Οι ριζικές αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία άγγιξαν μέχρι και τον τρόπο που τα αυτοκίνητα ανανεώνονται. Tρανό παράδειγμα αποτελεί το Volvo C40, που έρχεται με ανανεωμένο αέρα από τη Σουηδία έχοντας περισσότερη αυτονομία, την κίνηση στον πίσω άξονα και διευρυμένες ψηφιακές υπηρεσίες με την υπογραφή της Google.
του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Ίσως περνάει «κάτω από το ραντάρ» και από τη «σκιά» του XC40, που είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Volvo, αλλά και το εξηλεκτρισμένo best seller στην Ελλάδα, ωστόσο το C40 είναι εξίσου σημαντικό και σίγουρα πιο ενδιαφέρον. Το πρώτο μοντέλο της Volvo, που στρατηγικά εξελίχθηκε από το μηδέν ως ηλεκτρικό, ήταν επίσης το πρώτο Coupé SUV (C=Coupé) της και πρόσφατα έγινε το πρώτο πισωκίνητο μοντέλο της μετά από 25 ολόκληρα χρόνια.
Πολλές πρωτιές για ένα μοντέλο που αντικειμενικά, σε μια εποχή που «όλα είναι ίδια», ξεχωρίζει με τη δυναμικότητά του. Είναι σύγχρονο και ελκυστικό απ’ όποια γωνία και να το αντικρίσεις, ενώ ταυτόχρονα είναι οικείο στο μάτι, αφού πολλά στοιχεία είναι όμοια με τον κοντινό συγγενή του, το XC40 Recharge. Πέραν της έντονα κεκλιμένης πίσω κολόνας, αξίζει να σημειώσουμε τα πίσω LED φώτα, τη διπλή αεροτομή και τις «κλειστές» 19άρες ζάντες της έκδοσης. Το μόνο σίγουρο είναι ότι σε αυτό το Facelift δεν θα βρείτε σχεδιαστικές διαφορές, οπότε και δεν έχουμε κάτι άλλο να επισημάνουμε.
Περισσότερο Google
Το μινιμαλιστικό στίγμα στο εσωτερικό παραμένει αναλλοίωτο. Ίδια λοιπόν η σχεδίαση που χαρακτηρίζεται από τις λιτές γραμμές, την κάθετη οθόνη και τον μονόχρωμο-λευκό ατμοσφαιρικό φωτισμό με τα τοπογραφικά μοτίβα. Τα εντυπωσιακά χωροταξικά δεδομένα παραμένουν και αυτά ίδια -ενώ μάλιστα δεν βασίζεται σε ένα πλαίσιο αποκλειστικά για αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα- με τα πολλά μέρη για μικροαντικέιμενα, τις τεράστιες θήκες στις πόρτες και τους γενναιόδωρους χώρους για τους επιβάτες. Έχει επίσης τη Vegan πλευρά του, αφού πολλά σημεία αποτελούνται από ανακυκλωμένα υλικά (όπως αυτό που θυμίζει τσόχα στις πόρτες) και δεν υπάρχει επιλογή για πραγματικό δέρμα, παρά μόνο συνθετικό.
Για τις αποσκευές, σε αντίθεση με άλλες εταιρίες, η Volvo επέλεξε να εκμεταλλευτεί το χώρο κάτω από το καπό, που κρύβει ένα «Frunκ» 31 επιπλέον λίτρα για ψώνια, τσάντες ή τα καλώδια, ώστε να αποφορτωθεί ο βασικός των 413. Στην ανανέωσή του να προσθέσουμε και τις διευρυμένες λειτουργίες στο Infotainment που βασίζεται στο Android. Οι υπηρεσίες της Google είναι δωρεάν για 4 χρόνια και περιλαμβάνουν τα Google Assistant, Google Maps, YouTube και Google Play Store (για αγορά ή εγκατάσταση εφαρμογών ψυχαγωγικού ή χρήσιμου περιεχομένου). Να σημειώσουμε ότι ενώ το λογισμικό έχει την υπογραφή της Google, διατίθεται και ασύρματη σύνδεση με Apple Car Play.
Η έκδοση που πάει πιο… μακριά
Οι βασικότερες αλλαγές στο ανανεωμένο C40, λοιπόν, αφορούν στο σύστημα κίνησης και τις μπαταρίες που εφοδιάζουν όλες τις εκδόσεις. Από το πρώτο feedback του κοινού και φυσικά από τον τρόπο που εξελίσσεται η αγορά, η ανάγκη για μια έκδοση με μεγαλύτερη αυτονομία ήταν επιτακτική. Ιδού λοιπόν το C40 Extended Range, το οποίο, εκτός από τη μεγαλύτερη συστοιχία μπαταριών και το αναβαθμισμένο λογισμικό περί διαχείρισης ενέργειας, διαθέτει έναν επίσης νέο ηλεκτρικό κινητήρα στον πίσω άξονα (!).
Στα της μπαταρίας, που τροφοδοτεί με ενέργεια τόσο την ισχυρή έκδοση P8 με τους 408 ίππους όσο και αυτήν με τη μεγάλη αυτονομία, έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 78 kWh και σύμφωνα με το WLTP μπορεί να επιτύχει αυτονομία πάνω από 500 χιλιόμετρα σε μικτές συνθήκες και πολύ πάνω από 600 στην πόλη. Η μέση κατανάλωση που ανακοινώνει η Volvo αγγίζει τις 16,2 kWh/100 χλμ., κάτι που δεν είναι αδύνατο να επιτευχθεί με ήπια οδήγηση και σε έναν κύκλο με περιορισμένες διαδρομές υψηλών ταχυτήτων, που στην πράξη μεταφράζεται όντως σε περίπου 500 ηλεκτρικά χιλιόμετρα. Σε πιο ρεαλιστικές συνθήκες όμως η αυτονομία θα ανέβει πάνω από τις 18 kWh/100 χλμ. ή στο ταξίδι θα ακουμπήσει το ψυχολογικό όριο των 20.
Με την τελευταία περίπτωση λοιπόν, που έχει και τη μεγαλύτερη σημασία για τη συγκεκριμένη έκδοση, μπορεί να επιτευχθεί ένα ταξίδι χωρίς φόρτιση για τουλάχιστον 350 χιλιόμετρα ή για τους πιο θαρραλέους και καλούς στον προγραμματισμό «εξηλεκτρισμένων» ταξιδιών κοντά στα 400. Στην πόλη, πάντως, με φειδώ στο γκάζι και την πλήρη εκμετάλλευση του ισχυρού One-Pedal (βλ. αναγεννητικής πέδησης), τα χιλιόμετρα της αυτονομίας πολλαπλασιάζονται και οι φορτίσεις θα γίνουν πολύ πιο αραιές. Τέλος, να αναφέρουμε ότι στον βασικό εξοπλισμό δεν διατίθεται αντλία θερμότητας, μια επιλογή του εξοπλισμού που αξίζει, καθώς κάνει αισθητή διαφορά στην κατανάλωση με τον κλιματισμό ενεργοποιημένο, ενώ προσθέτει και θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός/θερμαινόμενο τιμόνι.
Νέο είναι επίσης το σύστημα ψύξης και το σύστημα διαχείρισης της μπαταρίας BMS (Battery Management System), οπότε και μπορεί να ταχυφορτιστεί πλέον με έως 200 kW σε DC, για να επιτύχει ένα 0-80% σε μόλις 28 λεπτά, όταν σε 11άρι wallbox χρειάζεται για την πλήρη φόρτιση 8 ώρες και 30 λεπτά.
Η μεταφορά της κίνησης από τον μπροστινό στον πίσω άξονα έχει επίσης σημαντικά οφέλη και στην οδηγική συμπεριφορά. Δεν έχει αλλάξει στον εκλεπτυσμένο χαρακτήρα του, αφού παραμένει ένα SUV που κυλάει ποιοτικά και ήσυχα και παρά την πισωκίνητη πλέον φύση του δεν έχει νευρικές αντιδράσεις. Τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας δεν θα επιτρέψουν ούτε σε βρεγμένο οδόστρωμα το σπινάρισμα, με τρόπο ομαλό και χωρίς να κόβει απότομα την ισχύ, οπότε αυτό είναι μάλλον το πιο ασφαλές πισωκίνητο μοντέλο που κυκλοφορεί στους ελληνικούς δρόμους. Σε περίπτωση που κάποιος έχει όρεξη να ανοίξει την τροχιά του, τότε το C40 θα του χαλάσει λίγο τα σχέδια, αφού και με απότομη μεταφορά του βάρους απλά θα περιοριστεί σε ένα ήπιο γλίστρημα της ουράς.
Η κίνηση πίσω περισσότερο έχει να κάνει με την καλύτερη πρόσφυση του ηλεκτρικού κινητήρα, αλλά και με την καλύτερη αίσθηση του τιμονιού, το οποίο σε σχέση με το προσθιοκίνητο μοντέλο που αντικαθιστά έχει βελτιωμένη αίσθηση βάρους και είναι πιο ακριβές. Υπάρχει ωστόσο και η επιλογή να γίνει πιο ελαφρύ για τις καθημερινές μετακινήσεις. Τα φρένα έχουν εξαιρετική αίσθηση, όπως και υποδειγματικό One-Pedal, που με το άφημα του γκαζιού επιβραδύνει το αυτοκίνητο μέχρι την ακινητοποίηση, σε πολύ περισσότερες συνθήκες από τις αστικές.
Εκτός από την επιλογή για την αίσθηση του τιμονιού και ακόμη μία για εκτός δρόμου οδήγηση, δεν υπάρχουν προγράμματα οδήγησης, οπότε στην ουσία ο οδηγός καθορίζει τη συμπεριφορά του. Η απόκριση στο γκάζι είναι τόσο γραμμική που επιτρέπει είτε την ήπια και οικονομική οδήγηση ή το ξεζούμισμα της μπαταρίας. Για 252 ίππους και 420 Nm ροπής, το C40 στο απότομα πάτημα του γκαζιού πραγματικά θα ενθουσιάσει με τη δυναμική του και θα κολλήσει τους επιβάτες στο κάθισμα, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι ξεπερνάει σε βάρος τους 2 τόνους. Αυτό το βάρος κρύβει ευχάριστα και όταν οδηγείται στα όριά του, χωρίς να παίρνει μεγάλη κλίση. Η ανάρτησή του είναι κάπως σφιχτή και σε δρόμους με αλλεπάλληλες ανωμαλίες θα «σπάσει» τον πολιτισμένο και άνετο χαρακτήρα του, στον αυτοκινητόδρομο όμως ή σε σημεία που η άσφαλτος είναι λεία, διακρίνεται για την ποιότητα κύλισης του.
Κρατώντας λοιπόν τις αρετές του μοντέλου, η ανανεωμένη έκδοση με τη μεγάλη αυτονομία ξεπερνάει τις προσδοκίες. Είναι γρήγορο, καλύτερο οδηγικά και έχει όντως μεγαλύτερη αυτονομία, ωστόσο πρέπει να πούμε ότι ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και οι επιλογές σε αυτή την κατηγορία πολλές.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Ηλεκτροκινητήρας
Πίσω, σύγχρονος ηλεκτρικός
Iσχύς
Μέγιστη ισχύς: 252 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 420 Nm ροπής
Μετάδοση
Κίνηση στους πίσω τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 7,4 δλ.
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου, χωρητικότητα 82 kWh (79 kWh καθαρές)
Αυτονομία
579 χιλιόμετρα (WLTP)
Κατανάλωση ενέργειας:
16,4 kWh/100 χλμ. (εργοστασιακή)
18,8 kWh/100 χλμ. (δοκιμής)
Φόρτιση:
AC (11 kW): 8 ώρες και 30 λεπτά
DC (200 kW, μέχρι το 80% χωρητικότητας της μπαταρίας): 28 λεπτά
Αμάξωμα:
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.440 x 1.873 x 1.591
Μεταξόνιο: 2.581 χιλ.
Βάρος: 2.021 κιλά
Χώρος αποσκευών
413+31 λ.
Τιμή αγοράς
από 60.252 ευρώ
(χωρίς την κρατική επιδότηση)
Όλες οι ειδήσεις
Πειθαρχική έρευνα για τις σούζες των αστυνομικών – To βίντεο έγινε viral με 67.000 προβολές
Οδοιπορικό στην Κρήτη με το υβριδικό Honda HR-V
Διπλο «χτύπημα» Aston Martin Valkyrie 🇬🇧: Πόσα ν’ αντέξουμε;