Στην παραγωγή επί σχεδόν 30 χρόνια, το Sportage αποτελεί εμπορικά το πιο πετυχημένο SUV της κορεατικής εταιρείας στην Ευρώπη. Η νέα και άρτι αφιχθείσα 5η γενιά του μοντέλου προτάσσει, εκτός των άλλων, την ιδιαίτερη σχεδίαση, την πλήρως ψηφιοποιημένη καμπίνα, την αναβαθμισμένη παλέτα συστημάτων ασφάλειας και την εξηλεκτρισμένη τεχνολογία του
Του Φώτη Ραΐση – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Το Sportage είναι το πιο δημοφιλές μοντέλο της Kia στην Ευρώπη. Η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε το 1993 και στην ελληνική αγορά τα πήγε περίφημα καθώς εδραιώθηκε ως ένα ικανό και αξιόπιστο όχημα εκτός δρόμου καθώς διέθετε μόνιμη τετρακίνηση. Σήμερα, 29 χρόνια μετά την παρουσίαση του πρώτου Sportage, η εταιρεία κυκλοφόρησε την 5η γενιά του μοντέλου με ιδιαίτερη σχεδίαση, σύγχρονα συστήματα διασύνδεσης και ασφάλειας αλλά και πλουραλισμό επιλογών σε τεχνολογία.
Το νέο Sportage είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα σε τέσσερις εκδόσεις εξοπλισμού: Launch Edition, LX Dynamic, EX Titanium και GTLine, με την πρώτη έκδοση να κυκλοφορεί για περιορισμένο χρονικό διάστημα, όπως άλλωστε μαρτυρά και η ονομασία της. Όλες οι εκδόσεις ενσωματώνουν υβριδική τεχνολογία 48V και είναι διαθέσιμες με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων ή αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με επτά σχέσεις. Ορισμένες από τις εκδόσεις μπορούν να συνδυαστούν με σύστημα τετρακίνησης. Οι δε τιμές κτήσης κυμαίνονται από τα 29.990€ έως τα 49.990€.
Με μήκος αμαξώματος πλησίον των 4,5 μ. το Sportage είναι ένα μικρομεσαίο SUV. Αυτά τα μοντέλα συνθέτουν για την ελληνική αγορά το κύριο αυτοκίνητο μιας οικογένειας και ως εκ τούτου θα πρέπει να ικανοποιούν στοιχεία άνεσης, φιλικότητας στη χρήση και συνάμα να αποτελούν μία οικονομική επιλογή στην κτήση και στην χρήση. Στοιχεία που διέθετε η προηγούμενη γενιά Sportage. Η νέα σειρά Sportage βασίζεται στην ίδια βασική συνταγή, με βελτιώσεις σε όλους τους τομείς. Στη σχεδίαση, την ψηφιακή τεχνολογία, τα εξελιγμένα συστήματα ADAS, καθώς και τα εξηλεκτρισμένα κινητήρια σύνολα (mild, full και plug-in υβριδικά). Βεβαίως, το σημερινό Sportage έχει ξεφύγει από τη βάση τιμής των 25.000€ της προηγούμενης σειράς, όμως αυτή είναι μια συνθήκη που ολοένα και περισσότερο βλέπουμε στις μέρες μας με τις τιμές κτήσης πολλών μοντέλων αυτής της κατηγορίας να έχουν πάρει την ανιούσα (βλέπε Qasqhai, Tiguan, Tucson κ.ά.) λόγω πληρέστερου εξοπλισμού και πολύπλοκης τεχνολογίας. Από την άλλη, η αγορά σήμερα γνωρίζει ότι ένα κορεατικό μοντέλο είναι ένα καλό αυτοκίνητο, ισάξιο των ευρωπαϊκών και συνήθως καλύτερα εξοπλισμένο.
ΝΕΑ ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
«Με το ολοκαίνουργιο Sportage, δεν θέλαμε απλώς να κάνουμε ένα βήμα μπροστά, αλλά να προχωρήσουμε σε ένα διαφορετικό δρόμο στην κατηγορία των SUV», ανέφερε σε παλαιότερη δήλωση του ο υπεύθυνος σχεδίασης της Kia, Karim Habib. Και είναι γεγονός πως σχεδιαστικά, το νέο Sportage δείχνει αρκετά μοντέρνο φέροντας μικρές πινελιές από το επίσης νέο ηλεκτρικό μοντέλο EV6 μαζί με δικά του μοναδικά χαρακτηριστικά όπως την «Tiger Nose» μάσκα της πρόσοψης που συνοδεύεται από λαμπτήρες ημέρας σε σχήμα μπούμερανγκ. Είναι γεγονός πως το μπροστινό μέρος του νέου Sportage κερδίζει τις εντυπώσεις με τα κοφτά φώτα LED και την τεράστια μάσκα με τις μεγάλες σχισμές. Αξίζει να σημειωθεί πως οι επιλογές σε χρωματισμούς αμαξώματος είναι έντεκα ενώ σε κάποιες εκδόσεις υπάρχει δυνατότητα επιλογής και διχρωμίας μεταξύ αμαξώματος και οροφής.
Εξίσου εντυπωσιακή και η εσωτερική σχεδίαση, με το στοιχείο που ξεχωρίζει να είναι η άριστη ισορροπία μεταξύ στυλ και λειτουργικότητας. Για παράδειγμα, το σύστημα κλιματισμού διατηρεί τους περιστροφικούς διακόπτες για την επιλογή της επιθυμητής θερμοκρασίας, ώστε να μπορείς να τη ρυθμίσεις δίχως να πάρεις τα μάτια σου από το δρόμο. Μόνη αντένδειξη είναι ότι το ίδιο κουμπί χρησιμεύει για τη ρύθμιση της έντασης του ήχου από το σύστημα πολυμέσων. Ένα άλλο καλό παράδειγμα που εξηγεί πώς μπορείς να συμβαδίζεις με την εποχή σου, δίχως να υποβαθμίζεις τη λειτουργικότητα, είναι το στέλεχος των εμπρός καθισμάτων. Ενσωματώνει ένα άγκιστρο για να κρεμάς τσάντες, μια κρεμάστρα για σακάκι και δύο θύρες USB-C για τη φόρτιση των κινητών των πίσω επιβατών.
Όπως είναι φυσικό, οι επιβάτες στις μπροστινές θέσεις απολαμβάνουν ακόμα μεγαλύτερες ανέσεις, χάρη και στην πρακτική κεντρική κονσόλα. Επαγωγική επιφάνεια φόρτισης, δύο επιπλέον θύρες USB και αρκετό χώρο ώστε να έχεις τα πάντα στην άμεση διάθεσή σου είναι μερικά από τα στοιχεία που εξάρουν την πρακτικότητα. Εάν είστε κάτοχος του προηγούμενου Sportage, μην περιμένετε μεγάλες διαφορές στην ευρυχωρία. Οι χώροι είναι πάνω κάτω οι ίδιοι, εξασφαλίζοντας την άνετη μετακίνηση τεσσάρων ενηλίκων. Για να είμαστε ακριβείς, το νέο μοντέλο παρέχει λίγο μικρότερο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών με τις αποσκευές να έχουν διαθέσιμα 591 λίτρα στο πορτμπαγκάζ. Τιμή υπέρ του δέοντος ικανοποιητική για το μέγεθος του αυτοκινήτου.
ΗΠΙΑ ΥΒΡΙΔΙΚΟ
Το Sportage βασίζεται στη νέα πλατφόρμα Ν3 της Kia. Αυτή η αρχιτεκτονική δομή επιτρέπει την υιοθέτηση των πλέον εξελιγμένων συστημάτων ADAS. Φυσικά, όλα τα διαθέσιμα σύνολα είναι εξηλεκτρισμένα. Ο κινητήρας της βασικής έκδοσης Launch Edition είναι ο γνώριμος 4κύλινδρος βενζίνης στα 1,6 λίτρα όπου με την βοήθεια υπερτροφοδότησης αποδίδει 150 ίππων. Ο συγκεκριμένος κινητήρας διαθέτει σύστημα διαρκώς μεταβαλλόμενου ανοίγματος των βαλβίδων εισαγωγής (CVVD). Ένας ηλεκτρικά ελεγχόμενος μηχανισμός ενεργεί στο κέντρο περιστροφής των εκκεντροφόρων, μεταβάλλοντας την ταχύτητά τους και επομένως το χρόνο ανοίγματος των βαλβίδων. Συνδυάζεται επίσης από ηλεκτρικό σύστημα και μια γεννήτρια 48V η οποία επανεκκινεί τον κινητήρα στα φανάρια (σύστημα Start & Stop) και υποστηρίζει με ενέργεια διάφορα ηλεκτρικά υποσυστήματα χωρίς να απαιτεί περαιτέρω λειτουργία, συνεπώς και κατανάλωση από τον θερμικό κινητήρα.
To νέο SUV της Kia είναι στημένο στη βάση της άνεσης. Το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο προκύπτει για τους επιβάτες ως μια ευχάριστη εμπειρία. Προσεγμένη είναι και η ηχομόνωση της καμπίνας. Ο αεροδυναμικός θόρυβος γίνεται αισθητός μόνο στις υψηλές ταχύτητες. Από την άλλη, σε δρόμους ορεινούς με στροφιλίκι, οι αντιδράσεις του πλαισίου και εν γένει του αυτοκινήτου στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης δεν είναι άμεσες όσο σε άλλα μοντέλα του ανταγωνισμού που έχουν πιο σπορ ρύθμιση στις αναρτήσεις τους. Η συμπεριφορά του Sportage είναι απόλυτα προβλέψιμη και ασφαλής. Οι αντιδράσεις του είναι ομοιογενείς και εύκολα ελεγχόμενες, χάρη και στη βοήθεια των ηλεκτρονικών. Φρενάρει αποτελεσματικά με τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και συμπεριφοράς να λειτουργούν υποδειγματικά σε οριακές καταστάσεις.
Τέλος στην καθημερινή χρήση, το Sportage αποδεικνύεται ανέλπιστα εύχρηστο και ευκίνητο. Ωστόσο παραμένει αρκετά ενεργοβόρο – παρά το ήπια υβριδικό σύστημα που διαθέτει – παρουσιάζοντας μέση κατανάλωση κοντά στα 9 λίτρα/100 χλμ.
KIA SPORTAGE 1.6 LAUNCH EDITION
ΤΙΜΗ από 29.990€
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ turbo βενζίνης 1.598 cm3
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ 150 PS
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9,2 l/100km
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ (WLTP) 150 g/km
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ
ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ 4
Άνετο κάθισμα, με ποιοτική επένδυση και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο. Τα πάντα βρίσκονται στη σωστή απόσταση, αν και η σχετική θέση του καθίσματος είναι πάντοτε λίγο ψηλότερα από το τιμόνι.
ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΑ & ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ 4,5
Ευχάριστο στην όψη, πρακτικό στη χρήση. Το νέο ταμπλό συνδυάζει αρμονικά την ψηφιακή εποχή με τη λειτουργικότητα. Πολυάριθμοι οι αποθηκευτικοί χώροι.
ΟΡΓΑΝΑ 4
Ψηφιακός πίνακας 12,3” με γραφικά περισσότερο ευανάγνωστα, παρά εντυπωσιακά. Χαρακτηρίζονται από πληρότητα ενδείξεων
INFOTAINMENT 4
Η κεντρική του οθόνη αποτελεί ουσιαστική συνέχεια εκείνης των οργάνων. Εύχρηστο σύστημα, παρά την πληθώρα λειτουργιών. Ο φωνητικός βοηθός σηκώνει βελτίωση.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ 5
Αποτελεσματικό σε απόδοση το σύστημα τριών ζωνών. Διαθέτει φυσικά και ψηφιακά χειριστήρια, εύκολα στη χρήση, καθώς και αεραγωγούς για τις πίσω θέσεις.
ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ 4
Ουδέν (ιδιαίτερο) πρόβλημα κατά την οδήγηση. Στους ελιγμούς, θα πρέπει να βασιστείτε στους αισθητήρες παρκαρίσματος (εμπρός-πίσω).
ΦΙΝΙΡΙΣΜΑ 4
Αν και δεν διακρίνουμε ιδιαίτερη εμμονή στη λεπτομέρεια ή στην ποιότητα των υλικών, το εσωτερικό του Sportage μεταδίδει μια premium αίσθηση στους επιβάτες.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ 5
Πλούσια εξοπλισμένες είναι όλες οι εκδόσεις του, ακόμα και η βασική Launch Edition. Δεν θα σας λείψει το παραμικρό.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ/ADAS 5
Από τα πιο ολοκληρωμένα μοντέλα της αγοράς σε αυτόν τον τομέα. Διαθέτει τα πάντα και επιπλέον όλα τα συστήματα λειτουργούν από πολύ καλά έως ιδανικά.
ΧΩΡΟΙ 4
Εύκολη η είσοδος λόγω ύψους και χώροι επαρκείς για τέσσερις ενήλικες. Άπλετος ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ 4,5
Με 591 λίτρα που γίνονται 1.780 λίτρα με την πτώση των πίσω καθισμάτων, ο χώρος αποσκευών είναι υπέρ του δέοντος ικανοποιητικός για την κατηγορία του.
ΑΝΕΣΗ 4
Εξαιρετικά άνετο στο δρόμο, ειδικά με τους τροχούς μικρότερης διαμέτρου. Η καμπίνα προσφέρει καλή ηχομόνωση.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 4
Πολιστισμένη λειτουργία, χωρίς κραδασμούς και με σύστημα διαρκώς μεταβαλλόμενου ανοίγματος των βαλβίδων εισαγωγής (CVVD) και Turbo.
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ 4
Στα 10,3 δευτερόλεπτα για τα 0-100 χλμ./ώρα, σε ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει κοντά στα 1.600 κιλά, είναι μια πλήρως ικανοποιητική μέτρηση επιτάχυνσης.
ΚΙΒΩΤΙΟ 4
Χειροκίνητο έξι σχέσεων με μακριές διαδρομές, βολικά κουμπώματα και καλή κλιμάκωση.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ 4
Το τιμόνι είναι άμεσο, αν και δεν διακρίνεται για την προοδευτικότητα και την ακρίβειά του στις υψηλές ταχύτητες.
ΦΡΕΝΑ 5
Η απόδοσή τους ήταν ικανοποιητική. Εξίσου καλή η ανθεκτικότητά τους στην συχνή χρήση (π.χ. στην κατάβαση ενός ορεινού δρόμου).
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ 4
Βασίζεται σε ένα καλό πλαίσιο και έχει ασφαλή, προβλέψιμη και εύκολα ελεγχόμενη συμπεριφορά. Περισσότερο άνετο, παρά ευέλικτο, κάτι που φανερώνουν οι αυξημένες κλίσεις στις στροφές.
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 3,5
Δεν είναι το πιο οικονομικό SUV στην κατηγορία του. Η μέση κατανάλωση σε μεικτές διαδρομές ξεπερνά σε πολλές περιπτώσεις τα 9 λίτρα/100 χλμ.