Το πρώτο μοντέλο της MINI που φέρει τη σφραγίδα «Made in Germany» συστήνεται στην ελληνική αγορά, φέροντας ως αρετές του την τεχνολογική του ανανέωση, μα προπαντός τους άφθονους χώρους που προσφέρει.
Του Κωνσταντίνου Παρασκευόπουλου, φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου
Μεγαλύτερο σε κάθε πιθανή διάσταση που μπορείτε να σκεφτείτε (δεκατρία εκατοστά μακρύτερο και οκτώ εκατοστά ψηλότερο από το προηγούμενο μοντέλο), με κινητήρες βενζίνης, πετρελαίου, και ηλεκτρικούς, το νέο MINI Countryman έρχεται να συνεχίσει την άκρως επιτυχημένη εμπορική πορεία που εδώ και 14 χρόνια έχουν χαράξει οι δύο προηγούμενες γενιές του. Πλήρως επανασχεδιασμένο και τόσο μεγάλο ώστε να συγκαταλέγεται πλέον στην κατηγορία C-SUV, το νέο μοντέλο φέρει έναν ολόφρεσκο αέρα τόσο στη μάρκα όσο και στην κατηγορία γενικότερα.
Έργο τέχνης
Το νέο MINI Countryman, ενστερνιζόμενο τη νέα σχεδιαστική προσέγγιση Charismatic Simplicity της μάρκας, φέρει μινιμαλιστικά χαρακτηριστικά που το κάνουν αμέσως να ξεχωρίζει και να εκφράζει όσο ποτέ άλλοτε τον off-road χαρακτήρα του.
Η νέα οκταγωνική μάσκα που κοσμεί το εμπρός τμήμα, μαζί με τα νέα φωτιστικά σώματα που κυριολεκτικά σου κλείνουν το μάτι (όποτε το ξεκλειδώνεις) αποτελούν σημείο αναφοράς για τη σχεδίαση του νέου MINI. Στο προφίλ οι μεγάλες δίχρωμες ζάντες αλουμινίου των 20 γεμίζουν πλήρως τους θόλους, ενώ η ελαφρώς κυρτή οροφή μεταβαίνει απρόσκοπτα στη νέα κολόνα C, η οποία τονίζει εντονότερα τον οπτικό διαχωρισμό του αμαξώματος σε τρία μέρη. Στο πίσω μέρος οι καθαρές γραμμές, τα χωνευτά φωτιστικά σώματα και ο προεξέχων προφυλακτήρας τονίζει εντονότερα το μεγαλύτερο πλάτος του νέου Countryman.
Απρόσμενα φιλόξενο
Το εσωτερικό του νέου MINI Countryman είναι εξίσου εντυπωσιακό με το εξωτερικό. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί φαίνονται ανθεκτικά στο χρόνο, έχουν ευχάριστη όψη και δείχνουν να μη φθείρονται στο χρόνο (ωστόσο η μεγάλη υφασμάτινη επιφάνεια στο κεντρικό φιλέτο του ταμπλό δείχνει να είναι επιρρεπής και να καθαρίζει δύσκολα εάν λερωθεί).
Η θέση οδήγησης είναι σχετικά ψηλή -με τα δερμάτινα μπάκετ John Cooper Works καθίσματα να είναι πολύ άνετα και υποστηρικτικά-, προσφέροντας έτσι πολύ καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις (σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η αντικατάσταση του πίνακα οργάνων με ένα head-up display), ενώ αξίζει να τονιστεί πως οι χώροι έχουν αυξηθεί σημαντικά όχι μόνο για τους μπροστά, αλλά και για τους πίσω επιβάτες.
Για αυτούς η πίσω σειρά καθισμάτων μπορεί να ρυθμιστεί κατά τον διαμήκη άξονα σε μια διαδρομή μήκους έως και 13 εκατοστά, ενώ η πλάτη των τριών πίσω καθισμάτων ρυθμίζεται επίσης μεμονωμένα σε έξι θέσεις και σε γωνία έως και 12 μοίρες. Οι χώροι για μικροαντικέιμενα είναι άκρως ικανοποιητικοί, αν και θα θέλαμε το εμπρός υποβραχιόνιο να ανοίγει και το κουτί αποθηκευτικού χώρου στην κεντρική κονσόλα να είναι συρόμενο. Υπό κανονική διαμόρφωση ο χώρος αποσκευών μετράει 460 λίτρα, που με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων γίνονται 1.450.
Σημείο αναφοράς
Ακολουθώντας την πάγια τακτική της πρώην βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας της Οξφόρδης, το κέντρο του ταμπλό κοσμεί μια μεγάλη ευκρινέστατη στρογγυλή οθόνη OLED 240 χιλιοστών, μέσω της οποίας ελέγχονται όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου (ορισμένες φορές ωστόσο η απόκριση δεν ήταν η επιθυμητή, μιας και αυτή κολλούσε). Στο επάνω μέρος εμφανίζεται μόνιμα η ταχύτητα του οχήματος, η επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο και η στάθμη του καυσίμου, ενώ από το κάτω μέρος επιλέγονται ανά πάσα στιγμή άμεσα οι λειτουργίες του συστήματος πλοήγησης, του ραδιοφώνου, του τηλέφωνο και του κλιματισμού.
Στο μεσαίο μέρος εμφανίζονται κατά περίπτωση όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες, κατά το πρότυπο χρήσης ενός smartphone. Εντύπωση μας έκανε ότι στη λογική χειρισμού του Apple CarPlay εμφανίζεται όλη η οθόνη του κινητού, ενώ με τη χρήση της επαυξημένης πραγματικότητας στο εργοστασιακό σύστημα πλοήγησης, η χρήση των χαρτών της οποιασδήποτε άλλης εφαρμογής δείχνει τουλάχιστον ξεπερασμένη.
Τις εντυπώσεις κλέβει απρόσμενα ο νέος τετράποδος φωνητικός βοηθός της μάρκας, ο Spike! Αν και δεν είναι διαθέσιμος στη γλώσσα μας, ο Spike εμφανίζεται στο κάτω μέρος της οθόνης κάθε φορά που λέτε «Hey MINI» και μπορεί να ελέγχει την πλοήγηση, το τηλέφωνο, την ψυχαγωγία και πολλές άλλες λειτουργίες του οχήματος μέσω φωνητικών εντολών. Τέλος, μέσω του MINI Connected Store & App Store μπορείτε να περιηγηθείτε στο ψηφιακό κατάστημα της μάρκας και να κατεβάσετε εφαρμογές τρίτων παρόχων.
Χατ τρικ
Η MINI μερίμνησε ιδιαίτερα έτσι ώστε το νέο της μοντέλο να μην αφήνει καμία αιχμή ακόμη και στη βασική του έκδοση. Έτσι κάθε Countryman διαθέτει ζάντες ελαφρού κράματος 17’’, αισθητήρες παρκαρίσματος, κάμερα οπισθοπορείας, ενεργή υποβοήθηση στάθμευσης, υποβοήθηση οπισθοπορείας, σύστημα προειδοποίηση πεζών – εγκατάλειψης λωρίδας – προσέγγισης αυτοκινήτων, ένδειξη ορίων ταχύτητας, αυτόματο κλιματισμό, αυτόματη πόρτα χώρου αποσκευών, ράγες οροφής και φωτιστικά σώματα LED.
Ωστόσο, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν εξοπλισμένο στην κορυφαία έκδοση Favoured και παράλληλα έφερε το πακέτο XL, που μεταξύ των 26 στοιχείων που διαθέτει φέρει: ηλεκτρικά ανοιγόμενη πανοραμική ηλιοροφή, θέση ασύρματης φόρτισης, σύστημα άνετης πρόσβασης, ηχοσύστημα Harman Kardon, ηλεκτρική ρύθμιση των εμπρός θερμαινόμενων καθισμάτων με λειτουργία μασάζ για τον οδηγό και τα πακέτα Driving Assistant Professional, Driving Assistant Plus και Parking Assistant Plus, υποστηρίζοντας ολιστικά τον οδηγό στην καθημερινή του οδήγηση, συνθέτοντας για πρώτη φορά την αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2 σε μοντέλο με το λογότυπο της MINI.
Από το Μόναχο, με αγάπη
Κάτω από το καπό της βασικής έκδοσης, θα συναντήσουμε τον γνώριμο αλουμινένιο τρικύλινδρο 1.500άρη βενζινοκινητήρα 156 ίππων του βαυαρικού γκρουπ, με κωδικό B38A15P, που κατασκευάζεται στο εργοστάσιο του Μονάχου και τροφοδοτεί μεταξύ άλλων και τις BMW X1 και X2. Τον κινητήρα εσωτερικής καύσης εκτός του στροβιλοσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας επικουρεί και ένας ηλεκτροκινητήρας 20 ίππων, που αντλεί τη δύναμή του από μια μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 0,96 kWh. Έτσι η συνδυαστική απόδοση του ήπια υβριδικού συνόλου αγγίζει τους 170 ίππους, ενώ εξαιτίας της αναλογίας διαδρομής – διαμέτρου του εμβόλου, τα 280Nm ροπής είναι ήδη διαθέσιμα από τις 1.500 έως τις 4.400 σ.α.λ. Μιλώντας με απόλυτα αριθμητικά νούμερα, τα πρώτα 100 χιλιόμετρα έρχονται από στάση σε 8,3 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 212 χιλιόμετρα την ώρα, ωστόσο η αίσθηση που δίνει το μοντέλο είναι πως διαθέτει σαφώς περισσότερη δύναμη από αυτή που δίνει η εταιρία.
Στην πράξη ο κινητήρας είναι πολιτισμένος, με την ισχύ του να αποδίδεται ναι μεν ψηλά, όμως με αξιοσέβαστη ευστροφία και δίχως σημάδια κόπωσης ακόμα και στα «κόκκινα» του στροφόμετρου. Εκεί ωστόσο η απουσία του τέταρτου κυλίνδρου θα γίνει αντιληπτή εξαιτίας του χαρακτηριστικού θορύβου που γίνεται φανερός, έως ότου το διπλοσύμπλεκτο αυτόματο κιβώτιο των 7 σχέσεων να ανεβάσει ταχύτητα ρίχνοντας έτσι τις στροφές.
Η κλιμάκωση του τελευταίου επιτρέπει τη λειτουργία του κινητήρα στην ωφέλιμη περιοχή στροφών, ενώ ακόμα και στη ρύθμιση L που ανεβάζει τη σχέση όσο το δυνατόν συντομότερα οι αλλαγές πραγματοποιούνται άμεσα και απρόσκοπτα τόσο προς το ανέβασμα όσο και προς το κατέβασμα. Το μοναδικό χαρακτηριστικό που λείπει από αυτό είναι οι μοχλοδιακόπτες αλλαγής ταχυτήτων πίσω από το τιμόνι, οι οποίοι διατίθενται προς ακατανόητο λόγο αποκλειστικά στην έκδοση John Cooper Works Trim.
Πολύπλευρη προσωπικότητα
Στο επίμαχο θέμα, η κατανάλωση κινήθηκε σε αντίστοιχα με τη μάρκα του αυτοκινήτου επίπεδα, με τα 5,5 λίτρα/100 χιλιόμετρα να είναι απαραίτητα για την τροφοδοσία του μοντέλου σε περιβάλλον αυτοκινητοδρόμου και τα 6,8 λίτρα να επιτυγχάνονται με σχετική σύνεση στην αστική οδήγηση και με τον κλιματισμό ρυθμισμένο στους 22 βαθμούς και τον ανεμιστήρα στη μεσαία ταχύτητα. Σαφώς αν δίνετε βάση στην οικονομία του καυσίμου, το πρόγραμμα οδήγησης Green συνιστά την καλύτερη δυνατή επιλογή, καθώς ρυθμίζει τα οδηγικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου στην πιο ήπια εκδοχή τους, σφετερίζοντας μεγάλο μέρος του δυναμικού χαρακτήρα του Countryman προς όφελος της χαμηλής κατανάλωσης.
Μεταξύ των 8 διαθέσιμων προγραμμάτων που η MINI ορθώς ονομάζει «Experience Modes» κρύβεται και το αγαπημένο μας, που φυσικά δεν είναι άλλο από το Go-Kart. Εδώ η χαρτογράφηση του αυτοκινήτου γίνεται άκρως σπορτίφ, το τιμόνι βαραίνει, η απόκριση του γκαζιού γίνεται πιο ευαίσθητη, ο κινητήρας ανεβάζει στροφές ακόμα πιο άμεσα, το κιβώτιο διατηρεί την υπάρχουσα σχέση γεμίζοντας όλη την περιοχή του στροφόμετρου και ο εσωτερικός φωτισμός γίνεται κόκκινος. Η κατανάλωση επίσης ανεβαίνει κατακόρυφα…
Βρετανός Sir
Το πάτημα του Countryman είναι καθ’ όλα αξιοζήλευτο, μιας και εμπνέει σταθερότητα, εμπιστοσύνη και σιγουριά στον οδηγό ακόμη και σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου που θα μπορούσαν να σας κάνουν δώρο πολλούς πόντους στο δίπλωμά σας. Με τη βαθμονόμηση της ηλεκτρικά υποβοηθούμενης κρεμαγιέρας των 2,5 στροφών από τέρμα σε τέρμα να είναι κυριολεκτικά άριστη και το βάρος του τιμονιού να μεταβάλλεται ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης, οι 1,6 τόνοι του μοντέλου κατευθύνονται αποτελεσματικότατα προς το σημείο που υποδεικνύεται, άμεσα και με πληθώρα πληροφόρησης να περνάει στα χέρια του οδηγού ανά πάσα στιγμή. Ίσως το «ψάρεμα» του τιμονιού (torque steer) να είναι αρκετά έντονο, όμως ακόμα και έτσι νιώθεις συνδεδεμένος με τον εμπρός άξονα και κύριος του αυτοκινήτου.
Η ρύθμιση της ανάρτησης (γόνατα McPherson εμπρός και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, σε συνδυασμό με τις υψηλά προφορτισμένες αντιστρεπτικές δοκούς) κινείται σε ανάλογα μονοπάτια, με τα σφιχτά αμορτισέρ να ελέγχουν επαρκώς τις επαναλαμβανόμενες κάθετες κινήσεις ανεξαρτήτως μήκους, αποτρέποντας έτσι τις μεγάλες κλίσεις του αμαξώματος και τις βίαιες μετατοπίσεις του κέντρου βάρους που θα μπορούσαν να επιφέρουν φαινόμενα υποστροφής. Ωστόσο, μιας και υπό πίεση κάτι τέτοιο είναι αναπόφευκτο, το σύστημα ελέγχου ευστάθειας (ακόμη και απενεργοποιημένο) θα σας επαναφέρει δίχως χρονοτριβές στην τάξη, φρενάροντας τον ολισθένοντα τροχό και κόβοντας στιγμιαία τη δύναμη του κινητήρα όσο και αν έχετε κλειδωμένο το γκάζι στο πάτωμα.
Τα τέσσερα δισκόφρενα προσφέρουν την αρμόζουσα δύναμη πέδησης, επιβραδύνοντας σε ευθεία πορεία το αμάξωμα ακόμα και σε κατηφόρα, προσφέροντας εκπληκτική αίσθηση στο πεντάλ, αντιδρώντας άμεσα, ενώ ακόμα και μετά από αλλεπάλληλα σκληρά φρεναρίσματα σε κλειστή στροφοδιαδρομή δεν εμφάνισαν σημάδια κόπωσης ή μείωσης της απόδοσής τους.
Συμπέρασμα
Το νέο MINI Countryman συνιστά τον καλύτερο σύντροφο για όσους αναζητούν ένα κομψό all-rounder SUV με δυναμικό χαρακτήρα και τεχνολογίες αιχμής. Μεγαλύτερο και πιο αποδοτικό από ποτέ, και με εξοπλισμό που πριν λίγα χρόνια συναντούσαμε μόνο σε πολυτελείς μπερλίνες, το μεγαλύτερο μοντέλο της MINI δικαίως κάνει για τα πάντα. Ναι, οι 49.358 ευρώ που κοστίζει το αυτοκίνητο της δοκιμής μας δεν είναι καθόλου λίγα, όμως εάν αναζητείτε ένα σύγχρονο, ντιζαϊνάτο αυτοκίνητο, με χώρους για πέντε άτομα, που να ενσωματώνει νέες τάσεις και να μην περνάει απαρατήρητο, το Countryman είναι η ιδανική επιλογή.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Τρικύλινδρος
Turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης
Χωρητικότητα 1.499 κ.εκ.
Iσχύς κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 156 ίπποι
Ηλεκτροκινητήρας
Μέγιστη ισχύς: 20 ίπποι
Συνδυαστική απόδοση υβριδικού συστήματος
Μέγιστη ισχύς: 170 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 280 Nm/1.500-4.400 σ.α.λ.
Μετάδοση
Κίνηση στους εμπρός τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 212 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 8,3 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 5,9 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 7,2 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 134-133 γρ./ χλμ.
Pεζερβουάρ
45 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.433 x 1.843 x 1.656
Μεταξόνιο χλστ.: 2.692
Βάρος: 1.620 κιλά
Χώρος αποσκευών
450 λίτρα
Τιμή αγοράς
Βασική έκδοση (Essential Trim): 34.500 ευρώ
Έκδοση δοκιμής (Favoured Trim): 38.500 ευρώ
Τέλη κυκλοφορίας
159,60 ευρώ
Όλες οι ειδήσεις
Top 10: Ποιες είναι οι εταιρείες με τα πιο αξιόπιστα αυτοκίνητα;
Ένα δισ. σε αυτοκίνητα: Αυτή είναι η ανεπανάληπτη συλλογή του Ralph Lauren
Στις ΗΠΑ η Harley-Davidson τρώει «κράξιμο» γιατί είναι… woke