Έχει τους τρόπους και τις χάρες όλες, καθώς ξεχωρίζει από τη μάζα με την ανεπιτήδευτα όμορφη παρουσία της, ενώ την ίδια ώρα φροντίζει με το καλύτερο τρόπο όποιον την επιλέξει για να συμπορευτούν. Αξιόλογη συνολικά και η πετρελαιοκίνητη έκδοση του Peugeot 308 πλην όμως άτυχη, οπότε ιδού μία περίπτωση όπου και τα αυτοκίνητα αντιγράφουν τη ζωή. Δυστυχώς…
Του Αλέξανδρου Ι. Βενιού – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
«Άτιμη κοινωνία που άλλους τους ανεβάζεις και άλλους τους κατεβάζεις στα Τάρταρα»! Θυμάστε την πασίγνωστη ατάκα της αείμνηστης Μήτσης Κωνσταντάρα στην Ελληνική ταινία «O στρίγκλος που έγινε αρνάκι»; E λοιπόν κατά τη διάρκεια της επταήμερης συμβίωση μας με την πετρελαιοκίνητη έκδοση του νέου Peugeot 308, ουκ ολίγες φορές μας ήρθε στο νου η προαναφερόμενη ατάκα. Και ακόμη περισσότερο όταν χώρισαν οι δρόμοι μας, όπως άλλωστε και τώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές. Η εξήγηση μάλλον προφανής: μπροστά μας στέκεται ένα μοντέλο ολοκληρωμένο από πάσης πλευράς, τίμιο υπό το πρίσμα της σχέσης κόστους χρήσης και ότι σου προσφέρει, επιπρόσθετα δε, αρκούντως ευχάριστο.
Κι όμως, στο παρόν αυτοκινητικό γίγνεσθαι όπου συντελούνται εκ βάθρων αλλαγές σε όλα τα επίπεδα, κατατάσσεται στους παρίες, στους ανεπιθύμητους, για έναν και μοναδικό λόγο: είναι πετρελαιοκίνητο.
Αυτό και μόνο το χαρακτηριστικό αρκεί για να τεθεί στο περιθώριο, έστω κι αν μόλις μερικά χρόνια νωρίτερα θα επρόκειτο εκτός όλων των άλλων, για μία μεγάλη εμπορική επιτυχία. Ας είναι, η αξία της συγκεκριμένης έκδοσης και ότι θετικό φέρει μαζί της, δεν μπορούν να μετριαστούν ή να διαστρεβλωθούν, ούτως ή άλλως, οπότε ας εμβαθύνουμε.
H ειδοποιός διαφορά της συγκεκριμένης έκδοσης του 308 δεν είναι άλλη, παρά ο υπερτροφοδοτούμενος τετρακύλινδρος 16βάλβιδος κινητήρας προδιαγραφών Euro 6.2 με το κωδικό DV5 RC με χωρητικότητα 1,5 κ.εκ. που έχουμε γνωρίσει σε διάφορα μοντέλα εταιρειών του γκρούπ Stellantis (Citroen, Opel, Jeep, Fiat, DS κ.α.). To συγκεκριμένο τετρακύλινδρο σύνολο με τους δύο εκκεντροφόρους επί κεφαλής, χρησιμοποιεί τεχνολογία άμεσου ψεκασμού του καυσίμου και τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, αποδίδοντας 130 ίππους στις 3.750σ.α.λ. και 300Nm μέγιστη ροπή στις 1.750 σ.α.λ.
Ομοιογενές και ιδιαίτερα πολιτισμένο, μετακινεί με ασφάλεια και σπιρτάδα (0-100χλμ./ώρα σε 10,6 δευτ., τελική ταχύτητα 207χλμ./ώρα) το βάρους 1436 κιλών πεντάθυρο Γαλλικό μοντέλο. Δεν εισάγει καινά δαιμόνια στο κομμάτι των επιδόσεων, εννοείται, δεν είναι αυτός ο προσανατολισμός του εξάλλου. Παρόλα αυτά ξεχωρίζει χάρη στην εξαιρετική ελαστικότητα του. Τα 300Nm της μέγιστης ροπής σε συνδυασμό με, τη σωστή κλιμάκωση και λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου οκτώ σχέσεων, προσφέρουν στη πράξη ένα σύνολο με «ηλεκτρική» λειτουργία ήδη από τις 1.100 σ.α.λ. μέχρι τις 4.000 σ.α.λ., που υπερεπαρκεί για να μετακινεί το 308 και με ευχάριστο τρόπο. Όσον αφορά στο έτερο φλέγον θέμα, αυτό της κατανάλωσης δηλαδή, η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας σταμάτησε στα 6,4 λίτρα/100χλμ., τιμή η οποία στο ταξίδι όπως διαπιστώσαμε κυμαίνεται από 5,1 έως 5,4 λίτρα/100χλμ.
Υπενθυμίζουμε ότι οι προαναφερόμενες τιμές αφορούν σε αμάξωμα 1436 κιλών που κινήθηκε σε σβέλτους έως αρκετά σβέλτους ρυθμούς με συνεχή χρήση κλιματισμού, άνευ περαιτέρω σχολίου…
Ικανό Gran Tourer
Το μαύρο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, ήταν η κορυφαία εξοπλιστική έκδοση GT. Ξεκινώντας αντίστροφα, από τα χρηματοοικονομικά στοιχεία δηλαδή, η συγκεκριμένη έκδοση διατίθεται με τιμή πώλησης 39.200 ευρώ. Δεν αποτελεί την ευκαιρία της χρονιάς από οικονομικής άποψης, ωστόσο συνοδεύεται από μία μακροσκελή λίστα στάνταρ εξοπλισμού που περιλαμβάνει, εν ολίγοις, τα πάντα. Επιπλέον των καθιερωμένων στοιχείων άνεσης και ασφάλειας, ενδεικτικά αναφέρουμε: δερμάτινη επένδυση καθισμάτων αλκαντάρα, ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών με ελαστικά 225/40R18, θερμαινόμενο τιμόνι, Driver Sport Pack (που μεταβάλει στην επιλογή Sport του Drive Mode την υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης, τη χαρτογράφηση του πεντάλ του γκαζιού, τον ήχο του κινητήρα), Clean Cabin (σύστημα καθαρισμού της ατμόσφαιρας στη καμπίνα των επιβατών) κ.α. Παρόλα αυτά υπάρχει και η εναλλακτική λύση της βασικής έκδοσης ACTIVE PLUS, η οποία προσφέρεται επίσης με, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, χαμηλότερη τιμή πώλησης (32.800 ευρώ) και εξίσου πληρέστατο βασικό εξοπλισμό.
Παρατηρώντας σταματημένο το 308 και λίγο πριν περάσουμε στα ενδότερα, η πρώτη εκτίμηση που προκύπτει αβίαστα είναι μία: πανέμορφο hatchback με έντονη σχεδιαστική προσωπικότητα!
Από την άψογη θέση οδήγησης του 308, οι θετικές εντυπώσεις που αποκομίσαμε από τη δοκιμή της υβριδικής έκδοσης το περασμένο Μάρτιο διαφοροποιούνται ελαφρώς, σαφώς επί τα βελτίω και σε μεμονωμένα σημεία. Κατ’ αρχήν το ελαφρύτερο κατά 364 κιλά στιβαρό αμάξωμα, διαγράφει με μεγαλύτερη ευκολία και ακρίβεια τις στροφές χαρακτηριστικό που το καθιστά ακόμα πιο ευχάριστο.
Ναι στο σημείο αυτό, μπορούμε να χαμογελάσουμε όσοι παραμένουμε αμετανόητοι (ίσως και ολίγον ρομαντικοί): αν αφήσεις στιγμιαία το γκάζι στην είσοδο της στροφής το πίσω μέρος ανοίγει ελαφρώς και προοδευτικά τη τροχιά του, τόσο όσο χρειάζεται για τη σωστή τοποθέτηση συνεπικουρούμενο από το ακριβές τιμόνι. Στη συνέχεια η ροπή του μοτέρ, η υψηλή ελκτική πρόσφυση και το διακριτικό ESP αναλαμβάνουν να ολοκληρώσεις τη διαδικασία με ταχύτητα, μα προπαντός με ασφάλεια. Τέτοιου είδους αναφορές μάλλον θίγουν τα «χρηστά», νεόκοπα ηλεκτροκίνητα αυτοκινητικά ήθη πλην όμως σε μοντέλο της Peugeot αναφερόμαστε, οπότε δεν γίνεται να παραβλέψουμε και το δείκτη fun to drive έτσι δεν είναι;
Αντίστοιχα όμως fun to drive το πετρελαιοκίνητο 308 και σε κάθε άλλου είδους μετακίνηση, είτε εντός πόλης – χάρη στο πακέτο ελαστικός κινητήρας, αυτόματο κιβώτιο, τιμόνι που κόβει αρκετά στους επιτόπιους ελιγμούς – είτε στο ταξίδι. Στα προαναφερόμενα προστίθενται δικαιωματικά, η άριστη ηχομόνωση και το έξυπνο στήσιμο των αναρτήσεων, συνθέτοντας ένα σύνολο που διακρίνεται έντονα για τα υψηλά επίπεδα άνεσης και ποιότητας κύλισης που προσφέρει αφειδώς στους επιβάτες του. Μάλιστα το πολύ χαμηλό προφίλ των ελαστικών που διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιμής, τελικώς αναδεικνύει με εμφατικό τρόπο τον πετυχημένο συνδυασμό αμορτισέρ-ελατηρίων φιλτράροντας άψογα τις κακοτεχνίες των Ελληνικών δρόμων, παρά τις αρχικές μας επιφυλάξεις περί του αντιθέτου. Στην – άτυπη – σύγκριση τέλος με την υβριδική έκδοση, εδώ η αίσθηση του πεντάλ των φρένων είναι σαφώς καλύτερη καθότι πιο γραμμική, ενώ και ο χώρος αποσκευών είναι μεγαλύτερος κατά 176 λίτρα φθάνοντας συνολικά τα 412 λίτρα.
Μαύρος Λέων ή…
Όντως Λέων και το συγκεκριμένο μαύρο 308 της δοκιμής μας.
Λέων λόγω, εμφάνισης, ενδιαφέρουσας οδικής συμπεριφοράς και εξαιρετικής άνεσης-ποιότητας κύλισης. Σε όλα αυτά προστίθενται αυτοδίκαια, η πολύ καλή απτή ποιότητα κατασκευής/ συναρμολόγησης και οι άνετοι εσωτερικοί χώροι.
Το επιμύθιο σ’ αλλοτινούς χρόνους όχι τόσο μακρινούς, θα ξεκινούσε ασφαλώς και χωρίς δεύτερη σκέψη από, την άρτια απόδοση και την χαμηλή οικονομία του πετρελαιοκινητήρα της συγκεκριμένης έκδοσης. Τι ειρωνεία αλήθεια, το ακαταμάχητο πλεονέκτημα του χθες – κατά την άποψη μας ευθαρσώς και του σήμερα – να αποτελεί τη μία και μοναδική αιτία που ο συγκεκριμένος Μαύρος Λέων έχει ανακηρυχτεί παντελώς άδικα σε Μαύρο Πρόβατο. Κάτι αντίστοιχο όμως δεν καταγράφεται και στη πραγματική ζωή, όπου πραγματικές αξίες δεν αποτιμώνται ούτε εκτιμώνται πάντοτε στο βαθμό που τις αρμόζει; Οπότε υποθέτουμε πως, αντιλαμβάνεσθε πλήρως πια την αναφορά μας στην…
«Άτιμη κοινωνία που άλλους τους ανεβάζεις και άλλους τους κατεβάζεις στα Τάρταρα»!