Το BYD ATTO 3 είναι το πρώτο Ι.Χ. της κινέζικης εταιρίας στην ελληνική αγορά. Είναι ένα άνετο, ευχάριστο SUV, με πληθώρα πρωτότυπων λύσεων. Διατίθεται αποκλειστικά προς ενοικίαση ή leasing από τη Sixt
Tου Andrea Rapelli, Aπόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος, Φωτογραφίες: Alejandro Gil Delgado
Build Your Dreams: Xτίστε τα όνειρά σας. Βλέποντάς το γραμμένο ολογράφως στην πόρτα του χώρου αποσκευών, δεν είναι κακό να το παραδεχτούμε,σε κάνει να χαμογελάσεις. Ωστόσο, είναι μια φράση που ταιριάζει τέλεια στην κινέζικη εταιρία που μετρά 28 χρόνια ζωής. Αρκεί να σας πούμε ότι η μπαταρία του smartphone σας λειτουργεί με μπαταρίες κατασκευασμένες από την BYD. Η κινέζικη εταιρία κατασκευάζει επίσης επαγγελματικά οχήματα (πολλά εκ των οποίων διαθέσιμα στην Ελλάδα), τρένα, φωτοβολταϊκά πάνελ και λοιπά ηλεκτρονικά. Το Atto 3 είναι ένα μοντέλο βασισμένο στις ανάγκες και τα γούστα των Ευρωπαίων καταναλωτών. Εχει σχεδιαστεί από τον Wolfgang Egger, ο οποίος είναι υπεύθυνος και για τη σχεδίαση της Alfa Romeo 8C. Το όνομά του προέρχεται από τα ιταλικά και πιο συγκεκριμένα από το θέατρο ή την όπερα (σημαίνει «πράξη»).
Μάθημα Σολφέζ
Μπαίνοντας στο Atto 3, πριν καν προλάβεις να ρυθμίσεις τη θέση οδήγησης, το μάτι σου πέφτει στη θήκη στο πάνελ της πόρτας. Το κάτω χείλος της είναι αρκετά χαμηλό και για τη συγκράτηση των αντικειμένων υπάρχει ένα αρκετά πρωτότυπο σύστημα. Τρεις κόκκινοι ελαστικοί ιμάντες. Το ίδιο σύστημα υπάρχει και στις άλλες πόρτες. Τους αγγίζεις και καταλαβαίνεις αμέσως ότι δεν είναι τυχαία τοποθετημένοι εκεί. Εάν παίξεις με τα δάχτυλά σου σαν να ήταν χορδές κιθάρας, μπορείς να δημιουργήσεις τη δική σου μελωδία. Ενας τέλειος τρόπος να διασκεδάσουν τα παιδιά, ελπίζουμε σεβόμενα την υπομονή των γονιών τους.
Αλλες πρωτοτυπίες; Ο εσωτερικός φωτισμός που αλλάζει αποχρώσεις, ακολουθώντας τέσσερις προκαθορισμένους ρυθμούς, με μία ολίγον ψυχεδελική επίγευση. Η μπαρόκ σχεδίαση του ταμπλό με τις κυματιστές γραμμές και την τεράστια οθόνη των 15,6 ιντσών σε ρόλο σοπράνο. Αν θέλετε να εντυπωσιάσετε τους φίλους σας, μπορείτε να την περιστρέψετε (ηλεκτρικά, με το πάτημα ενός κουμπιού) σε οριζόντια ή κατακόρυφη διάταξη. Το λογισμικό είναι αρκετά γρήγορο και τα μενού ακολουθούν τη λογική λειτουργίας των φορητών συσκευών. Μέχρι και εικονικό κουμπί διαθέτει στο κέντρο της για να κλείνει τις εφαρμογές. Διαθέτει σύστημα πλοήγησης (αν και χωρίς εικονικό βοηθό προγραμματισμού δρομολογίων), δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης με κινητά Android ή Apple και ορισμένες προεγκατεστημένες εφαρμογές (π.χ. Spotify). Δίχως να ξεχνάμε τις φωνητικές εντολές, οι οποίες προς το παρόν είναι μόνο στα αγγλικά. Η διαχείριση του μονοζωνικού κλιματισμού γίνεται μέσω της οθόνης αφής, αν και υπάρχουν και τρία κουμπιά στην κεντρική κονσόλα (για την αυτόματη λειτουργία, την απόψυξη του παρμπρίζ και την απενεργοποίηση του συστήματος).
Με μια σύντομη ματιά, μπορεί να θεωρήσετε ότι «ξέχασαν» να το εξοπλίσουν με θύρες USB. Δεν ισχύει, θα τις βρείτε κρυμμένες στο ράφι κάτω από το κεντρικό τούνελ. Εκτός από τις δύο θύρες USB και την πρίζα 12 V, υπάρχει και μία υποδοχή για κάρτα micro SD. Αν και δεν μπορείς να πεις ότι κάτι του λείπει, είναι κρίμα που δεν υπάρχει μια αντιολισθητική επένδυση στο κρυφό ράφι για να μην «ταξιδεύει» το κινητό σου στις στροφές. Εάν η συσκευή σου το παρέχει, υπάρχει και δυνατότητα ασύρματης φόρτισής της. Σε αυτή τη θέση, όπως και στις ποτηροθήκες, υπάρχει λαστιχένια επένδυση.
Κανένας λόγος ανησυχίας δεν υφίσταται για τους χώρους. Χάρη στο μεταξόνιο των 2,72 μέτρων, το Atto 3 παρέχει άνετους χώρους και για τους πίσω επιβάτες. Ισως ενοχλήσει λιγάκι το ελαφρώς υπερυψωμένο πάτωμα, χαρακτηριστικό που είναι κοινό και σε πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα.
Ποιότητα και φινίρισμα
Παρά το νεαρό της ηλικίας της μάρκας (η BYD ιδρύθηκε το 1995), η ποιότητα του Atto 3, τόσο εξωτερικά όσο και στην καμπίνα, είναι εφάμιλλη πολλών Ευρωπαίων ανταγωνιστών του. Η βαφή είναι ομοιόμορφα απλωμένη, αν και λείπει η διαφανής επίστρωση στο χώρο του κινητήρα. Δεν υπάρχουν εμφανείς διαφορές στην απόχρωση μεταξύ των πλαστικών και των μεταλλικών επιφανειών. Ολα καλώς καμωμένα όσον αφορά τις τσιμούχες. Η προστατευτική μοκέτα, όμως, έχει εμφανώς ακανόνιστο περίγραμμα. Τα περισσότερα από τα πλαστικά στην καμπίνα είναι μαλακά. Οι διακόπτες και τα κουμπιά έχουν ικανοποιητική ανάδραση. Τα καθίσματα έχουν δερμάτινες επενδύσεις, προερχόμενες όμως από δέρμα μη ζωικής προέλευσης. Οι ραφές τους είναι αρκετά ακριβείς και στο τελείωμά τους προστατεύονται από πλαστικά καλύμματα. Τέλος, ο χώρος αποσκευών δεν διαθέτει εξοπλισμό για τη συγκράτηση μικρών αντικειμένων.
Ευρωπαϊκό Άρωμα
Πού φτάσαμε… Πλέον είναι λίγο περίεργο να κάθεσαι σε ένα BEV και να πρέπει να πατήσεις ένα κουμπί για να εκκινήσει ο κινητήρας. Συνήθως, αρκεί να καθίσεις και να πατήσεις ελαφρά το φρένο. Ωστόσο, αμέσως μόλις επιλέξεις D, το Atto 3 κάνει τα πάντα για να σε κάνει να νιώσεις αμέσως άνετα. Ολα, από τις επιδόσεις έως την άνεση, θυμίζουν ευρωπαϊκό αυτοκίνητο.
Ο κινητήρας του αποδίδει 204 ίππους και 310 Nm ροπής, ακριβώς τις ίδιες τιμές με ένα VW ID.3. Εξασφαλίζει μια ικανοποιητική αίσθηση ώθησης στις επιταχύνσεις εν κινήσει. Ωστόσο, όταν επιταχύνεις βίαια, το τιμόνι «ψαρεύει» όπως λέμε. Δηλαδή, στρίβει έντονα προς μία κατεύθυνση, δίχως ο οδηγός να το επιθυμεί, ανάλογα με την πρόσφυση των εμπρός τροχών. Θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε και αδύναμο κρίκο του αυτοκινήτου, λόγω της περιορισμένης ακρίβειάς του και της έλλειψης πληροφόρησης που (δεν) παρέχει. Για να είμαστε απόλυτα δίκαιοι, το Atto 3 δεν είναι ένα αυτοκίνητο σχεδιασμένο να παρέχει οδηγικές συγκινήσεις.
Ούτε καν στο πρόγραμμα οδήγησης Sport ή στην πιο «σκληρή» από τις ρυθμίσεις του τιμονιού. Εάν επιλέξει κανείς να κινηθεί με ζωηρό ρυθμό, θα πρέπει ν’ αποδεχθεί τις έντονες κλίσεις του αμαξώματος και, σε περίπτωση που χρειαστεί να κάνεις κάποιον ελιγμό αποφυγής εμποδίου, τη βιαστική και απότομη παρέμβαση του ESP. Παραμένοντας σε θέματα που άπτονται της ασφάλειας, το σύστημα πέδησης δεν διακρίθηκε για τις επιδόσεις του. Πέρα από τα πολύ μεγάλα διαστήματα ακινητοποίησης σε επιφάνειες με πολύ χαμηλή και διαφορετικού συντελεστή πρόσφυση, το αποτελούμενο από τέσσερις δίσκους σύστημα παρουσίασε και έντονα σημάδια κόπωσηςπρος το τέλος της σχετικής δοκιμασίας.
Πολύ καλύτερα είναι τα πράγματα όσον αφορά στην άνεση. Κάτι που εκτιμάς ιδιαίτερα στις καθημερινές μετακινήσεις. Η ανάρτηση, χάρη και στο 50άρι προφίλ των ελαστικών και τη διάταξη πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα, τα πήγε περίφημα στις δοκιμασίες μας. Στη γενικά πολύ καλή εικόνα συμβάλλει και η ακουστική άνεση, με ελάχιστους θορύβους να παρεισφρέουν στην καμπίνα. Στον τομέα της κατανάλωσης, το Atto 3 ικανοποιεί, αν και δεν βρίσκεται μεταξύ των κορυφαίων αυτοκινήτων της κατηγορίας. Ειδικά στον αυτοκινητόδρομο, όπου μετά από 231 χιλιόμετρα απαιτείται στάση για ανεφοδιασμό (κατανάλωση 29,4 kW/100 χλμ.). Ακόμα κι αν καταφέρει να βρει κανείς ταχυφορτιστή στην Ελλάδα, η μέγιστη ταχύτητα φόρτισης δεν ξεπερνά τις 88 kW.
«Σπιτικές» Μπαταρίες
Αν και αυτό το SUV ακολουθεί την πεπατημένη από κατασκευαστικής απόψεως (μπαταρία κάτω από το δάπεδο, τροχοί στις άκρες του αμαξώματος), δεν λείπουν οι πρωτότυπες ιδέες. Δεδομένου ότι η BYD κατασκευάζει και μπαταρίες, η μπαταρία του Atto 3 είναι «σπιτική». Εχει ωφέλιμη χωρητικότητα 60,5 kWh και διαθέτει κάθοδο λιθίου φωσφορικού-σιδήρου. Σε σύγκριση με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, αυτές οι μπαταρίες έχουν χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, αλλά μεγαλύτερη αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες. Παράγουν λιγότερη θερμότητα και, σε περίπτωση καταστροφής τους, δεν απελευθερώνουν οξυγόνο. Αυτό σημαίνει χαμηλότερες πιθανότητες πυρκαγιάς σε περίπτωση ατυχήματος. Μεταξύ άλλων, η κυψελοειδής αλουμινένια δομή τους αυξάνει σημαντικά την ανθεκτικότητα στις κρούσεις.
Οι μπαταρίες αυτές είναι επίσης απαλλαγμένες από πολύτιμα χημικά στοιχεία (όπως το κοβάλτιο), άρα έχουν περιορισμένο κόστος παραγωγής. Σημαντικά χαμηλότερο από το αντίστοιχο κόστος των «κοινών» μπαταριών. Επιπλέον, συνοδεύονται από οκταετή εγγύηση, με όριο τα 200.000 χιλιόμετρα. Η μπαταρία αντέχει πάνω από 5.000 κύκλους φόρτισης, επομένως η αποδοτικότητά της μειώνεται με πιο αργό ρυθμό σε σχέση με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Σε στήλες συνεχούς ρεύματος, δέχεται ρεύμα έως 88 kW, μια τιμή ισχύος που δεν είναι και εντυπωσιακή. Το Atto 3 διαθέτει ενσωματωμένο τριφασικό φορτιστή 11 kW, ενώ, χάρη στην τεχνολογία V2L, μπορεί να φορτίσει άλλες φορητές συσκευές με την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στην μπαταρία του. Οι τεχνικοί της BYD έχουν επιτύχει την ενσωμάτωση όλων των εξαρτημάτων του συστήματος μετάδοσης της κίνησης σε μια ενιαία δομή, όπως μπορείτε να δείτε και στις παρακάτω φωτογραφίες. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εξοικονομείται χώρος στην καμπίνα και βελτιστοποιείται η απόδοση.
Επιπλέον, το Atto 3 διαθέτει μια αντλία θερμότητας (βασικός εξοπλισμός), η οποία συμβάλλει στη θέρμανση της καμπίνας με μειωμένη κατανάλωση ενέργειας. Φυσικά, με θετικό αντίκτυπο στην αυτονομία. Για το πλαίσιο έχουν επιλεγεί πιο συμβατικές λύσεις, γόνατα ΜακΦέρσον για την μπροστινή ανάρτηση και διάταξη πολλαπλών συνδέσμων με τρεισήμισι μοχλούς για την πίσω. Το σύστημα πέδησης αποτελείται από τέσσερις αεριζόμενους δίσκους, αν και πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα διαθέτουν ταμπούρα στον πίσω άξονα, σχεδιασμένα να διαρκούν για ολόκληρη τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Ηλεκτροκινητήρας
Εμπρός, σύγχρονος, με μόνιμους μαγνήτες
Iσχύς
Μέγιστη ισχύς: 204 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 310 Nm
Μετάδοση
Κίνηση εμπρός
Μειωτήρας σταθερής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 170 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 7,6 δλ.
Κατανάλωση ενέργειας
Κατασκευαστή (WLTP): 15,6kWh/100 χλμ.
Δοκιμής: 22,7kWh/100 χλμ.
Μπαταρία
62 kWh (60,5 ωφέλιμες)
Αυτονομία
420 km
Φόρτιση
AC: 11 kW
DC: 88 kW στα 400 V
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.460 x 1.880 x 1.620 mm
Μεταξόνιο 2.720 χιλ.
Βάρος 1.750 κιλά
Χώρος αποσκευών
352 λ.
Τιμή αγοράς (Sixt)
Βασική έκδοση: 53.382 € (ή 395,58€/μήνα χωρίς ΦΠΑ)