ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή Porsche Cayenne e-Hybrid: Ακαταμάχητα γοητευτική, αδιανόητα ικανή!

dokimi-porsche-cayenne-e-hybrid-akatamachita-goiteftiki-adianoita-ikani-724840

Υπάρχει το τέλειο; Αυτή μάλλον είναι η ερώτηση που ομάδα της Porsche έθεσε πριν ξεκινήσει να εξελίσσει τη νεότερη Cayenne Coupé. Απάντησε θετικά για ακόμα μια φορά, στην εποχή που κάθε αυτοκίνητο χάνει το χαρακτήρα του και ξεφεύγει από συγκινήσεις. Αυτή η Porsche μένει πιστή, χωρίς να αφήνει τους πιουρίστες παραπονεμένους.

του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Πριν από περίπου 20 χρόνια η Porsche τάραξε τα νερά στην αυτοκινητοβιομηχανία, με μία απόφαση που δίχασε όλο τον κόσμο, μα περισσότερο όσους ήταν πιστοί και «βαμμένοι» στα χρώματα της εμβληματικής μάρκας από τη Στουτγάρδη. Μια υπερυψωμένη Porsche, που θα ζύγιζε δύο τόνους και θα μπορούσε να πάρει τα βουνά και τα λαγκάδια, όσο καλά θα μπορούσε να περάσει από την καυτή άσφαλτο μιας πίστας, φιλοξενώντας πέντε και τις αποσκευές τους μαζί. Μην κοιτάτε που τα σύγχρονα SUV έχουν απέραντες δυνατότητες εντός και εκτός δρόμου, στις αρχές του 2000 η ιστορία ήταν εντελώς διαφορετική. Δύο δεκαετίες μετά, η Porsche δεν δικαιώθηκε απλά, αλλά κατά μία έννοια έδειξε το δρόμο για τα σπορ SUV και το Cayenne της κρατά γερά τον τίτλο του Best Seller στην γκάμα της.

Με την Cayenne, όμως, η Porsche πρωτοτύπησε και σε ακόμα έναν τομέα, που τη σήμερον ημέρα χαρακτηρίζει κάθε νέο μοντέλο που λανσάρεται. Το 2014 την εξηλέκτρισε και έγινε η μόνη μάρκα στο κόσμο με τρία plug-in υβριδικά μοντέλα στη φαρέτρα της, μαζί με την Panamerae-Hybrid και την 918 Spyder. Στην τρίτη της γενιά πλέον και προσφάτως φρεσκαρισμένη, δείχνει πιο ώριμη από ποτέ και φέρνει τεχνολογίες αιχμής σε όλα τα επίπεδα, με τη βασικότερη αλλαγή να βρίσκεται μέσα και στην πλευρά του οδηγού. Αυτό για τις «ταπεινές» εκδόσεις τουλάχιστον, μιας και αλλαγές υπάρχουν στα μηχανικά σύνολα όσο οι εκδόσεις κινητήρων ανεβαίνουν σκαλοπάτι, με την ιπποδύναμη να αγγίζει τους εξωφρενικούς 740 ίππους. Μετά τη δοκιμή της «απλής» Cayenne στη βασική υβριδική έκδοση, ήρθε η ώρα να συμβιώσουμε και με την αντίστοιχη έκδοση της Cayenne Coupé. Μάλιστα, γράψαμε μαζί της 600 χιλιόμετρα εξερευνώντας την Ερμιονίδα, όπως διαβάσατε στο προηγούμενο τεύχος, χωρίς ωστόσο να αφήσουμε χιλιόμετρο να πάει χαμένο και στη βάση μας για τις ημέρες που βρισκόταν στα χέρια μας.

Νοσταλγική ομορφιά

Ο τρόπος που έχει καταφέρει η Porsche να σχεδιάσει ένα SUV που να ξεχωρίζει από το πλήθος, χωρίς σχεδιαστικές υπερβολές, με μια κλασικότητα σε κάθε πτυχή της και πάνω απ’ όλα αναφορές που τη συνδέουν με το ένδοξο παρελθόν, είναι το λιγότερο αξιοζήλευτος.

Οι επεμβάσεις είναι διακριτικές στην ανανέωσή της Cayenne, με τρόπο που δεν «πληγώνουν» το μοντέλο που αντικαθιστά και θα σε κάνουν να κοιτάξεις μια δεύτερη φορά για να σιγουρευτείς εάν είδες το facelift μοντέλο. Στην κουπέ σιλουέτα των 4,93 μέτρων, που δεν διαφοροποιείται φυσικά όσον αφορά την καμπυλότητα της οροφής, το στοιχείο που κάνει την έκδοση αυτή ακαταμάχητη, η Porsche σαν να έκανε ένα «non surgical facelift», έσβησε τις «ρυτίδες» έκανε την μπροστινή όψη της πιο καθαρή, με οριζόντιες γραμμές στον προφυλακτήρα, ανασχεδιασμένα νευρά στο καπό, μεγαλύτερους αεραγωγούς και νέας σχεδίασης φώτα, που στον βασικό εξοπλισμό πλέον έχουν τεχνολογία LED MATRIX και την πιο σύγχρονη χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή.

Cayenne

Οι θόλοι είναι πιο δυναμικά σχεδιασμένοι, με τα σχέδια των τροχών που τους γεμίζουν να είναι επίσης νέα και με τους μικρότερους διαθέσιμους να μετρούν από 20 ίντσες έως 22 στις προαιρετικές επιλογές, που, όπως μας συνηθίζει η Porsche, ξεπερνούν τη φαντασία. Στο πίσω μέρος έχει παραμείνει η ενιαία LED μπάρα, αλλά έχει τρισδιάστατη σχεδίαση πλέον, ενώ νέος είναι και ο διαχύτης, που ανάλογα με τον εξοπλισμό έχει τραπεζοειδείς ή τετραπλές απολήξεις για την εξάτμιση της Cayenne. Η διαδικασία διαμόρφωσης θα είναι σίγουρα πολύωρη και ίσως διασκεδαστική, αφού, όπως προείπαμε, η Porsche αφήνει την ευχέρεια στον υποψήφιο αγοραστή να την κάνει «δικιά του», βάζοντας το προσωπικό του στίγμα.

Κορυφαία ποιότητα, κορυφαία τεχνολογία

Cayenne

Από απαλό φρεσκάρισμα σε αλλαγές που παραπέμπουν σε ένα ολοκαίνουριο μοντέλο, η νέα Cayenne ήρθε πιο κοντά στον νέο και μοναδικό συγγενή που την «απειλεί» στις πωλήσεις, την ηλεκτρική Taycan – που επίσης ανανεώθηκε πρόσφατα. Μέσα στην ποιοτική καμπίνα της λοιπόν λίγα πράγματα θυμίζουν το προηγούμενο μοντέλο, τουλάχιστον όσα αφορούν στο ταμπλό. Με πιο επίπεδη σχεδίαση και οριζόντιες γραμμές αυτή, είναι ένα από τα πρώτα μοντέλα που ακολουθούν το trend των τριών οθονών. Η τρίτη, προσωπική οθόνη αφής του συνοδηγού αποτελεί ακόμα μία προαιρετική επιλογή στην απέραντη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού και έχει διαγώνιο 10,9”.

Cayenne

Έχει πολλαπλές χρήσεις και μπορεί να αποτελέσει εν δυνάμει ένα ξεχωριστό infotainment, στο οποίο ο οδηγός μπορεί να παρακολουθήσει πληροφορίες και τη δυναμική του αυτοκινήτου, να δει ταινίες, να παίξει παιχνίδια, να streamάρει μουσική, ακόμα και να συνδέσει ένα ξεχωριστό κινητό τηλέφωνο. Όταν δεν κάθεται κανείς, σβήνει εντελώς και δείχνει μόνο ειδοποιήσεις, ενώ όταν «παίζει» περιεχόμενο που μπορεί να αποσπάσει τον οδηγό κάνει τα δικά της κόλπα με τη φωτεινότητα ώστε να μην τον ενοχλεί. Το User Interface ακολουθεί την ίδια λογική με την ευρεία κεντρική οθόνη αφής 12,3”, που τρέχει το εύχρηστο και γρήγορο PCM. Είναι ίσως το τέλειο infotainment για αυτοκίνητο, μιας και όλα είναι διαθέσιμα με μεγάλα εικονίδια και εύκολα μενού, χρώματα για να ξεχωρίζουν και πραγματικά δεν του λείπει τίποτα που έχει να κάνει με συνδεσιμότητα ή πολυμέσα.

Η οθόνη του οδηγού είναι η μεγαλύτερη εκ των τριών στις 12,9” και είναι κυρτή αλά Taycan, με «αναλογικά» όργανα ή ψηφιακές προβολές που επιτρέπουν μερική παραμετροποίηση. Ένα μόνο παράπονο, γι’ αυτή την έκδοση τουλάχιστον, πως δεν μπορείς να έχεις μεγάλη ένδειξη για την επιλεγμένη σχέση, κάτι απαραίτητο σε μια σπορ κατασκευή. Έχεις ωστόσο ένα τεράστιο κεντρικό στροφόμετρο.

Πέραν της τελευταίας οθόνης, επηρεασμένα από το ηλεκτρικό τετράθυρο κουπέ της Porsche είναι τόσο το Power Button στα αριστερά όσο και ο μικρός λεβιές που αντικαθιστά τον επιλογέα της κεντρικής κονσόλας. Aυτή με τη σειρά της έχει ανασχεδιαστεί κάπως, όμως διατηρεί τους φυσικούς διακόπτες και τα απτικά κουμπιά, σε μία πανέμορφη γυαλιστερή μαύρη επιφάνεια που χρήζει προστατευτικού φιλμ για αποφυγή γρατζουνιών και δαχτυλιών. Υπάρχουν επίσης αναφορές από την 911, όπως το τιμόνι και οι χειρολαβές στις πόρτες.

Η ποιότητα κατασκευής είναι κορυφαία απ’ όπου και αν το (την) πιάσεις, κυριολεκτικά.

Οι χώροι αποθήκευσης είναι υπεραρκετοί, όπως επίσης οι χώροι για τους πίσω επιβάτες. Με μοναδική εξαίρεση τον μεσαίο επιβάτη που θα πρέπει να βολέψει τα πόδια του ελέω ψηλού κεντρικού τούνελ μετάδοσης. Ο χώρος αποσκευών είναι μειωμένος από τα 554 της Coupé χωρίς ηλεκτρική «βοήθεια» στα 404 λίτρα. Παραμένει όμως ικανοποιητικός και με λίγο στρίμωγμα θα χωρέσει κάθε αποσκευή.

Πιο πολιτισμένη απ’ ότι θα περίμενες!

Στην εξίσωση του plug-in υβριδικού συστήματος της βασικής, εξηλεκτρισμένης έκδοσης, έχουν προστεθεί νέος ηλεκτροκινητήρας και μπαταρία. Αφενός για να έχει περισσότερη συνολική ισχύ και να κινείται πιο άνετα χωρίς την αρωγή του θερμικού, αφετέρου για να μπορεί να καλύψει περισσότερα ηλεκτρικά χιλιόμετρα.

Cayenne

Ο θερμικός κινητήρας έχει και αυτός μικρές αλλαγές ώστε να είναι -«γκούχου»- πιο φιλικός ως προς το περιβάλλον. Παραμένει ο ίδιος τρίλιτρος V6 που έχει η βασική έκδοση της Cayenne, με μεταβλητό χρονισμό και βύθισμα βαλβίδων και ένα Twin-Scroll τούρμπο. Για την περίσταση αποδίδει 304 ίππους στις 5.300 με 6.400 σ.α.λ., όντας λιγότερο ισχυρός κατά 40 περίπου άτια από το μοντέλο που αντικαθιστά, αλλά και 420 Nm ροπής από πάρα πολύ χαμηλά, μόλις από τις 1.340 στροφές, και τα κρατά σταθερά μέχρι πολύ ψηλά, στις 5.300 σ.α.λ. Θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον να βλέπαμε αυτή την τόσο σταθερή καμπύλη της ροπής, που, σε συνδυασμό με τη δύναμη, γεμίζει όλο το φάσμα των στροφών.

Cayenne

Ο ηλεκτρικός κινητήρας, που είναι τοποθετημένος μεταξύ θερμικού και κιβωτίου, αποδίδει 40 περισσότερους ίππους και 60 περισσότερα Nm, οπότε η συνολική ισχύς ξεπερνάει την προηγούμενη έκδοση και φτάνει τους 470 ίππους, με λίγο μικρότερη ροπή στα 650 Nm, τα οποία καταλήγουν στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων Tiptronic S.

Porsche

Η αίσθηση στο δρόμο είναι αδιανόητα γραμμική, χωρίς ξεσπάσματα χαμηλά ή ψηλά. Είναι λες και έχεις την ίδια δύναμη διαθέσιμη παντού, με μικρό lag, αφού ο ηλεκτροκινητήρας και η άμεση ροπή του εξαλείφουν και την παραμικρή ιδέα αυτού. Δεν συγκλονίζει με τη δύναμή της, δεν σου λείπει όμως κιόλας. Είναι άλλωστε η βασική έκδοση, τι παραπάνω θα ήθελες από 0-100 σε 4,9” και τελική 254 χλμ./ώρα, από ένα υβριδικό και ογκώδες SUV το οποίο ταιριάζει γάντι σε ταξίδια και καθημερινές διαδρομές. Είναι ίσως η τέλεια συνταγή, παρότι υπάρχουν μικρά «θεματάκια» όσον αφορά τη συνεργασία των δύο μοτέρ, που πολλές φορές «τσακώνονται» για το πιο θα υπερισχύσει. Είναι και αυτό ένα κομμάτι του χαρακτήρα τους, μιας και η Porsche είναι ιδιαίτερα ψαγμένη στο υβριδικό κομμάτι εδώ και χρόνια.

Για το λόγο αυτόν γνωρίζει άλλωστε πως οι πελάτες που θα επιλέξουν αυτή την έκδοση θέλουν να κινούνται ηλεκτρικά για όσο το δυνατόν περισσότερα χιλιόμετρα, ίσως οι πωλήσεις της Taycan τους έπεισε γι’ αυτό ακόμα περισσότερο. Μεγαλύτερη μπαταρία λοιπόν στο πίσω μέρος, που αγγίζει τις 21,8 kWh ωφέλιμες και υπό ρεαλιστικές συνθήκες θα της χαρίσει 60 με 70 ηλεκτρικά χιλιόμετρα, μιας και με το βάρος που έχει να σπρώξει οτιδήποτε πάνω από αυτά θα είναι υπερβολή, ειδικότερα εκτός πόλης. Το μόνο σίγουρο είναι ότι με καθημερινή φόρτιση μπορεί να καλύπτει απλές διαδρομές χωρίς σταγόνα καύσιμο ή πιο πολλά χιλιόμετρα με ελάχιστο για τα δεδομένα, που μπορεί να περιοριστεί ακόμα και στα 5-6 λ./100 χλμ., όταν σε ταξίδι, ακόμα και όταν αυτή αδειάσει, φτάνει τα 8άρια. Εμείς πάντως οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι την απολαύσαμε και με άδεια μπαταρία παίζαμε στα 10άρια, που παραμένουν πολύ καλά.

Ηλεκτρικά μπορείς να κινηθείς με έως 135 χλμ./ώρα και χωρίς πρόβλημα, ενώ υπάρχει το ανάλογο πρόγραμμα οδήγησης για να μην παίρνει τα ηνία ο θερμικός, όσο η μπαταρία έχει αρκετές kWh διαθέσιμες. Φορτίζει επίσης στα 11kW, οπότε και θέλει 2,5 ωρίτσες για να πάρει αυτό το boost της χαμηλής κατανάλωσης και των αθόρυβων χιλιομέτρων. Ακόμα πάντως και με τον κινητήρα ενεργοποιημένο, η «δική μας» Coupé, χωρίς την προαιρετική σπορ εξάτμιση που έχει δυνατό μπάσο ήχο και αφήνει σκασιματάκια να ξεφύγουν, έχει πολιτισμένο χαρακτήρα, που αφήνει τη βελούδινη λειτουργία του κινητήρα να ξεχωρίσει και τη μελωδία του V6 να παίζει στο background και να σου υπενθυμίζει ότι «υπάρχει ελπίδα για τη βενζίνη (;)».

Το κιβώτιο αλλάζει μαεστρικά στο Sport Plus, είτε «κουνάει την μπαγκέτα του» ο οδηγός και πατάει ένα από τα φανταστικά σε αίσθηση Paddle είτε όταν η αυτόματη λειτουργία κάνει τα «δικά της». Ίσως μερικές φορές, το manual είναι απαραίτητο, αφού στο απότομο φρενάρισμα κατεβάζει σε σημεία που μπορεί να μην ήθελες. Υπάρχει και το Sport Chrono, που με την πίεση ενός μπουτόν απελευθερώνει για μερικά δευτερόλεπτα όλη την ισχύ του υβριδικού πακέτου.

Είναι σίγουρα SUV;

Αφήνοντας τον αυτοκινητόδρομο πίσω, στον οποίο αυτή η Cayenne καταπίνει τα χιλιόμετρα λες και γεννήθηκε για να κάνει μόνο αυτό, είναι που αρχίζει και δείχνει να ξεχωρίζει από το πλήθος. Δεν υπάρχει άλλο πολυτελές ή σπορ SUV που να μπορεί να κινηθεί έτσι σε μια στροφοδιαδρομή. Το τιμόνι της, αν και πιο ελαφρύ απ’ ό,τι το περιμένεις, είναι ακριβές όσο πρέπει και έχει σωστή αίσθηση. Τα φρένα, επίσης, δεν θυμίζουν υβριδικό μοντέλο και δεν έχουν κενά ισχύος από τη μεταφορά της αναγεννητικής πέδησης στις τεράστιες δαγκάνες. Η ανάρτηση, που εν προκειμένω είναι η προαιρετική αερανάρτηση, σε συνδυασμό με τα στάνταρ ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ PASM, κλέβει την παράσταση και εκμηδενίζει τις κλίσεις. Είναι εμφανώς πιο σκληρή από τα μοντέλα που ανταγωνίζεται, αλλά ποιοτική ταυτόχρονα σε κάθε τερέν. Είναι πιο άμεση και πιο ευέλικτη σε στροφοδιαδρομές από κάθε άλλο μοντέλο που ανταγωνίζεται, χωρίς να κουράζει ταυτόχρονα.

Cayenne

Είναι μαγεία και σε εθίζει, σε κάνει να θέλεις να ξεφεύγεις από τις ευθείες και να αναζητάς την τέλεια ορεινή διαδρομή, ακόμα και αν σε απομακρύνει μια ώρα από τον προορισμό σου. Στρίβει δαιμονισμένα, ακούει σε κάθε turn-in και είναι απόλυτη, χωρίς η ουρά να ελαφρώνει άσκοπα και απλά να συμμετέχει τόσο-όσο ώστε να πλαισιωθεί, ακόμα και χωρίς την τετραδιεύθυνση που μπορεί να προστεθεί και να κάνει τις στροφές-ευθείες, βοηθώντας ταυτόχρονα στην καθημερινή ευχρηστία της. Κινητήρας, πλαίσιο και ανάρτηση σε κάνουν να ξεχνάς το βάρος και την υποστροφή της Cayenne και να νομίζεις ότι ακόμα και σε ζυγαριά να τη βάλεις… θα πει ψέματα. Αυτά για το δρόμο, γιατί μην ξεχνάμε ότι αν την «ψηλώσεις» από το διακόπτη της κεντρικής κονσόλας, η εξελιγμένη τετρακίνηση και τα συστήματά της τη μεταμορφώνουν σε ένα θεριό ανήμερο, έτοιμο να καταβροχθίσει κάθε εμπόδιο και χωματόδρομο.

Ικανή «όσο δεν πάει» άλλωστε για τα κυβικά της στο off-road, αλλά σου πάει η καρδιά να τη λερώσεις με χώμα και πέτρες, όσο σου πάει η καρδιά να μειώσεις τη ζωή των ελαστικών σε «εσάκια»; Η Porsche Cayennee-Hybrid αποτελεί την τέλεια συνταγή και για τα δύο, μαζί με τους έξτρα πόντους καθημερινής, ηλεκτρικής άνεσης και ευχρηστίας. Το τέλειο σπορ SUV, που στην Coupé εκδοχή του είναι ακόμα πιο στιβαρό, ακόμα πιο οδηγοκεντρικό, ακόμα πιο ερωτεύσιμο!

Όλες οι ειδήσεις

Το νέο Ford Capri με την τεράστια αυτονομία πάτησε Ελλάδα – Πόσο κοστίζει;

Σου χάλασε το keyless; Έτσι θα μπεις στο αυτοκίνητο

Πρόβλημα σε λογισμικό της Microsoft δημιουργεί χάος στις μεταφορές παγκοσμίως

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο