Όταν βλέπω το “S” στο όνομα μιας Mercedes-Benz, ετοιμάζομαι για την απόλυτη εμπειρία που έχει να προσφέρει η Γερμανική εταιρεία. Η νέα EQS, δεν απογοητεύει.
Ας ξεκινήσουμε με το όνομα της, EQS. Το S σημαίνει S-Class και το EQ μαρτυρά ότι είναι ηλεκτροκίνητη, άρα το αυτοκίνητο που βλέπετε, είναι η αμιγώς ηλεκτρική ναυαρχίδα της Mercedes-Benz. Πρόκειται για ένα τεχνολογικό αριστούργημα, για το οποίο βέβαια, θα χρειαστεί να μελετήσεις ένα αρκετά μεγάλο βιβλίο οδηγιών χρήσης για να το αξιοποιήσεις στο μέγιστο του. Πριν όμως δούμε το φουτουριστικό εξοπλισμό, πρέπει να δοκιμάσουμε αν μας ικανοποιεί ως S-Class, γιατί καμία τεχνολογία δεν έχει σημασία, αν η Mercedes EQS δεν είναι μία άνετη, μαλακή λιμουζίνα, που σου επιτρέπει να βυθιστείς στα δερμάτινα καθίσματα της και να απομονωθείς από τον «έξω κόσμο». Στο κάτω κάτω, αυτό είναι το μέλλον των πολυτελών μετακινήσεων, σωστά;
Αυτό που θέλουν οι λιμουζίνες
Η ηλεκτροκίνηση είναι κάτι που οι μεγαλύτερες λιμουζίνες χρειάζονταν απεγνωσμένα εδώ και χρόνια. Οι τεράστιοι δωδεκακύλινδροι που χρησιμοποιούν είναι πανίσχυροι, με ελάχιστες δονήσεις για μέγιστη άνεση, αλλά οι ηλεκτροκινητήρες καταφέρνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα εντελώς άκοπα. Το μόνο πρόβλημα ήταν η αυτονομία, αλλά η ραγδαία εξελισσόμενη τεχνολογία πλέον επιτρέπει την τοποθέτηση γιγαντιαίων μπαταριών στο πάτωμα κάθε λιμουζίνας, δίνοντας τους την καλύτερη αυτονομία της αγοράς. Η Mercedes υποστηρίζει θερμά την ηλεκτροκίνηση με την γκάμα ΕQ, που προσφέρει μοντέλα σε κάθε κατηγορία. Η EQS ήταν η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική λιμουζίνα, αλλά μετά από αυτή ακολούθησαν και οι βασικοί ανταγωνιστές της, με τη Rolls-Royce Spectre και τη BMW i7.
Η εμφάνιση της φαίνεται να είχε δύο βασικούς στόχους: να είναι όσο πιο αεροδυναμική γίνεται, και να είναι άμεσα αναγνωρίσιμη ως Mercedes EQ. Οι γραμμές του αμαξώματος λοιπόν, σχηματίστηκαν μετά από ώρες προσομοιώσεων σε air tunnels και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά σχεδιάστηκαν γύρω από αυτό το «καλούπι», δίνοντας του τη χαρακτηριστική σχεδιαστική ταυτότητα EQ, με τα ενωμένα φώτα στο εμπρός και πίσω, ενώ ειδικά στο πίσω μέρος, έχουν ένα μαγευτικό τρισδιάστατο εφέ. Βέβαια, αυτή ήταν η προσέγγιση και στη μικρότερη EQE και για αυτό τα δύο μοντέλα μοιάζουν αρκετά μεταξύ τους. Για να ξεχωρίσεις λοιπόν, οδηγώντας την EQS, αρκεί να επιλέξεις την βαφή δύο τόνων για το αμάξωμά της, από τη λίστα με τον προαιρετικό εξοπλισμό. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν μονόχρωμο, αλλά έχοντας δύο μερικές two-tone EQS στη Γερμανία, πρέπει να παραδεχτώ πως σου τραβάει το βλέμμα αμέσως ενώ η διχρωμία καταφέρνει να κάνει το σχεδιασμό λίγο πιο …εύκολο στο μάτι, μοιράζοντας τους όγκους του. Αυτή η επιλογή είναι διαθέσιμη αποκλειστικά μαζί με το -περιορισμένης παραγωγής- πακέτο εξοπλισμού First Edition, και κοστίζει πάνω από 20.000€. Ιδανική επιλογή, για όσους θέλουν να …αναδείξουν τον πλούτο τους, λοιπόν.
It’s what’s on the inside that matters
Για τους υπόλοιπους αγοραστές, σημασία έχει -πέρα από το οδηγικό κομμάτι- το εσωτερικό της, καθώς είναι το μέρος όπου θα περάσουν το περισσότερο χρόνο τους μαζί με το αυτοκίνητο. Εκεί, είναι το σημείο που η EQS μας άφησε άφωνους ήδη από τη παρουσίαση της και μας εντυπωσίασε ακόμη περισσότερο, οδηγώντας τη για μερικές μέρες. Το ταμπλό δεν έχει δερμάτινες επενδύσεις, αλλά οθόνες, συνολικών διαστάσεων 57 ιντσών! Ουσιαστικά, πρόκειται για μία όμορφη σύνθεση του ψηφιακού πίνακα οργάνων, του συστήματος infotainment και της οθόνης αφής του συνεπιβάτη, σε ένα φουτουριστικό σύνολο με αμέτρητες δυνατότητες. Η S-Class ήταν πάντοτε το αυτοκίνητο που βλέπαμε τις πιο μοντέρνες τεχνολογίες ολόκληρης της αγοράς, οι οποίες με τη πάροδο του χρόνου μετακυλούσαν στα μικρότερα μοντέλα. Από αυτή την άποψη, η EQS δεν έχει κάποια νέα ριζοσπαστική τεχνολογία, αλλά ενσωματώνει όλες τις λειτουργίες υποβοήθησης της S-Class σε ένα ακόμη πιο εύχρηστο περιβάλλον. Πλοήγηση με επαυξημένη πραγματικότητα, αμέτρητες κάμερες και αισθητήρες για να …χωρέσεις παντού και τα καλύτερα γραφικά της αγοράς. Φυσικά, οι λειτουργίες υποβοήθησης οδηγού δεν είναι το μόνο πράγμα που κρύβεται πίσω από αυτές τις οθόνες, καθώς οι επιβάτες (ακόμη και οι πίσω, χρησιμοποιώντας το αποσπώμενο tablet που βρίσκεται στο κεντρικό υποβραχιόνιο) μπορούν να ενεργοποιήσουν τα θερμαινόμενα ή κλιματιζόμενα καθίσματα ή να επιλέξουν ένα από τα πολλά προγράμματα μασάζ. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός εκτείνεται σε όλο το αυτοκίνητο, με ταινίες LED να έχουν τοποθετηθεί ακόμη και γύρω από τα εμπρός καθίσματα, δημιουργώντας ένα φωτεινό και εντυπωσιακό περιβάλλον όταν οδηγείς το βράδυ.
«Μα… πως στρίβει έτσι»
Αυτή ακριβώς ήταν η σκέψη μου -αλλά και του φωτογράφου μου- όταν κινηθήκαμε δυναμικά σε μία ορεινή διαδρομή, στο δρόμο για τη φωτογράφιση ενός project μας. Πως γίνεται μία ηλεκτρική λιμουζίνα 2,5 τόνων να έχει μία τόσο ελαφριά αίσθηση και να σου επιτρέπει να ευχαριστηθείς οδήγηση; Ειδικά όταν πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που το μεγαλύτερο μέρος των αγοραστών του θα κάθεται αναπαυτικά στο πίσω κάθισμα; Σίγουρα, οι 523 ίπποι και τα 855ΝΜ ροπής στους τέσσερις τροχούς παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμπειρία, αλλά κοιτώντας πέρα από την ισχύ, ανακαλύπτεις πολλές αρετές της MercedesEQS. Πρώτη και καλύτερη, η …υπερβολική τετραδιεύθυνση, που επιτρέπει στους πίσω τροχούς να στρίψουν μέχρι και σε γωνίες 10 μοιρών! Με αυτή, όχι μόνο μπορεί να κινηθεί με την ευελιξία ενός supermini στα στενά των αστικών κέντρων, κάνοντας αναστροφές και δύσκολες μανούβρες με απίστευτη ευκολία – παρά τις τεράστιες διαστάσεις της, αλλά την ίδια στιγμή, καταφέρνει να διαχειριστεί πολύ καλύτερα το βάρος της όταν κινείται γρήγορα, στρίβοντας με πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες από ότι περίμενα. Μάλιστα, στη λειτουργία sport ο πίσω άξονας ανοίγει λίγο τη τροχιά του στην έξοδο των κλειστών στροφών: αρκετά για να φανεί δραματικό στους επιβάτες, αλλά όχι τόσο ώστε να τρομάξει ο οδηγός.
Μπορεί να ξεκίνησα με τις επιδόσεις της Mercedes EQS, αλλά η πρώτη προτεραιότητα του συγκεκριμένου μοντέλου είναι η άνεση. Παρά τα sport χαρακτηριστικά που αποκαλύπτει όταν της ζητηθεί, πρωτίστως είναι μία υπερπολυτελής λιμουζίνα, κάτι που αντικατοπτρίζεται στη ποιότητα κατασκευής και κύλισης, την ηχομόνωση και τους κραδασμούς που φτάνουν μέσα στη καμπίνα. Η ρυθμιζόμενη αερανάρτηση Αirmatic δίνει μία “floating” αίσθηση περνώντας πάνω από λακούββες και κακοτεχνίες του δρόμου. Τα ελαστικά, παρά το γεγονός ότι έχουν γεμίσει με έναν ειδικό αφρό για ηχομόνωση, παράγουν λίγους θορύβους κύλισης στις μεγάλες ταχύτητες, κάτι λογικό αν βάλουμε τις διαστάσεις τους στη συνάρτηση.
Ρεκόρ αυτονομίας
Η αεροδυναμική σιλουέτα της, έχει σχεδόν αφανίσει κάθε ήχο από τον αέρα. Την ίδια στιγμή, καταφέρνει να βελτιώσει δραματικά την αυτονομία της Mercedes EQS, η οποία στην τετρακίνητη έκδοση 580 της δοκιμής μας, μπορεί να καλύψει μέχρι και 850 χιλιόμετρα με μία φόρτιση, σύμφωνα με τα πρότυπα WLTP. Πραγματικά, ένα από τα ελάχιστα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εξαφανίζουν το άγχος της αυτονομίας, καθώς πρέπει να είσαι πάρα πολύ αφηρημένος για να ξεμείνεις από μπαταρία. Ακόμη και σε πραγματικές συνθήκες, στην Ελλάδα, όπου έχεις ανοιχτό το κλιματισμό και μια στο τόσο …απολαμβάνεις την άμεση ροπή των ηλεκτροκινητήρων, η αυτονομία δεν θα πέσει κάτω από τα 500 χιλιόμετρα. Και όταν η μπαταρία αδειάσει, ένας ισχυρός φορτιστής συνεχούς τάσεως μπορεί να τη γεμίσει μέχρι το (προτεινόμενο) 80% σε μισή ώρα. Και πριν ρωτήσετε: ναι, στη χώρα μας υπάρχουν ταχυφορτιστές DC με αρκετή ισχύ για να σημειώσει αυτούς τους χρόνους.
Συνολικά, η Mercedes EQS είναι η ιδανική εξέλιξη της S-Class, συνδυάζοντας το κορυφαίο επίπεδο άνεσης της Mercedes με ένα αθόρυβο αλλά ταυτόχρονα πολύ ισχυρό σύστημα ηλεκτροκίνησης. Όσον αφορά τη τιμή της: ακούγεται τσιμπημένη, αλλά μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για την επιτομή των τεχνολογιών ασφαλείας και συνδεσιμότητας, σε ένα υπερπολυτελές σύνολο. Μάλιστα, συγκρίνοντας τη με την αντίστοιχη, θερμική S 580 4Matic, η οποία έχει ακριβώς την ίδια ιπποδύναμη, παρατηρούμε ότι η ηλεκτρική Mercedes EQS είναι σχεδόν 10.000€ φθηνότερη.