Q-ELECTRIC

Audi Q4 e-tron Sportback: Τα έχει τετρακόσια

audi-q4-e-tron-sportback-ta-echei-tetrakosia-630636

Το μεσαίο ηλεκτρικό του Ίνγκολσταντ με πιο αθλητική εμφάνιση, η οποία όμως, δε θυσιάζει στο ελάχιστο χώρους και πρακτικότητα. Διαθέτει ένα κινητήριο σύνολο με άφθονη δύναμη και χαμηλή κατανάλωση.

Tου Lorenzo Facchinetti, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Massimiliano Serra

Ως οδηγός έχω κρατήσει μία παλιά συνήθεια, απομεινάρι ίσως των πρώτων μου μαθημάτων στη σχολή οδήγησης. Να ρυθμίζω προσεκτικά τον κεντρικό καθρέπτη πριν ξεκινήσω. Όταν το έκανα αυτό στο Q4 e-tron, στο μυαλό μου ήρθε το Audi A2, το παλιό μικρό Audi. Μπορεί να μην έχει καμία σχέση με το ηλεκτρικό SUV στο οποίο κάθομαι, αν κι εκείνο ήταν επίσης φουτουριστικό για την εποχή του. Όμως μία λεπτομέρεια μου το θύμισε και δεν είναι άλλη από την πίσω αεροτομή που διατρέχει το τζάμι, περιορίζοντας κάπως την ορατότητα, χωρίς ωστόσο να ενοχλεί.

Ε λοιπόν, από μέσα, αυτή είναι η μόνη διαφορά μεταξύ του Sportback και του απλού Q4 e-tron. Εξωτερικά, το αυτοκίνητο αλλάζει μορφή από τη μέση και πίσω. Η οροφή παίρνει κλίση, επηρεάζοντας και το σχήμα των πίσω παραθύρων, για να καταλήξει σε μία αθλητική ουρά με σχήμα coupé. Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι απουσιάζουν οι ράγες από την οροφή, έχει μεταμορφώσει την εξωτερική εμφάνιση. Κι όμως, η μετατροπή του Q4 σε Sportback δεν έχει καμία επίδραση στους χώρους των πίσω επιβατών και των αποσκευών. Αντίθετα, στο πίσω μέρος το αυτοκίνητο χωρά μερικά λίτρα παραπάνω, σύμφωνα με την Audi. Κάτι που όμως δεν επαλήθευσε το κέντρο δοκιμών του Quattroruote. Σε κάθε περίπτωση, 436 πραγματικά λίτρα μέχρι την εταζέρα είναι μία καλή τιμή.

Η μόνη τιμή που αλλάζει στη συγκεκριμένη έκδοση είναι της αγοράς. Με το ίδιο κινητήριο σύνολο και επίπεδο εξοπλισμού, το «κοστούμι» Sportback κοστίζει 2.101 ευρώ επιπλέον (στην έκδοση της δοκιμής). Το αν τα αξίζει είναι θέμα προσωπικού γούστου. Σε κάθε περίπτωση, η ποιότητα και η ουσία είναι εξασφαλισμένες.

Μιας και μιλάμε για ουσία, ο αριθμός που εκτιμώ περισσότερο είναι αυτός που εμφανίζεται στο κέντρο των ψηφιακών οργάνων όταν πιέσεις το πλήκτρο εκκίνησης. Όταν διαβάζεις 400 χιλιόμετρα αυτονομίας, αισθάνεσαι κάποια ελευθερία να οδηγήσεις γρήγορα και να ταξιδέψεις. Στα πλεονεκτήματα του ισχυρότερου κινητήριου συνόλου 50 Quattro του Q4 είναι η σχέση επιδόσεων-κατανάλωσης. Τέτοια αυτονομία από ένα δικινητήριο ηλεκτρικό με συνολική ισχύ 299 ίππων δεν είναι αυτονόητη. Ειδικά, όταν ταυτόχρονα προσφέρει εντυπωσιακές επιδόσεις από στάση, στο προσπέρασμα, ή σε μία ορεινή διαδρομή γεμάτη στροφές. «Άλογα υπάρχουν» –για να παραφράσουμε μία γνωστή πολιτική ρήση– για κάθε χρήση και μάλιστα αποδίδονται ομαλά, ποτέ βίαια, όπως σε άλλα ηλεκτρικά. Στο Q4 αισθάνεσαι ότι έχεις πάντα τον απόλυτο έλεγχο, με τον τρόπο που η ροπή μεταδίδεται σε καθέναν από τους τέσσερις τροχούς του.

ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δύο αριθμοί μπορούν να περιγράψουν με ακρίβεια το δυναμισμό του αυτοκινήτου. Αφενός τα 6,2 δευτερόλεπτα για το 0-100 και αφετέρου, τα μόλις 5,2 για το κλασικό προσπέρασμα 70-120 χλμ./ώρα. Από την άλλη, η κατανάλωση ενέργειας δεν είναι ποτέ υπερβολική. Χωρίς να προστρέξεις στα ειδικά προγράμματα Eco ή Hypermiling, οριακά ξεπερνά τις 20 κιλοβατώρες ανά 100 χιλιόμετρα (ή 5 χλμ./kWh). Και αυτή είναι μία μέση τιμή, από όλους τους κύκλους δοκιμών του περιοδικού. Όπως συμβαίνει συνήθως με τα ηλεκτρικά, η μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας συντελείται στον αυτοκινητόδρομο, όπου το σύστημα ανάκτησης ενέργειας αδρανεί. Αν εξαιρέσουμε λοιπόν το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο (όπου το Q4 χρειάζεται 26,3 kWh/100 χλμ. και η αυτονομία του περιορίζεται στα 313 χιλιόμετρα), στην πόλη και στην εθνική μπορεί να καλύψει αντίστοιχα 418 και 477 χιλιόμετρα με πλήρη φόρτιση. Οι εντυπωσιακές αυτές τιμές οφείλονται στην κατανάλωση 19,6 kWh/100 χλμ. στην πόλη και μόλις 17,2 στην εθνική, σε συνδυασμό με τις 77 ωφέλιμες κιλοβατώρες της μπαταρίας.

Αν τώρα, συνδέσετε το αυτοκίνητο σε κοινόχρηστο σταθμό και όχι στο οικιακό σας wallbox, μπορεί να δεχτεί συνεχές ρεύμα ισχύος μέχρι 125 kW. Στους φορτιστές HPC των 300-350 kW του ιταλικού δικτύου, το Q4 μπορεί να ανακτήσει αυτονομία 100 χιλιομέτρων σε 13 μόλις λεπτά. Αντίστοιχα γρήγορη είναι η φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα, καθώς ο ενσωματωμένος φορτιστής δέχεται ισχύ μέχρι 11 kW. Όμως να σημειώσω, ότι ένας κοινόχρηστος φορτιστής 22 kW είναι χρήσιμος μόνο για νυχτερινή φόρτιση, καθώς η μπαταρία χρειάζεται επτάμισι ώρες για να φορτιστεί πλήρως.

Το άλλο μεγάλο προτέρημα του Q4 e-tron είναι η άνεση. Την απόλυτη ησυχία των ηλεκτροκινητήρων μπορείς να την εκτιμήσεις τόσο στην επιτάχυνση όσο και εν στάσει. Όμως, ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες, οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι περιορισμένοι, ενώ ο θόρυβος κύλισης των φαρδιών ελαστικών (235 εμπρός, 255 πίσω), περνούν στην καμπίνα παρά την εξαιρετική ηχομόνωση. Σημειωτέον ότι το παρμπρίζ και τα πλευρικά κρύσταλλα στο αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν τα ενισχυμένα, τα οποία διατίθενται προαιρετικά. Και η άνεση της ανάρτησης; Η ρύθμιση των αμορτισέρ εξασφαλίζει την απαραίτητη ενδοτικότητα, ώστε να απορροφώνται οι έντονες ανωμαλίες του δρόμου, παρά τους τροχούς των 21 ιντσών με τα ελαστικά χαμηλού προφίλ. Ταυτόχρονα, η ανάρτηση είναι σφιχτή στους απότομους ελιγμούς και το αμάξωμα παίρνει μικρές κλίσεις ακόμη και στο όριο, κάτι στο οποίο βοηθά και το χαμηλό κέντρο βάρους. Το αξιοσημείωτο είναι ότι το αυτοκίνητο κρύβει καλά το βάρος του (2.300 κιλά), τουλάχιστον μέχρι να συναντήσει κάποιο δρόμο με στροφές. Εκεί, δυστυχώς, τον πρώτο λόγο έχει το ESP, το οποίο παρεμβαίνει έντονα, συχνά επηρεάζοντας την κατευθυντικότητα. Παρά το βάρος και την τοποθέτηση ταμπούρων στον πίσω άξονα, τα φρένα είναι πολύ καλά. Εξασφαλίζουν μικρές αποστάσεις ακινητοποίησης σε όλες τις επιφάνειες, ενώ είναι και ανθεκτικά στη σκληρή χρήση.

ΕΥΡΥΧΩΡΗ ΚΑΜΠΙΝΑ

Κατά τ’ άλλα, η ζωή στην καμπίνα κυλά όμορφα, όπως ακριβώς και στο απλό Q4. Η ηλεκτρική πλατφόρμα εξασφαλίζει καλύτερη εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το Q4 Sportback, ενώ έχει διαστάσεις παραπλήσιες με το θερμικό Q3, διαθέτει χώρους ανάλογους με το μεγαλύτερο Q5. Τόσο για τους επιβάτες, όσο και για τις αποσκευές τους.

Το Sportback είναι ιδιαίτερα λειτουργικό εσωτερικά και αυτό οφείλεται κυρίως στην πλατφόρμα MEB στην οποία βασίζεται. Η απουσία κεντρικού άξονα μετάδοσης συνεπάγεται ένα εντελώς επίπεδο δάπεδο, με πρακτικά οφέλη στην εργονομία του σαλονιού. Η κεντρική κονσόλα χωρίζεται, για παράδειγμα, σε δύο επίπεδα. Από κάτω κρύβει ένα μεγάλο χώρο αποθήκευσης, έξυπνα σχεδιασμένο, ώστε το κινητό να φορτίζεται επαγωγικά σε όρθια θέση, ασφαλισμένο με ειδικό κλιπ. Έτσι μένει μεγάλος χώρος για μικροαντικείμενα, που δεν είναι ορατά από έξω. Στο επάνω μέρος, η κονσόλα φιλοξενεί τους διακόπτες των προγραμμάτων οδήγησης, τον επιλογέα της μετάδοσης, το πλήκτρο εκκίνησης και τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος. Οι πρώτοι, χρειάζονται εξοικείωση, καθώς είναι ψηφιακοί διακόπτες αφής και στο άγγιγμα έχουν διαφορετική αίσθηση από τους φυσικούς διακόπτες. Το ίδιο ισχύει και για τους διακόπτες του τετραγωνισμένου –αλλά λειτουργικού– τιμονιού, οι οποίοι είναι ταχύτατοι σε απόκριση. Μόνο που κάποιες φορές μπορεί να αγγίξεις κάποιον τυχαία και να αλλάξει η απεικόνιση στα όργανα. Να το επαναλάβω, όλα είναι θέμα συνήθειας.

ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Υψηλού επιπέδου είναι το σύστημα infotainment. Μπροστά από τα μάτια του οδηγού, βρίσκεται το περίφημο για την αμεσότητα και την ευχρηστία του Virtual Cockpit των 12,3 ιντσών. Η καινοτομία εδώ είναι η προαιρετική οθόνη head-up. Ο προβολέας της HUD εκμεταλλεύεται την τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας, για να προβάλλει στο παρμπρίζ τις πιο σημαντικές πληροφορίες. Για παράδειγμα, τις ενδείξεις του συστήματος πλοήγησης, καθώς και της λειτουργίας των ADAS. Όλα αυτά, μοιάζουν σα να απεικονίζονται σε νοητή απόσταση δέκα μέτρων από τον οδηγό σε μία οθόνη 70 ιντσών. Αν τραβήξετε το βλέμμα σας προς τα δεξιά, θα πέσει στην οθόνη του infotainment. Είναι στραμμένη προς τον οδηγό, ώστε να μην δημιουργούνται αντανακλάσεις και να είναι πιο ευανάγνωστη. Το σύστημα είναι γνωστό και δεν είναι άλλο από το MMI Plus, το οποίο βασίζεται στην αρχιτεκτονική MIB 3. Με μόνη διαφορά, ότι στο Q4 η οθόνη έχει διαστάσεις 11,6 ιντσών (αντί 10,1” σε άλλα Audi), και ανάλυση 1.764 x 824 pixel. Το σύστημα είναι διαρκώς συνδεδεμένο στο διαδίκτυο, χάρη στην ενσωματωμένη κάρτα eSIM LTE. Αυτό είναι σημαντικό, ιδιαίτερα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, στο οποίο ο οδηγός χρειάζεται να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για το διαθέσιμο δίκτυο φόρτισης. Όσο για το σύστημα αναγνώρισης φωνής, αναγνωρίζει περίπλοκες φράσεις της καθημερινής γλώσσας για να μεταδίδει ειδήσεις, μετεωρολογικές προβλέψεις και νέα για την κίνηση. Για την τελευταία, το Google Maps αποδεικνύεται πιο αποτελεσματικό σε σχέση με τα συστήματα πλοήγησης των κατασκευαστών. Τέλος, χάρη στην ασύρματη διεπαφή με Android Auto και Apple CarPlay, η χρήση του κινητού από το αυτοκίνητο είναι εύκολη και ασφαλής.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο