Η Mercedes-Benz EQA δεν μας συστήνεται για πρώτη φορά. Το compact ηλεκτρικό Crossover, ήταν ένα από τα πρώτα στην κατηγορία και το δεύτερο ηλεκτρικό μοντέλο της πολυτελούς μάρκας από την Στουτγκάρδη. H γκάμα της όμως εμπλουτίστηκε σταδιακά και πλέον διαθέτει δύο προσθιοκίνητες εκδόσεις αλλά και δύο τετρακίνητες. Η εισαγωγική τετρακίνητη, που ακούει στο EQA 300, αποτελεί αυτή που ισορροπεί μεταξύ μεγάλης αυτονομίας και επιδόσεων.
του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου
Για τα πρώτα της αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Mercedes ακολούθησε την τακτική «ψάξε να βρεις τις διαφορές». Η πιο φουτουριστική έκφραση των μοντέλων της σειράς EQ δεν αποτελεί από μόνη της στοιχείο διαφοροποίησης, μιας και οι λιγότερο εξοικειωμένοι θα μπορούσαν απλά να τα περάσουν, ως τη νεότερη γενιά των θερμικών.
Για πολύ κόσμο, ειδικότερα όσους θέλουν να κάνουν μια ομαλή μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή, είναι προτιμότερο το ηλεκτρικό μοντέλο να μην απέχει πολύ από το αντίστοιχο θερμικό. Αυτό λοιπόν ισχύει και για την EQA, που έχει όμοιες διαστάσεις με την GLA, και μόνο το μήκος αυξάνεται κατά 5 εκατοστά.
Η διαφορά σχετίζεται με τον εμπρός προφυλακτήρα, ο οποίος διαθέτει ένα, χαρακτηριστικό για τα μοντέλα EQ, πάνελ. Αυτό απαρτίζεται από την μαύρη, κλειστή μάσκα και από τα ανασχεδιασμένα φωτιστικά σώματα LED. Τα τελευταία ενώνονται με μια LED μπάρα, που είναι και σημείο αναφοράς για κάθε ηλεκτρικό Mercedes, δημιουργώντας μια μοναδική φωτεινή υπογραφή φωτεινή υπογραφή ταυτόχρονα. Με ανάλογο τρόπο, μια μπάρα ενώνει τα πίσω φωτιστικά σώματα, ενώ ο προφυλακτήρας έχει πιο αεροδυναμική σχεδίαση. Σε κάθε περίπτωση οι ζάντες αλουμινίου είναι σχεδιασμένες με γνώμονα την αεροδυναμική και τη μεγιστοποίηση της αυτονομίας.
Premium και ευρύχωρο εσωτερικό
Παρότι λανσαρίστηκε πριν από σχεδόν δύο χρόνια, το εσωτερικό της EQA παραμένει επίκαιρο. Ουσιαστικά, ακόμα και σε σχέση με την πρόσφατα ανανεωμένη A-Class, μόνο το τιμόνι φαίνεται ότι δεν ανήκει στις νεότερες της σειράς.
Χάρη στον έντονο ψηφιακό της χαρακτήρα όμως, ακόμα βάζει δύσκολα στον ανταγωνισμό. Κεντρικό «θέμα» του ταμπλό είναι το σετ των οθονών 10,25 ιντσών, που τρέχει το λογισμικό σύστημα MBUX, ένα από τα καλύτερα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ειδικότερα στην EQA, όπως και στα υπόλοιπα ηλεκτρικά μοντέλα της γκάμας, χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να διευκολύνει τη ζωή του οδηγού με την φόρτιση, τον προγραμματισμό αυτής ή τον προγραμματισμό ταξιδιού, με ενδιάμεση στάση για μία. Επιπλέον, έχει τα ειδικά μενού EQ, με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τη χρήση και κατανάλωση ενέργειας, της μπαταρίας και τις ρυθμίσεις της φόρτισης.
Το σύστημα παραμένει επικαιροποιημένο με συνεχή ασύρματα update και προσθήκη λειτουργιών, διαθέτει εξαιρετική ανάλυση και στις δύο οθόνες, πολλές επιλογές διαμόρφωσης, αλλά και ασύρματη συνδεσιμότητα με τα Android Auto/Apple Car Play.
Η EQA διαθέτει έναν πολύ εντυπωσιακό ατμοσφαιρικό φωτισμό με 64 χρωματικές επιλογές, εφέ και συνδυασμούς. Εκτός από τις πόρτες, το πάτωμα και την κεντρική κονσόλα, προβάλλεται σε ένα ιδιαίτερο μοτίβο, μέσα από τη διακοσμητική επένδυση του ταμπλό. Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι το πως “φωταγωγούνται” οι αεραγωγοί του κλιματισμού στο εσωτερικό τους. Μάλιστα όταν ρυθμίζεται η θερμοκρασία αλλάζουν στιγμιαία χρώμα σε κόκκινο ή μπλε, ανάλογα. Εξαιρετική προσθήκη στον εξοπλισμό της, αποτελεί επίσης, το πολύ ποιοτικό ηχοσύστημα της Burmester, που διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιμής.
Η ποιότητα κατασκευής, τόσο μπροστά όσο και πίσω, σαφώς και είναι στα επίπεδα που αρμόζουν στο αστέρι που φέρει στη μάσκα της. Στον προαιρετικό εξοπλισμό υπάρχουν επιλογές για ντύσιμο με Alcantara, ενώ από το βασικό εξοπλισμό το ταμπλό έχει αφρώδη πλαστικά με εφέ ραφών. Οι διακόπτες, όπως και πολλές λεπτομέρειες στο εσωτερικό έχουν μεταλλικό φινίρισμα, ενώ η συναρμογή είναι πολύ καλή. Το μόνο που «τρίζει» είναι τα κυλινδρικά χερούλια στις πόρτες, αλλά μόνο στη πίεση από το χέρι, στην οδήγηση δεν ακούγεται το παραμικρό.
Κόντρα στη τάση, που θέλει τους φυσικούς διακόπτες να απομακρύνονται από τα νέα μοντέλα, εδώ υπάρχουν αρκετοί και όντως είναι πολύ χρηστικοί. Παίρνει επομένως άριστα στην εργονομία, ενώ για όσους δεν θέλουν να χρησιμοποιούν κουμπιά, διακόπτες ή touchpad, υπάρχει και η επιλογή των φωνητικών εντολών. Με το «Hey Mercedes», η ψηφιακή βοηθός ξυπνάει και ανταποκρίνεται σε απλές εντολές ή καθημερινές εκφράσεις, πολλές φορές με μια μικρή δόση χιούμορ.
Πρακτική σε όλο το εύρος της καμπίνας, θα χωρέσει κάθε μικρό ή μεγάλο αντικείμενο που θα έχουν μαζί τους οι επιβάτες. Ειδικότερα οι πίσω δεν έχουν να παραπονεθούν για τίποτα. Παρότι βασίζεται στην πλατφόρμα της GLA, το πάτωμα έχει σηκωθεί πιο ψηλά, έτσι το κεντρικό τούνελ έχει μικρύνει και επομένως, ο μεσαίος επιβάτης θα βολέψει τα πόδια του με μεγαλύτερη άνεση. Μόνο κάποιος που ξεπερνάει το 1.90 σε ύψος θα πρέπει να κάτσει λίγο πιο άβολα, λόγω της μικρότερης απόστασης εδράνου-πατώματος. Ακόμα και σε αυτή τη περίπτωση όμως, η απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα αρκεί.
Ο χώρος αποσκευών έχει μειωθεί από τα 435 λίτρα στα 340, που ίσως ακούγονται λίγα για ένα SUV της κατηγορίας, είναι όμως σωστά σχεδιασμένος με επίπεδο πάτωμα και διαθέτει ως στάνταρ ηλεκτρικό άνοιγμα και κλείσιμο της πόρτας. Διαθέτει επίσης χώρο κάτω από το πάτωμα και όλα τα απαραίτητα κομφόρ, ακόμα και καλαίσθητα τσαντάκια για τα καλώδια φόρτισης.
300 4MATIC σημαίνει!
Όπως σε όλα τα μοντέλα της Mercedes, έτσι και σε όσα ανήκουν στην οικογένεια EQ, το λογότυπο 4MATIC υποδηλώνει κίνηση σε όλους τους τροχούς. Αυτή η ηλεκτρική τετρακίνηση της EQA, επιτυγχάνεται με την προσθήκη ενός δεύτερου ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα. Αυτός είναι σύγχρονος και η ισχύς του δεν ανακοινώνεται, παρά μόνο η συνδυαστική του συνόλου, που αγγίζει τους 228 ίππους και τα 390 Nm ροπής.
Στον μπροστινό άξονα παραμένει – σε μια μονάδα με συμπαγείς διαστάσεις που περιλαμβάνει επίσης το κιβώτιο σταθερής σχέσης με διαφορικό, το σύστημα ψύξης και το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου – ο ασύγχρονος ηλεκτροκινητήρας της EQA 250. Υπενθυμίζουμε ότι αποδίδει 190 ίππους και 375 Nm ροπής, επομένως η συνεισφορά του πίσω ηλεκτροκινητήρα στην απόδοση είναι μικρή και ο βασικότερος ρόλος του είναι να προσφέρει περισσότερη πρόσφυση.
Η διαφορά στις επιδόσεις είναι εμφανής, όχι τόσο στην αίσθηση που θα λάβεις, μιας και η EQA 250 επιταχύνει έτσι κι’ αλλιώς πειστικά για τα νούμερα που ανακοινώνονται, αλλά στις μετρήσεις. Τα 0-100 έρχονται σε 7.7“, όμως φαίνονται λιγότερα, ενώ χάρη στην τετρακίνηση δεν παρατηρείται σχεδόν ποτέ σπινάρισμα. Η τελική ταχύτητα πάντως παραμένει η ίδια, στα 160 χλμ./ώρα, που είναι απλώς ικανοποιητική για να κινηθείς στον αυτοκινητόδρομο γρήγορα και με ασφάλεια, και που προφανώς φτάνει με σχετική ευκολία
Εκτός από το πρόγραμμα οδήγησης Eco, η απόκριση στο γκάζι είναι πολύ άμεση. Ειδικότερα στο Sport, η ακαριαία ροπή θα σε κολλήσει στο κάθισμα πιο «βίαια» από μοντέλα που έχουν ισχυρότερους ηλεκτροκινητήρες. Αυτό από μόνο του κάνει την αίσθηση της πιο σπορτίφ απ’ ότι δηλώνει το «περιτύλιγμα». Στο πρόγραμμα Comfort, η απόκριση των ηλεκτροκινητήρων και η αίσθηση του τιμονιού προσαρμόζονται σε μια μέση κατάσταση, εάν πατηθεί όμως τέρμα το γκάζι, τότε η επιτάχυνση είναι ανάλογη με το πρόγραμμα που ξεκλειδώνει όλες τις δυνατότητες του συστήματος ισχύος. Πάντως, υπάρχει και το Individual, για όποιον θέλει να διαμορφώσει το σύνολο με τον δικό του τρόπο, πάντα με ρυθμίσεις για το τιμόνι, τους ηλεκτροκινητήρες, το esp και την ανάρτηση, εάν έχει επιλεχθεί η προαιρετικά ρυθμιζόμενη.
Τα επίπεδα άνεσης της είναι υψηλά και κινείται με μια ιδιαίτερη ηρεμία. Ειδικότερα σε καλή άσφαλτο, η ποιότητα κύλιση δεν έχει και μεγάλη διαφορά από την EQC, που ανήκει σε μεγαλύτερη κατηγορία. Η ανάρτηση αποσβένει τις περισσότερες ανωμαλίες με ήπιο τρόπο και μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις θα ακουστεί, χωρίς να περνάει ο κραδασμός στην καμπίνα. Οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι λίγοι (o,28 cd) και η ηχομόνωση πολύ καλή.
Με κύκλο στροφής στα 11.4 μέτρα είναι ικανοποιητικά ευέλικτη, επομένως δεν θα δυσκολέψει εντός πόλης ή στο παρκάρισμα, για το οποίο διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό υποβοήθησης. Σε κάθε διαδρομή, και όχι μόνο στον αυτοκινητόδρομο, ταξιδεύει ξεκούραστα, ενώ σε μια στροφοδιαδρομή προσφέρει μια αίσθηση ασφάλειας. Υπάρχουν λογικές κλίσεις για το βάρος και την απόσταση από το έδαφος, αλλά τα όρια πρόσφυσης είναι αρκετά υψηλά, με το σύστημα ευστάθειας να μην απενεργοποιείται εντελώς και να μην αφήνει περιθώρια για λάθος. Το σύστημα διεύθυνσης έχει ισορροπημένη αίσθηση, με σωστό βάρος για κάθε περίσταση και αρκετά καλή πληροφόρηση. Αντίθετα, το πεντάλ του φρένου έχει κάπως απότομη και τεχνητή αίσθηση, όμως δεν τίθεται θέμα συζήτησης για την αποτελεσματικότητα. Υπάρχει και λειτουργία One Pedal, που ρυθμίζεται σε στάδια από τα Paddles ή σε αυτόματο τρόπο, χωρίς να την ακινητοποιεί πλήρως. Ο ρυθμός επιβράδυνσης στην μέγιστη αναγεννητική πέδηση όμως, είναι αρκετός ώστε να μην χρησιμοποιείς τα φρένα στον ανοιχτό δρόμο και να επιστρέφεις τη χαμένη ενέργεια, πίσω στην μπαταρία.
Η τελευταία έχει ίδιο μέγεθος με όλες τις εκδόσεις, πλην της 250+. Η ωφέλιμη χωρητικότητα των 66,5 kWh, μπορεί να προσφέρει θεωρητική αυτονομία 411 έως 438 χλμ. κατά το WLTP. Λίγο μεγαλύτερη δηλαδή από την βασική δικίνητη έκδοση και αυτό εν μέρει οφείλεται στην υψηλή απόδοση του σύγχρονου ηλεκτροκινητήρα. Σε κάθε περίπτωση διαθέτει ένα εξαιρετικό σύστημα διαχείρισης ενέργειας που μπορεί να κρατήσει τη κατανάλωση πολύ χαμηλά. Για την ακρίβεια, στη δοκιμή μας δεν είδαμε ποτέ το τον μέσο όρο να ξεπερνάει τις 20 kWh/100 χιλιόμετρα, με αρκετές από τις διαδρομές να έχουν γίνει σε αυτοκινητόδρομο. Με ήπια οδήγηση και εκμετάλλευση της διαχείρισης, υπολογίστε έναν ρεαλιστικό μέσο όρο κοντά στις 18 kWh/100 χιλιόμετρα για μικτές διαδρομές, όσο δηλαδή ανακοινώνει η Mercedes, επομένως και αυτονομία 350 χιλιόμετρα ή έως και πάνω από 450 για τον αστικό ιστό.
Για την φόρτιση της από wallbox 7.4 kW απαιτεί 10 ώρες και 45 λεπτά, ενώ από 11άρη φορτιστή, 7 ώρες και 15 λεπτά. Η μέγιστη δυνατότητα φόρτισης στα 100 kW μειώνει το χρόνο στα 35 λεπτά, αλλά στον πιο συνηθισμένο για την χώρα μας ταχυφορτιστή (50 kW) θέλει 1 ώρα.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Ηλεκτροκινητήρες
Εμπρός, ασύγχρονος ηλεκτρικός
Πίσω, σύγχρονος ηλεκτρικός
Iσχύς
Μέγιστη ισχύς: 228 ίπποι
Μέγιστη Ροπή: 395 Nm ροπής
Μετάδοση
Κίνηση στους τέσσερις τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 160 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 7.7 δλ.
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου, ενεργειακή χωρητικότητα 69.7 kWh (66.5 ωφέλιμες)
Αυτονομία
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.463 x 1.834 x 1.620
Μεταξόνιο: 2.729 χιλ.
Βάρος: 2.105 κιλά
Χώρος αποσκευών
340 λ.
Τιμή Αγοράς
Βασική έκδοση: 53.500 ευρώ,
(Χωρίς την κρατική επιδότηση)