Περισσότεροι από χίλιοι ίπποι σε ένα καθημερινό sedan με διακριτικό προφίλ. Πώς είναι να ζεις με ένα Tesla Model S Plaid; Πιο σημαντικά όμως, πώς αλλάζουν οι καιροί…
του Θέμη Θεοδωρόπουλου, φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Από τη μέρα που ιδρύθηκε, η Tesla ανατρέπει συνεχώς τα δεδομένα της αυτοκινητοβιομηχανίας με όποιον τρόπο μπορεί. Εκανε την ηλεκτροκίνηση mainstream, ενώ ταυτόχρονα ανέβασε τρομακτικά τον πήχυ όσον αφορά τις επιδόσεις των αυτοκινήτων και πιο συγκεκριμένα την τρομακτική επιτάχυνση στην ευθεία.
Το Model S Plaid είναι η ναυαρχίδα της μάρκας και το αυτοκίνητο που εδώ και χρόνια… ντροπιάζει όποιο supercar σταθεί δίπλα του στην ευθεία ενός dragstrip. Από την παρουσίασή του, είχε πάντοτε μια γρήγορη έκδοση με περίσσια ιπποδύναμη, ενώ κάθε ανανέωσή της προσέθετε μερικά νέα χαρακτηριστικά για να γίνει ακόμη καλύτερο, όπως για παράδειγμα το «Cheetah Stance», μία λειτουργία που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής. Το Plaid παρουσιάστηκε πριν από περίπου έναν χρόνο και είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να προσφέρει η Tesla μέχρι σήμερα.
Η εμφάνισή του είναι σχετικά διακριτική, αν λάβεις υπ’ όψιν τη δύναμη που κρύβει. Μινιμαλιστικός σχεδιασμός, εντυπωσιακή σιλουέτα και τα χαρακτηριστικά, όμορφα LED φώτα. Καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για την κορυφαία έκδοση μονάχα από τις κόκκινες δαγκάνες στα φρένα ή κοιτώντας το από πίσω, για να δεις το lip-spoiler από ανθρακονήματα και, φυσικά, το έμβλημα Plaid (το οποίο αναμένεται να ενσωματωθεί και στα καθίσματα επιδόσεων στο άμεσο μέλλον). Οι ζάντες των EV ξεφεύγουν από τη λογική της αισθητικής και επηρεάζουν την αυτονομία του αυτοκινήτου. Έτσι, το Plaid διατίθεται είτε με ζάντες 19 ιντσών (όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας), οι οποίες βελτιώνουν σημαντικά την αυτονομία (πάνω από 10%) χάρη στα αεροδυναμικά τους καλύμματα, είτε με αυτές των 21 ιντσών, που θυσιάζουν λίγη άνεση και μερικά χιλιόμετρα στο βωμό της ομορφιάς. Κάτι που μου άρεσε πάντα στο Model S είναι οι χειρολαβές για τις πόρτες των επιβατών, που όταν δεν χρησιμοποιούνται ενσωματώνονται μέσα στο αμάξωμα, δημιουργώντας μια καθαρή επιφάνεια στα πλάγια του αμαξώματος. Μετά το facelift του 2016, έχει ενδιαφέρον και η θέση του σήματος της Tesla στο εμπρός μέρος, καθώς τοποθετείται λίγο πιο μέσα από τη μάσκα και δίνει ένα τρισδιάστατο εφέ.
Τι σημαίνει Plaid;
Πριν από μερικά χρόνια, ο Elon Musk «ξέφυγε» από τις κωδικές ονομασίες για τα μοντέλα επιδόσεών του (π.χ. όπως το ταχύτατο P100D), παρουσιάζοντας το Ludicrous. Οι περισσότεροι νόμιζαν ότι πρόκειται για το πλέον εύστοχο επίθετο για την περιγραφή των επιδόσεών του, αλλά στην πραγματικότητα αποτίνει φόρο τιμής σε μια sci-fi κωμική παρωδία του «StarWars» από το 1987, με την ονομασία «Spaceballs», όπου το Ludicrous ήταν μια από τις ταχύτητες του διαστημόπλοιου. Τα παραπάνω έγιναν γνωστά με την παρουσίαση του Plaid, το οποίο -σύμφωνα με την ταινία- είναι η μοναδική ταχύτητα που είναι πιο γρήγορη από το Ludicrous. Και το έμβλημα στο πίσω μέρος; Είναι η θέα από το πιλοτήριο, όταν κινείσαι σε Plaid Speed.
Το πιλοτήριο
Το πιο περίεργο πράγμα μέσα στην καμπίνα είναι το εκκεντρικό του τιμόνι. Ονομάζεται Yoke και προσφέρει χειρισμούς αφής, αντικαθιστώντας ακόμη και τους μοχλοδιακόπτες πίσω από το τιμόνι. Πέρα από αυτό, έχουμε μια τεράστια οθόνη αφής για το σύστημα infotainment, μέσα από την οποία βρίσκουμε όλες τις ρυθμίσεις του αυτοκινήτου σε ένα εργονομικό και απλό περιβάλλον. Μπορεί ακόμη και να πάρει κλίση προς τον οδηγό ή τον συνοδηγό για ευκολότερη θέαση, ενώ υπάρχει και ένα μενού «εύκολης πρόσβασης» στο οποίο είναι μαζεμένες οι βασικότερες λειτουργίες, όπως οι ρυθμίσεις για τους καθρέπτες, τη φωτεινότητα της οθόνης ή τα προγράμματα οδήγησης.
Αντίθετα με τα μικρότερα μοντέλα στην γκάμα της Tesla, πέρα από την οθόνη του infotainment, το Model S έχει και έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων στο οποίο παρουσιάζονται οι βασικές πληροφορίες οδήγησης, αλλά και όλες οι πληροφορίες από τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Και με πολύ εύκολη θέαση μάλιστα, καθώς δεν εμποδίζει το βλέμμα μας η στεφάνη του τιμονιού.
Για πρώτη φορά σε Tesla, έχουμε τόσο εκτεταμένη χρήση ανθρακονήματος, ενώ γενικότερα έχουμε μια όμορφη -και οικολογική- σύνθεση επενδύσεων, με τον ουρανό από Alcantara και τα καθίσματα από vegan δέρμα. Οι αποθηκευτικοί χώροι είναι σχεδόν ατελείωτοι, με έξυπνες και ευρύχωρες λύσεις στην κεντρική κονσόλα, αλλά και μεγάλους, καλά οργανωμένους χώρους στις πόρτες.
Τι είναι αυτό το τιμόνι;
Το συγκεκριμένο τιμόνι ή καλύτερα… πηδάλιο έχει την ονομασία Yoke και ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό του Plaid (με κόστος 1.000€). Πέρα από τον εκκεντρικό σχεδιασμό, από πίσω του δεν υπάρχουν οι κλασικοί μοχλοί για το χειρισμό των προβολέων, των φλας ή των υαλοκαθαριστήρων. Αυτές οι λειτουργίες βρίσκονται πάνω στο τιμόνι ως πλήκτρα αφής. Είναι όλα σε κοντινή απόσταση από τους αντίχειρες του οδηγού (καθώς ο σχεδιασμός του -σχεδόν- σε αναγκάζει να οδηγείς με τα χέρια σε μια συγκεκριμένη θέση), αλλά μέχρι να το συνηθίσεις είναι σχετικά δύσκολο, κάτι που έμαθα πατώντας αρκετές φορές κατά λάθος την κόρνα όταν έστριβα τις πρώτες μέρες. Μετά από λίγες ώρες οδήγησης, βέβαια, το συνηθίζεις και γίνεται αρκετά εύχρηστο, ενώ ταυτόχρονα σου δίνει την αίσθηση πως δεν οδηγείς αλλά «πιλοτάρεις» και έχει πλάκα.
1.000+20 τρόποι να περάσει η ώρα όσο φορτίζεις
Το Model S, όπως και όλα τα Tesla, έχουν ένα από τα πιο ιδιαίτερα συστήματα infotainment. Εκτός από εξαιρετικές λειτουργίες υποβοήθησης του οδηγού, είναι ικανό να προσφέρει ατελείωτη ψυχαγωγία στον οδηγό και τους επιβάτες, όσο βρίσκονται σε κάποιο σταθμό φόρτισης σε ένα ταξίδι. Υπάρχουν τρεις φάκελοι στο μενού του συστήματος: το Arcade, το Toybox και το Theather. Στο Arcade, βρίσκεις μια πληθώρα από videogames, ενώ υποστηρίζεται (ως beta) και η πλατφόρμα Steam για πρόσβαση σε αμέτρητες επιλογές. Σε μερικά παιχνίδια, όπως το Beach Buggy Racing (που είναι σαν το Mario Kart, αλλά οδηγείς Tesla) ο χειρισμός γίνεται από το τιμόνι και τα πετάλια, ενώ για άλλα παιχνίδια χρειάζεται χειριστήριο. Από την άλλη, το Toybox έχει διάφορες χαζομάρες για να περνά η ώρα, όπως το light show, όπου το αυτοκίνητο παίζει δυνατά μουσική και κάνει ένα «χορευτικό», ανοιγοκλείνοντας παράθυρα, καθρέπτες και πορτμπαγκάζ, όσο αναβοσβήνει τα φώτα του, ή την πλατφόρμα που φτιάχνεις μουσική. Έχει ακόμη και καραόκε! Τέλος, το Theater περιέχει τις μεγαλύτερες πλατφόρμες streaming, όπως τα YouΤube, Netflix, Disney Plus και Twitch, για ατελείωτες ώρες θέασης. Για τα τελευταία, χρειάζεται σύνδεση στο Διαδίκτυο, από hotspot ή με την premium συνδρομή στην Tesla.
1.000 ίπποι για όλους!
Πριν από περίπου 20 χρόνια, αποκαλύφθηκε η Bugatti Veyron, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που έσπασε το φράγμα των 1.000 ίππων. Η τιμή για να βιώσεις τετραψήφιο αριθμό ίππων ήταν 1-1,5 εκατομμύριο ευρώ, προ φόρων και τελών ταξινόμησης! Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι που είχαν τη δυνατότητα να οδηγήσουν ένα τέτοιο αυτοκίνητο ήταν ελάχιστοι. Το 2023 όμως, και μετά από μια ξέφρενη πορεία για την Tesla, ένα αυτοκίνητο με ιπποδύναμη που ξεπερνά τα 1.000 άλογα και εξωφρενικές επιδόσεις είναι πλέον διαθέσιμο για ένα κλάσμα της τιμής ενός hypercar. Είναι ασύλληπτο πως ένα πεντάπορτο, άνετο sedan μπορεί να «καταβροχθίσει» ό,τι σταθεί δίπλα του σε ένα φανάρι.
Έτοιμο για απογείωση
Το highlight του Plaid, βέβαια, είναι η τερατώδης ιπποδύναμή του και η δυνατότητα που έχει να εκσφενδονίζεται από τη στάση. Το αίσθημα που σου δίνει όταν επιταχύνουν 1.020 ίπποι είναι δύσκολο να περιγραφεί, αλλά πραγματικά πρόκειται για ένα βάναυσο αίσθημα που σε βυθίζει ακαριαία στο κάθισμα και μάλιστα χωρίς τα «μικρο-διαλείμματα» που έχουμε συνηθίσει στις αλλαγές ταχυτήτων ενός συμβατικού αυτοκινήτου. Από όταν πατήσεις πλήρως το γκάζι, ξεκινάει το «Tesla Roller Coaster» και φτάνεις τρομακτικές ταχύτητες μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.
Βέβαια, οι μηχανικοί της Tesla δεν αρκέστηκαν μόνο στην ιπποδύναμη και ασχολήθηκαν πολύ με το στήσιμο του αυτοκινήτου, καθώς το βάρος των 2,2 τόνων του αμαξώματος δεν είναι αμελητέο και πρέπει να είναι διαχειρίσιμο. Έτσι, τοποθέτησαν ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, στις οποίες μεταβάλλεται όχι μόνο η σκληρότητα, αλλά και το ύψος τους. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό: εξαιρετική άνεση, ελάχιστες κλίσεις στο αμάξωμα και πολλή περισσότερη ευκολία στις καθημερινές μετακινήσεις, καθώς μπορείς να αυξήσεις την απόσταση από το έδαφος για ράμπες ή δρόμους με απότομη κλίση.
Το Track Package
Το Track Package είναι μια -σχεδόν αναγκαία- αναβάθμιση για το Plaid, που βρίσκεται στον προαιρετικό εξοπλισμό του μοντέλου. Με 15.000€, αγοράζεις κεραμικά δισκόφρενα με τακάκια και υγρά επιδόσεων για τα φρένα, ενώ με 5.000€ ακόμη τοποθετούνται και πιο ελαφριές, σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου. Σύμφωνα με την Tesla, αυτές οι προσθήκες βελτιώνουν τη σταθερότητα του μοντέλου σε υψηλές ταχύτητες και, φυσικά, του επιτρέπουν να σταματάει επανειλημμένα από υψηλές ταχύτητες.
Drag Strip Mode
Αφού επιλέξεις το πρόγραμμα οδήγησης Plaid για να έχεις διαθέσιμη όλη την ιπποδύναμη, εμφανίζεται η επιλογή για το Drag Strip Mode. Πατώντας το κουμπί, ξεκινά μια αντίστροφη μέτρηση, καθώς το Model S υπολογίζει πόσο χρόνο χρειάζεται για να φέρει τις μπαταρίες και τους ηλεκτροκινητήρες στην ιδανική κατάσταση για να πετύχει την καλύτερη δυνατή επιτάχυνση. Αφού προετοιμαστεί, πατάς πλήρως το φρένο με το αριστερό πόδι και το γκάζι με το δεξί πόδι. Τότε το Tesla χαμηλώνει πολύ την εμπρός και υψώνει την πίσω ανάρτηση, παίρνοντας τη… στάση γατόπαρδου (Cheetah Stance), έτσι ώστε να μπορεί να διαχειριστεί σωστά την απότομη μεταβολή βάρους προς τα πίσω. Όταν είναι πλέον έτοιμο, μπορείς να αφήσεις το γκάζι και να… κρατηθείς για τη ζωή σου, καθώς έτσι φτάνει από τη στάση στα 200 χιλιόμετρα την ώρα σε μόλις 6,2 δευτερόλεπτα! Fun Fact: Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο οργανισμός NHRA έχει απαγορέψει στα Model S Plaid να αγωνίζονται σε αγώνες drag, καθώς μπορεί να καλύψει το 400άρι σε περίπου 9 δευτερόλεπτα, και βάσει κανονισμού, κάθε αυτοκίνητο κάτω από τα 10 δευτερόλεπτα πρέπει να φέρει συγκεκριμένο εξοπλισμό ασφαλείας, όπως roll-cage και ζώνη τεσσάρων σημείων.
Τα καλύτερα έπονται…
Το Model S Plaid χρησιμοποιεί τρεις ηλεκτροκινητήρες: έναν στον εμπρός άξονα και δύο στους πίσω τροχούς. Αυτό μπορεί να του χάρισε τρομερές επιδόσεις, αλλά ταυτόχρονα αφήνει περιθώριο για ένα ακόμη πιο ισχυρό και γρήγορο μοντέλο, που πιθανώς θα εφοδιάζεται με τέσσερις κινητήρες, έναν σε κάθε τροχό. Βέβαια, στην ταινία «Spaceballs» δεν υπάρχει κάτι ταχύτερο από το Plaid, άρα θα πρέπει να περιμένουμε για να δούμε τι θα «σκαρφιστεί» ο Elon Musk για το όνομα του επόμενου μοντέλου επιδόσεων.
SUPERIOR AIR
Η φωτογράφιση του «πυραύλου εδάφους» Model S Plaid πραγματοποιήθηκε στις υπερσύγχρονες και πανέμορφες εγκαταστάσεις της Superior Air που εδρεύει στην Πάχη των Μεγάρων.
Ιδιοκτήτης και διευθυντής Πτήσεων της εταιρίας ο κύριος Ηλίας Σοφιανός. Ένας πολύπειρος αεροπόρος, πρώην πιλότος μαχητικών, νυν εξαιρετικός εκπαιδευτής – ελεγκτής πτήσεων και, βέβαια, λάτρης για ό,τι κινείται σε τέσσερις τροχούς. Ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημά μας, επιφυλάσσοντας μία φιλοξενία που πραγματικά δεν έχουμε ξανασυναντήσει. Οι θερμές ευχαριστίες είναι το λιγότερο που μπορούμε να του εκφράσουμε!
Η Superior Air είναι μια εγκεκριμένη ακαδημία εκπαίδευσης από την EASA, καθώς και ένας εμπορικός φορέας λειτουργίας (AOC). Η σχολή αεροπλοΐας της προσφέρει το μεγαλύτερο μέρος των μαθημάτων αεροπλοΐας σε αεροσκάφη και ελικόπτερα. Μεταξύ των πολυποίκιλων αεροπορικών δραστηριοτήτων της, όπως ναυλώσεις ελικοπτέρων, ξεχωρίζει με τη σχολή εκπαίδευσης πιλότων Superior Air Academy, που είναι εγκεκριμένη από την EASA (ATO) με τεράστια εμπειρία στην εκπαίδευση πιλότων αεροπλάνων και ελικοπτέρων. Διαθέτει υπερσύγχρονο στόλο εκπαιδευτικών αεροσκαφών, προσομοιωτή πλήρους κίνησης αεροπλάνου, καθώς και τον μοναδικό στην Ελλάδα εγκεκριμένο προσομοιωτή ελικοπτέρου FNPT II για εκπαίδευση IR. Στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της Superior Air, τα εκπαιδευτικά προγράμματα διεξάγονται με τις πλέον εξελιγμένες μεθόδους διδασκαλίας, προσφέροντας την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση των μελλοντικών πιλότων. Περισσότερα για αυτά τα δύο σε μελλοντικό τεύχος…
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας
- Τρεις ηλεκτροκινητήρες
- Ένας εμπρός, δύο πίσω
Ισχύς
- Μέγιστη ισχύς: 1.020 ίπποι
- Μέγιστη ροπή: 1.420 Nm
Μετάδοση
- Μόνιμη τετρακίνηση
Επιδόσεις
- Τελική ταχύτητα: 322 χλμ./ώρα
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 2.1”
Μέση κατανάλωση
- Κατασκευαστή (WLTP): 20,5 kWh/100 χλμ.
- Δοκιμής: 22,5 kWh/100 χλμ.
Μπαταρία
- Συνολική χωρητικότητα: 100 kWh
- Αξιοποιήσιμη χωρητικότητα: 95 kWh
- Αυτονομία (WLTP): 634 χλμ.
Χρόνος φόρτισης
- Οικιακή φόρτιση (2,3 kW): 48ώ30λ
- Οικιακός φορτιστής (11 kW): 10ώ15λ
- Ταχυφορτιστής 50 kW: 84 λεπτά (10%-80%)
- Ταχυφορτιστής 150 kW: 38 λεπτά (10%-80%)
Αμάξωμα
- Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 5.021 x987 x 1.431
- Μεταξόνιο:960 χλστ.
- Βάρος:237 κιλά
Τιμή αγοράς
- 900€
Όλες οι ειδήσεις
Τέλη κυκλοφορίας 2024: «Βόμβα» Θεοχάρη – «Δεν θα ήθελα να συνεχιστεί και φέτος» [βίντεο]
Ποιο νέο αυτοκίνητο προσφέρει εγγύηση 10 ετών;
Αυτή η Lamborghini Ruvuelto βαφόταν επί 435 ώρες – Δείτε γιατί