900 χιλ.
Βάρος 2.245 κιλά