Το Cupra Formentor επανασυστήνεται στην πριζωμένη υβριδική του μορφή και αποδεικνύεται απολαυστικό, είτε με βενζίνη είτε με ρεύμα, ενώ μπορεί πλέον να κάνει και τα διπλάσια ηλεκτρικά χιλιόμετρα από το παρελθόν.
Είναι ένα από τα λίγα μοντέλα που μας κάνουν να αναρωτιόμαστε εάν τελικά υπάρχει ελπίδα για τα οδηγοκεντρικά αυτοκίνητα. Και το κάνει με έναν τρόπο μοναδικό, αψηφώντας τη λογική και πηγαίνοντας με την τάση της αγοράς. Το Formentor ήταν το πρώτο 100% Cupra μοντέλο, έχοντας δεσμά με τα υπόλοιπα της γκάμας ή αυτά με το σήμα της SEAT, μόνο κάτω από το περίβλημα. Αν το σκεφτείς, από την πρώτη μέρα του στην αγορά τα είχε όλα! Εμφάνιση, εξοπλισμό, ποιότητα και μεγάλους χώρους, ενώ είχε επιπλέον τα Crossover στοιχεία που αναζητά ο περισσότερος κόσμος. Ο άσος στο μανίκι του όμως ήταν και είναι η αίσθησή του στον δρόμο. Η ουσιαστική ανανέωση έφερε μια περισσότερο τεχνολογική, παρά αισθητική, αναβάθμιση, με την έκδοση που μπαίνει στην πρίζα να επωφελείται από ένα πιο ισχυρό και αποδοτικό σύνολο. Τουτέστιν, περισσότερη ισχύς και μεγαλύτερη αυτονομία, που αγγίζει ή και ξεπερνάει τα 100 χιλιόμετρα. Το παιχνίδι άλλαξε, ξανά.
Τα βασικά!
Μικρές είναι οι σχεδιαστικές διαφορές σε σχέση με το προηγούμενο Cupra Formentor, όπως είναι άλλωστε λογικό από ένα facelift. Κι όμως, το ύφος του έχει αλλάξει πάρα πολύ. Υιοθετώντας στοιχεία από το νεότερο Cupra, το αμιγώς ηλεκτρικό Tavascan, πλέον θυμίζει ακόμη περισσότερο κάποιο επιθετικό είδος καρχαρία. Με τα πιο δυναμικά φώτα και τη φωτεινή υπογραφή με τα τρία τρίγωνα, αλλά και την οριζόντια ανοιχτή λωρίδα πάνω από τη μάσκα, είναι τόσο άγριο που η κορυφαία σπορ, τετρακίνητη έκδοση VZ δεν διαφοροποιείται. Όπως και στο προηγούμενο e-Hybrid, δεν υπάρχουν απολήξεις από την εξάτμιση, αλλά ένα διακοσμητικό περίγραμμα στο χαρακτηριστικό μπρονζέ χρώμα που έχουν και οι υπόλοιπες λεπτομέρειες. Εντυπωσιακότερο πάντως το πίσω τμήμα, με το ενσωματωμένο και φωτιζόμενο πλέον λογότυπο CUPRA (μέσα σε ένα τρίγωνο, καλά μαντέψατε) στο κέντρο της πόρτας του χώρου αποσκευών, ενώ υπάρχουν και νέας σχεδίασης, σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου.
Ακόμα μικρότερες είναι οι διαφορές στο εσωτερικό, που, σε αντίθεση με έξω, δεν είναι εύκολα ορατές. Κατ’ αρχάς, έχει αναβαθμιστεί η ποιότητα των υλικών συνολικά στην καμπίνα, με καλύτερα πλαστικά, πιο ποιοτικές επενδύσεις με ραφές και ακόμα πιο «δυνατή» συναρμογή. Μικρο-τριγμοί ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας στο συγκεκριμένο μοντέλο, βέβαια, κάτι που όμως δεν είχαμε συναντήσει στα προηγούμενα «νέα» Cupra Formentor. Η προσθήκη του Engine Start στο τιμόνι «δίνει» πολύ στον σπορ χαρακτήρα του, όπως επίσης το διπλανό μπουτόν για τα προγράμματα οδήγησης, το οποίο είναι πολύ εύχρηστο. Φωτιζόμενα έγιναν επίσης τα slider αφής κάτω από τη μεγαλύτερη πλέον οθόνη των 12,9 ιντσών. Η τελευταία φιλοξενεί το νεότερο λογισμικό σύστημα του Group, με τις ευλογίες των Ισπανών για το User Interface, που καθιστά την εμπειρία πιο εύχρηστη. Δεν λείπει κάτι από τα πολυμέσα ή την ασύρματη συνδεσιμότητα, με τον ατμοσφαιρικό φωτισμό και τα προαιρετικά ηχεία της Sennheizer να κλέβουν την παράσταση.
Οι χώροι είναι φανταστικοί! Λίγα αυτοκίνητα μπορούν να είναι τόσο πρακτικά και ταυτόχρονα τόσο οδηγοκεντρικά. Το Formentor VZ e-Hybrid από τη μία έχει εκπληκτικά μπάκετ καθίσματα και εξίσου εντυπωσιακή θέση οδήγησης. Η στήριξη είναι απόλυτη, ενώ μπορείς ρυθμίσεις το κάθισμα πολύ χαμηλά, σε σημείο που θυμίζει hatchback και όχι SUV. Είναι και η ψηλή κεντρική κονσόλα που καλύπτεται πλευρικά από το συνθετικό δέρμα που κάνει τη διαφορά. Οι πίσω επιβάτες κάθονται σταυροπόδι, ενώ με λίγο στρίμωγμα των πελμάτων του μεσαίου λόγω ψηλού κεντρικού τούνελ, θα χωρέσουν τρεις. Μόνη μείωση σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις εμφανίζεται στον χώρο αποσκευών, καθώς η τοποθέτηση της μεγαλύτερης μπαταρίας τον έχει διαμορφώσει στα 345, όσα και στο προηγούμενο e-Hybrid. Διαθέτει όμως όλες τις ανέσεις, όπως το ηλεκτρικό άνοιγμα της πέμπτης πόρτας, τις θήκες και το ski hatch.
Το πιο σπορ SUV
Πίσω από το ρύγχος του καρχαρία, σε ένα μακρύ καπό που του χαρίζει τις ιδιαίτερες αναλογίες από το προφίλ, κρύβεται ένα ολοκαίνουριο υβριδικό σύνολο. Χρησιμοποιεί ως βάση τον νεότερο TSI ACT, με τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρων, που έχουν και οι βασικές mild hybrid εκδόσεις. Η κωδική ονομασία βέβαια είναι διαφορετική, μιας και αυτός ο 1.500άρης έχει διαφοροποιήσεις για να υποστηρίξει το ηλεκτρικό πάντρεμα, ενώ χρησιμοποιείται και πάλι το 6άρι DSG κιβώτιο, στο οποίο μέσα βρίσκεται ο ηλεκτροκινητήρας.
Για την περίσταση λοιπόν, το θερμικό μοτέρ, με μια τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, αποδίδει 177 ίππους (+27) και 250 Nm ροπής. Ο ηλεκτροκινητήρας, από την άλλη, αποδίδει τα ίδια 116 άλογα και 330 Nm ροπής. Το σύνολο λοιπόν αγγίζει τους 272 ίππους με ροπή 400 Nm, που φθάνουν στους μπροστινούς τροχούς. Εκεί, λοιπόν, που η Cupra θα μπορούσε να στραφεί στην εύκολη λύση και να προσθέσει στο σύνολο έναν πιο ισχυρό ηλεκτρικό κινητήρα, εξέλιξε και βελτίωσε το νέο μοτέρ του γκρουπ και αξίζει συγχαρητήρια γι’ αυτό (ναι, προφανώς δεν είναι η μόνη από τη VAG που εφοδιάζεται με αυτό).
Η πολύ μεγαλύτερη μπαταρία έχει αυξήσει το βάρος κατά 39 μόλις κιλά (260 περισσότερα από το mild hybrid) σε σχέση με το προηγούμενο plug-in, κάτι που φαίνεται και στα τεχνικά χαρακτηριστικά. Με ενεργοποιημένο το Launch Control «γράφει» 0-100 σε 7,2 δευτερόλεπτα, νούμερο οριακά κατώτερο από το προηγούμενο. Δεν δυσκολεύεται καθόλου όμως να φτάσει τη λίγο μεγαλύτερη τελική των 220 χλμ./ώρα.
Τα νούμερα σε ένα χαρτί όμως δεν λένε πάντα την αλήθεια. Η αίσθηση του νέου plug-in Formentor στον δρόμο δείχνει ένα αρκετά πιο ισχυρό σύνολο. Στις μεσαίες μάλιστα επιταχύνσεις, τις λεγόμενες ρεπρίζ, «ρίχνει» και στο κορυφαίο τετρακίνητο δίλιτρο VZ. Είναι η ροπή από τον ηλεκτροκινητήρα που όταν πατάς περισσότερο από το μισό γκάζι απελευθερώνεται, εξαλείφοντας το Turbo Lag. Εκτοξεύεται πραγματικά.
Πιο εντυπωσιακό όμως είναι το πώς αυτή η δύναμη διοχετεύεται στον δρόμο. Το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης XDS, σε συνδυασμό με τη μηχανική πρόσφυση των φαρδιών ελαστικών (245/40 R19), βάζουν τη δύναμη στον δρόμο χωρίς χαζοσπιναρίσματα. Ειδικότερα, όταν ο δρόμος είναι καλός, μπορείς να πατήσεις πολύ νωρίτερα το γκάζι μετά το Apex και να διορθώσεις την αρχική υποστροφή. Λίγη θα είναι βέβαια αυτή, αφού εάν μάθεις το Formentor και το εμπιστευθείς, θα διαπιστώσεις τις υπερστροφικές τάσεις που έχει στο άφημα του γκαζιού ή στη μεταφορά βάρους. Για να γίνει αυτό πρέπει να απενεργοποιήσεις το ESP, αφού όταν είναι ενεργοποιημένο θα κόψει κάθε όρεξη για παιχνίδι. Παράλληλα, το σύστημα διεύθυνσης είναι πολύ ακριβές και έχει καλή πληροφόρηση και βάρος. Ίσως το έξτρα βάρος να κουράζει τα φρένα λίγο περισσότερο, οπότε δεν θα λέγαμε όχι στη δυνατότητα προσθήκης των Akebono της αυστηρά θερμικής VZ, που σίγουρα θα προσέφεραν και καλύτερο αρχικό δάγκωμα στο πάτημα του δεξιού πεντάλ. Πρέπει όμως να το παρακάνεις για να χάσεις λίγο από την απόδοσή τους ακόμη και σε ορεινή διαδρομή.
Στο πρόγραμμα Cupra ενισχύεται και ο τεχνητός ήχος, που είναι εμπνευσμένος από το πεντακύλινδρο μοτέρ του VZ5. Απενεργοποιείται για όποιον δεν τον θέλει. Η ηχομόνωση είναι πολύ καλή, όπως επίσης η ποιότητα κύλισης. Η μεγάλη διαφορά με το προηγούμενο είναι ότι δίνει περισσότερη βάση στην ηλεκτρική λειτουργία, οπότε ακόμη και με σχεδόν μισό γκάζι πατημένο, ειδικά στο υβριδικό πρόγραμμα, θα κρατήσει τον 1.500άρη σβηστό όσο περισσότερο γίνεται. Θέλει λίγη συνήθεια στην αρχή, ειδικότερα σε μια πιο σβέλτη διαδρομή.
Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τέσσερα προγράμματα οδήγησης: Comfort για χαλαρή μετακίνηση, Performance (αντί του Sport) για πιο σπορ ρυθμίσεις, CUPRA για τη μέγιστη δυνατή απόδοση και Individual, που επιτρέπει πλήρη εξατομίκευση. Σε αυτό το τελευταίο, μπορεί κανείς να ρυθμίσει ακόμα και τη σκληρότητα των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ, με 15 διαφορετικές επιλογές.
Υπάρχουν και δύο προγράμματα για το υβριδικό σύστημα. Ένα που εάν έχεις αρκετό ποσοστό στην μπαταρία δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτρική κίνηση, κρατώντας τον θερμικό κινητήρας σβηστό (μόνο στο τέρμα γκάζι τον ενεργοποιεί). Και ένα που αφήνει τη μαγεία των ηλεκτρονικών συστημάτων να σου δώσουν τη βέλτιστη απόδοση για λόγους οικονομίας και άνεσης. Το τελευταίο έχει ακόμα μια επιλογή, για εν κινήσει φόρτιση της μπαταρίας ή διατήρηση του υπάρχοντος ποσοστού. Τέλος, διαθέτει και τρία επίπεδα ανάκτηση ενέργειας (ασθενής, αυτόματη και ισχυρή). Η ισχυρή φρενάρει στο άφημα έντονα, σχεδόν σαν το Cupra Born, οπότε και χρησιμοποιείς εντός πόλης το σύστημα της πέδησης μόνο λίγα μέτρα πριν το φρενάρισμα. Το αυτόματο, από την άλλη, σου λύνει τα χέρια και «φορτίζει» την μπαταρία για εσένα.
0-100 και βάλε
Μιλώντας για την μπαταρία τώρα, να πούμε ότι πλέον η χωρητικότητά αυτής του Formentor αγγίζει τις 25,7 kWh, με τις 19,7 από αυτές να είναι ωφέλιμες. Σκεφτείτε ότι το προηγούμενο μοντέλο είχε 13άρα μπαταρία, οπότε είναι λογικό που η αυτονομία έχει εκτοξευθεί στα 100 χιλιόμετρα. Για την ακρίβεια, η Cupra λέει ότι μπορεί να είναι έως 118 χιλιόμετρα, με κατανάλωση έως 17,5 kWh/100 χλμ. Επιβεβαιώνουμε ότι χωρίς πολλή προσπάθεια μπορείς σε μικτό κύκλο να κάνεις κάτι λιγότερο από 100 χιλιόμετρα, μπαίνοντας χωρίς άγχος σε δρόμους ταχεία κυκλοφορίας. Οι μετρήσεις μας δείχνουν ότι στην πόλη όντως μπορεί να βγάλει ακόμη και περισσότερα από 120, με φειδώ στο γκάζι και το κατάλληλο πρόγραμμα οδήγησης. Για να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, βγάλαμε μια ολόκληρη εργάσιμη εβδομάδα με κατανάλωση στα 2,7 λίτρα/100 χλμ., ενώ την Κυριακή το βράδυ, χωρίς επιπλέον φόρτιση και με την οδηγική ευχαρίστηση να έχει χτυπήσει κόκκινο, δεν ξεπέρασε ποτέ τα 7/λ. 100. Αυτό λοιπόν είναι το νόημα και ο λόγος για να επιλέξεις την plug-in έκδοση, ακόμη και αν δεν είσαι εταιρικός χρήστης.
Φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου
Όλες οι ειδήσεις
Βίντεο-Δοκιμή της νέας BMW M5: The bigger, the better
BYD αλα… Blade Runner: το πρώτο αυτοκίνητο με ενσωματωμένο drone
Η νέα BMW Σειρά 2 GC & το νέο Mini Cabrio έφτασαν στην Ελλάδα