H έκφραση της νέας σχεδιαστικής ταυτότητας της Cupra κορυφώνεται με το ολοκαίνουριο Terramar, με μεγαλύτερους χώρους και αναβαθμισμένες τεχνολογίες.
Από την πρώτη στιγμή που η Cupra ανεξαρτητοποιήθηκε από τη Seat το 2018, μπήκε δυναμικά στην αγορά, διατηρώντας το Leon, αλλά παρουσιάζοντας το αποκλειστικό για αυτήν Formentor, ένα μοντέλο που την απογείωσε και την εδραίωσε άμεσα ως σοβαρό ανταγωνιστή στην κατηγορία. Έχοντας πλέον χτίσει ένα δυνατό κοινό οπαδών και αγοραστών της μάρκας (ακόμη και μέσα από τη συμμετοχή της στο –όχι και τόσο πετυχημένο– πρωτάθλημα της Formula E, που βοήθησε στις πωλήσεις του αμιγώς ηλεκτρικού Born), αλλά, ταυτόχρονα, έχοντας αποδείξει την «αξία» της στον Όμιλο Volkswagen, είχε έρθει η ώρα να ανανεώσει το look της για το 2024. Και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να γιορτάσουν αυτό το ορόσημο στην ιστορία τους από το να παρουσιάσουν ένα ολοκαίνουριο μοντέλο που μάλιστα πλέον αποτελεί τη «ναυαρχίδα» της μάρκας, καθώς είναι το μεγαλύτερο μοντέλο που προσφέρει στην γκάμα της η Cupra. Ο τίτλος βέβαια μπορεί να αμφισβητηθεί, αφού μέχρι στιγμής το Formentor είναι το πιο ισχυρό Cupra με 333 ίππους στην τετρακίνητη έκδοση VZ.
Το Terramar είναι ένα ιδιαίτερο όνομα για το νέο μοντέλο. Terra είναι η ξηρά και mar η θάλασσα, με τον συνδυασμό των δύο λέξεων να χρησιμοποιείται για να περιγράψει το «από τη στεριά μέχρι τη θάλασσα». Στην περίπτωση του νέου SUV βέβαια, το όνομα αποτίνει φόρο τιμής στη πόλη Terramar κοντά στη Βαρκελώνη, εκεί όπου πριν 6 χρόνια γεννήθηκε η μάρκα Cupra. Αποτελεί μέρος της στρατηγικής εξηλεκτρισμού της μάρκας και διατίθεται με θερμικά, όπως και plug-in υβριδικά σύνολα κίνησης, τα οποία έχουν αναβαθμιστεί και πλέον προσφέρουν μέχρι και 100 χιλιόμετρα αυτονομίας.
Η εταιρία ξεκίνησε, λοιπόν, έχοντας στη διάθεσή της την εξαιρετική πλατφόρμα του νέου Tiguan και το νέο «πρόσωπο» της Cupra με τα στρογγυλεμένα εμπρός φανάρια με τα τρία τρίγωνα, για να φτιάξει ένα SUV που αντικατοπτρίζει τις σπορ αξίες της μάρκας και προσφέρει οδηγική ευχαρίστηση στον οδηγό. Του χάρισε, λοιπόν, την κλασική περιποίηση που έχουμε αγαπήσει από τους μηχανικούς, αλλά και τους σχεδιαστές της.
Same, but bigger
Ακόμη κι αν είναι αρκετά μεγαλύτερο από το Formentor, συνεχίζει να δείχνει δυναμικό και να κρύβει τις διαστάσεις του, με τις καμπύλες στο αμάξωμα και τη σχετικά χαμηλή οροφή. Ενώ τα φώτα θυμίζουν τα υπόλοιπα μοντέλα της μάρκας, το χαμηλότερο μέρος του εμπρός προφυλακτήρα το κάνει να ξεχωρίζει αμέσως, με την αρκετά ανοιχτή μάσκα που είναι βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος. Ενώ το σήμα και οι δαγκάνες για τα φρένα έχουν βαφτεί στο χαρακτηριστικό μπρονζέ χρώμα της Cupra, κάτι που μου έκανε εντύπωση είναι πως οι –εικοσάρες– ζάντες έχουν αντίστοιχες λεπτομέρειες, αλλά σε έναν πιο σκούρο τόνο από το υπόλοιπο αυτοκίνητο. Τα φουσκώματα στους θόλους των τροχών το κάνουν να δείχνει επιθετικό στον δρόμο, ενώ το πίσω μέρος είναι εκεί που το Cupra Terramar πραγματικά διαφοροποιείται. Δεν έχουμε ούτε υπόνοια coupé γραμμών και έτσι η οροφή στέκεται ψηλά και δίνει όγκο στο αυτοκίνητο, βελτιώνοντας το χώρο αποσκευών (+90 λίτρα σε σχέση με το Formentor) και ταυτόχρονα χαρίζοντάς του μια πιο επιβλητική παρουσία.
Το εσωτερικό του παραμένει πιστό στις αρχές της Cupra, αλλά με έναν απόλυτα μοντέρνο χαρακτήρα. Στο ταμπλό κυριαρχεί μια τεράστια οθόνη αφής με εργονομικά και καλοσχεδιασμένα μενού, εύκολη πλοήγηση και ζωντανά χρώματα. Εκ πρώτης όψεως, οι χειρισμοί αφής για τη θερμοκρασία του κλιματισμού και την ένταση της μουσικής είναι λίγο δύσκολοι, αλλά συνηθίζονται ευκολότερα από ό,τι φαντάζεστε. Ο σχεδιασμός, όμως, είναι εκεί που πραγματικά ξεχωρίζει από κάθε άλλο μοντέλο της κατηγορίας. Τα bucket καθίσματα, οι υφές στο ταμπλό, οι μπρονζέ λεπτομέρειες, ακόμη και τα δύο κουμπιά στο τιμόνι για την εκκίνηση του κινητήρα και την επιλογή προγραμμάτων οδήγησης, του δίνουν έναν συνδυασμό οδηγοκεντρικής και μοντέρνας αίσθησης που δεν θα βρεις αλλού. O επιλογέας των ταχυτήτων και μερικά κουμπιά είναι αρκετά… Volkswagen, αλλά, πέρα από αυτά, η Cupra έχει δώσει έναν μοναδικό χαρακτήρα στην καμπίνα του Terramar και, μάλιστα, με καλή ποιότητα τόσο στα υλικά όσο και στη συναρμολόγηση.
Η πλήρης εμπειρία Cupra
Όλα τα παραπάνω επιθετικά χαρακτηριστικά στην εμφάνιση του αμαξώματος, αλλά και του εσωτερικού σε προετοιμάζουν για ένα αυτοκίνητο με δυναμικό οδηγικό χαρακτήρα. Και το Cupra Terramar δεν απογοητεύει: Στην έκδοση VZ της δοκιμής μας χρησιμοποιεί τον γνωστό δίλιτρο TSI του ομίλου, μόνο που αυτή τη φορά αποδίδει 20 παραπάνω ίππους σε σχέση με την προηγούμενη μορφή του, στους 265. Η δύναμη μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς μέσα από το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG, με τη μέγιστη ροπή να παραμένει διαθέσιμη μέχρι και τις 4.350 στροφές ανά λεπτό, χαρίζοντάς σου την αίσθηση ατελείωτης δύναμης, ειδικά με τις σχετικά κοντές δύο πρώτες σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων. Παρά τη δύναμή του, μου έκανε εντύπωση το πόσο ομαλά την περνά στον δρόμο, με μια γραμμικότητα που σχεδόν κρύβει την ύπαρξη ενός turbo. Ακόμη και με τη χρήση του Launch Control για να κάνουμε το 0-100 σε λιγότερο από 6 δευτερόλεπτα, δεν αισθάνεσαι έντονες δυνάμεις G, ούτε καν στα πρώτα μέτρα από τη στάση. Όπως και στα υπόλοιπα μοντέλα της μάρκας, έτσι και εδώ, στα sport και «Cupra» προγράμματα οδήγησης, τα ηχεία εμπλουτίζουν –τεχνητά– τον ήχο του κινητήρα και της εξάτμισης, δίνοντας την αίσθηση ότι το αυτοκίνητο… γρυλλίζει – αλλά μονάχα μέσα στην καμπίνα.
Οδηγικά τώρα, το τιμόνι του έχει μια ισορροπία ανάμεσα σε feedback και άνεση, με το βάρος του να είναι στοχευμένο στην καθημερινή χρήση. Μπορεί λοιπόν να είναι αρκετά άμεσο, αλλά είναι ελαφρύ και σου χαρίζει μια ωραία ευελιξία μέσα στην πόλη. Από την άλλη, το σύστημα αναρτήσεών του είναι αρκετά σκληρό, θυσιάζοντας μέρος της οδηγικής άνεσης για καλύτερα κρατήματα. Έχει πάνω από 10 διαφορετικές ρυθμίσεις μέσα από το μενού παραμετροποίησης του προγράμματος Individual, αλλά πρέπει να παραδεχτώ πως ακόμη και στην Comfort επιλογή ήταν αρκετά σκληρό, ειδικά για τους γεμάτους λακκούβες ελληνικούς δρόμους. Έχω την εντύπωση πως στις plug-in υβριδικές εκδόσεις του, το αυξημένο βάρος χαμηλά στο αμάξωμα θα βελτιώσει τη συμπεριφορά των αναρτήσεων, καθώς δεν αλλάζουν –μηχανικά– μεταξύ των δύο εκδόσεων. Σε γενικές γραμμές, το δυνατό του σημείο είναι η ατελείωτη πρόσφυση που προσφέρει: είτε στην άσφαλτο είτε εκτός δρόμου (με τα προγράμματα οδήγησης Off-Road ή Snow), το Terramar θα κατευθυνθεί πάντα στην πορεία που θα του δώσεις με το τιμόνι. Στη δοκιμή μας, μάλιστα, τα κατάφερε με τα θερινά ελαστικά σε αρκετά ολισθηρές συνθήκες. Νιώθεις πως τα συστήματα υποβοήθησης μοιράζουν έξυπνα τη δύναμη σε όποιον τροχό έχει την περισσότερη πρόσφυση, ενώ εάν κλείσεις το ESC, είναι απρόσμενα προβλέψιμο χάρη στο καλό του πλαίσιο αλλά και το στήσιμό του.
Μεγάλωσε (όπως όλοι μας)
Η Cupra, λοιπόν, επέκτεινε την γκάμα της πολύ εύστοχα, καθώς φαντάστηκε πως οι early-adopters της, που αγόρασαν τα «νεανικά» Leon, Formentor ή Born πριν από 4-5 χρόνια, μπορεί πλέον να έχουν παιδιά ή κατοικίδια και οι ανάγκες τους για χώρο στο αυτοκίνητο να έχουν αυξηθεί. Τους έδωσε λοιπόν ακριβώς αυτό, χωρίς όμως να αυξήσει τις διαστάσεις του σε βαθμό που θα χάσει την καθημερινή του χρηστικότητα. Ταυτόχρονα, θα το ευχαριστηθείς πολύ σε κάθε εκδρομή που θα πας, ανεξαρτήτως προορισμού (ή με άλλα λόγια… από την ξηρά μέχρι τη θάλασσα!).
Tεχνικά χαρακτηριστικά
Cupra Terramar 2.0 TSI (265 Hp) 4Drive DSG
Κινητήρας
Τετρακύλινδρος σε σειρά
Turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης
Χωρητικότητα 1.984 κ.εκ.
Iσχύς κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 265 ίπποι / 5.300-6.500 σ.α.λ.
Μέγιστη Ροπή: 400 Nm ροπής / 1.650-4.350 σ.α.λ.
Μετάδοση
Κίνηση στους τέσσερις τροχούς
Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων DSG
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 243 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 5.9”
Μέση Κατανάλωση
Κατασκευαστή (WLTP): 8,4-8,8 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 11,2 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 191-199γρ./χλμ.
Ρεζερβουάρ
60 λίτρα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.519 Χ 1.869 Χ 1.586
Μεταξόνιο 2.681 χλστ.
Βάρος 1.675 κιλά
Τιμή Αγοράς
Από 57.490€
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμή AUDI A1 Allstreet 1.0 TFSI S tronic 116ps: Πάνω απ’ όλα στιλ…
Aποκλειστικό: Συνέντευξη με τον διευθυντή στις τεχνολογίες υδρογόνoυ της BMW
Μέχρι 31 Δεκεμβρίου η πληρωμή για τα τέλη κυκλοφορίας – Δεν θα δοθεί παράταση – Tα πρόστιμα