Νέα ονομασία, έξυπνα φρεσκαρισμένη στα σημεία εμφάνιση, ακόμα πιο πολυτελές, μα κυρίως αναβαθμισμένο σημαντικά σε επίπεδο τεχνολογίας κι όλα αυτά, για να μπορεί να προσφέρει όσα επιβάλλει ο κορυφαίος χαρακτήρας του. Θεωρητικά το νέο Audi Q8 E-Tron αποτελεί, την πλέον ιδανική προσέγγιση στη κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων. Σαφώς και στη πράξη, έστω και με υποσημειώσεις…
του Αλέξανδρου Ι. Βενιού, Φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου
Η εξέλιξη στην αυτοκινητοβιομηχανία, ακόμα και στην αρχέγονη εποχή της, πάντοτε έτρεχε σε γρήγορους ρυθμούς ή έτσι πιστεύαμε τουλάχιστον, μέχρι τη στιγμή που θέριεψε η ηλεκτροκίνηση. Έτσι λοιπόν κατά τη τελευταία πενταετία, άπαντες μπήκαν κυριολεκτικά στη πρίζα και το «γρήγορο» του χθες, φαντάζει πλέον πιο αργό κι από την… καθυστέρηση! Για του λόγου μας το αληθές, πάρτε για παράδειγμα το πρωτοποριακό e-tron της Audi που πρωτοεμφανίστηκε το 2018 και όντως έθεσε καινά δαιμόνια, στη μεγάλη κατηγορία των πολυτελών ηλεκτροκίνητων SUV. Τεχνολογία αιχμής κάτω από το αμάξωμα, παρουσιαστικό κυριολεκτικά από άλλο πλανήτη, τα θέλγητρα του ήσαν όντως ακαταμάχητα παρά την εγγενή και ως εκ τούτου, αναπόφευκτη αδυναμία του (βλ. αυτονομία). Παρόλα αυτά, ο σοβαρότατος ομοεθνής ανταγωνισμός των Mercedes - BMW, όπως και να το κάνουμε, μία βαθιά ταραχή την έζησε και η κόντρα, στα όρια του λυσσαλέου, φούντωσε και καλά κρατεί. Έτσι λοιπόν το Ίνγκολσταντ έκρινε πως, σήμερα ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για τον επαναπροσδιορισμό του E-Tron, προκειμένου να διατηρήσει τη πρωτοκαθεδρία του και να περιορίσει τις εξίσου αξιόλογες εναλλακτικές των Mercedes-Benz EQS και BMW iX σε ρόλο δευτεραγωνιστή.
Space Scuttle
Το Q8 e-tron, όπως ονομάζεται στο εξής η καινούργια ναυαρχίδα των αμιγώς ηλεκτρικών SUV της Audi, έχει και πάλι διαστημικό παρουσιαστικό παρά το περιορισμένο εύρος των αισθητικών επεμβάσεων στις οποίες υπεβλήθη και χώρους…λεωφορείου! Προφανές πως, η προσοχή των σχεδιαστών εστιάστηκε στις λεπτομέρειες προκειμένου να διαμορφώσει τη σεβαστή διαφορά έναντι των υπολοίπων.
Τί άλλαξε λοιπόν στην εξωτερική εικόνα, κατ’ αρχήν, του πληθωρικού αμαξώματος δύο όγκων; Η σχεδίαση των προφυλαχτήρων εμπρός-πίσω, που απέκτησαν σαφώς πιο επιθετική εμφάνιση. Επιπλέον στο εμπρόσθιο τμήμα δεσπόζουν, οι επανασχεδιασμένοι προβολείς LED και βεβαίως, η νέα μάσκα «Singleframe» με τρισδιάστατες γρίλιες η οποία διαθέτει σύστημα αυτοσφράγισης κατά τη κίνηση για μείωση του συντελεστή οπισθέλκουσας. Η σπουδή των μηχανικών όμως για μείωση του αεροδυναμικού συντελεστή του αμαξώματος (με προφανή θεωρητικά οφέλη σε ότι αφορά στη κατανάλωση), έχει επεκταθεί και σε άλλα σημεία του λιγότερο εμφανή όπως, οι αεροκουρτίνες κάτω από τους προβολείς, τα μικρά πτερύγια μπροστά από τους θόλους των τροχών και στους δύο άξονες, τα σπόιλερ κάτω από το πάτωμα, ενώ και η διαμόρφωση των μπράτσων στις εντυπωσιακές ζάντες ελαφρού κράματος, συνδράμει κι αυτή με τη σειρά της προς αυτή τη κατεύθυνση. Όλα τα προαναφερόμενα απέφεραν τελικώς, μείωση του αεροδυναμικού συντελεστή στο 0,27 αντί του 0,28 του προκατόχου. Παρά τις τεράστιες εξωτερικές διαστάσεις (4.915μ. μήκος, 1.935μ. πλάτος) οι χυτές γραμμές που διατρέχουν τις επιφάνειες, προσφέρουν ένα θέαμα καλαίσθητο, ακόμα πιο επιβλητικό σε σύγκριση με το απερχόμενο μοντέλο και εκ νέου, ιδιαίτερα εντυπωσιακό. Το τελευταίο χαρακτηριστικό τονίζεται επιπλέον από, τον αεροδυναμικό διαχύτη στο κατώτερο τμήμα του πίσω προφυλαχτήρα και βεβαιότατα, από τους μικρούς βραχίονες με τις κάμερες που υποκαθιστούν (σ.σ. δυστυχώς και θα επανέλθουμε παρακάτω) τους παραδοσιακούς πλαϊνούς εξωτερικούς καθρέπτες.
Απ’ έξω εμφάνιση κι από μέσα…
…άνεση xωρίς δεύτερη σκέψη!
Άνεση χωροταξική και όχι μόνον επιπλέον δε, κορυφαία ποιότητα υλικών, καλόγουστος πολυτελής διάκοσμος, μα και υψηλή τεχνολογία, άπαντα σε άφθονες ποσότητες. Έχοντας σχεδόν τρία μέτρα μεταξόνιο (2.928μ. ακριβέστερα) είναι προφανής η δυναμική του Q8 e-tron, σε ότι αφορά στους προσφερόμενους εσωτερικούς χώρους. Μία πενταμελής οικογένεια λοιπόν, θα βολευτεί χωρίς καμία απολύτως παραχώρηση και θα απολαύσει τη κάθε διαδρομή με απαράμιλλη άνεση χάρη, στα αναπαυτικά καθίσματα και τη λειτουργία της αερανάρτησης. Η απτή ποιότητα κατασκευής-υλικών, ως είθισται βρίσκεται στα γνωστά υψηλά επίπεδα της Γερμανικής εταιρείας. Η αίσθηση χρηματοκιβώτιου παραμένει ατόφια ακόμα κι όταν το βαρύ SUV διέρχεται από τις λακκούβες των Ελληνικών δρόμων, γεγονός που πιστοποιεί με το καλύτερο τρόπο τόσο τη στιβαρότητα της κατασκευής, όσο και την αντοχή της σε βάθος χρόνου. Η κορυφαία εικόνα συμπληρώνεται από, το σκουρόχρωμο διάκοσμο και την έντονη παρουσία υψηλής ψηφιακής τεχνολογίας. Το «Audi virtual cockpit» όπως ονομάζει το χώρο εργασίας του οδηγού η Γερμανική εταιρεία, είναι όντως virtual και απαρτίζεται από τρεις ψηφιακές ευμεγέθεις έγχρωμες οθόνες. Η πρώτη που αποτελεί το πίνακα οργάνων είναι 12,3 ιντσών TFT, στο μέσον του ταμπλό η οθόνη αφής πολυμέσων και λειτουργιών του αυτοκινήτου 10,1 ιντσών και ακριβώς από κάτω, στη κορυφή της κεντρικής κονσόλας μία οθόνη επίσης αφής 8,6 ιντσών που χρησιμεύει στο χειρισμό του κλιματισμού.
Η υπερπληθώρα σύγχρονων λειτουργιών και εξελιγμένων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, θα ικανοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τους λάτρεις της σύγχρονης τεχνολογίας. Αυτό που ενδεχόμενα θα τους ικανοποιήσει λιγότερο είναι η πολυπλοκότητα του μενού, παρά την ύπαρξη ξεχωριστών διακοπτών για άμεση πρόσβαση σε βασικές λειτουργίες (π.χ. προγράμματα οδήγησης drive select). Βεβαίως πιστεύουμε πως η εξοικείωση για τους γνώστες θα έρθει σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό ωστόσο που ουδείς θα μπορέσει να παρακάμψει με ευκολία, είναι η προσφερόμενη εργονομία που προσφέρουν οι βραχίονες με τις ενσωματωμένες κάμερες υποκαθιστώντας του εξωτερικούς καθρέπτες. Η θέα των οχημάτων που ακολουθούν το Q8 e-tron προβάλλεται σε, δύο οθόνες ενσωματωμένες στο εσωτερικό των θυρών ακριβώς πάνω από τις χειρολαβές, στα άκρα του ταμπλό εκατέρωθεν. Τεχνολογίας OLED με επαρκή διαγώνιο (7,0 ιντσών) και υψηλή ανάλυση (1.280×1.080 pixel), ωστόσο το υψηλό τεχνολογικό προφίλ τους δεν αποδίδει τα προσδοκόμενα οφέλη. Από την άψογη θέση οδήγησης έχεις πολύ καλή περιμετρική ορατότητα στοιχείο ιδιαίτερα σημαντικό για ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο. Πλην όμως, όταν ελέγχεις τα πίσω και πλαϊνά τεκταινόμενα μέσω των προαναφερομένων οθονών, εκεί αρχίζουν τα δύσκολα. Η χαμηλή τοποθέτηση τους σε σχέση με το οπτικό πεδίο του οδηγού, το περιορισμένο εύρος τους, όπως και το ότι σου δείχνουν τα αντικείμενα σε μικρότερη απόσταση από την πραγματική, όλα αυτά δυσκολεύουν αρκετά στην καθημερινότητα. Και αυτό το χαρακτηριστικό, αποτελεί χτυπητή παραφωνία σε ένα τόσο ευχάριστο και εύκολο στο χειρισμό του μοντέλο.
Το πολυτελές σαλόνι είναι ευρύχωρο ακόμα και με τα δεδομένα αυτής της κατηγορίας οχημάτων και παρά την ύπαρξη των ενσωματωμένων μπαταριών στο πάτωμα οι πίσω επιβάτες έχουν στη διάθεση τους άπλετους χώρους. Το πορτμπαγκάζ του είναι επίπεδο, προσφέρει 569 λίτρα χωρητικότητας (ή 1.637 λίτρα με τη αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων) ενώ υπάρχει και ένας ακόμα αποθηκευτικός χώρος 62 λίτρων κάτω από το εμπρός καπό.
Η «καρδιά» του θηρίου
Η παρουσία δύο ηλεκτροκινητήρων, ένας σε κάθε άξονα στα μηχανικά μέρη του Q8 55 e-tron, εξυπακούεται πως του προσδίδει τετρακίνητες δυνατότητες συντάσσοντας το με την ιστορία της Audi, και τη φημισμένη μετάδοση τετρακίνησης quattro. Έστω και με εντελώς διαφορετικό τεχνολογικό προφίλ εξαιτίας της ηλεκτροκίνησης. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες λοιπόν, διαθέτουν μικρές διαστάσεις, περιορισμένο βάρος και επιπρόσθετα είναι ασύγχρονοι, στοιχείο που ευνοεί την υψηλή απόδοση τους και περιορίζει τις ενεργειακές απώλειες. Η συνδυαστική απόδοση τους είναι 408 ίπποι και η μέγιστη ροπή 664Nm, που αρκούν για να επιταχύνουν το τεράστιο Γερμανικό μοντέλο από 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,6 δευτ., ενώ η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200χλμ./ώρα. Η επιλογή τοποθέτησης αλουμινίου στη δομή του έκαστου ρότορα, είχε ως στόχο να συμβάλλει στη μείωση του συνολικού βάρους που αποτέλεσε κυρίαρχο στόχο των μηχανικών. Παρόλα αυτά τα 2.510 κιλά που ζυγίζει, δεν είναι ευκαταφρόνητο μέγεθος και αυτό σχετίζεται αναπόφευκτα και με το βάρος της μεγαλύτερης συστοιχίας μπαταριών ιόντων λιθίου ονομαστικής χωρητικότητας 114 kWh, που εδράζεται στο πάτωμα του αμαξώματος. Η πραγματική ενεργειακή χωρητικότητά της, είναι 106 kWh (αντί 86,5 kWh του προκατόχου) χαρακτηριστικό που προσδίδει θεωρητικά μέγιστη αυτονομία κατά WLTP έως 582 χλμ. (αντί των 441 χλμ.). Εδώ αξίζει να αναφέρουμε πως φέρει, ενσωματωμένο φορτιστή ο οποίος λειτουργεί σε παροχή έως 11 kW. Σε αυτή την περίπτωση -και σε οικιακό Wallbox ή σε αντίστοιχο δημόσιο φορτιστή- χρειάζεται 11,3 ώρες για την πλήρη φόρτιση των μπαταριών. Επίσης υποστηρίζεται φόρτιση σε παροχή έως 170 kW (DC) σε ποσοστό από 10%-80% σε 31 λεπτά της ώρας, ενώ σύμφωνα με την Audi σε περίπτωση άμεσης ανάγκης, δεκάλεπτη φόρτιση αρκεί για να έχει αυτονομία 123 χλμ. Αχίλλειος πτέρνα των ηλεκτρικών οχημάτων συλλήβδην η αυτονομία, λόγω αυξημένου βάρους κατά κύριο λόγο. Εν προκειμένω κάτι παραπάνω από εμφανής, η σπουδή των μηχανικών για μεγαλύτερη αυτονομία.
Προς αυτή τη κατεύθυνση αποβλέπει και η εκκίνηση πάντα με τον ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται στον πίσω άξονα και παραμένει σ’αυτό το μοτίβο λειτουργίας, όσο το φορτίο στο πεντάλ του γκαζιού είναι μικρό ή όσο το επίπεδο πρόσφυσης των τροχών παραμένει υψηλό. Ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας ενεργοποιείται ακαριαία όταν επιταχύνει ο οδηγός ή όταν ανιχνευθεί απώλεια πρόσφυσης των τροχών. Παράλληλα παρέχεται η δυνατότητα μόνιμης τετρακίνησης, με τη διαρκή, ταυτόχρονη λειτουργία και των δύο ηλεκτροκινητήρων, μέσω του προγράμματος «Dynamic» στο drive select. Επιπλέον, η αποδοτικότητα των ηλεκτροκινητήρων εξαρτάται και από τη λειτουργία τού συστήματος ελέγχου τής ευστάθειας του αυτοκίνητου (ESP). To τελευταίο μάλιστα διαθέτει τέσσερα διαφορετικά προγράμματα παραμετροποίησης της εμπλοκής του, χαρακτηριστικό που μπορεί να επιτρέψει στον έμπειρο γρήγορο ρυθμό κίνησης σε μία ορεινή διαδρομή λόγου χάρη. Παράλληλα όμως, αποδεικνύεται και αρκετά χρήσιμο σε εκτός δρόμου χρήση, αν αποφασίσεις να εκμεταλλευτείς την αυξημένη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος (από 17,6 έως 25,2 εκ. με την επιλογή Allroad που επεμβαίνει στην αερανάρτηση ανυψώνοντας το αμάξωμα). Έτσι, αν αποφασίσεις να κινηθείς σε δύσβατη διαδρομή ή σε συνθήκες περιορισμένης πρόσφυσης το ESP φροντίζει να έχει κάθε τροχός ξεχωριστά την απαιτούμενη ισχύ. Η ανάρτηση του Q8 55 e-tron αποτελείται από πολλαπλούς συνδέσμους και πνευματικά στοιχεία εμπρός-πίσω. Η αερανάρτηση όπως διαπιστώσαμε στη πράξη, εξασφαλίζει άνεση υψηλού επιπέδου και παράλληλα, όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν επιτρέπει την ανύψωση από το έδαφος έως και κατά 7,6 εκατοστά από το χαμηλότερο ύψος (17,6 εκ.). Η λειτουργία της επιτυγχάνεται μέσω του στο συστήματος «Drive Select» δια μέσου επτά διαφορετικών προγράμματων (Efficiency, Comfort, Dynamic, Auto, Allroad, Off-road και Individual).
Στο δρόμο το τετρακίνητο Q8 e-tron κινείται με τον αρμόζοντα στο πολυτελή χαρακτήρα του τρόπο: αρχοντικά! Ευχάριστο στη πόλη, παρά τη τεράστια μάζα μετακινείται γρήγορα και με χαρακτηριστική ευκολία, φθάνει να έχεις ΠΑΝΤΑ τεταμένη τη προσοχή σου για τους παραπλεύρως και πίσω κινούμενους (οι καθρέπτες που λέγαμε…). Ο όγκος του παρά τους αρχικούς ενδοιασμούς μας, δεν προβληματίζει στο παρκάρισμα και εδώ συνεπικουρείται ασφαλώς από την επανασχεδιασμένη, ηλεκτρομηχανικά υποβοηθούμενη, κρεμαγιέρα που κόβει αρκετά στους επιτόπιους ελιγμούς. Βεβαίως στις υψηλές ταχύτητες, αν και απέκτησε βελτιωμένη αίσθηση, παρόλα αυτά δεν συγκαταλέγεται στα ακαταμάχητα πλεονεκτήματα του. Και μιας και αναφερθήκαμε σε υψηλές ταχύτητες, να αναφέρουμε το ήδη προφανές: το ταξίδι με τη ναυαρχίδα της Audi είναι πραγματική απόλαυση! Βράχος ακόμα και σε ταχύτητες κοντά στη τελική, η ανάρτηση εξαφανίζει κάθε είδους κακοτεχνία, ενώ τα αφράτα καθίσματα κρατούν ξεκούραστους οδηγό-επιβάτες όσες ώρες κι αν ταξιδεύουν. Τα μόνα στοιχεία που επηρεάζουν την απόλαυση είναι, η απόδοση των φρένων (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός/πίσω) όχι τόσο σε επίπεδο αποτελεσματικότητας ή αντοχής, όσο σε επίπεδο αίσθησης σαφώς εξαιτίας του μεγάλου βάρους και βέβαια, η αυτονομία. Η μέση κατανάλωση που καταγράψαμε στη δοκιμή μας κλείδωσε στα 29,4 kWh/ χλμ. που αντιστοιχεί σε μέγιστη αυτονομία 385χλμ.
Στο δια ταύτα,
«Χθες» το σημείο αναφοράς σε ότι είχε να κάνει με προχωρημένη τεχνολογία και πολυτέλεια στη μεγάλη κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών SUV, άκουγε στην ονομασία Audi e-tron. Σήμερα νέο σημείο αναφοράς είναι πλέον η φυσική συνέχεια του, το Q8 e-tron 55 quattro που φέρει μεν τα ίδια ακριβώς κι απαράλλαχτα γονίδια, ωστόσο αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός. Το αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθύνεται μπορεί να το επιλέξει χωρίς δεύτερη σκέψη καθώς προσφέρει αφειδώς, όλα όσα επιθυμεί ή έστω φαντάζεται. Η τιμή αγοράς του (από 97.000 ευρώ) προφανώς και δεν αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού, ούτε και η μάλλον μικρή αυτονομία του. Κι αυτό γιατί η εκλεπτυσμένη ατμόσφαιρα στο σαλόνι του, οι κορυφαίες οδική συμπεριφορά/ άνεση και το υψηλό τεχνολογικό του υπόβαθρο το κατατάσσουν αυτοδικαίως και πάλι στη κορυφή! Κι αυτό νομίζουμε αρκεί και περισσεύει.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρες
Εµπρός: Ασύγχρονος ηλεκτρικός
Μέγιστη ισχύς 170 PS
Μέγιστη ροπή 247 Nm
Πίσω: Ασύγχρονος ηλεκτρικός
Μέγιστη ισχύς 190 PS
Μέγιστη ροπή 314 Nm
Απόδοση συστήµατος
Μέγιστη ισχύς 408 PS
Μέγιστη ροπή 664 Nm
Συνεχής µέγιστη ισχύς 215 PS
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου, 114 kWh (106 καθαρές)
Φόρτιση
AC στα 11 kW
DC στα 170 kW στα 400 V
Μετάδοση
Κίνηση σε όλους τους τροχούς
Μειωτήρας σταθερής σχέσης
Διαστάσεις και βάρος
Μήκος 4.920 χιλ.
Πλάτος 1.940 χιλ.
Ύψος 1.620 χιλ.
Μεταξόνιο 2.930 χιλ.
Βάρος 2.510 κιλά
Τιµή Αγοράς
Από 97.000 ευρώ