Θέτουμε σε αντιπαράθεση δύο από τα δημοφιλέστερα SUV της ελληνικής αγοράς όχι στην βάση της ισχύος και των επιδόσεων αλλά σε τομείς που άπτονται της χρηστικότητας, της συμπεριφοράς και της αίσθησης που προσφέρουν στην καθημερινή χρήση.
Ας ξεκαθαρίσουμε από την αρχή, πως δεν πρόκειται για δύο τυχαία SUV της μικρομεσαίας κατηγορίας. Το Hyundai Tucson διακρίθηκε ως το «Αυτοκίνητο της χρονιάς 2022» για την ελληνική αγορά, ενώ το Nissan Qashqai βρίσκεται την τελευταία 15ετία στις κορυφαίες θέσεις των πωλήσεων της ιδιαίτερα ανταγωνιστικής κατηγορίας των SUV. Ο σχεδιασμός τους εντυπωσιάζει, ενώ ταυτόχρονα δείχνει την σημαντική αισθητική αναβάθμιση της τελευταίας γενιάς και των δύο μοντέλων.
Το Qashqai διατήρησε τα χαρακτηριστικά και τις αναλογίες που το καθιστούν άμεσα αναγνωρίσιμο στο δρόμο. Ο σχεδιασμός του όμως είναι πλέον μοντέρνος και αρκετά πιο επιβλητικός, με τα LED φωτιστικά σώματα και τις μεγαλύτερες (σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές) ζάντες αλουμινίου. Από την άλλη, το Tucson δείχνει σαν ...concept car. Η περίπλοκη μάσκα με τα πολλά, μικρά, εμπρός φώτα ημέρας αλλά και η μεγάλη LED μπάρα στο πίσω μέρος, κάνουν το Tucson να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό του. Οι μεγάλες ζάντες και η έντονες γραμμές του αμαξώματος μαζί με τα φουσκωμένα φτερά σε σχήμα «Π» κεντρίζουν το ενδιαφέρον. Μπορεί στη μεζούρα το Tucson να είναι μερικά χιλιοστά μακρύτερο και φαρδύτερο από το Qashqai, αλλά αυτή η μικρή διαφορά στον εξωτερικό όγκο, κρύβει μέσα της περισσότερα από 100 επιπλέον λίτρα στο πορτμπαγκάζ και διευρυμένο χώρο για τους πίσω επιβάτες.
Εσωτερικός διάκοσμος
Στο εσωτερικό οι καμπίνες των δύο SUV είναι μοντέρνες, αλλά αρκετά διαφορετικές μεταξύ τους. Το Qashqai αποχαιρέτησε τον αναλογικό του χαρακτήρα, προσθέτοντας έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων πίσω από το τιμόνι και ένα Heads-up Display, μαζί με μία μεγαλύτερη οθόνη αφής για το σύγχρονο σύστημα infotainment. Η εργονομία του εσωτερικού ήταν πάντα στην κορυφή των απαιτήσεων της Nissan, κάτι που φαίνεται ξεκάθαρα με τον ιδιαίτερα εύχρηστο και απλό σχεδιασμό της κεντρικής κονσόλας, των χειρισμών του κλιματισμού, αλλά και των κουμπιών επάνω στο τιμόνι. Τα υλικά και η ποιότητα συναρμολόγησης είναι εμφανώς αναβαθμισμένα, σε σχέση με την περασμένη του γενιά.
Το Tucson έχει μία εντελώς διαφορετική προσέγγιση, με τον φουτουριστικό σχεδιασμό του αμαξώματος να συνεχίζεται και εντός της καμπίνας. Η εκτεταμένη χρήση δέρματος και η ευρυχωρία του αναβαθμίζουν την άνεση και δίνουν μία premium αίσθηση στο εσωτερικό. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι παραμετροποιήσιμος, ενώ η κεντρική κονσόλα φιλοξενεί αρμονικά μία μεγάλη οθόνη για το infotainment και τους χειρισμούς -αφής- για τον κλιματισμό. Ταυτόχρονα, ο σχεδιασμός του τιμονιού με τις 4 ακτίνες, προσθέτει στον εκκεντρικό σχεδιασμό της Hyundai. Τα θερμαινόμενα και κλιματιζόμενα καθίσματα και το θερμαινόμενο τιμόνι, είναι στοιχεία που απογειώνουν την εμπειρία του χρήστη.
Safety First
Και τα δύο μοντέλα είναι «αριστούχοι» των δοκιμών EuroNCAP, παίρνοντας τη μέγιστη βαθμολογία των 5 αστέρων. Βέβαια, το Qashqai είχε καλύτερες βαθμολογίες στις επιμέρους κατηγορίες των δοκιμών ασφαλείας από όλο τον ανταγωνισμό του, κάτι που του χάρισε τον τίτλο «Best in Class 2021».
Κατά τα λοιπά, το Qashqai διαθέτει μία απλή και εύκολη στη χρήση λειτουργία Cruise Control, η οποία προσαρμόζει την ταχύτητά ανάλογα με την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, αναγνωρίζει τις σημάνσεις στον δρόμο και εγγυάται ξεκούραστα ταξίδια. Και τα δύο μοντέλα διαθέτουν λειτουργία αυτόματης έκτακτης πέδησης, σταματώντας το αυτοκίνητο για την αποφυγή κάποιας επικείμενης σύγκρουσης. Στο Hyundai βέβαια, το αυτόματο φρενάρισμα ήταν κάπως ευαίσθητο και παρεμβατικό στην οδήγηση, και προτιμήσαμε να το απενεργοποιήσουμε.
Η «έξυπνη» χρήση πολλαπλών καμερών στο εξωτερικό αμάξωμα, δίνουν στον οδηγό μία πλήρη εικόνα για τα περιθώρια του και τις αποστάσεις που έχει από τον περίγυρό του. Κορυφαία προσθήκη αποτελεί η δυνατότητα θέασης του αυτοκινήτου «από ψηλά» (σαν κάτοψη), κάνοντας την στάθμευση πολύ εύκολη. Στο κομμάτι της οπτικής υποβοήθησης, το Tucson εντυπωσιάζει με την λειτουργία ελέγχου τυφλού σημείου, όπου πέρα από τον παραδοσιακό (πλέον) αισθητήρα και την ειδοποίηση στους καθρέπτες, αναβάθμισε περαιτέρω την εμπειρία προσφέροντας και digital θέαση στο πίνακα οργάνων (μέσω κάμερας) για τα μετόπισθεν κάθε φορά που βγάζετε φλας, ελέγχοντας έτσι περισσότερο τα νεκρά σημεία.
Όσον αφορά την συμπεριφορά των δύο SUV στο δρόμο, είναι εύκολα αντιληπτό πως οι δύο εταιρείες προσπάθησαν να βρουν την «χρυσή τομή» ανάμεσα στην άνεση και τις επιδόσεις. Το αποτέλεσμα είναι επιτυχές, αλλά πολύ διαφορετικό σε κάθε περίπτωση. Σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές των δύο μοντέλων, η αναβάθμιση της οδηγικής αίσθησης είναι τεράστια.
Το Qashqai δείχνει πιο πρόθυμο να «επιτεθεί» σε μία βουνίσια διαδρομή με κλειστές στροφές. Το τιμόνι του είναι ακριβές, ενώ το ήπιο υβριδικό σύστημα κίνησης των 140 ίππων εντυπωσιάζει, καθώς επιτρέπει στο Nissan να κινηθεί γρήγορα σε όλο το φάσμα των στροφών του. Το σετάρισμα των αναρτήσεων μεγιστοποιεί την πρόσφυση και μειώνει τις κλίσεις στις στροφές, ενώ παράλληλα, στους αυτοκινητόδρομους, έχει μια μαλακή αίσθηση και αποσβένει με άνεση τις αναταράξεις από λακκούβες και κακοτεχνίες του δρόμου.
To SUV της Hyundai στοχεύει στην μεγιστοποίηση της άνεσης, προτιμώντας γενικότερα μία πιο μαλακή ρύθμιση αναρτήσεων, για την απορρόφηση των κραδασμών. Βέβαια, οι μαλακές αναρτήσεις σε συνδυασμό με το μεγαλύτερο απόβαρο – συν 160 κιλά από το Qashqai λόγω των μπαταριών του υβριδικού συστήματος - προκαλούν στο Tucson μεγαλύτερες αδρανειακές τάσεις στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, εντούτοις η ποιότητα κύλισης παραμένει υπέρ του δέοντος ικανοποιητική. Από την άλλη, οι αυξημένοι ίπποι της έκδοσης Full Hybrid σε συνδυασμό με το γρήγορο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, του επιτρέπουν να επιταχύνει δυναμικά.
Τέλος, τα πολλά συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης οδηγού σε συνδυασμό με τις αυστηρές απαιτήσεις για τις εκπομπές ρύπων, έχουν αυξήσει το κόστος παραγωγής και των δύο μοντέλων που αποτυπώνεται και στις λιανικές τιμές. Και τα δύο μοντέλα έχουν την ίδια αφετηρία τιμών στις αντίστοιχες entry level εκδόσεις – εκεί κάπου στα 26.000 ευρώ – όμως η έκδοση με το πλήρες υβριδικό σύστημα του Tucson και την απόδοση των 230 ίππων ανεβαίνει κατά περίπου 10.000 ευρώ.