Η δεύτερη γενιά του Skoda Kodiaq, της επιβλητικής SUV ναυαρχίδας των Τσέχων, μόλις έφτασε στη χώρα μας και είναι έτοιμη να εντυπωσιάσει τον καθένα με την άνεση που προσφέρει σε όλους τους τομείς.
του Κωνσταντίνου Παρασκευόπουλου, φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου
Δικαιώνοντας την τολμηρή πολιτική της Skoda να ξεκινήσει μια εκστρατεία για SUV μοντέλα από το 2016, ο “πρωτεργάτης” αυτού το εγχειρήματος, το Kodiaq, κατάφερε μέσα σε λίγα μόλις χρόνια να επεκταθεί σε 60 αγορές σε όλο τον κόσμο, ταξινομώντας πάνω από 870.000 μονάδες και κερδίζοντας περισσότερα από 40 διεθνή βραβεία κύρους. Αντικατοπτρίζοντας την παραδοσιακή έμφαση της Skoda στην ευρυχωρία, η δεύτερη γενιά του Kodiaq, μεγαλύτερη κατά 6,1 εκατοστά με μήκος 4,76 μέτρα που όμως δεν γίνονται αισθητά κατά την οδήγηση, το D-SUV της μάρκας συστήνεται στην Ελληνική αγορά, διαθέτοντας μια ευρεία γκάμα τεσσάρων συστημάτων πρόωσης με επιλογές σε βενζίνη, πετρέλαιο, και Plug-in Hybrid, δυνατότητα τετρακίνησης, και κυρίως την επιλογή επταθέσιας διαμόρφωσης.
Μεταρρυθμιστική ευφορία
Εμφανισιακά τα πρώτα στοιχεία της μελλοντικής σχεδιαστικής γλώσσας Modern Solid κάνουν ήδη την εμφάνισή τους στο νέο Kodiaq. Παρατηρώντας το μοντέλο από μπροστά, φιγουράρουν οι προβολείς LED Matrix, με 50% περισσότερα φωτεινά στοιχεία από αυτούς της πρώτης γενιάς, και η νέα εξαγωνική φωτιζόμενη μάσκα με τα 14 στοιχεία που σχηματίζουν μια φωτεινή λωρίδα μεταξύ των προβολέων, ενώ πάνω από αυτή, στο μυώδες καπό το αναθεωρημένο λογότυπο της Škoda είναι πλέον φινιρισμένο σε σκούρα ασημί ματ απόχρωση.
Στο προφίλ, οι αεροδυναμικά βελτιστοποιημένες δίχρωμες ζάντες αλουμινίου των 20 ιντσών γεμίζουν ιδανικά τους επανασχεδιασμένους, τετραγωνισμένους θόλους, και αναδεικνύουν ακόμη εντονότερα τη δυναμική πτυχή του μοντέλου, που τονίζεται εξαιτίας της διακριτικά επικλινούς οροφής, που συντέλεσε στη μείωση του συντελεστή οπισθέλκουσας, που πλέον αγγίζει το 0,282, νούμερο εντυπωσιακό για ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας (καθοριστικό ρόλο σε αυτό διαδραμάτισε και η εισαγωγή ενεργητικών περσίδων ψύξης κάτω από τη μάσκα).
Στο πίσω μέρος η ευρεία υπογραφή των φωτιστικών σωμάτων σε σχήμα C εκτείνεται στην φαρδιά πίσω πόρτα καθ’ όλο το μήκος της, ενώ ακολουθώντας τη νέα φιλοσοφία της μάρκας το λογότυπο της μάρκας έχει δώσει τη θέση του στην επιγραφή “SKODA”.
Ραφιναριμσένη Τσεχική πολυτέλεια
Περνώντας στο σαλόνι -κυριολεκτικά και μεταφορικά- αμέσως εντυπωσιάζεσαι από τα μεγάλα και άνετα, πιστοποιημένα από την AGR μπροστινά καθίσματα Ergo, αλλά και από όλα τα υλικά που έχουν συνδυαστεί για την επένδυση του εσωτερικού, που είναι επικεντρωμένα στη βιωσιμότητα.
Το πλήρως επανασχεδιασμένο εσωτερικό, είναι πιο διαισθητικό από ποτέ άλλοτε, προσφέροντας έξυπνες λύσεις, που πέραν της τεχνολογικής τους φύσης, έχουν και χρηστική πλευρά. Οι τρείς περιστροφικοί απτικοί διακόπτες Smart Dials κάτω από την οθόνη infotainment φέρουν μια έγχρωμη ψηφιακή οθόνη διαμέτρου 32 χιλιοστών, μέσω των οποίων έχετε άμεση πρόσβαση σε πολυάριθμες λειτουργίες του αυτοκινήτου.
Τα δύο εξωτερικά Smart Dials για τον οδηγό και τον συνοδηγό ελέγχουν τη θερμοκρασία του εσωτερικού χώρου, τη θέρμανση και τον εξαερισμό των καθισμάτων, ενώ ο κεντρικός διακόπτης ελέγχει έως και τέσσερις λειτουργίες, από τις ακόλουθες έξι: την ένταση του συστήματος infotainment, την ένταση του εξαερισμού, την κατεύθυνση του αέρα, τον έξυπνο κλιματισμό, τις λειτουργίες οδήγησης και το ζουμ του χάρτη.
Την ψηφιακή αύρα των Smart Dials ενισχύει η ελεύθερη κεντρική οθόνη infotainment 13 ιντσών, που μεταξύ άλλων ενσωματώνει το ChatGPT (από τα τέλη του 2024), και την ψηφιακή φωνητική βοηθό Laura, μέσω των οποίων είναι δυνατός ο έλεγχος των συστημάτων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, πλοήγησης και κλιματισμού του αυτοκινήτου. Στη πράξη η διάδραση στα μενού είναι πολύ εύκολη, ενώ άριστη είναι και η αντίδραση του συστήματος στις εντολές.
Τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10 ιντσών με νέα γραφικά, ολοκληρώνει η οθόνη head-up που προβάλλει όλες τις απαραίτητες ενδείξεις που χρειάζεται να γνωρίζετε όσο οδηγείτε.
Εργονομικά, όλοι οι διακόπτες είναι στη κατάλληλη θέση, ενώ η ψηλή θέση οδήγησης προσφέρει άριστη ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση. Οι εμπρός επιβάτες έχουν στη διάθεση τους άπλετο χώρο, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τους πίσω επιβάτες, όπου εξαιτίας των συρόμενων και επικλινόμενων πίσω καθισμάτων το Kodiaq φιλοξενεί εκεί με άνεση τρείς ενήλικες επιβάτες, δίχως κανέναν απολύτως συμβιβασμό στη χωρητικότητα του πόρτπαγκάζ μετρώντας το εντυπωσιακό νούμερο των 910 λίτρων, που με την αναδίπλωση της πίσω σειράς καθισμάτων δύναται να αγγίξει τα 2.105 λίτρα.
Ωδή στη λάμψη του εξοπλισμού
Το νέο Kodiaq διατίθεται στη χώρα μας αποκλειστικά στην έκδοση Selection, προσφέροντας ένα υπερπληρέστατο πακέτο στάνταρ εξοπλισμού. Μεταξύ των κυριότερων διαθέτει 7 αερόσακους, σύστημα αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων, σύστημα αναγνώρισης πεζών και δικυκλιστών, σύστημα διατήρησης λωρίδας, επιλογή προφίλ οδήγησης, ψηφιακό πίνακα οργάνων 10”, κάθισμα οδηγού με ηλεκτρική ρύθμιση, οσφυική στήριξη και λειτουργία μνήμης, θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα, σύστημα εισόδου και εκκίνησης χωρίς κλειδί, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο 3-ζωνικό κλιματισμό, εσωτερικό φωτισμό περιβάλλοντος Led και αισθητήρες ελέγχου στάθμευσης εμπρός – πίσω με κάμερα οπισθοπορείας με δυναμικές γραμμές καθοδήγησης.
Ωστόσο το αυτοκίνητο της δοκιμής έφερε μεγάλο μέρος του καταλόγου του προαιρετικού εξοπλισμού, ανεβάζοντας μεν το κόστος, προσφέροντας δε ένα ασυναγώνιστο πακέτο, που μέχρι πριν λίγα χρόνια συναντούσε κανείς αποκλειστικά σε πολυτελείς λιμουζίνες της Στουτγκάρδης που οι Γερμανοί συνάδελφοι μας κατέτασσαν στην λεγόμενη “Obere Mittelklasse” (ανώτερη μεσαία τάξη) των επιβατηγών. Κοντολογίς λοιπόν ξεχωρίσαμε τα δερμάτινα κλιματιζόμενα καθίσματα, με λειτουργία μασάζ οκτώ ρυθμίσεων, την τεράστια πανοραμική ηλιοροφή, το ηχοσύστημα Canton με 13 ηχεία, και φυσικά την εκπληκτική ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση που παρά τις 20άρες ζάντες εξομάλυνε όλες τις κακοτεχνίες των δρόμων.
Γερμανική συναστρία
Σηκώνοντας το πληθωρικό καπό του Kodiaq ερχόμαστε αντιμέτωποι με τον γνώριμο κινητήρα βενζίνης των 1,5 λίτρων που προέρχεται από τη Volkswagen AG, και έχει ήδη τοποθετηθεί σε 24 μοντέλα του γκρούπ. Πράγματι οι 150 ίπποι στις 5.000 – 6.000 σ.α.λ και τα 250Nm ροπής μεταξύ 1.500 – 3.500 σ.α.λ. στη συγκεκριμένη διαμόρφωση ίσως ακούγονται λίγα ένεκεν των 1665 κιλών στη πενταθέσια διαμόρφωση, όμως επί του πρακτέου αρκούν για να κινήσουν με ικανοποιητική σπιρτάδα το αμάξωμα των 4,76 μέτρων. Μερίδιο σε αυτό φέρει και η ήπια υβριδική τεχνολογία που χρησιμοποιεί γεννήτρια μίζας/ιμάντα 48 Volt και μπαταρία ιόντων λιθίου 48 Volt, μιας και η ενέργεια που ανακτάται κατά το φρενάρισμα υποβοηθά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης με ηλεκτρική ώθηση, ενώ περιστασιακά και υπό συγκεκριμένες συνθήκες επιτρέπει στο SUV να κινηθεί με τον κινητήρα απενεργοποιημένο.
Με το δεξί πεντάλ στο πάτωμα, τα πρώτα 100χλμ./ώρα θα έρθουν σε 9,7 δευτερόλεπτα, ενώ επιμένοντας σε αυτό η τελική ταχύτητα θα αγγίξει τα 207χλμ./ώρα δίχως ουσιαστική δυσκολία. Στη πράξη ο αρκούντως ζωηρός κινητήρας της οικογένειας EA 211 evo2, που λειτουργεί στον κύκλο Miller, δεν παρουσιάζει μεμπτά σημεία σε όλο το φάσμα του (πλην της θορυβώδους λειτουργίας του στις κόκκινες ζώνες του στροφόμετρου), αντιθέτως εντυπωσιάζει θετικά λόγω της οικονομικής λειτουργίας του. Ο μικρός ηλεκτροκινητήρας με ισχύ 20 ίππων και ροπή 25 Nm, συνεργάζεται αρμονικά με τον 1,5 TSI υποστηρίζoντας την κίνηση, ειδικά σε χαμηλές ταχύτητες, ενώ σε συνθήκες “ήπιας” οδήγησης όπου το φορτίο του κινητήρα είναι χαμηλό, η τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρων της πιο πρόσφατης γενιάς (ACT+), αδρανοποιεί επιλεκτικά τα δύο εξωτερικά έμβολα, για αυξημένη οικονομία καυσίμου και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Όταν η ζήτηση για ισχύ αυξάνεται, οι απενεργοποιημένοι κύλινδροι ενεργοποιούνται ξανά γρήγορα για να διασφαλιστεί η ομαλή επιτάχυνση, δίχως όμως αυτή η διαδικασία να γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό. Έτσι κινούμενοι σε αστικό περιβάλλον ο υπολογιστής ταξιδίου έγραψε 8,0 λίτρα/100 χιλιόμετρα, ενώ σε ανοιχτό δρόμο η κατανάλωση εύκολα έπεσε στα 6,1 οδηγώντας με ρυθμούς του ανώτατου επιτρεπτού ορίου στους αυτοκινητοδρόμους.
Η μοναδική πτυχή του Kodiaq, που αναμέναμε να είναι πιο βελτιωμένη αφορά το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, ρόλος του οποίου είναι να μεταφέρει την ισχύς στους εμπρός τροχούς. Αν και πολυδοκιμασμένο επί σειρά ετών σε πληθώρα μοντέλων του ομίλου, σε αυτή την εφαρμογή οι αλλαγές ήταν αισθητά πιο αργές απ’ ότι σε οποιοδήποτε άλλο μοντέλο που έχουμε δοκιμάσει, ειδικά στη χειροκίνητη λειτουργία. Πράγματι κινούμενοι σε κανονικούς ρυθμούς δεν θα σας προξενέψει καμία δυσφορία, όμως σε στιγμές πιο επιθετικής οδήγησης, η έλλειψη της αμεσότητας γίνεται αντιληπτή.
Business Class
Στο δρόμο, η συμπεριφορά του νέου Kodiaq είναι απλά κορυφαία. Το προαιρετικά διαθέσιμο σύστημα DCC Plus με τις 15 επιλογές σκληρότητας που έφερε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας χρησιμοποιεί δύο ανεξάρτητα ελεγχόμενες βαλβίδες για να διαχωρίσει τα στάδια επαναφοράς και συμπίεσης των αμορτισέρ της ανάρτησης, η διάταξη της οποίας αποτελείται από γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτικές ράβδους εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω.
Έτσι έχουν μειωθεί σημαντικά οι μετατοπίσεις του αμαξώματος και οι πλευρικές κλίσεις, προσφέροντας αποτελεσματικότερο έλεγχο δυναμικής οδήγησης, βέλτιστη σταθερότητα στις ευθείες και κορυφαία επίπεδα άνεσης, παρά το γνώριμο ανάγλυφο των ελληνικών ασφάλτινων τερέν. Έτσι ακόμα και υπό πίεση και παρά τις μεγαλεπήβολες εξωτερικές διαστάσεις, το Kodiaq δεν δείχνει να παρεκκλίνει της πορείας του παρά τους 1,7 τόνους του αμαξώματος.
Το σύστημα διεύθυνσης των 2,2 στροφών από τέρμα σε τέρμα που επιτρέπει στον κύκλο στροφής να ανέλθει σε μόλις 11,2 μέτρα, παραμετροποιείται ανάλογα το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, και παραμένει σχετικά ελαφρύ εκτός κι’ αν αρχίσετε να μαζεύετε πολλά χιλιόμετρα στο κοντέρ, όπου πλέον η βαρύτητα του αρχίζει να του δίνει τον ιδεατό χαρακτήρα. Τα φρένα ακούραστα γαρ, διαθέτουν πολύ καλή δύναμη πέδησης, όμως χρειάζονται κάποια εξοικείωση από τον οδηγό, μιας και το πεντάλ δημιουργεί την εντύπωση ότι στα πρώτα εκατοστά της διαδρομής του είναι διαβαθμισμένο κάπως περίεργα.
Βίρα τις άγκυρες…όρτσα τα πανιά
Το νέο Skoda Kodiaq, εξελιγμένο σε κάθε πτυχή πρεσβεύει στο έπακρο τη κοσμοθεωρία της μάρκας, που συνιστά ίσως τη πιο ολοκληρωμένη πρόταση στο ευρύτερο γκρούπ. Με περισσότερο χώρο, πλουσιότερο εξοπλισμό και μεγαλύτερη αποδοτικότητα, το μεγαλοπρεπές Kodiaq επαληθεύει αδιαμφισβήτητα τους λόγους που οδήγησαν το μοντέλο στην πολύ καλή για τα μέτρα της αγοράς εμπορική του πορεία, αποτελώντας σε παγκόσμιο επίπεδο το τρίτο πιο καλοπουλημένο μοντέλο της αυτοκινητοβιομηχανίας της Μλάντα Μπόλεσλαβ για το 2023. Οι 38.300 ευρώ που κοστίζει η εισαγωγική έκδοση δικαιολογούν τον πλούσιο βασικό εξοπλισμό, ενώ με δεκάδες επιλογές προαιρετικού εξοπλισμού, το Kodiaq προσαρμόζεται πλήρως στις όποιες ανάγκες έχετε. Ευχαριστούμε Skoda, που για ακόμα μια φορά δείχνεις τον δρόμο στη κατηγορία, και αντιλαμβάνεσαι τις ανάγκες της αγοράς, μα προπαντώς των υποψήφιων αγοραστών.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Τετρακύλινδρος, σε σειρά
Turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης, ήπια υβριδικός 48V
Χωρητικότητα 1498 κ.εκ.
Iσχύς κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 150 ίπποι / 5.000 – 6.000 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 250Nm / 1.500 – 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση
Κίνηση στους εμπρός τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 207 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 9,7 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 6,0 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 8,0 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 137 γρ./χλμ.
Pεζερβουάρ
55 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.758 x 1.864 x 1.679
Μεταξόνιο χλστ.: 2.789
Βάρος: 1665 κιλά
Χώρος αποσκευών
910 λίτρα
Τιμή αγοράς
Βασική έκδοση: 38.300 ευρώ
Τέλη κυκλοφορίας: 88,32 ευρώ
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμή MINI Countryman C: Mini to the (cli)max
How to hypercar: V12 κινητήρας, χειροκίνητο κιβώτιο και πόρτες Gullwing για το ακραίο NILU
Φόρμουλα 1: Συνεχίζει τη «μάχη» για μια θέση στο grid ο Andretti