Συγκρίνουμε στο δρόμο και την πίστα δύο από τα τελειότερα δείγματα ενός είδους υπό εξαφάνιση. Των καυτών hatchback. Γι' αυτό, εάν τα οικονομικά σας το επιτρέπουν, προτείνουμε να τα απολαύσετε σήμερα, γιατί αύριο μπορεί να μην υπάρχουν.
Του Lorenzo Facchinetti Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος Φωτογραφίες: Massimiliano Serra
Δεν μπορώ να το θέσω κομψά, οπότε θα το γράψω ακριβώς όπως μου βγαίνει. Τους «ήπια το αίμα». Ίσως επειδή πολύ φοβάμαι ότι οι επόμενες γενιές τους θα είναι εξηλεκτρισμένες ή στη χειρότερη περίπτωση αμιγώς ηλεκτρικές, τα χάρηκα αυτά τα δύο καυτά hatchback στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Δεν σήκωσα το πόδι από το γκάζι για να ρολάρει το αυτοκίνητο μέχρι την επόμενη στροφή ή για να μειώσω τη μέση κατανάλωση. Το πάτησα έως το τέρμα της διαδρομής του, προκειμένου να δω πόσο ευρύτερο μπορεί να γίνει το χαμόγελο στα χείλη μου. Γνωρίζοντας παράλληλα ότι αυτά τα σύγχρονα «τέρατα» με τους 400 και βάλε ίππους, εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο σε σχέση με ένα μέσο οικογενειακό της περασμένης δεκαετίας (16,6 χρόνια η μέση ηλικία των αυτοκινήτων στην Ελλάδα).
Ως μέλη μιας λέσχης με ολοένα λιγότερα μέλη, τα Audi RS3 και Mercedes-AMG A 45 S είναι αντικείμενα ιδανικά για αγορά και διατήρηση στο γκαράζ μας για πάντα. Είναι τόσο ολοκληρωμένα, που μπορούν να συγκριθούν με supercars που παρουσιάστηκαν πριν από μερικά χρόνια. Σίγουρα όχι σε ομορφιά, αλλά δίχως αμφιβολία σε τεχνολογία, απόδοση και οδηγική απόλαυση. Την οδηγική απόλαυση ενισχύει η εξελιγμένη τετρακίνηση, χάρη σε ένα μικρό κουτί που είναι τοποθετημένο στον πίσω άξονα. Ονομάζεται «Torque splitter» ή «Torque control», ανάλογα με την εταιρεία. Το κουτί αυτό καταφέρνει να χαρίσει εκπληκτική ευελιξία και στα δύο γερμανικά αυτοκίνητα. Η συμπεριφορά τους χαρακτηρίζεται από την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια ενός παραδοσιακού τετρακίνητου αυτοκινήτου όταν το έδαφος είναι ολισθηρό. Όταν όμως το επιθυμείς, με το πάτημα ενός κουμπιού, μπορείς να τα απολαύσεις σα να είναι πισωκίνητα. Αυτό είναι ένα από τα πολλά κοινά σημεία των δύο αυτοκινήτων. Σε εμένα έλαχε ο κλήρος να τους «πιώ το αίμα», ώστε να διακρίνω εάν κάποιο από τα δύο προσφέρει μεγαλύτερη απόλαυση στην οδήγηση σε σχέση με το άλλο.
ΟΜΟΙΑ Ή ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ;
Κατά την προσωπική μου άποψη –ασχέτως εάν κάποιοι από εσάς υποστηρίζουν την Mercedes-AMG και κάποιοι άλλοι πίνουν νερό στο όνομα της Audi– η κυριότερη διαφορά μεταξύ των δύο αυτοκινήτων είναι ο αριθμός των κυλίνδρων του κινητήρα τους. Κι αυτό, επειδή ο αριθμός αυτός καθορίζει το χαρακτήρα του κάθε αυτοκινήτου. Ο πεντακύλινδρος της Audi αποτελεί σύνδεση με το ένδοξο παρελθόν. Είναι ένας κινητήρας με έντονη προσωπικότητα. Ακόμα κι αν σου κλείσουν τα μάτια, αναγνωρίζεις το βραχνό ήχο του RS3 που θυμίζει αμυδρά V10. Εξίσου χαρακτηριστική είναι και η απόδοσή του. Λίγο νωθρός χαμηλά, αυτό οφείλουμε να το παραδεχτούμε, αλλά μετά πέφτει ξύλο. Μας θύμισε τα 80s, όλα ή τίποτα. Ακριβώς γι' αυτό το λόγο, η αίσθηση της επιτάχυνσης είναι πολύ πιο έντονη συγκριτικά με του δίλιτρου τετρακύλινδρου της Α 45 S. Παρόλο που η τελευταία έχει μεγαλύτερη ισχύ (421 έναντι 400 ίππων). Οι τεχνικοί της AMG έχουν προσέξει πολύ περισσότερο την ομοιογένεια της απόδοσης. Παρά το μεγάλο turbo, η υστέρηση στην απόκριση είναι η ελάχιστη δυνατή και η ισχύς αποδίδεται σε αρκετά υψηλές στροφές για turbo κινητήρα (τα «κόκκινα» ξεκινούν στις 7.000 σ.α.λ.). Ο τετρακύλινδρος της Α 45 S είναι πιο επίπεδος και γραμμικός σε απόδοση, επομένως δίνει την (λανθασμένη) εντύπωση ότι δεν είναι εξίσου εκρηκτικός.
Εν τέλει, αμφότερα πετυχαίνουν τον ίδιο στόχο, αν και ακολουθούν διαφορετικούς δρόμους. Εάν μελετήσετε τους πίνακες με προσοχή, θα παρατηρήσετε τις σχεδόν ευθυγραμμισμένες επιδόσεις, με μια μικρή διαφορά υπέρ του RS3 στις επιταχύνσεις και τη μέγιστη ταχύτητα. Στις επιταχύνσεις από στάση, η διαφορά αποδίδεται στην αρχικά μικρότερη ολίσθηση των τροχών. Το σύστημα launch control του RS3 λειτουργεί απίστευτα καλά, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να επιταχύνει σαν πύραυλος (δίχως εισαγωγικά). Δίχως μαύρες γραμμές στην άσφαλτο και καπνούς από τα ελαστικά, τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε μόλις 3,7 δευτερόλεπτα. Η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα, εκτός εάν επιλέξετε το πακέτο εξοπλισμού RS Dynamic plus (2.133 ευρώ). Σε αυτή την περίπτωση, η μέγιστη ταχύτητα αυξάνεται στα 290 χλμ./ώρα (σύμφωνα με την Audi). Το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε αυτό το προαιρετικό πακέτο, το οποίο περιλαμβάνει επίσης ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και σύστημα πέδησης με carbon-κεραμικά συστατικά. Σημαντική η συμβολή του στα εξαιρετικά αποτελέσματα που μετρήσαμε, τα οποία δεν κατάφερε να «πιάσει» η A 45 S. Ωστόσο, η αντοχή των φρένων είναι κάτι που παρατηρήσαμε και στα δύο αυτοκίνητα.
Τα δύο καυτά hatchback είναι εξίσου απολαυστικά στην οδήγηση στο δρόμο. Στην πίστα έχουν σημαντικές διαφορές, για της οποίες μπορείτε να διαβάσετε στη διπλανή σελίδα. Όταν ταξιδεύεις στο δρόμο, η τετρακίνητη τους χαρίζει εξαιρετική ευελιξία. Η ικανότητα του διαφορικού να μοιράσει επαρκές ποσοστό της ροπής μεταξύ των πίσω τροχών κάνει τη διαφορά. Στην έξοδο των στροφών, νιώθεις τον πίσω άξονα να σπρώχνει το αυτοκίνητο, συμβάλλοντας στο κλείσιμο της τροχιάς και, κατά συνέπεια στη μείωση της γωνίας του τιμονιού. Με άλλα λόγια, αντίο υποστροφή. Το χαρακτηριστικό αυτό είναι κοινό και στα δύο αυτοκίνητα. Αν και στο όριο, το RS3 είναι πιο αποτελεσματικό. Χάρη στην πολύ υψηλή πρόσφυση του εμπρός μέρους (τα εμπρός ελαστικά είναι πιο φαρδιά από τα πίσω και η γωνία κάμπερ πιο έντονη) και το πιο άμεσο και γρήγορο σύστημα διεύθυνσης.
ΑΝΕΤΑ, ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΤΟ ΖΗΤΗΣΕΙΣ
Το καλό με τα καυτά hatchback είναι ότι μπορείς να τα απολαύσεις ακόμα και όταν δεν πηγαίνεις με «την ταυτότητα στο στόμα». Ας μην ξεχνάμε ότι βασίζονται σε απλά και ταπεινά αυτοκίνητα, πολλά χαρακτηριστικά των οποίων διατηρούν και οι κορυφαίες εκδόσεις. Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ έχουν πολύ ευρύ φάσμα λειτουργίας, δίχως να είναι υπερβολικά σκληρά. Ελαφρά πιο σφιχτός είναι ο πίσω άξονας της A 45 S. Η ηχομόνωση είναι πολύ καλή και στις δύο περιπτώσεις, εκτός εάν έχεις επιλέξει το σπορ πρόγραμμα για την εξάτμιση. Πλήρως ψηφιακό το εσωτερικό και των δύο αυτοκινήτων. Προτιμώ τον πίνακα οργάνων του RS3. Ο πίνακας οργάνων της A 45 S, από την άλλη, έχει ορισμένες παραπάνω λειτουργίες. Όπως, για παράδειγμα, το σύστημα πλοήγησης με επαυξημένη πραγματικότητα και το σύστημα τηλεμετρίας για την πίστα.
ΥΠΕΡ
Οι κινητήρες τους αποτελούν σημείο αναφοράς για την κατηγορία. Διαθέτουν παραπλήσια ισχύ, αλλά διαφορετικό χαρακτήρα. Ο πεντακύλινδρος του RS3 πείθει με τον ήχο και τη βαναυσότητά του. Ο τετρακύλινδρος της A 45 S είναι πιο γραμμικός και πιο εύκολα εκμεταλλεύσιμος. Η δυναμική συμπεριφορά και των δύο αυτοκινήτων είναι αξιέπαινη. Χάρη στην έξυπνη τετρακίνηση, η αποτελεσματικότητα και η διασκέδαση συνυπάρχουν αρμονικά.
ΚΑΤΑ
Η τετρακίνηση μειώνει το χώρο αποσκευών, ο οποίος δεν είναι το δυνατό σημείο κανενός εκ των δύο αυτοκινήτων. Ειδικά στην περίπτωση του RS3. Στην A 45 S, το infotainment και τα όργανα είναι εντυπωσιακά, αλλά ολίγον δύσχρηστα ως προς τη χρήση και παραμετροποίηση. Τα χειριστήρια της Audi είναι πιο διαισθητικά.
VAIRANORING: ΤΟ RS3 ΣΤΗΝ POLE POSITION
Με δεδομένα τα παραπλήσια τεχνικά χαρακτηριστικά, η διαφορά του σχεδόν ενός δευτερολέπτου ανά γύρο δεν είναι μικρή. Το χρονόμετρο ανέδειξε την υπεροχή του RS3, η οποία οφείλεται περισσότερο στο πλαίσιό του, παρά στον κινητήρα του. Το RS3 διαθέτει ένα πιο αποφασιστικό εμπρός μέρος, πιο άμεσο στην είσοδο της στροφής και πιο ακριβές στη διατήρηση της τροχιάς. Ο πίσω άξονας έχει την απαραίτητη ελευθερία κινήσεων ώστε να βοηθά το αυτοκίνητο να στρίψει στις αργές και μέτριες στροφές, ενώ εξασφαλίζει την ευστάθεια στις γρήγορες στροφές.
Ασφαλής και φιλική είναι και η A 45 S, αλλά σε υπερβολικό βαθμό, οπότε δεν καταφέρνει να είναι εξίσου αποτελεσματική με το RS3. Πληρώνει το τίμημα της αυξημένης (σε σχέση με το RS3) υποστροφής, τόσο στην είσοδο όσο και στην έξοδο των στροφών. Εκεί βρίσκονται τα δέκατα της διαφοράς που χωρίζουν τα δύο αυτοκίνητα. Από πλευράς κινητήρα, το RS3 παρουσιάζει υστέρηση στην απόκριση. Ωστόσο, είναι κάτι που μπορείς να το διαχειριστείς εκ των προτέρων. Η απόδοση του κινητήρα της A 45 S είναι σαφώς πιο ομοιογενής. Ακριβές και αποτελεσματικό το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη του RS3, θα μπορούσε να είναι ακόμα πιο γρήγορο στις αλλαγές. Το κιβώτιο της A 45 S θα μπορούσε να είναι πιο ακριβές στα ανεβάσματα.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ
ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Παρόμοιες θέσεις, με πραγματικά οριακές διαφορές. Όπως το κάθισμα της A 45 S που είναι μια ιδέα πιο χαμηλό. Η αίσθηση πάντως είναι εξαιρετική και στα δύο.
ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ
Προσεγμένα ποιοτικά και πρωτότυπα σχεδιαστικά, είναι πιλοτήρια ουσίας. Νιώθεις άνετα επειδή τα πάντα βρίσκονται εκεί που πρέπει. Ειδικότερα στο RS3 που διαθέτει καλύτερα κατανεμημένα χειριστήρια.
ΟΡΓΑΝΑ
Ένα παραπάνω αστέρι για το RS3, για την ευκολία στη χρήση και την εμφάνιση. Όμορφος και ο πίνακας οργάνων της A 45 S, αλλά πιο δύσκολα διαμορφώσιμος και λιγότερο κατανοητός.
INFOTAINMENT
Κορυφαία και τα δύο συστήματα, με έξυπνους βοηθούς, φωνητικές εντολές και ότι άλλο αναμένει κανείς. Πιο ολοκληρωμένο το σύστημα της A 45 S, χάρη στις έξτρα εφαρμογές για την τηλεμετρία και την επαυξημένη πραγματικότητα.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ
Ρυθμίζεις τη θερμοκρασία και παύεις ν' ασχολείσαι. Αυτόματα και τα δύο συστήματα με εξαιρετική απόδοση και κατανομή του αέρα. Υπάρχουν αεραγωγοί και για τις πίσω θέσεις.
ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ
Οι κολόνες του RS3 είναι πιο λεπτές, γεγονός που του δίνει προβάδισμα στην ορατότητα στις στροφές. Κάμερες, αισθητήρες και προβολείς LED βοηθούν τον οδηγό και των δύο αυτοκινήτων.
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Τα ποιοτικά υλικά εξασφαλίζουν το υψηλό επίπεδο αντιληπτής ποιότητας. Ωστόσο, σε σχέση με το παρελθόν, έχει γίνει οικονομία σε ορισμένα σημεία (στο πνεύμα της εποχής).
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Με μια ματιά, δεν λείπει το παραμικρό από τον βασικό εξοπλισμό. Μελετώντας τη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού, όμως, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα «φουσκώσεις» τη βασική τιμή κατά αρκετές χιλιάδες ευρώ.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ / ADAS
Και τα δύο αυτοκίνητα μπορούν να προσφέρουν αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2, αλλά μόνο μέσω προαιρετικών πακέτων εξοπλισμού.
ΧΩΡΟΙ
Ότι περιμένεις από ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας, δηλαδή επαρκείς χώρους για τέσσερις ενήλικες. Το RS3 υπερτερεί ελαφρά σε εσωτερικό πλάτος, ενώ ο χώρος για τα γόνατα είναι ισάξιος.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ
Σε σχέση με τις προσθιοκίνητες εκδόσεις, πληρώνουν και τα δύο το «τίμημα» της τετρακίνησης που κλέβει χώρο. Προβάδισμα για την A 45 S με 269 λίτρα, έναντι 247 λίτρων του RS3. Τουλάχιστον είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος ο χώρος και στις δύο περιπτώσεις.
ΑΝΕΣΗ
Πιο άνετα απ' ότι φαντάζεται κανείς. Χάρη στα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και την καλή ηχομόνωση. Πιο σκληρή και θορυβώδης η A 45 S στο πίσω μέρος.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Σύγκρουση γιγάντων. Από τη μία, ο πεντακύλινδρος της Audi με τον εθιστικό ήχο. Από την άλλη, ένας πανίσχυρος τετρακύλινδρος που ανεβάζει ψηλά και επιβαρύνεται λιγότερο από το ελληνικό φορολογικό σύστημα.
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ
Δύο πύραυλοι, δίχως εισαγωγικά. Το RS3 εκκινεί ταχύτερα στα πρώτα μέτρα, λόγω μηδενικής σχεδόν ολίσθησης. Η διαφορά αυτή (0,2 δέκατα) διατηρείται στο πρώτο χιλιόμετρο από στάση.
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΕΝ ΚΙΝΗΣΕΙ
Με 500 Nm διαθέσιμα στο δεξί σου πόδι, η προσπέραση δεν είναι δύσκολη υπόθεση. Αρκεί να πατήσεις νωρίς το γκάζι, γιατί μια μικρή υστέρηση στην απόκριση παρατηρείται και στα δύο.
ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ
Ικανοποιητικά στην καθημερινή οδήγηση, θα θέλαμε ακόμα μεγαλύτερη αμεσότητα στη σπορ λειτουργία. Πιο συγκεκριμένα, ακόμα ταχύτερες αλλαγές στο RS3 και μεγαλύτερη ακρίβεια στα ανεβάσματα στην A 45 S.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Σωστά βαθμονομημένα και στα δύο αυτοκίνητα. Είναι ευαίσθητα στις αλλαγές της ηλεκτρονικής χαρτογράφησης, με πολύ καλή αίσθηση σε όλες τις συνθήκες. Μισό αστέρι παραπάνω στο RS3 για την ανώτερη ταχύτητα και αμεσότητά του.
ΦΡΕΝΑ
Το RS3 της δοκιμής διαθέτει τα προαιρετικά φρένα από ανθρακονήματα, οπότε σημείωσε μικρότερα διαστήματα ακινητοποίησης. Τα φρένα των δύο αυτοκινήτων άντεξαν στην καταπόνηση.
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ
Φιλικά και ασφαλή σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ικανά επίσης να προσφέρουν οδηγική ευχαρίστηση και να ικανοποιήσουν κάθε επιθυμία του οδηγού. Στην πίστα, το RS3 είναι πιο αποτελεσματικό, αλλά και πιο διασκεδαστικό.
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Λαμβάνοντας υπόψιν την ισχύ και το χαρακτήρα των αυτοκινήτων, η κατανάλωση είναι ικανοποιητική (8,8 μέση για το RS3, έναντι 9,4 λίτρων για την A 45 S). Ελαφρά μεγαλύτερο το ρεζερβουάρ του RS3 (55 έναντι 51 λίτρων), θα θέλαμε μερικά λίτρα παραπάνω.