Κυρίες και κύριοι υποδεχτείτε την απόλυτη – για την ώρα – έκδοση του πιο φημισμένου σπορ αυτοκινήτου στον κόσμο. Μία Carrera που δε φοβάται να σκονιστεί σε αμμόλοφους και χώμα, όπου κινείται σαν ένα super buggy. Και στον δρόμο; Μία 911, όπως περίπου την ξέρουμε…
του Fabio Sciarra Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Μπορούμε να χωρίσουμε την ιστορία της Porsche σε δύο εποχές: προ και μετά το 2002 που παρουσιάστηκε η Cayenne. Θα μπορούσαμε μάλιστα να πούμε πλέον ότι αυτό που είναι σήμερα η γερμανική εταιρία το οφείλει στην αμφιλεγόμενη τότε, αλλά απόλυτα επιτυχημένη, όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια, επινόηση να βουτήξει στα άγνωστα τότε νερά της κατηγορίας των SUV. Αυτή είναι μία θεμελιωμένη πλέον άποψη, καθώς χάρη στην εμπορική επιτυχία της Cayenne και την ακόμη μεγαλύτερη της Macan, το Τσουφενχάουζεν πέρασε από το βάραθρο της χρεωκοπίας στη χρυσή του εποχή μέσα σε δέκα με δεκαπέντε χρόνια. Όμως η γερμανική εταιρία, ενώ από τη μία πλευρά πουλούσε ένα – αμφιλεγόμενο για τους σκληροπυρηνικούς “πορσάκηδες” – μοντέλο, ικανό όμως να τη στηρίξει εμπορικά ως βιομηχανία, από την άλλη δε σταμάτησε να δημιουργεί αυθεντικές Porsche με μεγάλη απήχηση στο παραδοσιακό της κοινό. Δημιούργησε λοιπόν η Porsche μία πλούσια γκάμα όσο ποτέ άλλοτε στην ιστορία της και μάλιστα απαρτισμένη από μοντέλα υψηλής κερδοφορίας. Με αυτή τη φιλοσοφία, αλλά και με μεγάλη αγάπη, τεχνογνωσία και σεβασμό στην ιστορία, η 911 – ειδικά από τη σειρά 997 και μετά – δεν παρέμεινε μόνο σημείο αναφοράς της Porsche, αλλά συνέχισε να τελειοποιείται γενιά με γενιά και συγχρόνως να διευρύνει τους ορίζοντές της μέσα από πολυάριθμες εκδόσεις. Δημιουργήθηκε έτσι μία πολύμορφη γκάμα 911 με εξαιρετικές ειδικές εκδόσεις και άλλες ακόμη πιο σπάνιες και αυτόματα συλλεκτικές, όπως οι Speedster και R. Το αποτέλεσμα είναι σήμερα η 911, με όλο το κύρος που διαθέτει, να μπορεί να μεταμορφωθεί σε οτιδήποτε. Ένας τετράτροχος χαμαιλέοντας. Ναι, ακόμη και σε ένα “παιχνίδι” για το χώμα και την άμμο. Ένα αειθαλές αυτοκίνητο που αρέσκεται να παίζει με την ταυτότητά του, λες και δεν έχουν περάσει 60 χρόνια από πάνω του.
Κι έτσι εγένετο η Dakar. Πιστεύετε ότι τα σπορ αυτοκίνητα είναι μόνο για την άσφαλτο; Η νέα αυτή 911 σου κλείνει το μάτι πονηρά και χαμογελά με το συγκεκριμένο δόγμα, ενώ είναι εδώ, πανέτοιμη να ικανοποιήσει ακόμη και τα πιο τρελά σου οδηγικά όνειρα με 100% νόμιμο και ασφαλή τρόπο, παρακαλώ. Θέλεις μία 911 για να τη βάζεις στο χώμα και στην άμμο, στον πάγο και στο χιόνι, να παίζεις μαζί της, να τη σκονίζεις, να τη βρωμίζεις και να αισθάνεσαι οδηγός του ράλλυ Dakar ή του Σαφάρι; Αυτό είναι η Dakar. Και είναι εδώ για να μας θυμίζει ότι κάποτε οι πρόγονοί της μεσουράνησαν και στους δύο αυτούς θρυλικούς αγώνες ράλλυ. Ακούγεται ίσως ριψοκίνδυνο, ακόμη και ματαιόπονο, αλλά αποδεικνύεται τελικά λυτρωτικό το να έχεις στη διάθεσή σου ένα πανάκριβο supercar και να το γυρίζεις αγνώριστο από τη σκόνη στο σπίτι. Μέχρι πρότινος θα τολμούσε κάτι τέτοιο μόνο κάποιος πάμπλουτος Σαουδάραβας youtuber. Σήμερα, η Porsche έρχεται και βάζει την υπογραφή της σε αυτή την τρέλα, όπως και η Lamborghini με την Huracán Sterrato.
Η εκκεντρική αυτή 911 μπορεί να υποστηρίξει το νέο ρόλο της για δύο λόγους. Πρώτον – όπως προανέφερα – επειδή ιστορικά υπήρξε αγωνιστική 911 στα ράλλυ και μάλιστα σε κορυφαίο επίπεδο. Δύο χρονιές, μάλιστα, το 1984 και το 1986, η Porsche κυριάρχησε στο περίφημο – ή διαβόητο για πολλούς – ράλλυ Παρίσι – Ντακάρ της πρώτης, πιο ρομαντικής και επικίνδυνης εποχής του. Με μία 911 την πρώτη και με την εξελιγμένη 959 τη δεύτερη χρονιά. Και τις δύο φορές κέρδισε η Porsche το σκληρότερο – μέχρι και σήμερα – ράλλυ του πλανήτη, οπότε επάξια φέρει το όνομα Dakar αυτή εδώ η σύγχρονη εκδοχή της. Δεύτερον, η Porsche έχει όλη την τεχνογνωσία για να φτιάξει μία 911 Dakar με πινακίδες. Τι χρειαζόταν εξάλλου; Μία υπερυψωμένη κατά 50 χιλιοστά ανάρτηση σε σχέση με την Carrera 4 GTS, στην οποία και βασίζεται το αυτοκίνητο. Και με τη σπορ ανάρτηση κερδίζει άλλα 30 χιλιοστά ύψος. Το όλο εγχείρημα δε συνοψίζεται μόνο στην τεχνολογία που κρύβει από κάτω το αυτοκίνητο, αλλά κρύβει από πίσω του και ένα συμβολισμό.
Στη μεταπανδημική και εξηλεκτρισμένη εποχή που ζούμε, πολλοί αισθάνονται ότι έχει χαθεί η αθωότητα των προηγούμενων δεκαετιών και γι’ αυτό ίσως η Porsche επέλεξε τώρα να παρουσιάσει ένα αυτοκίνητο τόσο ανέμελο, νοσταλγικό και παιχνιδιάρικο, όσο η 911 Dakar. Είναι σα να λέει στον παλιό, αγαπημένο πελάτη της: “μη φοβάσαι, οι καλύτερες εποχές δεν ήταν στα νεανικά σου χρόνια, αλλά τώρα”. Κι αυτό οι Γερμανοί το κάνουν με ουσία, όχι κατ’ επίφαση, διότι όταν χρησιμοποιείς το αυτοκίνητο σε εκτός δρόμου συνθήκες, η οδηγική εμπειρία είναι αυθεντική. Το ελάχιστο ύψος από το έδαφος της 911 Dakar φτάνει τα 191 χιλιοστά, ενώ οι γωνίες προσβολής και διαφυγής είναι ανάλογες ενός SUV. Με την πρώτη στις 16°, τη δεύτερη στις 18° και τη γωνία προσπέλασης εμποδίου στις 19 μοίρες, έχεις στα χέρια σου ένα εργαλείο που σου χαρίζει μεγάλη ελευθερία στο ταξίδι, αλλά και μία πρωτόγνωρη για supercar αίσθηση περιπέτειας και διασκέδασης. Και όσο ανεβάζεις ρυθμούς, τόσο το αυτοκίνητο γίνεται πιο συμμετοχικό. Σε γρήγορη ειδική διαδρομή του Μαρόκου, από εκείνες που έγραψαν ιστορία στα πλαίσια του κλασικού Παρίσι – Ντακάρ, αυτή εδώ η Porsche κινείται τόσο άνετα και έμπιστα, που σου δίνει τη δυνατότητα να κινείσαι με μέσες ταχύτητες πάνω από 100 χλμ./ώρα. Εκεί που το χώμα το επιτρέπει, μπορεί να αγγίζει τα 170 με υπερυψωμένη ανάρτηση, χωρίς ποτέ να χάνεται η παροιμιώδης αισθαντικότητα μίας 911. Από εκεί και πέρα η ανάρτηση βέβαια χαμηλώνει. Οι πέτρες που εκσφενδονίζονται κάτω από το πλαίσιο, οι συνεχείς διορθώσεις με το ξυραφένιο τιμόνι, η αδιάκοπη όσο και κοπιαστική λειτουργία της ανάρτησης, ώστε να διατηρείται το αυτοκίνητο πάντα σε επαφή με το έδαφος, όλα μαζί συνθέτουν μία αξέχαστη εμπειρία, ακόμη και για οδηγό που έχει βαρεθεί – αν είναι δυνατό – να οδηγεί 911. Αυτή εδώ η Dakar παίζει λοιπόν όμορφα παιχνίδια με το μυαλό σου και μάλιστα με ατόφιο, εντελώς αφιλτράριστο τρόπο σε σκηνικό που δεν θα αντικρίσει ποτέ οποιαδήποτε άλλη αδερφή της.
ΜΙΑ SPORTS OFF-ROAD
Επιτρέψτε μου το νεολογισμό “sports off-road”, αλλά εδώ μιλάμε για ένα εξίσου σπορ και “εκτός δρόμου” αυτοκίνητο, το οποίο παραμένει μία καθαρόαιμη 911, ικανή να αριστεύει σε εξωτικό μέχρι πρότινος περιβάλλον: την άμμο. Βλέποντας τις φωτογραφίες του άρθρου, ίσως να πιστέψατε αρχικά ότι είναι αποτέλεσμα έντεχνου φωτομοντάζ, όμως πιστέψτε με, δεν είναι. H Dakar μπορεί να κινείται στη λεπτή άμμο της Σαχάρας και να σκαρφαλώνει σε αμμόλοφους και μάλιστα με μεγάλες ταχύτητες. Και αν έχεις την τύχη να το δοκιμάσεις μία μέρα αυτό, δεν θα θέλεις να φύγεις ποτέ. Μόνο που το συγκεκριμένο τερέν χρειάζεται κάποια προετοιμασία για να μην το μετανοιώσεις. Πρώτον, πρέπει να ρυθμίσεις την πίεση των ελαστικών από τα αρχικά 2,2 bar στο 1,3, όπως κάναμε εμείς. Δεύτερον, να επιλέξεις το ειδικό πρόγραμμα οδήγησης Offroad για να έχεις τη μέγιστη πρόσφυση. Το δεύτερο πρόγραμμα που σχεδιάστηκε ειδικά για την 911 Dakar είναι το Rallye, το οποίο προορίζεται για πλαγιολισθήσεις. Και τρίτο και κυριότερο, να χρησιμοποιείς μυαλωμένα το δεξί σου πόδι και να προσέχεις πού πατάς και πού πηγαίνεις.
Να τονίσουμε ότι το συγκεκριμένο παιχνίδι στην άμμο προϋποθέτει μία λεπτή ισορροπία ανάμεσα σε στιγμές που πρέπει να πατήσεις θαρραλέα το δεξί πεντάλ για να μην κολλήσεις στην άμμο σαν ατζαμής της Κυριακής και στιγμές στις οποίες χρειάζεται να κρατάς τη βελόνα του στροφομέτρου στο “οροπέδιο” της καμπύλης ροπής ανάμεσα στις 2.300 και τις 5.000 στροφές, όπου ο εξακύλινδρος boxer με τα δύο turbo αποδίδει τα μέγιστα. Υπάρχουν βέβαια και στιγμές που πρέπει να διατηρείς το γκάζι σταθερό, ώστε να μην αρχίζουν οι τροχοί να σκάβουν ροδιές, από τις οποίες μπορεί να μην βγεις ποτέ χωρίς οδική βοήθεια. Κάτι που προσωπικά δεν απέφυγα, ομολογώ. Μιλάμε λοιπόν για ένα απόλυτα διασκεδαστικό παιχνίδι και ελπίζω να σας έβαλα κάπως πίσω από το τιμόνι του, μέσα από το μαροκινό μου ημερολόγιο. Είναι όμως και ένα σοβαρό πρόγραμμα της Porsche – όπως όλα άλλωστε – και αυτό φαίνεται από τη στιγμή που επιστρέφεις στην άσφαλτο, όπου η 911 Dakar είναι ένα πραγματικά ενδιαφέρον αυτοκίνητο…
ΕΝΑ ΜΙΓΜΑ ΙΔΑΝΙΚΟ
Κι ερχόμαστε στην καθιερωμένη ερώτηση του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Είναι η Dakar μία αυθεντική 911 στο δρόμο; Η απάντηση είναι διφορούμενη: και ναι και όχι. Ας ξεκινήσουμε από το δεύτερο. Η Dakar δεν συμπεριφέρεται στην άσφαλτο όπως μία οποιαδήποτε 911, μόνο και μόνο εξαιτίας των ορίων που θέτουν τα χωμάτινα ελαστικά της. Χωρίς υπερβολή, χωρίς τα θαυματουργά Pirelli Scorpion All Terrain Plus, το αυτοκίνητο δεν θα ανέβαινε ποτέ στους αμμόλοφους. Όμως, το πέλμα με τα τακούνια των εννέα χιλιοστών το αισθάνεσαι και το ακούς στην άσφαλτο. Το σύστημα διεύθυνσης παρουσιάζει ένα μικρό κενό γύρω από την ευθεία. Αυτό μπορεί να είναι καλό εκτός δρόμου, όμως αναπόφευκτα συνεπάγεται κάποια υστέρηση στην απόκριση όταν μπαίνεις σε γρήγορες στροφές. Όμως και πάλι, η απόσταση που χωρίζει την οδική συμπεριφορά της Dakar από εκείνη των υπόλοιπων 911 είναι πολύ μικρότερη από εκείνη που θα περίμενες γνωρίζοντας πού πατάει. Όταν κρατάς στα χέρια σου το τιμόνι, αισθάνεσαι αμέσως εκείνο το τέλειο σχεδόν μίγμα ισορροπίας και δυναμισμού που αποτελεί πλέον σήμα κατατεθέν κάθε Carrera. Οπότε η τελική απάντηση στο αρχικό μας ερώτημα είναι, ναι, η Dakar είναι μία αληθινή 911. Το επιβεβαιώνουν αυτό και κάποιες τιμές που περιγράφουν τις συνολικές της επιδόσεις. Στο παλιό Νίρμπουργκρινγκ, για παράδειγμα, η Dakar γύρισε πιο γρήγορα από την 911 GT3 πρώτης γενιάς (996). Σιγά το κατόρθωμα, θα πείτε. Προσέξτε όμως, δεν το έκανε με τα προαιρετικά P Zero, αλλά με τα χωμάτινα Scorpion. Φαντάζει απίστευτο, όμως τα ηλεκτρονικά συστήματα τελευταίας γενιάς καταφέρνουν να διαχειρίζονται ιδανικά το σύστημα διεύθυνσης στον πίσω άξονα και τις ενεργές αντιστρεπτικές ράβδους, χαρίζοντας εκπληκτική απόδοση στο σύνολο. Μπορεί να έχουμε εδώ ένα αυτοκίνητο που γίνεται παιχνίδι στα χέρια σου όταν σκαρφαλώνεις σε αμμόλοφους, όταν όμως επιστρέφεις στον ανοιχτό δρόμο, σου αποδεικνύει ότι εξήντα χρόνια συνεχούς εξέλιξης δεν πήγανε χαμένα.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά Porsche 911 Dakar
Κινητήρας
- Πίσω σε διαμήκη διάταξη
- 6κύλινδρος boxer, twin turbo βενζίνης
- Χωρητικότητα 2.981 κ.εκ.
- Μέγιστη ισχύς 480 PS/6.500 σ.α.λ.
- Μέγιστη ροπή 570 Nm/2.300-5.000 σ.α.λ.
Μετάδοση
- Κίνηση σε όλους τους τροχούς
- Αυτόματο κιβώτιο PDK διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων
Επιδόσεις
- Μέγιστη ταχύτητα 240 χλμ./ώρα
- 0-100 χλμ./ώρα σε 3,4 δευτ.
- Κατανάλωση 8,8 λίτρα/100 χλμ.
- Εκπομπές CO2 256 γρ./χλμ.
Διαστάσεις και βάρος
- Μεταξόνιο 2.450 χιλ.
- Μήκος 4.530 χιλ.
- Πλάτος 1.860 χιλ.
- Ύψος 1.340 χιλ.
- Βάρος 1.680 κιλά
Τιμή
- € 326.800
Η PORSCHE ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ – ΝΤΑΚΑΡ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΟΥ LE MANS
Η Porsche κατέκτησε δύο φορές τη νίκη στο πιο σκληρό ράλλυ του κόσμου και μάλιστα στην πρώτη, πιο ρομαντική εποχή του. Οι επιτυχίες της ωστόσο στις αφρικανικές ερήμους έμειναν στη σκιά της εργοστασιακής συμμετοχής της Porsche στις 24 ώρες του Le Mans, που ήταν η κορωνίδα των αγωνιστικών δραστηριοτήτων της εκείνη την περίοδο. Όμως οι νίκες στο Παρίσι – Ντακάρ ήταν εξίσου σημαντικές. Η 911 που κυριάρχησε στον αγώνα το 1984 ήταν η πρώτη στην ιστορία με σύστημα τετρακίνησης.