ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή BMW Σειρά 1: Με τιμή που… σκοτώνει τον ανταγωνισμό!

dokimi-bmw-seira-1-me-timi-pou-skotonei-ton-antagonismo-746283

Η νέα BMW Σειρά 1 φέρνει το VFM στην premium κατηγορία, με εντυπωσιακό βασικό εξοπλισμό, οδηγοκεντρική φιλοσοφία και υβριδική τεχνολογία με αυτόματο κιβώτιο ως στάνταρ. Με άλλα λόγια, είναι σαν μια BMW από τα παλιά, με τιμή από τα… καινούργια!

του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Θυμάστε τις εποχές που τα hatchbacks της μικρομεσαίας κατηγορίας ήταν τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα; Ναι…, αυτές οι εποχές ανήκουν στο παρελθόν. Σχεδόν κανένας δεν δίνει σημασία σε ένα μοντέλο με τέτοιο σουλούπι, όταν με λίγα χρήματα παραπάνω (ή και λιγότερα αν «πέσει» στα B-SUV που άλλωστε πρωταγωνιστούν στις πωλήσεις) μπορεί να αγοράσει ένα πιο πρακτικό, που προσφέρει μεγαλύτερη ελευθερία στις διαδρομές, crossover. Φανταστείτε τώρα την τύχη που θα είχε ένα νέο hatchback με σπορ διάθεση την εποχή που όλοι ψάχνουν το άκρως αντίθετο. Άλλωστε, κάθε μοντέλο με αντίστοιχη φιλοσοφία είτε καταργήθηκε ή οδεύει προς το τελευταίο του εμπορικό ταξίδι.

Κι όμως, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ευτυχώς επιμένει σε αυτά τα μοντέλα, με την BMW μάλιστα να ανανεώνει ολοκληρωτικά το δικό της «μικρό» και να ετοιμάζεται να αποδείξει ότι η κατηγορία έχει «ψωμί» ακόμη. Λογικό, αφού ο «Άσος» της έχει έναν ακόμη… άσο. Την τιμή του.

Είναι τελικά Mainstream;

Δεν πρόκειται για facelift, ακόμη και αν αυτή είναι η πρώτη εντύπωση που δίνει στο μάτι. Είναι κάτι που σίγουρα δεν μας έχει συνηθίσει η BMW, όμως για την Σειρά 1 παράκαμψε την ανανέωση της τρίτης γενιάς και παρουσίασε την αμέσως επόμενη. Παρότι από το προφίλ φαίνεται πανομοιότυπη με την προηγούμενη, στην πράξη είναι ελαφρώς μεγαλύτερη, με το μήκος της να αγγίζει τα 4.361 χλστ. πλέον (+42) και το ύψος να έχει αυξηθεί, για αδιευκρίνιστο λόγο, κατά 2,5 πόντους. Ανεπαίσθητες οι παραπάνω αλλαγές σε κάθε περίπτωση.

Μη κρυβόμαστε βέβαια για ακόμα μια φορά. Το ευρύ κοινό «αναστατώθηκε» και με την Σειρά 1, όπως με τα υπόλοιπα πρόσφατα μοντέλα, λέγοντας πως θυμίζει το KIA Xceed και το Ford Focus, αλλά και ότι έχασε τον χαρακτήρα του. Να βάλουμε τέλος στην ανησυχία κάπου εδώ, αφού από κοντά έχει έντονη «παρουσία» και το DNA της βαυαρικής μάρκας είναι ευδιάκριτο σε κάθε πτυχή της, απλώς η σχεδίαση της είναι πιο σύγχρονη και πιο «καθαρή».

Όπως είπαμε, από το πλάι έχουν αλλάξει ελάχιστα πράγματα, με το ανάγλυφο λογότυπο του άσσου στο Hofmeister kink, την μεγαλύτερη αεροτομή και τις ζάντες να είναι αυτά που κάνουν την διαφορά. Σε αντίθεση επίσης με άλλα νέα μοντέλα της, δεν έχει χωνευτές αλλά συμβατικές χειρολαβές. Εκεί που πραγματικά διαφέρει είναι στο μπροστινό μέρος. Πολύ πιο αιχμηρή η σχεδίαση, με το καπό να καμπυλώνει προς τα κάτω και να έχει μεγαλύτερο μάκρος. Θυμίζει με άλλα λόγια ρύγχος καρχαρία. Τα «νεφρά» της μάσκας είναι πιο μικρά αλλά πιο φαρδιά και έχουν ένα μοτίβο με κάθετες και διαγώνιες μπάρες, το οποίο συναντάται επίσης στη καμπίνα. Από τα μέσα του ’25 θα διατίθενται προαιρετικά και με φωτιζόμενο περίγραμμα. Πιο επιθετικά είναι και ανασχεδιασμένα Full LED φώτα, με την τοποθέτηση τους να είναι λίγο πιο ψηλά.

Στο πίσω μέρος, τα φωτιστικά σώματα έχουν ξεκάθαρη ομοιότητα με αυτά της νέας Χ2 και  αναδεικνύουν το πλάτος, ενώ σε καμία «συμβατική» έκδοση δεν υπάρχουν απολήξεις για την εξάτμιση. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ακόμα και στην βασική έκδοση, εξωτερικά είναι πιο δυναμική από την προηγούμενη, με το πακέτο M-Sport να την φέρνει σίγουρα πολύ κοντά στην κορυφαία έκδοση επιδόσεων, M135. Το βλέπετε και στο μοντέλο της δοκιμής, με τους πολύ επιθετικούς προφυλακτήρες, τα μαύρα ένθετα τριγύρω και τους πιο ανοιχτούς αεραγωγούς. Κρατήστε επίσης ότι η BMW «ακούει» το κοινό και για πρώτη φορά σε μοντέλο της προσφέρει μαύρη οροφή.

Η μόνη μας ένσταση, η απουσία των απολήξεων (Γιατί ρε BMW;). Σημειώστε ακόμη, ότι η εξωτερική εμφάνιση αλά M μπορεί να «φορεθεί» μεμονωμένα, χωρίς περεταίρω προσθήκες εξοπλισμού.

Βιώσιμη, digital, σπορ;

Το εσωτερικό της άλλαξε ριζικά, δανειζόμενο, όπως ήταν αναμενόμενο, στοιχεία από τις νέες X1/X2, με το κυριότερο από αυτά να είναι το πάνελ των οθονών που χαρακτηρίζει κάθε σύγχρονη Bimmer. Η Σειρά 1 έχει φυσικά το «μικρό» πακέτο του Curved Display με την οθόνη 10,25” για τον οδηγό και την κεντρική 10,7”. Εκτός από τα μπέζελ, που παραμένουν μεγάλα στην αριστερή πλευρά, του οδηγού δηλαδή, δεν μπορούμε να κάνουμε κάποιο άλλο αρνητικό σχόλιο. Ο πίνακας οργάνων είναι όπως τον γνωρίζουμε από τα άλλα συγγενικά μοντέλα, με τα γραφικά που χαρκατηρίζονται από γωνίες, τις πολλαπλές προβολές και πληροφορίες. Συνοδεύεται προαιρετικά και από ένα νέο Head-Up Display, που στο πρόγραμμα Sport και με την επιλογή M στο κιβώτιο, προβάλει σε μεγάλο μέγεθος την επιλεγμένη σχέση. Κάτι που λείπει από πολλά σπορ μοντέλα.

Το Operating System 9 είναι ένα εκ των κορυφαίων –εάν όχι το κορυφαίο– συστημάτων σε απόκριση, ανάλυση και ευχρηστία, που με βάση το Android Automotive η εμφάνισή του θυμίζει αρκετά ένα smartphone. Οι φωνητικές του εντολές δουλεύουν (στα αγγλικά) άριστα, όμως η απουσία των φυσικών κουμπιών για τον κλιματισμό και του περιστροφικού controller στην κονσόλα για τον χειρισμό είναι σίγουρα αισθητή. Συνηθίζεις τα πιο απλοποιημένα (σε σχέση με το O.S. 8) μενού του πάντως μετά από κάποιον καιρό, ενώ σίγουρα απολαμβάνεις τις υπηρεσίες streaming και τα παιχνίδια από το Connected Store και το AirConsole.

Από πλευράς σχεδίασης, το ταμπλό έχει πιο κυρτή γραμμή σε σχέση με το παρελθόν και είναι στραμμένο προς τον οδηγό. Αυτό από μόνο του προσφέρει οδηγοκεντρική αίσθηση, η οποία απογειώνεται χάρη στην εξαιρετική θέση οδήγησης, που ίσως θέλαμε να είναι λίγο πιο χαμηλή. Στα πακέτα M προστίθενται και τρεις λωρίδες στο ταμπλό σε μορφή ραφής, λοξά στα δεξιά της οθόνη, ενώ σε κάθε έκδοση υπάρχουν επίσης δύο φιλέτα αλουμινίου που κοσμούν τους αεραγωγούς. Από ανακυκλωμένο αλουμίνιο είναι αυτά και ενσωματώνουν έξυπνα τμήμα του ατμοσφαιρικού φωτισμού, σε ένα Leather Free εσωτερικό, με πολλά βιώσιμα υλικά συνολικά.

Στο μεγαλύτερο μέρος της καμπίνας, παρά αυτή τη φιλική προς το περιβάλλον προσέγγιση, η αίσθηση ποιότητας είναι στο ίδιο κορυφαίο επίπεδο με την προηγούμενη και μόνο κάποια πλαστικά χαμηλά χαμηλά στην καμπίνα έχουν πιο σκληρή υφή. Τα Paddles αποτελούν εξαίρεση του κανόνα, λεπτά και πλαστικά, σαν να μην ταιριάζουν στο σύνολο. Ξεχωρίζουν στο προαιρετικό πακέτο M Sport Pro τα μονοκόμματα μπάκετ καθίσματα, με τα φωτιζόμενα λογότυπα, τα οποία είναι λιγάκι σκληρά, αλλά έχουν ολόσωστη στήριξη. Για όσους αποζητούν την άνεση, τα βασικά με το οικολογικό ύφασμα Econeer είναι η καλύτερη επιλογή.

Η πρακτικότητα έχει αυξηθεί, με περισσότερες και πιο εύχρηστες θήκες για μικρά ή μεγάλα αντικείμενα. Οι πίσω χώροι δεν έχουν αλλάξει, οπότε και πάλι απλά αρκούν για μια μικρή οικογένεια, ενώ δύο ενήλικες με τον μέσο όρο ύψους δεν θα παραπονεθούν. Παιδικό κάθισμα πάντως χωράει, ακόμη και αυτά κοιτούν ανάποδα. Σίγουρα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί στην ευρυχωρία hatchbacks, όπως το Ford Focus και το Cupra Leon. Αυτό καθαρά για την τάξη μεγέθους, μιας και τα παραπάνω ανήκουν σε άλλο επίπεδο ποιότητας, πλην όμως στην ίδια τάξη τιμής πλέον. Το ίδιο ισχύει και για τον χώρο αποσκευών, που ελέω μπαταρίας έχει μειωθεί κατά 80 λίτρα, στα 300 δηλαδή. Είναι επαρκής και έχει επίπεδο σημείο φόρτωσης, όμως σίγουρα περιορίζει όσους κάνουν διακοπές με πολλές αποσκευές.

Smooth Operator… τριών κυλίνδρων

Κανένας δεν θα επέλεγε τη Σειρά 1 για τους χώρους της έτσι κι αλλιώς όταν υπάρχει στην γκάμα η X1. Με την τελευταία, ο Άσος μοιράζεται το βασικό κινητήριο σύνολο, δηλαδή τον ήπια υβριδικό, υπερτροφοδοτούμενο τρικύλινδρο 1.500άρη. Πρόκειται για τη νεότερη εκδοχή του μικρού Twin Power Turbo κινητήρα της BMW, η οποία είναι πιο αποδοτική και εκπέμπει λιγότερους ρύπους. Το σύνολο «δουλεύει» στον κύκλο Miller, έχει επανασχεδιασμένο σύστημα εισαγωγής, άμεσο ψεκασμό πολλαπλών σημείων κ.ά., ώστε να αποδίδει 156 ίππους έναντι 136, στις 4.700 και έως τις 6.500 σ.α.λ. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι ενσωματωμένος μέσα στο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και προσθέτει στιγμιαία ροπή 55 Nm και επιπλέον 20 ίππους στο σύνολο, ανεβάζοντας την απόδοση στους 170 ίππους με 280 Nm ροπής.

Πράγματι, στην ελαφρύτερη από τις X1/X2, Σειρά 1, η απόκριση του συνόλου είναι εξαιρετικά ελαστική. Ανεπαίσθητο το λαγκάρισμα, με γραμμική απόδοση από τις 2.000 σ.α.λ. έως τα κόκκινα του στροφόμετρου. Το μπουστάρισμα του ηλεκτροκινητήρα εξυπηρετεί πολύ στις προσπεράσεις, ειδικότερα στη λειτουργία Boost, που πατώντας το αριστερό Paddle επιλέγεται η χαμηλότερη δυνατή σχέση στο κιβώτιο και το πρόγραμμα Sport για 10”.

Δεν θα θυμίσει Hot Hatch με τις επιδόσεις της, ακόμη και αν ξεγελά η εμφάνιση, όμως με 0-100 σε 7,8 δευτερόλεπτα και τελική που ξεπερνά τα 225 χλμ./ώρα αποτελεί την πιο γρήγορη βασική έκδοση εκεί έξω. Πολύ γρήγορο είναι και το ανανεωμένο 7άρι κιβώτιο, αλλά και δεκτικό στα χειροκίνητα κατεβάσματα. Η λειτουργία του είναι επίσης απρόσμενα πολιτισμένη και βελούδινη και μόνο με το γκάζι στο πάτωμα θα αναγνωρίσεις τη χροιά του τρικύλινδρου. Ούτε τρέμουλο στο ρελαντί ούτε τραχύτητα, ίσα ίσα θα θέλαμε εντός της καμπίνας να πέρναγε λίγος περισσότερος θόρυβος από το μοτέρ.

Με το παραπάνω σύνολο είχαμε εντυπωσιαστεί πολύ όταν οδηγήσαμε τη Σειρά 1 από την Αυστρία έως το Μόναχο με την κατανάλωσή του. Η άποψή μας δεν άλλαξε και στις διαδρομές μας εντός Ελλάδας. Καταναλώνει χαλαρά ένα λίτρο λιγότερο από την προηγούμενη για κάθε 100 χλμ./ώρα, ενώ είδαμε ακόμη και 5άρια σε ρυθμό ταξιδιού. Ο μέσος όρος της δοκιμής μας σταθεροποιήθηκε στα 6,7 λ./100 χλμ. σε περισσότερα από 1.000 χιλιόμετρα μικτών διαδρομών και ταξιδιού.

Σαν… GTI

Με τη νέα Σειρά 1, όλα πάνε στο επόμενο επίπεδο. Συνεχίζει να βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα, την UKL2, όπως κάθε μοντέλο της BMW με κίνηση στους μπροστά τροχούς, όμως έχουν γίνει βελτιώσεις και ενισχύσεις σε οτιδήποτε επηρεάζει την οδηγική συμπεριφορά και την άνεση.

Ανασχεδιασμός σε κάθε τμήμα της ανάρτησης (γόνατα MacPherson/ανεξάρτητη με 3 συνδέσμους) και διαφορετική γεωμετρία στην μπροστινή με 20% περισσότερη γωνία κάστερ, δεσίματα μπροστά-πίσω, μπάρα θόλων, σφιχτότερες αντιστρεπτικές και πολλά ακόμα. Το αποτέλεσμα είναι να έχει μεγαλύτερη στιβαρότητα και ένα πιο άμεσο μπροστινό μέρος, με την ηλεκτρομηχανική κρεμαγιέρα να παίζει και αυτή τον ρόλο της στο τελευταίο. Επιπλέον, έχει φαρδύτερα μετατρόχια και ελαστικά σε όλες τις εκδόσεις.

Η μηχανική πρόσφυση λοιπόν συναντά τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά, με το νέο wheel slip limitation που ενσωματώνει το traction control στη μονάδα του εγκεφάλου του κινητήρα και λειτουργεί 10 φορές πιο γρήγορα. Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα η Σειρά 1 να κρατά ψηλά τη σημαία της Βαυαρίας και να παραμένει το πιο οδηγοκεντρικό μοντέλο της κατηγορίας. Έχει πραγματικά αξεπέραστη πρόσφυση με τον βασικό κινητήρα των 170 ίππων, που σίγουρα δεν είναι λίγοι.

Το σύστημα διεύθυνσης είναι πολύ ακριβές και, παρά την κάπως τεχνητή αίσθηση που φτάνει στον οδηγό πολλές φορές από το τιμόνι, έχει αρκετό βάρος και πληροφόρηση για να θεωρείται το κορυφαίο στην κατηγορία. Τα φρένα έχουν δύναμη, όμως υστερούν λίγο σε αίσθηση με τη μεγάλη διαδρομή στο πεντάλ (στο αυτοκίνητο της δοκιμής τουλάχιστον). Αυτό δεν ισχύει για τα προαιρετικά τετραπίστονα φρένα, που είναι εκπληκτικά και ό,τι πρέπει για όσους θέλουν να εκμεταλλευτούν τις αρετές του πλαισίου στο έπακρον.

Στρίβει σχεδόν σαν GTI, με συμμετοχική ουρά στο άφημα του γκαζιού και ελάχιστη έως καθόλου υποστροφή. Πρέπει να είναι βρεγμένος ο δρόμος για να ανοίξει η τροχιά της μουσούδας της προς το εξωτερικό της στροφής, ενώ ακόμα και έτσι τα ηλεκτρονικά σε βοηθούν. Οι κλίσεις λάμπουν διά της απουσίας τους, σε ένα set up που είναι αρκετά σφιχτό. Δεν κοπανάει, παρά μόνο ελάχιστα σε ορισμένες εγκάρσιες, αλλά η αλήθεια είναι πως τα προσαρμοζόμενα αμορτισέρ με το πακέτο M Sport Pro κάνουν μεγάλη διαφορά στην άνεση. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική σε καλή άσφαλτο, όμως με αυτούς τους τροχούς 19 ιντσών και 40άρι προφίλ σε τραχιά άσφαλτο, υπήρχε αρκετός θόρυβος κύλισης. Αυτό δεν ισχύει για τους 17άρηδες της βασικής έκδοσης.

Η ηχομόνωση πάντως είναι στο ανάλογο επίπεδο της κατηγορίας και τα ταξίδια μαζί της εξαιρετικά άνετα. Εκεί τον ρόλο τους παίζουν τα εξελιγμένα συστήματα υποβοήθησης, με το ACC να είναι στάνταρ και το προαιρετικό να μπορεί να αλλάξει ημι-αυτόματα λωρίδα. Το δοκιμάσαμε και δουλεύει σωστά. Για όσους ενοχλούνται από την ειδοποίηση για όρια κυκλοφορίας, ένα «κόλπο» με παρατεταμένο πάτημα του SET στο τιμόνι τα απενεργοποιεί, ενώ και η υποβοήθηση της λωρίδας είναι ζήτημα δύο κλικ από την οθόνη. Με το ρεζερβουάρ 49 λίτρων επίσης η αυτονομία υπερκαλύπτει τα μεγάλα ταξίδια με ένα γέμισμα.

Επιστροφή στον άσο

Έλειπε ένα μοντέλο σαν τη νέα Σειρά 1 στην αγορά. Έχουμε πήξει σε προτάσεις που έχουν να κάνουν μόνο με την άνεση, την πρακτικότητα και την οικονομία. Στα δύο από αυτά η Σειρά 1 τα πάει εξαιρετικά, ενώ μπορεί η ευρυχωρία να μην είναι το φόρτε της, αλλά θα καλύψει τις ανάγκες μιας οικογένειας. Εκεί που ξεχωρίζει είναι στο πόσο σπορτίφ και οδηγοκεντρική είναι, αλλά πάνω απ’ όλα στην τιμή. Δεν υπάρχει άλλο μοντέλο της κατηγορίας που να προσφέρει τόσο πολλά σε αυτά τα χρήματα. Θα μπορούσε άνετα να είναι και το Αυτοκίνητο της Χρονιάς!

 

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Κινητήρας

Τρικύλινδρος σε σειρά, ήπια υβριδικό σύστημα 48V

Turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης

Χωρητικότητα 1.499 κ.εκ.

Iσχύς κινητήρα

Μέγιστη ισχύς: 156 ίπποι/4.700-6.500 σ.α.λ.

Μέγιστη ροπή: 240 Nm/1.500-4.400 σ.α.λ.

Ισχύς ηλεκτροκινητήρα

Μέγιστη ισχύς: 20 ίπποι

Μέγιστη ροπή: 55 Nm

Συνδυαστική ισχύς

170 ίπποι

280 Nm ροπής

Μετάδοση

Κίνηση στους εμπρός τροχούς

Αυτόματο κιβώτιο Steptronic 7 σχέσεων

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 226 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 7.8”

Μέση κατανάλωση

Κατασκευαστή (WLTP): 5,3 λίτρα/100 χλμ.

Δοκιμής: 6,7 λίτρα/100 χλμ.

Εκπομπές CO2: 121 γρ./χλμ.

Ρεζερβουάρ

49 λίτρα

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4. 361 x 1.800 x 1.459

Μεταξόνιο 2. 670 χλστ.

Βάρος 1.425 κιλά

Τιμή αγοράς

Από 28.960 €

 

Όλες οι ειδήσεις

Συγκριτική Δοκιμή: Honda Civic Type R vs Cupra Formentor VZ – Ιστορίες του δρόμου

Οι μεγαλύτεροι χώροι αποσκευών στα SUV

Land Rover Discovery 6: To Disco έχει μέλλον

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο