TOP NEWS

Alfa Romeo Tonale vs Cupra Formentor: Τέλος οι δικαιολογίες

alfa-romeo-tonale-vs-cupra-formentor-telos-oi-dikaiologies-648170

Τόσο για την Alfa Romeo που φιλοδοξεί να προσθέσει ένα ακόμα κεφάλαιο στην ένδοξη ιστορία της, όσο και για την Cupra που φιλοδοξεί να γίνει η νέα Alfa Romeo.

Του Νίκου Μαρινόπουλου - Φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου

Σωστά διαβάσατε. Από το 2018 που έγινε ανεξάρτητη μάρκα, τα στελέχη της Cupra και του ομίλου VW γενικότερα το δηλώνουν όπου σταθούν κι όπου βρεθούν. Θέλουμε η Cupra να γίνει η νέα Alfa Romeo. Δηλαδή η εταιρεία που κατασκευάζει όμορφα αυτοκίνητα, με σπορ συμπεριφορά, αγωνιστική τεχνολογία και τιμή που δεν χρειάζεται να είσαι εκατομμυριούχος για να τα αποκτήσεις. Η Cupra δεν είναι η μόνη εταιρεία που εποφθαλμιά τη θέση της Alfa Romeo. Απλά είναι η μόνη που τολμά και το λέει ξεκάθαρα. Ο λόγος είναι απλός. Τα τελευταία χρόνια, ίσως και δεκαετίες, η Alfa Romeo δείχνει να έχει χάσει την εστίασή της. Αρχής γενομένης από τη δεκαετία του 2000, όταν όλες οι εταιρείες διεύρυναν (ίσως και υπερβολικά) τη γκάμα των μοντέλων τους, η Alfa Romeo συρρίκνωνε τη δική της και αντίστοιχα μειώνονταν και οι πωλήσεις. Σήμερα, στη γκάμα της περιλαμβάνονται μόλις τρία μοντέλα! Βέβαια, οι Ιταλοί δεν έχουν ξεχάσει την τέχνη τους. Τα μοντέλα αυτά είναι "ένα κι ένα" όπως λέμε, τουλάχιστον όσον αφορά τη δυναμική τους συμπεριφορά. Η Tonale φιλοδοξεί να είναι το πρώτο μοντέλο μιας νέας εποχής.

ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ

Πέρα από τη σχεδίαση και τη δυναμική συμπεριφορά, παραδοσιακά σημεία υπεροχής μιας Alfa Romeo, η Tonale έχει τα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου της σύγχρονης εποχής. Τολμώ να πω ότι είναι περισσότερο ένα σύγχρονο αυτοκίνητο, παρά μια παραδοσιακή Alfa. Μιλάς με γρίφους γέροντα, θα μου πείτε και δεν θα έχετε άδικο. Τις δύο τελευταίες δεκαετίες, εξαιρουμένων ελαχίστων ειδικών εκδόσεων, μια τυπική δοκιμή μιας Alfa Romeo ξεκινούσε από το πόσο υπέροχη είναι στο δρόμο και κατέληγε σε μια σειρά κλισέ όπου προσπαθούσαμε (οι δημοσιογράφοι) να δικαιολογήσουμε τα αδικαιολόγητα. Η Tonale δεν έχει ανάγκη τις δικαιολογίες. Μόνο που πιάνεις στα χέρια σου το μικρό τιμόνι της, σου φτιάχνει τη διάθεση. Ο συνδυασμός των υλικών στην καμπίνα είναι εξαιρετικός και δίνει έναν αέρα πολυτέλειας, παρά τα άκαμπτα πλαστικά σε πολλά σημεία. Τα τεράστια paddles στην κολόνα του τιμονιού λειτουργούν άψογα και συμβάλλουν στη σπορ αίσθηση. Καμιά φορά βέβαια, αντί να βγάλεις φλας κατεβάζεις ταχύτητα λόγω περιορισμένου χώρου, αλλά με λίγη εξοικείωση το ξεπερνάς.

Εν αντιθέσει, στο Cupra με τα μικρά paddles, ένα σωρό φορές δεν καταφέρνεις καν να βρεις το paddle για να κατεβάσεις εγκαίρως σχέση πριν από μια στροφή.

Τα τύπου μπάκετ καθίσματα της Tonale στηρίζουν σωστά το σώμα, όχι όμως επαρκώς στο στροφιλίκι. Η θέση οδήγησης είναι ψηλή. Πολύ ψηλή, παρά τη δυνατότητα ρύθμισής της σε ύψος. Στο σημείο αυτό, το Formentor υπερέχει. Σου επιτρέπει να κάτσεις εξίσου ψηλά, αλλά και πολύ χαμηλά, εάν αυτό επιθυμείς. Άνετες οι πίσω θέσεις της Tonale, ωστόσο το Formentor προσφέρει ακόμα περισσότερο χώρο για τα γόνατα. Κάτι που έχει αντίκτυπο στο χώρο αποσκευών. Η Cupra δηλώνει 450 λίτρα διαθέσιμου χώρου, ενώ η Alfa Romeo 500. Με κιτ επιδιόρθωσης ελαστικού και στις δύο περιπτώσεις.

Η καμπίνα του Formentor είναι business class. Ποιοτικά υλικά, άψογη συναρμογή και μια μεγάλη οθόνη μέσω της οποίας πρέπει να κάνεις τα πάντα. Οι φυσικοί διακόπτες είναι ελάχιστοι, κυρίως στο τιμόνι και χρειάζεται αρκετή εξοικείωση με τα διάφορα μενού μέχρι να βρεις τη λειτουργία που επιθυμείς. Συγκριτικά, η Tonale είναι σε άλλο επίπεδο. Η οθόνη της είναι υψηλής ευκρίνειας. Τη βλέπεις καθαρά ακόμα και με πολωτικά γυαλιά ηλίου. Τα υλικά δείχνουν ανώτερης ποιότητας και η συναρμογή είναι επίσης άψογη. Διαθέτει μια σειρά από φυσικούς διακόπτες που σου επιτρέπουν να πηγαίνεις άμεσα στη λειτουργία που σε ενδιαφέρει και, το κυριότερο, να μην παίρνεις τα μάτια σου από το δρόμο. Μόνο που η Tonale υπερέχει και στην πρακτικότητα. Η βάση επαγωγικής φόρτισης του κινητού "κοιτάζει" προς τον οδηγό. Οπότε όσο το κινητό σου φορτίζει, μπορείς να βλέπεις την οθόνη του. Στο Formentor, δεν έχεις αυτή τη δυνατότητα. Θυμάστε παλιά τα Golf που είχαν έναν κανονικό καθρέπτη αριστερά και έναν μικρούλη δεξιά; Το ίδιο ισχύει και με τις ποτηροθήκες του Formentor. Μία μεγάλη εμπρός και μία μικρή πίσω. Νεράκι ή καφέ μπορείς να βάλεις μόνο στη μία από τις δύο, όχι και στις δύο μαζί. Όλα καλά στην Tonale. Δεν θα συνεχίσω με άλλες τέτοιες λεπτομέρειες, αν και υπάρχουν. Η Tonale είναι πράγματι μια Alfa Romeo της νέας εποχής.

ΠΕΤΑΓΟΜΑΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ

Εδώ βρίσκεται η ουσία των δύο μονομάχων. Αξίζει κάποιο από τα δύο να ξυπνήσεις μια Κυριακή πρωί για να πας μια βόλτα, έτσι για την πλάκα σου; Επόμενη ερώτηση παρακαλώ. Το άκρως επιθετικό σε σχεδίαση Formentor σε προδιαθέτει θετικά. Ίσως να το θέτω και ήπια. Σε "φτιάχνει" με τη σχεδίασή του. Έντονες γραμμές, σφηνοειδές σχήμα, αεραγωγοί για τα φρένα, μεγάλες ζάντες, ξεχνάς ότι στην ουσία πρόκειται για ένα υπερυψωμένο station wagon. Κάθεσαι πολύ καλά, ο ήχος του κινητήρα είναι αισθητός (στο πρόγραμμα Sport), αλλά ευχάριστος σε χροιά και το κιβώτιο (αυτόματο διπλού συμπλέκτη με επτά σχέσεις, όπως και της Tonale) άριστο στο πρόγραμμα Comfort. Το Formentor κινείται σχεδόν αθόρυβα με χαμηλή ταχύτητα και το ελαφρύ τιμόνι του διευκολύνει την οδήγηση. Παρά τους τροχούς των 18 ιντσών, το επίπεδο άνεσης είναι υψηλό. Όλα τέλεια. Μόλις όμως επιλέξεις το πρόγραμμα οδήγησης Sport και αυξήσεις τις απαιτήσεις σου, το τιμόνι βαραίνει όσο πρέπει, δίχως να παρέχει επαρκή πληροφόρηση από το δρόμο. Το κιβώτιο δείχνει σα να κομπιάζει κάπως όταν επιθυμείς γρήγορες αλλαγές και γίνεται αισθητή η πλεύση του αμαξώματος στις στροφές και το φρενάρισμα (προοδευτικά και δυνατά τα φρένα του). Ειδικά στις πιο κλειστές ορεινές διαδρομές (πχ. ανάβαση Πάρνηθας).

Όπως και το Formentor, με ρυθμό έως 7/10 η Tonale συμπεριφέρεται σχεδόν υποδειγματικά. Το ελαφρύ τιμόνι είναι σύμμαχός σου, τα κορυφαία σε αίσθηση και απόδοση φρένα κάνουν αισθητή διαφορά, όπως και η ταχύτητα που μπορεί να διατηρήσει σε μια στροφή. Σε επίπεδο αίσθησης, η Tonale στρίβει πολύ καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο της κατηγορίας! Σαφώς παίζουν ρόλο και τα ελαστικά διαστάσεων 235/40 R20. Παράλληλα, παίρνει καλό βαθμό και στην άνεση. Σαφώς και γίνονται αισθητές οι μεγάλες ανωμαλίες, αλλά τις περισσότερες τις ισοπεδώνει σαν γερμανικός οδοστρωτήρας. Η κυριότερη διαφορά της από το Formentor είναι η αποφασιστικότητα στην είσοδο της στροφής, καθώς και η απουσία κλίσεων και πλεύσης του αμαξώματος. Τα paddles είναι απλά τέλεια στη λειτουργία τους, με το κιβώτιο ν' ακολουθεί άμεσα τις προσταγές του οδηγού. Μόλις περιστρέψεις τον επιλογέα και επιλέξεις το πρόγραμμα οδήγησης Dynamic, οι προσδοκίες σου διαψεύδονται. Το τιμόνι δεν βαραίνει αισθητά, ούτε μεταφέρει επαρκή πληροφόρηση. Άλλο όμως είναι το πρόβλημα.

Θυμάστε τον Jean-Philippe Imparato, τον διευθύνοντα σύμβουλο της Alfa Romeo που πέρσι είχε δηλώσει "μη ικανοποιημένος" από την εξέλιξη του υβριδικού συστήματος; Όταν πατήσεις τέρμα γκάζι, κινητήρας βενζίνης, κιβώτιο και ηλεκτρικός κινητήρας δεν συνεργάζονται αρμονικά. Σα να δέχονται την εντολή σου, αλλά το "συζητάνε" λίγο πριν την εκτελέσουν. Η Tonale επιταχύνει διστακτικά στην αρχή, αυξάνοντας κατακόρυφα (και ίσως υπερβολικά) το επίπεδο θορύβου, δίνοντάς σου την εντύπωση ενός λιγότερου ισχυρού αυτοκινήτου. Με άλλα λόγια, θυμίζει αεροπλάνο στη φάση της απογείωσης. Ακούς τον κινητήρα να ανεβάζει στροφές, αυξάνεται ο θόρυβος και μετά από 2-3 δευτερόλεπτα αρχίζεις να επιταχύνεις. Η χειροκίνητη λειτουργία του κιβωτίου δεν αλλάζει την κατάσταση.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΕΞΕΤΕΛΕΣΘΗ

Ο παραπάνω τίτλος ισχύει και για τα δύο αυτοκίνητα. Μπράβο στην Alfa Romeo που δημιούργησε ένα σύγχρονο premium SUV, ανώτερο σε πολλούς τομείς (κράτημα, φρένα, infotainment) από τα λοιπά premium αυτοκίνητα της κατηγορίας. Η Tonale δεν απευθύνεται μόνο στο ολοένα και συρρικνούμενο κοινό των petrolheads (όπως πολλά μοντέλα της ιταλικής εταιρείας στο παρελθόν), αλλά σε όλους όσους επιθυμούν ν' αποκτήσουν ένα premium SUV. Σε αυτή την κατηγορία, είναι μια από τις πλέον ολοκληρωμένες προτάσεις. Μπράβο και στο Formentor που καλύπτει τις σπορ ανησυχίες του αγοραστικού κοινού (όχι απαραίτητα με αυτή τη βασική έκδοση). Το στοίχημα της VW απέδωσε. Δημιούργησε μία μάρκα, βασισμένη στη Seat, αλλά με αρκετές διαφορές ώστε να μπορεί να χρεώνει τα Cupra κατά 40% περισσότερο. Μάλιστα, έκανε τόσο καλή δουλειά σε επικοινωνιακό επίπεδο, ώστε κατάφερε σε τέσσερα μόλις χρόνια να ξεπεράσει σε πωλήσεις όχι μόνο την Alfa Romeo, αλλά τις συνδυασμένες πωλήσεις των Alfa Romeo και Lancia.

Μεταξύ των δύο; Η αργή επικοινωνία μεταξύ κινητήρα, κιβωτίου και ηλεκτρικού κινητήρα στην Tonale, αρχικά με έκανε να πιστεύω ότι το Formentor είναι ο ξεκάθαρος νικητής. Οδηγώντας τα δύο αυτοκίνητα μαζί κατά τη διάρκεια της φωτογράφησης, έγινε ξεκάθαρο το ποιο από τα δύο χαίρεσαι περισσότερο να οδηγείς. Με μία αναβάθμιση λογισμικού και έναν ισχυρότερο κινητήρα, η Tonale είναι ικανή να κλείσει πολλά στόματα.

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο