Αφού πρώτα πήραμε μια γεύση από ένα αυτοκίνητο προ-παραγωγής, έφτασε η ώρα να γευτούμε και την έκδοση παραγωγής με τους 204 ίππους. Ευρύχωρο και καλοφτιαγμένο, είναι ένα αυτοκίνητο που χαίρεσαι να οδηγείς.
Tου Lorenzo Facchinetti Aπόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Προσπαθώ να θυμηθώ άλλη μάρκα τα τελευταία χρόνια που χρειάστηκε τόσο λίγο χρόνο προκειμένου να εδραιώσει την ταυτότητά της, αλλά δεν τα καταφέρνω. Η Cupra είναι εδώ και τρία χρόνια μια ανεξάρτητη μάρκα, η οποία κατάφερε να ωριμάσει και να εδραιωθεί. Η επιτυχία αυτή σίγουρα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο Formentor, το πρώτο αποκλειστικό μοντέλο της ισπανικής μάρκας, το οποίο γνωρίζει σημαντική εμπορική επιτυχία. Άλλωστε, ο όμιλος Volkswagen πιστεύει ακράδαντα στις δυνατότητες της νέας μάρκας. Γι' αυτό και της ανέθεσε την εξέλιξη της νέας γενιάς των νέων μικρών ηλεκτρικών μοντέλων του ομίλου που αναμένονται το 2025.
Εν τω μεταξύ, η Cupra έκανε το πρώτο βήμα προς τη νέα εποχή των μηδενικών ρύπων με το Born. Μια πρώτη γεύση μιας έκδοσης προ-παραγωγής του οποίου είχαμε πάρει στην πίστα του Βαϊράνο και σας παρουσιάσαμε στο τεύχος Σεπτεμβρίου (40). Η παραγωγή των ηλεκτρικών μοντέλων του ομίλου που βασίζονται στην πλατφόρμα ΜΕΒ στο εργοστάσιου του Σβίκαου (Γερμανία) έχει πλέον ξεκινήσει. Παράλληλα, στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι αντιπροσωπείες έχουν ξεκινήσει να δέχονται παραγγελίες για την πρώτη, πολύ καλά εξοπλισμένη έκδοση του μοντέλου. Στην Ελλάδα, αυτό θα γίνει από τον Ιανουάριο του 2022. Η πρώτη έκδοση διαθέτει κινητήρα 204 ίππων, μπαταρία 58 kWh και κόστος λίγο κάτω από 40.000 ευρώ (δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα στη χώρα μας). Αργότερα, θα είναι διαθέσιμο με κινητήρα 150 ίππων και μπαταρία 45 kWh, καθώς και σε έκδοση e-boost, με μπαταρία 58 ή 77 kWh (ωφέλιμες), στην οποία ο κινητήρας των 204 ίππων αποκτά επιπλέον ισχύ 27 ίππων (231 στο σύνολο) για 20 δευτερόλεπτα. Αυτό γίνεται πατώντας ένα κουμπί στο τιμόνι ή ενεργοποιώντας το kick-down με το πάτημα του "γκαζιού".
ΚΑΥΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ
Όσοι ενδιαφέρονται για την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καλά θα κάνουν να το δουν από κοντά, έστω από περιέργεια. Το ισπανικό μοντέλο είναι πραγματικά όμορφο, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά. Σε σύγκριση με το αδελφό Volkswagen ID.3, διαθέτει ορισμένες διαφορές που θα ευχαριστήσουν όσους αναζητούν κάτι πιο δυναμικό και νεανικό. Το εμπρός μέρος εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο το σπορ πνεύμα της μάρκας Cupra. Το πίσω μέρος είναι όσο πιο "άγριο" γίνεται για ένα μοντέλο δίχως εξατμίσεις. Στο πλάι, ξεχωρίζει το σκούρο φινίρισμα στην πίσω κολόνα που λειτουργεί ως στοιχείο σύνδεσης με τα επίσης σκουρόχρωμα παράθυρα.
Ακόμα καλύτερη εντύπωση μας έδωσε το εσωτερικό του Born. Όχι τόσο για τη σχεδίαση του ταμπλό (ευχάριστη και λειτουργική), όσο για τα υλικά των επενδύσεων, τα οποία είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Όπου φτάνεις ν' ακουμπήσεις, τα υλικά είναι μαλακά. Από το επάνω μέρος του ταμπλό έως το υποβραχιόνιο στην επένδυση της πόρτας και το κεντρικό τούνελ, όλα είναι μαλακά. Το τελευταίο αποτελεί υπόδειγμα λειτουργικότητας. Διαθέτει δύο βαθιά, ευρύχωρα ντουλαπάκια, ποτηροθήκες και θέση για ασύρματη φόρτιση κινητού. Την πληροφόρηση του οδηγού αναλαμβάνει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και η κεντρική οθόνη. Η απεικόνιση των πληροφοριών είναι καλά οργανωμένη και ευανάγνωστη. Όπως σε όλα τα μοντέλα που βασίζονται στην πλατφόρμα ΜΕΒ, μέσω της κεντρικής οθόνης διαχειρίζεσαι τις επιμέρους λειτουργίες, ενώ οι πολύ σημαντικές πληροφορίες (ταχύμετρο, αυτονομία, ADAS, οτιδήποτε είναι απολύτως απαραίτητο για την οδήγηση) εμφανίζονται στη μικρή οθόνη του πίνακα οργάνων, με διαγώνιο 5,3 ιντσών. Εναλλακτικά, μπορεί να επιλέξει κανείς την οθόνη head-up από τον προαιρετικό εξοπλισμό. Η λειτουργία της είναι καλή, με τις πραγματικά σημαντικές πληροφορίες να προβάλλονται ξεκάθαρα, δίχως να δυσχεραίνουν την ορατότητα.
ΠΙΟ ΣΠΟΡ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΠΛΑΙΣΙΟ
Ο διαθέσιμος χώρος για τους επιβάτες είναι άπλετος, τόσο εμπρός όσο και πίσω, χάρη στο μακρύ μεταξόνιο της ηλεκτρικής πλατφόρμας (2.770 χιλιοστά). Επαρκής και ο χώρος αποσκευών των 385 λίτρων, σύμφωνος με τα δεδομένα της κατηγορίας και αρκετά εύχρηστος, χάρη στο τετραγωνισμένο σχήμα του. Μέχρι εδώ, δεν έχει κάτι διαφορετικό να επιδείξει σε σχέση με το ΙD.3. Ώρα να μιλήσουμε για το πλαίσιο, για να δούμε τις διαφορές. Παρουσία των προαιρετικών ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενων αμορτισέρ, η ανάρτηση χαμηλώνει κατά 15 χιλιοστά εμπρός και 10 χιλιοστά πίσω, σε σχέση με τα λοιπά μοντέλα που βασίζονται στην πλατφόρμα ΜΕΒ. Επιπλέον, μπορείς να επιλέξεις ελαστικά πλάτους 235 εκατοστών, αντί για 215, σε τροχούς έως 20 ιντσών. Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται το προοδευτικό σύστημα διεύθυνσης, το οποίο είναι πιο άμεσο στις χαμηλές και μέσες ταχύτητες. Τα στοιχεία αυτά, σε συνδυασμό με τα λοιπά στοιχεία του βασικού εξοπλισμού, καθιστούν το Born αρκετά απολαυστικό στην οδήγηση.
Θα αποφύγω να σας κουράσω με εκτενή αναφορά στην έννοια του χαμηλού κέντρου βάρους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και του πόσο πολύ αυτό ευνοεί τη δυναμική οδήγηση. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενθουσιάζουν με τη συμπεριφορά τους. Το Born, όμως το κάνει, χάρη στην αξιοσημείωτη ομοιογένειά του. Νιώθεις την επικοινωνία μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα. Ως αποτέλεσμα, ποτέ δε νιώθεις ότι οδηγείς ένα βαρύ και όχι ιδιαίτερα ευέλικτο αυτοκίνητο. Το αντίθετο μάλιστα. Το Born σου προκαλεί μια ευφορία, χάρη στο τιμόνι που σε πληροφορεί για τα δρώμενα, είναι αρκετά ακριβές και προοδευτικό. Επιπλέον, ο εμπρός άξονας δεν έχει να διαχειριστεί τη ροπή του κινητήρα, καθώς η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς. Ανεξαρτήτως ιπποδύναμης, όλες οι εκδόσεις του Born αποδίδουν ροπή 310 Νm. Η παροχή της ισχύος, κάτι που ισχύει για όλους τους ηλεκτροκινητήρες της ίδιας οικογένειας, είναι προοδευτική και γραμμική, κάθε άλλο παρά βάναυση. Βέβαια, επιλέγοντας το πρόγραμμα Cupra, η απόκριση στο πάτημα του γκαζιού είναι πιο έντονη. Οι επιδόσεις επιβεβαιώνουν την αίσθησή μας. Για τα 0-100 χλμ.ώρα απαιτούνται 7,3 δευτερόλεπτα.
Ένα ακόμα πλεονέκτημα του συστήματος μετάδοσης είναι η αποδοτικότητά του. Σύμφωνα με την εταιρεία, η μέση κατανάλωση κυμαίνεται μεταξύ 15,4 και 16,7 kWh (WLTP). Δηλαδή, έχει αυτονομία μεταξύ 395 και 424 χιλιομέτρων για την έκδοση με τους 204 ίππους που διαθέτει μπαταρία 58 kWh. Με τον ίδιο κινητήρα και τη μεγάλη μπαταρία των 77 kWh, τα επίσημα στοιχεία κάνουν λόγο για αυτονομία 540 χιλιομέτρων. Η μπαταρία αυτή, δέχεται έως 170 kW συνεχούς ρεύματος για την επαναφόρτισή της, έναντι μόλις 120 kW που δέχεται η μπαταρία των 58 kWh.