ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή Porsche Macan 4: Full House

dokimi-porsche-macan-4-full-house-745526

Με τη νέα Porsche Macan, η γερμανική μάρκα ανεβάζει κατακόρυφα το πήχη στα ηλεκτροκίνητα SUV, με τρομερές επιδόσεις και περίσσιο στιλ.

Το πιο εμπορικό μοντέλο της Porsche πέρασε στη δεύτερη γενιά του, διατηρώντας τα χαρακτηριστικά που αγαπήσαμε αλλά πιο σημαντικά, με μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση για το σύστημα κίνησης και την οδηγική της συμπεριφορά. Πλέον, διατίθεται αποκλειστικά ως ηλεκτρικό μοντέλο και είναι διαθέσιμη σε τέσσερις εκδόσεις κινητήρα, με τη κορυφαία να διατηρεί -επίμονα- το όνομα “Turbo”. Αντίθετα με αυτή όμως, πρόκειται για τη πρώτη Porsche που χρησιμοποιεί τη πλατφόρμα PPE (Premium Platform Electric), που φτιάχτηκε για SUV, υπηστηρίζει αρχιτεκτονική 800V και έχει κατασκευαστεί σε συνεργασία με την Audi.

Δεν πέρασαν ούτε 10 χρόνια από τη παρουσίαση της πρώτης Macan και η Porsche κατάφερε να παρουσιάσει μια ολοκαίνουργια γενιά για το μικρό SUV της. Και δεν πρόκειται απλώς για ένα νέο αυτοκλίνητο, αλλά για μια νέα προσέγγιση για τον τρόπο που η μάρκα κατασκευάζει αυτοκίνητα. Την ίδια στιγμή βέβαια, υπογραμμίζει και τη πορεία που έχει χαράξει η Porsche προς την ηλεκτροκίνηση και το πόσο καλά το κάνει, καθώς η ίδια έχει θέσει ως στόχο το 80% της γκάμας της να είναι εξηλεκτρισμένο μέχρι το 2030. Μπορεί να ακούγεται θλιβερό, αλλά όταν οδηγήσεις τη νέα Macan (ή και την Taycan), αντιλαμβάνεσαι πως υπάρχει ελπίδα, με ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ευχαριστιέσαι στην οδήγηση. To 2031, η Porsche θα γιορτάσει 100 χρόνια λειτουργίας και έχει πολύ ενδιαφέρον να το σκεφτείς πόσο έχουν εξελιχθεί τα αυτοκίνητα της σε μόλις έναν αιώνα. Και η νέα Macan, είναι ένα λαμπρό παράδειγμα για ακριβώς αυτό.

Το «ηλεκτρικό» look

Η νέα Porsche Macan έχει μερικά κοινά στοιχεία με τη Taycan στην εμφάνιση της, όπως για παράδειγμα τα τετραπλά οριζόντια φώτα στο εμπρός μέρος, αλλά και την ενιαία LED μπάρα με το λογότυπο της μάρκας στο πίσω μέρος, που πλέον βλέπουμε πλέον σε όλες τις Porsche. Έχοντας πλέον δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα με κοινά χαρακτηριστικά, μπορούμε να πούμε πως αυτά αποτελούν μέρος της κατεύθυνσης που έχει πάρει σχεδιαστικά η Porsche για τα νέα της μοντέλα (και μου αρέσει πολύ – όσο η 911 διατηρεί τα στρογγυλά φανάρια). Η παρουσία της είναι πλέον ιδιαίτερα μυώδης, με ένα «πρησμένο» αμάξωμα με απαλές γραμμές αλλά έντονα χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα οι μεγάλες εισαγωγές αέρα που φιλοξενούν τα δεύτερα φωτιστικά σώματα και πιο σημαντικά, το χαμηλότερο κομμάτι της έχει επενδυθεί με πλαστικά σε μαύρη ματ απόχρωση, που όχι μόνο επιτρέπουν πιο ξέγνοιαστο off-road, αλλά σε συνδυασμό με τη σχετικά χαμηλή, coupe οροφή με το “Flyline”, δημιουργούν την ψευδαίσθηση μιας sport σιλουέτας, τονίζοντας τον δυναμικό χαρακτήρα της Macan. Παραδόξως, βλέπουμε μια περίπτωση που το… “full extra” δεν είναι η καλύτερη επιλογή, αφού ο -προαιρετικός- πίσω υαλοκαθαριστήρας μπορεί να είναι πρακτικός, αλλά χωρίς αυτόν, η Porsche Macan έχει ένα πολύ πιο «καθαρό» και αδιάκοπο look. Φυσικά, δεν γίνεται να αναφερθώ στο μαγευτικό της παστέλ μωβ χρώμα, που ταιριάζει απόλυτα στο αμάξωμα. Τέλος, είναι εξαιρετικά αεροδυναμική με συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0.25, χάρη στο εντελώς κλειστό κάτω μέρος της αλλά και τα ενεργά αεροδυναμικά στοιχεία, όπως το κινούμενο πίσω φτερό και μερικές εισαγωγές που ανοίγουν για επιπλέον ψύξη.

Το εσωτερικό της είναι αδιαμφισβήτητα Porsche, με πολυτελή και οδηγοκεντρικό σχεδιασμό και μια πλήρως μοντέρνα προσέγγιση, συνδυάζοντας αναλογικούς και ψηφιακούς χειρισμούς με τον ιδανικό τρόπο. Φυσικά η ποιότητα των υλικών και της συναρμολόγησης είναι αυτή που αρμόζει σε μια Porsche, με προσοχή ακόμη και στη μικρότερη λεπτομέρεια. Για την εκκίνηση του κινητήρα, ο περιστροφικός διακόπτης αντικαταστάθηκε από ένα κουμπί, αλλά παραμένει στην αριστερή πλευρά του πίνακα οργάνων, ο οποίος με τη σειρά του έχει αναβαθμιστεί σε μια μεγάλη κυρτή οθόνη με πολλές πληροφορίες αλλά καθαρή εμφάνιση. Φυσικά, κοιτώντας πιο δεξιά στη κονσόλα βλέπεις όχι μία, αλλά δύο ακόμη οθόνες: μία για το σύστημα infotainment και μια για τον συνεπιβάτη, η οποία ενεργοποιείται αυτόματα όταν κάποιος καθίσει στη θέση.

Τα καθίσματα είναι απόλυτα αναπαυτικά και έχουν αμέτρητες ρυθμίσεις για να βρεις την ιδανική θέση, ενώ η λειτουργία μασάζ αναβαθμίσει ακόμη περισσότερο την εμπειρία άνεσης για τους εμπρός επιβάτες. Οι αποθηκευτικοί χώροι είναι άφθονοι και ευρύχωροι, ενώ γενικότερα, ο χώρος της καμπίνας μπορεί να φιλοξενήσει με ευκολία 5 ενήλικες. To τιμόνι της έχει την ιδανική διάσταση και το χαρακτηριστικό περιστροφικό διακόπτη για την επιλογή προγράμματος οδήγησης, ενώ η ηλιοροφή του είναι πανοραμική και επιτρέπει σε άφθονο φυσικό φως να μπει μέσα στη καμπίνα.

Τεχνολογική υπεροχή

Η κορυφαία είδηση για τη νέα Porsche Macan είναι το γεγονός ότι είναι αμιγώς ηλεκτρική, αλλά αυτό είναι απλώς η επικεφαλίδα: δεν πρόκειται για ένα ακόμη EV, ούτε για μια Taycan σε SUV. Πρώτα απ’όλα, η αρχιτεκτονική των 800V της επιτρέπει να φορτίζει με εντυπωσιακές ταχύτητες έως 270 kW, άρα χρειάζεται μόλις 21 λεπτά για το 10%-80% στον κατάλληλο φορτιστή. Όπως έχουμε δει και στη Taycan, το νέο μοντέλο έχει επίσης θύρες φόρτισης και στις δύο πλευρές για πρακτικούς λόγους.Αντίθετα όμως με αυτή, δεν χρησιμοποιεί κιβώτιο δύο σχέσεων και παραμένει στη -παραδοσιακή για τα ηλεκτρικά- μία. Η μπαταρία της είναι μεγάλη, με ωφέλιμη χωρητικότητα 96 kWh και στην έκδοση της δοκιμής μας, βρίσκουμε την ιδανική ισορροπία μεταξύ επιδόσεων και αυτονομίας, καθώς μπορεί να καλύψει σχεδόν 600 χιλιόμετρα με μία φόρτιση. Χωρίς να μπω σε πολλές λεπτομέρειες, η Porsche έχει πολλές καινοτομίες στο κομμάτι της μπαταρίας και της διαχείρισης της ενέργειας και της θερμοκρασίας της.

Το αυτοκίνητο της δοκιμής χρησιμοποιεί δύο ηλεκτροκινητήρες, αποδίδοντας συνδυαστικά 408 ίππους και στους τέσσερις τροχούς. Ο κινητήρας του πίσω άξονα έχει περίπου 120 παραπάνω ίππους από αυτόν μπροστά και σε ομαλές συνθήκες οδήγησης ή χαμηλές ταχύτητες, η νέα Porsche Macan στο “normal” πρόγραμμα οδήγησης γίνεται πισωκίνητη για οικονομία ενέργειας, αλλά ο εμπρός άξονας ενεργοποιείται ακαριαία όταν χρειαστεί.

Παρά το βάρος των 2,3 τόνων, οι 408 ίπποι είναι αρκετοί για να κινηθείς γοργά, με μια πολύ όμορφη και γραμμική απόδοση της δύναμης στο δρόμο. Αντίθετα με τα περισσότερα ηλεκτρικά, που «τα δίνουν όλα» από τη στάση μέχρι τα 80 χλμ./ώρα και μετά …κρεμάνε, η νέα Porsche Macan επιταχύνει απροβλημάτιστα και σταθερά σε όλο το ταχύμετρο. Και ταυτόχρονα, δεν είναι νευρική στις χαμηλές ταχύτητες, κάνοντας τη πολύ πιο φιλική για χρήση στη πόλη.

Χωρίς αδυναμίες

Το τιμόνι της έχει το ιδανικό βάρος και εξαιρετική αίσθηση, δίνοντας σου το σωστό feedback ενώ ταυτόχρονα ανταποκρίνεται άμεσα σε κάθε προσθήκη. Και παρά το βάρος της, η Porsche Macan καταφέρνει να αλλάζει κατεύθυνση σχεδόν ακαριαία, με εντυπωσιακή ευελιξία και ούτε… κιχ από τα ελαστικά. Ο τρόπος με τον οποίο τα συστήματα υποβοήθησης σε κρατούν στη γραμμή σου είναι μαγευτικός, καθώς «δημιουργούν» παραπάνω πρόσφυση από ότι περιμένεις και όταν συνηθίσεις τη λειτουργία τους, μπορείς να βασιστείς σε αυτά για να κινηθείς ταχύτατα. Το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης ePTM ανταποκρίνεται σε ένα γλίστρημα 5 φορές πιο γρήγορα από ένα παραδοσιακό SUV, δηλαδή σε μόλις 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Σημαντικό ρόλο σε αυτή τη συμπεριφορά βέβαια, παίζει και το εξελιγμένο σύστημα αναρτήσεων, που κάνει το αυτοκίνητο απόλυτα προβλέψιμο. Στη δοκιμή μας είχαμε τη προαιρετική αερανάρτηση στην οποία μπορείς να ρυθμίσεις τόσο τη σκληρότητα της (με το PASM), όσο και το ύψος του αμαξώματος, με 4 διαφορετικά επίπεδα. Έτσι, ενώ το κέντρο βάρους της είναι ήδη 14 εκατοστά πιο χαμηλά σε σχέση με τη προηγούμενη γενιά, μπορείς να το κατεβάσεις 30 ακόμη χιλιοστά, φτάνοντας σε σημείο που αισθάνεσαι ότι οδηγείς ένα hot-hatch και όχι ένα SUV 2+ τόνων. Τα φρένα της είναι ένα ακόμη δυνατό σημείο, καθώς το σύστημα αναγεννητικής πέδησης μπορεί να ανακτήσει μέχρι και το 98% της ενέργειας του φρεναρίσματος ενώ δεν καταλαβαίνεις καν το πότε αρχίζουν να συμμετέχουν στο φρενάρισμα και τα υδραυλικά φρένα, καθώς η συνέργεια μεταξύ των δύο είναι άριστη.

Την ίδια στιγμή όμως, και αντίθετα με άλλα ηλεκτρικά, η Porsche Macan έχει και το “coast mode” με το οποίο μπορείς να αφήσεις το γκάζι και να κινηθείς μονάχα με τη φόρα σου, χωρίς να σε φρενάρει το σύστημα ανάκτησης. Ένα λίγο πιο οδηγοκεντρικό… gadget είναι το -προαιρετικό για τη Macan 4- Porsche Electric Sport Sound, όπου παίζει μερικούς συνοδεύτικούς ήχους αναλόγως της οδηγικής κατάστασης, μέσα από το ηχοσύστημα στην καμπίνα, αλλά και σε δύο εξωτερικά ηχεία.

Tην ίδια στιγμή, ενώ το αυτοκίνητο είχε καλοκαιρινά ελαστικά, με εντυπωσίασε το γεγονός ότι διατήρησε τα ίδια χαρακτηριστικά και τη πρόσφυση του ακόμη και με απότομες προσθήκες, έχοντας βέβαια επιλέξει το κατάλληλο πρόγραμμα οδήγησης off-road, το οποίο μοιράζει έξυπνα τη δύναμη στους τέσσερις τροχούς και μπορεί ακόμη και να προσομοιάσει το κλείδωμα ενός κεντρικού διαφορικού. Όταν κλείσεις τον έλεγχο ευστάθειας, ο ισχυρότερος πίσω κινητήρας του δίνει ένα ζωηρό χαρακτήρα και αποκτά τη προθυμία να υπερστρέψει θεαματικά, πριν επέμβουν οι εμπρός τροχοί για να σε «ισιώσουν».

Ικανή ²

Σε κάθε οδόστρωμα και κατάσταση που βρέθηκα, η Porsche Macan κινήθηκε απροβλημάτιστα και δεν σταμάτησε να με εντυπωσιάζει με το πόσο καλά κρύβει το βάρος της χάρη στο σωστό της στήσιμο αλλά και τα προηγμένα συστήματα ελέγχου. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που πραγματικά τα κάνει όλα, συνδυάζοντας άνεση και πρακτικότητα για τη καθημερινή χρήση μαζί με έναν εξαιρετικό sport χαρακτήρα, σε ένα πακέτο που δεν θα περιοριστεί μονάχα όπου έχει άσφαλτο. Ακόμη και αν δεν υπολογίσουμε τη κρατική επιδότηση των 9.000€ και θεωρήσουμε ότι κοστίζει 90.000€, είναι πολύ δύσκολο να βρεις ακόμη και σε θερμικές επιλογές, ένα τόσο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο. Στην τιμή βέβαια βάζω έναν αστερίσκο, γιατί μια Porsche χωρίς extra είναι σαν… μαγειρική χωρίς αλάτι. Τρώγεται αλλά… κάτι λείπει!

(τεχνικά χαρακτηριστικά)

Κινητήρας

Δύο ηλεκτροκινητήρες

Ένας εμπρός, ένας πίσω

Ισχύς

Μέγιστη Ισχύς: 408 ίπποι

Μέγιστη Ροπή: 650 Nm

Μετάδοση

Μόνιμη τετρακίνηση

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 220 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 5.2”

Μέση Κατανάλωση

Κατασκευαστή (WLTP): 17.9-21.1 kWh/100 χλμ.

Δοκιμής: 23.0 kWh/100 χλμ.

Μπαταρία

Συνολική χωρητικότητα: 100 kWh

Αξιοποιήσιμη χωρητικότητα: 95 kWh

Τάση μπαταρίας: 800V

Αυτονομία (WLTP): 516-613 χλμ.

Χρόνος φόρτισης

Οικιακή φόρτιση (2.3 kW): 48 ώρες και 45 λεπτά

Οικιακός φορτιστής (11 kW): 10 ώρες και 15 λεπτά

Ταχυφορτιστής 50 kW: 84 λεπτά (10%-80%)

Ταχυφορτιστής 350 kW: 21 λεπτά (10%-80%)

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.784 x 1.938 x 1.622

Μεταξόνιο 2.893 χλστ.

Βάρος 2.330 κιλά

Τιμή Αγοράς

Από 89.950 €

 

Όλες οι ειδήσεις

Ευρωπαϊκή Ένωση: Στην εποχή των Δασμών

Έκτακτα μέτρα της τροχαίας για τις γιορτές: Έλεγχοι και αλκοτέστ, τι θα συμβεί με τα φορτηγά

VW ID.3 GTX vs MG4 XPOWER: Τα GTI… αλλιώς

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο