Ο ανταγωνισμός στην πιο δημοφιλή κατηγορία των SUV είναι έντονος, με αποτέλεσμα ο πήχης να έχει φτάσει … στα ύψη. Τα Ford Puma και Opel Mokka καταφέρνουν να ξεχωρίσουν για τους σωστούς λόγους
Για κάθε μάρκα, ορισμένα μοντέλα φαντάζουν πιο σημαντικά από τα υπόλοιπα, καθώς εισάγουν τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της εταιρείας ή κληρονομούν έναν παλιότερο τίτλο, φέροντας ένα αντίστοιχο «ειδικό βάρος» μαζί τους. Οι νέες γενιές των crossover της Opel και της Ford αντιπροσωπεύουν αυτές τις δύο περιπτώσεις, καθώς το Mokka αποδίδει το νέο σχεδιαστικό χαρακτήρα της εταιρείας, ενώ το Puma αναβιώνει μια ονομασία, από μία εντελώς διαφορετική κατηγορία.
Η Opel έκανε ένα ολοκληρωτικό rebranding στο νέο Mokka, καθώς εκτός από το γεγονός ότι αποχαιρέτησε το «Χ» από το όνομά του, δημιούργησε ένα πολύ μοντέρνο crossover, αντίθετα με το -ομολογουμένως- συντηρητικό μοντέλο που αντικατέστησε. Το Μokka είναι το πρώτο Opel που φέρει το νέο «Opel Vizor», την επιβλητική, επίπεδη κλειστή εμπρός μάσκα και τα φωτιστικά σώματα που πλέον χαρακτηρίζουν τις νέες κυκλοφορίες της εταιρείας (όπως το νέο Astra). Αλλά δεν είναι μονάχα η μάσκα. Οι αναλογίες του Mokka, οι αντιθέσεις των χρωμάτων του αμαξώματος και ο στιλάτος σχεδιασμός στο πίσω μέρος, ολοκληρώνουν μία άκρως εντυπωσιακή εμφάνιση, και ταυτόχρονα κάτι εντελώς νέο στην γκάμα της Opel.
Ο φουτουριστικός χαρακτήρας συνεχίζεται και στο εσωτερικό του Mokka, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και την οθόνη αφής του συστήματος infotainment να εναρμονίζονται με την κεντρική κονσόλα. Ο πίνακας οργάνων είναι αρκετά παραμετροποιήσιμος, αλλά οι πληροφορίες που παρέχει είναι αρκετά περιορισμένες σε σχέση με τον ανταγωνιστή του. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την επένδυση της καμπίνας είναι καλά, ενώ η ποιότητα συναρμολόγησης είναι αναβαθμισμένη σε σχέση με παλαιότερα μοντέλα της εταιρείας. Τα καθίσματα είναι άνετα, οι χειρισμοί της καμπίνας είναι εύκολοι, ενώ οι πληροφορίες από σύστημα infotainment είναι επαρκείς.
Το Puma… φούσκωσε
Το Puma, στα τέλη των 90’s, ήταν ένα δίπορτο, μικρό sport αυτοκίνητο και ευχάριστο στην οδήγηση. Σχεδόν 20 χρόνια μετά από το μικρό coupe, η Ford επανάφερε τον τίτλο του Puma στο νέο της crossover. Η σιλουέτα του είναι αεροδυναμική και πολύ όμορφη, με τα μεγάλα LED φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω να τραβούν τα βλέμματα. Τα διαφορετικά πακέτα εξοπλισμού εφοδιάζουν το Puma με ξεχωριστούς προφυλακτήρες και μάσκες, δίνοντας έναν μοναδικό χαρακτήρα σε κάθε έκδοση. Η έκδοση ST-Line της δοκιμής, χαρίζει έναν επιθετικό σχεδιασμό και ένα ελαφρώς χαμηλότερο αμάξωμα, χάρη στο δυναμικό σύστημα αναρτήσεων.
Το εσωτερικό του είναι επίσης μοντέρνο, αλλά πιο εργονομικό, σε σχέση με το Mokka. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων πίσω από το τιμόνι εντυπωσιάζει με τα γραφικά του, ιδιαίτερα με τα animations της επιλογής διαφορετικών λειτουργιών οδήγησης. Ταυτόχρονα, έχει πολλές διαφορετικές επιλογές προβολής, δίνοντας στον οδηγό όλες τις πληροφορίες που μπορεί να χρειαστεί. Το σύστημα infotainment έχει αρκετά φυσικά κουμπιά, κάνοντας την χρήση του εύκολη, ακόμη και κατά την διάρκεια της οδήγησης. Τα καθίσματα της έκδοσης ST-Line προσφέρουν αυξημένη πλευρική υποστήριξη, ενώ ο μεταλλικός λεβιές ταχυτήτων και οι κόκκινες ραφές ολοκληρώνουν την οδηγοκεντρική εικόνα της καμπίνας.
Αναβαθμισμένη οδηγική εμπειρία
Ας επιστρέψουμε όμως στην ονομασία. Η μέθοδος με την οποία η Ford «βαφτίζει» τα αυτοκίνητα της είναι ιδιαίτερη αλλά ταυτόχρονα πολύ έξυπνη, καθώς η εμφάνιση των μοντέλων μπορεί να αλλάζει ριζικά, αλλά ο προσανατολισμός τους στην οδηγική απόλαυση παραμένει ίδιος. Όπως λοιπόν συνέβη με την δίπορτη Mustang και το ηλεκτρικό SUV Mach-e, έτσι και το Puma, μπορεί να άλλαξε αμάξωμα αλλά παραμένει ένα απολύτως οδηγοκεντρικό όχημα, το οποίο μάλιστα αντικατέστησε το Fiesta στη φετινή, υβριδική σεζόν του παγκόσμιου πρωταθλήματος ράλι, διατηρώντας έτσι το αγωνιστικό «pedigree» του τίτλου του.
Μάλιστα, δεν χρειάζεται καν να φτάσουμε στην κορυφαία έκδοση ST (των 200 ίππων) για να αντιληφθούμε τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα του Puma. Ακόμη και στην εισαγωγική έκδοση με το ήπιο υβριδικό σύστημα κίνησης των 125 ίππων, το μικρό crossover της Ford καταφέρνει να μας «ζωγραφίσει» ένα μεγάλο χαμόγελο, όταν βρεθούμε σε μία βουνίσια διαδρομή μαζί του. Η ήπια υβριδική τεχνολογία έχει χρησιμοποιηθεί για να βελτιώσει τις επιδόσεις, επιτρέποντας στο turbo να δουλέψει από νωρίς, αυξάνοντας έτσι αισθητά τη ροπή στις χαμηλές στροφές. Την ίδια στιγμή, το ακριβές και άμεσο τιμόνι, οι άρτιες σχέσεις των ταχυτήτων στο χειροκίνητο κιβώτιο αλλά και οι σφιχτές αναρτήσεις του πακέτο ST-Line, συνεργάζονται για να προσφέρουν μία ασύγκριτη οδηγική εμπειρία στην κατηγορία των B-SUV. Τα πολύ καλά κρατήματά του οφείλονται και στο έξυπνο σύστημα πρόσφυσης και τα πολλά προγράμματα οδήγησης, τα οποία εμπνέουν σιγουριά στον οδηγό.
Το Mokka προσφέρει οδηγική ευχαρίστηση με έναν διαφορετικό τρόπο, καθώς είναι πιο ξεκούραστο, κρατώντας μία εξαιρετική ισορροπία μεταξύ άνεσης και επιδόσεων. Ο κινητήρας του είναι λίγο ισχυρότερος από του Puma, επιτρέποντας του να επιταχύνει ταχύτερα από την στάση στα 100 χλμ./ώρα, πληρώνοντας όμως το τίμημα της αυξημένης κατανάλωσης καυσίμου. Την ίδια στιγμή, το τιμόνι του είναι πιο ελαφρύ και οι αναρτήσεις του πιο μαλακές, κάνοντάς το ιδιαίτερα ευέλικτο μέσα στην πόλη και επιτρέποντάς του να αποσβέσει άρτια τις κακοτεχνίες του δρόμου. Βέβαια, αυτό σημαίνει ότι οι κλίσεις στις γρήγορες στροφές είναι λίγο αυξημένες. Ένα δυνατό σημείο του νέου Mokka είναι τα συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης του οδηγού, καθώς εξασφαλίζουν ευκολία σε κάθε διαδρομή, χωρίς να είναι πολύ επεμβατικά.
Πρακτικά, ευχάριστα και ετοιμοπαράδοτα
Και τα δύο μοντέλα μπορούν με άνεση να καλύψουν όλες τις ανάγκες μίας μικρής οικογένειας, καθώς παρέχουν επαρκείς αποθηκευτικούς χώρους (με το mega-box του Puma να προσθέτει μία καινοτόμα αποθηκευτική λύση κάτω από τον βασικό χώρο του πορτμπαγκάζ), σε σχετικά μικρές διαστάσεις αμαξώματος. Καθώς λοιπόν, από άποψη πρακτικότητας οι διαφορές δεν είναι τόσο σημαντικές, η τελική απόφαση έρχεται βασικά από κομμάτι της εμφάνισης, αλλά και των προτεραιοτήτων του αγοραστή για την οδηγική εμπειρία που θέλει να έχει με το αυτοκίνητό του.
Φυσικά, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και η τιμή αγοράς, με τις συνεχείς αυξήσεις των τιμών να μας …μπερδεύουν. Η εισαγωγική έκδοση του Puma, πριν από ένα έτος, κόστιζε 21.252€, δηλαδή περίπου 4.000€ λιγότερα από την τωρινή τιμή! Έτσι, ενώ το ίδιο μοντέλο πέρυσι ήταν φθηνότερο από το Mokka, πλέον είναι αρκετά ακριβότερο, δίνοντας ένα ξεκάθαρο προβάδισμα στο φουτουριστικό Opel. Αξίζει να αναφερθεί πως και τα δύο μοντέλα, παρά τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην παραγωγή ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι άμεσα διαθέσιμα στις αντιπροσωπείες των εταιρειών.