Πρεμιέρα για τη νέα γενιά του X-Trail, του μεσαίου SUV της Nissan όπου στην έκδοση της δοκιμής μας έχει να προτάξει την υβριδική τεχνολογία e-Power, μάλιστα με δύο ηλεκτροκινητήρες που εξασφαλίζουν κίνηση και στους τέσσερις τροχούς.
Στα θετικά στοιχεία του νέου μοντέλου συγκαταλέγονται, η ευρυχωρία, η χρηστικότητα και η ισορροπημένη συμπεριφορά.
Του Φώτη Ραΐση – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Το πρώτο X-Trail παρουσιάστηκε το συμβολικό έτος 2000 και σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία για τη Nissan. Στην ελληνική αγορά, η πρώτη γενιά κέρδισε την εμπιστοσύνη του κοινού ως ένα ικανό SUV που διατίθετο και σε εκδόσεις με κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν παρουσιαστεί άλλες τρεις γενιές του μοντέλου με την πιο πρόσφατη να έχει πατήσει το πόδι της στους ελληνικούς δρόμους μόλις πριν από λίγες εβδομάδες. Συνολικά η παρουσία του X-Trail σε 190 χώρες συνοδεύεται από συνολικές πωλήσεις κοντά στα 7 εκατ. μονάδες με την τελευταία 4η γενιά να είναι πλήρως εξελιγμένη καθότι μοντέρνα, εξηλεκτρισμένη και επταθέσια.
Από πλευράς διαστάσεων, το X-Trail θεωρείται ως ένα μεσαίο ευρωπαϊκό SUV το οποίο στέκεται ανάμεσα στο μικρότερο Qashqai και στο μεγαλύτερο Patrol. Βασίζεται στην αναβαθμισμένη πλατφόρμα CMF-C που προσφέρει υψηλό επίπεδο ακαμψίας και μπορεί να υποστηρίξει υβριδικές τεχνολογίες. Στην περίπτωση του νέου X-Trail το μεταξόνιο των 2,7 μ. αποτελεί μια καλή βάση για την διευθέτηση της ευρυχωρίας στην καμπίνα η οποία σε κάποιες εκδόσεις διαθέτει επτά θέσεις σε τρεις σειρές. Και όλα αυτά σε ένα αμάξωμα με συνολικό μήκος κοντά στα 4,7 μ. Η δική μας έκδοση ήταν η 5θέσια. Ο χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών είναι τεράστιος. Μάλιστα τα έδρανα των πίσω καθισμάτων μετακινούνται κατά τον διαμήκη άξονα κατά 22 εκατοστά αυξομειώνοντας ανάλογα και τον χώρο αποσκευών που προσφέρει 575 λίτρα – με την πτώση των καθισμάτων αυξάνεται έως τα 1.298 λίτρα. Ειδικά για το πορτμπαγκάζ η χωροταξική διάταξη είναι μεγάλη στους δύο άξονες (μήκος-πλάτος) αλλά στερείται βάθους κυρίως λόγω της ύπαρξης τους ενός εκ των δύο ηλεκτροκινητήρων που βρίσκεται στο πίσω μέρος αλλά και της ανάρτησης που είναι πολλαπλών συνδέσμων και καταλαμβάνει μεγαλύτερο χώρο στα μετόπισθεν. Άλλο ένα στοιχείο πρακτικότητας πέραν της κίνησης των εδράνων είναι το άνοιγμα των πίσω θυρών κατά σχεδόν 90 μοίρες, που διευκολύνει την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών στο πίσω κάθισμα.
Σημαντική μέριμνα έχει δοθεί και στην εξοικονόμηση βάρους. Ένα αυτοκίνητο με αυτές τις διαστάσεις που φέρει έναν θερμικό και δύο ηλεκτρικούς κινητήρες μαζί με μπαταρίες ανεβάζει το απόβαρο στην ζυγαριά. Για το λόγο αυτό, η Nissan χρησιμοποίησε αλουμίνιο για την κατασκευή του καπό, των μπροστινών φτερών και των θυρών ενώ η 5η πίσω πόρτα του χώρου αποσκευών είναι κατασκευασμένη από συνθετικά υλικά. Πάρα ταύτα το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου δεν κατάφερε να πέσει κάτω από τα 1.908 κιλά. Θεωρητικά αυτή η συνθήκη θα είχε επίδραση στις επιδόσεις αλλά και στην εν γένει συμπεριφορά του νέου X-Trail. Πρακτικά θα λέγαμε ότι έχει κάποια επίδραση στις επιδόσεις – κυρίως στις ρεπρίζ – αλλά σε ότι αφορά στην συμπεριφορά, οι αδρανειακές τάσεις στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης είναι περιορισμένες λόγω της δομής του πλαισίου (είναι πιο στιβαρό με νέες τεχνικές συγκόλισης) και της ρύθμισης των αναρτήσεων. Γενικώς το νέο X-Trail παρά τον όγκο του παρουσιάζει ισορροπημένη συμπεριφορά στο όριο χωρίς μεγάλες τάσεις πλεύσης και με υψηλά περιθώρια πλευρικής πρόσφυσης. Σε αυτό συμβάλει το μεγάλο ίχνος, οι τροχοί 18 ιντσών διαστάσεων 235/60 αλλά και τετρακίνηση e-4ORCE (ηλεκτρονικά διαχειριζόμενη και ηλεκτρικά εμπλεκόμενη) που έχει άμεση απόκριση στη λειτουργία της.
Εκδόσεις-Εξοπλισμός
Η διάθεση των κορυφαίων μοντέλων X-Trail με τους 213 ίππους και την τετρακίνηση στην έκδοση με την 5θέσια καμπίνα οριοθετείται γύρω από πέντε εκδόσεις εξοπλισμού (Acenta, N-Connecta, N-Connecta Plus, Techna και Techna Plus). Οι τιμές αυτών ξεκινούν από τα 50.590 ευρώ και φθάνουν στα 58.890 ευρώ. Το μεταλλικό χρώμα χρεώνεται έξτρα 600 ευρώ. Η έκδοση N-Connecta Plus της δοκιμής μας είχε σχεδόν τα πάντα: από 17 συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης (ADAS επίπεδο 2) μέχρι φιμέ κρύσταλλα και κάμερα περιμετρικής θέασης (AVM) με σύστημα ανίχνευσης κινούμενου αντικειμένου (MOD). Σε σχέση με το επίπεδο εξοπλισμού N-Connecta, το N-Connecta Plus προσφέρει ηλεκτρική ηλιοροφή και καθίσματα πίσω με συρόμενο έδρανο και ανακλινόμενη πλάτη. Αν κάτι θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε ως μεμπτό σε αυτή την έκδοση είναι πως τα μπροστινά φωτιστικά στοιχεία και τα φλας έχουν τις κλασικές λάμπες έναντι εκείνων με τεχνολογία LED.
Στην καμπίνα μπορεί η γενναιοδωρία των χώρων να δημιουργεί την πρώτη θετική εντύπωση στο νέο X-Trail όμως τόσο η ποιότητα των χρησιμοποιούμενων υλικών όσο και η συναρμολόγηση καταδεικνύουν την κατασκευαστική δεινότητα της Nissan. Μοναδική παραφωνία το κούμπωμα στο ντουλαπάκι του συνοδηγού που παρατηρήσαμε ότι είχε τζόγο. Από την άλλη, ο οδηγός έχει μπροστά του έναν έγχρωμο πίνακα οργάνων με οθόνη TFT 12,3’’ και μία επίσης κεντρική οθόνη αφής 12’’ που υποστηρίζει το σύστημα A-IVI με πλοήγηση και λειτουργίες Connected Services. Το μοντέλο προσφέρει διασύνδεση με εξωτερικές συσκευές και στα δύο οικοσυστήματα Apple και Android (μάλιστα τα smartphones Apple συνδέονται ασύρματα) ενώ επίσης διαθέτει λειτουργίες Google Assistant και Amazon Alexa.
Άλλο ένα πρακτικό στοιχείο στην σχεδίαση του νέου X-Trail είναι η χρήση φυσικών κομβίων για βασικές λειτουργίες. Έτσι ο χρήστης δεν χρειάζεται να αποσπά την προσοχή του από την οδήγηση μπαίνοντας σε μενού για να ενεργοποιήσει ή να απενεργοποιήσει διάφορα συστήματα. Υπάρχει διακόπτης EV για κίνηση μόνο ηλεκτρικά, διακόπτης για το γνώριμο e-pedal (ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση), διακόπτης για τις περιμετρικές κάμερες παρκαρίσματος , καθώς και κουμπιά για τον φωτισμό του καντράν και για την απανεργοποίηση του συστήματος διατήρησης λωρίδας. Παράλληλα και το σύστημα κλιματισμού εξυπηρετείται από φυσικά κομβία.
Τέλος, το υβριδικό σύστημα e-Power – διατίθεται και στο Qashqai με τον μικρότερο όμως θερμικό κινητήρα των 1,3 λίτρων – διαθέτει έναν βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων και δύο ηλεκτροκινητήρες (στην έκδοση e-4ORCE) με συνδυαστική απόδοση 213 ίππων. Ο βενζινοκινητήρας λειτουργεί μόνο για την φόρτιση της μπαταρίας. Η μετάδοση της κίνησης γίνεται μόνο από τους ηλεκτροκινητήρες. Το κιβώτιο είναι αυτόματο όμως δεν διαθέτει paddles αλλαγής των σχέσεων πίσω από το τιμόνι αλλά ούτε και από το βραχύσωμο επιλογέα που βρίσκεται στην φαρδιά και υπερυψωμένη κεντρική κονσόλα. Ωστόσο υπάρχει περιστροφικός διακόπτης αλλαγής των 5 προεπιλεγμένων προγραμμάτων οδήγησης (Off-Road, Snow, Standard, Eco και Sport) για προσαρμογή της λειτουργίας του υβριδικού συστήματος και των επιμέρους συστημάτων ελέγχου πρόσφυσης και τετρακίνησης σε διαφορετικές συνθήκες κίνησης. Η μέση κατανάλωση των δοκιμών με τα διάφορα προγράμματα οδήγησης κυμάνθηκε από 7,6 έως 8,5 λίτρα/100 χλμ.
Όλες οι ειδήσεις