ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή BYD Dolphin: Πώς γίνεται να είναι τόσο καλό;

dokimi-byd-dolphin-pos-ginetai-na-einai-toso-kalo-739819

Μη σας ξεγελάει η χαριτωμένη σχεδίαση και το όνομά του, το μεγαλύτερο κοινό που έχει το BYD Dolphin με τα θαλάσσια θηλαστικά είναι η νοημοσύνη. Το μικρό της BYD, λοιπόν, γνωρίζει πολύ καλά τον δρόμο της επιτυχίας, βάζοντας τέλος σε κάθε συζήτηση που θέλει την ηλεκτροκίνηση ένα… ακριβό σπορ.

του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Σε κάθε συζήτηση στη χώρα μας για ηλεκτρικό αυτοκίνητο, από τον μέσο καταναλωτή, τα τελευταία χρόνια πάντα άκουγες την εξής φράση: «Ακόμα και αν η αυτονομία και η φόρτιση δεν ήταν το πρόβλημα, είναι όλα τους πανάκριβα». Ας είμαστε ρεαλιστές. Δεν είχαν άδικο. Ακόμη και σήμερα πολλά ηλεκτρικά μοντέλα, κυρίως από την Ευρώπη, έχουν αδιανόητα υψηλές τιμές, που δεν μπορούν καν να συγκριθούν με αυτές των αντίστοιχων μοντέλων με θερμικό κινητήρα. Η ισορροπία αυτή άλλαξε δραματικά με την Tesla, που φάνηκε να κατεβάζει τις τιμές των μοντέλων της μέρα με τη μέρα, αλλά και με τους νέους παίκτες από την Κίνα, όπως η BYD.

Τρανό παράδειγμα αποτελεί το BYD Dolphin. Είναι από τα μοντέλα που περιμέναμε με ανυπομονησία από την επίσημη εισαγωγή της BYD στην Ελλάδα από τον Όμιλο Σφακιανάκη το περασμένο καλοκαίρι. Ένα ηλεκτρικό που έχει παρόμοιες διαστάσεις με ένα VW Golf, ικανοποιητική αυτονομία για ταξίδια, εξοπλισμό και τιμή μακράν καλύτερη από το μέσο Supermini. Η πλάστιγγα αυτή τη φορά γέρνει προς το μέρος των ηλεκτρικών, με μία ξεκάθαρη νίκη κατ’ εμέ.

«Μικρό είναι το μάτι σου»

Είναι από τις περιπτώσεις μοντέλων που κρύβουν με απίστευτό τρόπο τον όγκο τους. Ίσως ξεγελάει το σχήμα ή οι κοντοί του πρόβολοι, όμως το μήκος του αγγίζει τα 4,29 μέτρα. Είναι δηλαδή 6 μόλις χιλιοστά πιο μικρό από ένα Volkswagen Golf, οπότε δίκαια η BYD το θεωρεί ένα Hatchback της κατηγορίας C, μαζί με το MG4 και το ID.3. Από την άλλη, ο ανταγωνισμός συμφωνεί με τις σχεδιαστικές του αναλογίες, άρα δεν μπορούμε παρά να το βλέπουμε σαν ένα Supermini.

Είναι το πρώτο μοντέλο που βασίστηκε στη σχεδιαστική φιλοσοφία «Ocean Aesthetics», χάρη στην οποία, ευτυχώς, πήρε ένα κανονικό όνομα και όχι έναν τυποποιημένο αριθμό. Ναι, στο Atto 3 αναφέρομαι προφανώς της ίδιας εταιρείας, το οποίο δεν βγάζει καν νόημα, αφού είναι το πρώτο Atto της σειράς, όπως και σε ένα σωρό μοντέλα άλλων εταιριών που φιγουράρουν κωδικούς αντί για όνομα. Το BYD Dolphin, σε αντίθεση με το Seal, έχει πιο ασιατική προσέγγιση εξωτερικά και, εδώ που τα λέμε, δεν θα μπορούσε να κερδίσει με ευκολία καλλιστεία. Ακριβώς το αντίθετο από το Seal δηλαδή, ακόμη και αν έχει βάλει το χεράκι του ο ίδιος σχεδιαστής και επικεφαλής του ομώνυμου τμήματος της BYD, Wolfgang Egger.

Στο μπροστινό μέρος η σχεδίαση είναι κάπως μονότονη και όλο το ενδιαφέρον συγκεντρώνει η μαύρη γυαλιστερή μάσκα, με τη LED μπάρα που ενσωματώνει να του χαρίζει και ένα χαμόγελο. Η μπροστινή κολόνα είναι έντονα κεκλιμένη, ενώ έντονες είναι και οι ακμές που έχει στο προφίλ του. Εκεί υπάρχει και ένα παράδοξο στοιχείο για αυτοκίνητο που δεν έχει Crossover χαρακτήρα, τα προστατευτικά πλαστικά στους θόλους τα οποία δεν συνεχίζονται μάλιστα στα μαρσπιέ.

BYD Dolphin

Σε κάθε περίπτωση, το πίσω μέρος είναι το καλύτερο σημείο του. Η φωτεινή υπογραφή της LED μπάρας είναι αυτή που κάνει ξεκάθαρη τη συγγένεια με τα Seal και Atto, δίνοντάς του και μια premium χροιά που ελάχιστα μοντέλα της κατηγορίας διαθέτουν. Είναι πάντως χαριτωμένο απ’ όπου και αν το δεις. Τέλος, η χρωματική του παλέτα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, με την καλύτερη έκδοση Design να συνδυάζεται αποκλειστικά με επιλογή διχρωμίας, η οποία συνεχίζει μέχρι το καπό και έχει επίσης ανάλογες πινελιές στις διαφορετικές 17άρες ζάντες.

Και με το παραπάνω…

Το BYD Dolphin προσφέρει πιο μεγάλους χώρους, περισσότερη τεχνολογία και πιο πολύ εξοπλισμό απ’ όλα τα Supermini, ηλεκτρικά ή θερμικά. Είναι δηλαδή γενναιόδωρο και με το παραπάνω… σε όλα. Η εικόνα στην καμπίνα έχει σίγουρα πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το εξωτερικό του, ενώ υπάρχουν αρκετά κοινά στοιχεία με το Atto 3 και το Seal, όπως η περιστρεφόμενη οθόνη, σήμα κατατεθέν της BYD, και η αύρα της… θάλασσας. Έχει όμως τον δικό του χαρακτήρα, ως το πιο νεανικό από τα τρία.

Προφανώς, η προαναφερθείσα, μεγάλη οθόνη αφής 12,8 ιντσών αποτελεί και το επίκεντρο του design. Αυτή η οθόνη, λοιπόν, τρέχει όπως και στα άλλα μοντέλα της εταιρίας, Android 13.1, με το User Interface της BYD. Οπότε, ειδικά για χρήστες Android smartphone, ο χειρισμός της είναι αρκετά εύκολος. Αυτό τουλάχιστον όταν είσαι παρκαρισμένος, αφού κάποια πράγματα είναι κρυμμένα σε υπομενού και αναγκαστικά πρέπει να ψάξεις για να τα αλλάξεις όσο οδηγείς, όπως η απενεργοποίηση της υποβοήθησης της λωρίδας. Από την άλλη, η ειδοποίηση για τα όρια ταχύτητας (η οποία στο BYD Dolphin δεν είναι ενοχλητική) μαζί με άλλες ρυθμίσεις ελέγχονται από το Status Bar μέσω συντομεύσεων.

Σε ό,τι αφορά τον αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, κι αυτός απαιτεί για τις περισσότερες ρυθμίσεις του να ακουμπήσεις την οθόνη, όμως με τον καιρό οι κινήσεις αυτές γίνονται δεύτερη φύση, ενώ η ψηφιακή βοηθός καταλαβαίνει και αγγλικά με «ελληνική» προφορά και εκτελεί αρκετές εντολές. Σου «μιλάει» επίσης αρκετές φορές για να σε ενημερώσει αν ξέχασες το κλειδί, αν δεν φοράς ζώνη, να κοιτάξεις πίσω για τα παιδιά σου, αν έχει κυκλοφοριακή συμφόρηση μπροστά, ακόμη και αν έχει κάμερες ταχύτητας (απενεργοποιείται προφανώς).

Για τους πιο gadgetάκηδες, κοινό που σίγουρα θα προσεγγίσει το BYD Dolphin, να πούμε ότι έχει appstore με εφαρμογές streaming και browser, ενώ οι πιο ψαγμένοι μπορούν να το φορτώσουν με εφαρμογές από αρχεία apk μέσω του ενσωματωμένου fileexplorer. Αν κάποιος δεν θέλει να ασχοληθεί με τίποτα απ’ όλα αυτά, απλά συνδέει ασύρματα το Android Auto ή το Apple carplay και ξεμπερδεύει από τα πολλά μενού. Αν κάτι λείπει από το τεχνολογικό πακέτο, είναι ο ατμοσφαιρικός φωτισμός, με τον ασύρματο φορτιστή να αποτελεί μέρος της δεύτερης έκδοσης και τα αρκετά καλά surround ηχεία μέρος του βασικού.

Η ποιότητα κατασκευής είναι στον μέσο όρο της κατηγορίας αυτής. Η αίσθηση των υλικών είναι πολύ κοντά σε αυτήν του MG4, με σκληρά πλαστικά και καλαίσθητες, μαλακές επενδύσεις από Vegan δέρμα στο ταμπλό και σε διάφορα άλλα σημεία. Κλείνοντας όμως την πόρτα σού βγάζει μια πιο up-market αίσθηση στιβαρότητας που εκτιμάς αμέσως. Τα καθίσματα είναι φανταστικά σε σχεδίαση και άνεση που προσφέρουν, με ηλεκτρικές ρυθμίσεις ως στάνταρ, ενώ είναι και θερμαινόμενα για οδηγό/συνοδηγό. Η BYD κάνει λόγο για 20 θήκες στο εσωτερικό και δεν έχουμε λόγο να την αμφισβητήσουμε, αφού, όπου και να κοιτάξεις, κάποιον αποθηκευτικό χώρο θα βρεις. Βολεύει ιδιαίτερα αυτός ακριβώς κάτω από την οθόνη, που είναι σαν τραπεζάκι. Κάπου εκεί έχει θέση και μια σειρά από ημικυκλικούς περιστροφικούς διακόπτες. Δεν είναι κι ό,τι πιο βολικό στην αρχή, ούτε ενθουσιάζουν ιδιαίτερα με την ποιότητά τους. Συνηθίζονται όμως στο τέλος, με την επιλογή της σχέσης στα αριστερά να εξυπηρετεί για γρήγορες εναλλαγές στο παρκάρισμα.

Εκεί που είναι από τα κορυφαία, αν όχι το κορυφαίο μεταξύ του ανταγωνισμού, είναι οι χώροι για τους πίσω επιβάτες. Με περίσσια άνεση κάθονται δύο ενήλικες ή ακόμη και τρεις χωρίς παραχωρήσεις. Λογικό, αφού έχει 2,7 μέτρα μεταξόνιο (ναι, καταβάθος είναι C) και το επίπεδο πάτωμα μεταφράζεται σε μπόλικο «αέρα» εκεί πίσω. Θα θέλαμε να είχε βέβαια αεραγωγούς για τον κλιματισμό, όμως έχει υποβραχιόνιο και θύρες ταχυφόρτισης Type-C.

Κάτι χάνεις, κάτι κερδίζεις. Ο χώρος αποσκευών δεν ξεπερνά τα 345 λίτρα, στον μέσο όρο δηλαδή των «μεγάλων» Supermini και κατιτίς μικρότερος από άλλα ηλεκτρικά μοντέλα της πραγματικής του κατηγορίας. Τις ανάγκες μιας μικρής οικογένειας πάντως θα τις καλύψει (καλά μαντέψατε) και με το παραπάνω, ενώ έχει και διπλό πάτωμα για τη φύλαξη των καλωδίων, όπως επίσης τα καθίσματα αναδιπλώνονται σε διάταξη 60:40. Κρίμα που δεν εκμεταλλεύτηκαν τον χώρο κάτω από το μπροστινό καπό πάντως, ακόμη και αν, για να λέμε όλη την αλήθεια, είναι σχετικά κοντό.

Πιο άνετο απ’ όλα

Το BYD Dolphin βασίζεται στην ίδια αρθρωτή πλατφόρμα με το Atto 3, η οποία ακούει στο όνομα e-platform 3.0 και ενσωματώνει την πατενταρισμένη από την BYD, Blade Battery, στη δομή του. Εδώ, αξίζει να σημειωθεί πως για λόγους ασφάλειας το μπροστινό μέρος του ενισχύθηκε όταν το Dolphin πέρασε στο παγκόσμιο σχέδιο παραγωγής, κερδίζοντας 20 εκ. από την κινεζική εκδοχή του και ταυτόχρονα 5 αστέρια στο EuroNCAP. Σημαντικό στοιχείο η ασφάλεια και το Dolphin σε κερδίζει από τα πρώτα χιλιόμετρα με τη στιβαρότητα και τη σταθερότητά του.

BYD Dolphin

Με το Atto 3 μοιράζεται επίσης τον ηλεκτροκινητήρα και την μπαταρία. Σε ό,τι αφορά το πρώτο, διαθέτει ένα σύστημα 8 σε 1 και ενσωματώνει τη Μονάδα Ελέγχου Οχήματος, το Σύστημα Διαχείρισης Μπαταρίας, τη Μονάδα Διανομής Ισχύος, τον Κινητήρα Μετάδοσης Κίνησης, τον Ελεγκτή Κινητήρα, τη Μετάδοση, τον μετατροπέα και τον Ενσωματωμένο Φορτιστή. Όλα για καλύτερο έλεγχο της απόδοσης και κατανομή βάρους.

Στον δρόμο έχει αφράτη αίσθηση. Η ανάρτησή του είναι κάπως πιο σφιχτή από το Atto 3, όμως παραμένει ένα αρκετά «μαλακό» αυτοκίνητο. Φιλτράρει αρκετά καλά τις ανωμαλίες στους ελληνικούς δρόμους και μόνο ελάχιστες είναι οι φορές που σε βαθιές λακκούβες θα έχει ξερή αντίδραση, τόσο από το μπροστινό όσο και από το πίσω μέρος. Στην καλή ρύθμιση της ανάρτησης βέβαια, αλλά και επαφής που έχει με τον δρόμο, ρόλο παίζει και ότι στον πίσω άξονα έχει πολλαπλούς συνδέσμους στην ευρωπαϊκή του εκδοχή με τη μεγάλη μπαταρία. Η ποιότητα κύλισης είναι ανάλογη premium μοντέλων του C-Segment και μόνο ο θόρυβος κύλισης «χαλάει» λίγο τη συνολικά εξαιρετική του αίσθηση. Το τελευταίο πάντως σε τραχύ οδόστρωμα, ενώ το φταίξιμο θα το ρίξουμε κυρίως στα ελαστικά της Linglong, ακόμη και αν το δελφίνι πάνω σε αυτά υποδηλώνει την εξέλιξη ειδικά για το BYD Dolphin. Η ηχομόνωση είναι πάντως πολύ καλή, με κάποιους αεροδυναμικούς θορύβους να κάνουν την εμφάνισή τους μετά τα 120 χλμ./ώρα, χωρίς ωστόσο να ενοχλούν στο ταξίδι.

BYD Dolphin

Στα 1.650 κιλά του είναι σίγουρα αρκετά πιο βαρύ από το μέσο θερμικό μοντέλο με αυτές τις διαστάσεις, όμως κρύβει καλά το βάρος του και στη συμπεριφορά του είναι αρκετά ανάλαφρο, όπως και άμεσο. Το τιμόνι του προσφέρει καλή αίσθηση και ακρίβεια, χωρίς βέβαια να διακρίνεται για αυτήν. Έχει δύο επιλογές βάρους, με την Comfortableνα είναι αυτή που του ταιριάζει, αφού στο Sport αποκτά μια περίεργη και τεχνητή αίσθηση, που μόνο μια αδράνεια ως προς το κέντρο προσφέρει τελικά. Εν αντιθέσει με την επιλογή Sport για την υποβοήθηση της πέδησης, που στο σπογγώδες σε αίσθηση πεντάλ του φρένου δίνει στον οδηγό περισσότερη σιγουριά.

Δυνατά είναι πάντως τα φρένα, με δισκόφρενα μπρός-πίσω, ενώ απουσιάζει η ισχυρή αναγεννητική πέδηση και στις δύο επιλογές, που δεν έχουν αξιοσημείωτη διαφορά μεταξύ τους. Σίγουρα, θα προτιμούσαμε να είχε επιλογή για One-Pedaldrive, ειδικότερα για την πόλη που ταιριάζει πολύ στο BYD Dolphin. Με κύκλο στροφής στα 10,5 μέτρα, παρκάρεις και μανουβράρεις με τρομερή ευκολία, παρά τις μεγάλες για «Supermini» διαστάσεις. Πρωτοφανής είναι για τα χρήματα που κοστίζει και η στάνταρ σουίτα συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης. Ό,τι περιμένετε σε ένα πιο premium μοντέλο ως προαιρετικό εξοπλισμό, στο Dolphin είναι στάνταρ, ακόμη και η κρυστάλλινη κάμερα πανοραμικής θέασης που λειτουργεί σε 3D απεικόνιση και με όποια ταχύτητα αν κινείσαι.

Πας και ταξίδι!

Στο ταξίδι είναι πολύ άνετο και ήσυχο, ειδικότερα αν δεν έχει ισχυρούς ανέμους, οι οποίοι δεν επηρεάζουν καθόλου την πολύ καλή του σταθερότητα, όμως μπορεί να δημιουργήσουν αεροδυναμικούς θορύβους. Δοκιμάσαμε και το ACC με κεντράρισμα της λωρίδας που λειτουργεί ικανοποιητικά σε αυτοκινητόδρομο, όμως μπερδεύεται κάποιες φορές σε ταχείας κυκλοφορίας.

BYD Dolphin

Με 204 ίππους και 310 Nm ροπής το «χαμογελαστό» BYD Dolphin δεν αστειεύεται και προσφέρει επιτάχυνση εφάμιλλη με αυτή ενός μικρού Hot-Hatch. Αν τα μικρά κινέζικα ελαστικά του (205/50 R17) βρουν πρόσφυση, τότε εκτοξεύεται στα 100 χλμ./ώρα σε λιγότερα από τα 7” που ανακοινώνει η εταιρία, ενώ και οι ρεπρίζ του το καθιστούν έναν απρόσμενο πύραυλο στις προσπεράσεις. Με τελική στα 160 (άντε και κάτι παραπάνω) σίγουρα δεν θα ενθουσιάσει τους σκληροπυρηνικούς, ενώ όσοι έχουν εμπειρία από ηλεκτρικά, αυτό έχει πιο γραμμική αίσθηση και μπορεί να φανεί λιγότερο ενθουσιώδες. Όμως είναι άνετο, κάτι που καταλαβαίνεις υπό πίεση. Φιλικό και προβλέψιμο, όμως έχει όρια και παίρνει κλίσεις αν το παρακάνεις, με την υποστροφή να εμφανίζεται και τα ηλεκτρονικά συστήματα να λένε «φτάνει».

BYD Dolphin

Η αυτονομία, τώρα, αποτελεί και αυτή ευχάριστη έκπληξη. Οι 60,4 ωφέλιμες kW στα δικά μας χέρια και με μέση κατανάλωση 15,7 κWh/100 χλμ. ξεπέρασαν τα εργοστασιακά νούμερα και μας χάρισαν 450 χιλιόμετρα αυτονομίας σε μικτό κύκλο. Στο ταξίδι υπολογίστε κάπου στις 17, άρα και γύρω στα 350 χιλιόμετρα αδιάκοπου ταξιδιού, ενώ σε έναν πιο αστικό κύκλο βλέπεις εύκολα 13άρια. Η στάνταρ αντλία θερμότητας παίζει σημαντικό ρόλο στην καλή διαχείριση ενέργειας τον χειμώνα. Όσο για την φόρτιση, δέχεται σε DC ταχυφορτιστή μέχρι 88 kW για να φτάσει το 80% σε 40λεπτο. Ο ενσωματωμένος φορτιστής αντλεί 11kW, οπότε και χρειάζεται 6 ώρες και 30 λεπτά για μια πλήρη φόρτιση. Not bad, σε αυτήν την περίπτωση.

BYD Dolphin

Αντίο, θερμικά Supermini

Και φτάνουμε στο σημείο που έχει το περισσότερο ενδιαφέρον. Ναι, αυτό το κινεζικό αυτοκίνητο (εταιρία κολοσσός είναι η BYD, ώρα να ξεπεράσουμε κάποια πράγματα) βάζει τα γυαλιά σε κάθε ευρωπαϊκό ανταγωνιστή. Η τιμή του είναι ασυναγώνιστη, η προσέγγισή του ποιοτική και είναι απρόσμενα ευχάριστο σαν σύνολο! Παίρνει μεγάλο «ναι» και αξίζει να σας βάλει σε σκέψεις για το θερμικό vs ηλεκτρικό. Για εμένα πάντως, κέρδισε!

Τεχνικά χαρακτηριστικά         

Ηλεκτροκινητήρας

Μπροστά, σύγχρονος

Ισχύς

Μέγιστη ισχύς: 204 ίπποι

Μέγιστη Ροπή: 310 Nm

Μετάδοση

Κίνηση μπροστά

Μειωτήρας σταθερής σχέσης

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 160 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα 7 δλ.

Κατανάλωση ενέργειας

Κατασκευαστή (WLTP): 13,9 kWh/100 χλμ.

Δοκιμής: 15,6 kWh/100 χλμ.

Μπαταρία

Ιόντων λιθίου 60,4 kWh (77 καθαρών)

Αυτονομία

427 χλμ. (WLTP)

450 χλμ. (Δοκιμής)

Φόρτιση

AC 11 kW σε 6 ώρες και 30 λεπτά

DC 88 kW σε 41 λεπτά

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χιλ.: 4.290 x 1.770 x 1.570

Μεταξόνιο 2.700 χιλ.

Βάρος 1.658 κιλά

Χώρος αποσκευών

345 λ.

Τιμή Αγοράς

Βασική έκδοσης (δοκιμής): από 26.380 €

*Χωρίς την κρατική επιδότηση

Όλες οι ειδήσεις

Ο κόσμος… ανάποδα: Η Ευρώπη είναι αυτή που πλέον «κλέβει» τεχνολογία από την Κίνα!

Tι είναι πιο γρήγορο μέσα στις πόλεις; Αυτοκίνητο, Μοτοσυκλέτα, e-Πατίνι ή Ποδήλατο; (Video)

Δοκιμάζουμε το νέο Citroen C3 με τους 100 ίππους και το φοβερό VFM

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο