Tο ευφάνταστο Peugeot 3008 και στην αμιγώς ηλεκτρική έκδοσή του ξεχωρίζει από το πλήθος, χάρη στην απαράμιλλη φινέτσα του, αλλά και στην απόδοσή του. Τι σου είναι τα γονίδια τελικά…
Του Αλέξανδρου Ι. Βενιού Φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου
Παρακαλώ συγκρατήστε τη φράση «BEV by design», γιατί εφεξής θα τη συναντούμε συχνά. Ο λόγος;
Έτσι βάφτισε το γκρουπ Stellantis την καινοτόμο κατασκευαστική φιλοσοφία, που θα εφαρμόζεται σε όλα ανεξαιρέτως τα μελλοντικά εξηλεκτρισμένα μοντέλα των εταιρειών που ανήκουν στον όμιλό της. Για να σας βάλουμε μία και καλή στο νόημά της, αναφέρουμε πως η κεντρική ιδέα της BEV by design προβλέπει η σχεδίαση των αμαξωμάτων να γίνεται κατά τέτοιον τρόπο έτσι ώστε να συνδυάζουν ισομερώς αισθητική και υψηλή απόδοση. Στόχος στο τελευταίο κομμάτι βεβαίως οι επιδόσεις να συνοδεύονται αυστηρά από χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα (βλ. κατανάλωση καυσίμου, εκπομπές ρύπων CΟ2).
Πρώτο δείγμα γραφής της συγκεκριμένης φιλοσοφίας το ολοκαίνουριο Peugeot 3008, που δοκιμάσαμε τον περασμένο Ιούλιο στην ήπια υβριδική εκδοχή με τους 136 ίππους (βλ. τεύχος 74). Η «επίγευση» που μας άφησε ήταν συνολικά ιδιαίτερα ευχάριστη, τόσο με το χάρμα οφθαλμών εξαιρετικό παρουσιαστικό της όσο και με την ανέλπιστα καλή απόδοσή του. Στην πράξη ο Βενιαμίν της νέας γενιάς του μεσαίου γαλλικού SUV (σ.σ.: υπενθυμίζουμε πως μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένουμε τη plug-in υβριδική έκδοση των 195 ίππων) αποδείχθηκε ολοκληρωμένος και ως εκ τούτου άκρως ανταγωνιστικός.
Σήμερα επανερχόμαστε στο σημαντικό νέο 3008, έχοντας και πάλι ως δείγμα γραφής τον Βενιαμίν των αμιγώς ηλεκτρικών αυτή τη φορά (αναμένονται δύο ακόμα εκδόσεις με 231 και 326 ίππους), που χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα 210 ίππων και μπαταρία χωρητικότητας 77 kWh (73 kWh ωφέλιμη). Κέρδη, απώλειες, νέα δεδομένα και -αναπόφευκτες- διαφορές στις γραμμές που έπονται.
Κρυφός άσος
Ξεκινάμε με μία συνοπτική αναφορά στα οφθαλμοφανή: Ως παρουσία δεν καταγράφεται καμία απολύτως διαφορά σε σχέση με όσα γνωρίσαμε πριν από τρεις περίπου μήνες. Πλην φυσικά της προσθήκης του γράμματος «Ε» δίπλα στο λογότυπο «3008» στην πόρτα του χώρου αποσκευών, αλλά πέραν αυτού ουδέν. H αναμφίβολα υπέροχη εικόνα, υπέροχη ως αισθητική, αλλά και ως σύλληψη (εκπληκτικό το πάντρεμα των Fastback και SUV χαρακτηριστικών), διατηρείται στο ακέραιο, δείχνοντας όντως τον δρόμο στους πάντες.
Ανάλογα θετικά συναισθήματα προκαλεί εκ νέου και η ατμόσφαιρα που επικρατεί στο πανέμορφο σαλόνι, όπου δεσπόζουν και πάλι το i-Cockpit με την εντυπωσιακή ενιαία αιωρούμενη πανοραμική οθόνη 21 ιντσών, όπου φιλοξενούνται ο πίνακας οργάνων και η έγχρωμη κεντρική οθόνη αφής του infotainment, η φαντασμαγορική κεντρική κονσόλα και ο βασικός εξοπλισμός ψηφιακής τεχνολογίας, που περιλαμβάνει κυριολεκτικά ό,τι επιθυμούν και ό,τι φαντάζονται οι φανατικοί της υψηλής τεχνολογίας!
Άπαντα τα προαναφερόμενα συνθέτουν και στην αμιγώς ηλεκτρική έκδοση ένα υπερτονισμένα οδηγοκεντρικό πιλοτήριο, του οποίου η υψηλή ποιότητα κατασκευής και ο εκλεπτυσμένος διάκοσμος -ειδικά στην κορυφαία έκδοση GT της δοκιμής που διέθετε δερμάτινο σαλόνι- το τοποθετούν αυτοδικαίως σε premium επίπεδο.
Μετά τα… προκαταρκτικά έφτασε η στιγμή να αναφερθούμε εκτενέστερα στη νέα πλατφόρμα STLA Medium, που αποτελεί τη βάση της προαναφερόμενης νέας κατασκευαστικής φιλοσοφίας BEV by design. Η σχεδίασή της επιτρέπει τη χρήση της σε ήπια plug-in υβριδικά, αλλά και αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα της μεσαίας κατηγορίας C και της αμέσως μεγαλύτερης D, καθώς και τη χρήση μπαταριών μεγάλης χωρητικότητας (έως 98kWh). Ταυτόχρονα η στιβαρότατη κατασκευαστική δομή της μπορεί να υποστηρίξει υψηλές ιπποδυνάμεις, αποτελώντας σε κάθε περίπτωση πλεονέκτημα και σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, όπως διαπιστώσαμε στην πράξη.
Ολίγα τεχνικά ακόμα
Παραμένοντας στα τεχνικά χαρακτηριστικά, βλέπουμε πως η μικρή έκδοση χρησιμοποιεί έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη, του οποίου η μέγιστη απόδοση (ιπποδύναμη/ροπή) μεταβάλλεται αναλόγως προγράμματος οδήγησης (Eco, Normal, Sport). Έτσι στο ήπιο πρόγραμμα Eco αποδίδει 170 ίππους και 270 Nm, στο Normal 191 ίππους και 300 Nm, ενώ στο Sport αποδίδεται η πλήρης ονομαστική ισχύς των 210 ίππων και των 345 Nm ροπής, που μεταδίδονται στον εμπρός άξονα μέσω κιβωτίου μονής σχέσης. Όσον αφορά στην υγρόψυκτη συστοιχία των μπαταριών ιόντων λιθίου ονομαστικής χωρητικότητας 77 kWh (ωφέλιμη 73 kWh), αυτή εδράζεται εντός της πλατφόρμας STLA Medium κάτω ακριβώς από το δάπεδο του 3008 και λειτουργεί σε κύκλωμα 400V, υποστηρίζοντας φόρτιση έως 160 kW.
Έτσι η φόρτιση σε ταχυφορτιστή από 20% έως 80% ολοκληρώνεται σε περίπου 30 λεπτά, ενώ αν φορτίσετε σε Wallbox με τον στάνταρ ενσωματωμένο φορτιστή των 11 kW, για το ίδιο ακριβώς επίπεδο (20%-80%) απαιτούνται περίπου 4 ώρες και 50 λεπτά. Επιπρόσθετα, παρέχει λειτουργίες V2G (που επιτρέπει προγραμματισμό φόρτισης) και V2L (παροχή ρεύματος έως 3kW και 16Α σε εξωτερική ηλεκτρική συσκευή). Όσον αφορά στο φλέγον ζήτημα της μέγιστης αυτονομίας, η Peugeot ανακοινώνει πως φθάνει τα 525 χιλιόμετρα με μέση κατανάλωση ρεύματος 13,9kWh/100 κατά WLTP. Η προσεγμένη αεροδυναμική του αμαξώματος ασφαλώς και συνδέεται άμεσα με τα παραπάνω, ενώ δύο επιπλέον τεχνικά χαρακτηριστικά που συμπεριλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό, συνδράμοντας προς τη χαμηλή κατανάλωση ενέργειας, είναι η αντλία θερμότητας και η ρυθμιζόμενη ανάκτηση ενέργειας σε τρία επίπεδα μέσω των paddles στο τιμόνι.
Κέρδη και απώλειες
Στα κέρδη της ολοκαίνουριας αμιγώς ηλεκτρικής έκδοσης του 3008 σίγουρα συγκαταλέγονται η συνήθης ακαριαία απόκριση του ηλεκτροκινητήρα, που μετατρέπει σε απόλαυση την κίνηση στην πόλη και την προσπέραση σε ανοιχτό δρόμο ακόμα και με πλήρες φορτίο. Επί των κερδών, ωστόσο, προστίθεται και η λογική μέση κατανάλωση, η οποία κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας «κλείδωσε» στα 17,2 kWh/100 χλμ. με πραγματική αυτονομία περίπου 430 χιλιόμετρα. Εδώ οφείλουμε να αναφέρουμε πάντως πως τα παραπάνω μεγέθη επιτεύχθηκαν χωρίς χρήση κλιματισμού και με ρεαλιστικές συνθήκες κίνησης (ούτε πολύ γρήγορα ασφαλώς ούτε όμως και με περιοριστή ταχύτητας στα 70 χλμ./ώρα), οπότε, ναι, μπορούμε να μιλάμε για μία πολύ καλή επίδοση τηρουμένων των αναλογιών. Σημειωτέον, δε, πως κατ’ ουσίαν αναφερόμαστε σε ένα μεγάλο σε όγκο αυτοκίνητο, του οποίου το βάρος φθάνει τα 2.114 κιλά, εκ των οποίων τα 520 κιλά αντιστοιχούν στις μπαταρίες!
Αν πάντως υιοθετήσετε τον αρμόζοντα, σε αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, ήπιο τρόπο οδήγησης με τη φόρα δηλαδή, τότε η μέση πραγματική κατανάλωση μπορεί να μειωθεί και να παραμείνει σε επίπεδο που απέχει παρασάγγας των τυποποιημένων μετρήσεων του εργοστασίου (βλ. 15,0-15,6 kWh/ 100 χλμ.). Λίαν καλώς όσον αφορά στην κατανάλωση και στην αυτονομία, από επιδόσεις όμως πώς τα πάει το Peugeot e-3008; Εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα και μάλλον αναμενόμενα. Με δεδομένο το αυξημένο βάρος και τη μέγιστη ιπποδύναμη των 210 ίππων, τα 8,8 δευτερόλεπτα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του 0-100 χλμ./ώρα αποτελούν μία τιμή που προφανώς δεν εντυπωσιάζει, αναλογιζόμενοι βεβαίως τις εκρηκτικές επιδόσεις πολύ ισχυρότερων αμιγώς ηλεκτρικών που έχουμε δοκιμάσει κατά καιρούς. Παρ’ όλα αυτά, με τα μέτρα και τα σταθμά ενός αντίστοιχου σε όγκο οικογενειακού μοντέλου, οι επιδόσεις του είναι ικανοποιητικές, τόσο σε επίπεδο αίσθησης όσο και σε επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας, ενώ η τελική του ταχύτητα περιορίζεται στα 170 χλμ./ώρα.
Κέρδη και απώλειες (η συνέχεια)
Τα εξαιρετικά καθίσματα και η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, σε συνδυασμό με την προσεγμένη ηχομόνωση της καμπίνας, έχουν αποφέρει ποιότητα κύλισης που αγγίζει σε ποσοστό το 95% τα μνημειώδη ειωθότα της Peugeot στον συγκεκριμένο τομέα.
Εν ολίγοις, σχεδόν υπεράνω κριτικής η παρεχόμενη άνεση που προσφέρει το e-3008 στους επιβάτες του, προστατεύοντάς τους αποτελεσματικά από τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Το «σχεδόν» που μόλις διαβάσατε ωστόσο, έτσι για να σας λυθεί η απορία, σχετίζεται άρρηκτα με το χαμηλό προφίλ και το μεγάλο πλάτος των ελαστικών (235/50 R 19), που επιτρέπει στις εγκάρσιες κακοτεχνίες να γίνονται λίγο πιο αισθητές. Παρ’ όλα αυτά, η άνεση είναι κορυφαία και αυτό συγκρατούμε εν τέλει. Όσον αφορά στην οδική συμπεριφορά του υπό γωνία, παρά την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τους δύο+ τόνους βάρους, στρίβει με ασφάλεια, χωρίς να αντιδρά άτσαλα στην υπερβολή.
Ωστόσο, σε κλειστές στροφές ή σε δρόμο με κακής ποιότητας άσφαλτο, αν πιεστεί υπέρ το δέον εμφανίζει έντονη υποστροφή, η οποία ελέγχεται από το σύστημα ευστάθειας χωρίς περαιτέρω επακόλουθα. Εξάλλου το e-3008 δεν είναι 205 GTi, δεν φτιάχτηκε για να στρίβει όπως έρχεσαι, δεν είναι αυτός ο λόγος της ύπαρξής του! Αντιθέτως, φτιάχτηκε για να σε μεταφέρει σε ηλεκτρικούς μεν ρυθμούς, ωστόσο με κορυφαία άνεση, υψηλή ενεργητική ασφάλεια και πάντοτε… γαλήνια. Και εκεί ακριβώς, είτε στο ταξίδι είτε στην πόλη, όπου κινείται αεράτα και παρκάρει με τον ίδιο ακριβώς τρόπο χάρη στο τιμόνι που κόβει αρκετά (κύκλος στροφής 10,6 μέτρα), είτε στη ρουτίνα της καθημερινής αγγαρείας σπίτι-γραφείο, τα καταφέρνει μία χαρά δίχως ιδιαίτερους συμβιβασμούς.
Τελικώς,
Το νέο Peugeot 3008 και στην αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του, έστω τη «μικρή» των 210 ίππων, εκτός από τα εμφανή και ήδη γνωστά προτερήματα (βλ. απαράμιλλη αισθητική εντός-εκτός για βραβείο βιομηχανικού σχεδίου, υψηλή ποιότητα κατασκευής, premium χαρακτήρα), διαθέτει, επιπλέον, ικανοποιητική αυτονομία, εξαιρετική ποιότητα κύλισης, ενώ η οδική του συμπεριφορά παραμένει ασφαλής παρά το αυξημένο βάρος. Η τιμή πώλησης της βασικής έκδοσης Allure στις 52.500 ευρώ (χωρίς κρατική επιδότηση) ή 43.500 ευρώ (με επιδότηση του «Κινούμαι ηλεκτρικά 3») αναμφίβολα το τοποθετεί με οικονομοτεχνικά κριτήρια απέναντι σε κάποιες εξίσου αξιόλογες προτάσεις του ανταγωνισμού, που ενδεχομένως τα καταφέρνουν λίγο καλύτερα στους τομείς των επιδόσεων ή της αυτονομίας. Όμως ουδείς ανταγωνιστής του δεν μπορεί να προκαλέσει τα μοναδικά συναισθήματα που γεννούν η πανέμορφη αισθητική και η απαράμιλλη φινέτσα του e-3008. Κι επειδή, όπως ξέρουμε όλοι πολύ καλά, όταν προστάζει η καρδιά τότε η λογική κλειδαμπαρώνεται στα…πιτς, άρα με την ευχή μας… καλοτάξιδο!
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Ηλεκτροκινητήρας
Σύγχρονου μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς: 210 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 343 Nm
Μετάδοση
Κίνηση στους εμπρός τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 170 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 8,8 δλ.
Κατανάλωση
Κατασκευαστή (WLTP): 13,9kWh/100 χλμ.
Δοκιμής: 17,2 kWh/100 χλμ.
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.542 x 1.895 x 1.641
Μεταξόνιο χλστ.: 2.739
Βάρος: 2.114 κιλά
Χώρος αποσκευών
520 λίτρα
Τιμή αγοράς
Βασική έκδοση (Allure): από 52.500 ευρώ
Έκδοση δοκιμής (GT): από 55.800 ευρώ
Τέλη κυκλοφορίας: –
Όλες οι ειδήσεις
Τα καλύτερα 11+1 αυτοκίνητα επιδόσεων για το 2024 (βίντεο)
Φόρμουλα 1: Ένα δύσκολο παζλ στο Iντερλάγος
BYD: Ιστορική πρωτιά – Ο κύκλος εργασιών της ξεπέρασε την Tesla