Q-ELECTRIC

BMW i4: Πρώτες Εντυπώσεις

bmw-i4-protes-entyposeis-630213

Το πρώτο ηλεκτρικό Gran Coupé του Μονάχου είναι ένα αυτοκίνητο χωρίς περιθώρια αποτυχίας. Οδηγήσαμε την κορυφαία έκδοση M50, η οποία έχει εξαιρετική συμπεριφορά παρά το μεγάλο βάρος, ενώ στην ευθεία είναι πραγματικό dragster

Του Fabio Sciarra, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

Είναι κάποιες στιγμές στην ιστορία του αυτοκινήτου που έχουν κομβική σημασία, περισσότερο από κάποιες άλλες. Ανοίγονται νέα κεφάλαια που καλώς ή κακώς καθορίζουν το μέλλον κάθε κατασκευαστή. Η i4 μπορεί να μην έχει τη στρατηγική σημασία μίας iX για την BMW (ενός αυτοκινήτου δηλαδή βασισμένου σε μία εντελώς νέα πλατφόρμα και με τεχνολογικό περιεχόμενο που το διαχωρίζει από όλα τα άλλα μοντέλα), όμως αυτό δε σημαίνει ότι οι Βαυαροί την εξέλιξαν «ελαφρά τη καρδία».

Η BMW, μπορεί να άλλαξε δραματικά τη φιλοσοφία της τα τελευταία χρόνια, υιοθετώντας μεταξύ άλλων και την προσθιοκίνηση. Διατηρεί όμως ένα πολυπληθές και ορκισμένο σ’ αυτή κοινό, που αναζητεί πάντα την ιδιαίτερη εκείνη απόλαυση στην οδήγηση – που μόνο τα αυτοκίνητά της προσφέρουν. Πόσο μάλλον, όταν πρόκειται για μοντέλα με το περίφημο M στο πίσω μέρος, το οποίο σημαίνει Motorsport. Και η κορυφαία έκδοση της i4 είναι μία Μ ή αν προτιμάτε, μία M Performance. Και μάλιστα, η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική. Η i4 θα είναι διαθέσιμη στην ελληνική αγορά από τον Φεβρουάριο του 2022 σε δύο εκδόσεις. Τη βασική eDrive40 με 340 ίππους και προσωρινή τιμή βάσης 54.850 ευρώ, αλλά και αυτήν εδώ, την κορυφαία και αρκετά πιο γυμνασμένη, M50 με τιμή που ξεκινάει από τα 69.750 ευρώ.

ΜΙΛΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΠΑΘΟΥΣ

Συγχωρήστε μας τη μακροσκελή εισαγωγή, όμως ήταν απαραίτητη για να δούμε το πλαίσιο στο οποίο τοποθετείται η i4 μέσα στην γκάμα BMW. Αν μη τι άλλο, πρόκειται για ένα ιδιαίτερο αυτοκίνητο. Όχι μόνο για τον κατασκευαστή ή για τον άνθρωπο που θα το επιλέξει, αλλά και για όποιον καλείται να γράψει γι’ αυτό. Το νήμα που συνδέει αυτές τις τρεις πλευρές δεν είναι άλλο από τη φλόγα που σιγοκαίει (ή αργοσβήνει;) στις καρδιές πολλών από εμάς. Τίποτε άλλο από αυτό που ονομάζουμε «πάθος για την οδήγηση». Με άλλα λόγια, πρέπει να μιλάμε ξεκάθαρα σε όσους έχουν μεγάλες προσδοκίες από τη δυναμική συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Από οδηγικής άποψης η i4 M50, από την πρώτη στιγμή που κάθεσαι πίσω από το τιμόνι της, σου μεταφέρει μια αυτούσια αίσθηση BMW. Η θέση οδήγησης είναι άρτια και με πολυάριθμες δυνατότητες ρύθμισης, ενώ η εργονομία δεν επιφυλάσσει εκπλήξεις. Λογικό, θα πείτε, από τη στιγμή που το αυτοκίνητο είναι το ηλεκτρικό alter ego της Σειράς 4 Gran Coupé. Το μόνο που αλλάζει από κάτω είναι ο κινητήρας και οι μπαταρίες, όμως η πλατφόρμα είναι ίδια. Στο πιλοτήριο, ωστόσο, το περιβάλλον χρήστη είναι διαφορετικό. Αντί των δύο διακριτών οθονών (των οργάνων και του infotainment) αλλού, εδώ βρίσκουμε μία καμπυλόγραμμη οθόνη που ενσωματώνει τις λειτουργίες τους σε ένα ενιαίο σύνολο, παρόμοια με εκείνη της iX. Με εντυπωσιακά γραφικά και λειτουργικό σύστημα τελευταίας γενιάς BMW 8.0, βρίσκεται ένα σκαλί πάνω από των υπόλοιπων BMW σε ποιότητα και ευφυία ανάδρασης. Όμως, για να είμαστε ειλικρινείς, από αισθητικής άποψης η νέα οθόνη δεν ταιριάζει με τη σχεδίαση της καμπίνας, η οποία παραμένει πιο κλασική.

ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

Η κλασική φιλοσοφία BMW δεν αργεί να αποκαλυφθεί στο δρόμο. Το στήσιμο της i4 M50, αν μου επιτρέπετε την έκφραση, είναι αυτό που περιμένεις από ένα βαυαρικό μοντέλο της συγκεκριμένης κατηγορίας. Από πλευράς άνεσης, δεν είναι μαγικό χαλί ακόμη κι αν επιλέξεις το πρόγραμμα Comfort. Αυτό οφείλεται στη φιλοσοφία της μάρκας, αλλά και στη σοβαρή δουλειά που έχει γίνει στη ρύθμιση της ανάρτησης. Οι ενεργητικές αναρτήσεις έχουν εξελιχτεί από το τμήμα Motorsport. Περιλαμβάνουν διαφορετικά ελατήρια και αμορτισέρ, καθώς και ειδικά σχεδιασμένες αντιστρεπτικές ράβδους και ενισχυμένα υποπλαίσια. Επιτυγχάνουν έτσι, τη βελτίωση της απόκρισης του μπροστινού άξονα σε στρεπτικά και καμπτικά φορτία. Παρέχουν βελτιωμένη ακαμψία με απλά λόγια. Και δεν είναι μόνο αυτό. Η M50 έχει και φαρδύτερα μετατρόχια κατά 26 χιλιοστά μπροστά και 12 πίσω, καθώς και πιο έντονο κάμπερ στους μπροστινούς τροχούς σε σχέση με τη Σειρά 3. Οι δύο αυτές παρεμβάσεις είναι καθοριστικές κυρίως για την επίτευξη ακρίβειας και κατευθυντικότητας ανάλογης μίας M, ενώ και το σύστημα διεύθυνσης δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα από αντίστοιχα του Μονάχου.

Η πρώτη ηλεκτρική M Performance της ιστορίας, δεν θα σας απογοητεύσει λοιπόν στον τομέα της οδηγικής απόλαυσης – που είναι και ο σημαντικότερος για πολλούς θιασώτες των συγκεκριμένων μοντέλων. Όταν οδηγείς χαλαρά, η i4 M50 συμπεριφέρεται ως ένα οποιοδήποτε τετρακίνητο, χάρη στην τοποθέτηση ενός ηλεκτροκινητήρα 258 ίππων μπροστά, σε συνεργασία με τον πίσω των 313 ίππων. Όμως όταν αρχίζεις να παίζεις με τα προγράμματα οδήγησης το γερμανικό sport sedan – ή Gran Coupé κατά τη βαυαρική ονοματολογία – μεταμορφώνεται. Ειδικά όταν φτάσεις στο ακραίο πρόγραμμα Sport Boost ή επιλέξεις τις πιο άγριες ρυθμίσεις στο πρόγραμμα Individual. Ο πίσω άξονας γίνεται όλο και πιο συμμετοχικός, χαρίζοντας στο αυτοκίνητο μια κατά βούληση υπερστροφική συμπεριφορά. Σε κάποιο σημείο μάλιστα, όπως διαπίστωσα στους βρεγμένους δρόμους των βαυαρικών Άλπεων, η M50 γίνεται άγρια και ενίοτε κακιά. Όπως άλλωστε τα περισσότερα σπορ μοντέλα με το μονόγραμμα M στο πίσω μέρος.

Όμως όταν μιλάμε για ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κρύβει από κάτω έναν ευμεγέθη συσσωρευτή 83,9 kWh, το πρόσθετο βάρος επηρεάζει σημαντικά την αδράνεια στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης. Αν προσθέσουμε σ’ αυτό τις σεβαστές διαστάσεις του αμαξώματος (4,78 μέτρα μήκος με 2,86 μεταξόνιο), η i4 M50 δεν μπορεί να έχει την ευελιξία «υπεραθλητή της ενόργανης» που έχει μία M2. Αν πάλι τη συγκρίνουμε με την M3 τελευταίας γενιάς, μπορεί να απέχει σε αίσθηση, όχι όμως στο βαθμό που θα περίμενε κανείς. Και προσέξτε, μιλάμε για ένα αυτοκίνητο βάρους 2.290 κιλών μαζί με τον οδηγό, όταν μία M3 Competition τελευταίας γενιάς ζυγίζει 1.855 κιλά. Όμως και εκείνη δεν είναι πλέον κατηγορίας φτερού, αν τη συγκρίνουμε με την προηγούμενη M3 που ζύγιζε 1.635 κιλά με το αυτόματο κιβώτιο. Να σημειώσουμε δε, ότι η κατανομή βάρους της i4 M50 ανάμεσα στους δύο άξονες είναι 48,1 : 51,9 % εμπρός-πίσω, ενώ το κέντρο βάρους χαμηλότερα κατά 37 χιλιοστά σε σχέση με μια ΒMW της Σειράς 3.

Το αποτέλεσμα είναι, σε κάθε περίπτωση, οδική συμπεριφορά υψηλού επιπέδου. Με περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος και ουδέτερες αντιδράσεις, τουλάχιστον μέχρι να «εξαγριωθεί» το ηλεκτρικό κινητήριο σύνολο. Χάρη στη συνολική ισχύ των 544 ίππων και τη ροπή των 795 Nm, η M50 επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε 3,9 δευτερόλεπτα. Ταυτόχρονα, διατηρεί ελαστικότητα και ζωντάνια που δύσκολα θα βρεις σε οποιοδήποτε μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Μετά την πρώτη της προσπάθεια να φτιάξει ένα κατ’ εξοχήν σπορ ηλεκτρικό μοντέλο, η BMW βάζει τον πήχη πολύ ψηλά για κάθε μελλοντικό σπορ μοντέλο με μπαταρίες. Ποιος βιάστηκε να πει ότι η εποχή των μηδενικών ρύπων θα είναι και μηδενικής οδηγικής ευχαρίστησης;

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο