Σπορτίφ σε όλα τα επίπεδα, το Cupra Formentor, άλλοτε, μα και τώρα στην ανανεωμένη εκδοχή του, απευθύνεται και πάλι στον οικογενειάρχη που έχει διατελέσει σκληροπυρηνικός, πλην όμως επιθυμεί να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες της φαμίλιας με μοναδικό στιλ και σε ήπια υβριδικούς ρυθμούς!
του Αλέξανδρου Ι. Βενιού, Φωτογραφίες Δημήτρης Μανώλαρος
«Μόδα είναι τα SUV, θα περάσει, θα ξεφουσκώσει», πιστεύαμε ακράδαντα προ 15ετίας οι περισσότεροι δημοσιογράφοι του Ειδικού Τύπου. Ασφαλώς και η παραπάνω πρόβλεψη είχε να κάνει με την κάπως μπερδεμένη σχεδιαστική φιλοσοφία τού «λίγο απ’ όλα» (βλ. τζιπ, στέισον), την επιτηδευμένα πομπώδη-άχαρη εμφάνιση, μα κυρίως όσα πρόσφεραν στην πράξη τα SUV. Διότι πλην της αυξημένης χωροταξικής ικανότητας (σ.σ.: σε κάποιες περιπτώσεις όχι σε όλες), η απόδοσή τους ούτε καν πλησίαζε την απόδοση των τζιπ εκτός δρόμου (εξαιρουμένων των τετρακίνητων με light συστήματα μετάδοσης όμως), η πλαδαρή οδική συμπεριφορά και η μέτρια ποιότητα κύλισής τους απείχε μακριά έως έτη φωτός από τις αντίστοιχες ενός στέισον επιβατικού. Εντέλει, πέσαμε εντελώς έξω στις εκτιμήσεις μας, ως προς το εμπορικό κομμάτι τουλάχιστον, όπως πιστοποιούν οι σημαντικές πωλήσεις που κατέγραψε έκτοτε η «λίγο απ’ όλα» κατηγορία.
Για να είμαστε απολύτως δίκαιοι πάντως, το σύγχρονο παρόν της εν λόγω κατηγορίας έχει εξελιχθεί και βελτιωθεί σε σημαντικό βαθμό εφ’ όλης της ύλης, στους επιμέρους τομείς του παρελθόντος που «χλόμιαζε» (βλ. συμπεριφορά στον δρόμο, εξωτερική σχεδίαση) και, ως εκ τούτου, εξακολουθεί να πουλάει καλά! Όχι, το Cupra Formentor που ανήκει στα SUV δεν χλόμιασε ποτέ. Ούτε στην απαρχή της καριέρας του το 2020, ούτε φυσικά τώρα στην ανανεωμένη εκδοχή του, όντας ένα μοντέλο που ναι μεν δεν μπορεί να πάρει τα βουνά, ωστόσο από αυτό το σημείο και πέρα ήταν και παραμένει μία πολύ ενδιαφέρουσα και άκρως γοητευτική πρόταση με έντονα σπορτίφ χαρακτηριστικά.
Το ήθελε το Bottoxάκι του;
Και ναι και όχι, είναι η απάντηση, καθώς το λαμπερό και μυώδες παρουσιαστικό της πρώτης νιότης του Formentror ήταν ούτως ή άλλως πολύ πιο μπροστά από την εποχή του εκπέμποντας φρεσκάδα. Τότε ποιος ο λόγος (και το κόστος) για την ανανέωση που αποφάσισε η Cupra για το μοντέλο της; Η εξήγηση απλή: Οι τροποποιήσεις σε σημεία της εξωτερικής εμφάνισής του υποδηλώνουν την εφαρμογή της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας της CUPRA που εγκαινιάστηκε με το νέο αμιγώς ηλεκτρικό Tavascan.
Όπως ακριβώς και στον μικρό αδελφό Leon που δοκιμάσαμε, πρόσφατα έτσι και εδώ το βλέμμα εστιάζει αντανακλαστικά στο «ψαρωτικό» εμπρόσθιο τμήμα, όπου δεσπόζουν οι τεράστιοι αεραγωγοί στον προφυλακτήρα, η μάσκα-ρύγχος καρχαρία και φυσικά οι νέοι τριγωνικοί προβολείς CUPRA Matrix LED (που προέρχονται από το αμιγώς ηλεκτρικό Tavascan). Ανάλογα εντυπωσιακό όμως και το καλοσχηματισμένο πίσω τμήμα, όπου εντοπίζονται το ενσωματωμένο και φωτιζόμενο πλέον λογότυπο CUPRA στο κέντρο της πόρτας του χώρου αποσκευών, ο επανασχεδιασμένος πίσω προφυλακτήρας, ενώ τη διαδικασία του facelift συμπληρώνουν οι πανέμορφες, νέας σχεδίασης, σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών.
Τα νέα στοιχεία που καταγράφονται στον τομέα της εξωτερικής εμφάνισης σαφώς και δεν αλλάζουν εκ βάθρων τη ταυτότητα του ισπανικού μοντέλου. Αν όμως προστεθούν στα υπόλοιπα χαρακτηριστικά που παραμένουν ως είχαν, όπως δηλαδή οι πλούσιες καμπύλες του αμαξώματος, η αεροτομή οροφής και ο πίσω διαχύτης αέρα, τότε το τελικό αποτέλεσμα είναι και πάλι ιδιαίτερα θελκτικό!
Στόχος η κορυφή!
Κι αυτό αποσαφηνίζεται πλήρως μόλις ανοίξεις τη βαριά πόρτα για να περάσεις στο ευρύχωρο σαλόνι στο οποίο κυριαρχούν ο σκουρόχρωμος διάκοσμος και η υψηλή ποιότητα κατασκευής-υλικών! Eδώ λοιπόν το στίγμα δίνεται από τα καθίσματα τύπου μπάκετ για οδηγό-συνοδηγό με αυξημένη πλευρική στήριξη, το πανέμορφο και θερμαινόμενο flat bottom τιμόνι (με paddles αλλαγής ταχυτήτων του αυτόματου κιβωτίου DSG) και τις επενδύσεις με μαλακό αφρώδες υλικό στο ταμπλό. Όσον αφορά στη λίστα της ανανέωσης, εδώ έχουν προστεθεί κάποια επιπλέον χαρακτηριστικά που τελικώς προσδίδουν στο μοντέλο μία αίσθηση υψηλότερης απτής ποιότητας σε επίπεδο εντυπώσεων, αλλά και ουσίας.
Έτσι στο κομμάτι της αισθητικής καταγράφονται επανασχεδιασμός της κεντρικής κονσόλας και των εσωτερικών πάνελ στις πόρτες, αλλά και καινούργια υλικά σε τρισδιάστατα παραμετρικά μοτίβα στην επένδυση του ταμπλό, που έχουν επιλεγεί με κριτήριο τη βιωσιμότητα. Μάλιστα, η τελευταία ενισχύεται ακόμη περισσότερο από την επένδυση του σαλονιού, που αποτελείται από ανακυκλωμένες υφασμάτινες μικροΐνες και οικολογικό δέρμα. Το τελικό αποτέλεσμα που αποφέρουν ικανοποιεί απόλυτα, καθότι καλαίσθητο, ενώ την ίδια ώρα συνδράμουν και στο κομμάτι της άνεσης, όντας ιδιαίτερα αναπαυτικά.
Σημαντικά αναβαθμισμένη είναι και η ψηφιακή εμπειρία εντός, είτε αναφερόμαστε στον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών, είτε στην εντυπωσιακή και μεγαλύτερη κεντρική έγχρωμη οθόνη αφής 12,9 ιντσών του infotainment. Η τελευταία παρέχει σαφώς υψηλότερο επίπεδο ψηφιακής τεχνολογίας, χάρη στο νέο λογισμικό που εξασφαλίζει όντως στην πράξη ευκολότερη περιήγηση στο πληρέστατο μενού λειτουργιών. Η παντελής απουσία ωστόσο φυσικών διακοπτών είναι ένα θέμα που ενδεχομένως θα προβληματίσει τους λιγότερο εξοικειωμένους οδηγούς, σε πρώτο χρόνο τουλάχιστον.
Πάντως, η τοποθέτηση πάνω στο τιμόνι μπουτόν που επενεργεί στη λειτουργία κάποιων επιμέρους συστημάτων (βλ. lane assist, adaptive cruise control κ.ά.) διευκολύνει σημαντικά και αναβαθμίζει την εργονομία, όπως εξάλλου αναβαθμίζουν το συγκεκριμένο τομέα και οι αρκετές θέσεις για μικροαντικείμενα στην καμπίνα. Από πλευράς διαθέσιμων χώρων, στο σαλόνι του Formentor τέσσερις ψηλοί ενήλικες θα καθίσουν αναπαυτικά δίχως το παραμικρό πρόβλημα, ενώ ανάλογα ευρύχωρος είναι και ο χώρος αποσκευών, που διαθέτει 450 λίτρα χωρητικότητας και είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος.
Αρκούν 150 ίπποι;
Εύλογο το ερώτημα και σχετίζεται με τη μέγιστη ιπποδύναμη του ήπια υβριδικού συστήματος, το οποίο κινεί το ανανεωμένο Formentor της δοκιμής, σε συνάρτηση βεβαίως με τον μεγάλο όγκο του πανέμορφου αμαξώματός του. Δίχως περιστροφές και για να σας βάλουμε ευθύς αμέσως στο νόημα, επαρκεί τελικώς για να κινεί με ασφάλεια και ζωηράδα τα 1.407 κιλά του αμαξώματος. Οι επιδόσεις του με απόλυτα κριτήρια (βλ. 0-100 χλμ./ώρα σε 9,0’’, τελική ταχύτητα 205 χλμ./ώρα) ασφαλώς και δεν προκαλούν αιφνίδια απώλεια… όρασης του οδηγού στο απότομο βύθισμα του πεντάλ του γκαζιού, παρ’ όλα αυτά αρκούν για να το μετακινήσουν σβέλτα, καλύπτοντας με επάρκεια τις απαιτήσεις του υποψήφιου αγοραστή του. Όσον αφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του εν λόγω ήπια υβριδικού συστήματος 48V, πρόκειται για το σύνολο που γνωρίσαμε πρόσφατα στον μικρό αδελφό Leon και προέρχεται από το γκρουπ VAG.
Υπενθυμίζουμε αποτελείται από το γνωστό τετρακύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1.5 TFSI (τεχνολογίας ACT που απενεργοποιεί τους δύο κυλίνδρους σε συνθήκες κίνησης με χαμηλό φορτίο), που αποδίδει 150 ίππους και μέγιστη ροπή 250 Nm (από τις 1.500 έως τις 3.000 σ.α.λ.) και έναν ηλεκτροκινητήρα 12 ίππων και μέγιστης ροπής 50 Nm. Η ισχύς των 150 ίππων μεταδίδεται στον εμπρός άξονα μέσω αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη DSG επτά σχέσεων, ενώ η μετάδοση υποβοηθείται σημαντικά από την παρουσία ηλεκτρονικά ελεγχόμενου διαφορικού XDS. Στην πράξη, σε συνδυασμό βεβαίως με τον ηλεκτροκινητήρα και το πολύ καλό αυτόματο κιβώτιο DSG, κατορθώνει να κινεί το ισπανικό μοντέλο με αξιοσημείωτη σπιρτάδα, αλλά και λογικότατη κατανάλωση καυσίμου (μέση κατανάλωση δοκιμής 8,2 λίτρα/100 χλμ.).
Μάθε, παιδί μου, γράμματα
Για δεύτερη φορά μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα (μετά τη δοκιμή του επίσης ανανεωμένου Cupra Leon) είμαστε υποχρεωμένοι να αποδώσουμε τα εύσημα στην ισπανική εταιρεία, λόγω της άψογης οδικής συμπεριφοράς του Formentor, η οποία συνάδει απόλυτα με τον σπορτίφ χαρακτήρα της εξωτερικής του εμφάνισης. Αναμφίβολα και δίχως ίχνος υπερβολής, αρκετές κατασκευάστριες εταιρείες του ανταγωνισμού θα έπρεπε να πάρουν μαθήματα από την Cupra, όσον αφορά στο στήσιμο των αναρτήσεων των μοντέλων τους!
Κατ’ αρχάς, από τη στιγμή που θα περάσεις στην εξαιρετική θέση οδήγησης με την αυξημένη πλευρική στήριξη του, επιβάλλεται να βάλεις πλώρη για μία ορεινή διαδρομή με πολλές στροφές. Και αυτή η -μάλλον ανοίκεια για το ήπια υβριδικό προφίλ- διάθεση σε συνοδεύει σε μόνιμη βάση. Προς το φούντωμα της οδηγικής έξαρσης συνεισφέρουν όμως και τα υπόλοιπα στοιχεία της κατασκευής, όπως το όσο πρέπει σφιχτό στήσιμο των αναρτήσεων (γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης εμπρός, σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω αμφότερες με αντιστρεπτικές ράβδους), τα ισχυρά φρένα (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός-πίσω) και το αρκετά ακριβές και πολύ γρήγορο σύστημα διεύθυνσης (μόλις 2,0 στροφές από τέρμα σε τέρμα), το οποίο όμως δεν κόβει αρκετά απαιτώντας κάμποσες μανούβρες στο παρκάρισμα.
Όλα τα προαναφερόμενα και επιπλέον η ελαστικότητα του ήπια υβριδικού συστήματος και η άκρως ρυθμίσιμη οδική συμπεριφορά σε ωθούν να παραμερίσεις εγκράτεια-οικολογικές ανησυχίες και να πας όπως άλλοτε. Τουτέστιν, αέρα πατέρα! Υπό αυτές τις συνθήκες, το ιδιαίτερα στιβαρό πλαίσιο ανταποκρίνεται χωρίς πρόβλημα παρά το αυξημένο βάρος και τα φρένα (αν και κάπως απότομα και με σπογγώδη αίσθηση στην αρχή της διαδρομής τους) διατηρούν την αντοχή τους. Το μόνο στοιχείο που υπό αυτές τις συνθήκες ξενίζει δίχως περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις είναι η κάπως αργή απόκριση του πολύ καλού αυτόματου κιβωτίου DSG στο κατέβασμα των σχέσεων μέσω των paddles στο τιμόνι.
Η ρύθμιση των αναρτήσεων (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω) είναι μεν σφιχτή, εντούτοις φιλτράρει αποτελεσματικά τις κακοτεχνίες παρά το 45άρι προφίλ των ελαστικών (245/45 R18). Δίχως υπερβολή το ισπανικό μοντέλο επιτρέπει στον οδηγό να κινηθεί κατά το δοκούν, με ευελιξία και το κυριότερο δίχως ρίσκο. Σε κάθε στροφή, μπορείς να το στρίψεις όπως ακριβώς επιθυμείς και να ελέγξεις πανεύκολα με το γρήγορο τιμόνι και το ροπάτο μοτέρ τις όποιες τάσεις. Αναμφίβολα, η ύπαρξη του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου μπλοκέ διαφορικού αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα που συνδράμει προς την κατεύθυνση της οδηγικής ευχαρίστησης, μεγιστοποιώντας παράλληλα την πλευρική πρόσφυση.
Εξίσου σημαντικό όμως πως την ίδια στιγμή μπορεί να κινηθεί και σε πιο ήπιους ρυθμούς, κλέβοντας και πάλι την παράσταση με τον πολιτισμένο χαρακτήρα του. Στο ταξίδι κινείται επίσης «αέρα πατέρα» με μεγάλη σταθερότητα, χαμηλά επίπεδα θορύβου και υψηλή άνεση, ενώ στην πόλη η ελαστικότητα του ήπια υβριδικού συνόλου ακόμα και στο ήπιο πρόγραμμα οδήγησης Comfort (υπάρχουν δύο επιπλέον, το σπορ Performance και το Individual) και το πολύ καλό αυτόματο κιβώτιο DSG καθιστούν απολαυστική την κάθε μετακίνηση.
Ναι σε όλα
Το ανανεωμένο Cupra Formentor είναι ένα μοντέλο με ξεκάθαρο χαρακτήρα, αποτελώντας αναμφίβολα μία από τις σπάνιες περιπτώσεις στις μέρες μας. Τύποις, συγκαταλέγεται στα SUV, όμως η ιδιαίτερα ξεχωριστή σχεδίασή του εξωτερικά και εσωτερικά, μα κυρίως η αψεγάδιαστη οδική συμπεριφορά του αποσαφηνίζουν άπαξ διά παντός σε ποιον τύπο αγοραστή απευθύνεται. Δίχως περιστροφές, λοιπόν, απευθύνεται στον μερακλή οικογενειάρχη που λαχταρά η ψυχή του σε κάθε ευκαιρία να πάρει τα βουνά και να του δώσει να καταλάβει πάνω απ’ όλα με ασφάλεια! Η σπορτίφ οδική συμπεριφορά του μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις του πλέον απαιτητικού ή ιδιότροπου, που δεν γνωρίζει τι σημαίνει συμβιβασμός σε ό,τι έχει να κάνει με την οδηγική απόλαυση.
Σε αυτό το σημαντικότατο χαρακτηριστικό προστίθενται ασφαλώς και ολοκληρώνουν το προφίλ της μικρής ήπιας υβριδικής έκδοσης οι ικανοποιητικές επιδόσεις, η λογικότατη κατανάλωση καυσίμου, οι μεγάλοι χώροι για τη φαμίλια και τις αποσκευές, η καλή ποιότητα κύλισης, ο πλούσιος βασικός εξοπλισμός, η υψηλή ποιότητα κατασκευής και -γιατί όχι;- ο κορυφαίος εσωτερικός διάκοσμος. Στοιχεία με άλλα λόγια που το καθιστούν θελκτικό και σε αγοραστές που απλά θέλουν να κάνουν τη δουλειά τους με άνεση, ασφάλεια, μα και στιλ! Τελικώς, όλα τα προαναφερόμενα δικαιολογούν και με το παραπάνω τις 36.590 ευρώ που κοστίζει το ανανεωμένο Cupra Formentor, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα αυτοκίνητα που δοκιμάσαμε τον τελευταίο καιρό!
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Τετρακύλινδρος σε σειρά, υπερτροφοδοτούμενος TSI βενζίνης
Χωρητικότητα 1.498 κ.εκ.
Ισχύς θερμικού κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 150 ίπποι στις 5.000-6.000 σ.α.λ.
ΜέγιστηρPοπή: 250 Nm στις 1.500-3.500 σ.α.λ.
Iσχύς ηλεκτροκινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 12 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 50 Nm
Μετάδοση
Κίνηση στους εμπρός τροχούς
Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων DSG
Επιδόσεις
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 9,0 δευτ.
Τελική ταχύτητα: 205 χλμ./ώρα:
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 5,8 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 8,2 λίτρα/100 χλμ
Εκπομπές CO2: 131 γρ./χλμ.
Ρεζερβουάρ
50 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.451 x 1.839 x 1.520
Μεταξόνιο 2.680 χιλ.
Βάρος 1.407 κιλά
Χώρος αποσκευών
450 λίτρα
Τιμή αγοράς
Βασική έκδοση: από 36.590 ευρώ
Τέλη κυκλοφορίας
84 ευρώ
Όλες οι ειδήσεις
Abarth 600e: Αυτός είναι ο πιο γρήγορος «σκορπιός» ever!
Η Lamborghini Temerario, έχει το «μισό» πλαίσιο της Huracan και… είναι για καλό!
Δείτε πόσο έχουν βελτιωθεί τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος