Το Hyundai Bayon δεν εξάπτει τη φαντασία, δεν ξυπνά τα πάθη, δεν προκαλεί ανεξέλεγκτες εκκρίσεις αδρεναλίνης, όμως αν συμβιώσεις μαζί του θα σε κερδίσει τελικά, χιλιόμετρο-χιλιόμετρο, μέρα με τη μέρα. Πονηροί Κορέατες…
Του Αλέξανδρου Ι. Βενιού Φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου
Ιδιαίτερη περίπτωση το Hyundai BAYON, που από το 2021 και εντεύθεν καλύπτει το κενό στην γκάμα της κορεατικής εταιρίας ανάμεσα, στο i20 (στο οποίο βασίζεται) και το KONA. Ασφαλώς και η ιδιαιτερότητα του δεν έγκειται σ’ αυτό το γεγονός, αλλά στο ότι αποτελεί ένα μοντέλο το οποίο λειτουργικά και εμφανισιακά ακροβατεί ανάμεσα σε δύο κόσμους, αυτούς των Crossover και SUV.
Δύο σε ένα εν ολίγοις και αυτή η εκτίμηση επαληθεύεται, φθάνει να εστιάσετε κατ’ αρχάς σε συγκεκριμένα σημεία της εξωτερικής του εμφάνισης: στο αυξημένο ύψος του αμαξώματος και στα ευμεγέθη «αμυντικά» πλαστικά που το περιβάλλουν (βλ. προστατευτικές ποδιές εμπρός-πίσω, πλαϊνά μαρσπιέ, φρύδια φτερών), στα 16,5 εκατοστά (ή 18,3 εκατ. στις εκδόσεις με τροχούς 17 ιντσών) που απέχει το πάτωμά του από το έδαφος και στους τοποθετημένους στα άκρα της καρότσας μεγάλους τροχούς. Αναλογιστείτε, λοιπόν, ταυτίζεται ή όχι με τα μοδάτα μοντέλα που κυριαρχούν τα τελευταία χρόνια στους δρόμους και στις πωλήσεις; Ασφαλώς και ταυτίζεται!
Πρόσφατα το ΒΑΥΟΝ υπεβλήθη στη διαδικασία – στοχευμένης – ανανέωσης (εμφανισιακά και στον εξοπλισμό ασφάλειας/ συνδεσιμότητας) προκειμένου να συνεχίσει να αποτελεί μία αξιόλογη εναλλακτική για τον οικογενειάρχη, που χρειάζεται επαρκείς χώρους και λειτουργικότητα για τη φαμίλια, αλλά αποζητά και λίγο μοδάτο στιλ. Κι όλα αυτά δίχως να πρέπει βγει εκτός προϋπολογισμού, επιλέγοντας π.χ. το μεγαλύτερο αδελφό Kona.
Πιάστε το μικροσκόπιο!
Εμφανισιακά το BAYON από την αρχή της καριέρας του σε όλα τα σημεία της αισθητικής του ούτως ή άλλως αποσπά το χαρακτηρισμό καινοτόμο, οπότε οι όποιες σημερινές τροποποιήσεις έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο και στα εξής, τρία τον αριθμό, συγκεκριμένα σημεία. Πρώτος στη λίστα των αλλαγών, ο διακοσμητικός κεντρικός φωτισμός LED DRL (Daytime Running Lights) που έχει ενσωματωθεί στο τελείωμα του καπό διατρέχοντάς το, δημιουργώντας τη φωτεινή υπογραφή Seamless Horizon που πρωτολανσάρισε το ΚONA.
Επόμενο στοιχείο, ο επανασχεδιασμός της μάσκας και του εμπρός προφυλακτήρα που του προσθέτουν επιπλέον πόντους σε επίπεδο στιβαρότητας, ενώ το φρεσκάρισμα ολοκληρώνεται με τους επίσης επανασχεδιασμένους πίσω προφυλακτήρα και τροχούς ελαφρού κράματος 16 και 17 ιντσών. Τα προαναφερόμενα καινούργια χαρακτηριστικά όντως έφεραν έναν αέρα φρεσκάδας στο κορεατικό crossover, καθώς δένουν μία χαρά με την υφιστάμενη συνολικά μοντέρνα και τολμηρή εικόνα του, η οποία ορίζεται από δυναμικές γραμμές και τριγωνικά σχήματα υπερτονίζοντας το πλάτος του. Με το σταγονόμετρο μεν, έξυπνες δε οι αλλαγές συνολικά.
High Tech συνδεσιμότητα-τεχνολογία
Στο ίδιο ακριβώς μοτίβο της «εξυπνάδας» κινείται όμως και το καινούργιο καθεστώς που ορίζει το εσωτερικό του, αφού εδώ καταγράφονται καινούργια εξοπλιστικά στοιχεία υψηλής τεχνολογίας, που το αναβαθμίζουν σημαντικά. Πριν αποσαφηνίσουμε το παραπάνω όμως, να σας θυμίσουμε εν τάχει πως οι μαζεμένες εξωτερικές διαστάσεις του αμαξώματος, μαζεμένες με γνώμονα τα 4,18 μέτρα του μήκους και μόνον, δεν προϊδεάζουν επ’ ουδενί για τη μεγάλη ευρυχωρία που επιφυλάσσει στο σαλόνι του το Bayon και αναμφίβολα προσμετράται στα πλεονεκτήματά του.
Χάρη στο μεταξόνιο των 2,58 μέτρων, τέσσερις ενήλικες με ανάστημα μέχρι 1,85 μ. θα καθίσουν ανέλπιστα άνετα έχοντας επαρκέστατους χώρους στη διάθεσή τους. Εξίσου ανέλπιστα ευρύχωρος και ο χώρος αποσκευών με 411 λίτρα χωρητικότητας, που μπορεί να φιλοξενήσει τις αποσκευές των προαναφερομένων δίχως πρόβλημα. Και κάπως έτσι φθάσαμε εδώ στην είδηση της ημέρας στον συγκεκριμένο τομέα, που σχετίζεται φυσικά με την αναβάθμιση της συνδεσιμότητας και της ψηφιακής τεχνολογίας.
Κατά την πάγια τακτική εδώ και πολλά χρόνια της Ηyundai, η οποία επιθυμεί τα μοντέλα της να αποτελούν τον ορισμό του value for money, έτσι και εν προκειμένω έχει φροντίσει το ανανεωμένο BAYON να προσφέρει όλα όσα θέλει και απαιτεί το σύγχρονο αγοραστικό κοινό. Τσιγκουνιές και κατά λάθος ελλείψεις εννοείται πως δεν υφίστανται ούτε καν ως υπόνοια και ιδού πώς οι νέες προσθήκες έρχονται να αποτελέσουν ένα ακόμα θέλγητρο στη φαρέτρα του, που σίγουρα θα εκτιμήσουν οι λάτρεις των σύγχρονων τεχνολογιών. Αν αναλογιστούμε δε πως και πριν από την ανανέωσή του ο βασικός εξοπλισμός σ’ αυτόν το τομέα ήταν ήδη υψηλός, τότε μετά τις προσθήκες που καταγράφονται έχουμε ένα μοντέλο που προσφέρει τα πάντα κυριολεκτικά.
Έτσι ο υφιστάμενος ψηφιακός πίνακας οργάνων LCD και η έγχρωμη οθόνη αφής (10,25 ιντσών και στις δύο περιπτώσεις) που προσφέρει δυνατότητα συνδεσιμότητας Apple CarPlay και Android Auto συνδυάζονται πλέον με την πρόσφατη ενημέρωση της τηλεματικής τεχνολογίας Bluelink, που προσφέρει αυξημένα επίπεδα εξατομίκευσης, προηγμένες δυνατότητες προστασίας και ελέγχου του αυτοκινήτου, εξελιγμένη πλοήγηση και δυνατότητα ενημερώσεων λογισμικού Over-the-Air.
Επίσης απέκτησε λειτουργία eCall δεύτερης γενιάς που βασίζεται σε δίκτυο 4G και ειδοποιεί αυτόματα τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης εάν ανοίξουν οι αερόσακοι του οχήματος σε περίπτωση ατυχήματος (σ.σ.: αχρείαστη να είναι). Ο τομέας της συνδεσιμότητας συμπληρώνεται από την ύπαρξη δύο θυρών USB-C, καθώς μίας θύρας USB-A, που επιτρέπει τη μεταφορά δεδομένων και της σύνδεσης smartphone με το infotainment. Oι δύο συγκεκριμένες προσθήκες και βέβαια το κορυφαίο σύστημα ασφαλείας Hyundai Smart Sense, που περιλαμβάνει δεκαπέντε (15) ενεργά συστήματα προειδοποίησης, διόρθωσης πορείας και προστασίας επιβατών και πεζών, διαμορφώνουν ένα μοντέλο που προσφέρει κυριολεκτικώς τα πάντα ήδη από τη βασική του έκδοση.
Ιδιαίτερης αναφοράς χρήζει η παρουσία στην «ομπρέλα» ασφαλείας Hyundai Smart Sense των συστημάτων Junction Turning (που ενεργοποιεί τα φρένα για να αποτρέψει μια σύγκρουση σε διασταύρωση), το σύστημα υποβοήθησης αποφυγής σύγκρουσης σε τυφλό σημείο BCA (που επενεργεί με οπτική ένδειξη και επενεργεί στα φρένα για τη αποφυγή σύγκρουσης) και, τέλος, του Driver Attention Warning (DAW) που βοηθά στην ανίχνευση υπνηλίας ή απόσπασης προσοχής του οδηγού. Όλα αυτά τα όντως θαυμαστά πώς λειτουργούν ωστόσο σε επίπεδο εργονομίας;
Η περιήγηση στο… ατελείωτο μενού λοιπόν αναμφίβολα απαιτεί περίοδο προσαρμογής για τους μη εξοικειωμένους, παρ’ όλα αυτά υφίστανται φυσικοί διακόπτες που παρέχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στον κλιματισμό και τα προγράμματα οδήγησης απλοποιώντας τη διαδικασία. Παρ’ όλα αυτά, η εργονομία συγκαταλέγεται στα δυνατά χαρτιά της κατασκευής, γεγονός που συνδέεται με την ύπαρξη αρκετών θέσεων στην καμπίνα για να βολέψετε μικροαντικείμενα εντός τους. Η πολύ καλή ποιότητα κατασκευής-συναρμολόγησης, τυπική της κορεατικής φίρμας (βλ. δεν σπάει- εν χαλάει), όπως φυσικά και ο διάκοσμος, ο οποίος είναι προσεγμένος και σύγχρονος, αν και τα σκληρά πλαστικά (καλής ποιότητας πάντως) του αφαιρούν κάποιους πόντους. Κλείνοντας να αναφέρουμε πως ο εσωτερικός νυχτερινός φωτισμός στο σαλόνι έχει αναβαθμιστεί από την παρουσία νέων λαμπτήρων τεχνολογίας LED Room/Map και Sunvisor που προσφέρουν επιπλέον και δυνατότητα εξατομίκευσης του χρωματισμού τους.
Η γοητεία της απλότητας
Η καρδιά του ανανεωμένου BAYON της δοκιμής στην ευειδέστατη μπλε απόχρωση χτυπά σε ήπια υβριδικούς ρυθμούς των 48 Volt. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τη βασική έκδοση του είδους, η οποία αποτελείται από ένα τρικύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο T-GDi δωδεκαβάλβιδο σύνολο βενζίνης 998 κ.εκ., που αποδίδει 100 ίππους στις 4.500 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 172 Nm στις 1.500 σ.α.λ., καθώς και ένα ήπια υβριδικό σύστημα 48V με μίζα-εναλλάκτη.
Η μέγιστη ιπποδύναμη των 100 ίππων (που μεταδίδονται στον εμπρός άξονα μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη DCT επτά σχέσεων) δεν προϊδεάζει για εξωπραγματικές επιδόσεις. Σαφώς! Και όντως τα 11,7 δευτ. που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του 0-100 χλμ./ώρα ως ψυχρός αριθμός συνιστούν μία επίδοση απλώς επαρκή για ένα σύγχρονο οικογενειακό αυτοκίνητο με βάρος 1.255 κιλά. Ωστόσο, στην πράξη και στις επιταχύνσεις εν κινήσει, το σύνολο εμφανίζεται αρκετά ελαστικό και σπιρτόζικο όσο ανεβαίνουν οι στροφές του κινητήρα, ιδιαίτερα στο πρόγραμμα οδήγησης Normal και ακόμη περισσότερο φυσικά στο Sport.
Η παρουσία του αυτόματου κιβωτίου DCT αναμφίβολα συμβάλλει θετικά στην απόδοσή του, καθώς εκμεταλλεύεται πλήρως τα δυναμικά χαρακτηριστικά του, σε βαθμό που τείνεις να πιστέψεις πως το μοτέρ έχει μεγαλύτερη απόδοση από αυτή που διαθέτει τελικά. Τόσο εντός πόλης όπου κινείται με μεγάλη σπιρτάδα μεγιστοποιώντας την ευχρηστία του (στη αυτόματη λειτουργία) όσο φυσικά και εκτός πόλης ιδιαίτερα σε δρόμους με στροφές, όπου στη χειροκίνητη λειτουργία διακρίνεται για τη γρήγορη εναλλαγή σχέσεων. Παράλληλα, η θετική συμβολή του επεκτείνεται και στον τομέα της κατανάλωσης καυσίμου, χάρη στη λειτουργία coasting η οποία προσφέρεται μόνο στο πρόγραμμα οδήγησης Eco.
Τι ακριβώς συμβαίνει όταν ενεργοποιηθεί η συγκεκριμένη διαδικασία; Απλά όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι, η μετάδοση απεμπλέκεται από το μοτέρ, οπότε ο εγκέφαλος κρίνει ότι η κεκτημένη ταχύτητα πρέπει να διατηρηθεί, είτε ρίχνοντας τις στροφές του κινητήρα στο ρελαντί ή ακόμα σβήνοντάς τον αφήνοντας το αυτοκίνητο να κυλά ελεύθερο μέχρι ο οδηγός να ξαναπατήσει γκάζι. Φυσικά όλα αυτά πραγματοποιούνται δίχως ο οδηγός να αντιλαμβάνεται το παραμικρό, παρά μόνο όταν επισκεφτεί το πρατήριο υγρών καυσίμων. Τότε και μόνο τότε, λοιπόν, θα αντιληφθεί πως όλα τα προαναφερθέντα, τα μάλλον περίπλοκα, έχουν αντίκρισμα σε χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, η οποία στο εντελώς άστρωτο αυτοκίνητο της δοκιμής μας σταμάτησε στα 7,7 λίτρα/100 χλμ. (με συνεχή χρήση κλιματισμού).
Λίαν καλώς με άλλα λόγια, ενώ την ίδια ακριβώς κριτική αποσπά και σε ό,τι αφορά στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, όπου η απόδοσή του είναι κομμένη και ραμμένη στις ανάγκες του κοινού όπου απευθύνεται. Ασφαλές παντού και πάντα, αλλά και άνετο παρά τη σχετικά σφικτή ρύθμιση της ανάρτησης (γόνατα MacPherson εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας με αντιστρεπτικές ράβδους εμπρός-πίσω). Ταυτόχρονα στις στροφές οι κλίσεις είναι περιορισμένες και ο έλεγχος του πανεύκολος, ενώ στον αυτοκινητόδρομο ταξιδεύει με σταθερότητα και ποιότητα κύλισης μεγαλύτερης κατηγορίας παρά την παρουσία του ημιάκαμπτου άξονα. Τέλος, τα φρένα (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός, απλοί δίσκοι πίσω) είναι δυνατά και ανθεκτικά στην παρατεταμένη χρήση και επιπλέον το πεντάλ έχει καλή αίσθηση.
Πονηροί Κορεάτες!
Την τελευταία εικοσαετία η Hyundai όντως έχει κάνει τη μεγάλη έκπληξη, υλοποιώντας αθόρυβα δίχως τυμπανοκρουσίες αξιόλογα μοντέλα που στέκονται δίχως ίχνος συμπλέγματος κατωτερότητας έναντι οιονδήποτε αντιπάλου. Πλέον δεν επιλέγεις το όποιο μοντέλο της, μόνο και μόνο λόγω της παροιμιώδους αξιοπιστίας ή της (παραδοσιακά) καλής σχέσης τιμής αγοράς-βασικού εξοπλισμού. Αισθητική, κινητήρες, επιδόσεις, οδική συμπεριφορά και, γιατί όχι, εξοπλισμός ψηφιακής τεχνολογίας, άπαντα τα χαρακτηριστικά τους κινούνται πια σε υψηλά επίπεδα προκαλώντας πονοκέφαλο στους ανταγωνιστές.
Το ανανεωμένο BAYON στην ήπια υβριδική έκδοση των 100 ίππων ασφαλώς και δεν αποτελεί εξαίρεση σ’ όλα αυτά, καθώς για μια ακόμα φορά η – φρεσκαρισμένη- ψαγμένη αισθητική του, ο κορυφαίος πλέον εξοπλισμός υποβοήθησης του οδηγού/άνεσης/ψηφιακής τεχνολογίας, οι επαρκείς επιδόσεις, η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και η πολύ καλή εσωτερική ευρυχωρία και πρακτικότητα αποτελούν τα στοιχεία που οριοθετούν την υπόστασή του. Αν μάλιστα αρκεστείτε στη βασική έκδοση Premium, τότε δεν έχετε κανέναν απολύτως λόγο να στρέψετε το βλέμμα σας στον μεγαλύτερο και ακριβότερο αδελφό KONA. Ολοκληρωμένο από πάσης πλευράς το BAYON και μάλιστα σε υψηλό βαθμό. Όντως κρυφό και μεγάλο ταλέντο, το οποίο επιπροσθέτως συνοδεύεται από πλήρη πενταετή εγγύηση για τα μηχανικά μέρη χωρίς χιλιομετρικό όριο και οκταετή εγγύηση για την μπαταρία!
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Τρικύλινδρος σε σειρά T-GDi, turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης, ήπια υβριδικός 48 Volt
Χωρητικότητα 998 κ.εκ.
Iσχύς κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 100 ίπποι/4.500-6.000 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 172 Nm/1.500-4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση
Κίνηση στους εμπρός τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο DCT διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 11,7 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή: 5,5 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 7,7 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 124 γρ./χλμ.
Pεζερβουάρ
40 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.180 x 1.775 x 1.490
Μεταξόνιο χλστ.: 2.580
Βάρος: 1.255 κιλά
Χώρος αποσκευών
411 λίτρα
Τιμή αγοράς
Βασική έκδοση (PREMIUM): 23.890 ευρώ
Έκδοση δοκιμής (DISTINCTIVE): 25.990 ευρώ
Τέλη κυκλοφορίας: 79 ευρώ
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμή Ford Puma ST-Line 125: Παραμένει το πιο Fun To Drive B-SUV;
Τέλος τα χτυπήματα από ανοίγματα πορτών σε… συμπληγάδες
«Στίγματα» στο πίσω παράθυρο: Αυτός είναι ο λόγος που σας φαίνεται… πουά