Το πρώτο ηλεκτρικό της ισπανικής μάρκας έχει εντελώς δικό του χαρακτήρα. Διαθέτει ποιοτική καμπίνα και ξεχωρίζει στο δρόμο. Με την μπαταρία των 58 kWh εξασφαλίζει αυτονομία 330 σχεδόν χιλιομέτρων.
Του Lorenzo Facchinetti, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Wolfango
Αν αναρωτιέστε τι σημαίνει Born, όχι δεν προέρχεται από τη λέξη “γεννημένος” στα αγγλικά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αναφέρεται στο El born, ένα από τα πιo cult προάστια της Βαρκελώνης. Κάποτε ήταν κάτι σαν τα Εξάρχεια της Αθήνας, αλλά έχει μεταμορφωθεί σε μία γειτονιά της τέχνης, της μόδας και της καινοτομίας. Τα στοιχεία δηλαδή που ουσιαστικά αντιπροσωπεύει και η μάρκα Cupra στα πλαίσια του γερμανικού ομίλου. Ένα νεανικό brand με άλλα λόγια, πέρα από νέο σε ηλικία, καθώς δεν έχουν περάσει παρά τρία μόνο χρόνια από τη δημιουργία του. Όμως σε πολύ σύντομο διάστημα ήδη έχει τους θιασώτες του. Η μέχρι τώρα επιτυχία της μάρκας οφείλεται κυρίως στο μοντέλο Formentor, το πρώτο Cupra στην ιστορία που δεν βασίζεται σε κάποιο μοντέλο της Seat. Και τώρα, στα χρόνια της μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση, τα ηνία παίρνει το Born, το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας από τη Βαρκελώνη. Εντάξει, εκεί σχεδιάστηκε, καθώς είναι ένα 100% made in Germany προϊόν που κατασκευάζεται στο ιστορικό εργοστάσιο της Volkswagen στο Ζβίκαου. Έπειτα από 100 χρόνια λειτουργίας, το εργοστάσιο αυτό ανακαινίστηκε και είναι πλέον αφιερωμένο στην κατασκευή των ηλεκτρικών μοντέλων που βασίζονται στην πλατφόρμα MEB. Το Born δηλαδή κατασκευάζεται στην ίδια γραμμή παραγωγής με τα VW ID.3 και ID.4, καθώς και με το Audi Q4 e-tron.
Δεν αποτελεί μυστικό ότι το ηλεκτρικό αυτό Cupra είναι ένα ID.3 με διαφορετική ενδυμασία. Η ομάδα σχεδιαστών και τεχνικών στη Βαρκελώνη έκαναν τα αδύνατα δυνατά για να διαφοροποιήσουν τη δημιουργία τους σε επίπεδο εμφάνισης, εσωτερικού διακόσμου αλλά και οδικής συμπεριφοράς. Τα κατάφεραν πιστεύετε;
ΠΙΟ ΦΘΗΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ID.3
Κοινό χαρακτηριστικό όλων των εκδόσεων θα είναι φυσικά ο δυναμικός χαρακτήρας και το νεανικό στιλ που είναι εμφυτευμένα στο γονιδίωμα της ισπανικής μάρκας. Προσέξτε το νευρώδες καπό που καταλήγει επιθετικά στο εμπρός μέρος με τα σχιστά φωτιστικά σώματα και την άγρια σχεδίαση των προφυλακτήρων. Καμία σχέση με την ψυχρή αισθητική του ID.3. Από το πλάι, ένα σκούρο αυτοκόλλητο συνδέει αισθητικά τις γυάλινες επιφάνειες με την πίσω πόρτα που καταλήγει σε ένα ευμέγεθες spoiler. Η ουρά είναι συμπαγής, ενώ το αμάξωμα στο σύνολό του, χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο και τους κοντούς προβόλους, δίνει την αίσθηση ότι πατάει γερά στο έδαφος. Σ’ αυτό συνηγορούν και οι μεγάλοι τροχοί των 20 ιντσών με τα σχετικά στενά ελαστικά (215) που έχουν επιλεγεί με γνώμονα τον περιορισμό της αεροδυναμικής αντίστασης.
Στην καμπίνα όμως είναι που οι Ισπανοί έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους. Αν η εσωτερική σχεδίαση του ID.3 είναι υπερβολικά αποστειρωμένη και αυστηρή, στη Βαρκελώνη χρησιμοποίησαν τα κατάλληλα υλικά και επενδύσεις, ώστε το εσωτερικό του Born να αποκτήσει πιο έντονη προσωπικότητα. Η επάνω επιφάνεια του ταμπλό είναι από μαλακό πλαστικό, ενώ το αριστερό τμήμα μπροστά από τον οδηγό, είναι επενδυμένο από μικροΐνες με την ονομασία Dinamica.
Πρόκειται για ένα ανακυκλωμένο υλικό, ευχάριστο στην αφή σαν ύφασμα, το οποίο καλύπτει το εσωτερικό των θυρών και όλη την κεντρική κονσόλα. Όμως πέρα από αυτό, όλα τα στοιχεία της καμπίνας αναδύουν μία αίσθηση ποιότητας. Μόνο τα πλαστικά στο κάτω μέρος είναι σκληρά, όμως αυτά είναι μακριά από τα βλέμματα.
Από εργονομική άποψη, το Born συμβαδίζει με τα υπόλοιπα μοντέλα της οικογένειας MEB. Η θέση οδήγησης είναι άψογη, με σωστές αποστάσεις ανάμεσα στο σώμα, το τιμόνι και τα πεντάλ, ενώ η λειτουργικότητα όλων των χειριστηρίων πολύ καλή. Οι φυσικοί διακόπτες απουσιάζουν, με εξαίρεση εκείνους για τα ηλεκτρικά παράθυρα. Για λόγους οικονομίας είναι μόνο δύο – για τα μπροστινά παράθυρα. Για να ανοίξεις κάποιο από τα πίσω, υπάρχει ο διακόπτης “rear” τον οποίο εύκολα μπορείς να πατήσεις ακούσια. Αμφιλεγόμενη επιλογή. Ψηφιακοί διακόπτες για τα ADAS υπάρχουν και στο τιμόνι και έχουν καλή αίσθηση στην αφή. Τέλος, υπάρχει ένα πάνελ διακοπτών αφής κάτω από την κεντρική οθόνη για τη ρύθμιση της έντασης του ήχου και της θερμοκρασίας της καμπίνας. Οι συγκεκριμένοι διακόπτες απαιτούν κάποια εξοικείωση, ενώ δε φωτίζονται τη νύχτα και αυτό είναι αδιανόητο. Αντίθετα, κανένα παράπονο δεν έχουμε από την οθόνη 11,8 ιντσών του infotainment. Συνδυάζεται με προηγμένο σύστημα φωνητικών εντολών, διαθέτει εύκολο περιβάλλον χρήστη, είναι διαρκώς συνδεδεμένη με το διαδίκτυο και συνδέεται ασύρματα με τις λειτουργίες κινητών Android και Apple.
Όλα καλά λοιπόν με τον ψηφιακό κόσμο του Born. Οι χώροι στην καμπίνα είναι αντίστοιχα εντυπωσιακοί. Ειδικά αυτοί για μικροαντικείμενα στην κεντρική, καλοσχεδιασμένη κονσόλα. Στο μπροστινό τμήμα υπάρχει ένα συρταρωτό κάλυμμα κάτω από το οποίο κρύβεται ένα μεγάλο ντουλάπι με διπλή ποτηροθήκη. Κάτω από το υποβραχιόνιο υπάρχει βάση ασύρματης φόρτισης κινητού και ένα δεύτερο, ιδιαίτερα βαθύ ντουλαπάκι. Στο πίσω κάθισμα τα πράγματα είναι επίσης ευχάριστα. Οι επιβάτες έχουν μεγάλη ελευθερία κινήσεων προς κάθε κατεύθυνση, ενώ ο χώρος για τα γόνατα είναι υπεραρκετός. Μόνο που δε διαθέτουν ξεχωριστή ρύθμιση της θερμοκρασίας. Όμως για τις αποσκευές ο χώρος που απομένει είναι οριακός. Τα 334 λίτρα που μετρήσαμε είναι 40 λιγότερα από του Golf, για να έχετε μία ιδέα.
ΣΤΡΙΒΕΙ ΣΕ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΟ ΘΑΛΑΜΟ
Με το κλειδί στην τσέπη, αρκεί να πατήσεις το πεντάλ του φρένου για να ζωντανέψει το κινητήριο σύνολο του Born και να ξεκινήσεις. Ο διακόπτης του κιβωτίου που είναι ενσωματωμένος στην ψηφιακή οθόνη των οργάνων, σου επιτρέπει να περάσεις από το D στο R και αντίθετα με πολύ φυσική κίνηση. Η χρήση του στο παρκάρισμα και σε χαμηλές ταχύτητες είναι ιδιαίτερα ευχάριστη. Με τον κινητήρα και τη μετάδοση της κίνησης πίσω, έχει απελευθερωθεί χώρος στον μπροστινό άξονα ώστε να παίρνουν μεγάλες γωνίες οι κατευθυντήριοι τροχοί. Ως αποτέλεσμα, η διάμετρος στροφής είναι μόλις δέκα μέτρα. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την απαλή ροπή του ηλεκτροκινητήρα, συνεπάγεται ομαλή και ευχάριστη οδήγηση στην πόλη. Ακόμη και με το δεξί πεντάλ στο τέρμα της διαδρομής του, η επιτάχυνση από τον ηλεκτροκινητήρα των 204 ίππων είναι γραμμική και ομοιογενής, κάτι που χαρακτηρίζει όλα τα μοντέλα της αρχιτεκτονικής MEB. Αυτό δε σημαίνει ότι οι επιδόσεις είναι μέτριες, το αντίθετο μάλιστα. Οι ενδείξεις στο ταχύμετρο ανεβαίνουν ταχύτατα αν κρίνουμε από τα 7,3 δευτερόλεπτα που απαιτούνται στο κλασικό 0-100. Παίζοντας με τα προγράμματα οδήγησης, ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου μεταμορφώνεται. Στο πρόγραμμα Performance, το οποίο επενεργεί στο τιμόνι και τον κινητήρα, η επιτάχυνση είναι ελαφρώς καλύτερη. Ειδικά σε χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες, ενώ η απόκριση στο δεξί πόδι γίνεται πιο άμεση. Αν πάλι θέλεις πιο έντονες αντιδράσεις και στη λειτουργία του δεξιού πεντάλ, αρκεί να επιλέξεις τη θέση B στον επιλογέα μετάδοσης, στην οποία το σύστημα ανάκτησης ενέργειας δουλεύει στο μέγιστο. Όχι όμως και με τρόπο που επιτρέπει οδήγηση αποκλειστικά με το δεξί πεντάλ, καθώς για να επιβραδύνει το Born, συχνά χρειάζεται η χρήση του πεντάλ του φρένου. Τα φρένα λειτουργούν ικανοποιητικά. Οι αποστάσεις ακινητοποίησης είναι μικρές, ακόμη και σε οδόστρωμα με χαμηλή πρόσφυση, ενώ η αντοχή τους στη σκληρή χρήση είναι εξαιρετική.
ΕΥΕΛΙΚΤΟ ΠΑΡΑ ΤΟ ΒΑΡΟΣ
Σε δρόμο με στροφές, το Born αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευχάριστο, όπως όλα εξάλλου τα ηλεκτρικά ξαδέρφια του. Θα πρέπει να επαναλάβω για πολλοστή φορά ότι η τοποθέτηση της μπαταρίας στο δάπεδο του αυτοκινήτου συνεπάγεται ιδιαίτερα χαμηλό κέντρο βάρους. Ακόμη κι αν κάποιος δεν έχει ιδέα περί της τεχνολογίας που κρύβεται κάτω από το κάθισμα, η ευελιξία και η ισορροπία του αυτοκινήτου γίνονται αντιληπτές από την πρώτη κιόλας στροφή, κάτι που οφείλεται και στην πίσω κίνηση. Βέβαια, όταν αυξήσεις ρυθμό, οι κλίσεις του αμαξώματος είναι έντονες, ενώ το βάρος του αυτοκινήτου δεν μπορεί να κρυφτεί ως δια μαγείας. Το θετικό είναι ότι το αυτοκίνητο ελέγχεται εύκολα ακόμη και στο απόλυτο όριο. Ισορροπημένο στις αντιδράσεις του και προβλέψιμο, αποδεικνύεται ευχάριστος σύντροφος στον ανοιχτό δρόμο. Ακόμη και σε διαδρομή με στροφές, το Born είναι διασκεδαστικό και πάντα ασφαλέστατο, ακόμη και σε ελιγμούς έκτακτης ανάγκης. Στις καθιερωμένες δοκιμές ευστάθειας του Quattroruote, το ισπανικό EV απέδειξε ότι διαθέτει ένα καλοζυγισμένο πλαίσιο και ηλεκτρονικά άψογα προγραμματισμένα, τα οποία παρεμβαίνουν όταν και όπως πρέπει.
Σε επίπεδο δυναμικής συμπεριφοράς στο δρόμο, η διαφορά του Cupra από τα υπόλοιπα EV της οικογένειας MEB έγκειται στο σύστημα διεύθυνσης, το οποίο στην προκειμένη περίπτωση είναι προοδευτικό. Το αποτέλεσμα είναι να έχει καλύτερη αίσθηση από εκείνα των συγγενικών μοντέλων, ενώ είναι πάντα ευαίσθητο και ακριβές. Αυτό προσδίδει ιδιαίτερο χαρακτήρα στον δρόμο. Σχετικά με τις αναρτήσεις, αναμένοντας την έκδοση με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ που θα είναι διαθέσιμα στην έκδοση e-boost, μπορούμε να πούμε ότι έχουν πιο σφιχτή ρύθμιση εδώ, ώστε να περιορίζονται οι κλυδωνισμοί του αμαξώματος. Όχι όμως σε τέτοιο βαθμό που να επηρεάζεται η άνεση, η οποία παραμένει πολύ καλή. Μόνο στο πίσω κάθισμα η αίσθηση είναι σφιχτή, παρά τη διάταξη πολλαπλών συνδέσμων με πέντε μοχλούς στον πίσω άξονα. Σε γενικές γραμμές πάντως, το Born είναι ένα ιδιαίτερα άνετο αυτοκίνητο με χαμηλά επίπεδα θορύβου στην καμπίνα, όπου το μόνο που ακούγεται είναι ένα φύσημα σε υψηλές ταχύτητες. Η ενδοτικότητα της ανάρτησης είναι καθ’ όλα αποτελεσματική, ενώ τα ADAS λειτουργούν άψογα, εξασφαλίζοντας υποβοήθηση επιπέδου δύο (προαιρετικός εξοπλισμός).
ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Όσον αφορά τώρα τη διαχείριση ενέργειας, το Born έχει ανάλογη απόδοση με το ID.3. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα αποδεικνύεται ελαφρώς πιο οικονομικό. Καταναλώνει κατά μέσο όρο 19,2 kWh/100 χλμ. εξασφαλίζοντας μέση αυτονομία 328 χιλιομέτρων. Το θετικό είναι ότι σε αντίθεση με άλλα ηλεκτρικά, η κατανάλωση δεν επηρεάζεται τόσο από τις συνθήκες και το στιλ οδήγησης. Ενώ τα περισσότερα EV είναι σχετικά οικονομικά στην πόλη και διψούν για κιλοβατώρες στον αυτοκινητόδρομο, το πρώτο ηλεκτρικό Cupra είναι πιο προβλέψιμο. Η αυτονομία του μεταβάλλεται από ένα μέγιστο 373 χιλιομέτρων σε αστικό περιβάλλον – που είναι και το πιο ευνοϊκό για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, χάρη στη δυνατότητα εκμετάλλευσης του συστήματος ανάκτησης ενέργειας στο φρενάρισμα – μέχρι τα 279 χιλιόμετρα που μετρήσαμε στον αυτοκινητόδρομο. Η αυτονομία είναι σε κάθε περίπτωση άνω του μέσου όρου, οπότε το μόνο πρόβλημα στο ταξίδι, είναι η διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης, οι οποίοι δυστυχώς αυξάνονται με πολύ αργό ρυθμό στο ελληνικό οδικό δίκτυο. Τουλάχιστον, το Born έχει τη δυνατότητα φόρτισης σε σταθμό συνεχούς ρεύματος ισχύος μέχρι 120 kW,. Γεγονός που δίνει τη δυνατότητα φόρτισης από 20 – 80% σε μισή ώρα περίπου. Σε εναλλασσόμενο ρεύμα, αντίθετα, μία πλήρης φόρτιση απαιτεί ούτε λίγο ούτε πολύ έξι ώρες με τον κλασικό εσωτερικό φορτιστή των 11 kW. Για τη διευκόλυνση της διαδικασίας φόρτισης, η Cupra – όπως όλες οι μάρκες του ομίλου Volkswagen – διαθέτει ειδική εφαρμογή κινητού για τον εντοπισμό των σταθμών φόρτισης, με δυνατότητα ενιαίας τιμολόγησης σε μηνιαία βάση, ανεξάρτητα από τον πάροχο. Για οικιακή φόρτιση, η Cupra διαθέτει τρεις τύπους wallbox της εταιρίας Elli, θυγατρικής του ομίλου Volkswagen.