Αυτό κι αν είναι το απόλυτο συγκριτικό! Aπό τη μία το Peugeot 208 με το νέο κινητήρα της Stellantis και από την άλλη ο βασιλιάς των μικρών υβριδικών
του Giovanni Lopes, απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis, φωτογραφίες: Gabriele Galli
Ας είμαστε ειλικρινείς. Τα hatchback της κατηγορίας Β έχουν πληρώσει το τίμημα της επέλασης των B-SUV. Κάποια εμπορικότατα μοντέλα μάλιστα, όπως τα Fiat Punto και Ford Fiesta, καταργήθηκαν και έδωσαν τη θέση τους σε αντίστοιχα SUV. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία πωλήσεων στην Ελλάδα (Ιούνιος 2024), τα χαμηλά supermini είχαν μερίδιο 25% της αγοράς. Αρέσουν για την προσαρμοστικότητα και την τιμιότητά τους. Ευέλικτα στην πόλη από τη μία, κατάλληλα για μικρά ταξίδια από την άλλη, καθώς εξασφαλίζουν αξιοπρεπή άνεση και επιδόσεις. Και για κάποιες οικογένειες είναι το πρώτο και μοναδικό αυτοκίνητο.
Οπότε, πριν καταλήξεις σε κάποιο, αξίζει τον κόπο να κάνεις μία έρευνα σχετικά με τον εξοπλισμό (ασφαλείας και όχι μόνο) που προσφέρει το καθένα. Αλλά και το πόσο οικονομικό είναι βέβαια, από τη στιγμή μάλιστα που οι πετρελαιοκινητήρες είναι πρακτικά είδος προς εξαφάνιση στη συγκεκριμένη κατηγορία. Αν και υπάρχουν ελάχιστες εξαιρέσεις όπως το Renault Clio, μονόδρομος είναι πλέον τα full υβριδικά, αν θέλεις να περιορίσεις στο ελάχιστο τις επισκέψεις στα πρατήρια. Όμως η διαθεσιμότητα σε ανάλογα μοντέλα είναι περιορισμένη.
Ποιο υπερτερεί και σε ποιους τομείς; Και πόσα χιλιόμετρα καλύπτει μέσα στην πόλη με 10 μόνο ευρώ;
ΤΑ ΚΑΛΑ ΝΕΑ
Ανάμεσα στις νέες παρουσίες είναι και το Peugeot 208, το οποίο αναβαθμίστηκε πρόσφατα. Φοράει πλέον το νέο κινητήριο σύνολο των 136 ίππων της Stellantis, το οποίο μπορούμε να θεωρήσουμε πλήρως υβριδικό από τη στιγμή που ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να κινήσει το αυτοκίνητο αυτόνομα, έστω και για μικρές αποστάσεις. Σίγουρα, όπως μπορείτε να διαβάσετε στις επόμενες σελίδες, η τεχνική λύση της Peugeot δεν είναι το ίδιο προχωρημένη με της Toyota, η οποία παραμένει πρωτοπόρα στον τομέα. Μάλιστα, το Yaris μας φέρνει κι αυτό μια καλή είδηση, καθώς είναι πλέον διαθέσιμο με ένα κινητήριο σύνολο 131 ίππων, πέραν του γνωστού με τους 116.
Και τα δύο αυτοκίνητα διαθέτουν αυτόματα κιβώτια. Το μεν γαλλικό supermini διπλού συμπλέκτη, το δε ιαπωνικό συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (eCVT) με επικυκλοειδή γρανάζια. Δύο εντελώς διαφορετικές τεχνολογίες, οι οποίες καταργούν το συμπλέκτη, με την ίδια αποτελεσματικότητα, ειδικά στην πόλη όπου διαδραματίστηκε η συγκεκριμένη δοκιμή. Αυτό που θελήσαμε να δούμε είναι πόσα χιλιόμετρα μπορεί να καλύψει το κάθε αυτοκίνητο με 10 ευρώ καυσίμου. Τόσο απλά. Η δοκιμή βέβαια ολοκληρώθηκε όπως πάντα στην πίστα, όπου είχαμε την ευκαιρία να ερευνήσουμε σε βάθος την κατανάλωση, τις επιδόσεις και την ενεργητική ασφάλεια των δύο αυτών bestseller αυτοκινήτων.
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ
Ένα σημαντικό κομμάτι των δοκιμών του Quattroruote είναι και οι μετρήσεις κατανάλωσης, οι οποίες πραγματοποιούνται στην πίστα, σε απόλυτα ελεγχόμενες συνθήκες, με καθορισμένους κύκλους οδήγησης που προσομοιάζουν τη χρήση στην πόλη, στην εθνική και στον αυτοκινητόδρομο. Δεδομένης της αστικής φιλοσοφίας των δύο μικρών αυτοκινήτων, αυτή τη φορά τα υποβάλλαμε σε μία πρόσθετη δοκιμή μέσα στην πόλη. Όχι το ίδιο επιστημονική με τις καθιερωμένες, αλλά 100% ρεαλιστική.
Ξεκινώντας από την πίστα του Βαϊράνο, κάναμε 17 χιλιόμετρα στην εθνική, 13 στον αυτοκινητόδρομο και στη συνέχεια μπήκαμε βαθιά στην κίνηση του Μιλάνου. Και εκεί ακολουθήσαμε το εξωτερικό δακτυλίδι του ιστορικού κέντρου, μήκους 19 χιλιομέτρων, για να δούμε πόσα χιλιόμετρα θα καλύψει το κάθε αυτοκίνητο με καύσιμα αξίας 10 ευρώ. Ε λοιπόν και σ’ αυτό το σενάριο –το πιο δύσκολο αν και λιγότερο ελεγχόμενο και επιστημονικά τεκμηριωμένο– το Yaris απέδειξε ότι είναι ο πρωταθλητής στην κατηγορία στο θέμα κατανάλωση.
Το ιαπωνικό αυτοκίνητο έκαψε κατά μέσο όρο 4,1 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, λιγότερα δηλαδή και από τα 4,3 που είχαμε μετρήσει στην πίστα. Αυτό συνιστά απόδειξη του ότι οι δοκιμές στον ανοιχτό δρόμο δεν είναι συγκρίσιμες – από τη στιγμή που οι κυκλοφοριακές συνθήκες μεταβάλλονται. Το νέο υβριδικό σύστημα αποδείχτηκε ιδιαίτερα αποτελεσματικό στην κίνηση. Ανακτά με τον καλύτερο τρόπο ενέργεια στις επιβραδύνσεις, η οποία είναι διαθέσιμη στις επανεκκινήσεις, χάρη στην υποβοήθηση 84 ίππων που προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας στον ατμοσφαιρικό 1.5. Δηλαδή τέσσερις ίππους παραπάνω από ό,τι στη βασική έκδοση των 116 ίππων, αλλά με καλύτερη ηλεκτρονική διαχείριση.
Γι’ αυτό και συνολικά το σύστημα είναι κατά 15 ίππους δυνατότερο. Οδηγώντας χωρίς βιασύνη, το κιβώτιο eCVT έχει ρευστή αίσθηση, κάτι που ισχύει και για το αυτόματο διπλού συμπλέκτη του 208. Το γαλλικό υβριδικό δεν εκμεταλλεύεται το ίδιο καλά τα stop-and-go της πόλης, λόγω του μικρότερου μεγέθους μπαταρίας και του πιο αδύναμου ηλεκτροκινητήρα. Ο τελευταίος παρέχει ισχύ μόλις 29 ίππων από στάση και 12 ίππους σε υψηλότερες ταχύτητες.
Η μέση κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες ήταν 6,4 λίτρα/100 χλμ. – δηλαδή 30% μεγαλύτερη από τα 4,9 λίτρα που είχαμε μετρήσει στον δικό μας αστικό κύκλο στην πίστα (βλ. επόμενες σελίδες). Τελικά, σε συνθήκες επιβαρυμένης κυκλοφορίας, το Toyota κάλυψε 129 χιλιόμετρα με 10 ευρώ, ενώ το Peugeot λίγο πάνω από 83. Παρότι τα αυτοκίνητα κινήθηκαν ταυτόχρονα στην πόλη, υπάρχουν πάντα μεταβλητές που δεν μας επιτρέπουν να πάρουμε αυτές τις τιμές τοις μετρητοίς. Όμως μας δίνουν ξεκάθαρη ιδέα για την οικονομία του κάθε αυτοκινήτου.
129,3 χλμ. με 10 ευρώ
Το υβριδικό σύστημα της Toyota εκμεταλλεύεται στο έπακρο τα συνεχή σταμάτα-ξεκίνα στους σηματοδότες της πόλης, προς όφελος βέβαια της τσέπης του οδηγού.
83,2 χλμ. με 10 ευρώ
Μεγάλη η απόσταση από το Yaris. Το 208 κάλυψε 36% λιγότερα χιλιόμετρα από εκείνο (ή το Yaris κάλυψε 55% μεγαλύτερη απόσταση από το 208). Στη μιλανέζικη δοκιμή, τα δύο αυτοκίνητα κινήθηκαν πάντα σαν ζεύγος, με μέση ταχύτητα 21,5 χλμ./ώρα.
4,1 λίτρα/100 χλμ.
Ρεκόρ κατανάλωσης το Yaris στα stop-and-go της ιταλικής μεγαλούπολης.
6,4 λίτρα/100 χλμ.
Το 208 πληρώνει το τίμημα της μικρότερης συμβολής του ηλεκτροκινητήρα στο υβριδικό σύστημα.
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΚΟΣΜΟΙ
Η ατμόσφαιρα στο καθένα από τα δύο αυτοκίνητα είναι πολύ διαφορετική. Το 208 διαθέτει μία μοντέρνα και ιδιαίτερα εκλεπτυσμένη καμπίνα, με μεγάλη προσοχή στα υλικά κατασκευής και το φινίρισμα. Εξαίρεση αποτελούν κάποιες αστοχίες, όπως για παράδειγμα το ύφασμα επένδυσης της οροφής. Αντίθετα, στο Yaris, κυριαρχούν τα σκληρά πλαστικά, τα οποία σώζει μία στιβαρή –ως συνήθως– ιαπωνική συναρμογή. Πέρα από το ταμπλό και τις επενδύσεις στις πόρτες, διαφέρουν και τα καθίσματα. Και στα δύο αυτοκίνητα η σχεδίασή τους είναι ιδιαίτερα σπορ, προσφέροντας καλή πλευρική στήριξη για την κατηγορία. Τα καθίσματα του Peugeot αποπνέουν ποιότητα.
Με επένδυση καστόρ και καλή δερματίνη – με του οδηγού να ρυθμίζεται ηλεκτρικά. Όμως εδώ μιλάμε για προαιρετικό εξοπλισμό. Στο Yaris, ηλεκτρικά ρυθμίζεται μόνο η στήριξη της μέσης. Όσον αφορά τους χώρους, υπάρχουν διαφορές μιας και το 208 είναι 12 εκατοστά πιο μακρύ. Ωστόσο δεν είναι μεγάλες, όπως αποδείχτηκε από τις μετρήσεις του τμήματος δοκιμών. Πρόκειται μόνο για 3-4 εκατοστά για τα πόδια και στο πλάτος. Στο Yaris, η οροφή από τη βάση του καθίσματος απέχει 90 εκατοστά, ενώ στο 208, ένα εκατοστό παραπάνω. Αυτές είναι δύο μέτριες τιμές για την κατηγορία, ειδικά αν συνυπολογίσουμε τα πιο ευρύχωρα B-SUV.
Και τα δύο αυτοκίνητα φιλοξενούν άνετα τέσσερα άτομα, αλλά ο τρίτος επιβάτης στο πίσω κάθισμα απλά βολεύεται και θα περιορίσει την άνεση και των άλλων δύο. Όσο για την πρόσβαση στο πίσω κάθισμα, δεν είναι ιδανική. Ακόμη και στο μεγαλύτερο 208, το άνοιγμα της πίσω πόρτας είναι περιορισμένο. Και τα δύο διαθέτουν σκούρα πίσω τζάμια, όμως η καμπίνα του 208 είναι πιο φωτεινή χάρη στα μεγαλύτερα παράθυρα και στο τρίτο πλευρικό. Καλύτερη και η ορατότητα προς τα εμπρός, όμως οι διαφορές είναι ανεπαίσθητες όσον αφορά τις κολώνες οροφής. Όσο για το πίσω τζάμι, στο Peugeot είναι μικρό και σε μεγάλη κλίση. Σπορ εμφάνιση, αλλά σε βάρος της πρακτικότητας.
ΠΑΝΤΑ ONLINE
Πλέον περνάμε πολλές ώρες στο αυτοκίνητο, ακόμη και στα μικρά όπως της παρούσας δοκιμής. Κατά τη διάρκειά τους θέλουμε (ή πρέπει) να είμαστε συνδεδεμένοι με τον υπόλοιπο κόσμο, χωρίς όμως να αποσπάται η προσοχή μας από το δρόμο. Ένα καλό σύστημα infotainment βοηθά σ’ αυτό, αρκεί να έχει ευανάγνωστα γραφικά και σωστή εργονομία. Το σύστημα του 208 έχει πιο μοντέρνο περιβάλλον χρήστη και η οθόνη καλύτερη απόκριση στο άγγιγμα. Στο Yaris, οι οδηγίες πλοήγησης εμφανίζονται και στην οθόνη head-up, πέρα από την κεντρική οθόνη των 10,5″.
Σημειωτέον, οι εκδόσεις 116 ίππων διαθέτουν μικρότερη οθόνη, επτά ιντσών. Όμως από την πλευρά του, το 208, εμφανίζει τους χάρτες σε πλήρη ανάπτυξη στην οθόνη οργάνων των 10″, η οποία βρίσκεται ψηλά για να τη βλέπεις πάνω από τη στεφάνη του τιμονιού. Είναι ιδιαίτερα ευανάγνωστη, εφόσον ρυθμίσεις όπως πρέπει το τιμόνι, δηλαδή χαμηλά. Και στα δύο αυτοκίνητα, ο κλιματισμός και η πλοήγηση ελέγχονται και με φωνητικές εντολές, ενώ υπάρχει συμβατότητα –ακόμη και ασύρματα– με τις λειτουργίες Android Auto και Apple CarPlay για να συνδέεις το κινητό σου.
Επίσης, 208 και Yaris διαθέτουν βάσεις επαγωγικής φόρτισης. Στο Peugeot, μάλιστα, μετά το πρόσφατο φρεσκάρισμα, η βάση έχει τριπλάσια ισχύ από πριν, φτάνοντας τα 15 Watt και είναι κρυμμένη σε κλειστό ντουλαπάκι. Όμως η βάση των 5W του Toyota έχει την ιδιαιτερότητα να ενεργοποιείται με ένα διακόπτη, σε περίπτωση που δεν θέλεις να διατηρείς το κινητό πάντα σε φόρτιση. Το 208 έχει δύο επιπλέον θύρες USB-C πίσω, στον προαιρετικό του εξοπλισμό, και άλλες δύο (μία A και μία C) μπροστά. Το Yaris διαθέτει μόνο δύο USB μπροστά.
Το ιαπωνικό υβριδικό (αν και made in France) διαθέτει ένα σύστημα που αναβαθμίζεται over-the-air και το ίδιο ισχύει και με τα ADAS. Επιπλέον, μέσα από την ειδική εφαρμογή MyT, μπορείς να χρησιμοποιείς το κινητό ως ψηφιακό κλειδί για να ανοιγοκλείνεις το αυτοκίνητο. Μέχρι πέντε κινητά συνολικά. Πρακτικά, μπορείς να μπεις και να βάλεις μπροστά τον κινητήρα χωρίς να βγάλεις το κινητό από την τσέπη. Αντίστοιχα, στο 208 μπορείς να ανοιγοκλείσεις τις πόρτες και μόνο μέσα από την εφαρμογή κινητού MyPeugeot.
ΠΟΣΟ ΑΣΦΑΛΗ ΕΙΝΑΙ;
Τα τελευταία χρόνια, ακόμη και τα μικρά αυτοκίνητα είναι ιδιαίτερα ασφαλή από κάθε άποψη. Και αυτό οφείλεται στην εξέλιξη των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου της πρόσφυσης, αλλά και στα ADAS σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Οι δύο πρωταγωνιστές της συγκεκριμένης δοκιμής αποδεικνύουν του λόγου το αληθές, καθώς περνούν με επιτυχία τις δοκιμές ευστάθειας του περιοδικού.
Η άσκηση αποφυγής εμποδίου με ταχύτητα αυτοκινητοδρόμου στο στεγνό –η οποία προστέθηκε πρόσφατα σε εκείνες που διεξάγει το Quattroruote– είναι η δυσκολότερη. Σ’ αυτή λοιπόν, το Yaris περνά με ταχύτητα εισόδου 121 χλμ./ώρα, επιδεικνύοντας ταχύτητα στους ελιγμούς αλλά και μία τάση υπερστροφής, η οποία απαιτεί γρήγορες αντιδράσεις με το τιμόνι στις επαναφορές. Όμως το ESP παρεμβαίνει αποτελεσματικά. Στο 208 τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα. Το γαλλικό supermini περνά την άσκηση με 127 χλμ./ώρα με ελαφρώς υποστροφικές τάσεις, οι οποίες απαιτούν λιγότερο δραστικές παρεμβάσεις από το σύστημα ελέγχου ευστάθειας. Γενικά το Peugeot έχει πιο γραμμική συμπεριφορά.
Στα φρένα, τώρα, το ελαφρύτερο Yaris χρειάζεται 39 μέτρα για να ακινητοποιηθεί από 100 χλμ./ώρα σε στεγνή άσφαλτο, ενώ το 208 41,3 μέτρα. Επίσης, στις επαναλαμβανόμενες προσπάθειες με πλήρες φορτίο, το γαλλικό αυτοκίνητο έχει λιγότερο σταθερή απόδοση. Μάλιστα, στις τελευταίες προσπάθειες η αίσθηση του πεντάλ χειροτερεύει αισθητά. Σε οδόστρωμα με χαμηλή και ανομοιογενή πρόσφυση, αμφότερα τα αυτοκίνητα χρειάζονται σημαντικά μεγαλύτερες αποστάσεις για να ακινητοποιηθούν. Ξεπερνούν και τα δύο την απόσταση αναφοράς των 100 μέτρων. Όμως τουλάχιστον χάρη στη ρύθμιση του ABS (η οποία αυξάνει τις αποστάσεις), η συμπεριφορά σε οριακό φρενάρισμα είναι προβλέψιμη και γραμμική, χωρίς να απαιτεί από τον οδηγό διορθώσεις με το τιμόνι, ώστε τα αυτοκίνητα να διατηρήσουν την πορεία τους.
Ας περάσουμε τώρα στην άλλη πλευρά της ενεργητικής ασφάλειας –ίσως και την πιο επίκαιρη– τις λειτουργίες των ADAS. Από το 2020 που έκανε το ντεμπούτο του, το Yaris τέταρτης γενιάς ξεχωρίζει για το πακέτο συστημάτων υποβοήθησης που διαθέτει. Ήταν το πρώτο στην κατηγορία του με ενεργό σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, ακόμη και στις διασταυρώσεις και τους επιτόπιους ελιγμούς. Στο μοντέλο 2024, το σύστημα έχει βελτιωθεί, χάρη στις νέες κάμερες και στο ραντάρ. Τα εξαρτήματα αυτά διαχειρίζονται το αυτόματο φρενάρισμα, αναγνωρίζοντας ακόμη και μοτοσυκλετιστή, ενώ τα ADAS του 208 αναγνωρίζουν μόνο αυτοκίνητο, πεζό και ποδηλάτη.
Νέα είναι επίσης τα συστήματα που ακινητοποιούν το αυτοκίνητο σε περίπτωση αδιαθεσίας του οδηγού ή η προειδοποίηση για την προσέγγιση οχήματος από πίσω κατά το άνοιγμα της πόρτας. Στο παρκάρισμα, τώρα, το αναβαθμισμένο 208 διαθέτει πλέον μπροστινή κάμερα (σε αντίθεση με το Yaris που διαθέτει μόνο πίσω), η οποία σε συνδυασμό με την πίσω εξασφαλίζει απεικόνιση 360º. Διευκολύνει έτσι και την έξοδο από ένα στενό δρόμο, μπροστά από παρκαρισμένα αυτοκίνητα, που συνήθως περιορίζουν την ορατότητα. Το Yaris από την πλευρά του, διαθέτει λειτουργία αυτόματου φρεναρίσματος με την όπισθεν, η οποία επεμβαίνει όταν πλησιάζει άλλο όχημα ή πεζός από το πλάι. Σε τελική ανάλυση, όσον αφορά τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, το ιαπωνικό αυτοκίνητο είναι καλύτερα εξοπλισμένο.
PEUGEOT 208 1.2 HYBRID E-DCS6 GT
ΤΙΜΗ 32.200 €
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 3κύλινδρος turbo βενζίνης + ηλεκτρικός
1.199 κ.εκ.
ΙΣΧΥΣ 136 PS
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Κατασκευαστή 4,6 λ./100 χλμ.
Δοκιμής 5,2 λ./100 χλμ.
Κόστος 9,9 €/100 χλμ.
Εκπομπές CO2 104 γρ./χλμ.
TOYOTA YARIS 1.5 HYBRID PREMIERE
ΤΙΜΗ 29.610 €
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 3κύλινδρος βενζίνης + ηλεκτρικός
1.490 κ.εκ.
ΙΣΧΥΣ 131 PS
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Κατασκευαστή 4,2 λ./100 χλμ.
Δοκιμής 5,0 λ./100 χλμ.
Κόστος 9,5 €/100 χλμ.
Εκπομπές CO2 96 γρ./χλμ.
ΥΠΕΡ
208 Ο τρικύλινδρος turbo έχει νεύρο. Η καμπίνα είναι λίγο πιο ευρύχωρη από του Yaris και προπάντων το φινίρισμα πιο προσεγμένο.
Yaris Σε όλες τις συνθήκες, ακόμη και στην κίνηση, το υβριδικό σύνολο είναι οικονομικό σε επίπεδα ρεκόρ. Και το πακέτο ADAS αξιοζήλευτο για την κατηγορία.
ΚΑΤΑ
208 Τα φρένα δε λάμπουν σε δρόμο με χαμηλή και ανομοιόμορφη πρόσφυση, ενώ ο χώρος αποσκευών είναι μικρός και το επίπεδο φόρτωσης δε ρυθμίζεται σε ύψος.
Yaris Όπως και στο 208, οι αποστάσεις ακινητοποίησης είναι μεγάλες σε δύσκολες συνθήκες. Όσο για την ακουστική άνεση, είναι μέτρια, ειδικά στην επιτάχυνση.
Όλες οι ειδήσεις
Κατοικίδια στο αυτοκίνητο: Εμένα με ξεχάσατε;
Lamborghini Temerario: Υβριδική V8 με κόκκινα στις 10.000 σ.α.λ.!
Τραμπ: «Ο κόσμος δε θέλει ηλεκτρικά, θα δώσουμε τέλος στην Πράσινη απάτη»