Αν υπάρχει το ενδεχόμενο έστω και ένα υπερσύγχρονο αυτοκίνητο να συνδέεται με τη Παλαιά Διαθήκη(;), τότε σας διαβεβαιώνουμε πως αυτό είναι το νέο Subaru Crossterek και μάλιστα πολύ στενά. Απλά παρακαλούμε διαβάστε προσεκτικά τις γραμμές που έπονται και θα καταλάβετε! Αμήν…
Του Αλέξανδρου Ι. Βενιού Φωτογραφίες Δημήτρης Μανώλαρος
«Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου… ίνα ευ σοι γένηται και ίνα μακροχρόνιος γένη επί της γης». Δηλαδή, να τιμάς τον πατέρα σου και τη μητέρα σου για να είσαι πάντα ευλογημένος και να ζήσεις πολλά χρόνια πάνω στη γη.
Αυτά ακριβώς αναφέρει η Πέμπτη Εντολή στην Παλαιά Διαθήκη και εδώ κάνουμε «γέφυρα» με τη Fuji Heavy Industries, τη Subaru με άλλα λόγια. Από το 1953 που ενεπλάκη δυναμικά και στην παραγωγή αυτοκινήτων (σ.σ.: καθώς το 1915 υπενθυμίζουμε ότι ξεκίνησε ως κατασκευαστής αεροσκαφών) μέχρι και σήμερα, κάθε μοντέλο ανεξαιρέτως που παράγει τηρεί αυστηρά και απαρέγκλιτα τρεις συγκεκριμένες πατροπαράδοτες οικογενειακές αξίες. Σημειώστε: προχωρημένες τεχνολογικές εφαρμογές, κορυφαίες εκτός δρόμου ικανότητες και παροιμιώδη αξιοπιστία.
Εβδομήντα ένα συναπτά έτη κάθε, μα κάθε Subaru, χάρη στην τεχνολογία που διαθέτει, είναι ασταμάτητο σε εκτός δρόμου διαδρομές, ενώ από πλευράς αξιοπιστίας σε βάθος χρόνου (σύμφωνα με σχετικές έρευνες) αποτελεί ζωντανό ορισμό τού «δεν σπάει, δεν χαλάει»! Στο σύγχρονο παρόν παρ’ όλα αυτά, η ιαπωνική εταιρία δεν διαθέτει πλέον την ισχυρή παρουσία των προηγούμενων δεκαετιών σε επίπεδο πωλήσεων τουλάχιστον. Παρότι οι δημιουργίες της δεν παρεκκλίνουν χιλιοστό από τη φημισμένη εξαιρετική παράδοση της, παρότι είναι πλήρως εναρμονισμένες με τη νέα τάση του εξηλεκτρισμού που ορίζει πια το περιβάλλον στην αυτοκινητοβιομηχανία. Δυστυχώς, παρότι πρόκειται για αξιολογότατες προτάσεις…
Κάπου εδώ όμως ήρθε η ώρα να υποδεχθούμε κοντά μας το ολοκαίνουριο, ήπια υβριδικό Crosstrek, που έρχεται να αντικαταστήσει το XV. Ειδοποιός διαφορά του σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο μοντέλο της ιστορικής φίρμας; Μα φυσικά αποτελεί το πρώτο μοντέλο της εταιρίας που συνοδεύεται από 8ετή εργοστασιακή εγγύηση (Subaru Safe 8) με απεριόριστα χιλιόμετρα! Κι αυτό θεωρούμε πως πιστοποιεί πάρα πολλά για τη συνολική του ποιότητα, αλλά και την αραγή σύνδεσή του με το «τίμα τον πατέρα σου» κ.τ.λ. κ.τ.λ.!
Πολύ ωραίο στιλ!
Το νέο Subaru Crosstrek συνδυάζει και μάλιστα σε πλήρη αρμονία τη γοητεία ενός συμπαγούς hatchback με τη λειτουργικότητα ενός SUV και τις -υψηλές εν προκειμένω- off road ικανότητες ενός καθαρόαιμου τζιπ. Οι γραμμές που διαμορφώνουν το μήκους 4,48 μέτρων αμάξωμα του Crosstrek υιοθετούν πλήρως τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία Dynamic xSolid της Subaru, αποπνέοντας τον δέοντα δυναμισμό και επιβλητικό παράστημα. Ασφαλώς στο τελευταίο υποβοηθείται σημαντικά από την αυξημένη απόστασή του από το έδαφος (22 εκατοστά), αλλά και τους μεγάλους τροχούς που είναι τοποθετημένοι στα άκρα του αμαξώματος. Από εκεί και πέρα, οι ιδιαίτερες σχεδιαστικές λεπτομέρειες που συναντούμε σε όλα τα τμήματά του ανεξαιρέτως έχουν ως αποτέλεσμα ένα όμορφο και σύγχρονο σύνολο.
Στο εμπρόσθιο τμήμα λοιπόν δεσπόζουν η νέα οκτάγωνη μάσκα, οι λεπτοί προβολείς τεχνολογίας LED και φυσικά το επιθετικό σπόιλερ στο κάτω τμήμα του εμπρός προφυλακτήρα, όπου όλα μαζί του προσδίδουν σπορτίφ χαρακτήρα. Ανάλογα δυναμικό βεβαίως και το πίσω τμήμα με τα χαρακτηριστικά πίσω φανάρια τεχνολογίας LED και τη ιδιαίτερη διαμόρφωση του κάτω τμήματος του προφυλακτήρα. Ο off-road προσανατολισμός του ωστόσο συμπληρώνεται από τα ευμεγέθη πλαστικά προστατευτικά που περιβάλλουν όλο το αμάξωμα (βλ. θόλοι φτερών, πλευρικά μαρσπιέ) και, φυσικά, το θρυλικό λογότυπο Symmetrical AWD στην πόρτα του χώρου αποσκευών που άλλωστε αποτελεί και σήμα κατατεθέν όλων των μοντέλων της ιαπωνικής εταιρίας.
Σε γνώριμα μονοπάτια
Το σχόλιο αφορά ασφαλώς στην εικόνα που αντικρίζεις στο σαλόνι, όπου κατά κύριο λόγο επικρατούν η υψηλή απτή ποιότητα κατασκευής, οι καλοί εσωτερικοί χώροι και, βέβαια, η σύγχρονη τεχνολογία. Βεβαίως και στα τρία προαναφερόμενα στάδια, επιβάλλεται η προσθήκη και ενός «ναι μεν αλλά» για να είμαστε απολύτως ακριβείς. Πιο αναλυτικά, κατά την κίνηση εκτός δρόμου δεν ακούγεται κυριολεκτικά το παραμικρό γεγονός που πιστοποιεί άριστη συναρμολόγηση! Αυτό το γεγονός αρκεί εντέλει, ώστε να παραβλέψεις την παρουσία των σκληρών πλαστικών στο κάτω τμήμα του ταμπλό (σ.σ.: το «ναι μεν αλλά» που λέγαμε); Ασφαλώς και όχι, καθώς πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με τιμή αγοράς που ξεκινά από τις 40.000+ ευρώ.
Στο σαλόνι του, ακολούθως, θα βολευτούν άψογα χωρίς το παραμικρό πρόβλημα τέσσερις υψηλόσωμοι ενήλικες και εδώ εξαργυρώνονται τα πέντε εκατοστά που προστέθηκαν στο μεταξόνιο (φθάνοντας συνολικά τα 2,67 μέτρα). Βεβαίως η χωρητικότητα των 328 λίτρων του πορτμπαγκάζ είναι μέτρια (υπαίτια γι’ αυτό το πίσω διαφορικό, αλλά και οι μπαταρίες του υβριδικού συστήματος), τουλάχιστον τα πλαϊνά του τοιχώματα έχουν σωστή διαρρύθμιση επιτρέποντας την πλήρη εκμετάλλευσή του. Όσον αφορά στη σύγχρονη τεχνολογία στο εσωτερικό του; Αναμφίβολα είναι πληθωρική, ως οφείλει άλλωστε, τόσο ως ένα μοντέλο του 2024 όσο και κυρίως ως ένα γνήσιο Subaru που επιβάλλεται να πρωτοπορεί.
Αναμενόμενο εδώ να καταγράφονται άπαντα ανεξαιρέτως τα στοιχεία εξοπλισμού, τα σχετιζόμενα με την άνεση, την ψυχαγωγία και την υποβοήθηση του οδηγού. Τουτέστιν, η μεγάλη κάθετη έγχρωμη οθόνη αφής των 11,6 ιντσών του infotainment, στην οποία φιλοξενούνται συλλήβδην όλες οι λειτουργίες (βλ. κλιματισμός, πολυμέσα, πλοήγηση, ασύρματη σύνδεση Apple CarPlay/Android Auto κ.ά.). Μέσω της συγκεκριμένης οθόνης παρέχεται επιπλέον ο χειρισμός όλων των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας-άνεσης του αυτοκινήτου, της πληρέστατης σουίτας υποβοήθησης του οδηγού EyeSight Driver Assist. Επίσης προσφέρει τη δυνατότητα κλειδώματος με προσωπικό κωδικό ΡΙΝ, χαρακτηριστικό που διασφαλίζει την αποτροπή διαρροής δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Ως εδώ όλα μία χαρά! Πλην όμως, πέραν της ύπαρξης φυσικών διακοπτών για τον κλιματισμό και το ηχοσύστημα, όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες και η περιήγηση στο μενού εκτελούνται διά της αφής μέσω ενός αρκετά πολύπλοκου μενού.
Εδώ πάντως κλείνει ο κύκλος της γκρίνιας και των «ναι μεν αλλά», καθώς ο διάκοσμος είναι μοντέρνος και ιδιαίτερα ευχάριστος, ενώ η πληθωρική παρουσία αποθηκευτικών χώρων (μεγάλης χωρητικότητας) για μικροαντικείμενα συνιστά ένα επιπλέον θετικό στοιχείο που καθιστά την παραμονή στο σαλόνι του Crosstrek ιδιαίτερα ευχάριστη.
Ικανότατο παντού!
Τα βασικά συστατικά του νέου Subaru Crosstrek σε επίπεδο μηχανικών μερών παντρεύουν επιτυχημένα για μία ακόμα φορά την οικογενειακή παράδοση με το σύγχρονο παρόν. Με άλλα λόγια, ο ατμοσφαιρικός επίπεδος δίλιτρος 16βάλβιδος κινητήρας e-BOXER και η θρυλική μετάδοση της Συμμετρικής Τετρακίνησης συνδυάζονται με έναν ηλεκτροκινητήρα 16,7 ίππων, μπαταρία ιόντων λιθίου (συνολικής χωρητικότητας 4,8Ah) και το γνωστό από το Forester αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων CVT Lineartronic. H συνολική απόδοση των δύο συνόλων (βενζινοκινητήρας-ηλεκτροκινητήρας) είναι 150 ίπποι, που αρκούν για να προσδώσουν στο βάρους 1.595 κιλών αμάξωμα απλά αξιοπρεπείς επιδόσεις (0-100χλμ./ώρα σε 10,8 δευτ., τελική ταχύτητα 198 χλμ./ώρα), ενώ η μέση κατανάλωση της δοκιμής δεν ξεπέρασε τα 10,2 λίτρα/100 χλμ. τιμή που κρίνεται ως άκρως λογική, καθώς πιέσαμε αρκετά στην άσφαλτο και πολύ εκτός δρόμου.
Τούτη τη στιγμή, αν θέλαμε να περιγράψουμε τηλεγραφικά τη συνολική οδηγική εμπειρία με το νέο Crosstrek, μία φράση τού ταιριάζει γάντι: πολύ ευχάριστο! Η βελτιωμένη ηχομόνωση της καμπίνας που ανακοινώνει η Subaru έχει αποφέρει σημαντικούς καρπούς στην πράξη, καθώς η χαμηλή στάθμη θορύβου στο εσωτερικό (μέχρι και το αυτόματο κιβώτιο συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης CVT Lineartronic δεν ακούγεται), σε συνδυασμό με τα άνετα καθίσματα και τις μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός, διπλά ψαλίδια πίσω), έχει ως τελικό αποτέλεσμα να μην κουράζεσαι όσες ώρες κι αν ταξιδεύεις μαζί του.
Κι ενώ στο σημείο αυτό λογικά περιμένεις ταλαντώσεις και ασάφεια, διαψεύδεσαι πανηγυρικά, αφού οι αναρτήσεις ισορροπούν άψογα ανάμεσα στο κράτημα και στην άνεση, ενώ την ίδια ώρα στον αυτοκινητόδρομο μπορεί και ταξιδεύει ακλόνητο με ταχύτητες κοντά στην τελική του ταχύτητα! Επιπλέον, στις στροφές του επαρχιακού δικτύου η ενεργή κατανομή της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες, απόρροια της κορυφαίας συμμετρικής τετρακίνησης, εξασφαλίζει ασφαλέστατη οδική συμπεριφορά σε κάθε περίπτωση. Οι κλίσεις εδώ είναι αναπόφευκτα πιο τονισμένες -λόγω της αυξημένης απόστασης από το έδαφος-, παρ’ όλα αυτά τα όρια της πλευρικής πρόσφυσης παραμένουν υψηλά, μεγιστοποιώντας την εμπιστοσύνη ακόμα και στον άπειρο οδηγό. Ο τελευταίος, ωστόσο, θα αισθανθεί εξίσου ασφαλής αν βρεθεί και σε σκληρή εκτός δρόμου διαδρομή.
Εγγύηση στο σημείο αυτό, τόσο σε επίπεδο ασφάλειας όσο και σε επίπεδο ικανοτήτων, τα συστήματα Χ-MODE και SI-DRIVE (SUBARU Intelligent Drive) που παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τις συνθήκες κίνησης, προσαρμόζοντας ανάλογα την ισχύ των κινητήριων συνόλων, της τετρακίνησης, των φρένων και του αυτόματου κιβωτίου, έτσι ώστε να μπορεί να αντεπεξέρχεται με ευχέρεια ακόμα και σε ακραίες εκτός δρόμου συνθήκες. Σε πρώτο χρόνο, όταν αρχίσεις να κινείσαι σε μία χωμάτινη διαδρομή, εικάζεις πως κάτι σου λείπει.
Τι; Μα ασφαλώς ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων ή έστω ένα αυτόματο κιβώτιο με δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας που σαφώς και προσφέρουν άμεση επικοινωνία μεταξύ οδηγού-μηχανής. Στο κιβώτιο CVT Lineartronic δεν υφίσταται κάτι εκ των δύο, παρά μονάχα η επιλογή «L». Η οποία τελικώς, σε συνδυασμό, εννοείται, με τη λειτουργία του Χ-MODE, που συντονίζει με ανέλπιστα αποτελεσματικό τρόπο τα ηλεκτρονικά βοηθήματα και την τετρακίνηση, καθιστά το Crosstrek ακόμα και με τα στάνταρ ασφάλτινα ελαστικά που φορά γνήσιο Subaru. Τουτέστιν, ικανότατο απέναντι στα νεροφαγώματα και στα… κατσάβραχα.
Πάντως, αν θέλετε να εκμεταλλευτείτε στο έπακρον τις αυξημένες εκτός δρόμου δυνατότητές του, που φυσικά και συμπληρώνονται από τις γωνίες προσέγγισης/ράμπας (18,0 και 18,7 μοίρες αντίστοιχα), αλλά και τη βελτιωμένη γωνία διαφυγής (30,1 μοίρες), τότε θεωρήστε επιβεβλημένη την τοποθέτηση ενός σετ καλών χωμάτινων ελαστικών και αφεθείτε στην περιπέτεια έξω στη φύση! Ικανότατο, λοιπόν, και, επιπλέον, χάρη στη μεγάλη διαδρομή των αναρτήσεων, δεν σου διαλύει τη σπονδυλική στήλη.
Ταυτόχρονα, σε βατό χωματόδρομο αποδεικνύεται η μεγάλη χαρά του παιδιού για τον έμπειρο – αμετανόητο, αφού σου επιτρέπει να κινείσαι με τις… ώρες με τα τέσσερα ή με το πλάι όπως ακριβώς ο «Mr. Hollywood» Petter Solberg, με απίστευτη ευκολία και ακρίβεια, παρακαλώ! Υπό αυτές τις ακραίες συνθήκες, όπως εννοείται και σε όλες τις υπόλοιπες, ο έμπειρος οδηγός θα εκτιμήσει ιδιαίτερα την πολύ καλή αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης (που κόβει αρκετά στους επιτόπιους ελιγμούς), καθώς και τα προοδευτικά στην απόκριση και αρκετά ανθεκτικά φρένα (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός/πίσω).
Εν κατακλείδι
Συμπέρασμα Νο1: Το Crosstrek e-BOXER είναι πολύ καλύτερο από το μοντέλο που αντικαθιστά, δηλαδή το XV!
Συμπέρασμα Νο2: Η Subaru είναι από τις λίγες εταιρίες που διαχρονικά εστιάζει στις ανάγκες των φανατικών αγοραστών της και εκεί ακριβώς στηρίζει τη δημιουργία των μοντέλων της. Η ουσία πάντοτε σε πρώτο πλάνο και τα υπόλοιπα έπονται. Πιο απλά, ποιότητα, αξιοπιστία, εκτός δρόμου ικανότητες και άνεση πάντα σε υψηλά επίπεδα και πάντα σε πρώτο πλάνο, άλλοτε και φυσικά τώρα, με το ήπια υβριδικό Crosstrek δηλαδή. Η εμπορική διάθεσή του, με τις τιμές πώλησης να ξεκινούν από τις 41.945 ευρώ και αποκλειστικά με το 2λιτρο boxer μοτέρ βενζίνης, ίσως αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες (κυρίως ο δεύτερος για φορολογικούς λόγους).
Τους μοναδικούς ανασταλτικούς παράγοντες για την ακρίβεια, καθώς η λίστα των υπόλοιπων πλεονεκτημάτων του (βλ. άνεση – ποιότητα κύλισης, πλούσιος βασικός εξοπλισμός, ασφαλέστατη οδική συμπεριφορά στην άσφαλτο, παιχνιδιάρικος χαρακτήρας εκτός δρόμου, λογική κατανάλωση καυσίμου, 8ετής εργοστασιακή εγγύηση) είναι μακροσκελής, σημαντική και ικανή να προσελκύσει αγοραστικό κοινό πέραν των ταμένων φανατικών της ιαπωνικής φίρμας. Και επ’ αυτού είμαστε απολύτως βέβαιοι!
Τεχνικά χαρκατηριστικά
Κινητήρας
Τετρακύλινδρος 16βάλβιδος BOXER άμεσου ψεκασμού βενζίνης
Χωρητικότητα 1.995 κ.εκ.
Iσχύς θερμικού κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 136 ίπποι/5.600 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 182 Nm/4.000 σ.α.λ.
Iσχύς ηλεκτροκινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 16,7 ίπποι
Συνδυαστική απόδοση υβριδικού συστήματος
Μέγιστη ισχύς: 150 ίπποι/5.600 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 248 Nm/4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση
Σύστημα μόνιμης συμμετρικής τετρακίνησης AWD (ενεργούς κατανομής ροπής)
Αυτόματο κιβώτιο CVT Lineartronic
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 198 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 10.8 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 7,7 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 10,2 λίτρα/100 χλμ
Εκπομπές CO2: 174 γρ./χλμ.
Pεζερβουάρ
48 λίτρα
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.495 x 1.800 x 1.600
Μεταξόνιο χλστ.: 2.670
Βάρος: 1.595 κιλά
Χώρος αποσκευών
328 λίτρα
Τιμή αγοράς
Βασική έκδοση/δοκιμής (STYLE): από 41.945 ευρώ
Τέλη κυκλοφορίας
148 ευρώ
Όλες οι ειδήσεις
Με 333 ίππους και τεράστια φρένα το ανανεωμένο Audi S3