ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμάζουμε το υβριδικό Renault Rafale με τους 200 ίππους

dokimazoume-to-yvridiko-renault-rafale-me-tous-200-ippous-736302

Renault -κι όχι Dassault- Rafale. Το γαλλικό SUV coupé παραπέμπει μεν στο γνωστό μας μαχητικό αεροσκάφος, έρχεται δε στην αγορά προσφέροντας ευρυχωρία, πρωτότυπες τεχνικές λύσεις και δυναμισμό στον δρόμο. Κάτω από το καπό, το γνώριμο E-Tech σύνολο, που εξασφαλίζει χαμηλές καταναλώσεις.

Του Andrea Rapelli Απόδοση: Α,Τ,, Lexartis, Φωτογραφίες: Massimiliano Serra

Το όνομα Rafale έχει μπει σε όλα τα ελληνικά σπίτια τελευταία, όμως για τη Renault παραπέμπει στα χρόνια του Μεσοπολέμου και της γαλλικής grandeur. Οπότε δεν μπορούσε παρά να βαφτίσει ένα SUV αξιώσεων με έντονο δυναμισμό. Πριν από μερικά χρόνια μία γαλλική ναυαρχίδα θα συνδυαζόταν με πολυκύλινδρους κινητήρες με διπλά turbo. Τώρα, το Rafale επαφίεται σε έναν εξηλεκτρισμένο τρικύλινδρο βενζίνης. Το μεγάλο Renault βασίζεται στην ελαφρώς επιμηκυμένη πλατφόρμα του Austral και του Espace και συστήνεται ως ένα αθλητικό SUV με μεγάλους τροχούς και μία ψηλή ουρά με coupé σχεδίαση.

Renault Rafale

Όσο για την ονομασία, σύμφωνα με τη Renault δεν προέρχεται από το μαχητικό τέταρτης γενιάς που έχει ήδη αποκτήσει η ελληνική Αεροπορία, αλλά από ένα αγωνιστικό αεροπλάνο του 1934 με κινητήρα Renault. Το γαλλικό μεγαλείο που λέγαμε. Πέρα από τις όποιες ιστορικές αναφορές, το Rafale διεκδικεί τον τίτλο της ναυαρχίδας στη σημερινή γκάμα Renault, λειτουργώντας σαν alter ego του DS 7 Crossback. Η γκάμα περιλαμβάνει δύο μόνο εκδόσεις, τη full υβριδική της δοκιμής με τους 200 ίππους και την επαναφορτιζόμενη, με τετρακίνηση και 300 ίππους. Το Rafale αναμένεται μετά το νέο έτος στην Ελλάδα

Γαλλικά μεγαλεία

Με το που ανοίξεις την πόρτα καταλαβαίνεις ότι μπαίνεις σε Renault. Η hi-tech ατμόσφαιρα στην καμπίνα θυμίζει τα μικρότερα αδέλφια, ενώ στην έκδοση Esprit Alpine, ο διάκοσμος έχει έντονα σπορ χαρακτήρα. Στο κάθισμα του οδηγού το βλέμμα τραβάει το σήμα της Alpine με εσωτερικό φωτισμό. Μην ανησυχείτε, το εξάρτημα είναι άρτια ενσωματωμένο στο ύφασμα και με το που καθίσεις δεν το αισθάνεσαι στην πλάτη σου. Το μπλε κυριαρχεί φυσικά στον διάκοσμο, από τις μοκέτες μέχρι τις τσέπες των θυρών, αλλά και στις ραφές του τιμονιού και των καθισμάτων, όπου συνδυάζεται με λευκό και κόκκινο.

Για την τρίχρωμη αυτή κλωστή χρειάστηκε να κατασκευαστεί ειδική ραπτομηχανή με τρεις κεφαλές. Και βέβαια είναι και το θέμα της βιωσιμότητας. Το Alcantara στα καθίσματα είναι ανακυκλωμένο κατά 61%, ενώ τα πλευρά είναι φτιαγμένα από οικολογική δερματίνη. Ομολογώ, δε, ότι η επιφάνεια από φυσικό σχιστόλιθο στο ταμπλό παραπέμπει σε διακόσμηση εσωτερικού χώρου. Αν και πρόκειται για υλικό που ταιριάζει περισσότερο σε κουζίνα παρά σε αυτοκίνητο, στο Rafale δεν ενοχλεί οπτικά. Αντίθετα, ο σχιστόλιθος είναι και ευχάριστος στην αφή.

Ηλύσια πεδία

Η καμπίνα έχει τις ρίζες της στη μακρά παράδοση των προεδρικών Renault, από το R25 μέχρι το Safrane. Αυτοκίνητα που τουλάχιστον στις πιο ακριβές εκδόσεις τους, όπως η Baccara, διέθεταν πολυτέλεια σε επίπεδο υλικών και εξοπλισμού. Η έκδοση Esprit Alpine του Rafale συνεχίζει την παράδοση με στοιχεία όπως η ηλιοροφή από φωτοχρωματικό γυαλί (δεξιά), το εκκεντρικό φινίρισμα από σχιστόλιθο στο δεξί τμήμα του ταμπλό. Δεν λείπουν και οι σπορτίφ λεπτομέρειες, όπως τα αλουμινένια πεντάλ, τα μπάκετ καθίσματα με επένδυση Alcantara στο κέντρο και το λογότυπο Alpine με τον κρυφό φωτισμό.

Στο infotainment βρίσκουμε ένα σύστημα της OpenR με λογισμικό Android, το οποίο αποδεικνύεται ιδιαίτερα εύχρηστο, χάρη και στην αναγνώριση φωνής της Google. Η όρθια κεντρική οθόνη έχει πραγματική διαγώνιο 11,8 ιντσών και μοντέρνα, ιδιαίτερα προσεγμένα γραφικά. Σημειώστε επίσης το κεντρικό υποβραχιόνιο στο πίσω κάθισμα, το οποίο περιλαμβάνει διάφορες θήκες μικροαντικειμένων, ποτηροθήκες και βάσεις για κινητά ή tablet. Οι πίσω επιβάτες μπορούν έτσι να απολαύσουν μία ταινία ή τηλεοπτική σειρά στο ταξίδι, έχοντας στη διάθεσή τους αρκετά εκατοστά για τα γόνατα και το κεφάλι.

Η ηλιοροφή Solarbay αναπτύχθηκε από τη Renault σε συνεργασία με τη Saint-Gobain. Διαθέτει μία στρώση υγρών κρυστάλλων οι οποίοι προσανατολίζονται με την εφαρμογή ηλεκτρικής τάσης πάνω τους. Έτσι, η γυάλινη οροφή γίνεται από διάφανη εντελώς αδιαφανής, ώστε να φιλτράρει τις ακτίνες του ήλιου το καλοκαίρι και να διατηρείται όσο το δυνατόν πιο δροσερή η καμπίνα. Η ηλιοροφή κρύβει και ένα πασχαλινό -όπως λέμε- αβγό, τη φιγούρα ενός αεροπλάνου στο σχήμα του αγωνιστικού διπλάνου Caudron-Renault Rafale του 1934. Στα δεξιά βλέπετε το φινίρισμα από φυσικό σχιστόλιθο στο ταμπλό.

Το μπλε της Alpine συναντάται παντού, από τις ραφές των καθισμάτων που αποτίουν φόρο τιμής στη σημαία της Γαλλίας μέχρι τις ποιοτικές επενδύσεις στα εσωτερικά των θυρών. Δεξιά, το πίσω κεντρικό υποβραχιόνιο ανεπτυγμένο. Πέρα από τις θύρες USB διακρίνονται οι εύκαμπτες βάσεις για τη στήριξη κινητών και tablet.

Εντυπωσιακό Infotainment

Πίσω από το τιμόνι, η αίσθηση θυμίζει τα Renault Austral και Espace που δοκιμάσαμε μέσα στο 2023. Η οθόνη των οργάνων είναι εύχρηστη με το καλημέρα. Τη διαμορφώνεις από τον διακόπτη View που βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του τιμονιού. Σε οποιαδήποτε απεικόνιση, οι απαραίτητες ενδείξεις είναι πάντα ευανάγνωστες, ακόμη και με τα νέα γραφικά που εισάγει το Rafale. Στο ύψος των περιστάσεων είναι και το infotainment, το οποίο βασίζεται σε λειτουργικό Android Automotive και αποδεικνύεται ένα από τα καλύτερα στην αγορά, χάρη στην απλότητα χειρισμού, στη σχεδίαση των μενού και στο σύστημα αναγνώρισης φωνής.

 

Με φωνητικές εντολές μπορείς να ρυθμίσεις ακόμη και τον κλιματισμό, αρκεί να μη χρησιμοποιείς σύνθετη φρασεολογία. Λέγοντας «ζεσταίνομαι», το σύστημα δεν θα κάνει τίποτα. Αν του πεις «χαμήλωσε τη θερμοκρασία», θα το κάνει. Εναλλακτικά μπορείς να χειριστείς τον κλιματισμό από την κονσόλα, μόνο που κάποιοι διακόπτες -όπως αυτός της ανακύκλωσης- δεν φωτίζονται τη νύχτα, οπότε δύσκολα τους εντοπίζεις στην αρχή. Όσον αφορά τα τρία χειριστήρια στη δεξιά πλευρά του τιμονιού, έχουμε τις επιφυλάξεις μας για τη λειτουργικότητά τους. Από πάνω προς τα κάτω έχουμε τον επιλογέα του κιβωτίου, τον διακόπτη των υαλοκαθαριστήρων και πιο χαμηλά τη δορυφορική κονσόλα του ηχοσυστήματος. Όλα αυτά χρειάζονται κάποια εξοικείωση για να φτάσεις να τα χειρίζεσαι με ευκολία.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το πίσω μέρος της καμπίνας. Παρότι η οροφή χαμηλώνει αισθητά προς τα πίσω, περισσότερο απ’ ό,τι σε άλλα SUV, η προσβασιμότητα στο πίσω κάθισμα είναι εύκολη. Και ο χώρος υπερεπαρκής. Χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο των 2,74 μέτρων, οι πίσω επιβάτες έχουν κατά μέσο όρο 39 εκατοστά για τα πόδια. Στο Austral, ο διαθέσιμος χώρος είναι από 20 έως 35 εκατοστά -ανάλογα με τη θέση του καθίσματος. Όπως και σε κείνα, το δάπεδο του Rafale δεν είναι επίπεδο, οπότε ο τρίτος επιβάτης πίσω θα δυσκολευτεί να βολέψει τα πόδια του. Στη θέση του είναι κρυμμένο ένα έξυπνο υποβραχιόνιο -ίδιο με του Scenic- με ποτηροθήκες, πρακτικές βάσεις για κινητά και θύρες USB. Εντυπωσιακή είναι η φιξ πανοραμική οροφή, η οποία έχει φωτοχρωματικό γυαλί και σε δευτερόλεπτα σκουραίνει με το πάτημα ενός κουμπιού ή και με φωνητική εντολή. Σε σχέση με την κλασική κουρτίνα, το πλεονέκτημα είναι ότι ο βαθμός προστασίας μπορεί να ρυθμιστεί ανεξάρτητα σε δύο τμήματα εμπρός-πίσω.

Οικονομικό στην πόλη και στην εθνική

Στον δρόμο, το Rafale διακρίνεται κυρίως για τη δυναμική συμπεριφορά του και μετά για την άνεση, κάτι που δεν περιμένεις από ένα μεγάλο Renault. Από πλευράς επιδόσεων, το υβριδικό σύνολο των 200 ίππων καλύπτει τις προθέσεις του αυτοκινήτου ως ναυαρχίδα της Régie. Στην προ μετάβασης εποχή, οι κατασκευαστές πόνταραν στον αριθμό και τη διάταξη των κυλίνδρων. Τώρα τη διαφορά κάνει η ηλεκτρική πλευρά του κινητήριου συνόλου. Όσο κινείσαι ήρεμα, ο βενζινοκινητήρας σπάνια ζωντανεύει και αυτό επιτρέπει στο αυτοκίνητο των 4,71 μέτρων, με βάρος 1.827 κιλών, να καίει μόλις 4,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα στην πόλη και 5,4 στην εθνική. Όπως ισχύει για όλα τα υβριδικά, η κατανάλωση αυξάνεται στα 8,1 λίτρα στον αυτοκινητόδρομο, όμως και πάλι δεν έχουμε παράπονο. Κάποιες φορές, ο τρικύλινδρος turbo βενζίνης με τους 131 ίππους έχει τραχιά λειτουργία, ιδίως όταν είναι ακόμη κρύος ή όταν αναλαμβάνει χρέη γεννήτριας της μπαταρίας.

Από τις μετρήσεις του κέντρου δοκιμών προκύπτει ένα ζωντανό αυτοκίνητο (0-100 σε 9,1″), όμως δεν είναι αυτό το δυνατό χαρτί του. Πέρα από τις απόλυτες επιδόσεις, στην καθημερινή χρήση το τεσσάρι κιβώτιο αποδεικνύεται κάπως αργό, ιδιαίτερα όταν θέλεις να οδηγήσεις γρήγορα, ενώ η κλιμάκωση συνεπάγεται αισθητή πτώση της επιτάχυνσης στην επόμενη σχέση. Στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, το σύστημα 4Control κάνει τη διαφορά σε σχέση με άλλα sport utility που είναι μεν ευέλικτα, αλλά αδιάφορα οδηγικά. Το σύστημα ελέγχει και την τετραδιεύθυνση, η οποία χαρίζει μεγάλη ευελιξία στην πόλη και σε χαμηλές ταχύτητες, εξασφαλίζοντας πολύ μικρή διάμετρο στροφής. Από την άλλη, η τετραδιεύθυνση εξασφαλίζει αξιοζήλευτη ευστάθεια και σε υψηλές ταχύτητες. Σε δρόμο με στροφές το αυτοκίνητο αλλάζει κατεύθυνση με αυτοπεποίθηση, ακόμη και αν το πιέσεις στα όριά του. Βέβαια, οι κλίσεις του αμαξώματος είναι εμφανείς. Όσο για το σύστημα διεύθυνσης, είναι γρήγορο μεν, προοδευτικό δε. Ο πιο απαιτητικός ίσως παρατηρήσει μία έλλειψη αίσθησης, όμως εδώ μιλάμε για λεπτομέρειες.

Το Rafale διακρίνεται λοιπόν για τη δυναμική συμπεριφορά του, χωρίς να κατατάσσεται στα «ξυράφια» της κατηγορίας του. Χωρίς να θυσιάζει την άνεση, η οποία είναι λίαν γαλλική. Ο πίσω άξονας διαθέτει σύστημα διεύθυνσης που απαιτεί πολλαπλούς συνδέσμους, με τρεισήμισι μοχλούς. Τα αμορτισέρ είναι παθητικής απόσβεσης. Η ανάρτηση είναι σφιχτή πίσω μόνο σε απότομες ανωμαλίες, ενώ η ηχομόνωση φιλτράρει θορύβους κύλισης των ελαστικών και αεροδυναμικούς, τουλάχιστον μέχρι το όριο ταχύτητας του αυτοκινητοδρόμου. Τότε μόνο ακούγεται ένα φύσημα από τις μπροστινές κολόνες οροφής.

Όσο για τους ηλεκτρονικούς φύλακες-αγγέλους του αυτοκινήτου, λειτουργούν καλά συνολικά. Σε στενούς και «ελληνικούς» δρόμους, όπου η διαγράμμιση δεν είναι και η καλύτερη, το σύστημα διατήρησης λωρίδας δεν είναι απόλυτα συνεπές στον τρόπο με τον οποίο διορθώνει το τιμόνι. Το Rafale διαθέτει έναν διακόπτη στην αριστερή πλευρά του τιμονιού, από τον οποίο μπορείς να απενεργοποιήσεις τα ADAS. Μία εύκολη και σωστή εργονομικά λύση, που δεν αποσπά την προσοχή, όπως η περιήγηση στα μενού της κεντρικής οθόνης ενώ οδηγείς.

Στρίβει με τα τέσσερα

Στην καρδιά του κινητήριου συνόλου βρίσκεται ο γνωστός τρικύλινδρος turbo βενζίνης με τους 131 ίππους που βλέπετε στη φωτογραφία επάνω. Η συνολική απόδοση μαζί με τους δύο ηλεκτροκινητήρες είναι 200 ίπποι, όπως ακριβώς και τα Austral και Espace. Βελτιωμένο το σύστημα 4Control Advanced με αναβαθμισμένο λογισμικό που διατηρεί την ίδια αρχή λειτουργίας. Οι πίσω τροχοί στρίβουν σε γωνίες έως 5° προς την αντίθετη κατεύθυνση ή 1° στην ίδια με τους μπροστινούς, ανάλογα με την ακτίνα στροφής και την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Η τετρακίνηση χαρίζει ευελιξία στις χαμηλές ταχύτητες και ευστάθεια εκεί όπου χρειάζεται, δηλαδή στις υψηλές.

Σε σχέση με το Austral

Σαφώς πιο σέξι το πίσω μέρος του Rafale, όμως μήπως η coupé σχεδίαση θυσιάζει χώρο στις αποσκευές σε σχέση με το πιο τετραγωνισμένο Austral; Σύμφωνα με το τμήμα δοκιμών του περιοδικού, αυτό δεν ισχύει. Με 20 εκατοστά μεγαλύτερο μήκος από το Austral, το Rafale χωράει 59 λίτρα παραπάνω, 465 συνολικά. Για τους λάτρεις των χειμερινών σπορ, διαθέτει διαιρούμενο κάθισμα σε τρία μέρη, με το κεντρικό να αναδιπλώνεται ανεξάρτητα, οπότε δεν θα χρειαστεί να βάλετε τα πέδιλα του σκι στη σχάρα. Από την άλλη, το Austral διαθέτει συρόμενο πίσω κάθισμα που επιτρέπει να αυξήσεις τον χώρο αποσκευών στα 537 λίτρα από 406 όταν είναι τραβηγμένο πίσω.

Στο Austral, η διαμόρφωση της ουράς με την πιο όρθια πίσω πόρτα επιτρέπει τη μεταφορά αντικειμένων με μεγαλύτερο όγκο ή ακόμη και τη φιλοξενία ενός μεγάλου σκύλου. Αντίθετα, το Rafale διαθέτει μεγαλύτερο ύψος στο πίσω κάθισμα. Συγκεκριμένα 95 εκατοστά, όταν το Austral διαθέτει μόνο 91. Η οικογένεια sport utility της Renault περιλαμβάνει και το Espace. Ενώ είναι το μοναδικό επταθέσιο από τα τρία, ο χώρος αποσκευών του δεν εντυπωσιάζει, καθώς μπορεί να δεχτεί από 371 έως 508 λίτρα ανάλογα με τη θέση του πίσω συρόμενου καθίσματος.

 

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

E-Tech 200 Esprit Alpine

Κινητήρας

Τρικύλινδρος σε σειρά, μπροστά, σε εγκάρσια διάταξη

Turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης

Χωρητικότητα 1.199 κ.εκ.

Iσχύς θερμικού κινητήρα

Μέγιστη ισχύς: 131 ίπποι/4.500 σ.α.λ.

Μέγιστη ροπή: 205 Nm/1.750 σ.α.λ.

Iσχύς ηλεκτροκινητήρων

Μέγιστη ισχύς: 68 + 34 PS

Μέγιστη ροπή: 205 + 50 Nm

Συνδυαστική ισχύς

200 PS

Μετάδοση

Κίνηση εμπρός

Ημιαυτόματο κιβώτιο 4 σχέσεων

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 8,9 δλ.

Κατανάλωση καυσίμου

Κατασκευαστή (WLTP): 4,7 λίτρα/100 χλμ.

Δοκιμής: 5,9 λίτρα/100 χλμ

Εκπομπές CO2: 105 γρ./χλμ.

Pεζερβουάρ

61 λίτρα

Μπαταρία

Ιόντων λιθίου 

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος): 4.710 x 1.870 x 1.610 χιλ.

Μεταξόνιο 2.740 χιλ.

Βάρος 1.680 κιλά

Χώρος αποσκευών

530/627-1.600 λ.

Τιμή Αγοράς

Όλες οι ειδήσεις

O διευθυντής της Ford, Jim Farley, οδηγεί ένα Xiaomi SU7 και το λατρεύει!

Το χειρότερο μποτιλιάρισμα όλων των εποχών: Που συνέβη και γιατί

Αυτό το τσιπ φορτίζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε 5 λεπτά

 

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο