Ακόμη και στην πιο προσιτή της έκδοση, η ανανεωμένη Cayenne είναι ένα SUV με δυναμική αίσθηση και κορυφαία ποιότητα.
του Θέμη Θεοδωρόπουλου, φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Η Porsche δεν κάνει ποτέ «μισές δουλειές» στα αυτοκίνητα που παράγει. Έτσι, λοιπόν, όταν αποφάσισαν να φτιάξουν το πρώτο τους SUV -το οποίο παρεμπιπτόντως έσωσε την εταιρία με τις πωλήσεις που σημείωσε-, δεν αρκέστηκαν στο να είναι… απλώς γρήγορο ή το σύστημα της τετρακίνησης να του επέτρεπε να κάνει μονάχα ελαφρύ offroad. Όχι, η μετριότητα δεν ικανοποιεί την Porsche. Έτσι, μπορεί να ξόδεψαν αμέτρητους πόρους, αλλά δημιούργησαν ένα αυτοκίνητο που τα κάνει όλα: πανίσχυροι κινητήρες, συστήματα αναρτήσεων και τετρακίνησης με προηγμένες τεχνολογίες, ακόμη και ένα αμάξωμα με μεγάλες γωνίες προσέγγισης και διαφυγής!
Έχουν περάσει, βέβαια, 22 χρόνια από όταν την αποκάλυψαν. Μέχρι σήμερα, η Cayenne δεν έχει σταματήσει να εξελίσσεται και να βελτιώνεται με κάθε νέα γενιά της. Απέκτησε αποδοτικά και ακόμη πιο ισχυρά συστήματα κίνησης, αύξησε ραγδαία τις τεχνολογίες της και πλέον προσφέρεται με μια μεγάλη γκάμα επιλογών για κινητήρα και, προφανώς, αμέτρητες δυνατότητες εξατομίκευσης. Στην τρίτη πλέον γενιά της, δείχνει να έχει τελειοποιήσει τη «συνταγή» και με το φετινό της facelift κάνει απλώς… finetuning μερικές λεπτομέρειες για να φρεσκάρει -κυρίως- την εμφάνισή της.
Όπως και σε κάθε facelift, έχουμε νέο σχεδιασμό στους εμπρός προβολείς (οι οποίοι πλέον είναι τεχνολογίας Matrix LED στον βασικό εξοπλισμό), αλλά και στον προφυλακτήρα με τις μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, με τα δύο στοιχεία να χάνουν το στρογγυλό look και να αποκτούν γωνίες, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να μην είναι εμφανές εκ πρώτης όψεως, αλλά και το καπό έχει πλέον πιο έντονες γραμμές. Αντίστοιχα, και τα φώτα στο πίσω μέρος είναι πλέον ανάγλυφα και πιο λεπτά και το όνομα της μάρκας τοποθετείται εντυπωσιακά κάτω από τη LED μπάρα που τα ενώνει, χωρίς κάποιο προστατευτικό τζάμι όπως παλιότερα.
Σχεδιαστές: Πόσες οθόνες θέλετε;
Porsche: Ναι
Ο πιο εύκολος τρόπος να ξεχωρίσεις το νέο μοντέλο, βέβαια, είναι από το εσωτερικό του. Εδώ έχουμε το νέο τιμόνι της Porsche, με τον περιστροφικό επιλογέα για το πρόγραμμα οδήγησης και χειρισμούς που δίνουν την αίσθηση πως… αιωρούνται. Πίσω του, μια νέα, κυρτή οθόνη 12,6 ιντσών για τον πίνακα οργάνων, ο οποίος έχει μια πληθώρα επιλογών για την εμφάνισή του και τις πληροφορίες που προβάλλει, αλλά και όμορφα γραφικά. Δίπλα του, μια ελαφρώς μικρότερη οθόνη αφής για το σύστημα infotainment, το οποίο έχει εξαιρετική ταχύτητα απόκρισης και συνοδεύεται από ένα δυνατό ηχοσύστημα.
Εάν είσαι… large στον προαιρετικό εξοπλισμό, μπορείς να βάλεις και μια τρίτη οθόνη, μπροστά από τον συνοδηγό, για να μπορεί να δει την ταχύτητα που κινείσαι ή το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, αλλά και να χειριστεί τη μουσική ή τον εσωτερικό φωτισμό. Μάλιστα, αυτή η οθόνη έχει ένα ειδικό φίλτρο μπροστά της, που ελαχιστοποιεί τη φωτεινότητά της από την οπτική γωνία του οδηγού για να μην τον αποσπά στο δρόμο. Ένα πάντοτε ευπρόσδεκτο χαρακτηριστικό στις Porsche είναι το αναλογικό ρολόι στην κορυφή του ταμπλό.
Αυτή η super-φουτουριστική προσέγγιση με τις τρεις οθόνες έφερε και σημαντικές αλλαγές στην κεντρική κονσόλα. Ο λεβιές των ταχυτήτων πλέον βρίσκεται ψηλότερα και στη θέση του έχουμε μια επίπεδη επιφάνεια με μια μικρή οθόνη και haptic χειρισμούς με συντομεύσεις για τον κλιματισμό και τα θερμαινόμενα/αεριζόμενα καθίσματα, όπως και μια ροδέλα για την ένταση της μουσικής. Οι χειρισμοί αφής δεν είναι και οι πιο πρακτικοί όσο οδηγείς, αλλά συνηθίζονται εύκολα. Στα πίσω καθίσματα, βρίσκουμε 3 ακόμη οθόνες! Δύο στα προσκέφαλα των εμπρός καθισμάτων για το infotainment και μια μικρότερη στο κέντρο, για τους χειρισμούς του κλιματισμού. Οι χώροι για τους επιβάτες σε κάθε θέση της καμπίνας είναι τεράστιοι και η ψηλή οροφή αλλά και η πανοραμική ηλιοροφή παίζουν σημαντικό ρόλο σε αυτό.
Τα καθίσματα είναι βολικά, ο χώρος αποσκευών μεγάλος και οι λειτουργίες άνεσης πολλές, με λειτουργίες όπως η αυτόματη αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων, ο ηλεκτρικός κοτσαδόρος που κρύβεται πίσω από τον προφυλακτήρα, αλλά και η δυνατότητα να χαμηλώσει το ύψος του αμαξώματος για ευκολότερη πρόσβαση ή εκφόρτωση αντικειμένων.
Ο… ταπεινός V6
Σε δύο συγκεκριμένα μοντέλα της Porsche, την Panamera και την Cayenne, υπάρχει η εξής ιδιοτροπία: Η εισαγωγική, αμιγώς θερμική έκδοση είναι ακριβότερη από την αντίστοιχη, αλλά αισθητά ισχυρότερη, plug-in υβριδική επιλογή, λόγω της φορολογίας βάσει ρύπων για τη χώρα μας. Έτσι, η Cayenne e-Hybrid των 470 ίππων της δοκιμής μας μπορεί να μην είναι η εισαγωγική Cayenne (καθώς υπάρχει και αμιγώς θερμική επιλογή με 353 ίππους), αλλά είναι η φθηνότερη επιλογή στην γκάμα του πολυτελούς SUV. Αυτές οι δύο επιλογές είναι μάλιστα οι μόνες στην γκάμα που χρησιμοποιούν έναν νέο V6 3 λίτρων (αντί για 2,9 της προηγούμενης γενιάς), καθώς η Cayenne S πλέον εφοδιάζεται με τον V8. Φυσικά, συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων και τετρακίνηση. Με το 0-100 να χρειάζεται λιγότερα από 5 δευτερόλεπτα και τελική που ξεπερνά τα 250 χιλιόμετρα την ώρα, σίγουρα δεν είναι αργό αυτοκίνητο, ακόμη και αν βρίσκεται στην αρχή του τιμοκαταλόγου.
Μέσα στην πόλη και με το κατάλληλο πρόγραμμα οδήγησης, είναι ένα πολύ άνετο αυτοκίνητο, ενώ με τη μεγάλη μπαταρία 25,9 kWh του υβριδικού συστήματος μπορεί να καλύψει εύκολα 60 χιλιόμετρα χωρίς να χρησιμοποιήσει τον V6 της. Και όταν κινείσαι αθόρυβα, εκτιμάς την άριστη ποιότητα κατασκευής, καθώς καμία λακκούβα δεν είναι αρκετή για να ακούσεις το παραμικρό τρίξιμο στις επενδύσεις. Σίγουρα, σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζουν οι ρυθμιζόμενες αναρτήσεις της, που στο κανονικό ύψος προσφέρουν εξαιρετική απόσβεση. Η Porsche έχει ανανεώσει πλήρως το σύστημα αναρτήσεων, με τα νέα αμορτισέρ να χαρίζουν έναν απαράμιλλο συνδυασμό άνεσης και ελέγχου αμαξώματος.
Όταν βέβαια επιλέξεις το Sport ή Sport Plus από το τιμόνι, το ύψος του αμαξώματος χαμηλώνει αισθητά και ξαφνικά, οδηγείς ένα αυτοκίνητο με πρόσφυση που αψηφά τους νόμους της φυσικής: παρά το βάρος των 2.425 κιλών και τα ελαστικά τεσσάρων εποχών, τα συστήματα υποβοήθησης λειτουργούν άριστα και καταφέρνεις να αλλάζεις κατεύθυνση ταχύτατα. Σου δίνει την αίσθηση πως οδηγείς ένα αυτοκίνητο με αρκετά μικρότερες διαστάσεις. Το τιμόνι έχει ωραία αίσθηση και feedback, ενώ το σύστημα πέδησης είναι το μοναδικό που μαρτυρά τα… παραπανίσια κιλά, αν και σε συνδυασμό με τη λειτουργία ανάκτησης ενέργειας σταματά ικανοποιητικά. Μαζί με αυτά τα προγράμματα οδήγησης, ελευθερώνεται και η ροπή του αέρα στις εξατμίσεις και ο ήχος βελτιώνεται, με ωραία χροιά σε όλο το φάσμα των στροφών και μικρά «σκασίματα» στις αλλαγές.
Όπως είπαμε και στην αρχή όμως, η Porsche είναι μια τελειομανής εταιρία. Έτσι, μαζί με τα προγράμματα οδήγησης που αναφέραμε παραπάνω, βρίσκεται και η επιλογή Off-Road, με την οποία ανακαλύπτεις μια ακόμη όψη του χαρακτήρα της Cayenne. Εδώ, οι αναρτήσεις ψηλώνουν και μπορείς να επιλέξεις 4 διαφορετικούς τύπους επιφάνειας (όπως λάσπη, χώμα ή άμμος) για να ρυθμίσει αντίστοιχα τα συστήματα ασφαλείας. Χάρη στην επίσκεψή μας στο παγοδρόμιο της Αθήνας αλλά και σε παραλίες των νοτίων προαστίων, καταφέραμε να σχηματίσουμε μια καλή εικόνα για τις ικανότητες του μεγαλύτερου SUV της Porsche σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης.
Μου έκανε εντύπωση η απουσία επιλογής για οδήγηση σε χιόνι ή πάγο, κάτι που έψαχνα στο μενού όταν φτάσαμε στο παγοδρόμιο της Αθήνας για ένα μέρος της φωτογράφισής μας. Επέλεξα το πρόγραμμα για τις πέτρες λοιπόν και έμεινα απόλυτα ικανοποιημένος, αν και οι προσθήκες σε πετάλια και τιμόνι έπρεπε να είναι πολύ ήπιες. Περίπου μία ώρα αφού φύγαμε από το παγοδρόμιο, είχαμε φτάσει στο άλλο άκρο τής εκτός δρόμου οδήγησης, καθώς βρισκόμασταν σε μια αμμουδιά. Και εδώ, με την αντίστοιχη επιλογή στο μενού της οδήγησης, κινηθήκαμε άνετοι και ανενόχλητοι, ενώ σε αυτήν την περίπτωση η απόκριση στο γκάζι γίνεται πολύ νωχελική, μηδενίζοντας τις πιθανότητες να θαφτούν τα ελαστικά της.
Ατελείωτες δυνατότητες
Από όποια πλευρά και να το δεις λοιπόν, η νέα Porsche Cayenne e-Hybrid είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο. Άνετη και οικονομική στην πόλη και το ταξίδι, δυναμική σε επαρχιακούς δρόμους και ασταμάτητη στο off-road. Από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε, βρίσκεται δικαίως στην κορυφή της κατηγορίας -που η ίδια δημιούργησε- και ακόμη και σε αυτή την αρκετά ψηλή τιμή αγοράς, λίγα αυτοκίνητα (και ακόμη λιγότερα SUV) μπορούν να προσφέρουν ένα τόσο ολοκληρωμένο πακέτο.
Πατινάζ στο Ice & Skate
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε το παγοδρόμιο Ice & Skate (Εμμανουήλ Παππά 7, Αιγάλεω 12242, 210 95 800 85) που μας παραχώρησε τεράστια παγόπιστα των 800 τ.μ. φυσικού πάγου, για να φωτογραφίσουμε τη νέα Cayenne, αλλά και να πάρουμε μια ιδέα για το πώς ανταποκρίνεται σε συνθήκες σχεδόν… μηδενικής πρόσφυσης. Η εμπειρία τού να οδηγείς μέσα σε αυτή την πίστα ήταν πρωτόγνωρη, καθώς ακούς τον πάγο να θρυμματίζεται στο πέρασμα των ελαστικών σου! Και, φυσικά, ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Olga Aktipi (@olga_aktipi), για τις εντυπωσιακές φιγούρες της δίπλα στο αυτοκίνητο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Εξακύλινδρος V6
Turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης
Χωρητικότητα 2.995 κ.εκ.
Iσχύς θερμικού κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 304 ίπποι / 5.400-6.400 σ.α.λ.
Μέγιστη Ροπή: 420 Nm ροπής / 1.400-4.800 σ.α.λ.
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 176 ίπποι
Μέγιστη Ροπή: 460 Nm
Συνδυαστική ισχύς
470 ίπποι
650 Nm ροπής
Μετάδοση
Κίνηση στους τέσσερις τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων Tiptronic S
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 254 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 4.9″
Μέση Κατανάλωση
Κατασκευαστή (WLTP): 1.5 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 33-42 γρ./χλμ.
Ρεζερβουάρ
75 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.930 Χ 1.983 Χ 1.696
Μεταξόνιο 2.895 χλστ.
Βάρος 2.425 κιλά
Χώρος Αποσκευών
545 λίτρα
Τιμή Αγοράς
Από 121.150€
Όλες οι ειδήσεις
Οδηγούμε τη νέα BMW X2 M35i στους δρόμους της Πορτογαλίας