ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή Volvo EX90: Η τεχνολογική ναυαρχίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας

dokimi-volvo-ex90-i-technologiki-navarchida-tis-aftokinitoviomichanias-754875

Τα EX40 και C40 αποτέλεσαν το «welcome drink», το επαναστατικό EX30 το πρόγευμα και τώρα έρχεται το Volvo EX90 σε ρόλο κυρίως πιάτου.

του Γιώργου Οικονομίδη, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Η Volvo έχει καταφέρει να χτίσει μία ασυναγώνιστη φήμη ως η πιο ασφαλής μάρκα στην αυτοκινητοβιομηχανία, με όλα τα της τα μοντέλα να αποτελούν υπόδειγμα για την κατηγορία τους. Όταν λοιπόν μία τέτοια εταιρεία χρησιμοποιεί τον τίτλο «Το ασφαλέστερο αυτοκίνητο που κατασκευάσαμε ποτέ», σε μία μόλις στιγμή τα στάνταρ εκτινάσσονται στα ύψη. Το ίδιο και οι προσδοκίες του κοινού.

Με τα XC40/C40, η Volvo σύστησε στο κοινό την ηλεκτροκίνηση, βάζοντας το δικό της λιθαράκι στην εκθετικά αναπτυσσόμενη κατηγορία των μηδενικών ρύπων. Στην συνέχεια ακολούθησε το πολλά υποσχόμενο EX30. Το πρώτο αυτοκίνητο των Σουηδών που σχεδιάστηκε από το μηδέν ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο, το οποίο θέλησε να μας δώσει μία γεύση από τα Volvo της νέας εποχής. Ένα μοντέλο «ποτισμένο» με τεχνολογία που είχε ως στόχο να κοντράρει στα ίσια υπερδυνάμεις του ηλεκτρικού segment -βλέπε Tesla.

Και κάπου εδώ έρχεται η σειρά της ναυαρχίδας. Το ολοκαίνουργιο EX90, αν και με 2 χρόνια καθυστέρηση, είναι επιτέλους εδώ και όλα δείχνουν πως μάλλον άξιζε η αναμονή. Και μόνο μία φευγαλέα ματιά στο χαρτί των προδιαγραφών κάνει ξεκάθαρο ένα πράγμα. Ο ηλεκτρικός αντικαταστάτης του XC90 δεν έχει έρθει για να ανταγωνιστεί κανέναν. Είναι εδώ για να θέση νέα δεδομένα, στάνταρ και ιδανικά ως το σημαντικότερο αυτοκίνητο στην νεότερη ιστορία της μάρκας.

Αδιαμφησβήτητα Volvo

Οι Σουηδοί έχουν καταφέρει να ξεχωρίσουν δια της διακριτικότητας τους, δημιουργώντας μία σχεδιαστική φιλοσοφία άκρως αναγνωρίσιμη, αλλά ταυτόχρονα εντυπωσιακά απλή. Το Volvo EX90 είναι ένα αυτοκίνητο που δεν περνά απαρατήρητο, ακόμη και στο γεμάτο SUV τοπίο της αγοράς. Με τις επιβλητικές του διαστάσεις (μήκος 5.037 mm, πλάτος 1.964 mm και ύψος 1.744 mm) συνδυάζει την πολυτέλεια με το δυναμισμό με έναν μινιμαλιστικό τρόπο.

Στο εμπρός μέρος είναι η δεύτερη φορά που βλέπουμε μετά το EX30, τα γνώριμα πλέον «σφυριά του Thor», τα οποία εν προκειμένω ανοίγουν ώστε να αποκαλύψουν τα κυρίως σώματα. Φυσικά αναφερόμαστε στα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας Pixel LED, οι ικανότητες των οποίων μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα εξαιρετικό παράδειγμα της ιδεολογίας του EX90. Εκτός της φουτουριστικής εικόνας που προσδίδουν, ταυτόχρονα προσφέρουν κορυφαία φωτεινότητα και ακρίβεια, έχοντας τη δυνατότητα να «σκιάσουν» έως και 5 κινούμενα οχήματα και έως 3 σταθερά αντικείμενα. Ο σχεδιασμός της μάσκας είναι ξεκάθαρο πως έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην αεροδυναμική απόδοση, η οποία είναι εντυπωσιακή (0,29 Cd) αν υπολογίσουμε το μέγεθος του αυτοκινήτου.

Αξιοσημείωτο είναι και το σύστημα αναδιπλούμενων ηλεκτρικών χειρολαβών, που όχι μόνο προσφέρει μοντέρνα εμφάνιση, αλλά συνεισφέρει και αυτό στη βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης. Επιπλέον, οι ζάντες του αυτοκινήτου, με τον προσεγμένο σχεδιασμό τους, ολοκληρώνουν το πακέτο της αεροδυναμικής απόδοσης, εξασφαλίζοντας χαμηλότερη αντίσταση στον αέρα και βελτιωμένη οικονομία στην κατανάλωση. Όση οικονομία μπορούν να προσφέρουν βέβαια τροχοί με μέγεθος 22 ίντσες.

Στο προφίλ του αυτοκινήτου άλλο ένα σημείο που φαίνεται να σμιλεύτηκε περισσότερο στην αεροδυναμική σήραγγα παρά στο χαρτί, είναι οι εντυπωσιακοί καθρέπτες, ενώ πίσω συναντάμε μία αντίστοιχη φιλοσοφία φωτισμού με το EX30. Δύο χαμηλά φωτιστικά σώματα σε σχήμα “C” που ενώνονται από μία γραμμή και δύο κάθετα τοποθετημένα ακριβώς από πάνω τους, τα οποία νοητά παραπέμπουν στις γραμμές του XC90. Γενικότερα αυτό που έχει καταφέρει η Volvo με τη σχεδίαση του EX90 είναι κάτι παρόμοιο με αυτό που έχουμε δει στην τελευταία γενιά του Range Rover. Μία ξεκάθαρα φουτουριστική και μινιμαλιστική φιλοσοφία, η οποία όμως είναι άμεσα αναγνωρίσιμη χάρη στις διαχρονικές γραμμές.

Και το νέο μεγάλο SDV – όπως το ονομάζουν οι Σουηδοί – είναι ένα από τα ελάχιστα μοντέλα που έχει κάνει το «αεροδυναμικό» design της ηλεκτροκίνησης να μοιάζει πιο οικείο απ’ αυτό που έφεραν οι θερμικοί του προκάτοχοι. Τα περισσότερα αυτοκίνητα που πέρασαν στην ηλεκτρική εποχή, έχασαν και ένα μέρος τους χαρακτήρα τους εμφανισιακά, ενώ το EX90 αντιθέτως κατάφερε να τον ολοκληρώσει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το πρόβλημα με τις «κλειστές» μάσκες στο εμπρός μέρος. Όσοι κατάφεραν να λύσουν κάπως το αισθητικό πρόβλημα ήταν αυτοί που απλά σχεδίασαν μοντέλα που παραπέμπουν στο γνώριμο άνοιγμα των εισαγωγών αέρα. Το EX90 όμως δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο. Αντιθέτως η κλειστή μάσκα έρχεται και δένει κατευθείαν με το αυτοκίνητο λες και ήταν από πάντα εκεί. Κι αυτό γιατί η φιλοσοφία της μάρκας ταιριάζει σημαντικά περισσότερο στον εξηλεκτρισμό και στην αποδοτικότητα που τον χαρακτηρίζει.

Έτσι γίνεται…

Ανοίγοντας την πόρτα του θηριώδους σκανδιναβικού μοντέλου, η εικόνα για την οποία ήσουν υποψιασμένος κοιτώντας το εξωτερικό επιβεβαιώνεται. Η Volvo έχει επικεντρωθεί στο να δημιουργήσει μια ασύγκριτη εμπειρία οδηγικής άνεσης, υψηλής τεχνολογίας και ασφάλειας για τους επιβάτες του, με το EX90 να διαθέτει το κυριολεκτικά όλον τον κατάλογο τεχνολογιών που μπορούσαν να βρουν οι μηχανικοί στα πάνω ράφια.

Το γνωστό ως «Scandinavian design», είναι η κάτι που δημιούργησαν οι Σουηδοί και κοσμεί όλους τους καταλόγους ΙΚΕΑ εδώ και δεκαετίες. Παρ’ όλα αυτά όμως δεν εφαρμόζεται μόνο στα σαλόνια τους, αλλά και στα αυτοκίνητα τους. Χαρακτηρίζεται από καθαρές γραμμές, απλότητα, φυσικά υλικά και έμφαση στη λειτουργικότητα και την άνεση. Στην περίπτωση του EX90, αυτό το στιλ μεταφράζεται σε εσωτερικούς χώρους που προσφέρουν μια αίσθηση ζεστασιάς και ηρεμίας, συνδυάζοντας μινιμαλισμό με πολυτέλεια και φιλικότητα προς το περιβάλλον, με τη χρήση βιώσιμων και φυσικών υλικών. H ηλεκτρική ναυαρχίδα μάλιστα είναι το μοντέλο με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε ανακυκλωμένα πλαστικά στη γκάμα, φτάνοντας περίπου το 15% ή τα 48 κιλά.

Όσον αφορά τη συνολική εικόνα, το EX90 φαίνεται να έχει χτυπήσει διάνα. Είναι πιο ζεστό και ευχάριστο σαν περιβάλλον από τα μοντέλα της γνωστής εταιρείας ηλεκτρικών που στεγάζεται στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, ενώ παράλληλα δεν δείχνει ότι «προσπαθεί» πολύ να εντυπωσιάσει με φαντεζί σχεδιασμούς όπως κάποια παραδείγματα του γερμανικού ανταγωνισμού. Το μεταξόνιο των 2.985 mm εξασφαλίζει μια αίσθηση ευρυχωρίας και για τους 7 επιβάτες, ενώ η σε αυτό βοηθά και η πανοραμική οροφή που εκτείνεται μέχρι πίσω. Στις εμπρός και μεσαίες θέσεις ενήλικες κάθε αναστήματος μπορούν να καθίσουν με άνεση, με τη δεύτερη σειρά να αποτελείται από τρία ξεχωριστά συρόμενα καθίσματα. Οι τελευταίες δύο θέσεις που αναπτύσσονται ηλεκτρικά έχουν περιορισμένο χώρο και γι’ αυτό προορίζονται κυρίως για παιδιά. Σε όποια σειρά καθισμάτων όμως κι αν καθίσεις, όλα τα υλικά που σε περιτριγυρίζουν «ξεχειλίζουν» από αίσθηση ποιότητας. Τελευταίο κομμάτι άλλα εξαιρετικά σημαντικό από πλευράς χώρων είναι το πορτμπαγκάζ, το οποίο πολλοί μπορεί να θεωρούν πως θα είναι μικρό στην 7θεσια διάταξη, αλλά θα κάνουν λάθος. Κι αυτό γιατί ακόμη και με τα δύο πίσω καθίσματα ανοιχτά, απομένουν άλλα 310 λίτρα. Αν αυτά διπλωθούν, τότε ο διαθέσιμος χώρος σκαρφαλώνει στα 655 λίτρα, ενώ αν έχεις ανάγκη για φορτηγό μετακόμισης, τότε ρίχνοντας και τη μεσαία σειρά καθισμάτων το EX90 φτάνει τα 1.915 λίτρα! Αν αναρωτιέσαι για την ύπαρξη frunk ώστε να βάλεις τα καλώδια φόρτισης, υπάρχει ένας χώρος 46 λίτρων, αλλά δεν θα τον χρειαστείς. Κι αυτό γιατί κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ υπάρχει ένας τεράστιος και εύχρηστος χώρος αποθήκευσης.

Η συναρμογή είναι ανάλογη της κατασκευής, κάτι απαραίτητο άλλωστε καθώς η φιλήσυχη φύση της ηλεκτροκίνησης δεν αφήνει κανένα περιθώριο για προχειροδουλειές και τριγμούς, μιας και θα φροντίσει από τα πρώτα κιόλας μέτρα να προδώσει την οποιαδήποτε ατέλεια. Στο μινιμαλιστικό περιβάλλον λοιπόν του EX90, με την οποιαδήποτε απόπειρα εντυπωσιασμού να λείπει, πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η κάθετα τοποθετημένη οθόνη των 14,5 ιντσών, η οποία συνοδεύεται από έναν παραλληλόγραμμο πίνακα οργάνων 8 ιντσών. Η άμεση σχέση της μάρκας με τη Google επιτρέπει την προ-εγκατάσταση εργαλείων όπως το Maps, κάνοντας την χρήση των χαρτών πιο εύκολη από ποτέ. Μάλιστα εξαιρετικά εύχρηστη και καλαίσθητη ήταν και η ενσωμάτωση του χάρτη στην πίνακα οργάνων των 8 ιντσών, χωρίς να λείπει ταυτόχρονα κάποια από τις βασικές ενδείξεις του αυτοκινήτου, ενώ άφηνε ελεύθερη την κεντρική οθόνη να χρησιμοποιηθεί για κάτι άλλο. Κάτι που μας έλειψε από το EX30. Να πούμε ότι μπροστά από τον οδηγό υπήρχε και μία οθόνη head-up 13,2 ιντσών, η οποία με τις κατάλληλες ρυθμίσεις μείωνε τον χρόνο που τα μάτια έπρεπε να αφήσουν το δρόμο.

Από εκεί και πέρα όλο το υπόλοιπο, εσωτερικό αποτελείται από κορυφαίας ποιότητας πλαστικά, φυσικά ξύλινα ένθετα, leather-free επενδύσεις καθισμάτων και οικολογικό δέρμα όσον αφορά το τιμόνι, το ταμπλό και τα πάνελ των θυρών. Εάν ψάχνεις για το οποιοδήποτε άλλο χειριστήριο μάλλον θα απογοητευτείς καθώς, με εξαίρεση τους διακόπτες των παραθύρων και τα ελάχιστα λειτουργικά σημεία του τιμονιού, όλες οι υπόλοιπες εργασίες γίνονται μέσω της κεντρικής οθόνης.

Και κάπου εκεί είναι που ξεκινά ένας εργονομικός «πονοκέφαλος», με πολλές απλές φαινομενικά λειτουργίες να έχουν γίνει αχρείαστα περίπλοκες. Θέλεις να αλλάξεις θέση στους καθρέπτες; Στην οθόνη. Θέλεις να αλλάξεις θέση στο τιμόνι; Στην οθόνη. Θέλεις να ανοίξεις το ντουλαπάκι μπροστά από τον συνοδηγό; Σωστά μάντεψες, στην οθόνη. Ακόμη και η νέα μινιμαλιστική τάση που θέλει την μείωση των φυσικών κουμπιών και συνδυάζει τον χειρισμό 4 παραθύρων σε δύο διακόπτες, με την εναλλαγή ανάμεσα στα εμπρός και τα πίσω μέσο ενός τρίτου κουμπιού αφής, μπορεί να δείχνει αισθητικά ωραία, αλλά χάνει πόντους ευχρηστίας. Τουλάχιστον υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης των ιδανικών θέσεων για όλα τα παραπάνω σε προφίλ, ώστε να μην παιδεύονται οι οδηγοί κάθε φορά που μπαίνουν στο αυτοκίνητο.

Και μιας και πιάσαμε τα της ευχρηστίας, ακόμη ένας «μοντερνισμός» που δυσκολεύει την κατάσταση ήταν η κάρτα-κλειδί. Κι αυτό γιατί για το κλείδωμα-ξεκλείδωμα πρέπει να είναι τοποθετημένη σε ένα πολύ συγκεκριμένο σημείο της χειρολαβής του οδηγού, καταργώντας έτσι κατευθείαν την έννοια του keyless entry. Επίσης, πρόβλημα υπάρχει και εντός του οχήματος, καθώς για να ξεκινήσει πρέπει η εν λόγω κάρτα να τοποθετηθεί στην θέση της ασύρματης φόρτισης smartphone. Αφού εκκινήσει το αυτοκίνητο στη συνέχεια μπορεί να βγει από εκεί ώστε να φορτίσει αν θέλει ο οδηγός το κινητό του, αλλά όλη αυτή η πολυπλοκότητα δεν συμβαδίζει με την «care-free» αίσθηση που προσπαθεί να δημιουργήσει το EX90. Βέβαια, για να τα λέμε και όλα, αυτά είναι προβλήματα που θα ξενίσουν τους μη-ιδιοκτήτες και όχι αυτούς που θα χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο σε καθημερινή βάση. Κι αυτό γιατί υπάρχει και το Volvo Cars App, το οποίο σου επιτρέπει να συνδέσεις το αυτοκίνητο με το κινητό σου, ελέγχοντας το κλείδωμα και την εκκίνηση του χωρίς να χρειάζεσαι την κάρτα. Τότε όλα βγάζουν νόημα, γιατί έτσι θα μπορείς να έχεις και keyless entry και να φορτίζεις το κινητό σου με το που μπαίνεις στο αυτοκίνητο χωρίς την οποιαδήποτε «ιεροτελεστία» για να μπορείς να ξεκινήσεις.

Θέλοντας να κλείσουμε το κομμάτι των οθονών, να πούμε ότι το αυτοκίνητο για το διάστημα που βρέθηκε στα χέρια μας είχε ένα μικρό προβληματάκι με το λογισμικό Android, καθώς έλειπε μία τελική ενημέρωση, πετώντας περιστασιακά μερικά σφάλματα, ενώ αδύνατο ήταν να ελεγχθεί και ο ήχος από τα χειριστήρια στην κονσόλα και το τιμόνι. Ο μόνος τρόπος ήταν μέσω ενός τρικ που βρήκαμε στις ρυθμίσεις και ευτυχώς που το βρήκαμε. Γιατί θα ήταν κρίμα να μην ευχαριστηθούμε τις δυνατότητες του ηχοσυστήματος της Bose με τα 14 ηχεία και ισχύ 940W που παρέχεται στο βασικό εξοπλισμό παρακαλώ. Κι αν δεν σε καλύπτει (κομματάκι δύσκολο), υπάρχει πάντα και η δυνατότητα αναβάθμισης στο σύστημα της Bowers & Wilkins, με 25 ηχεία και ισχύ 1.610W. Κάτι που θυμίζει περισσότερο προδιαγραφές μαγαζιού νυχτερινής διασκέδασης παρά οικογενειακό SUV ή SDV όπως είπαμε και παραπάνω…

Τι στο καλό είναι το SDV όμως;

Ο όρος SDV που χρησιμοποιεί η Volvo για το EX90 αναφέρεται «μεταφράζεται» σε Software-Defined Vehicle. Αυτό σημαίνει ότι το όχημα βασίζεται σε λογισμικό για να διαχειρίζεται και να ελέγχει πολλές από τις βασικές του λειτουργίες. Κεντρικό στοιχείο αυτής της υποδομής είναι το σύστημα NVIDIA DRIVE Orin, ένα σύστημα-σε-τσιπ (SoC) που παρέχει επεξεργαστική ισχύ άνω των 250 τρισεκατομμυρίων λειτουργιών ανά δευτερόλεπτο (TOPS).

Αυτή η υψηλή επεξεργαστική ισχύς επιτρέπει στο EX90 να διαχειρίζεται σε πραγματικό χρόνο δεδομένα από το σύνολο αισθητήρων του οχήματος, όπως ραντάρ, LiDAR, κάμερες και υπερηχητικούς αισθητήρες, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη αυτόνομων δυνατοτήτων οδήγησης και προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS). Μελλοντικά, η Volvo σχεδιάζει την αναβάθμιση σε επεξεργαστή NVIDIA DRIVE Thor, που θα προσφέρει επεξεργαστική ισχύ 1.000 TOPS, τετραπλασιάζοντας την τρέχουσα δυνατότητα και βελτιώνοντας την ενεργειακή απόδοση επτά φορές.

QRT-tech

Στην επέλαση των καμερών το EX90 απαντά με LiDAR

LiDAR και Συστήματα Ανίχνευσης: Το EX90 είναι εξοπλισμένο με ένα σύστημα LiDAR (Light Detection and Ranging) τοποθετημένο στην οροφή του οχήματος. Αυτό το σύστημα χρησιμοποιεί παλμικό λέιζερ για να εκτιμήσει την απόσταση, την ταχύτητα και τη μορφή αντικειμένων με υψηλή ανάλυση, ακόμη και σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Σε συνεργασία με κάμερες, ραντάρ και αισθητήρες υπερήχων, το LiDAR παρέχει μια λεπτομερή εικόνα του περιβάλλοντος γύρω από το όχημα, ενισχύοντας την ικανότητα ανίχνευσης ευάλωτων χρηστών του δρόμου σε αποστάσεις έως και 250 μέτρων. ​

Συστήματα Υποβοήθησης Οδηγού (ADAS): Μία σειρά από 31 συστήματα ADAS διατίθεται στο βασικό εξοπλισμό και άλλα 4 στον προαιρετικό.

  • Αποφυγή Σύγκρουσης: Το όχημα ανιχνεύει πιθανούς κινδύνους σύγκρουσης και παρέχει προειδοποιήσεις στον οδηγό. Εάν δεν υπάρξει αντίδραση, το σύστημα προετοιμάζει τα φρένα για βελτιωμένη απόδοση ή βοηθά τον οδηγό να αποφύγει τον κίνδυνο με αυτόματους ελιγμούς.
  • Σύστημα Ανάλυσης Οδηγικής Συμπεριφοράς: Με τη χρήση δύο καμερών, το σύστημα ανιχνεύει σημάδια απόσπασης προσοχής, νύστας ή επήρειας αλκοόλ στον οδηγό (μελλοντικά). Εάν εντοπιστούν τέτοια σημάδια, το σύστημα ενεργοποιεί μια ασπίδα προστασίας και λαμβάνει αντίμετρα, όπως μείωση ταχύτητας ή πλήρη ακινητοποίηση του οχήματος, για την ασφάλεια όλων.
  • Ανίχνευση Επιβατών: Η τεχνολογία ανίχνευσης επιβατών χρησιμοποιεί εσωτερικά ραντάρ για να καλύψει ολόκληρη την καμπίνα, αποτρέποντας την πιθανότητα να ξεχαστεί ένα παιδί ή κατοικίδιο στο αυτοκίνητο.

Μέσω της συνδυασμένης χρήσης του LiDAR και του συστήματος Pilot Assist, το EX90 μπορεί να λειτουργήσει με αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2, ενώ είναι το πρώτο μοντέλο της μάρκας που διαθέτει το hardware για πλήρη αυτόνομη οδήγηση.

Τα παλιομοδίτικα στοιχεία

Κι αφού «φλυαρήσαμε» περιληπτικά για τα μιλιούνια τεχνολογιών που έχουν χωρέσει μέσα στην ηλεκτρική ναυαρχίδα, πάμε να πιάσουμε πιο παραδοσιακά ζητήματα. To EX90 πατά στην πλατφόρμα SPA2, μια εξέλιξη της αρχιτεκτονικής που χρησιμοποιεί η Volvo για τα πλήρως ηλεκτρικά της οχήματα. Διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα, οι οποίοι στην έκδοση Performance συνεργάζονται για να παρέχουν μέγιστη ισχύ 517 ίππων και 910 Nm. Νούμερα που εκτοξεύουν το φαινομενικά ασφαλές οικογενειακό SUV των 2,8 τόνων έως τα πρώτα 100 km/h από στάση σε μόλις 4,9 sec, ενώ η τελική σύμφωνα με την πολιτική της Volvo περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h. Ακόμη και η πιο κάτω έκδοση των 408 ίππων και 770 Nm ολοκληρώνει το 0-100 km/h σε μόλις 5,9 sec.

Η μπαταρία τεχνολογίας NMC έχει χωρητικότητα 111 kWh (107 kWh ωφέλιμη) και προσφέρει αυτονομία που φτάνει έως και τα 600 χιλιόμετρα σύμφωνα με τον κύκλο WLTP. Σε ταχεία φόρτιση DC, το 10-80% μπορεί να ολοκληρωθεί σε περίπου 30 λεπτά με τη χρήση παροχής 250 kW, ενώ σε AC η ισχύς περιορίζεται στα 11 kW, κάτι που μεταφράζεται σε 10+ ώρες για το 0-100%. Σε πραγματικές συνθήκες τώρα μία τιμή γύρω στα 450-500 χιλιόμετρα είναι πιο λογική με μεικτή χρήση, καθώς εντός αστικού δικτύου και με ορθή χρήση του one pedal το θηριώδες μοντέλο μπορεί να κινείται με μέση κατανάλωση ακόμη και 15-16 kWh/100km. Εάν βάλουμε στην εξίσωση και ανοιχτό δρόμο τότε ανεβαίνουμε στις 21 kWh/100km, ενώ αν αξιοποιηθούν και οι 517 ίπποι οι 30+kWh/100km δεν θα αργήσουν να εμφανιστούν.

Όχι πως χρειάζεται βέβαια. Το EX90 κατασκευάστηκε για να προάγει την ηρεμία και την άνεση και αυτό φαίνεται ακόμη και στο τρόπο λειτουργίας του κινητήριου συνόλου. Ακόμη και στο απότομο πάτημα του γκαζιού, το EX90 θα διστάσει για λίγο προτού δώσει σταδιακά την κτηνώδη ροπή στον οδηγό. Μία καθυστέρηση που θυμίζει το παλιομοδίτικο kickdown και κατά τη γνώμη μας ταιριάζει πολύ περισσότερο στο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Φανταστείτε κάποιον ανυποψίαστο από το αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθύνονται τέτοιου είδους αυτοκίνητα, να έτρωγε το χαστούκι στο πίσω μέρος του κεφαλιού από 517 ίππους και 910 Nm ροπής μονομιάς. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι τουλάχιστον καταστροφικό.

Αν κάποιος θέλει να κινηθεί με πιο ζωηρό ρυθμό, υπάρχει πάντα και η λειτουργία Performance AWD, η οποία βελτιώνει την απόκριση του γκαζιού και κλειδώνει το πίσω μηχανικό διαφορικό. Με τα «χαμηλοπρόφιλα» ελαστικά και την αερανάρτηση και το τιμόνι στην πιο σφιχτή ρύθμιση, το 2,8 τόνων Volvo μπορεί να κινηθεί εντυπωσιακά γρήγορα στα πλαίσια των ευνόητων ορίων που θέτουν το βάρος και οι νόμοι της φυσικής. Το τεχνητό βάρος στο τιμόνι δεν θα χαρίσει κάποια παραπάνω αίσθηση, αλλά ταιριάζει καλύτερα σε συνθήκες γρήγορης οδήγησης. Τα φρένα δεν θα προβληματίσουν με την απόδοση τους, παρά το δύσκολο έργο τους.

Όλα αυτά όμως αφορούν ένα ελάχιστο ποσοστό των αγοραστών που ίσως και να βρεθούν σε μία κατάσταση όπως αυτή που περιγράφουμε ακριβώς από πάνω. Η συντριπτική πλειοψηφία θα οδηγήσει το EX90 εντός των ορίων ταχύτητας και σε σενάρια αστικού περιβάλλοντος ή εθνικού δικτύου. Εκεί που η σουηδική ναυαρχίδα βάζει τα γυαλιά στον ανταγωνισμό με την άνεση που παρέχει. Με τα επίπεδα θορύβου που περνούν στο εσωτερικό της καμπίνας να είναι μηδαμινά και τον συνδυασμό αερανάρτησης-καθισμάτων-υποβοηθούμενης οδήγησης να κάνει θαύματα, δεν είναι απίθανό να φτάσεις στον προορισμό σου πιο ξεκούραστος απ’ ότι ήσουν όταν ξεκίνησες. Αυτό όμως δεν είναι το ζητούμενο σε τέτοιου είδους κατασκευές; Μοναδικό πρόβλημα στον συγκεκριμένο τομέα ίσως να είναι μερικές εγκάρσιες ανωμαλίες οι οποίες θα βρουν τρόπο να εισχωρήσουν στην καμπίνα, αν και αυτό ίσως να οφείλεται στους καθόλου διακριτικούς τροχούς των 22 ιντσών.

Τέλος, για να κλείσουμε με ακόμη μία πρωτοπορία του EX90, να πούμε πως είναι το πρώτο μέλος της γκάμας που παρέχει τη δυνατότητα αμφίδρομης φόρτισης. Αυτή η λειτουργία, γνωστή και ως vehicle-to-load (V2L), επιτρέπει στο EX90 να μεταφέρει ενέργεια από την μπαταρία του σε άλλες συσκευές. Κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης ή σε υπαίθριες δραστηριότητες, καθώς μπορεί να τροφοδοτήσει ή να φορτίσει μικρές ηλεκτρικές συσκευές ή ακόμα και άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αυτό που θα διαλέγαμε

Φτάνοντας στο ταμείο, οι τιμές για την έκδοση Ultra φτάνουν τις 112.654 ευρώ για το EX90 Twin Motor των 408 ίππων και τις 117.986 ευρώ για το Performance που οδηγήσαμε. Χρήματα ανάλογα της κατηγορίας, με μοναδική εξαίρεση το Kia EV9, το οποίο προσφέρει σχεδόν όλα τα παραπάνω με σχεδόν 40.000 ευρώ λιγότερα. Αν όμως κάποιος ψάχνει για ένα πολυτελές SUV που να αποτελεί την αιχμή του δόρατος από πλευράς τεχνολογίας και ταυτόχρονα θέλει να αντικατοπτρίζει το prestige που ταιριάζει σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, το Volvo είναι το ιδανικό στα μάτια μας. Γνωρίζει ακριβώς τι θέλει, τι είναι και το ενστερνίζεται πλήρως, χωρίς αχρείαστες απόπειρες εντυπωσιασμού.

 

Τεχνικά Χαρακτηριστικά 

Ηλεκτροκινητήρες
Εμπρός, σύγχρονος
Μέγιστη ισχύς: 272 ίπποι

Πίσω, σύγχρονος
Μέγιστη ισχύς: 272 ίπποι

Ισχύς
Μέγιστη ισχύς: 517 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 910 Nm

Μετάδοση
Κίνηση στους τέσσερις τροχούς

Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 4,9 δλ.

Μπαταρία
Li-NMC, ενεργειακή χωρητικότητα 111 kWh (από τις οποίες 107 ωφέλιμες)

Κατανάλωση ενέργειας
Εταιρείας (WLTP): 20,9 kWh/100 χλμ.

Αυτονομία
Εταιρείας (WLTP): 590 χιλιόμετρα

Φόρτιση
AC 11 kW σε 11 ώρες
DC 250 kW σε 30 λεπτά (10-80%)

Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 5.037 x 1.964 x 1.747
Μεταξόνιο: 2.985 χιλ.
Βάρος: 2.818 κιλά

Χώρος αποσκευών
655 + 37 λ.

Τιμή Αγοράς
Από €117.986 (έκδοση Ultra)

Χωρίς επιδότηση

Όλες οι ειδήσεις

Υβριδικό αυτοκίνητο με 16.000 ευρώ – Ποιο best-seller μοντέλο είναι;

F1 – ΕΠΙΣΗΜΟ: Yuki Tsunoda ο αντί-Lawson στη Red Bull

Τι είναι επιτέλους αυτοί οι μαύροι «σωλήνες» που τοποθετούνται στους δρόμους;

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο