Δεν χρειάζονται πολλές γραμμές για να πούμε τα αυτονόητα. Η νέα 5άρα είναι ένα από τα πιο άνετα αυτοκίνητα που έχει κατασκευάσει ποτέ η BMW, όταν ταυτόχρονα με το πάτημα ενός κουμπιού μεταμορφώνεται και αποκτά τον δυναμικό χαρακτήρα που πρεσβεύει αυτή η μάρκα από τη δεκαετία του ’30.
του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Μια «μικρή»… 7άρα;
Την κοιτάς και αναρωτιέσαι μήπως είναι η νέα Σειρά 7. Κάνεις το γύρο, παρατηρείς το λογότυπο και διαπιστώνεις ότι είναι η νέα 5άρα. Όχι, η όγδοη γενιά της Σειράς 5 δεν έχει σχεδιαστικές ομοιότητες με την έβδομη γενιά της 7άρας. Έχει δικό της χαρακτήρα, που, για να λέμε την αλήθεια, όπως συμβαίνει και με τη νέα Σειρά 2, έχει κάτι το νοσταλγικό. Είναι οι αναλογίες και η γραμμή της ουράς που παραπέμπουν σε μια παλαιότερη εποχή της αυτοκίνησης αλλά και η μάσκα που διατηρεί φυσιολογικές διαστάσεις, όπως τότε. Ωστόσο, στο σύνολό της είναι πολύ φρέσκια και όπως τη χαρακτηρίζει η BMW, γιατί δεν θα μπορούσαμε να το διατυπώσουμε καλύτερα, είναι «αθλητικά κομψή». Είναι επίσης πολύ πιο απέριττη, αφού πλέον δεν έχει το διακοσμητικό φιλέτο στους μπροστινούς θόλους, δεν έχει απολήξεις για την εξάτμιση (σε καμία έκδοση προς το παρόν), ενώ οι χειρολαβές είναι χωνευτές. Στον αντίποδα, η μάσκα, που παραμένει μικρή στο πακέτο M το οποίο την αγριεύει κιόλας, αποκτά μια φωτιζόμενη υπογραφή που την περιτριγυρίζει (αλά XM). Για να δικαιολογήσουμε την πρώτη μας παρατήρηση πάντως, έχει μεγαλώσει κατά 9,7 εκ. σε σχέση με την προηγούμενη και το μήκος της ξεπερνάει πλέον τα 5 μέτρα, ενώ είναι προφανώς πλατύτερη και ψηλότερη. Για να καταλάβετε την τάξη του μεγέθους, η συμβατική Σειρά 7 που κυκλοφορούσε την όχι και τόσο μακρινή περίοδο του 2015-2019 ήταν μόλις 3,8 εκ. μακρύτερη.
Business Class 2024
Το πολυτελές εσωτερικό της νέας Σειράς 5 γυρνάει σελίδα και εναρμονίζεται με το σήμερα. Σίγουρα η ποιότητα κατασκευής είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο, ωστόσο σε άμεση σύγκριση με την προηγούμενη γενιά η υφή ορισμένων υλικών αποτελεί ένα μικρό «StepDown». Ο λόγος ωστόσο είναι πολύ σημαντικός, αφού για πρώτη φορά ένα μεγάλο μέρος του εσωτερικού της 5άρας είναι Vegan. Το συνθετικό αυτό υλικό, που μπορεί προαιρετικά να θυμίζει και δέρμα, καλύπτει το ταμπλό, τις πόρτες, τα καθίσματα αλλά και το τιμόνι. Είναι μαλακό και στο ταμπλό αφρώδες, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί η αίσθησή του με δέρμα που έχει ραφές, όπως σε προγενέστερες Σειρές. Ωστόσο, υπάρχει η επιλογή για ποιοτικό δέρμα Merino (όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής) ή Alcantara για τα καθίσματα.
Η αισθητική είναι πιο minimal όπως στα υπόλοιπα μεγάλα μοντέλα της γκάμας, με λιγότερα κουμπιά και φυσικά το CurvedDisplay στο επίκεντρο. Το κυρτό πάνελ με τις δύο ευρείες οθόνες 12,3” και 14,9” φιλοξενεί το νεότερο OperatingSystem 9, το οποίο έχει μια πιο απλή λογική, που όμως απαιτεί χρόνο προσαρμογής για όσους έχουν περάσει χρόνο με παλαιότερες εκδόσεις. Το εντυπωσιακό είναι ότι έχει διευρυμένες δυνατότητες A Iκαι VR, που έχουν όντως χρησιμότητα στην καθημερινότητα, αλλά και την εφαρμογή AirConsole. Η τελευταία μετατρέπει την κεντρική οθόνη σε κονσόλα παιχνιδιών με τη σύνδεση του κινητού τηλεφώνου, το οποίο μετατρέπεται σε controller. Εμείς πάντως, αν και δεν είχαμε να «σκοτώσουμε» χρόνο σε φορτιστή, αρκετές φορές το χρησιμοποιήσαμε και περάσαμε την ώρα μας ευχάριστα. Ο προαιρετικός εξοπλισμός άνεσης και τεχνολογίας είναι πραγματικά απεριόριστος (εσωτερική κάμερα, θερμαινόμενα και ψυχώμενα καθίσματα, Head-UpDisplay με λειτουργίες VR, ηχοσύστημα HarmanKardon κ.ά.) και στο μοντέλο της δοκιμής τα περισσότερα τέτοια πακέτα ήταν «τσεκαρισμένα», έλειπε όμως το BMW InteractionBar, που θυμίζει τον ατμοσφαιρικό φωτισμό της 7άρας πίσω από μια επιφάνεια που προσομοιάζει το κρύσταλλο. Κάτι επίσης νέο αφορά στο τιμόνι, που δεν διαφέρει σε design από τις νεότερες BMW, αλλά για πρώτη φορά σε μοντέλο της είναι επίπεδο στο κάτω μέρος και στον βασικό εξοπλισμό διάκτινο.
Τα καθίσματα παραδόξως έχουν «σπορτίφ» προδιαγραφές στον βασικό εξοπλισμό, με τα άνετα να είναι έξτρα. Και στις δύο περιπτώσεις όμως είναι απολαυστικά, τόσο για τους μπροστά όσο και για τους πίσω. Το μεταξόνιο αγγίζει τα 3 μέτρα και η απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα είναι για ακόμα μια φορά τεράστια, οπότε ακόμα και οι ψηλοί επιβάτες θα καθίσουν «σταυροπόδι». Ο τρίτος ίσως «δυσανασχετήσει» για το ψηλό τούνελ, όμως και αυτός στην τελική άνετα θα ταξιδέψει. Ο χώρος αποσκευών στην πετρελαιοκίνητη έκδοση έχει μειωθεί κατά 10 λίτρα και μετρά 520, αλλά ας είμαστε ειλικρινείς «σιγά τη διαφορά», αφού το πορτμπαγκάζ παραμένει αχανές σε κάθε περίπτωση.
Ντίζελ ή ποίημα;
Το λογικό νέο όσον αφορά τα σύνολα που κρύβονται κάτω από το μακρύ καπό είναι πως όλη η γκάμα της 5άρας είναι πλέον εξηλεκτρισμένη. Οι βασικοί κινητήρες έχουν ήπια υβριδική υποβοήθηση 48V και είναι σε κάθε περίπτωση 2λιτροι τετρακύλινδροι τούρμπο. Σε τούτην εδώ αξίζει να πούμε ότι το «ντίζελ δεν έχει να πάει πουθενά», σε αντίθεση με όλα όσα θέλουν άλλες μάρκες και η Ε.Ε.
Λίγα μόλις χιλιόμετρα θα χρειαστούν για να καταλάβεις πόσο εξελιγμένος είναι ο νέος πετρελαιοκινητήρας της 520d. Κατ’ αρχάς έχει βελούδινη λειτουργία, αφού μόνο εκτός του αυτοκινήτου ή στο ρελαντί μπορείς να καταλάβεις ότι δεν καίει αμόλυβδη. Οι κραδασμοί λάμπουν διά της απουσίας τους και δεν περνούν ούτε στο πεντάλ του γκαζιού. Στο ταξίδι, δε, με την 8η σχέση από το νέο αυτόματο κιβώτιο Steptronic καρφωμένη, οριακά θυμίζει ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Για τα τυπικά να πούμε πως αποδίδει 197 ίππους στις 4.000 σ.α.λ. και 400 Nm ροπής από τις 1.500 έως τις 2.750 σ.α.λ. Για μια λιμουζίνα που η ζυγαριά θα έγραφε ότι είναι υπέρβαρη (1.830 κιλά), επιταχύνει με άνεση και με σπιρτάδα, ενώ έχει εντυπωσιακή δύναμη στα κόκκινα του κόφτη για ντίζελ. Όσοι την οδήγησαν απόρησαν αν έχει μόνο 200 ίππους, ενώ τα 7” που πραγματικά χρειάζεται για τα 0-100 επιβεβαιώνουν τις «φήμες» του γραφείου.
Όσο εξαιρετική είναι η λειτουργία του κινητήρα πάντως, άλλο τόσο μπερδεμένα είναι τα προγράμματα. Το Personal μεταφράζεται σε Normal, τρία προγράμματα έχουν «χαρακτήρα» αλλά επηρεάζουν κυρίως το σύστημα ψυχαγωγίας, ενώ μόνο το Sport επιτρέπει ουσιαστική παραμετροποίηση. Ο υπογράφων δηλώνει υπεύθυνα ότι είναι θέμα χρόνου η ΒMW να τα απλοποιήσει. Για όσους θέλουν να μένουν πάντα στο «προσωπικό» πρόγραμμα, υπάρχει μια συντόμευση για την πλήρη ισχύ. Ένα παρατεταμένο πάτημα στο αριστερό Paddle και το σύνολο μπαίνει σε κατάσταση «προσπέρασης», εύκολα και γρήγορα, κατεβάζοντας τη χαμηλότερη δυνατή σχέση και σφίγγοντας κάθε παράμετρο της 5άρας.
Τέλος, για την κατανάλωση τα λόγια περιττεύουν. 5,5 λίτρα/100 χλμ. ήταν ο απολογισμός των 2.500 χιλιομέτρων που γράψαμε μαζί της και αν μη τι άλλο για τόσο μεγάλο αυτοκίνητο είναι εκπληκτικό νούμερο.
«Τερματισμένη» άνεση
Η βάση είναι η ίδια με κάθε νέα BMW και ακούει στο όνομα CLAR. Η ανανεωμένη αρθρωτή πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί από την αρχή με τον πλήρη εξηλεκτρισμό στο μυαλό και ό,τι αυτό συνεπάγεται σε αντοχή και στιβαρότητα (και χώρο για μπαταρίες φυσικά). Σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, κάθε εξάρτημα της ανεξάρτητης ανάρτησης, με διπλά ψαλίδια εμπρός και πέντε συνδέσμους πίσω, έχει ανασχεδιαστεί με σκοπό να προσφέρει ακόμα περισσότερη άνεση. Ταυτόχρονα, οι Βαυαροί έχουν πετύχει την απόλυτη σχεδόν αρμονία μεταξύ μπροστά και πίσω άξονα, αφού η αναλογία βάρους πλησιάζει το 50-50. Όταν ο δρόμος είναι καλός, ακόμα και με τους μεγάλους τροχούς 20” και τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά, η 5άρα δεν κυλάει αλλά επιπλέει, ακόμα και όταν είναι γεμάτος λακκούβες, όμως τις «σβήνει» απροβλημάτιστα. Σε αυτή την αίσθηση συμβάλλει και η εξαιρετική ηχομόνωση που απλά αφήνει τη βαβούρα εκτός καμπίνας.
Αξίζει βέβαια να πούμε ότι το αυτοκίνητο που συμβιώσαμε είχε την προαιρετική ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση, η οποία, πέρα από το σφίξιμο του συνόλου με το πρόγραμμα Sport, συνοδεύεται και από ακόμα μαγικό χαρακτηριστικό. Το Integral Active Steering είναι η τετραδιεύθυνση που μειώνει τον κύκλο στροφής στα 11,7 μέτρα (ωσάν μικρομεσαίο SUV), κάνοντάς την πολύ ευέλικτη στις χαμηλές ταχύτητες. Όταν όμως τα χιλιόμετρα στο κοντέρ είναι πολλά και οι πίσω τροχοί στρίβουν προς την ίδια κατεύθυνση με τους μπροστά, τότε «ισιώνει τις καμπές». Με αυτόν το τρόπο η οδήγηση δεν γίνεται απλά πιο ασφαλής, αλλά πιο εύκολη και χρειάζονται λιγότερες κινήσεις στο τιμόνι, το οποίο έχει έτσι κι αλλιώς μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού στην κρεμαγιέρα. Για το σύστημα διεύθυνσης πρέπει να πούμε ότι στη χαλαρή οδήγηση δεν μπορείς να καταλάβεις το πόσο ακριβές είναι τελικά. Θα σου φανεί πολύ ελαφρύ για BMW, ευχάριστα ελαφρύ όμως στην καθημερινή οδήγηση. Τα φρένα αντίθετα σου δίνουν να καταλάβεις αμέσως το πόσο καλή και γραμμική αίσθηση έχουν.
Με μεγαλύτερο μήκος, μεταξόνιο και πιο φαρδιά μετατρόχια, είναι απίστευτα σταθερή στο δρόμο και ως εκ τούτου δεν περιμένεις να συμπεριφερθεί σαν κλασική πισωκίνητη BMW. Αν το προκαλέσεις, όμως, με τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας απενεργοποιημένα, θα σε ανταμείψει και θα ανοίξει την ουρά της, με τρόπο ήπιο και προβλέψιμο. Με τα ηλεκτρονικά στην προεπιλεγμένη λειτουργία προσπαθεί να διαψεύσει τη φύση της, αφού οι πίσω τροχοί δεν σπινάρουν ποτέ σχεδόν.
Στην τελική, η νέα Σειρά 5 κάνει όλα όσα υπόσχεται το επιτυχημένο (10 εκατ. πωλήσεις είναι αυτές) όνομά της στην κατηγορία των Business Sedan, το οποίο είναι συνυφασμένο με την άνεση, την ποιότητα και τη δυναμικότητα. Είναι ένα από τα πιο άνετα αυτοκίνητα που έχουμε οδηγήσει το τελευταίο έτος και έχει μια διαφορετική προσέγγιση από την προηγούμενη γενιά, μια προσέγγιση που συνδυάζει την παράδοση με τον φουτουρισμό.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης 48V
Turbo τετρακύλινδρος 16βάλβιδος κινητήρας πετρελαίου
Χωρητικότητα 1.995 κ.εκ.
Iσχύς θερμικού κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 197 ίπποι / 4.000 σ.α.λ.
Μέγιστη Ροπή: 400 Nm / 1.500 – 2.750 σ.α.λ.
Iσχύς ηλεκτροκινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 11 ίπποι
Μέγιστη Ροπή: 25 Nm
Συνδυαστική ισχύς
197 ίπποι
400 Nm
Μετάδοση
Πίσω κίνηση
Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 233 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 7,3 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 5,1 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 134 γρ./χλμ.
Pεζερβουάρ
60 λίτρα
Μπαταρία
Υψηλής τάσης 48V, 0,9 kWh
Φόρτιση
AC
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 5.060 x 1.900 x 1.515 mm
Μεταξόνιο 2.995 χιλ.
Βάρος 1.850 κιλά
Χώρος αποσκευών
520 λ.
Τιμή Αγοράς
69.200 ευρώ
Όλες οι ειδήσεις
Η νέα και σκληροπυρηνική BMW Μ2 στην BMW ΣΠΑΝΟΣ ΑΕ
Πέραμα: Συγκλονιστικό βίντεο από το τροχαίο – «Αν πήγαινε με 100 και όχι 200, θα είχα τα πόδια μου»