Το Skoda Scala ανανεώθηκε για να συνεχίσει να προσφέρει πρακτικότητα, εργονομία και άνεση σε όσους τα βάζουν ως προτεραιότητα στο αυτοκίνητό τους. Δεν εντυπωσιάζει, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός του. Έχει μια ξεκάθαρη «οικογενειακή» αποστολή
Της ομάδας «Quattroruote»
H Skoda έχει πλήρη γκάμα οικογενειακών αυτοκινήτων, με μικρά και μεγάλα SUV αλλά και μικρά και μεγάλα sedan. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει παράδοση σε αυτές τις κατηγορίες, μια παράδοση που ξεκίνησε με την Octavia και συνεχίστηκε με SUV, στα οποία πλέον δίνει περισσότερη βάση, χωρίς όμως ταυτόχρονα να παραμελεί τα υπόλοιπα μοντέλα. Τα τελευταία χρόνια, το Skoda Scala δεν είναι στο προσκήνιο, αφού τη δόξα έχουν κλέψει τα μικρά της Crossover, όπως το Karoq, αλλά και τα ηλεκτρικά της. Οι πωλήσεις όμως είναι αρκετά καλές, με την πενταετή του καριέρα να έχει αγγίξει τις 200.000 πωλήσεις στην Ευρώπη, στην κατηγορία των μικρομεσαίων hatchbacks. Ο ανταγωνισμός δεν είναι πλέον μεγάλος, όμως όσα έχουν απομείνει στην κατηγορία έχουν εξελιχθεί αρκετά, κι εφόσον η Skoda αποφάσισε να το κρατήσει, έπρεπε να κάνει αλλαγές. Αυτές αφορούν κυρίως τη σχεδίαση και τον εξοπλισμό, αλλά και την κατάργηση από την γκάμα κινητήρων, τον διπλού καυσίμου (βενζίνης-CNG) και τον ντίζελ. Μόνο 1.000άρης τρικύλινδρος ή 1.500άρης τετρακύλινδρος, με χειροκίνητο ή DSG 7άρι κιβώτιο πλέον. Εμείς δοκιμάζουμε την πιο λογική επιλογή.
NOT FANCY
Σχεδιαστικά, το Skoda Scala θυμίζει περισσότερο ένα station wagon (ή combi όπως αποκαλούνται από την εταιρία) παρά ένα hatchback, δηλώνοντας έτσι τον πρακτικό του χαρακτήρα. Είναι το στοιχείο που δεν έχει αλλάξει, μιας και πρόκειται απλά για μια ανανέωση μέσου κύκλου, όπως άλλωστε δεν έχουν αλλάξει και οι διαστάσεις του. Μόνο μερικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά διαφοροποιούνται, δίνοντάς του μια πιο φρέσκια εικόνα, αν και εδώ που τα λέμε δεν πρόκειται για το hatchback που θα σε κερδίσει με την ομορφιά του, μα με τα ουσιαστικά και πρακτικά στοιχεία που έχει να προσφέρει. Στο κομμάτι των αλλαγών συγκαταλέγονται η μεγαλύτερη μάσκα (χωρίς κενά μεταξύ προφυλακτήρων και καπό), τα πι λεπτά και επιθετικά φωτιστικά σώματα (προαιρετικά για πρώτη φορά με τεχνολογία LED Matrix) αλλά και οι ανανεωμένοι προφυλακτήρες. Στη βασική έκδοση Essence έχει τα απολύτως απαραίτητα σε εξοπλισμό και σχεδίαση, όμως στην έκδοση Selection έχει το κάτι παραπάνω. Οι ζάντες είναι είτε 16 ιντσών ή 17, πάντα αλουμινίου, με την έκδοση Monte Carlo να προσφέρει πιο σπορτίφ εικόνα συνολικά και να διαθέτει πλούσιο εξοπλισμό, με το αζημίωτο βέβαια. Η συμβουλή μας είναι να επιλέξετε ένα από τα δύο έντονα χρώματα που έχει στην παλέτα του.
SIMPLY SPACIOUS
Στην πρακτικότητα και στην εργονομία είναι εστιασμένο το εσωτερικό του με μεγάλους χώρους, άνεση και σωστή σχεδίαση, που σου κάνουν τη ζωή πιο εύκολη και την καθημερινότητα πιο ευχάριστη. Το Skoda Scala είναι επίσης ένα από τα πιο ευρύχωρα αυτοκίνητα στην κατηγορία του. Με συνολικό μήκος 4.362 mm και μεταξόνιο 2.649 mm είναι μεγαλύτερο από το ξαδελφάκι του, το Golf, και αυτό είναι εμφανές, ιδιαίτερα στο πίσω τμήμα.
Οι πίσω επιβάτες στο Scala θα έχουν ένα άνετο ταξίδι, ακόμα και αν ξεπερνούν τον μέσο όρο ύψους, αφού υπάρχει πολύς αέρας για το κεφάλι, άπλετος χώρος για τα γόνατα και αρκετά καλό πλάτος για τρεις. Το ίδιο ισχύει και για τους μπροστά όμως. Τα καθίσματα ξεχωρίζουν με την άνεση και την ικανοποιητική στήριξή τους, αλλά και με το πόσο μαλακό είναι το έδρανο. Πολύ μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών, στα 467 λίτρα, που φτάνουν τα 1.410 με την αναδίπλωση. Προαιρετικά υπάρχει και αυτόματο-ηλεκτρικό άνοιγμα της πέμπτης πόρτας, ενώ η σχεδίασή του τον καθιστά απόλυτα χρηστικό. Αυτό που θα θέλαμε είναι ένα διπλό πάτωμα για περισσότερη ευκολία στη φόρτωση, παρότι το κατώφλι δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο.
Η ποιότητα παραμένει υψηλή και εμφανίζεται βελτιωμένη στα σημεία σε σχέση με το προηγούμενο. Πολύ μαλακά και αφρώδη πλαστικά καλύπτουν όλο το ταμπλό και το πάνω μέρος στις μπροστινές πόρτες και η συναρμογή είναι καλή σε όλη την καμπίνα. Τίποτα σχεδόν δεν έχει αλλάξει στη σχεδίαση, η οποία έχει υιοθετήσει το χαρακτηριστικό διάκτινο τιμόνι στη βασική έκδοση, από την Octavia, με το λογότυπο ολογράφως (πλέον).
Μικροχώροι, θήκες, ντουλαπάκια, κλιπάκια, θήκη για ομπρέλα στην πόρτα, θήκη για γυαλιά στην εταζέρα και γενικότερα πρακτικά χαρακτηριστικά υπάρχουν σε αφθονία. Έχει Isofix ακόμα και στο κάθισμα του συνοδηγού. Υπάρχει ένα μέρος για όλα και ο βαθμός εργονομίας είναι υψηλός χάρη στη «Simply Clever» φιλοσοφία και στον απλό σχεδιασμό που φέρει την υπογραφή του Έλληνα, Δημήτρη Δαρκούδη.
Όσον αφορά το infotainment, εδώ υπάρχει μια διαφοροποίηση σε σχέση με νεότερα μοντέλα του VW Group. Η οθόνη αφής 8,25 ιντσών διαθέτει το προηγούμενης γενιάς λογισμικό σύστημα, το οποίο είναι εύχρηστο και γρήγορο, αλλά δείχνει πια παλιομοδίτικο συγκριτικά με τον ανταγωνισμό. Τα γραφικά και η λειτουργικότητα είναι απλά, χωρίς τις τελευταίες τεχνολογίες που βρίσκουμε σε άλλα μοντέλα του ομίλου. Παρ’ όλα αυτά, ο στάνταρ ψηφιακός πίνακας οργάνων 8 ιντσών σώζει την κατάσταση, καθώς προσφέρει αρκετές επιλογές διαμόρφωσης και μοντέρνα εμφάνιση. Επιπλέον, διαθέτει ως στάνταρ ασύρματα Apple CarPlay και Android Auto, ενώ οι Type-C θύρες υποστηρίζουν ταχυφόρτιση.
Ο ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΡΧΗΣ
Ο τρικύλινδρος κινητήρας 1.0 TSI της γενιάς evo2, από την οικογένεια κινητήρων EA211, βρίσκεται κάτω από το καπό και είναι ακόμη πιο αποδοτικός, χάρη σε περαιτέρω βελτιώσεις υλικού και λογισμικού. Μεταξύ άλλων βελτιστοποιήσεων, αυτές περιλαμβάνουν μεταβλητό έλεγχο των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής και στροβιλοσυμπιεστών μεταβλητής γεωμετρίας (VGT), καθώς και μπεκ δέκα οπών για ένα ακόμη πιο ομοιογενές μίγμα αέρα-καυσίμου.
Ο 1.000άρης του αυτοκινήτου της δοκιμής αποδίδει πλέον 116 ίππους 500 σ.α.λ. νωρίτερα και σε μεγαλύτερο εύρος στροφών και 200 Nm ροπής για επιπλέον 500 σ.α.λ. στο πάνω άκρο, σε σχέση με τον προκάτοχό του. Στην πράξη, αυτές οι παρεμβάσεις δύσκολα γίνονται αντιληπτές, καθώς τα νούμερα των επιδόσεων δεν παρουσιάζουν έντονες διαφοροποιήσεις, με το 0-100 χλμ./ώρα να έρχεται σε 10,1 δλ. και την τελική να περιορίζεται στα 202 χλμ./ώρα. Προσφέρουν όμως άνεση ακόμη και σε ένα φορτωμένο με την οικογένεια Scala χάρη στην ελαστικότητά του TSI. Σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζει και το εξαιρετικό 7άρι DSG, που προσφέρει επίσης χειροκίνητη λειτουργία. Η απόκριση είναι καλή, αν και σε απότομες επιταχύνσεις γίνεται αντιληπτή η χαρακτηριστική ηχητική υπογραφή των τρικύλινδρων κινητήρων. Παρ’ όλα αυτά, οι κραδασμοί είναι περιορισμένοι, ενώ το DSG λειτουργεί ομαλά στις περισσότερες περιπτώσεις και πάντα γρήγορα.
Στο κομμάτι της κατανάλωσης, τα 7,1 λίτρα/100 χλμ. της δοκιμής μας κρίνονται σε κάθε περίπτωση αρκετά καλά για μη υβριδικό αυτοκίνητο. Το ντεπόζιτο των 50 λίτρων εξασφαλίζει μεγάλη αυτονομία, κάτι που την καθιστά ιδανική επιλογή για ταξίδια.
To Skoda Scala βασίζεται στην ευμετάβλητη πλατφόρμα MQB A0 του VW Group και σε όλες τις εκδόσεις διαθέτει γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Στον δρόμο είναι ιδιαίτερα άνετο και ήρεμο, χωρίς να ενθουσιάζει στη δυναμική οδήγηση. Άλλωστε είναι προσανατολισμένο στην άνεση και αυτό φαίνεται από την απόσβεση της ανάρτησης και από τη σταθερότητα του στις μεγάλες ευθείες. Το τιμόνι προσφέρει καλή πληροφόρηση και έχει απλά ικανοποιητική αίσθηση όσον αφορά το βάρος.
Σε γενικές γραμμές είναι πολύ άνετο κατά την οδήγηση, είτε σε μεγάλα ταξίδια είτε σε μεγάλες αποστάσεις μέσα στην πόλη.
Η καμπίνα είναι αρκετά καλά ηχομονωμένη και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι ελάχιστοι στα όρια κυκλοφορίας, ενώ χαμηλός είναι και ο θόρυβος κύλισης. Εντοπίσαμε λίγο πιο ξερή αντίδραση από την ανάρτηση στις εγκάρσιες, όμως αυτό μπορεί να οφείλεται και στα διαφορετικά ελαστικά του αυτοκινήτου της δοκιμής, απ’ αυτό που είχαμε δοκιμάσει πριν από κάποια χρόνια.
Η Škoda έχει εξοπλίσει το Scala με ένα ικανοποιητικό πακέτο συστημάτων ασφαλείας. Στάνταρ είναι το αυτόνομο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, η προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας και το cruise control. Επιπλέον, η έκδοση Selection διαθέτει αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και πίσω και προβολείς LED, όμως λείπει η κάμερα οπισθοπορείας.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Έχει ακριβύνει αρκετά, όπως και ο ανταγωνισμός του όμως. Τα επίπεδα τιμής είναι ΟΚ για την εποχή που διανύουμε, όμως ένα υβριδικό crossover μπορεί να έχει περισσότερο νόημα σε αυτά χρήματα, ακόμη και αν είναι λιγότερο ευρύχωρο. Γιατί εκεί είναι που ξεχωρίζει το Skoda Scala στην πρακτικότητα, στους χώρους, στην άνεση και την εργονομία.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Τρικύλινδρος, turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης
Χωρητικότητα: 999 κ.εκ.
Ισχύς κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 116 ίπποι/5.500 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 200 Nm/2.000-3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση
Κίνηση στους εμπρός τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων (DSG7)
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 202 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 10,1 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Μέση (WLTP): 7,6 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 7,1 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO₂: 120-129 γρ./χλμ.
Ρεζερβουάρ
50 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (Μ x Π x Υ): 4.362 x 1.793 x 1.471 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.649 χλστ.
Βάρος: 1.237 κιλά
Χώρος αποσκευών
467 λίτρα
Τιμή αγοράς
Από 23.700 ευρώ (1.0 TSI DSG7 Essence)
Τέλη κυκλοφορίας: –
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμή Moto Guzzi V85 TT Strada: Η άλλη άποψη της περιπέτειας