Q-ELECTRIC

Δοκιμή Audi RS e-tron GT Performance: Ηλεκτρικό υπερόπλο

dokimi-audi-rs-e-tron-gt-performance-ilektriko-yperoplo-745803

To Audi RS e-tron GT Performance σπάει κάθε ρεκόρ επιτάχυνσης, ισοφαρίζοντας το 2,19 της Ferrari SF90. Και σαν να μην έφτανε αυτό, είναι και το ταχύτερο ηλεκτρικό που έχουμε οδηγήσει ποτέ στην πίστα του Βαϊράνο, ενώ φορτίζεται με ισχύ πάνω από 300 kW!

Είτε σου αρέσουν είτε όχι τα ηλεκτρικά, ένα πράγμα είναι σίγουρο: ότι εξελίσσονται με ρυθμούς αδιανόητους για οποιοδήποτε θερμικό. Πάρτε για παράδειγμα το Audi RS e-tron GT που προέκυψε το 2021, δύο χρόνια μετά την Porsche Taycan, με την οποία μοιράζεται την πλατφόρμα J1 και αποτελεί alter ego της. Τρία χρόνια αργότερα, το e-tron GT μπορεί να μην έχει αλλάξει εξωτερικά, από μέσα όμως κρύβει τεράστιες βελτιώσεις σε όλους σχεδόν τους τομείς. Επιδόσεις; Από άλλον πλανήτη. Δυναμική συμπεριφορά; Αυτονομία; Φόρτιση; Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για άλλο αυτοκίνητο με βάση τις τιμές του Γερμανού κατασκευαστή, οι οποίες επαληθεύονται από το κέντρο δοκιμών του περιοδικού. Ραγδαία εξέλιξη που μας έκανε να μην πιστεύουμε στα ίδια μας τα μάτια. Εντάξει, η σύγκριση με το παρελθόν ίσως είναι άδικη, καθώς αυτή τη φορά δοκιμάσαμε την κορυφαία έκδοση RS Performance, η οποία είναι μακράν πιο δυνατή από την προηγούμενη e-tron GT. Όμως και πάλι, το αποτέλεσμα των τεχνικών αναβαθμίσεων φαντάζει απίστευτο μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.

Οι δύο ηλεκτροκινητήρες έχουν επανασχεδιαστεί. Ειδικά ο πίσω είναι εντελώς νέος και έχει προκύψει από εξαρτήματα της πλατφόρμας PPE, στην οποία βασίζεται το Q6. Με μικρότερες διαστάσεις και χαμηλότερο βάρος (-10 κιλά), είναι ταυτόχρονα πιο δυνατός και οικονομικός. Η μέγιστη ισχύς του κινητήριου συνόλου αγγίζει τους 925 ίππους, δηλαδή 46% μεγαλύτερη από τους 646 του προηγούμενου GT. Επίσης, η μπαταρία διαθέτει 13 περισσότερες kWh χάρη στη μεγαλύτερη ενεργειακή της πυκνότητα και στην πιο αποτελεσματική διαχείριση της θερμότητας. Το αποτέλεσμα; Σε συνδυασμό με τη χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας του δικινητήριου συνόλου, η μέση αυτονομία είναι αυξημένη κατά 90 χιλιόμετρα. Και τα καλύτερα νέα είναι στη φόρτιση: με την μπαταρία να δέχεται ισχύ 320 kW αντί 270 kW, το SOC ανεβαίνει από το 20 στο 80% σε 15 μόλις λεπτά.

Και στον δρόμο πώς συμπεριφέρεται το πιο δυνατό Audi της ιστορίας; Φανταστείτε μόνο το τετράπορτο αυτό GT στο φανάρι δίπλα σε μία Ferrari SF90, να ανάβει το πράσινο και να την κοντράρει στα ίσια, τουλάχιστον μέχρι τα 100 χλμ./ώρα. Όμως το σημαντικότερο δεν είναι οι ντραγκστερικές ικανότητες του RS Performance, αλλά η ποιότητα κύλισης που προσφέρει χάρη στην ηλεκτρονικά ελεγχόμενη πνευματική ανάρτηση με τις αερόσουστες διπλού θαλάμου, η οποία ελέγχει ενεργά τις κλίσεις του αμαξώματος στη στροφή και στο φρενάρισμα. Κι ενώ η ανάρτηση εξαφανίζει σχεδόν τις όποιες ανωμαλίες του δρόμου εξασφαλίζοντας κορυφαία άνεση στο ταξίδι, από την άλλη του χαρίζει ακόμη πιο ξυραφένια δυναμική συμπεριφορά. Αν προηγουμένως, στο όριο το αυτοκίνητο δεν είχε την απαιτούμενη ομοιογένεια, πλέον δείχνει αξιοζήλευτη ισορροπία, ανεβάζοντας σε δυσθεώρητα ύψη τον πήχη για οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρικό στον κόσμο.

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ: ΠΑΛΕΥΕΙ ΜΕ ΤΑ ΘΗΡΙΑ

H πιο προφανής διαφορά ανάμεσα στο νέο RS e-tron GT Performance και το μοντέλο του 2021 έγκειται στις τιμές επιτάχυνσης που μέτρησαν τα όργανα του «Quattroruote». Στο 0-100 είδαμε 2,19 δευτερόλεπτα αντί 3,0, τιμή που είναι και η κορυφαία στην ιστορία του περιοδικού μαζί με της Ferrari SF90 Stradale. Δεν ξέρουμε αν περισσότερο εντυπωσιάζει ο ίδιος ο αριθμός ή η αίσθηση επιτάχυνσης από μέσα. Κρατώντας σφιχτά το τιμόνι, βυθίζεις το δεξί πεντάλ στο τέρμα, πατώντας ταυτόχρονα το φρένο με το αριστερό. Τη στιγμή που το αφήνεις, το αυτοκίνητο ξεκολλάει με τρόπο τρομακτικό. Καλό είναι να έχεις προετοιμαστεί, ειδάλλως το κεφάλι θα χτυπήσει με δύναμη στο προσκέφαλο, κάτι που συμβαίνει μόνο με θερμικά supercars των 800-1.000 ίππων. Όσο για τον ξερό αριθμό του 0-100, πρόκειται για απίστευτη τιμή, αντίστοιχη με ενός μοντέρνου μονοθεσίου F1, μόνο που εκείνο καλείται να περάσει στον δρόμο 1.000 άλογα μέσα από τους πίσω τροχούς. Όταν πάψουν να σπινάρουν, το μονοθέσιο εκσφενδονίζεται σε 4,0 μόλις δευτερόλεπτα στα 200 χλμ./ώρα, όταν μία SF90 Stradale χρειάζεται 6,3” και το Audi της δοκιμής μας 7,5”. Σε κάθε περίπτωση, οι επιδόσεις του γερμανικού BEV των 2,4 τόνων δεν παύουν να είναι συγκλονιστικές.

Προφανώς, οφείλονται στη θηριώδη ισχύ που αποδίδουν από κοινού οι δύο ηλεκτροκινητήρες (925 ίπποι στη λειτουργία boost), όμως το αποτέλεσμα οφείλεται και σε άλλους παράγοντες, με πρώτο την ελκτική πρόσφυση. Διαθέτοντας έναν κινητήρα σε κάθε άξονα, το RS e-tron GT έχει όλα τα πλεονεκτήματα της τετρακίνησης, όπως η παντελής απουσία σπιναρίσματος στις εκκινήσεις από στάση. Σε αντίθεση μάλιστα με τα περισσότερα ηλεκτρικά που διαθέτουν στη μετάδοση μόνο έναν μειωτήρα σταθερής σχέσης, το Audi διαθέτει δύο σχέσεις στον πίσω άξονα. Μία πολύ κοντή που εγγυάται αστραπιαίες εκκινήσεις και μία μακριά που αφήνει τον κινητήρα να «αναπνεύσει» στο ταξίδι με υψηλές ταχύτητες, προς όφελος βέβαια και της κατανάλωσης. Αλλά και πάλι, θεωρούμε απίστευτο το ότι ένα ηλεκτρικό GT με τέτοιες διαστάσεις και βάρος επιταχύνει σαν ένα από τα κορυφαία supercars σήμερα. Συγκεντρώσαμε πιο κάτω τα 10 πιο γρήγορα αυτοκίνητα που έχουμε δοκιμάσει ποτέ στο Βαϊράνο με βάση την επίδοσή τους στο κλασικό 0-100. Το RS e-tron GT Performance, όπως μπορείτε να δείτε, δεν ισοφαρίζει μόνο την επίδοση της Ferrari SF90 με τους 1.000 ίππους, αλλά ρίχνει δύο δέκατα στη Revuelto με τους 1.015 ίππους και πάνω από τρία δέκατα στην 911 GT2 RS, η οποία μπορεί να φορά έναν boxer «μόλις» 700 ίππων, αλλά χάρη στη μηχανική της διάταξη έχει παροιμιώδη ελκτική πρόσφυση. Κορυφαίο των κορυφαίων λοιπόν στο 0-100 το Audi.

VAIRANORING: Απίστευτη επίδοση

4,5 δευτερόλεπτα. Χρόνος που στην πίστα συνιστά αιωνιότητα. Ε, λοιπόν, τόσα έριξε το νέο RS e-tron GT Performance στο προηγούμενο RS: με χρόνο 1’13”087 αντί 1’17”610, το γερμανικό GT σπάει το απόλυτο ρεκόρ για ηλεκτρικά στην κλασική πίστα handling του Βαϊράνο. Πού οφείλεται όμως τέτοια διαφορά; Σε δύο παράγοντες κυρίως: στους 245 επιπλέον ίππους αλλά και στην πιο στοχευμένη ρύθμιση της ανάρτησης. Το πρώτο RS είχε κάποια θέματα στο όριο, καθότι μαλακό και όχι τόσο διαχειρίσιμο. Βουτούσε ενοχλητικά στο φρενάρισμα, είχε έντονες μεταφορές βάρους στις αλλαγές κατεύθυνσης, παρουσίαζε υπερστροφικά φαινόμενα στο άφημα του γκαζιού αλλά υποστροφή στην έξοδο της στροφής.

Τώρα, χάρη στις νέες υδροπνευματικές αναρτήσεις που ελέγχουν ενεργά τις κλίσεις στις στροφές και στο φρενάρισμα, το αμάξωμα δεν γέρνει καθόλου και είναι πάντα απόλυτα ισορροπημένο. Βελτιωμένο είναι και το σύστημα διεύθυνσης με καλύτερη αίσθηση από τον δρόμο. Συνολικά, το RS e-tron GT, πέρα από πολύ γρήγορο, είναι και πιο εύκολο στον έλεγχο με υποστροφικές κυρίως τάσεις στο όριο. Δεν είναι ιδιαίτερα συμμετοχικό στην οδήγηση, με εξαίρεση τις εκρηκτικές επιταχύνσεις του στις εξόδους των στροφών, οι οποίες όμως ελέγχονται ιδανικά από τη συνεργασία των δύο κινητήρων και τα ηλεκτρονικά διαχείρισης της πρόσφυσης, με αποτέλεσμα 900 τόσα άλογα να περνούν αποτελεσματικά στον δρόμο. Κορυφαίες οι ταχύτητες που πιάνει το Audi στην πίστα, οπότε αυτό που χρειάζεται προσοχή είναι το φρενάρισμα. Παρά τα πανίσχυρα φρένα (τέσσερις carbon κεραμικοί δίσκοι με δεκαπίστονες δαγκάνες μπροστά), στον δεύτερο κιόλας γύρο το πεντάλ μαλακώνει και χάνει αίσθηση, ενώ οι αποστάσεις επιβράδυνσης μεγαλώνουν. Αν και το βάρος των 2.400 κιλών θεωρείται λογικό για ηλεκτρικό τέτοιας κατηγορίας, δεν παύουν να υποβάλλουν σε μεγάλη δοκιμασία και τα ελαστικά στην πίστα.

ΔΥΟ ΜΑΓΙΚΟΙ ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ

Πρεμιέρα για το πλήκτρο boost στην αριστερή πλευρά του τιμονιού, το οποίο σου εξασφαλίζει επιπλέον ισχύ 95 ίππων για 10 δευτερόλεπτα, όπως μπορείς να δεις σε αντίστροφη μέτρηση στα όργανα. Η χρήση του ενδείκνυται για προσπεράσματα αλλά και για καλύτερη επιτάχυνση στην ευθεία της πίστας. Στη δεξιά πλευρά του τιμονιού υπάρχει ο διακόπτης RS για την επιστράτευση δύο προφίλ οδήγησης, τα οποία μπορείς να προγραμματίσεις κατά βούληση από την κεντρική οθόνη. Ενδοτικότητα ανάρτησης, βαρύτητα τιμονιού και απόκριση κινητήρα είναι τρεις τομείς που δίνουν μεγάλες δυνατότητες ρύθμισης στον οδηγό.

ΤΑΧΥΤΕΡΟΣ ΓΥΡΟΣ

Απενεργοποιημένο ESP 1’13”087

Ενεργό ESP 1’14”213

ΚΑΙΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ

Θερμοκρασία αέρα 20°C

Θερμοκρασία ασφάλτου 25°C

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

25,6 kWh/100 χλμ. – 4,4 kWh ΤΟ ΛΕΠΤΟ

Αν εντυπωσιαστήκατε από τη βελτίωση του αυτοκινήτου σε επιδόσεις και δυναμική συμπεριφορά, σας κρατήσαμε τα καλύτερα για το τέλος. Σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, το RS e-tron GT είναι αισθητά πιο οικονομικό, πρακτικό στο ταξίδι και γρήγορο στη φόρτιση. Οι δύο νέοι κινητήρες δεν είναι μόνο πιο ισχυροί, αλλά αποδεικνύονται και πιο οικονομικοί, κάτι που, σε συνδυασμό με μία πιο ενεργειακά πυκνή μπαταρία με εξελιγμένο σύστημα διαχείρισης της θερμότητας, συνεπάγεται μακράν καλύτερη αυτονομία από πριν.

Η χαμηλότερη κατανάλωση, δηλαδή και η αυξημένη χωρητικότητα της μπαταρίας από 84 σε 97 εκμεταλλεύσιμες kWh, χαρίζουν 92 επιπλέον χιλιόμετρα με γεμάτη μπαταρία. Το RS είναι λιγότερο ενεργοβόρο προπάντων στην πόλη και στην εθνική χάρη σε ένα αναβαθμισμένο σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Και τα καλά νέα συνεχίζονται στον φορτιστή: Ενώ το προηγούμενο RS e-tron δεχόταν ήδη μεγάλη ισχύ έως 270 kW σε σταθμό συνεχούς ρεύματος, τώρα δέχεται 320 kWh. Σε φορτιστή Ionity στην Ιταλία, είδαμε εντυπωσιακές τιμές στο φάσμα από 20 έως 80% με κορυφαία τα 317 kW ισχύος και μία ιδιαίτερα σταθερή καμπύλη απόδοσης άνω των 300 kW σε μεγάλο μέρος της φόρτισης, η οποία επέδειξε τελικά μέση τιμή 255 kW. Το κλασικό «γέμισμα» από 20-80% (64 kWh) ολοκληρώθηκε λοιπόν σε 15’ της ώρας. Μιλάμε δηλαδή για 4,4 kWh ανά λεπτό φόρτισης ή 14,5-19,8 χιλιόμετρα ανακτημένης αυτονομίας! Να τονίσουμε εδώ ότι για να πετύχεις τέτοιες τιμές ισχύος, χρειάζεται να ορίσεις από πριν έναν σταθμό HPC στο σύστημα πλοήγησης, ώστε το λογισμικό να προετοιμάσει την μπαταρία για τη βέλτιστη φόρτιση.

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

90 χιλιόμετρα πρόσθετης αυτονομίας κατά μέσο όρο, δηλαδή 27% μεγαλύτερη από πριν. Κέρδος που οφείλεται στη βελτιωμένη ενεργειακή πυκνότητα της νέας μπαταρίας (+13 kWh χωρητικότητα με -9 κιλά βάρος), αλλά και στην απόδοση των νέων κινητήρων που συνεπάγεται χαμηλότερη κατανάλωση. Το RS καταναλώνει 25,6 kWh –αντί 27,8– κατά μέσο ανά 100 χιλιόμετρα και μόλις 23,8 kWh στην πόλη αντί 29,4 το 2021.

ΦΟΡΤΙΣΤΕΣ HPC

Η ονομαστική μέγιστη ισχύς φόρτισης σε συνεχές ρεύμα έχει αυξηθεί από 270 σε 320 kW, με ακόμη όμως μεγαλύτερη βελτίωση της καμπύλης παροχής. Από το 20 έως το 55% περίπου της στάθμης φόρτισης (SOC), η ισχύς διατηρείται πάνω από τα 300 kW, για να πέσει στο 200 από εκεί μέχρι το 80%. Συνολική διάρκεια φόρτισης 15 λεπτά και λήψη 64 kWh. Ανά πέντε λεπτά δηλαδή το αυτοκίνητο ανακτά αυτονομία 72 έως 100 χιλιομέτρων, ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης που θα ακολουθήσουν.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Ηλεκτροκινητήρες

Δύο σύγχρονοι ηλεκτρικοί, ένας σε κάθε άξονα

Απόδοση

Μέγιστη ισχύς: 843 PS, με boost 925 PS

Μέγιστη ροπή: 1.027 Nm

Μετάδοση

Κίνηση σε όλους τους τροχούς

Αυτόματο κιβώτιο 2 σχέσεων στον πίσω κινητήρα

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 250 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 2,5 δλ.

Κατανάλωση ενέργειας

Κατασκευαστή (WLTP): 18,9 kWh/100 χλμ.

Μπαταρία

Ιόντων λιθίου κάτω 105 kWh (97 καθαρές)

Αυτονομία

532-585 χιλιόμετρα

Φόρτιση

AC 11 kW/ DC 320 kW

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 5.000 x 1.960 x 1.390 χιλ.

Μεταξόνιο 2.900 χιλ.

Βάρος 2.395 κιλά

Χώρος αποσκευών

350/405 λ.

Τιμή αγοράς (Ιταλία)

175.400€

 

Του Lorenzo Facchinetti Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Fred Falco

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο