Είναι πολλά! Αναφέρομαι στα μοντέλα της BMW που έχουν ξεχωρίσει στην ιστορία της, είτε με τις επιδόσεις και τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα τους ή με την σχεδίασή τους. Ένα όμως ξεχωρίζει λίγο περισσότερο, αυτή η μεσαία μπερλίνα που αποτελεί τόσο το πυρήνα της, όσο και το Best Seller της, εδώ και 45 χρόνια. Η Σειρά 3, παρά την χαοτική επικράτηση των SUV στην αγορά, παραμένει ένα από τα βασικά μοντέλα των Βαυαρών. Φρεσκαρισμένη προσφάτως μέσα-έξω, έχει πλέον εξηλεκτριστεί σε όλες τις εκδόσεις, η Plug-in υβριδική όμως παραμένει αυτή για την οποία πρέπει να… ανοίξουμε συζήτηση!
του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Η κορυφαία εκ των δύο επαναφορτιζόμενων εκδόσεων, είναι η 330e. Το υβριδικό της σύνολο έχει ως βάση τον δίλιτρο κινητήρα βενζίνης TwinPower Turbo. Μην μπερδεύεστε, δε διαθέτει δύο τουρμπίνες αλλά μια twin scroll, που προσφέρει εξαιρετική απόκριση και σημαντική μείωση του lag. Με σύστημα ψεκασμού υψηλής πίεσης, μεταβλητό χρονισμό των εκκεντροφόρων (Double-Vanos) και μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων (Valvetronic), αποδίδει 184 ίππους και 300 Nm ροπής, όσα δηλαδή και στην έκδοση 320i – η οποία πλέον επωφελείται και από το μικρό μπουστάρισμα του ήπια υβριδικού συστήματος.
Εδώ, ο θερμικός κινητήρας συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 109 ίππων και 265 Nm ροπής, ο οποίος είναι ενσωματωμένος μέσα στο αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων. Η ενσωμάτωσή του έχει επηρεάσει ελάχιστα τη δομή του συνόλου, το οποίο έχει μεγαλώσει μόλις κατά 15 χλστ.
Η συνολική απόδοση αγγίζει τους 292 ίππους και τα 420 Nm ροπής, νούμερα εντυπωσιακά στα χαρτιά και ακόμα πιο εντυπωσιακά στην πράξη. Η πισωκίνητη έκδοση που δοκιμάζουμε (διατίθεται και με τετρακίνηση xDrive) με τη λειτουργία Launch Control και το πρόγραμμα XtraBoost, επιταχύνει από στάση σε 5.8”, χωρίς δράματα παρά το γεγονός ότι απαιτείται η σπορ λειτουργία του συστήματος ευστάθειας για τη σωστή εκκίνηση. Η τελική ταχύτητα ξεπερνάει οριακά τα 230 χλμ./ώρα, που ίσως ακούγονται λίγα για ένα μοντέλο 300 ίππων της BMW, έχουν να κάνουν όμως με το υβριδικό σύνολο, αφού ο ηλεκτροκινητήρας τον 109 ίππων δεν συνδράμει στις υψηλές ταχύτητες. Παρ’ όλα αυτά, θα πιάσει την τελική ταχύτητα με ευκολία, ενώ στο ρυθμό των ορίων του αυτοκινητόδρομου, η ροπή του ηλεκτροκινητήρα θα βοηθήσει για τις γρήγορες προσπεράσεις.
Στο πρόγραμμα που απελευθερώνεται όλη η δύναμη, η αίσθηση είναι σχεδόν ωμή για ένα αυτοκίνηταο με εξηλεκτρισμένη φύση. Η απόκριση στο γκάζι γίνεται πολύ άμεση, σε σημείο που πρέπει να είσαι «τρελαμένος» για να το χρησιμοποιήσεις εντός πόλης. Ταυτόχρονα, το τιμόνι βαραίνει και το κιβώτιο κρατάει τις στροφές ψηλά, σε επίπεδο που την καθιστά «ετοιμοπόλεμη».
Με την TwinScroll τουρμπίνα και την ακαριαία ροπή που απελευθερώνει ο ηλεκτροκινητήρας, η 330e επιταχύνει με σχεδόν διπλάσια δύναμη από την απλάή 330i. Αυτό δεν το λέμε εμείς αλλά η ίδια η εταιρεία και είναι πράγματι αισθητό σε κάθε επιτάχυνση. Η δύναμη της είναι συνεχόμενη και οι αλλαγές από το κιβώτιο απίστευτα γρήγορες. Ενσωματωμένη είναι και η λειτουργία Sprint, με την οποία είναι δυνατό το κατέβασμα στην χαμηλότερη σχέση κρατώντας παρατεταμένα το αριστερό Paddle.
Χαρακτήρας διπολικός
Εκτός από το Xtraboost, τα My Modes της 330e περιλαμβάνουν τα Sport και Hybrid , με τις Individual επιλογές για παραμετροποίηση , και το Electric. Τα προγράμματα οδήγησης αυτά δεν διαφοροποιούν απλά τη συμπεριφορά και το τρόπο που κινείται, αλλά ουσιαστικά τον χαρακτήρα της.
Στο Hybrid προτεραιότητα είναι η αποδοτικότερη, ομαλότερη και οικονομικότερη οδήγηση. Θα κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά όσο του επιτρέπει το ποσοστό της μπαταρίας και ο θερμικός κινητήρας θα ξυπνήσει αυστηρά και μόνο όταν είναι απαραίτητος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενεργοποίησή του είναι σχεδόν ανεπαίσθητη εν κινήσει, ενώ σχεδόν πάντα η πρώτη εκκίνηση γίνεται ηλεκτρικά.
Το πρόγραμμα Electric την μετατρέπει σε μια σχεδόν καθαρά ηλεκτρική 3άρα, η οποία με τα 265 Nm ροπής θα κινηθεί αξιοπρεπέστατα ακόμη και στον αυτοκινητόδρομο, όπου η ηλεκτρική τελική της μπορεί να φτάσει τα 135 χλμ./ώρα.
Με μια μπαταρία, τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα, χωρητικότητας 12 kWh μπορεί να προσφέρει μια ρεαλιστική πλέον αυτονομία 50 χιλιομέτρων στην πόλη. Μπορεί να μην φτάνει τα πάνω από 65 χιλιόμετρα του άμεσου ανταγωνιστή της, όμως θα υπερκαλύψει τις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης, με τρόπο ήρεμο και φιλικό προς το περιβάλλον.
Στο Electric, είναι προφανώς εντελώς αθόρυβη, ενώ στο Hybrid ακόμα και όταν κινείται με τον 2λιτρο κινητήρα ενεργοποιημένο, παραμένει πολύ ήσυχη. Και στα δύο, η αίσθηση του τιμονιού ελαφραίνει, η απόκριση του γκαζιού «χαλαρώνει» και το κιβώτιο κάνει πολύ ομαλές αλλαγές. Με αυτό το τρόπο προσφέρει μια ηρεμία στη μετακίνηση και τονίζει τον ταξιδιάρικο ή τον εξηλεκτρισμένο χαρακτήρα της.
Μόλις όμως πατηθεί το μπουτόν Sport και το XtraBoost στην οθόνη, τότε μεταμορφώνεται σε ένα άγριο θηρίο. Όλα τσιτώνουν και γίνεται επιθετική, σαν μια καθαρόαιμη BMW με συμπεριφορά ανάλογη αυτής των M-Performance μοντέλων. Ο ήχος της εξάτμισης αλλάζει στην στιγμή και με κάθε πίεση του δεξιού πεντάλ ακούγεται ένα ιδιαίτερα ισορροπημένο και σπορ γρέζι. Μπορεί να ενισχύεται από τα ηχεία, κάτι που ίσως και να χρειάζεται λόγω της πολύ καλής ηχομόνωσης, όμως είναι πραγματικός, ενώ το σφύριγμα της τουρμπίνας σου υπενθυμίζει συνέχεια ότι υπάρχουν πολλά αποθέματα ισχύος.
Βασισμένη στην εκπληκτική πλατφόρμα CLAR, δεν χρειάζεται να κινείσαι στο όριο για να καταλάβεις πόσο δεμένη, καλοστημένη και στιβαρή είναι. Στις καθημερινές μετακινήσεις και στα ταξίδια απλά απολαμβάνεις την ποιότητα στην κύλιση, την ηχομόνωση και την πολύ καλή απόσβεση της ανάρτησης. Ίσως σεμιναριακά ρυθμισμένη, κάνει περιττή την προσθήκη της προαιρετικής Μ προσαρμοζόμενης, με τα ηλεκτρικά ελεγχόμενα αμορτισέρ.
Το σύστημα διεύθυνσης είναι πολύ ακριβές, με ικανοποιητική πληροφόρηση και με καλή αίσθηση. Βέβαια το βάρος του τιμονιού, ακόμα και στο XtraBoost, δεν θυμίζει παλαιότερες BMW, το ίδιο όμως ίσχυε και για την αντίστοιχη έκδοση πριν από την ανανέωση. Το θετικό είναι ότι κάνει τη ζωή σου εύκολη εντός πόλης, στις μανούβρες και τα παρκαρίσματα. Η αίσθηση από τα φρένα είναι κάπως βελτιωμένη, παραμένει όμως αισθητή η «διαφορά» που κάνει η αναγεννητική πέδηση (αυτόματη – δεν έχει επιλογή B). Τουλάχιστον υπάρχει γραμμικότητα στο πεντάλ και η δύναμη τους ικανοποιεί, ακόμα και αν λείπει το δάγκωμα των προαιρετικά μεγαλύτερων 4πίστονων του πακέτου M Sport Pro, που προφανώς είναι ακόμα πιο δυνατά.
Όταν η πόλη και οι ζώνες μηδενικών εκπομπών ρύπων δεν φαίνονται πια στον κεντρικό καθρέπτη, τότε είναι που το ενδιαφέρον μεγαλώνει και τα χαμόγελα ξεκινούν. Υπό πίεση, η 330e δεν θα πάρει καμία κλίση, θα παραμείνει καρφωμένη στην άσφαλτο και όσο τα ηλεκτρονικά είναι ενεργοποιημένα, η ουρά δεν θα ανοίξει την τροχιά της. Προσφέρει αίσθηση ασφάλειας, αλλά ταυτόχρονα είναι σα να τη περιορίζει. Με την ακαριαία ροπή του ηλεκτροκινητήρα όμως να καταφθάνει στον πίσω άξονα, μαζί με τους 292 ίππους του συνόλου, η υπερστροφή απλά είναι στην φύση της. Με το ESC στην σπορ λειτουργεία το παιχνίδι με το πίσω μέρος γίνεται εύκολο, επιτρέποντας το σωστό πλαισίωμα στην έξοδο της στροφής, όταν το αυξημένο βάρος των 1.770 κιλών δεν είναι σύμμαχος, ειδικότερα στα κλειστά κομμάτια. Σε γενικές γραμμές το καμουφλάρει με τη δύναμη της και το διαχειρίζεται με φανταστικό τρόπο. Με την πλήρης απενεργοποίηση του ESC, πραγματικά «γλιστράει με την σκέψη» και οι έννοιες «ντριφτάρισμα» και καμένο λάστιχο, μπαίνουν εμφατικά στην συζήτηση, αρκεί πάντα να γίνονται σε ελεγχόμενο χώρο. Όταν η απενεργοποίηση δεν αφορά σε σκοπούς θεάματος, τότε επιτρέπει τον απόλυτο έλεγχο της στην γρήγορη οδήγηση. Το ίδιο ισχύει και για την πραγματικά χειροκίνητη λειτουργία του κιβωτίου, το οποίο δεν θα αλλάξει σχέση μόλις η βελόνα χτυπήσει κόκκινο.
Στα της κατανάλωσης, τα οφέλη ξεκινούν όταν πριζώνεται καθημερινά, όπου η κατανάλωση μπορεί πραγματικά να μην ξεπερνάει το 1 λ./100 χιλιόμετρα όταν χρησιμοποιείται για μικρές αστικές διαδρομές. Για πιο μεγάλες διαδρομές θα ζητήσει ρεαλιστικά κάπου στα 4 λίτρα βενζίνης για τα πρώτα 100 χιλιόμετρα. Μόλις η μπαταρία αποφορτιστεί η μέση κατανάλωση θα σταθεροποιηθεί στα 7 με 8 λ./100 χιλιόμετρα, ενώ σε ταξίδι με τα όρια μπορεί να ζητήσει και λιγότερα από 7, στις ίδιες συνθήκες φόρτισης. Προφανώς, αν οδηγηθεί στα όρια της, τότε είναι πολύ εύκολο να εμφανιστούν τα 10άρια. Όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας, στο Electric μπορεί να ξεπεράσει τις 20 kWh/100 χλμ., ωστόσο στο Hybrid περιορίζεται κάτω από τις 9.
Με μέγιστη δυνατότητα φόρτισης στα 3.7 kW, θα χρειαστεί μόλις 2.5 ώρες από WallBox ή κάτι λιγότερο από 6 ώρες σε οικιακή πρίζα. Με το Battery Control, είναι δυνατή και η εν κινήσει φόρτιση ή διατήρηση του ποσοστού της μπαταρίας, πάντα με το ανάλογο τίμημα στην κατανάλωση.
Με το σταγονόμετρο
Η ανανεωμένη 330e έφερε μικρές αλλαγές ουσίας στην Σειρά 3. Τα φωτιστικά σώματα απέκτησαν καθαρές γραμμές και έγιναν λεπτότερα, ενώ τα πίσω απέκτησαν το εφέ σβησίματος των LED, αλλά και βαθύτερο κόκκινο χρώμα. Η μάσκα παρέμεινε «μικρή», με ανασχεδιασμό του περιγράμματος και διπλές μπάρες στο εσωτερικό της. Οι προφυλακτήρες έγιναν πιο επιθετικοί τόσο μπροστά όσο και πίσω, οι απολήξεις της φαλτσοκομμένης εξάτμισης μεγάλωσαν κατά 10 χλστ. σε όλες τις εκδόσεις, ενώ πολλές σχεδιαστικές λεπτομέρειες έγιναν μαύρες. Νέα σχέδια τις ζάντες και δύο προσθήκες στη χρωματική παλέτα, ολοκληρώνουν τις εξωτερικές αλλαγές.
Το εσωτερικό της ακολούθησε τη λογική της i4, υιοθετώντας στοιχεία από την iX. Ο σχεδιασμός του ταμπλό έχει την ίδια βάση, η εικόνα όμως είναι εντελώς διαφορετική. Οι φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό και το χειρισμό των πολυμέσων αφαιρέθηκαν και στην θέση τους τοποθετήθηκαν τα αντίστοιχα κουμπιά συντομεύσεων, που λειτουργούν με απτικό τρόπο. Ωστόσο, παρέμειναν στην κεντρική κονσόλα τα κουμπιά και ο περιστροφικός διακόπτης, διατηρώντας έτσι την εργονομιά στα ίδια επίπεδα. Τη θέση του κλασικού μοχλού για το κιβώτιο, έχει ο μικρός διακόπτης, που είναι και φωτιζόμενος – όπως όλα τα κουμπιά στη κεντρική κονσόλα. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός διαθέτει επίσης περισσότερες χρωματικές επιλογές.
Το Curved Display είναι ο πρωταγωνιστής των αλλαγών προφανώς, με τις δύο οθόνες 12,3” και 14,9”. Τρέχουν το νεότερο Operating System 8, που είναι εξαιρετικό και συνοδεύεται από όλες τις επιλογές ασύρματης συνδεσιμότητας και απομακρυσμένου ελέγχου – αυτού και των λειτουργιών του αυτοκινήτου.
Η ποιότητα κατασκευής είναι κορυφαία και το εσωτερικό πολύ άνετο. Η χαμηλή θέση οδήγησης συνδράμει στην σπορ αίσθηση της 3άρας, ενώ τα ημιμπάκετ καθίσματα του πακέτου M Sport, προσφέρουν άνεση και στήριξη. Οι πίσω επιβάτες έχουν αρκετό χώρο, όμως ο χώρος αποσκευών λόγω των μπαταριών έχει μειωθεί από στα 375 λίτρα. Κρύβει ωστόσο κάτω από το πάτωμα έναν χώο για τα καλώδια της φόρτισης.
Τεχικά χαρακτηριστικά BMW 330e
Κινητήρας
Τετρακύλινδρος σε σειρά
Turbo, άμεσου ψεκασμού βενζίνης
Χωρητικότητα 1.998 κ.εκ.
Iσχύς θερμικού κινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 184 ίπποι / 5.000-6.500 σ.α.λ.
Μέγιστη Ροπή: 170 Nm ροπής 1.350-4.000 σ.α.λ.
Iσχύς ηλεκτροκινητήρα
Μέγιστη ισχύς: 109 ίπποι
Μέγιστη Ροπή: 265 Nm
Συνδυαστική ισχύς
292 ίπποι
420 Nm ροπής
Μετάδοση
Κίνηση πίσω
Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 230 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 5.8 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου
Κατασκευαστή (WLTP):1,3 λίτρα/100 χλμ.
Δοκιμής: 3.4 (πρώτα 100 χλμ.) -7.9 λίτρα/100 χλμ
Εκπομπές CO2: 30 γρ./χλμ.
Pεζερβουάρ
40 λίτρα
Μπαταρία
12 kWh
Αυτονομία
52-60 χιλιόμετρα
Φόρτιση
2.5 ώρες από WallBox
6 ώρες από Οικιακή πρίζα
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.713×1.827×1.444 mm
Μεταξόνιο 2.580 χιλ.
Βάρος 1.770 κιλά
Χώρος αποσκευών
375 λίτρα
Τιμή Αγοράς
Βασική έκδοση: 52.300 €