Οδηγούμε και παίρνουμε μια πρώτη γεύση από τη νέα, πιο ισχυρή, υβριδική έκδοση του Toyota Yaris με τους 130 ίππους.
του Marco Rocca, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Ο νέος, πιο «ροπάτος» κινητήρας των 131 ίππων εξασφαλίζει βελτιωμένες επιδόσεις, ενώ το αναβαθμισμένο infotainment και τα εξελιγμένα ADAS συνιστούν μία καλοδεχούμενη τεχνολογική ένεση. Καμία διαφορά εξωτερικά.
Το 2012, το Yaris ήταν το πρώτο σούπερμινι με full υβριδική τεχνολογία. Με βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρoυ, κύκλου Atkinson, που απέδιδε 74 ίππους και 111 Nm ροπής, διέθετε δύο ηλεκτροκινητήρες, οι οποίοι του χάριζαν ιδιαίτερη ζωντάνια στις εκκινήσεις και δυνατότητα ηλεκτροκίνησης για μικρές αποστάσεις. Και προσέξτε, όλα αυτά σε μία εποχή που το diesel κυριαρχούσε στην ευρωπαϊκή αγορά, ακόμη και στα μικρά της κατηγορίας Β, όπως το Yaris. Κανένας δεν μπορούσε να φανταστεί πόσο εύστοχη θα αποδεικνυόταν, μετά το dieselgate, αυτή η πολιτική της Toyota. Έκτοτε, το Yaris έγραψε ιστορία επιτυγχάνοντας εντυπωσιακές πωλήσεις, παρά την πάντα τσιμπημένη τιμή του – σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Απλά, ο κόσμος μπορούσε να καταλάβει ότι η υβριδική τεχνολογία όχι μόνο κοστίζει, αλλά έχει και νόημα στην πράξη. Το 2023, οι Ιάπωνες γιόρτασαν την παραγωγή 10 εκατομμυρίων μονάδων.
Οι εκδόσεις… αλλάζουν
Τώρα βρισκόμαστε στη φάση αναβάθμισης του μοντέλου τέταρτης γενιάς, χωρίς εξωτερικό restyling. Όλες οι αλλαγές είναι ουσιαστικές, κρυμμένες στην καμπίνα και οι σημαντικότερες αφορούν την ασφάλεια. Κατ’ αρχάς, από τον τιμοκατάλογο καταργείται η έκδοση 1.0 βενζίνης με χειροκίνητο κιβώτιο και 72 ίππους. Η γκάμα περιλαμβάνει πλέον μια συμβατική βενζινοκίνητη έκδοση 1,5 λίτρου με 115 ίππους και χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων και δύο υβριδικές εκδόσεις. Αφενός τη γνωστή με τον κινητήρα των 116 ίππων και αφετέρου μία πιο ισχυρή 131 ίππων. Η τελευταία συνδυάζεται όμως αποκλειστικά με πλούσια επίπεδα εξοπλισμού, όπως μπορείτε να δείτε στις επόμενες σελίδες. Σε τεχνολογικό επίπεδο, το κινητήριο σύνολο διαθέτει έναν ελαφρώς ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα 84 ίππων (αντί 80), με πολύ καλύτερη ροπή (185 Nm από 141), κάτι που οφείλεται στις αναβαθμίσεις του λογισμικού και της κεντρικής μονάδας διαχείρισης. Το αποτέλεσμα είναι 12% μεγαλύτερη ισχύς συστήματος, δηλαδή από 116 σε 131 ίππους.
Πώς μεταφράζεται αυτό στο δρόμο; Σε πιο σβέλτη επιτάχυνση από στάση (9,2″ αντί 9,7″ στο 0-100), αλλά κυρίως σε πιο ασφαλή προσπεράσματα, αν κρίνουμε από τα 7,5″ που απαιτούνται στο κλασικό 80-120 χλμ./ώρα. Λογικό είναι οι βελτιωμένες επιδόσεις να συμπαρασύρουν ελαφρώς και την κατανάλωση προς τα πάνω, με μέση τιμή στον κύκλο WLTP 4,2 λίτρα/100 χλμ. από 4,0 της έκδοσης με 116 ίππους. Βέβαια, πάντα μιλάμε για τιμές κατασκευαστή, τις οποίες θα πρέπει να επαληθεύσουμε όταν το αυτοκίνητο περάσει από το Κέντρο Δοκιμών του «Quattroruote». Επί της ουσίας, οι 15 παραπανίσιοι ίπποι δεν αλλάζουν αισθητά την εμπειρία οδήγησης. Αυτή είναι η εντύπωση που αποκομίσαμε τουλάχιστον μετά από μία διαδρομή εκατό χιλιομέτρων στη Σίτζες της Καταλονίας. Έχουμε το γνώριμο Yaris, δηλαδή, με μία ευπρόσδεκτη ένεση ροπής, της τάξης του 30%, η οποία του χαρίζει νεύρο στις εκκινήσεις και πιο ζωντανές επιταχύνσεις από χαμηλές ταχύτητες. Λεπτομέρειες, θα πείτε, αλλά πάντα με θετικό πρόσημο.
Διαβάζει τον δρόμο καλύτερα
Η ουσία είναι ότι, παρά τη βελτίωση των επιδόσεων, οι καταναλώσεις παραμένουν σημείο αναφοράς στην κατηγορία. Για να τις κρατήσουν χαμηλά, οι Ιάπωνες εφοδίασαν το Yaris 130 με μία νέα λειτουργία προληπτικού ελέγχου της στάθμης φόρτισης. Πρόκειται για ένα λογισμικό συνδεδεμένο με το σύστημα πλοήγησης, το οποίο αναγνωρίζει τα σενάρια οδήγησης και διαχειρίζεται πιο αποτελεσματικά την μπαταρία. Βελτιστοποιεί, για παράδειγμα, τη φόρτιση στις κατηφόρες ή διατηρεί τη στάθμη ενέργειας πριν από μία διαδρομή με έντονη κίνηση στην πόλη.
Όμως οι καινοτομίες του Yaris για το 2024 δεν αφορούν μόνο το κινητήριο σύνολο. Τα μεγαλύτερα βήματα έχουν γίνει στον τομέα της ασφάλειας. Το ιαπωνικό σούπερμινι απέκτησε εξελιγμένη κάμερα και ραντάρ, ώστε να ανιχνεύει σε μεγαλύτερο εύρος και βάθος το δρόμο και να ανακαλύπτει πιθανά εμπόδια πιο έγκαιρα. Το σύστημα Pre-Collision (PCS), δηλαδή η αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης, μπορεί πλέον να αναγνωρίσει το ενδεχόμενο μετωπικής σύγκρουσης, καθώς και μία σειρά εμποδίων στη λωρίδα του αυτοκινήτου. Οχι μόνο αυτοκίνητα και πεζούς, αλλά και ποδηλάτες και, για πρώτη φορά, μοτοσικλετιστές. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το σύστημα Acceleration Suppression, το οποίο κόβει την επιτάχυνση ή το ακούσιο πάτημα του γκαζιού, όταν αντιληφθεί εν δυνάμει κίνδυνο πρόσκρουσης με προπορευόμενο αυτοκίνητο. Όλα αυτά αποτελούν μικρές -αλλά εν δυνάμει σωτήριες- βελτιώσεις στα συστήματα υποβοήθησης. Για παράδειγμα, το Proactive Driving Assist (PDA), επιβραδύνει ομαλά το αυτοκίνητο στο άφημα του γκαζιού, όταν από πίσω ακολουθεί άλλο όχημα ή όταν ακολουθεί στροφή.
Ψηφιάκη πρόοδος
Σημαντικές βελτιώσεις έχουμε και στην καμπίνα. Να σημειώσουμε κατ’ αρχάς τον νέο, διαμορφώσιμο πίνακα οργάνων των 12,3 ιντσών και τη μεγαλύτερη οθόνη 10,5″ του infotainment με την τελευταία έκδοση του λογισμικού Toyota Smart Connect. Η νέα οθόνη αφής (αριστερή σελίδα) έχει οριζόντια διάταξη και πιο μοντέρνα σχεδίαση, χωρίς διακόπτες στα πλάγια. Το σύστημα περιλαμβάνει προηγμένο σύστημα αναγνώρισης φωνής, το οποίο αντιλαμβάνεται περίπλοκες φράσεις, αλλά και ένα σύστημα πλοήγησης διασυνδεδεμένο στο Διαδίκτυο, το οποίο ενημερώνεται με πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο. Όσον αφορά τα κινητά, η σύνδεση με Android και CarPlay γίνεται και ασύρματα.
Η διακριτική αναβάθμιση του Yaris για το 2024 περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ένα νέο ψηφιακό κλειδί για το κινητό -για πέντε χρήστες το πολύ- που δεν χρειάζεται να βγαίνει το κινητό από την τσέπη για να ξεκλειδώσει ή κλειδώσει το αυτοκίνητο. Μέσα από την ειδική εφαρμογή MyT της Toyota, ο ιδιοκτήτης μπορεί επίσης να ελέγχει από απόσταση την ακριβή θέση του αυτοκινήτου στο δρόμο. Παράλληλα, έχει πρόσβαση σε μια σειρά πληροφοριών που αφορούν την κατάστασή του (όπως η στάθμη της μπαταρίας), αλλά και να ενεργοποιεί τον κλιματισμό.
Στο ταμείο
Από τη μία υπάρχουν τα πιο προσιτά επίπεδα εξοπλισμού, Life, Active και Style, τα οποία συνδυάζονται με τον κινητήρα Hybrid 115 και διαθέτουν όλο τον απαραίτητο πλέον εξοπλισμό τεχνολογίας και άνεσης. Από την άλλη, έχουμε τα πιο πλούσια επίπεδα εξοπλισμού της γκάμας, Chic, GR Sport (κάτω αριστερά) και Premiere Edition, αποκλειστικά το νέο σύνολο Hybrid 130. Αυτές οι εκδόσεις αποκτούν τον νέο, μεγαλύτερο πίνακα οργάνων, τη μεγαλύτερη οθόνη για το infotainment και συνδεσιμότητα με την εφαρμογή της Toyota για απομακρυσμένη χρήση.
O τιμοκατάλογος των υβριδικών Yaris ξεκινά από τις 21.270 ευρώ για το 115 Live και φτάνει στις 30.010 για το Premier Edition Skyview με τον νέο κινητήρα των 130 ίππων.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
1.5 130 PREMIERE EDITION
Στοιχεία κατασκευαστή
Κινητήρας
Τρικύλινδρος σε σειρά
Χωρητικότητα 1.490 κ.εκ.
Iσχύς θερμικού κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 92 ίπποι/5.500 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 120 Nm/3.600-4.800 σ.α.λ.
Iσχύς ηλεκτροκινητήρα/ων
Μέγιστη ισχύς: 84 PS
Μέγιστη Ροπή: 185 Nm
Συνδυαστική ισχύς
131 PS
Μετάδοση
Κίνηση εμπρός
Αυτόματο κιβώτιο e-CVT
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 175 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 9,2 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 4,2 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 96 γρ./χλμ.
Pεζερβουάρ
42 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χιλ.: 3.940 x 1.750 x 1.500
Μεταξόνιο 2.560 χιλ.
Βάρος 1.165 κιλά
Χώρος αποσκευών
286-950 λ.
Τιμή αγοράς
Από 26.840 €
Όλες οι ειδήσεις
Παρουσιάστηκαν επίσημα τα νέα Audi Q6 και SQ6 e-tron
Τα 5 πιο ακριβά, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ελλάδα!
Moto Guzzi V100 Mandello S: Το Vintage συναντά τη «Νέα Γενιά»