ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή Alfa Romeo Tonale Q4 Plug-In Hybrid: e-Tonale που περιμέναμε!

dokimi-alfa-romeo-tonale-q4-plug-in-hybrid-e-tonale-pou-perimename-690148

Με 280 ίππους, τετρακίνηση και ακόμα πιο ποιοτική προσέγγιση, η Tonale Q4 συνδυάζει επιδόσεις με 60 πραγματικά ηλεκτρικά χιλιόμετρα αυτονομίας.

του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου

Οι εποχές άλλαξαν και δεν γινόταν η αυτοκίνηση να έμενε ανεπηρέαστη. Η Alfa Romeo λοιπόν ακολουθεί, απλά το κάνει με τον δικό της τρόπο. Η Tonale, το δεύτερο SUV στην ιστορία της, αποτελεί το πρώτο μοντέλο που φέρει το «σταυρόφιδο» και μπαίνει στην πρίζα, κάνοντας το πρώτο μεγάλο βήμα για τον πλήρη εξηλεκτρισμό της. Ίσως να έχει αργήσει, αφού στοχεύει να τον κάνει πράξη μέχρι το 2027. Η επόμενη Giulia λοιπόν θα είναι αμιγώς ηλεκτρική, το ίδιο και το νέο της μεγάλο SUV που θα φιγουράρει ως η κορυφαία Alfa, ενώ το πρώτο που θα κινείται αποκλειστικά με ρεύμα θα ανήκει στα μικρά Crossover και θα αποκαλυφθεί μέσα στο επόμενο έτος. Μέχρι τότε, όμως, η Tonale Q4 Plug-In Hybrid είναι η μόνη που έχει πάνω της ένα λογότυπο… διαφορετικό.

Οι διαφορές με το… σταγονόμετρο

Μην περιμένετε να ξεχωρίσετε την Plug-In υβριδική από τις Mild. Το διά χειρός Αλέξανδρου Λιώκη C-SUV, που, αν μη τι άλλο, είναι ένα από τα πιο όμορφα μοντέλα της κατηγορίας, σε αυτή την έκδοση διαφέρει μόνο από την επιπλέον τάπα της φόρτισης, που βρίσκεται στο αριστερό πίσω φτερό, αλλά και από ένα λογότυπο στα πίσω φινιστρίνια. Το τελευταίο παντρεύει το διαχρονικό «biscione» με μία πρίζα και εικάζουμε ότι θα κοσμήσει κάθε νέο Alfa που θα κινείται με ρεύμα. Η έκδοση Veloce, εκτός των παραπάνω, διαθέτει και δύο μεγάλες, αληθινές, φαλτσοκομμένες απολήξεις για την εξάτμιση. Είναι το στοιχείο που έλειπε από τις υπόλοιπες Tonale και ταιριάζει απόλυτα με το χαρακτήρα της. Είναι ακόμα ένα σημάδι ότι η μιλανέζικη μάρκα διαφέρει από τον ανταγωνισμό, που προσπαθεί να μας συνηθίσει στην ιδέα ότι σύντομα αυτοί οι σωλήνες που εξέχουν και εκπέμπουν ρύπους θα αποτελούν παρελθόν. Και μαζί τους ο ήχος, που υπό περιπτώσεις μπορεί να «αναστήσει νεκρούς». Δεν πρόκειται ωστόσο για μια από αυτές, όπως θα αναλύσουμε παρακάτω.

Όσον αφορά το εσωτερικό, είναι ακόμα πιο δύσκολο να βρεις διαφορές. Το μπουτόν e-save παίρνει τη θέση αυτού της υποβοήθησης παρκαρίσματος, το οποίο μεταφέρεται μία θέση δίπλα, ενώ στα αριστερά του τιμονιού βρίσκεται ακόμα ένα κουμπί που ξεκλειδώνει την τάπα για τον ανεφοδιασμό της βενζίνης. Κατά τ’ άλλα κυριαρχεί η σύγχρονη σχεδιαστική φιλοσοφία της Alfa Romeo, που συνδυάζει το παρελθόν με την ψηφιοποίηση. Η Tonale είναι το πιο μοντέρνο μοντέλο της, όχι μόνο στην εικόνα, αλλά και στην ουσία. Διαθέτει ένα σετ από οθόνες, που χάρη στο λογισμικό σύστημα Uconnect 5 (που είναι από τα καλύτερα στην αγορά) προσφέρουν απαράμιλλες επιλογές συνδεσιμότητας και εξατομίκευσης.

Όλα γίνονται ασύρματα και γρήγορα, τα γραφικά είναι υπέροχα (σύγχρονα ή νοσταλγικά) και η τεχνολογία NFT (Non-Fungible-Token) για το ιστορικό του αυτοκινήτου μοναδική. Ταυτόχρονα όμως δεν έχει παραμεληθεί η εργονομία, μιας και φυσικοί διακόπτες του κλιματισμού και τα κουμπιά στο τιμόνι εξυπηρετούν τα μέγιστα στη χρήση. Στα της πρίζας τώρα, έχουν προστεθεί επιπλέον μενού για τα στατιστικά του ρεύματος και της φόρτισης στην κεντρική οθόνη, αλλά και μια επιπλέον διάταξη για τον πίνακα οργάνων με «εξηλεκτρισμένη» απόχρωση και γραφικά.

Η θέση οδήγησης στην επαναφορτιζόμενη έκδοση είναι λιγάκι πιο ψηλή, αλλά προσφέρει την ίδια καλή στήριξη και άνεση. Δεν είναι από τα μοντέλα που βρίσκεις την ιδανική θέση αμέσως, κάτι που ίσως έχει να κάνει με τη σκαλωτή ρύθμιση. Άπαξ και τη βρεις, όμως, θα έχεις μια από τις πιο σπορτίφ σε αίσθηση. Όσον αφορά την ποιότητα κατασκευής, τα στάνταρ είναι πολύ υψηλά. Μπορεί να μην πλαισιώνεται από αφρώδη πλαστικά, όπως οι γερμανοί ανταγωνιστές, αλλά όλα είναι εξαιρετικά στην αφή και η συναρμογή άριστη. Στην έκδοση Veloce δεν γίνεται να μην αφήσουν τις καλύτερες εντυπώσεις οι επενδύσεις από Alcantara και τα τεράστια μεταλλικά paddles.

Στους πίσω χώρους δεν παρατηρείται κάποια αξιοσημείωτη μείωση, οπότε και παραμένει το ίδιο ευρύχωρη, με καλό αέρα για τα κεφάλια και υπεραρκετό χώρο από τα μπροστινά καθίσματα. Αντίθετα, ο διαθέσιμος χώρος αποσκευών έχει μειωθεί κατά 115 λίτρα, πέφτοντας στα 385. Ακόμα και έτσι όμως παραμένει ανταγωνιστικός, ενώ διαθέτει πολλές πρακτικές λύσεις και διπλό πάτωμα.

Tonale με σχεδόν 300 ίππους, επιτέλους!

Η ουσία φυσικά της Tonale Q4 δεν κρύβεται στα γραφικά, ούτε στις μπούκες, αλλά στη βάση της. Πρόκειται λοιπόν για το Plug-in υβριδικό σύνολο που συναντήσαμε για πρώτη φορά στα επαναφορτιζόμενα Jeep Compass και Renegade, με έναν όμως πιο ισχυρό ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα. Ο θερμικός κινητήρας είναι ο ίδιος 1.300άρης υπερτροφοδοτούμενος, τετρακύλινδρος βενζίνης που αποδίδει 180 ίππους και 270 Nm ροπής, ο οποίος δίνει κίνηση στους μπροστά τροχούς. Στον πίσω άξονα δίνει κίνηση ένας ηλεκτροκινητήρας απόδοσης 120 ίππων και 250 Nm ροπής. Συνδυαστικά η ισχύς φτάνει τους 280 ίππους, με τη ροπή να μην ανακοινώνεται από την εταιρία. Ωστόσο, οι πηγές μας λένε ότι αγγίζει τα 520 Nm στις 1.850 σ.α.λ., νούμερο πολύ εντυπωσιακό.

Το σύνολο αυτό στην πράξη είναι αρκετά γρήγορο και ικανό για κάτι παραπάνω από σβέλτες επιταχύνσεις. Βασικά, είναι το «κλικ» παραπάνω στη δύναμη που έλειπε από τις άλλες εκδόσεις, το οποίο όμως και πάλι δεν μπορεί να βάλει δύσκολα στο εξαιρετικό της πλαίσιο. Για τα 0-100 χλμ./ώρα χρειάζεται 6.2”, οπότε στην ουσία επιταχύνει σαν ένα Hot-Hatch, παρά το βάρος που ξεπερνάει τα 1.800 κιλά. Ο ηλεκτροκινητήρας προσφέρει άμεση ροπή, εξαλείφοντας κάθε πιθανότητα λαγκαρίσματος. Η αίσθηση είναι περισσότερο ομαλή παρά νευρική, κάτι που, για να πούμε την αλήθεια, δεν θέλαμε. Στο άκουσμα μιας Tonale με σχεδόν 300 ίππους αναμέναμε ένα σύνολο που θα είναι πιο άγριο και στο πάτημα του γκαζιού θα κολλάει βίαια τους επιβάτες στο κάθισμα. Ο τρόπος που επιταχύνει τόσο γραμμικά, ναι μεν είναι αποτελεσματικός και τα χιλιόμετρα μαζεύονται εύκολα στο κοντέρ, αλλά περιορίζει λίγο αυτή την αίσθηση. Το ίδιο ισχύει και στις αλλαγές των σχέσεων που είναι αρκετά γρήγορες και ομαλές, με το αυτόματο κιβώτιο ωστόσο να προσφέρει πραγματική χειροκίνητη λειτουργία. Μια θέση του λεβιέ προς τα δεξιά και τα υπέροχα μεταλλικά paddles αναμένουν τις εντολές του οδηγού. Είναι η απόκριση εντυπωσιακή; Όχι, αλλά η αίσθηση στο χέρι είναι.

Η «υβριδική» τετρακίνηση στην ουσία προσφέρει άμεση απόκριση και επικοινωνία μεταξύ μπροστινού και πίσω άξονα. Η ακαριαία ροπή του ηλεκτροκινητήρα είναι προφανώς σύμμαχος στα δύσκολα, τα οποία… δύσκολα έρχονται. Ειδικά σε αυτή την έκδοση, τη Veloce, που διαθέτει τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, σχεδόν ξεχνάς ότι βρίσκεσαι σε ένα SUV. Τα όρια είναι εντυπωσιακά υψηλά, ενώ απρόσμενα θετική έκπληξη ότι, παρά το μεγάλο της βάρος, δεν θα «πετάξει» μούτρα. Θα πρέπει να ξεφύγουν τα όρια και τότε είναι που το πολύ ακριβές και γρήγορο τιμόνι, σε συνδυασμό με τη δύναμη του συνόλου, θα βοηθήσει. Πολύ εντυπωσιακά είναι τα φρένα, τόσο σε αίσθηση όσο και σε δύναμη. Είναι μάλλον το Plug-in με την καλύτερη πληροφορία στο πεντάλ του φρένου (τεχνολογία brake-by-wire) και την ανεπαίσθητη ανάκτηση ενέργειας. Η τελευταία πάντως είναι αποτελεσματική, παρότι λειτουργεί «στις σκιές», ενώ υπάρχει και σύστημα για φόρτιση εν κινήσει ή διατήρηση του ποσοστού της μπαταρίας.

Ανάλογα με τα τρία προγράμματα οδήγησης του DNA αλλάζει χαρακτήρα. Περισσότερο στο Dynamic, που ο κινητήρας μένει μόνιμα σχεδόν «ξύπνιος». Στα άλλα δύο είναι πολύ πιο πολιτισμένη, με όρεξη να διατηρήσει την κατανάλωση πολύ χαμηλά, ενώ η απουσία θορύβου και η άμεση ροπή την καθιστούν άνετη, ξεκούραστη και ευχάριστη σε κάθε διαδρομή. Ακόμα και σε αυτές που το ρεύμα θα την κινήσει μέχρι τα 135 χλμ./ώρα.

Τέλος, εκτός του απόλυτου ελέγχου των κλίσεων στη δυναμική ρύθμιση, στη μαλακή τα ηλεκτρονικά αμορτισέρ την καθιστούν πολύ πιο ποιοτική απ’ ό,τι τα FSD (που αλλάζουν σκληρότητα με τη συχνότητα των κραδασμών) και «σβήνουν» τις ανωμαλίες στο δρόμο με φοβερό τρόπο. Στην Plug-in διαθέτει επίσης ως στάνταρ προσαρμοζόμενο Cruise Control για ξέγνοιαστα ταξίδια, ενώ στην κορυφαία έκδοση Veloce εμπλουτίζεται με όλα τα συστήματα υποβοήθησης, μεταξύ άλλων και πανοραμική κάμερα που βοηθάει στην ορατότητα προς τα πίσω.

Ναι μεν, αλλά…

Να λέμε όλη την αλήθεια. Η Tonale Q4 είναι ακριβώς αυτό που αναζητούσαμε όταν οδηγήσαμε την πρώτη, ήπια υβριδική έκδοσή της. Εξαιρετική σε όλα της, με τη δύναμη που έλειπε και την τετρακίνηση για ακόμα περισσότερη πρόσφυση (πόση πια;). Ωστόσο, τελικά δεν εντυπωσιάζει με αυτά, αλλά με την πολύ ποιοτική και αποδοτική της προσέγγιση. Ο ήχος από την εξάτμιση απουσιάζει, οι 280 ίπποι τελικά δεν ενθουσιάζουν. Σε αντίθεση με την κατανάλωση και την ευκολία στην καθημερινή χρήση.

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κινητήρας

Επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα κίνησης

Turbo τετρακύλινδρος, κινητήρας, άμεσου ψεκασμού βενζίνης

Χωρητικότητα 1.332 κ.εκ

Μετάδοση

Κίνηση στους τέσσερις τροχούς

Ηλεκτροκινητήρας κινεί τον πίσω άξονα

Αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 206 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 6,2”

Μέση Κατανάλωση

Κατασκευαστή (WLTP): 1,2 λίτρα/100 χλμ.

Δοκιμής: 6 λίτρα/100 χλμ.

Εκπομπές CO2: 26 γρ./χλμ.

Ρεζερβουάρ

42,5 λίτρα

Μπαταρία

15,5 kWh

Αυτονομία

60 χλμ.

Φόρτιση

AC (7,4 kW): 6 ώρες και 30 λεπτά

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.528 Χ 1.735 Χ 1.614

Μεταξόνιο 2.636 χλστ.

Βάρος 1.835 κιλά

Χώρος Αποσκευών

385 λίτρα

Τιμη

Από 51.926 €

 

 

 

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο