Το BYD Atto 2 πετάει το γάντι στα δυτικά ηλεκτρικά B-SUV, αλλά και στο μικρό του «αφερφάκι», το Dolphin, το οποίο ξεπουλάει και έχει μεγαλύτερη αυτονομία. Αν όμως οι προτεραιότητες είναι άλλες;
Του Τρύφωνα Αλεξόπουλου και του Andrea Rapelli (Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος), Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Η ιστορία της BYD (ακρωνύμιο από τις λέξεις Build Your Dreams) είναι πλέον γνωστή. Η κινεζική εταιρία ήταν παγκόσμια ηγέτιδα στην κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρονικών συσκευών, με τριάντα χρόνια ιστορίας. Γιατί «ήταν»; Επειδή πλέον αποφάσισε να γίνει ηγέτιδα και στον τομέα των μεταφορών, κατασκευάζοντας τρένα, επαγγελματικά οχήματα και αυτοκίνητα. Χάρη στην τεχνογνωσία της, αλλά και τη μέχρι τώρα πορεία της, που περιλαμβάνει την εκθρόνιση της Tesla στην παγκόσμια αγορά, θεωρούμε ότι είναι απλά θέμα χρόνου να τα καταφέρει. Μέχρι το 2020 δεν τη γνώριζε σχεδόν κανείς. Τα τελευταία πέντε χρόνια, όμως, η ανάπτυξή της είναι ραγδαία. Σήμερα, η γκάμα της στην Ελλάδα αποτελείται από επτά μοντέλα, τα οποία μπορείτε να δείτε στις οκτώ εκθέσεις της εταιρίας σε έξι πόλεις της Ελλάδας. Πρόβλεψή μας είναι ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια.
Σε ό,τι αφορά το νέο της μοντέλο, όπως φανερώνει και το όνομά του τοποθετείται ακριβώς κάτω από το Atto 3 και κατά μία έννοια αποτελεί την crossover εκδοχή του Dolphin. Παρότι δεν μοιάζουν στο εξωτερικό, έχουν κάποια κοινά σημεία εσωτερικά, όμως το BYD Atto 2 καταφέρνει κάτι πολύ σημαντικό. Ξεχωρίζει και σε χαρακτήρα, αλλά και σε ουσία από κάθε άλλο μοντέλο της γκάμας. Είναι αυτό το all around αυτοκίνητο πόλης σε large συσκευασία, που δεν θα περίμενες ότι χρειάζεσαι, όμως τελικά εξυπηρετεί τις ανάγκες σου. Τα ερωτήματα είναι πόσο μακριά μπορεί να φύγει από την πόλη, αλλά και σε ποιους τελικά απευθύνεται. Η τιμή του πάντως, αν μη τι άλλο, είναι δελεαστική.
ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ
Η ομάδα του επικεφαλής σχεδιασμού της BYD και φημισμένου στον κλάδο για τις δημιουργίες του, Wolfgang Egger, έδωσε στο BYD Atto 2 ένα διαφορετικό ύφος, τόσο από το εντελώς εξευρωπαϊσμένο Atto 3 όσο και από το πιο «συντηρητικό» δελφίνι. Η αλήθεια είναι πως με το δεύτερο υπάρχει ομοιότητα στο πίσω μέρος. Είναι η φωτεινή υπογραφή της μπάρας LED που σχηματίζει το σήμα του άπειρου (του 8 σύμφωνα με την BYD), τονίζοντας εκτός από το πλάτος και την… καλοτυχία. Δεν θα βρείτε λοιπόν ολογράφως το «Χτίσε τα όνειρά σου» σε αυτό το μοντέλο. Το σουλούπι του ακολουθεί τη μόδα του boxy design, με αρκετό off-road στοιχεία περιμετρικά, μια «αιωρούμενη» οροφή και χωνευτές χειρολαβές. Όπως και το Dolphin, δεν είναι ένα μοντέλο που θέλει να ξεχωρίσει για την ομορφιά του –σε αντίθεση με το σαγηνευτικό Seal-, μα για την πρακτική του πλευρά.
Το BYD ATTO 2 έχει μήκος 4.310 mm, πλάτος 1.830 mm και ύψος 1.675 mm, επομένως το μήκος και το πλάτος του είναι μικρότερα κατά 145 mm και 45 mm αντίστοιχα σε σχέση με το ATTO 3, όμως τοποθετείται στα πιο μεγάλα B-SUV, πράγμα που επιβεβαιώνεται από το σχετικά μακρύ μεταξόνιο, στα 2.620 mm. Παρότι αυτό σε συνδυασμό με τους πιο κοντούς προβόλους εξασφαλίζει καλές γωνίες προσέγγισης/διαφυγής, απόσταση από το έδαφος είναι μόλις στα 16,5 εκ.
ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΟΥ ΥΒΡΙΔΙΚΟΥ
Το BYD Atto 2 αρχικά είναι διαθέσιμο αποκλειστικά με ηλεκτρικό κινητήριο σύνολο. Οι προδιαγραφές του είναι ακριβώς αυτό που ζητούν οι καταναλωτές. Είναι ένα B-SUV με μήκος 4,31 μέτρα, δηλαδή 15 εκατοστά μικρότερο από το Atto 3 και περίπου 8.000 ευρώ φθηνότερο. Η δηλωμένη αυτονομία του είναι 420 χιλιόμετρα. Προσεχώς, αναμένεται και η υβριδική έκδοση DM-i, η οποία θα είναι φθηνότερη κατά μερικές χιλιάδες ευρώ.
Αν και, ειδικά στην Ελλάδα, περισσότεροι είναι αυτοί που θα ενδιαφερθούν για την υβριδική έκδοση, η δοκιμή της ηλεκτρικής έκδοσης είναι εξίσου ενδιαφέρουσα. Οι χώροι, η πρακτικότητα, η ποιότητα κατασκευής και των υλικών είναι κοινά στοιχεία των δύο εκδόσεων και αποδεικνύουν τα βήματα προς τα εμπρός που έχουν κάνει οι Κινέζοι.
Κι αν μέχρι τώρα δεν σας έχουμε πείσει να στρέψετε το ενδιαφέρον σας προς την κινεζική εταιρία, αυτό θα γίνει μόλις μάθετε την τιμή. Η βασική έκδοση του BYD Atto 2 ξεκινά από τις 29.990 ευρώ και διαμορφώνεται σε 22.734 ευρώ με την κρατική επιδότηση, όταν αυτή ενεργοποιηθεί εκ νέου. Επιπλέον, αποδεικνύοντας την εμπιστοσύνη στο προϊόν της, η κινεζική εταιρία δίνει εγγύηση έξι ετών (ή 150.000 χιλιόμετρα) για ολόκληρο το αυτοκίνητο και οκτώ χρόνια (ή 200.000 χιλιόμετρα) για την μπαταρία και το σύστημα μετάδοσης κίνησης. Φουλ επίθεση από τους Κινέζους, μένει να δούμε πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να ξεπεράσουν σε πωλήσεις τους καθιερωμένους Δυτικούς (και Ιάπωνες) κατασκευαστές.
ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Δεν χρειάζεται περισσότερο από μια ματιά για να καταλάβεις τη διαφορά με τα άλλα BYD. Έως και αυστηρές οι γραμμές στο εσωτερικό του, οπότε ξεφεύγει πολύ από τα συγγενικά του μοντέλα και ειδικότερα από το Atto 3, που χαρακτηρίστηκε από πολλούς… κάπως κιτς. Εδώ τα πράγματα είναι πιο ευρωπαϊκά, σχεδόν στα γερμανικά πρότυπα, με ευθείες γραμμές και τακτοποιημένη σχεδίαση. Εκεί που όμως ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας είναι στην ποιότητα κατασκευής και οφείλουμε να το επισημάνουμε. Οι Κινέζοι έχουν καταβάλει μεγάλη προσπάθεια, κάτι που φαίνεται από τα υλικά και τη συναρμολόγηση συνολικά στην καμπίνα, τόσο μπροστά όσο και πίσω δηλαδή. Μαλακό πλαστικό στο επάνω μέρος του ταμπλό, επενδύσεις από τεχνητό δέρμα σε μεγάλες επιφάνειες και ακρίβεια στη συναρμογή συνθέτουν μια εικόνα που αγγίζει τα όρια του premium σε υφή.
Ξεχωρίζει επίσης η εργονομική πλευρά της σχεδίασης, που αυξάνει την πρακτικότητα. Πάρτε για παράδειγμα το infotainment με την περιστρεφόμενη οθόνη των 12,8 ιντσών (10,1” στη βασική έκδοση). Πλέον η οθόνη διαθέτει πρόσθετα εικονικά (και προσαρμοζόμενα από τον χρήστη) πλήκτρα συντομεύσεων στο κάτω μέρος της, αλλά και ακόμα πιο εύχρηστα μενού. Επιπλέον, προσφέρει ασύρματη συνδεσιμότητα για smartphones (Apple CarPlay & Android Auto) και δίνει πολλές επιλογές για τη φόρτισή τους (επαγωγική βάση 15W, θύρα USB και παροχή 12V). Οι χώροι για τους επιβάτες είναι εντυπωσιακοί, ειδικά για τους πίσω. Κατά μέσο όρο, ο διαθέσιμος χώρος για τα γόνατα είναι 36 εκατοστά. Περιέργως, αν και στην άδεια αναγράφεται ότι το Atto 2 είναι πενταθέσιο, δεν διαθέτει κεντρικό πίσω προσκέφαλο (ούτε κεντρικό υποβραχιόνιο, όπως στα περισσότερα της κατηγορίας). Τέλος, ο χώρος αποσκευών των 400 λίτρων με το ρυθμιζόμενο σε ύψος δάπεδο ανταποκρίνεται στα δεδομένα της κατηγορίας, ενώ μπορεί να αυξηθεί σε 1.340 λίτρα με την αναδίπλωση του διαιρούμενου πίσω καθίσματος.
ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗ ΜΠΑΤΑΡΙΑ
Το Atto 2 βασίζεται στη γνωστή αρχιτεκτονική e-platform 3.0 που έχει υιοθετηθεί και από άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της BYD. Στο κέντρο, προστατευμένη από μία κυψελοειδή δομή από αλουμίνιο, είναι τοποθετημένη η μπαταρία φωσφορικού λιθίου σιδήρου (LFP) χωρητικότητας 45,1 kWh. Η μπαταρία κατασκευάζεται και αυτή από την κινεζική εταιρία. Σε σύγκριση με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, η συγκεκριμένη έχει χαμηλότερο κόστος κατασκευής (επειδή δεν περιέχει πολύτιμα χημικά στοιχεία) και χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα. Είναι όμως πιο ανθεκτική στις υψηλές θερμοκρασίες και παράγει λιγότερη θερμότητα. Επιπλέον, εάν καταστραφεί, δεν απελευθερώνει οξυγόνο, μειώνοντας την πιθανότητα πρόκλησης πυρκαγιάς σε περίπτωση ατυχήματος.
Η BYD εγγυάται την καλή λειτουργία της για οκτώ χρόνια ή 200.000 χιλιόμετρα και δηλώνει ότι μπορεί να αντέξει περισσότερους από 5.000 κύκλους φόρτισης. Αυτό σημαίνει ότι η απόδοσή της μειώνεται με πιο αργό ρυθμό συγκρινόμενη με την απόδοση των μπαταριών ιόντων λιθίου. Το μόνο της μειονέκτημα είναι η πολύ χαμηλή ισχύς φόρτισης σε συνεχές ρεύμα (έως 65 kW). Σε εναλλασσόμενο ρεύμα, η φόρτιση γίνεται μέσω του ενσωματωμένου τριφασικού φορτιστή των 11 kW. Όπως και στα λοιπά ηλεκτρικά BYD, η τεχνολογία V2L επιτρέπει την επαναφόρτιση εξωτερικών ηλεκτρικών συσκευών. Προκειμένου να βελτιωθεί η αποδοτικότητα, στον βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται η αντλία θερμότητας που θερμαίνει την καμπίνα με πολύ μικρή κατανάλωση ενέργειας, όπως διαπιστώσαμε, και αποτελεί στοιχείο που «μας λείπει» από πολλά μοντέλα της κατηγορίας. Στα τέλη του έτους, αναμένεται μία έκδοση «long range» με μεγαλύτερη μπαταρία και αυτονομία κοντά στα 420 χιλιόμετρα. Τυπική για B-SUV η διάταξη της ανάρτησης με γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω.
ΠΡΟΤΙΜΗΣΤΕ LUNGO, ΟΧΙ ESPRESSO
Αν και η κατανάλωση ενέργειας είναι φειδωλή, η μικρής χωρητικότητας μπαταρία του Atto 2 θα σας οδηγεί συχνά προς αναζήτηση φορτιστή. Επιπλέον, η διαδικασία της φόρτισης δεν είναι ιδιαίτερα ταχεία. Άρα θα έχετε άπλετο χρόνο νa απολαύσετε το καφεδάκι σας ή την τουαλέτα σας… στα ΣΕΑ. Σύμφωνα με τις μετρήσεις μας, στην πόλη, το Atto 2 είναι ένα από τα πιο οικονομικά αυτοκίνητα που έχουμε μετρήσει σε αυτήν την τάξη μεγέθους. Κατανάλωσε μόλις 13,3 kWh ανά 100 χιλιόμετρα, κάτι που σημαίνει ότι έχει αυτονομία 380 χιλιομέτρων. Σε ανοιχτό δρόμο, η κατανάλωση ανεβαίνει στις 16,4 kWh και η αυτονομία μειώνεται στα 311 χιλιόμετρα. Όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στον αυτοκινητόδρομο, όπου δεν μπορείς να ανακτήσεις ενέργεια από το φρενάρισμα, η κατανάλωση εκτοξεύεται στις 20,5 kWh και η αυτονομία πέφτει στα 200 χιλιόμετρα. Άρα χρειάζεται στάση ανεφοδιασμού για να φτάσει κανείς από την Αθήνα στη Λαμία ή στην Πάτρα με άνεση. Η μέση κατανάλωση διαμορφώθηκε στις 16,9 kWh/100 χιλιόμετρα, γεγονός που συνεπάγεται μέση αυτονομία 280 χιλιομέτρων.
Να τονίσουμε ότι η μέγιστη ισχύς φόρτισης του Atto 2 σε ταχυφορτιστή DC ήταν ελαφρώς ανώτερη από αυτήν που δηλώνει η BYD (67 έναντι 65 kW), που μπορεί να μην είναι πολλά, όμως λόγω της μικρής μπαταρίας αρκούν 37 λεπτά για να φορτίσει μέχρι το 80% . Εάν χρειαστεί να το φορτίσετε τη νύχτα στο σπίτι (περί τις 7 ώρες σε wallbox 7,5 kW), βοηθά πολύ το φωτάκι που βρίσκεται πάνω από την πρίζα. Σας επιτρέπει να «κουμπώσετε» το βύσμα με την πρώτη προσπάθεια.
ΥΠΕΡΑΝΕΤΟ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ
Η ποιότητα κύλισης είναι βελούδινη, κάτι που περιμένεις από ένα ηλεκτρικό SUV, όχι όμως σε αυτό το επίπεδο. Ειδικά όταν ο δρόμος είναι καλός, πρέπει να διπλοτσεκάρεις για να δεις εάν πατάς όντως στο έδαφος. Η διάσταση των τροχών και το 60άρι προφίλ των ελαστικών παίζουν σημαντικό ρόλο, αλλά είναι η ρύθμιση της ανάρτησης (παρά τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω) που κάνει τη διαφορά.
Μέσα στην πόλη είναι εξαιρετικά εύκολο και ξεκούραστο στην οδήγηση. Το άμεσο τράβηγμα του ηλεκτροκινητήρα το κάνει ευέλικτο στην κίνηση και στα φανάρια, αλλά είναι στιγμές που θα δυσκολευτεί να βρει πρόσφυση σε γλιστερή άσφαλτο. Τα ηλεκτρονικά συστήματα «κόβουν» το σπινάρισμα των μπροστινών τροχών αρκετά γρήγορα όμως, οπότε δεν κουράζει το σπινάρισμα. Από την άλλη, έχει αρκετή δύναμη για να προσπεράσεις με περίσσια άνεση ακόμα και στα «πολλά» χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο. Ο κύκλος στροφής των 10,5 μέτρων είναι εντυπωσιακός για ένα αμάξωμα που ξεπερνά τα 4,3 μέτρα, οπότε στα στενά και στο παρκάρισμα το BYD Atto 2 αποδεικνύεται ιδανικό. Επιπλέον, κάθεσαι ψηλά, κάτι που βοηθάει στην έτσι κι αλλιώς καλή περιμετρική ορατότητα. Η BYD μπορεί να υπερηφανεύεται ότι είναι η μόνη εταιρία στα VFM μοντέλα με πανοραμική κάμερα που λειτουργεί σε κάθε ταχύτητα. Όντως βοηθάει πολύ και έχει υψηλή ανάλυση.
Ωστόσο, όταν βγεις εκτός πόλης, σε μια διαδρομή με καμπές για παράδειγμα, η αίσθηση που μεταφέρει στον οδηγό δεν είναι από τα δυνατά του σημεία. Το τιμόνι είναι ελαφρύ και χωρίς ιδιαίτερη πληροφόρηση, ενώ η σχετικά μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης το κάνει να γέρνει αρκετά υπό πίεση. Τα φρένα του είναι αρκούντως δυνατά, με την αναμενόμενη σπογγώδη αίσθηση από το πεντάλ, ενώ απουσιάζει η λειτουργία One-Pedal. Υπάρχουν δύο επίπεδα ανάκτησης, που δεν κάνουν μεγάλη διαφορά, με την επιβράδυνση να είναι σε ένα «μεσαίο επίπεδο» στο άφημα του γκαζιού.
Στον αυτοκινητόδρομο, παρατηρήσαμε ορισμένους αεροδυναμικούς, αλλά και θόρυβο κύλισης, που στις χαμηλές ταχύτητες δεν υπάρχει. Δεν είναι μόνο η αυτονομία που δεν το καθιστά «ταξιδιάρικο», λοιπόν. Μη παρεξηγηθούμε, παραμένει άνετο και πολύ ασφαλές (διαθέτει και πλήρη σουίτα συστημάτων ασφάλειας από τη βασική έκδοση, λείπει μόνο το κεντράρισμα στη λωρίδα στο ACC), όμως δεν απευθύνεται σε κάποιον που αναζητά την οποιαδήποτε οδηγική συγκίνηση ή που του αρέσει να κινείται… δυναμικά. Το Dolphin είναι σίγουρα καλύτερο σε αυτόν τον τομέα, ενώ έχει και αρκετά μεγαλύτερη αυτονομία.
Αυτό, το Dolphin ή άλλο;
Το BYD Atto 2, για την ώρα, είναι ένα εργαλείο αστικών και περιαστικών διαδρομών, με εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, μεγάλους χώρους και πλούσιο εξοπλισμό, που σε τοποθετεί πιο ψηλά στον δρόμο και σου δίνει περισσότερο αέρα ελευθερίας στα καθημερινά εμπόδια, σε σχέση με το Dolphin. Εάν τα ταξίδια είναι στα συχνά σας πλάνα, καλύτερα να δείτε κάποιο άλλο μοντέλο, από την ευρωπαική ευρωπαϊκή ποικιλία, που θα σας δώσει 100+ χιλιόμετρα διαδρομών. Αν πάλι, οι διαδρομές σας είναι συγκεκριμένες, έχετε εξοχικό και κινείστε περισσότερο εντός της Αττικής ή της περιφέρειάς σας, τότε, αυτά που προσφέρει είναι σχεδόν ασυναγώνιστα στην τιμή του.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ηλεκτροκινητήρας
Εμπρός, σύγχρονος με μόνιμους μαγνήτες
Μέγιστη ισχύς: 177 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 290 Nm
Μετάδοση
Εμπρός κίνηση
Μειωτήρας σταθερής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 160 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 7,9 δλ.
Κατανάλωση ενέργειας
Κατασκευαστή (WLTP): 15,9 kWh/100 χλμ.
Δοκιμής: 16,9 kWh/100 χλμ.
Μπαταρία
Φωσφορικού λιθίου σιδήρου, 400 V, 45,1 kWh
Αυτονομία
312 χλμ. (WLTP)
280 χλμ. (Δοκιμής)
Φόρτιση
AC 11 kW
DC 65 kW
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χιλ.: 4.310 x 1.830 x 1.680
Μεταξόνιο 2.620 χιλ.
Βάρος 1.570 κιλά
Χώρος αποσκευών
400 λ.
Τιμή αγοράς
31.990 €
χωρίς επιδότηση
Όλες οι ειδήσεις
Το πρώτο φανάρι με κάμερα τέθηκε σε λειτουργία: Που βρίσκεται και πως λειτουργεί
Δοκιμή Hyundai Inster: Το ηλεκτρικό που είναι καλύτερο από θερμικό
Υβριδικό αυτοκίνητο με 16.000 ευρώ – Ποιο best-seller μοντέλο είναι;