Πολυτέλεια λιμουζίνας, κοστούμι SUV και καθαρόαιμη «M» ψυχή. Η BMW γιορτάζει 50 χρόνια για τις κορυφαίες εκδόσεις της κάνοντας πράξη το αδιανόητο, πηγαίνοντας κόντρα στη λογική, με το ισχυρότερο μοντέλο στην ιστορία της, την ΧΜ.
του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
H XM έρχεται σε αντίθεση με όλα όσα αντιπροσωπεύει συνήθως το τμήμα M της BMW: διαχρονική σχεδίαση, ελάχιστο βάρος και αγωνιστικό πνεύμα. Σίγουρα, την τελευταία δεκαετία, πολλά Μ έχουν παρεκκλίνει από την καθιερωμένη φόρμουλα. Ωστόσο, κανένα από αυτά δεν προκάλεσε τόσο όσο η XM.
Με τη πρώτη ματιά δεν μπορείς να καταλάβεις τι ακριβώς βλέπεις. Δεν μπορείς, ίσως, να πιστέψεις τον λόγο ύπαρξης ενός μοντέλου με τα χαρακτηριστικά της. Δεν θέλει όμως και πολύ σκέψη! Αυτό είναι ένα μοντέλο με συλλεκτικό χαρακτήρα, ένα μοντέλο «δήλωση» από την BMW. Δήλωση πως οι Βαυαροί μπορούν να δημιουργήσουν κάτι απίστευτο, κάτι εξτρεμιστικό, κάτι που μπορεί να αφήσει άφωνους του πάντες. Η αφορμή είναι ο εορτασμός των 50 χρόνων της ιστορίας της, ο λόγος όμως είναι τελείως διαφορετικός.
Μοναδικότητα
Σε έναν κόσμο που όλα τα αυτοκίνητα μοιάζουν, η BMW έχει καταφέρει κάτι μοναδικό και έχει διαφοροποιήσει σχεδόν όλα τα μοντέλα στη γκάμα της. Κανένα δεν μοιάζει με κάποιο άλλο συγγενικό, κανένα δεν μοιάζει με κάποιο ανταγωνιστικό.
Η διαφορετικότητα της XM, εδώ που τα λέμε, σοκάρει κάπως. Κι’ ενώ δεν είναι η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια που η BMW διχάζει το παγκόσμιο κοινό, αυτή τη φορά… μάλλον το παράκανε. Αυτό θα λέγαμε τουλάχιστον, αν η εταιρεία δεν είχε δηλώσει ότι το θηριώδες SUV των 5,1 μέτρων με την εκκεντρική, εξτρεμιστική και πληθωρική σχεδίαση, απευθύνεται κυρίως στις αγορές των Η.Π.Α. και της Κίνας.
Δεν μπορείς να την χαρακτηρίσεις γοητευτική, μπορείς όμως να την χαρακτηρίσεις απόλυτα εντυπωσιακή. Είναι ένα από τα αυτοκίνητα που κάθε φορά που το κοιτάζεις, ανακαλύπτεις ακόμα μία σχεδιαστική λεπτομέρεια. Τα τεράστια νεφρά, που εδώ είναι οριζόντια, δεν αποτελούν έκπληξη για το μέγεθος τους αλλά για το χρυσαφένιο τους περίγραμμα και τη φωτιζόμενη λωρίδα στο εσωτερικό τους. Το τελευταίο είναι ένα χαρακτηριστικό που συναντήσαμε για πρώτη φορά στη γκάμα της, όμως δεν θα είναι αποκλειστικό για την XM. Από την άλλη, τη μοναδικότητα και τον luxurious χαρακτήρα της αναδεικνύουν οι λεπτομέρειες σε χρυσό χρώμα, οι οποίες κοσμούν και άλλα μέρη στο εξωτερικό, όπως τις προαιρετικές δίχρωμες ζάντες 23” και τη λωρίδα στο προφίλ της. Αυτή, αποτίνει φόρο τιμής στην M1 και ακολουθεί την ιδιαίτερη γραμμή των παραθύρων.
Το ίδιο ισχύει και για τα δύο λογότυπα στο πίσω τζάμι. Λόγω αυτών δεν υπάρχει το κλασσικό λογότυπο στο κέντρο, με το σήμα «XM» να είναι τοποθετημένο ψηλά δεξιά. Οι διπλές, τραπεζοειδείς εξατμίσεις σε κάθε πλευρά, είναι τοποθετημένες η μία πάνω στην άλλη, ενώ τα LED φώτα ακολουθούν την «λεπτή» λογική των μπροστινών και έχουν τρισδιάστατη σχεδίαση. Οι εξωτερικές επιλογές εξατομίκευσης δεν είναι πολλές, ενώ όλες οι αποκλειστικές ζάντες έχουν τεράστιες διαστάσεις που ξεκινούν από τις 21”. Ωστόσο, η άκρως συλλεκτική έκδοση LABEL RED, πέραν της μεγαλύτερης ισχύς, της υψηλότερης στην ιστορία της μάρκας, διαθέτει κόκκινες και μαύρες σχεδιαστικές λεπτομέρειες, αντί των χρυσών.
Πολυτέλεια 7άρας, ύφος «M»
Ο όρος «αψεγάδιαστος» είναι μάλλον ο μόνος που μπορεί να χαρακτηρίσει τον εσωτερικό κόσμο της ΧΜ. Η ποιότητα κατασκευής είναι πραγματικά πολυτελής, στα αναμενόμενα επίπεδα μιας ναυαρχίδας. Ίσως όχι στο επίπεδο μιας i7, σε υλικά και φινίρισμα, αλλά η διαφορά δεν θα γίνει αισθητή από τους «κοινούς θνητούς». Προφανώς, το πραγματικό δέρμα πρωταγωνιστεί παντού, ενεργοποιώντας τρείς από τις πέντε αισθήσεις σου, ενώ σε αντίθεση με το εξωτερικό, υπάρχουν αρκετές ομοιότητες με την, για την ώρα, υπερυψωμένη ηλεκτρική ναυαρχίδα, iX. Το ακριβό δέρμα με το ραβδοειδές μοτίβο στα καθίσματα, παντρεύεται με Alcantara που ντύνει το μισό της καμπίνας και την οροφή, αλλά και με ένα προαιρετικό Vintage δέρμα στο ταμπλό.
Στο κέντρο αυτού δεσπόζει το ψηφιακό σύνολο που η BMW αποκαλεί Curved Display, με τις δύο τεράστιες οθόνες, που τρέχουν το νεότερο λογισμικό Operating System 8 και διαθέτουν όλες τις τεχνολογίες ασύρματης συνδεσιμότητας, τεχνητή νοημοσύνη και επαυξημένη πραγματικότητα. Τόσο στις οθόνες, όσο και στο πολύ μεγάλο Head Up Display, τα γραφικά έχουν την υπογραφή του τμήματος M, με τις ανάλογες ενδείξεις και γραφικά για την απόδοση. Δεν λείπει ούτε ένα στοιχείο από τις οθόνες, είτε αυτό αφορά την καθημερινή οδήγηση στον δρόμο ή ένα απαιτητικό Track Day.
Τα «M» στοιχεία συνθέτουν μια μοναδική ατμόσφαιρα στο εσωτερικό. Δύο δρόμοι που δύσκολα συμπίπτουν, εδώ συνυπάρχουν αρμονικά. Όλα τα υλικά που με το φινίρισμα τους θα αναγκάσουν τους επιβάτες να περνάνε από.. πλυντήριο για να μπουν μέσα, παντρεύονται με ανθρακονήματα, ακόμα και στα ευμεγέθη Paddles με τις αντιολισθητικές επιφάνειες στο πίσω μέρος. Για τον εξοπλισμό άνεσης τα λόγια περιττεύουν προφανώς και η λίστα είναι ατελείωτη.
Ένα κινητό Lounge
Είναι λες και δύο διαφορετικές ομάδες σχεδίασαν το μπροστά με το πίσω μέρος του εσωτερικού. Με την καλή έννοια αυτό και την ομαλή σύνδεση των δύο. Η εμπειρία πίσω είναι αξιομνημόνευτη καθώς το έδρανο του πίσω καθίσματος είναι απίστευτα μαλακό και αναπαυτικό, ενώ το εκπληκτικό δέρμα που καλύπτει τα καθίσματα εκτείνεται και στις πόρτες, αγκαλιάζοντας τους ακριανούς επιβάτες. Τρείς θα καθίσουν πίσω με περίσσεια άνεση, πολλά κομφόρ και πολλές μεγάλες θήκες στην διάθεσή τους.
Τα χειριστήρια αφής αλα Smartphone από την i7, μπορεί να λείπουν, αλλά η ουσία εδώ είναι διαφορετική, εξού και η σχεδίαση της οροφής. Δεν υπάρχει δυνατότητα εξοπλισμού της με γυαλί, παρά μόνο με το τρισδιάστατο πρισματικό μοτίβο που φωτίζεται καταμήκος και στις δυο πλευρές από 100 LED στοιχεία, που αποτελούν τμήμα του ατμοσφαιρικού φωτισμού και διαθέτουν αρκετές χρωματικές ρυθμίσεις. Μάλιστα, στο πρώτο πάτημα του Start/Stop, τα χρώματα από το «M» λογότυπο κάνουν το δικός τους «χορευτικό» προς τους πίσω επιβάτες.
Ο εξηλεκτρισμός του μαμούθ
Η έκπληξη που κρύβει το τεράστιο καπό, ακολουθεί τη λογική εξέλιξη των πραγμάτων. Η XM διαθέτει το πρώτο εξηλεκτρισμένο σύνολο που τοποθετείται σε αυτοκίνητο που φέρει τα λογότυπα και την ψυχοσύνθεση ενός μοντέλου από το M Division.
Ο κινητήρας μαμούθ με τη «hot v» διάταξη των 8 κυλίνδρων στα 4.4 λίτρα, αποδίδει για την περίσταση τα… ελάχιστα. Αν και στην M5 CS το «δυναμόμετρο» γράφει 635 ίππους, για την XΜ περιορίζεται μόλις στους 489 και τα 650 Nm ροπής. Η μέγιστη ισχύς είναι διαθέσιμη από τις 5.400 σ.α.λ. και σκαρφαλώνει μέχρι τις 7.200, ενώ η ροπή κορυφώνεται από τις 1.600 και αποδίδεται σταθερά μέχρι τις 5.000 σ.α.λ.
Οι «παλιομοδίτικοι» ίπποι όμως, συνδυάζονται με 197 που αποδίδει ένας σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη 5ης γενιάς της BMW, ο οποίος είναι ενσωματωμένος στο κιβώτιο ταχυτήτων, και φυσικά με επιπλέον 280 Nm ροπής. Βέβαια, χάρη σε ένα σύστημα γραναζιών στο σύστημα μετάδοσης, η πραγματική μέγιστη ροπή στην είσοδο του κιβωτίου, αυξάνεται στα 450 Nm. Σε κάθε περίπτωση συνδυαστική απόδοση αγγίζει τους 653 ίππους με 800 Nm ροπής, ακόμα και αν η μπαταρία είναι εντελώς αφόρτιστη.
Η αίσθηση είναι εξωφρενική και σε κάνει να αναρωτιέσαι δύο πράγματα: «Τι έφτιαξαν οι άνθρωποι και τι έπεται στα επερχόμενα M μοντέλα». Δεν γίνεται ένα τόσο ογκώδες και βαρύ SUV να επιταχύνει έτσι. Ως συνήθως θα διαψεύσουμε τα νούμερα που ανακοινώνει η εταιρεία για τις επιδόσεις. Δεν κάνει 0-100 σε 4,3” αλλά σε 4, ίσως και λιγότερα από αυτά με ελαστικά και δρόμο σε άριστη κατάσταση. Ο τρόπος που επιταχύνει μέχρι την ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα των 250 χλμ./ώρα δε, είναι αστείος. Είναι απλά υπόθεση δευτερολέπτων, οπότε το πακέτο εξοπλισμού που «ξεκλειδώνει» 20 επιπλέον, μάλλον είναι απαραίτητο για όσους «θέλουν να λένε» ότι οι 3 τόνοι που έχουν για αυτοκίνητο σχεδόν 300αρίζουν ή αυτούς που όντως διασχίζουν την Γερμανία καθημερινά και θέλουν να γλιτώσουν κάποια λεπτά από τη ρουτίνα τους.
Όσον αφορά τη μετάδοση, εδώ συναντούμε τη δοκιμασμένη συνταγή που περιλαμβάνει το ανανεωμένο κιβώτιο ZF, με τον μετατροπέα ροπής και τις 8 σχέσεις. Η κίνηση μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς, με έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο κεντρικό συμπλέκτη. Η τετρακίνηση σε κάθε περίπτωση θα στείλει το μεγαλύτερο ποσοστό της δύναμης στον πίσω άξονα, όμως κατανέμει τη ροπή αστραπιαία μπροστά-πίσω. Στον πίσω άξονα βρίσκεται και το ειδικά εξελιγμένο για αυτήν, M μπλοκέ διαφορικό, ώστε να αντέχει την θηριώδη ροπή της.
Τα οφέλη ενός Plug–in Hybrid M μοντέλου;
Ας ξεκινήσουμε από τα αρνητικά του εξηλεκτρισμού. Οι μπαταρίες και ο ηλεκτροκινητήρας σε ένα τόσο ογκώδες SUV, προσθέτουν πολύ βάρος, το οποίο ξεπερνάει οριακά τους 2,7 τόνους (!). Στον αντίποδα, οι μπαταρίες χαμηλώνουν αρκετά το κέντρο βάρους, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας μεταμορφώνει τον χαρακτήρα και κάνει την κατανάλωση ασυναγώνιστη για αυτοκίνητο με 650 ίππους. Η μεγάλη συστοιχία των μπαταριών, που έχει καθαρή χωρητικότητα 25,7 kWh, μπορεί να χαρίσει ρεαλιστικά ακόμα και πάνω από 80 ηλεκτρικά χιλιόμετρα, για τα οποία θα χρειαστούν από ελάχιστα έως καθόλου λίτρα καυσίμου. Η XM στην ηλεκτρική της λειτουργία μπορεί να κινηθεί μέχρι τα 140 χλμ./ώρα, ενώ παρά το μεγάλο της βάρος η τεράστια ροπή θα την κινήσει αξιοπρεπώς και με ασφάλεια στις προσπεράσεις.
Για τη πλήρη φόρτιση της θα χρειαστεί 4,25 ώρες σε AC με ισχύ έως 7,4 kW. Στη προκειμένη περίπτωση όμως, ας είμαστε αντικειμενικοί, η φόρτιση δεν θα γίνει για να χαμηλώσει η κατανάλωση αλλά για να μεγαλώσει η άνεση στον αστικό ιστό, που προσφέρει η απρόσκοπτη λειτουργία του ηλεκτρικού κινητήρα, η άμεση και ομαλή απόδοση και η απόλυτη ησυχία. Για τα τυπικά, η δοκιμή μας έληξε με κατανάλωση 15 λ./100 χλμ., όταν όμως την οδηγούσαμε με τη μπαταρία φορτισμένη και χωρίς να την πιέζουμε, δεν είδαμε ποτέ τους δείκτες να ξεπερνούν τα 8 λ./100 χλμ.
Μοναδική αίσθηση σε κάθε διαδρομή
Για τους περαστικούς ο «εξτρεμισμός» αφορά στην εικόνα της, για τον οδηγό και τους επιβάτες όμως αφορά σε κάτι άλλο. Εδώ είναι που ξεκινούν τα πολλά ερωτήματα. Πώς γίνεται ένα τόσο βαρύ, τόσο μεγάλο SUV, να έχει τη δυναμική οδηγική συμπεριφορά που χαρακτηρίζει τα M μοντέλα. Θα μας πείτε η BMW έχει αποδείξει το αντίθετο στο παρελθόν με τις αντίστοιχες εκδόσεις των συγγενικών X5/X6. Θα σας πούμε ότι η X6 M ζυγίζει σχεδόν 300 κιλά λιγότερα και απέχει λιγότερο από το έδαφος.
Την απάντηση λοιπόν δίνουν η τελευταία λέξη της τεχνολογίας και της μηχανικής, τις οποίες χρησιμοποίησαν οι μηχανικοί του M Division για να πετύχουν το αδιανόητο. Ανάρτηση με διπλά ψαλίδια μπροστά, 5 συνδέσμους πίσω και κατά το δοκούν, ηλεκτρικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, αφού η αερανάρτηση δεν ταιριάζει στη φιλοσοφία των M. Εξοπλίζεται επίσης ως στάνταρ με ενεργές αντιστρεπτικές με ηλεκτροκινητήρες 48V. Η XM, παρά τα 22 εκ. που απέχει από τον δρόμο, θα ξαφνιάσει ευχάριστα με την έλλειψη των κλίσεων. Όταν ξεκινήσει να παίρνει κάποια κλίση, τα χιλιόμετρα στο κοντέρ είναι ήδη απαγορευτικά.
Η κατανομή του βάρους αγγίζει το σχεδόν ιδανικό και η συμπεριφορά της είναι εξαιρετικά ισορροπημένη. Είναι η ενεργή τετραδιεύθυνση, που τοποθετείται για πρώτη φορά σε M μοντέλο, η οποία θα την συρρικνώσει τόσο στα πιο κλειστά κομμάτια ενός βουνού όσο και εντός πόλης. Το σύστημα διεύθυνσης φιλτράρει τα πάντα, με το τιμόνι να μεταφέρει την απόλυτη αίσθηση ακρίβειας στον οδηγό. Δεν είναι ξυράφι, δεν έχει καμία σχέση με παλιές BMW, ενώ είναι και σχετικά ελαφρύ.
Δεν παύει όμως να συνδέει τον οδηγό με το «κτήνος». Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι πάντα σφιχτή, λογικό αν αναλογιστούμε το βάρος που έχει να διαχειριστεί, και παρότι η ηχομόνωση είναι απίστευτη, η αίσθηση άνεσης δεν θα θυμίσει σε καμία περίπτωση λιμουζίνα. Νιώθεις τα πετραδάκια στους θόλους, ενοχλείσαι στις εγκάρσιες, κάτι που μας κάνει να αναρωτιόμαστε γιατί να είναι τόσο καλά ηχομονωμένη και να αποκόβει τον οδηγό από την ηχητική μαγεία. Ο ήχος από τον V8 είναι απολαυστικός, με μπάσα σκασίματα στο άφημα του γκαζιού και πολύ δυναμικό «ρέψιμο» στις αλλαγές. Οι πίσω επιβάτες σίγουρα ακούν τα παραπάνω καλύτερα, αλλά ταυτόχρονα τα νιώθουν… στο πετσί τους.
Με την ενεργοποίηση του Launch Control, η XM δηλώνει με το «καλημέρα» όλη της την αγριάδα. Ύστερα από μια βίαιη δόνηση, που τραντάζει οδηγό και επιβάτες, εκτοξεύεται προς τα 100 χλμ./ώρα, εξαφανίζοντας κάθε τόνο από τους συνολικά τρείς του βάρους της.
Όσον αφορά το φρενάρισμα, «ρίχνει» άγκυρες στο πάτημα του πεντάλ με την σωστή αίσθηση και τις 6πίστονες δαγκάνες. Η αίσθηση τους παραμετροποιείται, όπως επίσης και ο ρυθμός της αναγεννητικής πέδησης. Για την ακρίβεια μέσα από τα ειδικά μενού M, όλα παραμετροποιούνται και αποθηκεύονται στα δύο κόκκινα μπουτόν στο τιμόνι. Εκτός από τις ρυθμίσεις αυτές, υπάρχουν και όσες αφορούν στο υβριδικό σύστημα, με την μια επιλογή να αφορά στην εν κινήσει φόρτιση.
H XM θα ανοίξει την τροχιά της μόνο αν της το ζητήσεις, αν το προκαλέσεις και μόνο υπό προϋποθέσεις. Με άλλα λόγια μόνο με το ESC OFF και το 4WD Sand για την τετρακίνηση, αφού ακόμα και στο 4WD Sport δεν έχει πολλές υπερστροφικές τάσεις και παραμένει βιδωμένη κάτω. Η απόκριση στο γκάζι είναι σοκαριστική, αφού η ακαριαία ροπή του ηλεκτροκινητήρα εξαφανίζει κάθε λαγκάρισμα και το κιβώτιο απλά δεν έχει δισταγμό. Οι αλλαγές των σχέσεων είναι πολύ γρήγορες και στην πιο δυναμική ρύθμιση, αρκετά βίαιες, με την χειροκίνητη λειτουργία να είναι σαφώς πραγματική.
Κόντρα στους νόμους της φυσικής, κόντρα στην λογική, κόντρα σε όλα και με έμφαση στο συναίσθημα, αυτή είναι η XM. Ένα μοναδικό μοντέλο, με απίστευτη δύναμη, τρομερή πολυτέλεια και… ψυχή!
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Οκτακύλινδρος σε διάταξη V
Δύο Turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης
Χωρητικότητα 4.395 κ.εκ.
Iσχύς θερμικού κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 490 ίπποι / 5.400-7.200 σ.α.λ.
Μέγιστη Ροπή: 650 Nm ροπής 1.600-5.000 σ.α.λ.
Iσχύς ηλεκτροκινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 197 ίπποι
Μέγιστη Ροπή: 280 (400) Nm
Συνδυαστική ισχύς
653 ίπποι
800 Nm ροπής
Μετάδοση
Κίνηση στους τέσσερις τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 250 (275) χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 4.3”
Μέση Κατανάλωση
Κατασκευαστή (WLTP): 1.6 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 36 γρ./χλμ.
Ρεζερβουάρ
69 λίτρα
Μπαταρία
29.5 kWh
Αυτονομία
82-88 χιλιόμετρα
Φόρτιση
AC (11 kW): 2 ώρες και 45 λεπτά
DC (60 kW, μέχρι το 80% χωρητικότητας της μπαταρίας): 20 λεπτά
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 5.110 Χ 2.005 Χ 1.755
Μεταξόνιο 3.105 χλστ.
Βάρος 2.710 κιλά
Χώρος Αποσκευών
527 λίτρα
Τιμή Αγοράς
Από 191.729 ευρώ