Δεν είναι μυστικό, το γνωρίζουμε άλλωστε όλοι από την προηγούμενη γενιά. Το Ford Ranger Raptor έχει ακραίες δυνατότητες! Πλέον όμως, αυτές οι δυνατότητες ξεπερνούν τα όρια των δύσκολων εκτός δρόμου διαδρομών και δίνουν αγωνιστικό στίγμα, όποτε οι τροχοί έχουν επαφή με το έδαφος. Γιατί αυτό είναι ένα αυτοκίνητο Rally, με την αμφίεση ενός Pick-Up
του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Το Ford Ranger αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο πωλήσεων, που ξεκίνησε το 1982 και συνεχίζει ακάθεκτο μέχρι σήμερα. Ήταν το 2019 όμως, που η θυγατρική Ford Performance αποφάσισε να βάλει το «χεράκι της» και να δημιουργήσει ένα πραγματικό Ευρωπαϊκό κτήνος, καθώς για την αγορά της Αμερικής υπήρχε από το 2010 η αντίστοιχη έκδοση του μεγαλύτερου F-150. Στην ουσία, η έκδοση Raptor είναι «άλλο αυτοκίνητο», ενισχυμένο σε όλους τους τομείς, με διαφορετική ψυχή, αγωνιστικό DNA και ακραίες – για εργοστασιακό μοντέλο – δυνατότητες. Όλα τα παραπάνω ισχύουν προφανώς για τη νέα γενιά, που πλέον εφοδιάζεται με ένα πολύ ισχυρότερο σύνολο βενζίνης, έχει ακόμα περισσότερες δυνατότητες εντός και εκτός δρόμου, αλλά και περισσότερες τεχνολογίες και εξοπλισμό άνεσης.
Απλά ένα Pick–Up;
Δεν θα χρειαστεί δεύτερη ματιά. Το Raptor θα μαγνητίσει τα βλέμματα όλων των περαστικών, ειδικότερα αν έχει κάποιο έντονο χρώμα, όπως το κοκκινοπορτοκαλί που είχε το «δικό μας». Είναι ένα πραγματικό τέρας διαστάσεων, που όμως έχει μικρές διαφορές σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο και ελάχιστα μικρότερη απόσταση από το έδαφος, από τα 28.3 στα 27.2 εκ.
Η μοναδικότητα της κορυφαίας έκδοσης Raptor προκύπτει από τις πολλές σχεδιαστικές υπερβολές σε σχέση με τις απλές εκδόσεις του Ranger, που όμως ταιριάζουν με τον σκληροτράχηλο χαρακτήρα του. Από το προφίλ αυτές είναι ελάχιστες, τόσο από το προηγούμενο μοντέλο, όσο και από το Ranger, τουλάχιστον όσες δεν αφορούν στον όγκο του. Είναι το φουσκωμένο περιτύλιγμα όμως, τα νέα φωτιστικά σώματα LED μπροστά και πίσω, η μεγάλη μάσκα με τα ακόμα πιο μεγάλα γράμματα «FORD», οι αεραγωγοί στο καπό, τα heavy-duty ελαστικά και οι μεγάλες εξατμίσεις, που όπως και να το κάνουμε διαμορφώνουν το κτήνος.
Στροφή 180°
Βάσει της εξτρεμιστικής εξωτερικής του εικόνας, θα περίμενε κανείς ανάλογα «σκληρή» να είναι και αυτή του εσωτερικού. Η αλήθεια όμως είναι πολύ διαφορετική και το νέο Raptor, όπως και όλες οι εκδόσεις του Ranger, έχουν αποκτήσει έναν αέρα πολυτέλειας. Εδώ βέβαια, τα «αγωνιστικά» στοιχεία δηλώνουν το παρόν και οι διακοσμητικές επενδύσεις που ντύνουν τη καμπίνα έχουν πορτοκαλοκόκκινη απόχρωση, η στεφάνη του τιμονιού διαθέτει μια ρίγα στο κέντρο και τα τεράστια paddles για τις χειροκίνητες αλλαγές σχέσεων είναι από χυτό μαγνήσιο. Τα καθίσματα είναι «σπορ» και η σχεδίαση τους είναι εμπνευσμένη από μαχητικά αεροσκάφη. Προσφέρουν καλή στήριξη και είναι αρκετά άνετα.
Στο ταμπλό δεσπόζει μια πολύ μεγάλη, κάθετα τοποθετημένη, οθόνη αφής 12”, που κάνει ιδιαίτερη μνεία στην πρώτη αμιγώς ηλεκτρική Mustang Mach-e. Η κεντρική οθόνη βασίζεται στο νεότερο λογισμικό σύστημα SYNC 4, που την μεταμορφώνει σε έναν πίνακα ελέγχου για ολόκληρο το αυτοκίνητο και τις λειτουργίες οδήγησης. Προσφέρει, μεταξύ άλλων, ασύρματη σύνδεση με Android Auto & Apple CarPlay, απομακρυσμένο έλεγχο μέσω της εφαρμογής MyFord και ασύρματες ενημερώσεις, ενώ διαθέτει ακόμα και εφαρμογή ζωγραφικής (προσεχώς και παιχνίδια). Στο Raptor η κεντρική οθόνη συνδυάζεται ως στάνταρ με το ποιοτικό ηχοσύστημα της Bang&Olufsen, με επαγωγικό φορτιστή και κάμερες πανοραμικής προβολής.
Στην πλαφονιέρα υπάρχουν έξι διακόπτες με αναμονές, ώστε οι ιδιοκτήτες να τοποθετούν φώτα, εργάτης κ.α., σα να είναι εργοστασιακός εξοπλισμός. Αυτή η επιλογή προέκυψε από το feedback που πήρε η Ford από τους ιδιοκτήτες της προηγούμενης γενιάς, που στην πλειοψηφία τους τοποθετούσαν τέτοια aftermarket αξεσουάρ.
Για τους χώρους, οι εξωτερικές διαστάσεις «λένε» όσα χρειάζεται να ξέρετε. Τέσσερις ή και πέντε ενήλικές θα κάτσουν άνετα, όπως και στο προηγούμενο. Η καρότσα όμως έχει μεγαλώσει λίγο στο πλάτος (1,22 μ.), με το μήκος και το ύψος να παραμένουν ίδια, στα 1,56 μ. και 52,9 εκ., αντίστοιχα.
Πολλά τα κυβικά
Το προηγούμενο Raptor το γνωρίσαμε με έναν 2λίτρο ντίζελ κινητήρα, ο οποίος συνεχίζει να διατίθεται και στο νέο. Έχει σίγουρα περισσότερο ενδιαφέρον από οικονομικής πλευράς, όμως ας είμαστε ειλικρινείς, το νέο βενζινοκίνητο σύνολο είναι αυτό που ταιριάζει γάντι στον σκληροτράχηλο-αγωνιστικό χαρακτήρα του. Έχουμε να κάνουμε λοιπόν με έναν τρίλιτρο V6 κινητήρα, με δύο τούρμπο, τα οποία μπορούν να παραμείνουν «ζωντανά» για έως 3” μετά από το άφημα του γκαζιού χάρη στη λειτουργία Anti-Lag.
Με σχεδόν «αγωνιστικές» προδιαγραφές, η απόδοση σκαρφαλώνει στους 292 ίππους και στα 491 Nm ροπής. Η επιτάχυνση των 0-100 σε 7,9”, δεδομένων των 2,5 τόνων του βάρους και των ελαστικών, είναι σοκαριστική. Δεν υπάρχει άλλο Pick-Up στην Ευρώπη να επιταχύνει με τέτοια ορμή! Ακόμα και αν από το εσωτερικό του, δεν «του φαίνεται», αρκεί μια κλεφτή ματιά στο κοντέρ για να καταλάβεις τον ρυθμό που ανεβάζει χιλιόμετρα αυτό το… τέρας.
Η δύναμη καταφθάνει στους πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 10 σχέσεων, που διαθέτει πραγματικά χειροκίνητη λειτουργία αλλαγών από τα Paddles, κρατώντας το στροφόμετρο στα κόκκινα. Ανάλογα το πρόγραμμα οδήγησης, αλλάζει και η συμπεριφορά του, η οποία σε κάθε περίπτωση εκτός του προγράμματος Baja, είναι ομαλή και λειτουργεί αρμονικά μαζί με τον V6.
Baja-λό
Τι εστί «Baja» λοιπόν; Πρόκειται για το πιο σκληροπυρηνικό πρόγραμμα οδήγησης, το οποίο στην ουσία αφορά σε χρήση εκτός δρόμου και σε ένα στυλ οδήγησης… αγωνιστικό. Όλες οι ρυθμίσεις γίνονται ακραίες και η απόκριση του γκαζιού απόλυτη, ενώ ο ήχος της εξάτμισης γίνεται τόσο δυνατός που θα χτυπούν συναγερμοί στο πέρασμά του.
Η επιλογή αυτού του προγράμματος σίγουρα δεν αφορά σε καθημερινή χρήση. Υπάρχουν άλλωστε άλλα έξι (Normal, Sport, Slippery, Rock crawl, Sand και Mud/Ruts), τα οποία επίσης επεμβαίνουν στην αίσθηση του τιμονιού και των φρένων, στην απόκριση του κινητήρα, στην παρεμβατικότητα των συστημάτων ευστάθειας, στην λειτουργία της τετρακίνησης, στον ήχο της εξάτμισης και στην σκληρότητα της ανάρτησης. Μερικές από αυτές τις παραμέτρους (τιμόνι, ανάρτηση και εξάτμιση) μπορούν να επιλεχθούν μεμονωμένα από τα σχετικά κουμπιά στο τιμόνι και να αποθηκευτούν σε συνδυασμό με κάποιο πρόγραμμα οδήγησης, ως ειδικό πρόγραμμα «R». Να σημειωθεί ότι ο ήχος της εξάτμισης, που είναι μοναδικός, μπορεί να μειωθεί πολύ στην ρύθμιση Quiet, η οποία μπορεί να ρυθμιστεί και ως εναρκτήρια για συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, ώστε να μην «σηκωθεί η γειτονιά στο πόδι». Έτσι το Raptor μπορεί να διαμορφωθεί για κάθε χρήση, εντός ή εκτός δρόμου, αλλά και για κάθε δυσκολία που θα συναντήσει.
Η ανάρτηση είναι «όλα τα λεφτά»
Σημείο αναφοράς για ακόμα μια φορά αποτελεί η ανάρτηση. Η Ford Performance κάνει λόγο για την πιο προηγμένη που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε Raptor. Στο μπροστινό μέρος διαθέτει και πάλι ανισομεγέθη διπλά ψαλίδια, τα οποία όμως είναι αλουμινένια και πιο ανθεκτικά, ενώ πίσω ο άκαμπτος άξονας πίσω με τους πέντε συνδέσμους είναι επανασχεδιασμένος.
Όλη η ουσία όμως κρύβεται στα αμορτισέρ επόμενης γενιάς της FOX 2,5”, με την τεχνολογία Live Valve Internal Bypass. Σε αντίθεση με το προηγούμενο, ελέγχονται ηλεκτρονικά από τα προγράμματα οδήγησης, ενώ διαθέτουν μεταβλητή απόσβεση σε πραγματικό χρόνο κατά μήκος της διαδρομής τους, χάρη στους αισθητήρες που παρακολουθούν τις εντολές του οδηγού και τα δεδομένα του οχήματος 500 φορές το δευτερόλεπτο. Επιπλέον, για προστασία από το φαινόμενο του απότομου τερματισμού της ανάρτησης, το σύστημα Bottom-Out Control προσφέρει μέγιστη δύναμη απόσβεσης στο τελευταίο 25% της διαδρομής.
Αντίστοιχα, μπορεί να σκληραίνει τα πίσω αμορτισέρ, ώστε το πίσω μέρος να μην βυθίζεται στις έντονες επιταχύνσεις, κάτι που βελτιώνει τη σταθερότητα. Βέβαια, θα χρειαζόταν ένα ξεχωριστό θέμα στο Quattroruote για να αναλύσουμε όλες τις τεχνικές προδιαγραφές. Στην πράξη, αυτό που μας ενδιαφέρει δηλαδή, το Raptor διαβάζει με αδιανόητο τρόπο το ανάγλυφο του εδάφους και ισοπεδώνει οτιδήποτε, μικρό ή μεγάλο, βρεθεί μπροστά του. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι, ίσως, στην άσφαλτο, όπου βάζει με την ποιότητα κύλισης του τα γυαλιά σε πολυτελή SUV με σχεδόν διπλάσια τιμή. Η ισορροπία μεταξύ άνεσης και Off-Road ικανοτήτων, δύο «παράλληλους δρόμους» δηλαδή, είναι εξωπραγματική.
Σαν… Rally
Είναι σχεδόν αυτονόητο ότι το πλαίσιο τύπου σκάλας του Raptor δεν έχει καμία σχέση με αυτό του απλού Ranger. Όλα είναι ανασχεδιασμένα και ενισχυμένα. Η εμπρός ποδιά είναι σχεδόν διπλάσια σε μέγεθος και είναι κατασκευασμένη από ατσάλι υψηλής αντοχής πάχους 2,3 χλστ. Αυτή, συνδυάζεται με καλύμματα κινητήρα και μετάδοσης και προστατεύει το ψυγείο, το σύστημα διεύθυνσης, το εμπρός εγκάρσιο μέρος, το κάρτερ και το εμπρός διαφορικό.
Στην καθημερινότητα το Raptor δεν είναι ούτε εύχρηστο, ούτε βολικό, κάτι απόλυτα λογικό με βάση το μέγεθος και τις προδιαγραφές του. Είναι όμως πολύ πιο άνετο και ευκολοδήγητο απ’ ότι θα περίμενε κάποιος, με εξαίρεση το κέντρο της πόλης φυσικά. Εκεί τα 2,03 μ. του πλάτους του καθιστούν το πέρασμα του από στενά αδύνατο. Τουλάχιστον, η θέση οδήγησης είναι τόσο ψηλή και οι καθρέπτες τόσο μεγάλοι, που η ορατότητα είναι «πανοραμική» από μόνη της. Υπάρχει πάντως στάνταρ σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος, με κάμερες περιμετρικά οπότε θα σε ξεαγχώσει κάπως.
Η ποιότητα κύλισης είναι εντυπωσιακά καλή και ταυτόχρονα καλή είναι η ηχομόνωση, αλλά και ο θόρυβος κύλισης σε πολύ χαμηλά επίπεδα για τα δεδομένα. Τα παραπάνω φαντάζουν απίστευτα για ένα αυτοκίνητο με All Terrain ελαστικά διάστασης 285/70 που «πατάει» σε 17άρες. Ταξιδεύει επίσης με μεγάλη σταθερότητα, χωρίς να επηρεάζεται από τους ανέμου, και με σχετική ησυχία, ακόμα και κοντά στην τελική του, που περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα.
Αφήνοντας την άσφαλτο, το Raptor θα «καταπιεί» τα χιλιόμετρα σε έναν δύσκολο χωματόδρομο με φυτευτή πέτρα και ανωμαλίες, σα να είναι στρωμένος. Θα μπορέσει να σκαρφαλώσει παντού εφόσον υπάρχει πρόσφυση, θα περάσει από νεροφαγώματα που θα δυσκόλευαν πεζούς και θα κινηθεί -κυριολεκτικά- με ρυθμό αυτοκινήτου Rally. Πλαισιώνεται με απίστευτη ακρίβεια και με «απαγορευτικά» χιλιόμετρα στο κοντέρ, ενώ συγχωρεί εύκολα τα λάθη που μπορούν να προκύψουν σε τόσο έντονο ρυθμό στο χώμα. Το πλαίσιό του, που είναι πιο ενισχυμένο και πιο άκαμπτο από το προηγούμενο, σε συνδυασμό με τις αναρτήσεις της FOX που ισοπεδώνουν οτιδήποτε βρεθεί μπροστά του, δίνουν μια αίσθηση ασφάλειας για να κινηθείς πιο γρήγορα. Σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας και τα μπλοκέ διαφορικά, που σε συνδυασμό με το, αν και κάπως αργό, ακριβές σύστημα διεύθυνσης, είναι λες και το Raptor διαβάζει τη σκέψη σου για τον ιδανικό τρόπο πλαισιώματος και σε… βοηθάει.
Παρότι στα κλειστά κομμάτια θα φανούν, αν δεν το χειριστείς σωστά, σημάδια υποστροφής, μόλις το μάθεις θα το τοποθετείς με έναν αδιανόητο τρόπο με το γκάζι και το φρένο, λες και ζυγίζει 1 τόνο λιγότερο. Και όταν ο χωμάτινος δρόμος κλείνει απότομα μπροστά, τότε η δύναμη των φρένων θα δικαιώσει τον τολμηρό που θα φρενάρει αργά, κάτι που δεν ισχύει για την άσφαλτο. Με το πρόγραμμα Baja όλα τα παραπάνω φυσικά, το οποίο σε προκαλεί να κινηθείς γρήγορα. Η απόκριση του κινητήρα άλλωστε ακόμα και με αυτό, που το σύστημα Anti-Lag κρατάει ξύπνιες τις τουρμπίνες, είναι κάπως νωχελική πριν τις 3.000 σ.α.λ. και πολύ εκρηκτική πάνω από αυτές, οπότε ο ρυθμός πρέπει να είναι έντονος έτσι κι’ αλλιώς για να απολαύσεις την απόδοση.
Η τετρακίνηση ελέγχεται μέσω του περιστροφικού διακόπτη στην κεντρική κονσόλα και διαθέτει την επιλογή της αυτόματης τετρακίνησης, κυρίως για χρήση εντός δρόμου, κάτι που έλειπε από την προηγούμενη γενιά. Προφανώς, παραμένουν οι επιλογές για κίνηση στους πίσω τροχούς, αλλά και τα 4L/4H, όπου ο συμπλέκτης είναι κλειδωμένος. Επιπλέον όμως, υπάρχει και η δυνατότητα να κλειδωθεί τόσο το εμπρός, όσο και το πίσω διαφορικό. Έτσι, ακόμα και σε ακραίες συνθήκες, όπου πατάει ελάχιστα στο έδαφος, θα βρει πρόσφυση για να ξεκολλήσει.
Μια ακόμα νέα λειτουργία αφορά στο Trail Control. Δείτε το σαν Cruise Control για κίνηση σε δύσβατα ή όχι, χωμάτινα εδάφη. Το σύστημα διαχειρίζεται το γκάζι και το φρένο μέχρι τα 32 χλμ./ώρα, οπότε ο οδηγός επικεντρώνεται στον δρόμο και τον χειρισμό της κατεύθυνσης μόνο.
Με το Raptor το συμπέρασμα είναι απλό. Είναι μοναδικό στο είδος του και δεν υπάρχει κάτι άλλο όμοιό του. Δεν είναι ένα επαγγελματικό όχημα, ακόμα και αν η «άδειά» του θα λέει κάτι τέτοιο ή το σουλούπι του και η καρότσα του επιτρέπουν ανάλογη χρήση. Είναι ότι πιο κοντά σε αγωνιστικό αυτοκίνητο μπορεί να βγάλει πινακίδες και η Ford Performance απλά ξεπέρασε «τον εαυτό της».
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
V6,
Δύο turbo, άμεσου ψεκασμού, βενζίνης
Χωρητικότητα 2.956 κ.εκ.
Iσχύς θερμικού κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 292 ίπποι / 5.500 σ.α.λ.
Μέγιστη Ροπή: 500 Nm/ 2.300 σ.α.λ.
Μετάδοση
Κατ’ επιλογή κίνηση στους τέσσερις τροχούς με κιβώτιο
υποπολλαπλασιασμού και εμπρός/πίσω διαφορικά που κλειδώνουν
Αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων με μετατροπέα ροπής
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα:7,9 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 13,8 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 17 λίτρα/100 χλμ
Εκπομπές CO2: 231 γρ./χλμ.
Pεζερβουάρ
80 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 5.360 x 2.028 x 1.926
Μεταξόνιο χλστ.: 3.270
Βάρος: 2.454 κιλά
Τιμή Αγοράς
Βασική έκδοση: από 72.336 ευρώ
Όλες οι ειδήσεις
Η Alfa Romeo Milano θα έχει «την καλύτερη οδηγική συμπεριφορά»
Αυτό είναι το νέο VW Golf – Πόσα χλμ. ηλεκτρικής αυτονομίας προσφέρει;
Opel Corsa GS 1.2T 100 PS AT8 VS Seat Ibiza FR 1.0 TSI 110 PS: Τα σχεδόν «καυτά»