Μετά το 500e, ήρθε η ώρα για το δεύτερο ηλεκτρικό του Τορίνο, το 600e. Το «εξακοσαράκι» του σήμερα είναι ένα B-SUV με έντονη προσωπικότητα και ζωντανές επιδόσεις. Και απολαυστικό στο δρόμο, καθότι αμιγώς ηλεκτρικό. Το 2024 θα το δούμε και σε υβριδική έκδοση με 100 ίππους
Του Gian Luca Pellegrini, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Η Fiat μπορεί να καυχιέται ότι είναι η μάρκα της Stellantis που έσπασε τον πάγο με το χώρο των ηλεκτρικών με το Νέο 500. Αν και το ιταλικό citycar δεν πουλάει πλέον όπως τον πρώτο χρόνο, παραμένει το πιο εμπορικό BEV του γαλλο-ιταλικού ομίλου και βρίσκεται σταθερά στις πρώτες θέσεις του ευρωπαϊκού Top10. Λογικό ήταν το Τορίνο να παρουσιάσει ένα μεγαλύτερο 500 ως αντικαταστάτη του 500X, μόνο που το βάφτισε 600e. Το πρώτο «εξακοσαράκι» του 21ου αιώνα, δηλαδή. Σε σχέση με τον προκάτοχό του, είναι ελαφρώς πιο κοντό -κατά εννέα εκατοστά συγκεκριμένα- και πιο χαμηλό, με αποτέλεσμα να μη μοιάζει τόσο με SUV όσο εκείνο. Ισως αυτή τη φορά οι Ιταλοί να είχαν πρόθεση να περάσουν το νέο μοντέλο τους ως hatchback κατηγορίας Β με κάπως ψηλότερα πλευρά, στοιχηματίζοντας και στη γενικότερη «αμνησία» που χαρακτηρίζει ένα μέρος του αγοραστικού κοινού.
Και το μυαλό του παλιού συντάκτη δεν μπορεί παρά να ανατρέξει σε μια εποχή -στην προηγούμενη δεκαετία ουσιαστικά- κατά την οποία στο Μιραφιόρι (όπου λαμβάνονταν ακόμη όλες οι αποφάσεις σχετικά με Fiat, Alfa και Lancia) κυκλοφορούσαν φήμες περί ενός πεντάθυρου 500, που υποτίθεται ότι θα αντικαθιστούσε το Grande Punto. Το άκρως επιτυχημένο supermini που είχαν ήδη φροντίσει να σκοτώσουν οι άνθρωποι του Marchionne, για δικούς τους λόγους. Να, λοιπόν, που τόσα χρόνια αργότερα εκείνο το μοντέλο, που δεν παρουσιάστηκε ποτέ, φαίνεται να έχει χαρίσει το γονιδίωμά του στο νέο 600. Tο οποίο τώρα καλείται να παίξει στην πιο δημοφιλή κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς. Τα εφόδιά του; Μια δοκιμασμένη πλατφόρμα, στην οποία έχουν βασιστεί ήδη όλα τα μικρά ηλεκτρικά του ομίλου Stellantis, αλλά και η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε ηλεκτρικό ή θερμικό. Όπως και το Avenger, αλλά χρειάζονται κάποιες εξηγήσεις εδώ.
Εν αρχή, μόνο ηλεκτρικό
Η Fiat λανσάρισε το 600 ως ένα κατεξοχήν μοντέλο μηδενικών ρύπων. Μηδενικών λόγω απουσίας εξάτμισης και μόνο, θα μπορούσα να προσθέσω, αλλά δεν θέλω να πυροδοτήσω διαμάχες. Με αυτόν τον τρόπο αναδεικνύεται σε μία σύγχρονη οντότητα ευθυγραμμισμένη με την πολιτική ορθότητα της εποχής. Ταυτόχρονα, δίνει την ευκαιρία στον εξαιρετικό Leonardo DiCaprio να αναλάβει το ρόλο πρεσβευτή της νέας ηθικής στην αυτοκίνηση, τον οποίο είχε παίξει και στην περίπτωση του νέου 500. Ομως η αγορά έχει άλλες απαιτήσεις. Κακά τα ψέματα, τα αμιγώς ηλεκτρικά δεν μοσχοπουλάνε σε χώρες όπως η Ιταλία και ακόμη περισσότερο η Ελλάδα. Οπου φέτος, παρότι διπλασίασαν το μερίδιό τους στην αγορά, και πάλι οριακά πλησιάζει το 5%. Τι σημαίνει αυτό; Οτι αν ένας κατασκευαστής θέλει να πουλήσει πραγματικά στη δημοφιλέστερη κατηγορία (αυτή των B-SUV), χρειάζεται τουλάχιστον μία μάχιμη έκδοση με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Μόνο έτσι μπορεί να διατηρήσει υγιές ένα δίκτυο εμπόρων που ήδη αντιμετωπίζει αντιξοότητες, αλλά και να σώσει την κεφαλαιοποίησή του στις αγορές.
Η Jeep μάς έδειξε πώς μπορεί να γίνει αυτό, με το Avenger. Ενώ το ηλεκτρικό χαρίζει στην αμερικανική μάρκα την απαραίτητη σφραγίδα βιωσιμότητας, η θερμική έκδοση βενζίνης 1.2 με χειροκίνητο κιβώτιο είναι επίσης εδώ. Στόχος της να ικανοποιήσει τις πραγματικές ανάγκες ενός κοινού που δεν νοιάζεται τόσο -τουλάχιστον όχι ακόμη- για τις όποιες ιδεοληψίες της ηλεκτροκίνησης. Η έκδοση αυτή, ενώ στην αρχή προοριζόταν μόνο για μεσογειακές αγορές, πλέον διατίθεται και σε χώρες με μεγαλύτερη οικολογική συνείδηση, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι αγοραστές δεν είναι αφελείς απ’ όπου κι αν προέρχονται, βλέπετε. Σήμερα, ο DiCaprio κυκλοφορεί ήδη στην Ιταλία με ένα 600e (RED), το οποίο κοστίζει στη χώρα 35.950 ευρώ (και οριακά κάτω από 30.000 με τις επιδοτήσεις). Οι Ιταλοί όμως τελικά θα περιμένουν το υβριδικό 1.2 turbo που θα παρουσιαστεί τους επόμενους μήνες και θα κοστίσει ίσως και κάτω από 20.000 ευρώ. Σύμφωνοι, με την ιταλική επιδότηση για απόσυρση μεταχειρισμένου. Ομως σε κάθε περίπτωση μιλάμε για μία συμφέρουσα τιμή και μάλιστα χαμηλότερη από του 500X.
Ορεκτικό για το θερμικό
Περιμένοντας να δοκιμάσουμε το κυρίως μενού (βλ. 600 Hybrid με 100 ίππους), πήραμε μία πρώτη γεύση από το antipasto (όπως αποκαλούν οι Ιταλοί το ορεκτικό) 600e, στη συλλεκτική έκδοση La Prima. Αν θυμάστε, και το αντίστοιχο 500 με την αντίστοιχη έκδοση είχε λανσαριστεί. Χωρίς τις επιδοτήσεις του ιταλικού κράτους και τις προωθητικές ενέργειες της Fiat, η συγκεκριμένη έκδοση κοστίζει στη γείτονα 40.950 ευρώ. Τσουχτερή τιμή, αλλά περιλαμβάνει ένα πλήρες πακέτο εξοπλισμού και προσφέρεται σε ειδικά χρώματα αμαξώματος. Να σημειώσω ότι στην Ιταλία γίνεται χαμός με τις χρωματικές παλέτες από τη στιγμή που ο επικεφαλής της Fiat Olivier François κατήργησε το γκρι.
Πώς είναι στο δρόμο το «εξακοσαράκι» της εποχής μας; Θα σας το πω αμέσως. Κάτω από το καμπυλόγραμμο αμάξωμα κρύβεται ένα Avenger, οπότε ξέρετε τι να περιμένετε όσοι έχετε οδηγήσει εκείνο. Για καλό το γράφω, καθώς το αυτοκίνητο συνδυάζει άψογα την ατόφια ζωντάνια κάθε ηλεκτρικού με μία οδική συμπεριφορά που επιβεβαιώνει την υπεροχή της ιταλικής σχολής. Η μπαταρία με τις 51 εκμεταλλεύσιμες κιλοβατώρες τροφοδοτεί έναν ηλεκτροκινητήρα 156 ίππων και 260 Nm τοποθετημένο στον μπροστινό άξονα. Του χαρίζει επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε 9,0 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα περιορισμένη στα 150 χλμ./ώρα. Ο ενσωματωμένος φορτιστής έχει ισχύ 11 kW, ενώ σε συνεχές ρεύμα το αυτοκίνητο φορτίζεται με ισχύ έως 100kW – εφόσον βέβαια βρεις ελεύθερο και λειτουργικό φορτιστή ανάλογης ισχύος. Η αυτονομία, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, είναι 406 με 409 χιλιόμετρα, ανάλογα με το αν το αυτοκίνητο φορά ζάντες 18″ ή 16″. Αντίστοιχα, η αυτονομία στην πόλη ανεβαίνει στα 591 με 604 χιλιόμετρα. Τώρα, αν κρίνουμε από τη μέχρι τώρα εμπειρία μας με το Avenger, να προβλέψουμε ότι η θερμική έκδοση θα είναι λιγότερο ευχάριστη στην οδήγηση από την ηλεκτρική. Μη μειδιάτε, αγαπητοί petrolheads, καλά διαβάσατε. Η δυναμική συμπεριφορά του ηλεκτρικού είναι ανώτερη, κι ας το αποκαλείτε «οικιακή συσκευή».
Ομως εδώ πρέπει να εμβαθύνουμε λίγο περισσότερο και να δούμε το νέο Fiat ως συνολικό πακέτο στην αγορά. Στην ηλεκτρική του έκδοση θα υποφέρει από μία αναπόφευκτη σύγκριση με το Tesla Model 3. Κυρίως μετά την απόφαση του Musk να περικόψει δραματικά τις τιμές των μοντέλων του, προκαλώντας σοκ και δέος στο σύνολο των Ευρωπαίων κατασκευαστών. Πλέον αγοράζεις Tesla με λιγότερα από 42.000 ευρώ, οπότε ποιος θα δώσει 35.000 για το Fiat; Το ζουμί είναι λοιπόν στο 600 Hybrid. Αν πραγματικά έχει τιμή εκκίνησης κάτω από τις 25.000, θα προκαλέσει κάποια αναταραχή στην αγορά. Θα αναλύσουμε αργότερα τις προδιαγραφές της υβριδικής έκδοσης, όμως αν διαθέτει το επίπεδο εξοπλισμού του ηλεκτρικού, τότε θα προσφέρει μία σχέση ποιότητας προς τιμή δυσεύρετη στην κατηγορία του. Φαντάζεστε ένα «εξακοσαράκι» με ADAS Επιπέδου 2, τελευταίας γενιάς infotainment και με τέτοιους χώρους στα είκοσι κάτι χιλιάρικα; Αρα, ας μην υποτιμήσουμε την εμπορική σημασία του νέου Fiat μόνο και μόνο επειδή για την ώρα είναι αποκλειστικά ηλεκτρικό και στην Ελλάδα δεν μπορεί να έχει μεγάλη τύχη. Το ηλεκτρικό είναι το ορεκτικό ενός αυτοκινήτου που ταιριάζει γάντι με τις ανάγκες του μέσου Ελληνα ή Ιταλού καταναλωτή. Και με όλη την αύρα και το μοναδικό στιλ του αγαπημένου μας 500, παρακαλώ.
Όχι άλλο γκρί, μόνο χρώματα!
Τα τελευταία χρόνια η Fiat έχει απλοποιήσει την παλέτα χρωματικών συνδυασμών της, αλλά και τα επίπεδα εξοπλισμού των μοντέλων της, ώστε να διευκολύνει τη διαδικασία παραγγελίας, ακόμη και online. Το 600e υιοθετεί πλήρως το νέο δόγμα και μάλιστα το προωθεί ένα βήμα μπροστά. Για πρώτη φορά η Fiat καταργεί το γκρι και από τώρα και στο εξής θα διαθέτει τα αυτοκίνητά της μόνο σε ζωντανά χρώματα, εμπνευσμένα από τη θάλασσα, τον ήλιο, τον ουρανό και τη γη της Ιταλίας. Ο τιμοκατάλογος του ιταλικού B-SUV περιλαμβάνει μόνο επτά χρωματισμούς, οι οποίοι διαφοροποιούνται ανάλογα με ένα από τα δύο επίπεδα εξοπλισμού της γκάμας, το (RED) και το La Prima. Το πρώτο είναι και το πιο προσιτό, με τιμή βάσης στην Ιταλία τις 35.950 ευρώ και διακρίνεται για τα φινιρίσματα σε κόκκινο στα λογότυπα, στα καθίσματα και στο ταμπλό. Η συγκεκριμένη έκδοση διατίθεται κατά βάση σε κόκκινο χρώμα ή εναλλακτικά σε λευκό ή μαύρο. Στον βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται φώτα LED, αλουμινένιες ζάντες 16″, ψηφιακή οθόνη οργάνων 7″, infotainment με οθόνη 10,25″, αυτόματος κλιματισμός, αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης και αισθητήρες παρκαρίσματος. Η πλουσιότερη έκδοση La Prima κοστίζει στη γειτονική μας χώρα 40.950 ευρώ. Διατίθεται στους χρωματισμούς πορτοκαλί sole, πράσινο mare, γαλάζιο cielo και μπεζ terra, σε συνδυασμό με ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών και σαλόνι από συνθετικό δέρμα σε λευκό χρώμα.
Σε σχέση με την έκδοση (RED), η La Prima διαθέτει επιπλέον πακέτο ADAS Επιπέδου 2, προειδοποίηση τυφλών γωνιών, πίσω κάμερα, ηλεκτρική πίσω πόρτα, ασύρματη φόρτιση κινητών και σκούρα πίσω τζάμια. Υποθέτουμε ότι τα ίδια επίπεδα εξοπλισμού θα εφαρμοστούν και στη μελλοντική υβριδική έκδοση με τους 100 ίππους, η οποία αναμένεται το 2024 σε τιμές που θα ξεκινούν από τις 24.950 ευρώ στην Ιταλία.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Εμπρός, σύγχρονος, ηλεκτρικός, με μόνιμους μαγνήτες
Iσχύς 156 PS
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου 54 kWh (51 καθαρές)
Φόρτιση
AC 11 kW / DC 100 kW
Μετάδοση
Κίνηση εμπρός
Μειωτήρας σταθερής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 150 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 9,0 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 15,2 kWh/100 χλμ.
Αυτονομία 406 χλμ.
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος): 4.170 x 1.780 x 1.520 χιλ.
Μεταξόνιο 2.560 χιλ.
Βάρος 1.520 κιλά
Τιμή αγοράς 40.950 € (Ιταλία)