Η μεγάλη των Ιταλών σχολή της Fiat επιστρέφει δυναμικά στο προσκήνιο με το 600, μία αξιόμαχη σε όλα τα σημεία και ιδιαίτερα γοητευτική, άκρως φινετσάτη crossover πρόταση! Kαιρός ήταν…
του Αλέξανδρου Ι. Βενιού, Φωτογραφίες Δημήτρης Μανώλαρος
Μία από τις πλέον επιδραστικές εταιρίες από καταβολής αυτοκίνησης η Fiat. Τεράστιο κεφάλαιο με πολυσχιδή ιστορία, που αναμφίβολα ζαλίζει, σε επίπεδο δημιουργικότητας, αλλά και με γνώμονα τους δείκτες πωλήσεων. Έστω μέχρι πριν λίγα χρόνια.
Καθώς από τη μία πλευρά τα συσσωρευμένα προβλήματα και από την άλλη οι εκ βάθρων αλλαγές στο αμείλικτα ανταγωνιστικό περιβάλλον της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας οδήγησαν σταδιακά την ιστορική ιταλική φίρμα στο περιθώριο και τον μαρασμό. Τελευταία επιτυχία της η αναβίωση του λιλιπούτειου 500, που υπενθυμίζουμε εμφανίστηκε το 2007 και αποδείχθηκε τζακ ποτ σε επίπεδο πωλήσεων. Έκτοτε καταγράφει «σιγή ασυρμάτου» δυστυχώς…
Ίσως γι’ αυτόν τον λόγο σήμερα περισσότερο από ποτέ άλλοτε η δημιουργία του 600 αποτελεί πολύ σημαντική είδηση, καθώς η επιστροφή της Fiat στα δρώμενα συνδυάζεται με ένα ολοκληρωμένο μοντέλο, που έχει τα φόντα να σταθεί απέναντι στον αμείλικτο ανταγωνισμό. Είδηση ωστόσο και για συναισθηματικούς λόγους, αν θέλουμε να είμαστε απολύτως ειλικρινείς, γιατί όντως έλειψαν η φινέτσα και το μπρίο των Ιταλών.
Κάπως έτσι και φυσικά με την καταλυτική συνδρομή τού από μηχανής θεού που ακούει στο όνομα γκρουπ Stellantis, προέκυψε η πλέον προκλητική μουσούδα -σε μοντέλο ευρείας παραγωγής- της τελευταίας δεκαετίας και βάλε! Αναφερόμαστε φυσικά στο ευφάνταστο εμπρόσθιο μέρος του 600, της ολοκαίνουριας crossover υλοποίησης της Fiat, που αντικαθιστά το 500Χ, η οποία καλείται να τα βάλει με τα «θηρία» της δημοφιλέστατης κατηγορίας B-SUV. Μόλις το αντικρίσεις, θες-δεν θες θα σταθείς για ώρα να το παρατηρείς. Ασφαλώς το θέαμα παραπέμπει ευθέως στο αειθαλές 500αράκι, όμως εδώ ο πολύ μεγαλύτερος όγκος, μα κυρίως η πληθώρα των σχεδιαστικών λεπτομερειών του αμαξώματος δημιουργούν ένα σύνολο που διαθέτει ακόμα πιο έντονη σχεδιαστική προσωπικότητα και, φυσικά, το κλασικό στοιχείο είναι σε πλήρη αρμονία με το μοντέρνο.
Σήμα κατατεθέν; Η επιβλητική μάσκα που ορίζεται από το χρωμιωμένο λογότυπο «600», τη μεγάλη εισαγωγή αέρα στο σπόιλερ και τους τεράστιους στρογγυλούς προβολείς LED Reflector, η διαμόρφωση των οποίων στο πάνω μέρος προσομοιάζει με βλεφαρίδες. Ευφάνταστες επιλογές, άριστα εκτελεσμένες που κεντρίζουν το ενδιαφέρον και είναι υπέρμετρα καλαίσθητες σύμφωνα με τη παράδοση της φίρμας. Αλλά δεν είναι οι μόνες. Λόγου χάρη τα πανέμορφα πίσω φανάρια που θυμίζουν μεν το θρυλικό πλέον σούπερ μινι, όπως και τον προκάτοχο 500Χ, όμως η σχεδίαση, μα κυρίως η τεχνολογία LED σε επαναφέρουν στο 2024.
Στο παρόν όμως σε επαναφέρουν το συνολικά ογκώδες παράστημα, οι μεγάλοι τροχοί και τα πλαστικά προστατευτικά στους υπερτονισμένους θόλους των φτερών και τα πλαϊνά μαρσπιέ, που έρχονται να αναδείξουν το crossover προσανατολισμό του νέου ιταλικού μοντέλου. Και όπως αποδεικνύεται, τα καταφέρνουν μία χαρά, σε συνδυασμό βεβαίως με τα 20,5 εκατοστά που απέχει το πάτωμα από το έδαφος!
Άνεση και αισθητική για τέσσερις
Κατασκευαστικά το 600 βασίζεται στην πλατφόρμα CMP του Ομίλου Stellantis, η οποία χρησιμοποιείται στο Jeep Avenger και στη νέα Alfa Romeo Junior. Αν και κόμπακτ σε εξωτερικές διαστάσεις (βλ. μήκος 4,17 μ., πλάτος 1,78 μ. και ύψος 1.52μ.), εντούτοις το μεταξόνιο (2,55 μέτρα) του εξασφαλίζει ικανοποιητικούς χώρους για επιβάτες και αποσκευές. Μία τετραμελής παρέα ενηλίκων με ανάστημα έως 1,83 μ. βολεύεται άψογα δίχως γκρίνιες και παραχωρήσεις, ενώ στο πίσω κάθισμα με λίγη προσπάθεια, μπορεί να καθίσει ένας επιπλέον επιβάτης, αν φυσικά οι υπόλοιποι δύο έχουν καλή διάθεση να στριμωχθούν.
Εξίσου ικανοποιητική με τα μέτρα και τα σταθμά της κατηγορίας, αλλά και του μήκους του αμαξώματος, η χωρητικότητα των 385 λίτρων του πορτμπαγκάζ, το οποίο μάλιστα διαθέτει διπλό πάτωμα επιτείνοντας τη χωροταξική ικανότητά του. Εδώ το μόνο σχόλιό μας αφορά στο αναπόφευκτα ψηλό κατώφλι φόρτωσης που δυσκολεύει τη φόρτωση. Πέραν αυτού, και στα υπόλοιπα σημεία της η εργονομία του εσωτερικού είναι προσεγμένη, προσφέροντας αρκετές θήκες για μικροαντικείμενα, με προεξέχουσες τις δύο μεγάλες θήκες στη κεντρική κονσόλα ανάμεσα σε οδηγό-συνοδηγό, προσθήκη που απογειώνει την πρακτικότητα. Την ίδια στιγμή, η διαμόρφωση ταυτίζεται πλήρως με τη φινέτσα της εξωτερικής εμφάνισης, ιδιαίτερα στο ταμπλό, όπου και πάλι συνυπάρχουν το ρετρό στοιχείο με το σύγχρονο παρόν.
Έτσι, λοιπόν, πίσω από το όμορφο τιμόνι με τα δύο μπράτσα (που πρωτοσυναντήσαμε στο ηλεκτρικό 500e), βρίσκεται ο σχεδόν στρογγυλός πίνακας οργάνων, ο οποίος είναι ψηφιακός 7 ιντσών. Στο μέσον του ταμπλό υφίσταται η έγχρωμη οθόνη αφής 10,25 ιντσών του infotainment, η οποία προσφέρει μεταξύ άλλων δυνατότητα συνδεσιμότητας (Apple CarPlay και Android Auto). Η περιήγηση στο μενού λειτουργιών δεν είναι ιδιαίτερα περίπλοκη, επιπλέον, δε, η ύπαρξη φυσικών διακοπτών για τον χειρισμό του κλιματισμού είναι ένα χαρακτηριστικό που διευκολύνει σημαντικά τον οδηγό. Ο τελευταίος ίσως παραξενευτεί από την ύπαρξη μπουτόν αντί επιλογέα για την επιλογή σχέσεων στο αυτόματο κιβώτιο EDCT6, που εδράζονται στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, παρ’ όλα αυτά δεν απαιτούνται παρά ελάχιστες στιγμές εξοικείωσης, οπότε ουδέν πρόβλημα.
Η ποιότητα κατασκευής είναι ιδιαίτερα προσεγμένη, η συναρμολόγηση των επιμέρους τμημάτων στο σαλόνι είναι άψογη, όμως η πληθωρική παρουσία σκληρών πλαστικών στο ταμπλό και τα εσωτερικά πάνελ στις πόρτες αποτελούν μία χτυπητή παραφωνία που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη φινέτσα που διακατέχει το σαλόνι. Η επιλογή τους προφανώς αναγκαία για οικονομικούς λόγους, όμως, όπως και να το κάνουμε, δεν κολλάει στο συγκεκριμένο καλαίσθητο περιβάλλον.
Ταιριάζει γάντι!
Το σχόλιο προκύπτει από τον τρόπο που το ήπια υβριδικό σύνολο 48 Volt δένει με το υψηλό αμάξωμα του 600, μετακινώντας το με αρτιότητα παρά τη σχετικά χαμηλή ιπποδύναμη. Περί του γνωστού εδώ και καιρό συνόλου ο λόγος, που το έχουμε συναντήσει κατά καιρούς σε κάμποσα μοντέλα εταιριών του γκρουπ Stellantis, το οποίο θυμίζουμε πως αποτελείται από έναν τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,2 λίτρου και χρησιμοποιεί τεχνολογίες άμεσου ψεκασμού/χρονισμού των βαλβίδων και τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, αποδίδοντας 100 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 205 Nm μέγιστης ροπής στις 1.750 σ.α.λ. Ανήκει στην γκάμα κινητήρων του γκρουπ της Stellantis, που έχουν εξελιχθεί ειδικά για να μπορούν να συνδυαστούν με υβριδική τεχνολογία και λειτουργούν σε θερμοδυναμικό κύκλο Miller.
Όσον αφορά στον ηλεκτροκινητήρα, πρόκειται περί ενός συμπαγούς συνόλου μόνιμου μαγνήτη μέγιστης ισχύος 28 ίππων και 55 Nm ροπής, το οποίο έχει ενσωματωθεί στο κιβώτιο ταχυτήτων, διαδραματίζοντας τον ρόλο μίζας – γεννήτριας, και συνδέεται διά μέσου ιμάντα με τον βενζινοκινητήρα. Η ηλεκτρική ενέργεια που παράγει αποθηκεύεται σε μία μπαταρία ιόντων λιθίου, η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από τη θέση του οδηγού. Εύστοχη η συγκεκριμένη επιλογή με διττό πλεονέκτημα, καθώς συνδράμει, στην ορθή κατανομή βάρους, ενώ αφήνει εντελώς ανεπηρέαστη τη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ.
Η συνδυαστική συνολική απόδοση των δύο συνόλων είναι 100 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ. και 205 Nm μέγιστης ροπής στις 1.750 σ.α.λ., που μεταδίδονται στους εμπρός τροχούς μέσω του επίσης γνωστού αυτόματου κιβωτίου EDCT6 διπλού συμπλέκτη και έξι σχέσεων. Σε θεωρητικό επίπεδο και με δεδομένα τα 1.275 κιλά που ζυγίζει το αμάξωμα, τα 10,8 δευτ. που απαιτούνται για να ολοκληρώσει την τυποποιημένη διαδικασία του 0-100 χλμ./ώρα, όπως εξάλλου και τα 184 χλμ./ώρα της τελικής ταχύτητας συνιστούν αρκούντως ικανοποιητικές τιμές για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Παραμένοντας λίγο ακόμα στα όσα αναφέρουν τα χαρτιά, βλέπουμε πως η τυποποιημένη μέση κατανάλωση καυσίμου είναι 4,9 λίτρα/100 χλμ. και οι εκπομπές ρύπων CO2 109 γρ./χλμ.
Ολιγαρκές και ευχάριστο ικανό
Λίαν καλώς στη θεωρία, λίαν καλώς παρ’ όλα αυτά και στην πράξη, ευτυχώς, καθώς οι αριθμοί έρχονται να επαληθεύσουν τα όσα ευεργετικά φέρει μαζί της η υβριδική τεχνολογία. Τι φιγουράρει πρώτο σ’ αυτή τη λίστα; Μα φυσικά η μηδαμινή μέση κατανάλωση καυσίμου του εντελώς άστρωτου λευκού 600 της δοκιμής, η οποία ποτέ παρέμεινε «κολλημένη» στα 6,5 λίτρα/100 χλμ. Έτσι η πραγματική αυτονομία με φουλαρισμένο το ρεζερβουάρ των 44 λίτρων μπορεί να φθάσει ανέκοπα τα 745 χιλιόμετρα, επίδοση που ασφαλώς και το τοποθετεί στα ίδια εξαιρετικά επίπεδα με πετρελαιοκίνητες προτάσεις. Η συγκεκριμένη πολύ καλή επίδοση είναι συνυφασμένη με την αποτελεσματική λειτουργία ανάκτησης ενέργειας, εξαλείφοντας πλήρως τους αρχικούς ενδοιασμούς μας λόγω της απουσίας δυνατότητας ρύθμισής της.
Υπάρχoυν όμως και κάποια άλλα «κομμάτια» που έρχονται να προστεθούν στο πάζλ, συμπληρώνοντάς το όπως αποδεικνύεται στην πράξη ιδανικά. Αναφερόμαστε, φυσικά, στην απόδοση του ήπια υβριδικού συνόλου. Εν προκειμένω, λοιπόν, ο τρόπος που δένουν μεταξύ τους, το πολιτισμένο και ψυχωμένο τρικύλινδρο μοτέρ με το πολύ καλό αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη EDCT6 έρχονται και διαμορφώνουν ένα σύνολο ιδιαίτερα εύχρηστο και πάνω απ’ όλα ευχάριστο στην καθημερινότητα. Οι εναλλαγές στα μοτίβα λειτουργίας του υβριδικού συστήματος δεν γίνονται ποτέ αντιληπτές από τον οδηγό, ο οποίος το μόνο που αντιλαμβάνεται είναι η συνεχής ροή ενέργειας και βέβαια η πανταχού παρούσα ροπή των 205 Nm. Η οποία εντυπωσιάζει κατά κύριο λόγω χάρη στην άψογη λειτουργία του EDCT6, που φροντίζει να μην καταγράφεται η παραμικρή υστέρηση σε κάθε πάτημα του πεντάλ του γκαζιού (παρότι επίσης δεν υφίσταται η δυνατότητα επιλογής προγραμμάτων οδήγησης).
Τι άλλο μας άρεσε ακολούθως; Δίχως περιστροφές η καλή άνεση -παρά την ύπαρξη ημιάκαμπτου άξονα στην πίσω ανάρτηση-, η οποία σχετίζεται με τις μεγάλες διαδρομές της ανάρτησης και το υψηλό προφίλ των ελαστικών (215/65R16). Σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν και τα χαμηλά επίπεδα θορύβου, διαμορφώνοντας ένα σύνολο που προτάσσει και πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Με δεδομένα την αυξημένη απόσταση από το έδαφος, τις μαλακές αναρτήσεις και το 65άρι προφίλ των ελαστικών, θεωρητικά δεν μπορείς να περιμένεις πολλά θετικά σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς. Σωστά; Λάθος!
Τίποτε από τα προαναφερόμενα δεν έχει επηρεάσει τελικώς τον τρόπο που το 600 στέκεται στο δρόμο. Aσφαλώς και δεν στρίβει σαν GTi, άλλωστε δεν είναι αυτός ο προσανατολισμός του, παρ’ όλα αυτά χάρη στη στιβαρή πλατφόρμα και το περιορισμένο βάρος κατορθώνει να κινείται στην άσφαλτο αξιοπρεπώς, με τα μέτρα και τα σταθμά της κατηγορίας του. Υπό πίεση γέρνει αρκετά, όμως η οδική του συμπεριφορά παραμένει ασφαλής ακόμα και στη λάθος εκτίμηση, ενώ στερείται απότομων ή άτσαλων αντιδράσεων. Εδώ επιδρά θετικά και η παρουσία του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη EDCT6, το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών μέσω των paddles στο τιμόνι.
Έτσι, αν ο οδηγός αποφασίσει να κινηθεί σβέλτα και… «πλαγιαστά», έχει τρεις επιπλέον συμμάχους στη διάθεσή του που ενισχύουν το αίσθημα ασφάλειας: τη γρήγορη απόκριση του EDCT6 ειδικά στο κατέβασμα σχέσης, την απόδοση των φρένων (αεριζόμενα δισκόφρενα εμπρός/απλοί δίσκοι πίσω) και, τέλος, το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης. Το τελευταίο, αν και ελαφρύ σε αίσθηση, είναι ιδιαίτερα ακριβές και ταυτόχρονα κόβει αρκετά, χαρακτηριστικό που καθιστά απλούστατη διαδικασία το παρκάρισμα. Και μιας και ο λόγος περί αστικών μετακινήσεων, πώς αντεπεξέρχεται το μάλλον ογκώδες 600 εντός τους; Με ευελιξία είναι η απάντηση δίχως περιστροφές, καθώς το μπριόζικο ήπια υβριδικό σύνολο, η αυτόματη μετάδοση και η απροβλημάτιστη (ελέω ψηλής θέσης οδήγησης) περιμετρική ορατότητα καθιστούν παιχνίδι τη μετακίνηση.
Ούνα φάτσα, ούνα ράτσα! Ευτυχώς…
Tι κι αν έχουν περάσει χρόνια πολλά από το τελευταίο «σουξέ»; Τι κι αν το περιβάλλον και οι προτεραιότητες έχουν αλλάξει δραματικά; Τελικώς η μαστοριά δεν ξεχνιέται και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα και στην περίπτωση του Fiat 600, με το οποίο η ιταλική φίρμα επιστρέφει όπως αρμόζει στην παράδοσή της: με στιλ και φινέτσα!
Αν απομονώσουμε το συναίσθημα τι βλέπουμε; Ένα σύγχρονο και καλοφτιαγμένο αυτοκίνητο, που καλύπτει με επάρκεια σε όλα τα επίπεδα, τις ανάγκες του αγοραστικού κοινού στο οποίο απευθύνεται. Ασφαλές και άνετο στον δρόμο, με επαρκή χωροταξική ικανότητα για μία τετραμελή οικογένεια, σβέλτο σε επίπεδο επιδόσεων και ταυτόχρονα οικονομικό σε κατανάλωση καυσίμου. Στον «λάκκο των λεόντων» που καλείται όχι μόνο να επιβιώσει, μα και να διακριθεί (βλ. κατηγορία B-SUV), πάνω-κάτω τα ίδια προσφέρουν και οι υπόλοιποι ανταγωνιστές του.
Ωστόσο, λίγοι είναι αυτοί που μπορούν να το ακολουθήσουν σε επίπεδο αισθητικής και κάπου εκεί θεωρούμε πως θα κριθεί το παιχνίδι της επικράτησης, αφού ειδικά σ’ αυτόν τον τομέα το νέο Fiat 600 είναι κορυφαίο. Το χρηματικό αντίτιμο των 23.990 ευρώ με το οποίο διατίθεται η βασική έκδοση (με βάση μία προωθητική ενέργεια που «τρέχει» αυτόν τον καιρό) συνιστά ένα δεδομένο που το πλασάρει ακριβώς στον μέσο όρο του ανταγωνισμού και θεωρούμε ότι θα λειτουργήσει θετικά υπέρ του νέου ιταλικού μοντέλου. Συνυπολογίστε όλα τα προαναφερόμενα, συν βεβαίως την πενταετή εργοστασιακή εγγύηση για τα μηχανικά μέρη (και την ίσης χρονικής διάρκειας δωρεάν οδική βοήθεια) και πράξτε τα δέοντα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας
Τρικύλινδρος σε σειρά
Turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης, ήπια υβριδικός 48V
Χωρητικότητα 1.198 κ.εκ.
Συνδυαστική απόδοση υβριδικού συστήματος
Μέγιστη ισχύς: 100 ίπποι/5.500 σ.α.λ.
Μέγιστροπή: 205 Nm/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση
Κίνηση στους εμπρός τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη EDCT6 σχέσεων
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 184 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 10,7 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP): 4,9 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 6,5 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 109 γρ./χλμ.
Pεζερβουάρ
44 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.171 x 1.781 x 1.536
Μεταξόνιο χλστ.: 2.557
Βάρος: 1.275 κιλά
Χώρος αποσκευών
385 λίτρα
Τιμή αγοράς
Βασική έκδοση: από 23.990 ευρώ
Τέλη κυκλοφορίας
–
Όλες οι ειδήσεις
Ανακοινώθηκαν οι εκδόσεις και οι τιμές του νέου Citroen C3
Δοκιμή Renault Captur: Captur(e) the value
«Η ελληνική αστυνομία έκανε μπλόκο σε δρόμο της Τουρκίας και έκοψε 600 κλήσεις!»