Ένα ηλεκτρικό van από τη BYD με αυτονομία ικανή να καλύψει μεταφορές τουλάχιστον μίας ημέρας σε αστικό περιβάλλον, εκμηδενίζει τα έξοδα μεταφοράς εμπορευμάτων, σε σύγκριση πάντα με τα ορυκτά καύσιμα.
Κείμενο: Δημήτρης Μανώλαρος – Φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου
Η BYD (Build Your Dreams) είναι Κινέζικη εταιρεία, η οποία βρέθηκε στην πρώτη θέση παγκοσμίως σε πωλήσεις ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων, για το πρώτο εξάμηνο του 2022. Σχεδιάζει και εξελίσσει δικές της ηλεκτρικές πλατφόρμες για τα οχήματά της ενώ παράλληλα, είναι η μοναδική αυτοκινητοβιομηχανία που κατασκευάζει η ίδια όλα τα τμήματα του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος, από τις μπαταρίες έως τον ηλεκτροκινητήρα και τα ηλεκτρονικά ισχύος. Διαθέτει πλήρη γκάμα ηλεκτρικών οχημάτων (επιβατικών και επαγγελματικών) και αποτελεί την κορυφαία μάρκα ηλεκτρικών λεωφορείων σε 23 χώρες στην Ευρώπη.
Η BYD συστήθηκε στην ελληνική αγορά τον Οκτώβριο του 2022, μέσω του αποκλειστικού εισαγωγέα, τον όμιλο επιχειρήσεων Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ και του εξουσιοδοτημένου εμπόρου και επισκευαστή στο Νομό Αττικής, την εταιρεία PNT CARS – PANTOPIKOS.
Τα δύο βασικά οχήματα που πωλούνται στην Ελλάδα είναι το ηλεκτρικό φορτηγό αστικών μεταφορών BYD ETM6 και το ηλεκτρικό van BYD ETP3, το οποίο δοκιμάσαμε και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.
To ηλεκτρικό panel van ETP3 της BYD είναι ένα επαγγελματικό όχημα με αμάξωμα μήκους 4,46 μ. και ωφέλιμο φορτίο 780 κιλών. Διαθέτει χώρο φόρτωσης 3,5 κυβικών μέτρων και μπορεί να καλύψει μεγάλο εύρος αναγκών μετακίνησης και μεταφοράς προϊόντων και αγαθών.
Διαθέτει συρόμενες πόρτες και από τις δύο πλευρές (χαρακτηριστικό που επιτρέπει εύκολες φορτω-εκφορτώσεις), ανακλινόμενη πίσω πόρτα και πάτωμα από κράμα αλουμινίου στο χώρο φόρτωσης, που είναι ανθεκτικό στην φθορά και περιλαμβάνει άγκιστρα πρόσδεσης φορτίου.
Εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη με μέγιστη ισχύ 136 ίππους και μέγιστη ροπή 210 Nm, ενώ σε συνδυασμό με την μπαταρία χωρητικότητας 44,9 kWh, διαθέτει ονομαστική αυτονομία 275 km σε αστικό περιβάλλον και 233 km σε μικτό κύκλο.
Η φόρτιση του ETP3 γίνεται τόσο με φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) όσο και με ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC, ισχύ 50 kW) και διαρκεί 5.5 ώρες και 30 λεπτά αντίστοιχα.
Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί και στο εσωτερικό του BYD ETP3. Υπάρχει ψηφιακή οθόνη λειτουργιών στον, κατά τα άλλα αναλογικό, πίνακα οργάνων, οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα, ακόμα και θερμαινόμενα καθίσματα. Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει δύο αερόσακους, σύστημα ABS και ESP, σύστημα αυτόματων φώτων, κλιματισμό και ηχοσύστημα με 4 ηχεία.
Στο δρόμο, το ETP3 έχει πολύ καλή συμπεριφορά, είναι ευκολοδήγητο, όπως τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα και η θέση οδήγησης θυμίζει ψηλό SUV. Τα φρένα του είναι πολύ καλά, ενώ υπάρχει και δυνατότητα για «one pedal» οδήγηση. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και φύλλα σούστας πίσω και συνεπώς όταν δεν υπάρχει φορτίο είναι αρκετά σκληρό στις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Σε πιο …στριμωγμένες καταστάσεις, όπως στα αστικό κέντρα ή και σε βιομηχανικούς χώρους και αποθήκες, το van της BYD τα καταφέρνει εξαιρετικά, χάρη στο ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι του, το οποίο «κόβει» αρκετά και βοηθάει στους ελιγμούς. Μία παρόμοια κατάσταση ζήσαμε και εμείς, όταν στα πλαίσια της φωτογράφισης, είχαμε την ευκαιρία να μπούμε στην φαρμακευτική αποθήκη της εταιρείας ΆλφαΩμέγα. Στους διαδρόμους μιας τέτοιας αποθήκης, οι στενοί διάδρομοι έχουν σχεδιαστεί για την κίνηση κλαρκ, αλλά με το ΕΤΡ3 κινηθήκαμε με άνεση, ενώ μάλιστα προσομοιάσαμε και τη φόρτωση του με παλέτες.
Στο τέλος της ημέρας, το BYD ETP3 μπορεί να σταθεί επάξια στην κατηγορία των μικρών βαν. Φυσικά, η τιμή € 37.020 πλέον ΦΠΑ (μπορεί να επιδοτηθεί με 8.000€ από το κρατικό πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2») το κάνει ελαφρώς φθηνότερο από τους ηλεκτροκίνητους ανταγωνιστές του. Μάλιστα, αν υπολογίσουμε την τωρινή τιμή της κιλοβατώρας, σίγουρα τα μακροπρόθεσμα οικονομικά οφέλη είναι σημαντικά, σε σχέση πάντα με τον ανταγωνισμό των θερμικών κινητήρων.