Η BMW μόνο εκπλήξεις θα μπορούσε να επιφυλάσσει για την 7η γενιά της i7 xDrive 60, σίγουρα όμως μια από αυτές δεν ήταν, ο αναμενόμενος, εξηλεκτρισμός της. Ιδού λοιπόν η i7, η αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή του πιο προηγμένου και πολυτελούς μοντέλου στην ιστορία της BMW.
του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Δεν είναι ψέμα ότι την τελευταία διετία, η BMW έχει διχάσει το παγκόσμιο κοινό με το σχεδιασμό κάθε νέου μοντέλου της. Από τις τεράστιες μάσκες νεφρών, στα πολύ λεπτά φωτιστικά σώματα και τώρα, στα πιο τετραγωνισμένα χαρακτηριστικά. Δήλωση ή όχι από το τμήμα σχεδιασμού της, έχει καταφέρει κάτι ακόμα πιο περίεργο, να μας κάνει να συνηθίζουμε τις επιλογές της, οι οποίες με το πέρασμα του χρόνου μας γίνονται πιο οικίες και στο τέλος αρεστές. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τη νέα Σειρά 7. Την εξήγηση πίσω από τη στροφή στη σχεδιαστική φιλοσοφία πάντως, ειδικότερα για τη ναυαρχίδα της, έρχονται να δώσουν τα στατιστικά των πωλήσεων και πιο συγκεκριμένα ο καταιγισμός των πωλήσεων στην αγορά της Κίνας.
Με ύφος… επιβλητικό
Όσο εντυπωσιακός και να είναι ο σχεδιασμός μιας λιμουζίνας, πάντα το αποτύπωμα της στο δρόμο έχει το μεγαλύτερο λόγο για το δέος που προκαλεί. Το τελευταίο μαζί με τη προτίμηση μεγαλύτερων πίσω χώρων από το αγοραστικό κοινό, έβγαλαν εκτός τις συμβατικές εκδόσεις της Σειράς 7 και άφησαν στο προσκήνιο μόνο αυτές με το μακρύ μεταξόνιο. Μεγαλύτερο κατά 5 χλστ., αγγίζει πλέον τα 3.215, με το μήκος να φτάνει τα 5.391 (+131), το πλάτος 1.950 (+48) και το ύψος τα 1.544 (+65). Τα νούμερα δεν λένε ποτέ ψέματα και η i7 είναι τόσο μεγάλη που κάνει τις διαγραμμίσεις στους σταθμούς φόρτισης να φαίνονται σαν λανθασμένος υπολογισμός ή τα υπόλοιπα συμβατικά αυτοκίνητα στο δρόμο σαν… μινιατούρες.
Το design της δεν έχει σχεδόν καμία ομοιότητα με τη προηγούμενη γενιά. Το μπροστινό μέρος της διαθέτει ένα ενιαίο μαύρο τμήμα που περιλαμβάνει τους αεραγωγούς, τη μάσκα και τα φώτα. Για την ακρίβεια μόνο το κύριο μέρος των τελευταίων, αφού για πρώτη φορά σε μοντέλο της BMW, τα φωτιστικά σώματα διαιρούνται, με τα LED ημέρας να τοποθετούνται υπό τη μορφή περίτεχνων μπαρών, στο πάνω μέρος του προφυλακτήρα. Τα χαρακτηριστικά «νεφρά» της μάσκας είναι ομολογουμένως τεράστια και στην περίπτωση της i7 εντελώς κλειστά, αφού η τροφοδοσία αέρα είναι περιττή. Μάλιστα, είναι φωτιζόμενα στο περίγραμμά τους στον στάνταρ εξοπλισμό (απενεργοποιείται), αλλά που δυστυχώς στο μοντέλο της δοκιμής μας (λόγω της ημερομηνίας παραγωγής) δεν είχαμε τη δυνατότητα να βιώσουμε.
Η σιλουέτα, όπως σε κάθε Σειρά 7, είναι απέριττη. Οι πλαϊνές επιφάνειες είναι σμιλευμένες και το σύνολο αεροδυναμικό, απόλυτα αριστοκρατικό. Ως στάνταρ διαθέτει τροχούς 19”, όμως οι 21” ζάντες της BMW Individual, εδώ, μόνο υπερβολή δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Οι επιλογές Individual σε ένα τέτοιο μοντέλο κάνουν τη διαμόρφωση κατιτίς πιο ξεχωριστή, ώστε να περιλαμβάνει το προσωπικό γούστο του ιδιοκτήτη. Όπως και να είναι διαμορφωμένη όμως, η i7 είναι ένα μοντέλο επιβλητικό, που απαιτεί σεβασμό και εντυπωσιάζει, είτε αρέσει σχεδιαστικά είτε όχι.
Εσωτερικός κόσμος
Δεν υπάρχει λέξη που να μπορεί να χαρακτηρίσει με τον σωστό τρόπο τον εσωτερικό της κόσμο. Μόλις ανοίξουν οι πόρτες, απλά αισθάνεσαι ένα κύμα πολυτέλειας να σε χτυπάει. Θα ήταν ίσως άστοχο να αναλύσουμε τα υλικά που διαθέτει, οπότε θα αναφέρουμε ότι καθετί που έχει τοποθετηθεί είναι τόσο ποιοτικό, που ικανοποιεί πολλές αισθήσεις ταυτόχρονα. Αξίζει όμως να σταθούμε σε δύο σημεία. Τα καθίσματα προαιρετικά μπορούν να ντυθούν με κασμίρι, ενώ τα πατάκια είναι στην ουσία μοκέτες, αντίστοιχες με αυτές που θα συναντούσες σε μια Rolls-Royce.
Το Design δανείζεται στοιχεία από την iX, οπότε δεν είναι φουτουριστικό αλλά σύγχρονο και ουσιαστικό. Το Curved Display δεσπόζει στο ταμπλό και διαθέτει την ενημερωμένη εκδοχή του Operating System 8, το οποίο ενσωματώνει στα μενού του όλες τις επιπλέον ρυθμίσεις άνεσης και διαμόρφωσης της ναυαρχίδας. Για πρώτη φορά ενσωματώνει επίσης την επαυξημένη πραγματικότητα, αλλά και το mirroring των ασύρματων Android Auto & Apple Car Play, στην οθόνη του οδηγού.
Οι διακόπτες με απτική ανάδραση είναι ακόμα ένα χαρακτηριστικό που υπάρχει στα περισσότερα σημεία ελέγχου, κάτω από τις γυαλιστερές μαύρες επιφάνειες. Αντίθετα, ο διακόπτης για την επιλογή της σχέσης, τα χειριστήρια για τα καθίσματα, η ροδέλα του ήχου και ο περιστροφικός διακόπτης του iDrive, έχουν κρυστάλλινη όψη και λειτουργούν σχεδόν συμβατικά, απλά όλες οι κινήσεις γίνονται πολύ πιο ομαλά σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα.
Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός βρίσκεται παντού, αλλά κυρίως στις ενσωματωμένες διάφανες -ανάγλυφες με κρυστάλλινο εφέ – μπάρες και στον πανοραμικό ουρανό. Όχι μην ρίχνετε το φταίξιμο στον δαίμονα του τυπογραφείου, γιατί διαβάσατε σωστά. Η i7 έχει φωτιζόμενο γυάλινο ουρανό, που είναι σκέτη μαγεία το βράδυ, με τις 15 διαφορετικές επιλογές χρώματος που διαθέτει.
Και πώς ελέγχονται όλα τα παραπάνω; Με την αφή, τους φυσικούς διακόπτες, τις χειρονομίες, και τις φωνητικές εντολές. Οι τελευταίες αναγνωρίζουν από ποιον επιβάτη προέρχονται οι εντολές και εκτελούν ανάλογα.
Οι πόρτες ανοίγουν μόνες τους!
Οι πόρτες που ανοιγοκλείνουν ηλεκτρικά, μπορεί να προϊδεάζουν για το τεχνολογικό υπερθέαμα που έπεται στην καμπίνα, όμως δεν έχουν την αμεσότητα της κλασικής χειροκίνητης πόρτας στην καθημερινότητα. Για να ανοίξει μία πόρτα, για παράδειγμα, το σύστημα πρέπει να ελέγξει πρώτα τον περιβάλλοντα χώρο για λόγους ασφαλείας. Αυτό μπορεί να διαρκεί μερικά δέκατα στο χρονόμετρο, όμως μοιάζει με αιωνιότητα στην εποχή που ζούμε, όπου όλοι θέλουμε τα πάντα να γίνονται με τη σκέψη. Ο χρόνος αναμονής αυξάνεται αν αποφασίσεις να ανοίξεις την πόρτα από μέσα με φωνητική εντολή, ξεκινώντας με το κλασικό «Hello BMW», μιας και το σύστημα σου ζητά να επιβεβαιώσεις την εντολή – πάντα για λόγους ασφαλείας. Ας είμαστε ειλικρινείς, οι ηλεκτρικές πόρτες είναι χρήσιμες μόνο όταν είσαι σε απόλυτη νιρβάνα και δε βιάζεσαι. Για παράδειγμα, το βράδυ στο γκαράζ ή σε ένα πάρκινγκ μακριά από τους ρυθμούς της πόλης. Από την άλλη, είναι ιδιαίτερα πρακτικό το κλείσιμο της πόρτας με το που μπαίνεις και πατάς το πεντάλ του φρένου. Στο άνοιγμα, το θετικό είναι ότι δε χρειάζεται να φοβάσαι μήπως η πόρτα χτυπήσει σε τοίχο ή στο διπλανό αυτοκίνητο, καθώς ένας αισθητήρας τη φρενάρει σε απόσταση ασφαλείας. Σε κάθε περίπτωση, οι φίλοι σου θα έχουν να λένε…
Προηγμένη πολυτέλεια
Περισσότερη από τη «μαγεία» βέβαια εισπράττουν οι πίσω επιβάτες, όπως θα έπρεπε σε μια λιμουζίνα. Οι χώροι είναι κάτι παραπάνω από μεγάλοι και η διαθέσιμη τεχνολογία είναι αδιανόητη. Το «τάμπλετ» που υπήρχε στο υποβραχιόνιο της προηγουμένη γενιάς (και συναντούμε στον ανταγωνισμό) για τον χειρισμό όλων των λειτουργιών από τους πίσω επιβάτες, αντικαθίσταται από το Touch Command. Δύο ενσωματωμένες στις πόρτες οθόνες 5,5”, μέσα από τις οποίες οι πίσω επιβάτες μπορούν να ρυθμίσουν, μεταξύ άλλων, τα multimedia, τον ατμοσφαιρικό φωτισμό, τα σκίαστρα, τα προγράμματα οδήγησης που αφορούν στην άνεση, τα θερμαινόμενα ή ψυχόμενα καθίσματα και τη λειτουργία μασάζ, αλλά και τον κλιματισμό .
Αυτός που κάθεται στην δεξιά θέση όμως, θα χρειαστεί απλά ένα πάτημα στη προσωπική του οθόνη ή αντίστοιχα μια φωνητική εντολή, για να βρεθεί μέσα σε λιγότερο από ένα λεπτό αναπαυτικά ξαπλωμένος, όπως στο κάθισμα της καλύτερης Business θέσης αεροπλάνου.
Πάμε σινεμά;
Το προαιρετικό πακέτο ονομάζεται Executive lounge. Οk, αυτό ισχύει και για άλλες ναυαρχίδες και για τις προηγούμενες «επτάρες». Όμως, μόνο η i7 μεταμορφώνεται σε κινηματογραφική αίθουσα, χάρη στη Theatre Screen που βρίσκεται ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα και είναι εξαιρετικά αφιερωμένη στους δύο πίσω επιβάτες. Όταν είναι σβηστή, η οθόνη των 31,3 ιντσών είναι ενσωματωμένη διακριτικά στην κρυστάλλινη οροφή Sky Lounge. Με ένα άγγιγμα στο iDrive ή σε ένα από τα πίσω touch command, ξεκινά μία μικρή ιεροτελεστία, μια ηχητική υπόκρουση με τις νότες που συνέθεσε ο βραβευμένος με Όσκαρ, Hans Zimmer. Αμέσως, η οθόνη ξεδιπλώνεται και κατεβαίνει ανάμεσα στα μπροστά καθίσματα, δημιουργώντας ένα φυσικό φράχτη ανάμεσα στους μπροστινούς και τους πίσω επιβάτες. Ταυτόχρονα, τα ηλεκτροκίνητα σκίαστρα καλύπτουν τα πλευρικά παράθυρα, το πίσω παρμπρίζ και την πανοραμική οροφή, δημιουργώντας ένα περιβάλλον κινηματογραφικής αίθουσας τελευταίας γενιάς.
Μάλιστα, με ανάλυση 8k και πλήρη συνδεσιμότητα χάρη στην ενσωματωμένη συσκευή Fire TV της Amazon. Με την τελευταία, δίνεται πρόσβαση μέσω δικτύου 5G σε αμέτρητα κανάλια streaming, όπως Netflix, Amazon Prime, You Tube, Apple TV και HBΟ, για να αναφέρουμε τα πιο κλασικά. Αν δεν σας φτάνουν όλα αυτά, μπορείτε να συνδέσετε μία εξωτερική πηγή μέσω θυρών USB-C και HDMi. Με αναλογίες 32:9, η οθόνη σπάνια θα χρησιμοποιηθεί σε όλο το πλάτος της, καθώς δεν υπάρχει online περιεχόμενο στις συγκεκριμένες αναλογίες. Όμως αυτό είναι λεπτομέρεια. Σε μία κινηματογραφική ταινία εμφανίζονται δύο μαύρες περιοχές στις άκρες, κάτι που ξεκουράζει τα μάτια, με δεδομένη την τόσο μικρή απόσταση από τους πίσω επιβάτες. Φανταστείτε επίσης, ότι η μίνι αυτή κινηματογραφική αίθουσα είναι εξοπλισμένη με ένα υψηλής πιστότητας σύστημα ήχου Diamond Surround της Bowers & Wilkins, με κορυφαίες προδιαγραφές και τεχνολογία 4D Sound, που δονεί το σώμα μέσω των καθισμάτων. Τέσσερα ηχεία σε κάθε προσκέφαλο (36 ηχεία συνολικά), συνεργάζονται με έναν ενισχυτή 1.965 W και εξασφαλίζουν μία συγκλονιστική εμπειρία ακρόασης. Όπως καταλαβαίνετε, ο πήχης έχει ανέβει σε δυσθεώρητα ύψη από την εποχή που μία ναυαρχίδα χρειαζόταν ένα tablet, ένα αναδιπλούμενο τραπεζάκι και δύο κρυστάλλινα ποτήρια για Prosecco, ώστε να θεωρείται λιμουζίνα.
Επιταχύνει σαν τον άνεμο… αλλά πιο ήσυχα
Υπεύθυνοι για την κίνησή της είναι δύο ηλεκτροκινητήρες – ένας στον μπροστά και ένας στον πίσω άξονα – που λειτουργούν ταυτόχρονα αλλά ανεξάρτητα και αποδίδουν συνολικά έως 544 ίππους και 745 Nm ροπής, στη λειτουργία Boost.
Θα χρειαστούν αρκετά δευτερόλεπτα για να συντονιστεί το σώμα σου μετά από κάθε επιτάχυνση στην i7. Δεν μπορείς να πιστέψεις ότι κάτι τόσο ογκώδες επιταχύνει με τέτοια ευκολία! Για τα 0-100 χλμ./ώρα σύμφωνα με την BMW χρειάζονται 4,7”, ας είμαστε όμως ειλικρινείς, είναι λιγότερα. Όλες οι επιταχύνσεις γίνονται με ακαριαίο αλλά ομαλό τρόπο και χωρίς δισταγμό το κοντέρ ξεπερνάει κατά πολύ τα 200 χλμ./ώρα. Η τελική πάντως περιορίζεται στα 240, τα οποία πιάνει και διατηρεί με περίσσεια ευκολία, και το ανάλογο τίμημα στην αυτονομία προφανώς.
Προγράμματα οδήγησης με τρόπο… διαφορετικό
Ανάλογα με τα γούστα ή τη διάθεση της στιγμής, ο οδηγός μπορεί να μεταμορφώσει τον εσωτερικό διάκοσμο της i7. Από το κουμπί My Modes στη κεντρική κονσόλα, επιλέγει διάφορους συνδυασμούς ήχων, εσωτερικού φωτισμού και λειτουργίας του κλιματισμού. Μιλάμε δηλαδή, για ολοκληρωμένα προφίλ ταξιδιού με άποψη, πέρα από τις μηχανικές ρυθμίσεις των κλασικών προγραμμάτων. Τα προφίλ αυτά έχουν διακριτές ονομασίες, όπως Personal, Sport, Efficient, Expressive, Relax, Theatre και Digital Art. Έκαστο συνοδεύεται από διαφορετική ηχητική υπόκρουση, από τους ήχους που συνέθεσε ο ιδιοφυής Hans Zimmer, και δεν προσομοιάζουν όλοι τη λειτουργία μίας μηχανής. Κάποιες συνθέσεις μοιάζουν με εκείνη την περίεργη και γοητευτική συμφωνία που γεννιέται πριν από ένα κονσέρτο, στη φάση που οι μουσικοί δοκιμάζουν τα όργανά τους.
Σε ταξιδεύει σε άλλη διάσταση
Βασίζεται σε μία εξελιγμένη εκδοχή της πλατφόρμας CLAR, διαθέτει διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους, εξοπλίζεται με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αερανάρτηση, ενεργές αντιστρεπτικές και ενεργή τετραδιεύθυνση. Εντυπωσιακά όλα αυτά μεν, αναμενόμενα για τη κατηγορία που ανήκει δε. Κι’ όμως το αποτέλεσμα των παραπάνω στο δρόμο, είναι μοναδικό και μπορεί να συγκριθεί μόνο με τα κορυφαία του είδους, η τιμή των οποίων στη χώρα μας αγγίζει έως και τα διπλάσια.
Διαβάζει τον δρόμο με έναν σχεδόν εξωπραγματικό τρόπο και «σβήνει» κάθε πιθανή ανωμαλία που θα συναντήσει στο διάβα της. Ό όρος «μαγικό χαλί», φαίνεται πολλές φορές λίγος για να περιγράψει τη ποιότητα κύλισης και την αίσθηση ηρεμίας που μεταφέρει στους επιβάτες, ενώ ταυτόχρονα σφραγίζει κυριολεκτικά από το εξωτερικό περιβάλλον. Ακόμα και σε κακό οδόστρωμα, δεν δίνει κανένα περιθώριο στα Pirelli P Zero να ακουστούν.
Το σύστημα διεύθυνσης φιλτράρει αρκετά, κόβοντας ταυτόχρονα και πληροφόρηση, αλλά είναι πολύ ακριβές. Παρά το μεγάλο της μήκος, είναι τόσο ευκολοδήγητη όσο μια απλή X1, ταυτόχρονα όμως είναι τόσο ξεχωριστή όσο κανένα άλλο μοντέλο της εταιρείας. Με την ενεργή τετραδιεύθυνση συρρικνώνεται και γίνεται απρόσμενα ευέλικτη εντός πόλης ή καλύτερα εντός των κλειστών υπόγειων παρκινγκ.
Τα φρένα έχουν επίσης καλή αίσθηση για αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αν και με την μέγιστη αναγεννητική πέδηση ενεργοποιημένη, το πεντάλ του φρένου σπάνια θα χρησιμοποιείται. Αντίστοιχα, τα εξελιγμένα συστήματα αυτόνομης οδήγησης, μπορούν να ταξιδέψουν τους επιβάτες στον αυτοκινητόδρομο, και όχι μόνο, αρκεί να έχει τα χέρια του ο οδηγός στο τιμόνι ανά τακτά χρονικά διαστήματα, φρενάροντας ταυτόχρονα όταν η διαδρομή αποκτά καμπύλες. Έχει επίσης τη δυνατότητα να παρκάρει (σύντομα και χωρίς να βρίσκεται ο οδηγός μέσα) αλλά και να κάνει οπισθοπορεία για αρκετά μέτρα, μόνη της.
Με το πρόγραμμα Sport ή το Boost, αποκτά έναν κάπως διαφορετικό χαρακτήρα, στα ίδια όμως πλαίσια της άνεσης και της ποιότητας. Η ανάρτηση χαμηλώνει, η αίσθηση του τιμονιού βαραίνει, η απόκριση των ηλεκτροκινητήρων γίνεται πολύ άμεση και οι ενεργές αντιστρεπτικές περιορίζουν τις κλίσεις. Ακόμα και λίγο υπερστροφική μπορεί να γίνει, τιμώντας το λογότυπο με τον έλικα. Ως επί το πλείστον όμως, κινείται ταχύτητα χωρίς πρόβλημα και κυρίως χωρίς να το αντιλαμβάνονται οι πίσω επιβάτες.
Ολιγόλεπτη στάση για φόρτιση
Η μπαταρία με ωφέλιμη χωρητικότητα 101,7 kWh, σαφώς και ανταποκρίνεται στις ανάγκες μεγάλων αποστάσεων. Όχι βέβαια με αυτονομία που μπορεί να ενώσει τις δύο μεγάλες πόλεις της Ελλάδας δίχως στάση.
Αυτή όμως θα είναι τουλάχιστον ολιγόλεπτη, εφόσον ο σταθμός φόρτισης περιλαμβάνει ταχυφορτιστή που υπερβαίνει τα 195 kW, τη μέγιστη δηλαδή δυνατότητα φόρτισης της i7.Μέχρι να τοποθετηθούν στα Σ.Ε.Α. ανάλογοι φορτιστές, στους 50 kW θα χρειαστεί 1 ώρα και 30 λεπτά για τη πλήρη φόρτιση. Με δεδομένη τη μεγάλη της αυτονομία, η οποία ρεαλιστικά με τις 25 kWh/100 χλμ. που μετρήσαμε κατά μέσο όρο μπορεί να ξεπεράσει τα 450 χιλιόμετρα, αρκούν 15-20 λεπτά φόρτισης για να να συνεχίσεις το ταξίδι με άνεση.
Το μέλλον είναι λαμπρό και πολυτελές
Η αλήθεια είναι ότι η εμπειρία που προσφέρει η i7, δεν μπορεί να περιγραφεί με λίγο μελάνι σε μερικές σελίδες. Χωρίς καμία αμφιβολία είναι το πιο προηγμένο τεχνολογικά μοντέλο στην αγορά, χωρίς όμως να δείχνει πολύ φουτουριστικό ή «ξένο». Αν είναι αυτό το μέλλον της αυτοκίνησης, τότε δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για τίποτα…
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρες
Εμπρός: Σύγχρονος ηλεκτρικός
Μέγιστη ισχύς 258 PS
Μέγιστη ροπή 365 Nm
Πίσω: Σύγχρονος ηλεκτρικός
Μέγιστη ισχύς 313 PS
Μέγιστη ροπή 380 Nm
Απόδοση συστήµατος
Μέγιστη ισχύς 544 PS
Μέγιστη ροπή 745 Nm
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου, 105,7 kWh (101,7 καθαρές)
Αυτονομία
400-500 χιλιόμετρα
Φόρτιση
AC στα 11 kW
DC στα 195 kW
Μετάδοση
Κίνηση σε όλους τους τροχούς
Διαστάσεις και βάρος
Μήκος 5.391 χιλ.
Πλάτος 1.950 χιλ.
Ύψος 1.544 χιλ.
Μεταξόνιο 3.215 χιλ.
Βάρος 2.715 κιλά
Τιμή Αγοράς
Από 162.150 ευρώ