Η Tesla δεν εφησυχάστηκε από την παγκόσμια επιτυχία του Model 3 και στην ανανέωσή του το βελτίωσε δραματικά πολύ. Ασυναγώνιστο πλέον!
Η Tesla δεν εφησυχάστηκε από την παγκόσμια επιτυχία του Model 3 και από τα αμέτρητα ρεκόρ που έσπασε τις περασμένες χρονιές. Ίσα ίσα, στο «μεγάλο» Facelift του άλλαξε το σχεδιαστικό του ύφος, βελτίωσε δραματικά τη συνολική του ποιότητα και μεγάλωσε την αυτονομία. Ξεπέρασε τον εαυτό της και με δεδομένη τη μείωση των τιμών, μάλλον ο ανταγωνισμός θα αργήσει να ξεπεράσει το σοκ που θα προκαλέσουν οι πωλήσεις του ανανεωμένου, μικρότερου προς το παρόν, Tesla.
του Τρύφωνα Αλεξόπουλου Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Ένα απλό στοιχείο μόνο αρκεί για να καταλάβεις την επιτυχία των μοντέλων της Tesla -μιλώντας φυσικά για την Ελλάδα στην οποία ζούμε και μας ενδιαφέρει περισσότερο από κάθε άλλη αγορά – και αυτό είναι πως οι σβέρκοι σπάνε και τα βλέμματα καρφώνονται όταν ένα από τα «S3XY» (έτσι ονομάζεται προς το παρόν η γκάμα της Tesla στην Ευρώπη) περνάει, ακόμα και τώρα που οι πωλήσεις έχουν σπάσει όλα τα ρεκόρ. Το Model Y έκλεισε το 2024 ως το πανευρωπαϊκό Best Seller, με πρωτιά επίσης στην Ελλάδα στα ηλεκτρικά, αλλά και στην κατηγορία D. Ο στενός του συγγενής, το Model 3, που ήταν το μοντέλο της Tesla που έκανε ποδαρικό για την εταιρία στη χώρα μας, δεν πάει πίσω στις εμπορικές επιτυχίες όμως. Τρία χρόνια μετά λοιπόν (το μοντέλο ξεκίνησε την καριέρα του το 2017) και μετά από ορισμένες μικρές ανανεώσεις ήρθε η ώρα του μεγάλου Facelift για αυτήν την πρώτη γενιά του, με την οποία η Tesla φαίνεται να έχει βελτιώσει και την παραμικρή λεπτομέρεια που μπορούμε να σκεφτούμε. Θυμόμαστε ακόμα όταν η ελληνική αντιπροσωπεία μάς είχε αποκαλύψει πως η επαφή με τη «μαμά» εταιρία είναι καθημερινή και το feedback συνεχόμενο, ώστε να βελτιώνονται μικρο-ατέλειες ακόμα και από παρτίδα σε παρτίδα. Θα πούμε λοιπόν μόνο ένα στοιχείο για το Model 3 Highland, ακόμα κι αν αυτό δεν είναι ορατό από το εξωτερικό: έχει αλλάξει το 50% των εξαρτημάτων ώστε να έχει πιο ποιοτική αίσθηση στα πάντα. Ποιότητα ισάξια με αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας και διπλάσιας τιμής.
Με ύφος… διαφορετικό
Η σχεδιαστική φιλοσοφία της Tesla βασίζεται στον μινιμαλισμό και τα μοντέλα της έχουν κοινή γραμμή. Το Model 3 ακολουθούσε αυτό ακριβώς το μοτίβο, οπότε εξωτερικά ήταν απέριττο, με σμιλευμένες επιφάνειες και σφηνοειδές, αεροδυναμικό σουλούπι. Ωστόσο, το μπροστινό κλειστό μέρος με το έντονο κόψιμο του προφυλακτήρα δεν άρεσε σε πολύ κόσμο και, εδώ που τα λέμε, δεν είχαν άδικο, αφού από ορισμένες γωνίες θύμιζε… βάτραχο. Αυτό κυρίως λόγω των φώτων.
Τα τελευταία αποτελούν και τη μεγαλύτερη αλλαγή. Απέκτησαν μια λεπτή, σοφιστικέ σχεδίαση και μαζί με τον ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα τού χαρίζουν ένα πολύ πιο σοβαρό ύφος. Άλλες αλλαγές αφορούν στο πίσω μέρος, όπου και εκεί τα φωτιστικά σώματα είναι νέα, ενιαία πλέον και με ένα σχήμα «C», το οποίο προσδίδει πλάτος και το εκ μοντερνίζει. Έχει επίσης αλλάξει ο πίσω προφυλακτήρας, που φιλοξενεί έναν μεγαλύτερο διαχύτη, ενώ τη θέση του λογότυπου πήραν τα γράμματα του ονόματος της εταιρίας. Νέα είναι τα σχέδια των τροχών 18 ή 19 ιντσών και έχουν προστεθεί δύο χρωματικές επιλογές, το Ultra Red και το Stealth Grey, με κόστος 2.000 € έκαστο, που δικαιολογείται από τις διαδικασίες βαφής. Το βασικό περλέ άσπρο αρκεί κατά τη γνώμη μας, ακόμα και αν είναι η mainstream επιλογή.
Τώρα το λες… premium
Η Tesla δεν αυτοπροσδιορίζεται ούτε αυτοπροσδιοριζόταν ως premium εταιρία, κάθε άλλο, οι υπάλληλοι της εταιρίας θα σου πουν ότι φτιάχνουν software και πού και πού κανένα αυτοκίνητο. Δεν είναι κακός ο αυτοσαρκασμός, ειδικά όταν παραδίδεις ένα αψεγάδιαστο προϊόν, γιατί περί τέτοιου πρόκειται. Η ποιότητα κατασκευής στο νέο Model 3 δεν μπορεί παρά να χαρακτηριστεί πολυτελής. Τα περισσότερα, αν όχι όλα, υλικά έχουν βελτιωθεί.
Τα πλαστικά στο ταμπλό και τις πόρτες είναι αφρώδη, πολλαπλές επιφάνειες καλύπτονται με τεχνητό vegan δέρμα με εξαιρετική αίσθηση, τα πλαστικά χαμηλά στην καμπίνα είναι μαλακά ακόμα και σε μέρη που δεν θα περίμενες ή αγγίζεις ποτέ. Βάλτε στο πακέτο μεταλλικά ένθετα στην κεντρική κονσόλα, την πρόσοψη του ταμπλό και τις πόρτες, αλλά και τις νέες υφασμάτινες επενδύσεις. Η συναρμογή είναι επίσης εντυπωσιακή πλέον και δεν ακούγεται ο παραμικρός τριγμός μέσα.
Η σχεδίαση της καμπίνας έχει διακριτικές αλλαγές, όμως βασίζεται στα ίδια μινιμαλιστικά πλαίσια και την οριζοντιωμένη λογική. Το ταμπλό έχει αλλάξει ελαφρώς, δεν διαθέτει πλέον την ξύλινη ή μεταλλική επένδυση, αλλά μια υφασμάτινη πάνω από τον ευρύ αεραγωγό του κλιματισμού, που έχει μετακινηθεί πιο χαμηλά. Το τιμόνι είναι ολοκαίνουριο και δανείζεται στοιχεία από το νεότερο Model S. Είναι αρκετά πιο μικρό από το προηγούμενο και έχει σχετικά επίπεδο κάτω μέρος. Αυτό που ξεχωρίζει όμως είναι πως πλέον δεν έχει λεβιέδες από πίσω του, αλλά όλα τα χειριστήρια (για τα φλας, τα φώτα, τους υαλοκαθαριστήρες και το AutoPilot) είναι πάνω στο τιμόνι.
Δεν ελέγχονται από κανονικά κουμπιά, αλλά από απτικά, τα οποία στην αρχή θα ξενίσουν, μέρα με τη μέρα όμως τα συνηθίζεις και μετά «πιάνεις» το νόημα. Είναι πιο ασφαλές να τα έχεις όλα εύκολα στους αντίχειρές σου, ενώ, σε αντίθεση με τα απτικά κουμπιά και τα κουμπιά αφής από άλλες εταιρίες, του Tesla θυμίζουν πραγματικό κουμπί στην αίσθησή τους και λειτουργούν υποδειγματικά. Η κόρνα είναι κανονικά στο κέντρο σε αντίθεση με το Model S.
Το πώς επιλέγεις τη σχέση αποτελεί εύλογη απορία, αφού στο προηγούμενο το έκανες από τον δεξί λεβιέ αλά αμερικανικά ή Merceντικά. Όπως και στα Model S/X, λοιπόν, διά της οθόνης αφής, με ένα απλό slide σε μια μπάρα στο αριστερό άκρο (στην πλαφονιέρα υπάρχουν κουμπιά, ο μη γένοιτο).
Η πρωταγωνίστρια οθόνη αφής 15,4”, που κοσμεί το κέντρο του ταμπλό και κλέβει την παράσταση με τις λειτουργίες της, απέκτησε ακόμα καλύτερη ανάλυση, φωτεινότητα και multitouch. Ο επεξεργαστής της AMD παραμένει ίδιος και χάρη στο «καθαρό» λογισμικό σύστημα προσφέρει ασυναγώνιστη εμπειρία χρήσης και ταχύτητα. Η δυνατότητες της οθόνης σε επίπεδο ψυχαγωγίας ξεπερνούν τη φαντασία, ενώ οι ενημερώσεις από την Tesla είναι συνεχείς. Μπορεί να μην υποστηρίζει σύνδεση με Apple CarPlay ή Android Auto, αλλά, πιστέψτε μας, είναι περιττή. Η οθόνη έχει όλες τις εφαρμογές που θα χρειαστείτε, ενώ η σύνδεση με το Bluetooth έχει βελτιωθεί για ακόμα καλύτερη εμπειρία κλήσεων και συγχρονισμό δεδομένων. Η επαγωγική φόρτιση για μία συσκευή στη βασική έκδοση είναι ταχεία, όχι όμως όσο το ένα USB type-c μέσα στην κεντρική κονσόλα, που μπορεί να φορτίσει laptop, με 65 Watt ισχύ. Δύο θύρες ταχυφόρτισης υπάρχουν και για τους πίσω επιβάτες.
Η σημαντικότερη τεχνολογική προσθήκη λοιπόν είναι η νέα οθόνη αφής 8 ιντσών στο πίσω μέρος της κεντρικής κονσόλας. Ουσιαστικά είναι μια προέκταση της βασικής και επιτρέπει στους πίσω επιβάτες τον έλεγχο του ήχου, των πολυμέσων και του καθίσματος του συνοδηγού για να δημιουργήσει στον δεξιό περισσότερο χώρο. Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι ότι, σε αντίθεση με τους μπροστά, οι πίσω μπορούν να δουν Netflix, Disney+ ή Youtube, αλλά και να παίξουν παιχνίδια, με τον ήχο να επικεντρώνεται στο πίσω μέρος της καμπίνας. Μπορούν ωστόσο να συνδεθούν και ακουστικά, ώστε οι μικροί ή μεγάλοι επιβάτες πίσω να μην ενοχλούν τους μπροστά.
Οι χώροι είναι πολύ μεγάλοι, χάρη στο μεταξόνιο των 2,88 σχεδόν μέτρων, οπότε οι ψηλοί επιβάτες έχουν πολλή απόσταση για τα γόνατά τους και αρκετό αέρα για τα κεφάλια. Έχει αλλάξει κάπως η γωνία που κάθεσαι, αλλά, ελέω μπαταριών, παραμένει κάπως περίεργη. Είναι άνετα όμως και υπάρχουν θερμαινόμενα καθίσματα, ενώ η θέα από την κρυστάλλινη πανοραμική οροφή είναι υπέροχη και δεν αφήνει τις ακτίνες του ήλιου να διεισδύσουν στην καμπίνα με τα ειδικά φίλτρα που έχει.
Την αισθητική, ειδικότερα το βράδυ, ενισχύει ο ατμοσφαιρικός φωτισμός με τις αμέτρητες χρωματικές επιλογές και επειδή αγκαλιάζει την καμπίνα από μπροστά μέχρι πίσω, δημιουργεί ένα πολύ φιλόξενο περιβάλλον. Τέλος, ακόμα μια προσθήκη κρύβουν τα καθίσματα με τη νέα συνθετική, αλέκιαστη επένδυση, που θυμίζει δέρμα και έχει διάτρητες λεπτομέρειες. Ο λόγος είναι ότι τα μπροστινά καθίσματα πλέον έχουν και λειτουργία ψύξης στον βασικό εξοπλισμό. Ουδέν σχόλιο περί πρακτικότητας, ενώ η εργονομία άπαξ και «χωνέψεις» την απόλυτα ψηφιακή λογική δεν χωράει κανέναν σχολιασμό. Όλα είναι εύκολα!
Σίγουρα η βασική έκδοση;
Ίδια πλατφόρμα, ίδια μηχανικά μέρη, αλλά νέες αναρτήσεις και η αλλαγή στην οδηγική συμπεριφορά αρκετά μεγάλη. Οι αναρτήσεις με διπλά ψαλίδια μπροστά (!) και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω συνεχίζουν να αποτελούνται από συμβατικά αμορτισέρ, τα οποία όμως είναι ανασχεδιασμένα, όπως και τα ελατήρια, οι αντιστρεπτικές, συνόλου και τα υποπλαίσια, ενώ έχει αλλάξει η γεωμετρία του μπροστινού συνόλου.
Ο τρόπος που διαβάζει το δρόμο και που αντιμετωπίζει τις ανωμαλίες στο δρόμο πρέπει να μελετηθεί σε automotive engineering σχολές ανά την υφήλιο. Είναι σχεδόν μαγικός ο τρόπους που καταφέρνει να ελέγχει το αμάξωμα τόσο καλά υπό πίεση, με τις κλίσεις να λάμπουν κυριολεκτικά διά της απουσίας τους, όταν ταυτόχρονα στέλνει τις περισσότερες κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων σε μια παράλληλη διάσταση, μακριά από το Model 3 και τους επιβάτες.
Εντάξει, για να λέμε όλη την αλήθεια, υπάρχουν σημεία που θα ακουστεί κάπως, αλλά περιορίζεται σε αυτό. Μιλώντας για άνεση, η ποιότητα κύλισης είναι τόσο καλή που είναι πραγματικά δύσκολο να βρεις διαφορές από ηλεκτρικά αυτοκίνητα με διπλάσια τιμή, που ανήκουν σε μεγαλύτερες κατηγορίες.
Ο θόρυβος κύλισης κρατιέται στο ελάχιστο επίπεδο και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι εμφανίζονται μετά τα 130, αν και αυτοί είναι σε πολύ καλό επίπεδο. Εκεί είναι που παίζει το ρόλο της η υποδειγματική ηχομόνωση. Αν το προηγούμενο σε απομόνωνε, το καινούργιο θα σε στείλει κατευθείαν σε ΩΡΛ να κοιτάξεις τα αφτιά σου. Όλα τα τζάμια είναι διπλά ηχομονωτικά, έχουν προστεθεί ηχομονωτικά υλικά στις πόρτες και τα ελαστικά είναι διαλεγμένα με αυτή τη λογική.
Ο οδηγική αίσθηση έχει βελτιωθεί ελαφρά, κυρίως για να έχει πιο προβλέψιμη συμπεριφορά και να είναι πιο ευκολοδήγητο. Το σύστημα διεύθυνσης παραμένει ξυράφι, με καλή πληροφόρηση και μεγάλη αμεσότητα. Είναι το ίδιο γρήγορο, αλλά έχει πλέον πιο ελαφριά αίσθηση, σε κάθε μία από τις τρεις επιλογές βάρους, συγκριτικά με το προηγούμενο. Τα φρένα έχουν πολύ καλή απόδοση (4πίστονες δαγκάνες μπροστά) και φανταστική, γραμμική απόκριση στο πεντάλ, πράγμα που σπανίζει στα ηλεκτρικά μοντέλα. Η λειτουργία One Pedal πλέον είναι μη απενεργοποιήσιμη, αλλά σε κάθε περίπτωση το σημαντικό είναι πως επιτρέπει πραγματικά την οδήγηση με ένα πεντάλ, σε αντίθεση με άλλες εταιρείες, όχι μόνο στην πόλη δηλαδή αλλά και σε περιφερειακές διαδρομές ή στην εθνική.
Μπορεί η βασική έκδοση να είναι πισωκίνητη, όμως τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας έχουν αυστηρό ρόλο και αποτρέπουν κάθε απόπειρα για παιχνίδι. Να πούμε… κρίμα, καθώς το στήσιμο είναι τόσο καλό, η απόκριση τόσο γραμμική και το βάρος τόσο ισορροπημένο που θα μπορούσε να απλώσει την ουρά του με ιδανικό και ελεγχόμενο τρόπο. Θα περιοριστεί στο πλαισίωμα σε αυτή την έκδοση για όποιον το επιδιώξει και το «πάει με τα νερά του», και με σωστή γκαζιά στην έξοδο, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ υψηλά.
Όσον αφορά τη δύναμη, οι 283 ίπποι και τα 430 Nm ροπής καθιστούν το Model 3 αρκετά γρήγορο. Ίσως υστερεί λίγο στην εκκίνηση, αλλά τα 6,1” που χρειάζεται για τα 0-100 ικανοποιούν και με το παραπάνω, ενώ οι ρεπρίζ του είναι αστραπιαίες. Μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για τη βασική έκδοση και μόνο. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται σε κάτι περισσότερο από τα 200 και επιταχύνει με εντυπωσιακό ρυθμό μέχρι αυτά.
Κατανάλωση ενέργειας από άλλον πλανήτη
Μπορεί να μην έχει την τεράστια αυτονομία της έκδοσης Long Range, μπορεί στις απόλυτες μετρήσεις να υστερεί σε σχέση με άλλα μοντέλα (έτσι λένε κάποια τεστ δηλαδή), αλλά στον πραγματικό κόσμο και στις ρεαλιστικές συνθήκες απλά δεν έχει αντίπαλο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα από ταξίδι που κάναμε μαζί με άλλο ηλεκτρικό που έχει μεγαλύτερη μπαταρία, όπου κατανάλωσε κατά μέσο όρο 3 kWh λιγότερες.
Στο ταξίδι με τα όρια λοιπόν θα καταναλώσει 16 kWh/100 χιλιόμετρα, εντός πόλης φλερτάρει με τα 10άρια και υπό πίεση παίζει μπάλα μέχρι τα 18-19. Φανταστείτε ότι ο μέσος όρος του αυτοκινήτου δοκιμής είναι στα 4.000 σχεδόν χιλιόμετρα, έχει σταθεροποιηθεί στις 16,1 kWh/100 χιλιόμετρα, περίπου όσο ο δικός μας, των 15,7. Και για την ιστορία, σε βραδινή διαδρομή 150 χιλιομέτρων με τρία άτομα στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, δεν ζήτησε πάνω από 14,6 για κάθε 100 χιλιόμετρα. Αν βάλουμε στο παιχνίδι και τη δυνατότητα φόρτισης από το δίκτυο των Supercharger, που το Standard Range θα δεχτεί μέχρι 175 kW, τότε ο νικητής της αυτονομίας και της φόρτισης στην κατηγορία είναι ακόμα πιο ξεκάθαρος.
Η αλήθεια είναι πως…
…το νέο Model 3 κατάφερε να κερδίσει μέχρι και τους πιο πιστούς «θερμοκέφαλους» του γραφείου του «Quattroruote Greece». Με premium καταβολές πλέον, με ένα infotainment που διαθέτει ό,τι χωράνε ο νους και η φαντασία, με απρόσμενα οδηγοκεντρική αίσθηση, ανάρτηση για case study και με πάνω από ικανοποιητική αυτονομία, η έκδοση Standard Range του Model 3 αποτελεί μονόδρομο για όσους δεν κάνουν το Αθήνα-Θεσσαλονίκη δύο φορές τη βδομάδα. Ανταγωνισμέ, παίρνε μαθήματα, γιατί με την τιμή που έχει το συγκεκριμένο Tesla τα πράγματα είναι δύσκολα ακόμα και με θερμικά μοντέλα απέναντί του, τα οποία ανήκουν σε μικρότερη κατηγορία.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Ηλεκτροκινητήρας
Πίσω, σύγχρονος ηλεκτρικός
Iσχύς
Μέγιστη ισχύς: 283 ίπποι
Μέγιστη ροπή: 420 Nm ροπής
Μετάδοση
Κίνηση στους πίσω τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 201 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 6,1 δλ.
Μπαταρία
LFP, χωρητικότητα 60 (57,5 kWh ωφέλιμες)
Αυτονομία
513 χιλιόμετρα (WLTP)
460 χιλιόμετρα (δοκιμής)
Κατανάλωση ενέργειας:
13,2 kWh/100 χλμ. (εργοστασιακή)
15,8 kWh/100 χλμ. (δοκιμής)
Φόρτιση:
AC (11 kW): 6 ώρες και 15 λεπτά
DC (170 kW): 258 λεπτά
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.720 x 1.850 x 1.441
Μεταξόνιο: 2.875 χιλ.
Βάρος: 1.765 κιλά
Χώρος αποσκευών
594 + 99 λ.
Τιμή Αγοράς
Από 41.990 ευρώ
(χωρίς την κρατική επιδότηση)
Όλες οι ειδήσεις
Βασίλης Μπούδρος: Ο Έλληνας του Dakar
Volkswagen ID.7 Tourer: Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό station wagon της μάρκας